Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Otevírám
obecnou rozpravu, do které se přihlásili
zatím páni kolegové Frank a Holub. Prosím
pana kolegu Franka, aby se ujal slova.
Poslanec Václav Frank:
Pane místopředsedo,
pane předsedo, členové vlády, kolegyně
a kolegové, jsem rád, že zpravodaj k tomuto
návrhu zákona začal a skončil tak,
jak provedl.
Projednáváme v rámci
prvního čtení návrh zákona
o vyhlášení Národního parku České
Švýcarsko. Kdo z nás měl možnost
toto území nebo aspoň jeho část
zhlédnout, musí souhlasit s názorem, že
se jedná o území, které patří
po stránce geomorfologické k nejcennějším
oblastem České republiky a je i ceněno z
pohledu mezinárodního.
Víme, že většina
území je pokryta lesem, který již sám
o sobě je velmi důležitým
faktorem ochrany, neboť zabraňuje nadměrné
erosi a rozrušování pískovců.
Pravdou je, že celkové jde o oblasti s minimálním
osídlením, ale také o oblasti, které
nebyly ani v minulosti dřevařsky těženy.
Jsou zde porosty staré 80, ale i také 150 let, o
jejichž vzácnosti netřeba hovořit. Ano,
mám na mysli území od Hřenska přes
Srbskou Kamenici po Chřibskou, ale také údolí
říčky Kamenice se stávajícími
pískovcovými stěnami např. Jetřichovice
a jejich okolí.
Hovořím o tom proto,
že Národní park České Švýcarsko
tak, jak je jeho návrh předkládán
vládou, je zcela odlišný od původního
návrhu zpracovaného Správou chráněné
krajinné oblasti Labské pískovce, ale i konečně
ministerstvem životního prostředí a
odborníky v této profesi zhruba asi tak před
třemi čtyřmi lety.
Dovolím si tvrdit, že
předložený návrh je dle mého
názoru jakousi rychlovkou, která hodnotu Národního
parku České Švýcarsko výrazně
snižuje, a to jak z pohledu redukce rozlohy Národního
parku, tak i vyloučením výše uvedených
nejhodnotnějších partií.
Nikdy jsem se netajil tím,
že lesáky mám rád, ale mám vážné
podezření, že jde právě o lesácké
lobby, jehož zájmy jsou kladeny výše možná
než ochrana a příroda. Mimo těžbu
lesních porostů se mi podařilo zjistit, že
má jít údajně o vytěžení
části pískovcového masivu v místě
zvaném Dolský Mlýn, aby se rozšířila
stávající loučka na plochu potřebnou
k výstavbě hotelu a obslužných zařízení.
Domnívám se, že
stávající stav parku i svým způsobem
zajišťuje možnost turistiky a dalších
činností. Jsem totiž, kolegyně a kolegové,
přesvědčen, že takovéto a podobné
aktivity je nutné z tohoto vzácného území
vyloučit, a to tím, že území
Národního parku České Švýcarsko
je nutné zachovat v původní podobě.
Konečně takto byla
Chráněná krajinná oblast Labské
pískovce vymezena ve spolupráci s německými
partnery. Bylo zde o tom zpravodajem i panem ministrem hovořeno.
To, co je nám dnes navrhováno, je v rozporu s tím,
jak byl původně projekt bilaterálního
Národního parku dohodnut.
Z výše uvedených
důvodů nemohu, kolegové a kolegyně,
jinak, než předložit ve smyslu § 90 odst.
2 jednacího řádu návrh na usnesení
tohoto znění:
Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky vrací vládě
České republiky k dopracování vládní
návrh zákona o vyhlášení Národního
parku České Švýcarsko a o změně
a doplnění zákona ČNR č. 114/1992
Sb. o ochraně přírody a krajiny, o území
navrhovaná dle alternativy z roku 1991 tedy tak, aby byl
respektován statut obou mezistátně sousedících
chráněných území, který
by zajistil možnost koordinované a rovnocenné
ochrany jednotného krajinného celku Českosaského
Švýcarska, což vyžaduje zachování
původní varianty o výměře 9
tisíc 683 hektarů.
V případě,
že nebude tento návrh přijat, já ani
klub KSČ návrh zákona nemůžeme
podpořit. Nemůžeme se podílet na zřízení
nedůstojného torza, které by snižovalo
nejen celkovou hodnotu Národního parku na naší
straně, ale i z hlediska mezinárodní ochrany
přírody by znamenalo narušení celistvosti
celého Národního parku Česko-saské
Švýcarsko.
Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Holub, připraví se pan kolega
Josef Ježek.
Poslanec Josef Holub:
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, vážení
přítomní, podávám návrh
na zamítnutí vládního návrhu
zákona, sněmovní tisk 1932. Oznamuji, že
u mě jde zřejmě o střet zájmů,
i když ne finančních. Nejsem ani v žádné
lesácké lobby, nejsem ani horolezcem ani nemám
žádné podobné aktivity, pouze jsem se
v tomto místě narodil a od té doby zde žiji.
Už od dětství do tohoto krásného
místa občas vycházím, aniž si
myslím, že bych někdy způsobil krajině
nějakou újmu. To mi teď nebude umožněno.
Chráněná
krajinná oblast zdaleka ještě nevyčerpala
všechny své pravomoci a vyhlášení
Národního parku vyžene z tohoto území
další obyvatelstvo. Toto území prožilo
svůj největší rozkvět na počátku
tohoto století, kdy v blízkém okruhu území,
o které se jedná, žilo celkem 350 tisíc
obyvatel, dnes zde žije pouze 130 tisíc obyvatel a
nepřítomnost lidí v místě je
znát.
Území není
vzhledem ke své členitosti, jak už tady zmínili
předřečníci, ohrožováno
ze země jako u jiných národních parků.
Jediné nebezpečí, které mu hrozí,
je nebezpečí exhalací, které přicházejí
z ovzduší. Mluví-li se o původní
podobě tohoto místa, chtěl bych se zeptat,
co je tím míněno, jaký stav je tím
míněn. Jestli je tím míněn
stav, kdy CHKO na tomto území se rozhodne, že
stromy vejmutovky sem nepatří a začne stoleté
stromy kácet a házet je do krásných
údolíček, o kterých tady bylo hovořeno.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Ježek, připraví se pan kolega
Hofhanzl.
Poslanec Josef Ježek:
Pane předsedající, dámy a pánové,
chtěl bych upozornit na jeden důležitý
aspekt, který by neměl být při projednávání
tohoto zákona opomenut. Je to aspekt mezinárodních
vztahů. Je to aspekt vztahů k jedné důležité
spolkové zemi, a to je Sasko. Jedná se totiž
o to, že již začátkem 90. let ještě
předchozí vláda mnohokrát slíbila,
že Národní park České Švýcarsko
bude vyhlášen. Též ministerský
předseda Václav Klaus koncem roku 1992 podepsal
protokol, ve kterém slibuje spolupráci se svobodným
státem Sasko v řadě oblastí, mj. v
oblasti životního prostředí a ochrany
přírody.
Jsem rád, že vláda konečně tento návrh zákona předložila. Podle mne měl být předložen už dávno. Osobně jsem se snažil, aby byl předložen již v roce 1992 před skončením volebního období tehdejší ČNR. Právě pro to, aby tato do jisté míry ostuda se dále neprodlužovala, tak se přimlouvám za to, aby sněmovna projednávání návrhu tohoto zákona neodmítla, naopak aby návrh zákona byl řádně projednán a doufám, že způsobem, který je adekvátní, který je srovnatelný Národnímu parku Sächsische Schweiz, a abychom jsme i my tento návrh zákona schválili.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Hofhanzl, připraví se pan kolega
Špaček.
Poslanec Čestmír
Hofhanzl: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
ctěné dámy a vážení pánové,
pět let v této sněmovně se snažím
o to, abychom rozumně zacházeli s našimi lesy,
a pět let se snažím, abychom k přírodnímu
bohatství naší země přistupovali
s rozumem a s mírou. Bohužel, co mohu říci?
Mohu říci jen to, že jenom prohrávám,
že jenom prohrávám a ti, kteří
po roce 1989 nastoupili s chutí v honbě za majetkem
a za penězi, tak vítězí na plné
čáře a nejsou schopni si uvědomit
jakékoli zpětné vazby, že zde nejsme
jen na týden, ale že bychom tu měli být
léta a že by tu měly být generace, které
přijdou po nás. Bohužel, jak říkám,
prohrávám vše.
Oblast Labských pískovců
znám, nejsem sice domorodec, ale býval jsem horolezec
a v Jetřichovicích jsem na skály lezl.
Chtěl bych říci
to, že vyhlášením národního
parku nikdo nechce dosáhnout toho, aby lidé z této
oