Ministr práce a sociálních
věcí ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo vlády, vážení kolegové,
dámy a pánové poslankyně a poslanci,
k situaci ve Žďáru nad Sázavou bych chtěl
uvést, že bylo prošetřeno 55 stížností,
od 54 občanů. K dnešnímu dni je plně
uzavřeno 46 případů z 54 občanů.
Dosud čeká 8 občanů na projednání
jejich věci před soudem.
Z uvedených 46 případů bylo 30 uzavřeno
vydáním pravomocného rozhodnutí soudu
nebo odvolacího správního orgánu,
a toto rozhodnutí potvrdilo plně a bez výhrad
posudek lékařů okresní správy
sociálního zabezpečení. Pouze v 1
případě soud rozšířil
výrok o uznání souvislosti s nemocí
z povolání. Šlo o dílčí
změnu při shodném konstatování
stupně invalidity. V jednom případě
byla na základě nového odborného nálezu
specializovaného pracoviště uznána místo
částečné plná invalidita. V
7 případech není ještě skončeno
řízení krajského soudu, v jednom případě
probíhá řízení u Vrchního
soudu. V 16 případech petenti nevyužili možnosti
podat opravný prostředek a jejich věc přešetřili
pracovníci Ministerstva práce a sociálních
věcí. V 15 případech se plně
ztotožnili s posudky lékařů okresní
správy sociálního zabezpečení,
v jednom případě bylo zjištěno,
že posudek lékaře okresní správy
sociálního zabezpečení je rozporuplný
a nedostatečně podložený a bylo doporučeno
provést nové řízení. To proběhlo
24. 8. loňského roku po pořádném
a úplném zjištění skutkového
stavu a žádosti petentky - matky dítěte
- bylo vyhověno.
K těm dalším případům
- paní poslankyně - všechny případy,
které jste mi předala, byly posuzovány obdobně.
Ministerstvo se svou posudkovou službou je vlastně
nezávislým orgánem posudkové služby
na posudkové službě prováděné
okresními správami sociálního zabezpečení.
Jsou to dvě různé instituce, takže se
dá hovořit o nezávislosti prověřování
těchto případů.
Vzpomínám si na svoji odpověď na vaši
interpelaci zhruba před rokem z tohoto místa, kdy
jsem vám slíbil, že kromě té
věcné stránky věci vnímám
také tu lidskou stránku věci, vnímám
také to, zda a jakým způsobem se lidé,
kteří vykonávají posudkovou službu,
chovají k těm lidem, které posuzují.
Protože určitě psychický stav člověka,
který je v této těžké životní
situaci (a lidé, kteří jsou posuzováni
posudkovou službou většinou jsou v těžkých
životních situacích, které mají
vliv i na jejich psychický stav) způsobuje, že
tito lidé mohou být daleko citlivější
k věcem, které lidé, kteří
nejsou pod tímto tlakem, pod stresem způsobeným
zdravotním stavem, vnímají jinak.
Já jsem zkoumal i tuto stránku věci a i když
nebylo zcela prokázáno - a bylo by těžké
také prokazovat, zda v jednotlivých případech
došlo k těmto lidským pochybením - přesto
jsem nebral tuto situaci na lehkou váhu. Jsem si vědom
toho, že posudková služba je velice citlivou
oblastí výkonu státní správy,
která není pouze úředním výkonem
státní správy. Proto došlo ke změně
ředitele odboru posudkové služby na ministerstvu.
Všichni, kteří se blíže zajímají
o tuto problematiku, mi dají jistě za pravdu, že
tato personální změna vedla určitě
k pozitivním posunům, k systémovým
opatřením, resp. k přípravě
systémových opatření, která
povedou k jistotě občanů, kteří
jsou posuzováni posudkovou službou. Došlo také
k odvolání ředitelky Okresní správy
sociálního zabezpečení ve Žďáře
nad Sázavou. Dne 1. března letošního
roku po výběrovém řízení,
které již proběhlo, bude instalován
nový ředitel okresní správy sociálního
zabezpečení, který bude plnit jeden z nejnaléhavějších
úkolů po svém příchodu do nové
funkce - aby uklidnil situaci mezi lékařskou veřejností,
která se zabývá terapií a tou částí
lékařské veřejnosti, která
se zabývá posudkovou službou, aby uklidnil
situaci mezi občany.
I když ze Žďáru zazněla výzva
na celé území republiky, byli vyzváni
lidé z celé republiky, aby se k této petici
připojili, přesto k této masové podpoře
žďárské výzvy nedošlo.
K těm ostatním případům, které
jste mi, paní poslankyně, předala k posouzení,
se mohu vyjádřit tak, že byly posuzovány
stejným způsobem jako případy ze Žďáru.
Dám vám souhrnný přehled - teď
si nevybavuji, jestli jsem vám to už písemně
nesdělil - jak prošetřování žádostí
z ostatních okresů, které jste mi osobně
předala (a nebylo jich mnoho), proběhlo.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Chce paní
poslankyně položit panu ministrovi doplňující
otázku? Chce.
Poslankyně Hana Orgoníková: Pane ministře,
asi už nebudete mít mnoho času, abyste ještě
něco změnil, protože se blíží
volby. Uvažoval jste o tom, že byste zrušil institut
posudkových lékařů?
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme ministr Jindřich Vodička.
Ministr práce a sociálních
věcí ČR Jindřich Vodička: Zezadu
je mi napovídáno, abych to první přešel.
To samozřejmě přejdu, protože... Protože.
Ale rozhodně neuvažuji o tom, že bych posudkovou
službu změnil, resp. zrušil. O změnách
samozřejmě uvažujeme. Uvažujeme o tom
s poslanci výboru pro sociální politiku a
zdravotnictví, jehož nejste členem, paní
poslankyně. Ale s poslanci tohoto výboru o tom uvažujeme
dnes a denně.
Před koncem loňského roku byla přednesena
dost podrobná koncepční úvaha o tom,
jak z posudkové služby učinit orgán,
resp. jak učinit posuzování takovým,
aby byla maximálně zachována jistota posuzovaných
osob, aby byly vyřazeny do značné míry
- i když nikdy se to nepodaří beze zbytku -
subjektivní prvky v posuzování a aby posudková
služba byla maximálně objektivní.
Co se týče účelnosti, užitečnosti,
neužitečnosti posudkové služby, víte,
že je nezbytná jak pro účely důchodového
pojištění, (důchodového zabezpečení)
v České republice, tak pro účely vyplývající
ze zákona o sociální potřebnosti,
tak pro účely vyplývající ze
zákona o státní sociální podpoře.
Posudková služba většinou svými
výroky pomáhá občanům získat
nárok na některou z dávek, která by
jim měla pomoci překlenout těžké
období v jejich životech nebo by jim měla pomoci
tyto složité životní situace řešit.
Čili posudková služba jako všude na světě
má své oprávněné a zcela nezastupitelné
místo i v České republice.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme pan poslanec Zdeněk Trojan, aby přednesl interpelaci
na pana ministra Ivana Pilipa, připraví se pan kolega
Jaroslav Broulík.
Poslanec Zdeněk Trojan: Pane předsedající,
pane premiére, páni ministři, kolegyně,
kolegové, je to už několik měsíců,
kdy mi pan ministr Pilip při projednávání
zásad zákona o vysokých školách
na mé doporučení, že by se ministerstvo
školství také mělo starat o to, aby
počty studentů na jednotlivých studijních
oborech na vysokých školách alespoň
přibližně odpovídaly potřebám
společnosti, odpověděl, že žádná
směrná čísla, která bych si
podle něj přál já, už nikdo nikdy
předepisovat nebude.
Chtěl bych říci, že proti umístěnkám
a směrným číslům jsem bojoval
ještě dříve, než pan ministr byl
na světě. Rozhodně to nebyly snahy, za něž
bych byl tehdejšími vládci pozitivně
hodnocen. Je mi líto, že máme ministra školství,
který o jiných metodách použitelných
a používaných pro tyto účely
neví.
Doufám, že tomu tak není obdobně i v
případě ovlivňování
věkové struktury akademických pracovníků
na vysokých školách. Na nich totiž v důsledku
nezájmu mladých lidí o působení
na vysokých školách způsobeným
celou řadou notoricky známých důvodů
v několika posledních letech došlo a i nadále
dochází k posunu věkové struktury
směrem k vyšším věkovým
kategoriím. Na některých vysokých
školách - zcela jistě na některých
technických, kde poměry stále ještě
dobře znám - se průměrný věk
suverénně přehoupnul přes 50 let.
Táži se, zda Ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy má tuto situaci zmapovanou,
a v případě, že ano, jak vypadá
a zda to vládu či její členy zneklidňuje,
nebo nechává v klidu. Protože jsem přesvědčen,
že vláda se nemůže zodpovědnosti
za takovou situaci zbavit, zda ji chce řešit a v případě,
že ano, jakým způsobem.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme předseda vlády Václav Klaus.
Předseda vlády ČR Václav Klaus:
Vážený pane poslanče, jsem jenom
zaskakujícím za nepřítomného
pana ministra školství, ale chtěl bych říci,
že to není specifická otázka pouze zrovna
pro kategorii vysokoškolských učitelů,
že to je věc, která se týká spousty
profesí v naší zemi. Vláda se tím
samozřejmě zabývá, ale nedomnívá
se, že má do tohoto procesu jakýmkoliv výrazným
způsobem vstoupit. Domníváme se, že
se jedná o přirozený evoluční
proces, který má svou vnitřní dynamiku,
a tato vnitřní dynamika se prosadí. Já
to nevidím jako něco nebezpečného.
Shodou okolností jsem byl dnes v 11.00 hodin jako oponent
na profesorském řízení na Vysoké
škole ekonomické. Díval jsem se, jak vypadá
struktura vědecké rady fakulty, díval jsem
se na oponenty, díval jsem se na přísedící
apod. Nemám pocit takového beznadějného
stárnutí. Myslím, že můžeme
být všichni v této věci optimisty.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Chce pan
poslanec Trojan položit doplňující otázku?
Je tomu tak.
Poslanec Zdeněk Trojan: Pane premiére, já
jsem obyčejný inženýr, nikoliv ekonom.
V tom to - myslím - bude. Na vysokých školách
ekonomických je situace zcela jiná, ale my ty techniky
potřebujeme také.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pan předseda
vlády souhlasí.
Slova se ujme pan kolega Broulík, aby přednesl interpelaci
na pana ministra Skalického. Připraví se
pan kolega Jiří Payne.
Poslanec Jaroslav Broulík: Vážený
pane předsedající, vládo, kolegyně
a kolegové, dovoluji si předstoupit před
vás s interpelací na pana ministra Skalického
ve věci privatizace vědeckovýzkumné
základny.
Pane ministře v souladu s časovým postupem
průběhu privatizace doporučila Společnost
vědeckotechnických parků v červnu
1993 nezbytná opatření k tomu, aby mohly
být špičkové vědeckovýzkumné,
případně další vhodné
subjekty transformovány na základě privatizačních
projektů do některého typu vědeckotechnického
parku. Jednalo se o 7 privatizovaných subjektů v
celkové účetní hodnotě téměř
1,2 mld. Kč. Šlo o podpůrné opatření
v procesu privatizace s cílem ustanovit 7 vědeckotechnických
parků s předpokládaným počtem
téměř 100 inovačních firem
a dalších 140 standardních firem s neinovačním
programem. Doposud se nepodařilo dokončit privatizace
ani jednoho ze 7 subjektů.
Žádám o sdělení, která
opatření přijme ministerstvo, které
vedete, a ostatní kompetentní orgány k dokončení
privatizace a transformace na vědeckotechnické parky
zejména těchto subjektů: Ergon, Praha - Jiviny,
Vývojová a provozní základna, Praha
- Běchovice, Tesla, Výzkumný ústav
spojové techniky, Praha - Novodvorská, Výzkumný
ústav textilní, Liberec, Výzkumný
ústav textilního zušlechťování,
Dvůr Králové n. Labem.
Věřím, že budou vytvořeny rovněž
podmínky pro zahájení činnosti Mediapolisu,
Praha, v součinnosti s Magistrátním úřadem
hl. m. Prahy. Doufám, že budu moci v budoucnu poděkovat
panu ministrovi Skalickému za podporu dokončení
privatizace a vzniku vědeckotechnických parků.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme ministr Jiří Skalický.
Ministr pro správu národního majetku
a jeho privatizaci ČR Jiří Skalický:
Vážený pane předsedo, pane předsedající,
vážený pane poslanče, já se obávám,
že typ interpelace, kterou jste právě přednesl,
by si zasloužil spíše písemnou formu.
Já doufám, že chápete, že nejsem
s to na místě se vyjádřit ke všem
sedmi citovaným ústavům, o nichž byste
chtěl informace. Proto doporučuji pro příště,
tento typ interpelace, si sdělovat písemnou formou
a vyžadovat písemnou odpověď. Obecně
bych řekl asi tolik - většina výzkumných
ústavů, které byly v minulosti přičleněny
k jednotlivým výrobním podnikům, nebo
jednotlivým resortům, byla privatizována,
část z nich již v první vlně,
část ve druhé vlně privatizace, a
to zpravidla vkládáním majetku do akciových
společností. Některé výzkumné
ústavy byly dokonce zčásti privatizovány
kuponovou metodou, část akcií byla často
nabízena buď zaměstnancům - výzkumným
pracovníkům tohoto ústavu, nebo např.
některým podnikům.
Co se týče tzv. vědeckotechnických
parků, jsem si vědom, a znám několik
případů, kdy privatizační projekty
obsahovaly určitý koncept převodu majetku,
zpravidla bezúplatný převod majetku na takovéto
vědeckotechnické parky. Nicméně zkušenost
s těmito projekty nebyla příliš pozitivní.
Já, u těch několika případů,
se kterými jsem se osobně seznámil, mohu
říci, že pro všechny platí, že
postupně předkladatelé, participanti těchto
projektů, od svých původních záměrů,
ustupovali. To se týká např. Ergonu Jiviny,
který jste zmiňoval a kde - pokud si zpaměti
vzpomínám - v tom původním projektu
participovala jednak Praha jako město, jednak některé
fakulty Českého vysokého učení
technického, tak se to týká i např.
projektu, který souvisel s objektem Tesly VÚST na
Novodvorské ulici v Praze. Pokud budete mít přání
znát podrobné detaily o všech těch 7
výzkumných ústavech, o kterých jste
se zmínil, já vám rád na takovou interpelaci
odpovím písemně, ale doufám, že
chápete, že z místa nejsem s to rozebírat
detaily všech těchto případů.
Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: ptám
se pana kolegy Broulíka, zda chce podat doplňující
otázku panu ministrovi? Nechce. Chce poděkovat panu
ministrovi. Slova se ujme pan kolega Jiří Payne,
připraví se pan kolega Vratislav Votava.
Poslanec Jiří Payne: Vážená
sněmovno, obracím se na ministra zahraničí.
Vážený pane ministře, Česká
republika podala 23. ledna t. r. v Římě přihlášku
do Evropské unie a tato přihláška byla
doprovázena memorandem. Pane ministře, můžete,
prosím, seznámit sněmovnu s důvody,
které vedly k tomu, že bylo takové memorandum,
jako příloha k přihlášce vypracováno?
Za druhé, můžete prosím, naznačit,
které myšlenky a důrazy považujete v tomto
memorandu za nejdůležitější?
Za třetí, v přístupu k Evropské
unii se rýsují při značném
zjednodušení dva póly. Vidíme to v zahraničí
a začíná to být zřetelné
i u nás. Jedním z nich je euroskeptický,
kritický, až provokativní postoj. Druhým
pólem je postoj nekritický, servilní, bez
vlastního názoru. Můžete, pane ministře,
prosím, naznačit, jak by měla vypadat česká
politika vůči Evropské unii obecně
a zejména jak by měl vypadat český
přístup k aquis communitaire - k souboru komunitárních
norem.
Za čtvrté, vážený pane ministře,
existuje nějaká souvislost mezi úsilím
o vstup České republiky do Evropské unie
a úsilím o členství v NATO? Podmiňuje
jedno druhé, podporuje úsilí o každou
z těchto dvou priorit tu druhou?
Za páté, Česká republika se stala
řádným členem OECD. Domníváte
se, že to může posílit vyjednávací
pozici České republiky při sjednávání
smlouvy o přístupu k Evropské unii? Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme pan ministr Josef Zieleniec.
Ministr zahraničních věcí ČR
Josef Zieleniec: Pane předsedající, dámy
a pánové, pane poslanče. Žádost
o přijetí nějaké země do Evropské
unie nemá pevně stanovenou formu. Je to jednoduše
standardní text, většinou, který vyjadřuje
vůli v souladu s příslušným článkem
smlouvy o EU zahájit jednání. Vyjadřuje
vůli stát se v budoucnu členem. Není
to tedy závazný akt, je to pouze začátek
jakéhosi formálního postupu, který
by měl vést v konečné fázi
k přijetí České republiky. Ale na
druhé straně ponechává se na vůli
zemí, které žádají o vstup, jakou
formu přihlášky zvolily.
Vláda České republiky se rozhodla, přiložit
k této přihlášce o přijetí
memorandum, ve kterém podrobně ozřejmí
důvody, které nás vedou k tomu, abychom se
ucházeli o členství v EU, jasně zformuluje
postoje České republiky k budoucímu členství,
k vývoji v unii a jejímu významu.
Považovali jsme to za důležité proto,
že si uvědomujeme význam integrace České
republiky do EU. Chtěli jsme zdůraznit, že
pro nás to není jenom snaha se připojit k
evropským integračním mechanismům
v jednotlivých oblastech života, jakým je nepochybně
ekonomická integrace, ale také, že jsme si
vědomi toho, že projekt evropské integrace
je významným krokem, ke kterému se odhodlaly
evropské národy za účelem nastolení
míru a stability na našem kontinentu, že je to
projev navýsost politický, že je to projev,
kterým Evropa vyjadřuje vůli se jednou provždy
oprostit od dějinných problémů evropských
nacionálních válek, že integrace, spolupráce,
intenzivní komunikace mezi jednotlivými národy
vytvoří společný zájem, který
bude znamenat pro Evropany víc než rozdíly,
které je v minulosti tak často přivedly ke
konfliktům.
To jsou také věci, které je důležité
vyjádřit v takto důležitém okamžiku
a právě proto jsme přistoupili k formě
memoranda, které je samozřejmě veřejným
dokumentem, je přístupné i vám, poslancům
Poslanecké sněmovny České republiky.
Považujeme za důležité také, že
jsme v tomto memorandu jednoznačně dali najevo,
že jsme připraveni akceptovat aquis communitaire,
tedy právo evropských společenství
a jednotlivé politiky EU. Je samozřejmé,
že nemáme totožné názory na všechny
aspekty evropské integrace se všemi našimi partnery,
členy EU. Ale uvědomujeme si, že společné
úsilí znamená uplatňovat tyto názory
uvnitř tohoto integračního uskupení,
uplatňovat je aktivně jako spolutvůrce budoucí
evropské integrační organizace. Z tohoto
důvodu jsme také považovali za důležité
vyjádřit názor, že nepovažujeme
unii jednoduše za zdroj jednoznačných, jednostranných
výhod pro Českou republiku. Uvědomujeme si,
že aktivní podíl České republiky
na životě EU znamená také kromě
výhod nevýhody, znamená kromě přínosu
také oběti.
Chtěli jsme v tomto memorandu jasně říci,
že považujeme za nevyhnutelné pro Českou
republiku zapojit se do tohoto společného díla
evropských národů. Přitom je důležité,
že si uvědomujeme, že celý projekt evropské
integrace je dílo unikátní, nicméně
je křehké a samozřejmě ne vždy
dokonalé. Naše politika vůči Evropské
unii je samozřejmě politikou, která vychází
z národních zájmů. Při diskusi
o Evropské unii je prostor pro diskusi o kladech a záporech
tak, jak je nahlížíme my. Domnívám
se, že bezvýhradné přijímání
všeho, co v Evropské unii v současné
době je, je součástí tohoto uskupení,
všech mechanismů. Znamenalo by pouze, že nevěříme
v to, že budeme členem Evropské unie v blízké
budoucnosti.
Právě skutečnost, že jsme přesvědčeni,
že jsme reálným kandidátem, který
v nejbližší době začne jednání
s Evropskou unií - předpokládáme,
že se tomu tak stane brzy po ukončení mezivládní
konference, která začne probíhat v letošním
roce - je důvodem k tomu, že diskutujeme jednotlivé
výhody a nevýhody a otevřeně vyjadřujeme
svůj názor. Zde bych chtěl zdůraznit,
že právě polarita, europesimismus a eurooptimismus,
je spíše zjednodušením, spíše
pohledem novinářským, protože já
mám pocit, že ti, kteří nejvážněji
diskutují problematiku Evropské unie, se dívají
s velkou starostí na jednotlivé aspekty vývoje
a ti jsou právě eurooptimisté, protože
berou vážně problém Evropské
unie jako takový a naše členství v ní,
že bezvýhradné přijímání
všeho je projevem možná ne europesimismu, ale
pesimismu ve věci vlastní šance stát
se členem Evropské unie.
Pane poslanče, ptal jste se na souvislost integrace České
republiky do Evropské unie a budoucího členství
v Severoatlantické alianci. Částečné
odpověď už vyplývá z toho, co jsem
řekl v úvodu. Evropská unie je politickým
projektem, je projektem, který sdružuje národy,
které mají k sobě civilizačně
a historicky blízko. Je tomu tak podobně také,
pokud jde o organizaci Severoatlantické aliance. Samozřejmé
buduje-li se něco spolu, tak k tomu patří
i společná starost o bezpečnost společného
díla. Proto Evropská unie má významnou
obrannou dimenzi, diskutuje se teď o jejím vývoji
v budoucnosti, o bezpečnostním obranném pilíři
evropské integrace, stejně tak Severoatlantická
aliance vyjadřuje solidaritu národů žijících
v severoatlantickém prostoru, a právě proto
si myslíme, že se máme v budoucnu stát
členem také této organizace.
To neznamená, že toto úsilí je pevně
svázáno nějakou institucionální
vazbou, že členství v jedné organizaci
podmiňuje členství v druhé organizaci
či dokonce, že proces přijímání
je nějakým způsobem podmíněn.
Jedná se o paralelní procesy, ale tyto procesy nemají
na sebe konkrétní podmiňovací vazbu.
Pokud jde o přijetí České republiky
do Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj, je to
významným znamením toho, že Česká
republika dosáhla v jedné významné
oblasti, v oblasti uspořádání trhu,
fungování ekonomiky, standardu běžného
pro nejvyspělejší země světa.
Protože všechny členské země Evropské
unie jsou současně členskými zeměmi
OECD, je to významné stvrzení pokroku, který
jsme udělali, také pokud jde o integraci do Evropské
unie a chtěl bych zdůraznit, že takto je to
také vnímáno našimi partnery v Evropské
unii. Ano, je to důležitý krok a důležitý
signál pro naše budoucí jednání
s Evropskou unií. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Chce pan
kolega Payne položit doplňující otázku?
Nepřeje si. Slova se ujme pan kolega Vratislav Votava,
aby přednesl interpelaci na pana ministra Jana Stráského.
Připraví se pan kolega Václav Exner.
Poslanec Vratislav Votava: Vážený pane
předsedající, vážení přítomní,
dovolte mi, abych se obrátil s interpelací na pana
ministra zdravotnictví Jana Stráského.
Předmětem mé interpelace je připravované
zrušení lůžkové části
orthopedie v chomutovské nemocnici, které by se
podle rozhodnutí jeho ředitele mělo uskutečnit
k 1. 4. 1996. Toto rozhodnutí bylo na půdě
chomutovského okresu mnohokrát z nejrůznějších
pozic napadeno jako přinejmenším nekoncepční
a poškozující zájmy občanů
v této oblasti. Pro stručnost se omezím jenom
na některé argumenty, které hovoří
pro zachování chomutovské orthopedie.
Za prvé je to větší spádová
oblast než je oblast Kadaně, do které by toto
lůžkové oddělení mělo
být podle tohoto plánu přeneseno. Chomutov
a Jirkov 70 tisíc obyvatel, Kadaň a okolí
pouze 40 tisíc obyvatel.
Za druhé je zde vysoce kvalifikovaný lékařský
tým, moderní technické vybavení, které
umožňuje i nejnáročnější
orthopedické operace. Prestiž tohoto oddělení
a její klientela přesahují hranice okresu.
To v kadaňské nemocnici nemají a tudíž
by přesunutí vedlo ke zhoršení kvality
lékařské péče.
Sám vím o těžkých životních
podmínkách obyvatel chomutovského okresu
a pro občany s problémy pohybového ústrojí
by bylo těžké dojíždět kamkoliv
jinam. Problematické postavení jak lékařského
a zdravotnického personálu, tak především
pacientů, které z toho vyplývá, je
nasnadě. Rád bych upozornil pana ministra na rovněž
vesměs ostře odmítavá stanoviska,
která zazněla jak od představenstva Okresní
lékařské komory v Chomutově, tak i
od Městského zastupitelstva tamtéž,
ředitelů hlavních průmyslových
závodů a představitelů odborových
svazů ve městě, ale i významných
odborníků, představitelů lékařské
obce v celé republice.
Proto bych se chtěl zeptat pana ministra, jaké je
stanovisko Ministerstva zdravotnictví k této otázce,
zda je připraveno a odhodláno postavit se v této
věci na obranu veřejného zájmu, kterým
bezesporu je zájem lékařů, ale i pacientů
v této oblasti. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme ministr Jan Stráský.
Ministr zdravotnictví ČR Jan Stráský:
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, vážený
pane poslanče, dámy a pánové, otázka
byla velmi konkrétní. Já na ni konkrétně
odpovím. Přesto mně tato otázka dává
příležitost, kterou nechci zneužít,
ale chci využít o zamyšlení se nad tím,
jak lze či nelze racionalizovat zdravotní síť.
Je to téma, které bude v příštích
týdnech diskutováno i v této sněmovně.
Chtěl bych nejprve opravit otázku a tím třeba
riskovat i další polemiku. Nejde o zrušení
lůžkové části v chomutovské
nemocnici. Popíšu problém, o kterém
věřím, že ho pan poslanec dobře
zná.
Dovolte kousek vlastivědy. Jsme v Mostě, kde je
velké ortopedické oddělení. Za 22
km jsme v Chomutově, kde je dnes ortopedie, za 20 km jsme
v Kadani, kde je dnes ortopedie, za 19 km jsme v Ostrově
nad Ohří, kde je ortopedie, a mohl bych pokračovat.
Chtěl bych upozornit pana poslance, že už se
nepohybujeme ve zdravotnictví ani 19. století, ani
v období komunismu. Naše zařízení
doznala podstatné změny miliardových investic
a je třeba uvažovat o jisté racionalizaci.
Přesto musím otázku upřesnit. Nejde
o zrušení, ale o sloučení a jde o sloučení
v jednom případě ve prospěch Chomutova
a ve druhém případě ve prospěch
Kadaně. Jsem přesvědčen, že pan
poslanec to ví. Uvedu čísla. V tomto okamžiku
je v Chomutově 24 ortopedických lůžek,
v Kadani 28 ortopedických lůžek. V tomto okamžiku
je v Chomutově 24 urologických lůžek,
v Kadani 22 urologických lůžek. Po více
než ročním jednání se ředitelé,
zdravotní rada i místní odborníci
sjednotili na názoru, že vzhledem k těmto vzdálenostem
a vzhledem k charakteristikám, které uvedu, by bylo
ekonomicky užitečné, kdyby se do jedné
nemocnice sloučila obě operační pracoviště
z oboru ortopedie, tzn. aniž by se rušila ortopedie
ambulantní, aniž by se rušila možnost ortopedických
ošetření v obou dvou nemocnicích, a
aby se do druhé nemocnice sloučila obě lůžková
pracoviště, tedy operační pracoviště
urologie. V jednom případě jde tedy o Chomutov,
ve druhém případě jde o Kadaň,
vzdálenost je 20 km, je to vzdálenost, která
je i mezi pražskými nemocnicemi. Důvodem k
tomu je, že ortopedické odd. v Chomutově za
posledních 6 měsíců roku 1995 vykázalo
ztrátu 300 tisíc Kč. Byl bych nerad, abych
byl chápán tak, že tato ztráta je jediným
důvodem a že tato ztráta má plně
vyrovnat určité potíže, které
mohou vzniknout, když se takto soustředí dvě
nemocniční kapacity.
Chtěl bych však zároveň zdůraznit,
že jenom jedna otázka, tzn. otázka ortopedie,
kterou ztratí Chomutov, je frekventována ve sdělovacích
prostředcích celostátních i místních,
protože se jedná o jednoho člověka,
já proti němu nic nemám ani ho neznám,
jen jsem poznal, že přesně jeho argumenty v
písemné podobě pan poslanec použil,
zatímco sloučení urologického odd.
patrně nevyvolává žádný
postih vůči nějaké konkrétní
osobě, a proto pan poslanec ho ani neuvedl pro rovnováhu
celého problému.
Uvedl však několik věcí, několik
odborných věcí o tom, že se péče
zhorší. Dovolte mi uvést některé
charakteristiky těchto dnešních dvou pracovišť.
Ortopedie v Kadani je v poměrně nové nemocnici
a působí 15 let. Ortopedie v Chomutově je
ve staré nemocnici, čímž nic o kvalitě
neříkám, ani bych to neuměl, a je
prováděna 3 roky. Ortopedii v Kadani řídí
primář ortopedické kliniky z Hradce Králové
a z Prahy, který má dvě atestace a školení
v zahraničí. Ortopedii v Chomutově řídí
primář, odchovanec ortopedického oddělení
v Kadani, který má také dvě atestace.
V ortopedii v Kadani jsou ještě dva lékaři
s atestací prvního stupně a jeden před
složením atestace druhého stupně. V
ortopedii v Chomutově není žádný
další atestovaný lékař. V ortopedii
v Kadani jsou tři lékaři bez atestace, v
přípravě, z toho jeden před atestací,
jak jsem uvedl. Také tři lékaři bez
atestace jsou v ortopedii v Chomutově.
Nebudu zatěžovat sněmovnu tím, že
bych přednesl charakteristiky rozsahu poskytované
péče v jednotlivých zařízení,
chci jen uvést, že ortopedie v Kadani má ortopedický
sál, ortopedie v Chomutově se odvíjí
v gynekologickém sále, ortopedie v Kadani má
24hodinový provoz, ortopedie v Chomutově nemá
24hodinový provoz. Všechny ostatní významné
technické charakteristiky, tzn. zázemí pro
krajní situace, jsou v obou nemocnicích v podstatě
shodné.
V čem je tedy problém? Problém je v tom,
že někteří lidé na operace, které
se objednávají velmi předem, vzhledem k tomu,
když si představíme spádovou oblast
kolem města Chomutov a Kadaň vzdálenou 20
km, pojedou dále než dnes na tuto operaci, někteří
pojedou blíž, celkově to samozřejmě
znamená určité větší vzdálenosti.
To je jediný problém, jinak jsem věci odborné,
věci odborného postavení charakterizoval.
Tato věc se dramatizuje tak aktivně, že dostáváme
seznamy petic, kde se podepisují babičky, které
už mají obě nohy operované a už
na žádnou operaci nikdy nepůjdou, a přesto
se podepisují, jak hrozně jim bude vadit, kdyby
se tato ortopedie přesunula do srovnatelného technického
a lepšího personálního vybavení
do druhé nemocnice.
Přitom tato myšlenka je v podstatě velmi nevinná,
je příkladem toho, co bude nutno v českém
zdravotnictví udělat. Bude nutno udělat daleko
větší koncentraci jednotlivých odborných
pracovišť, protože tato pracoviště
už nejsou vybavena jen velmi zaostalou, ale velmi nákladnou
technikou, a bude nutno dobře měřit, co je
v určitý drobný neprospěch jednotlivých
pacientů, a hodnotit to samozřejmě tím,
co stojí takové neracionální strukturování
zdravotnictví, jaké zatím v České
republice máme.
Nechci jít do dalších vlastivědných
podrobností, ale v každém případě
je třeba uznat, že síť našich nemocnic
i jednotlivých jejich zařízení je
předimenzovaná a že v tomto případě
nejde o nic víc, než sloučit jednotlivá
pracoviště, a upozorňuji, že to, o kterém
mluvil pan poslanec, a to, které je zase kompenzací
pro druhou nemocnici, aby se ekonomicky uživila, je to urologické,
tak, aby se skutečně dala profinancovat mnohem náročnější,
mnohem nákladnější, mnohem modernější
lékařská péče.
Znovu bych chtěl na závěr zdůraznit,
že v tom běžném ošetření,
v ambulantním ošetření, nedochází
k žádným změnám. V Chomutově
zůstane v nemocnici ortopedická ambulance, kromě
toho v Chomutově je ještě soukromý ortoped.
Také v Kadani zůstane ortopedická ambulance,
tzn. pro běžné situace, pro drobné potřeby
tohoto oboru zůstanou pracoviště v obou městech
zachována.
Skutečně Ministerstvo zdravotnictví podporuje
tento krok, podporuje ho proto, že znamená jistou
finanční úsporu, podporuje ho pro to, že
umožňuje při koncentraci těchto dvou
pracovišť dosáhnout i větších
předpokladů technického rozvoje, dalších
technických kroků. Ve skutečnosti to znamená,
že tímto krokem se ušetří asi 30
lůžek, která nebudeme rušit, která
si necháme jako rezervu. Ale tím, že v jednom
lůžkovém oddělení bude provádět
jeden obor a ve druhém lůžkovém oddělení
druhý obor, úspora půjde do několika
set tisíc. Jsem přesvědčen, že
toto je možno občanům vysvětlit, že
pokud budou jednou za život postiženi nutností
ortopedické operace, v některých případech
pojednou o 5 až 10 km dál, a jsem o tom přesvědčen
tak silně, že udělám během 14
dní mítink v Chomutově na toto téma.
Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Chce pan
kolega Votava položit panu ministrovi doplňující
otázku? Chce.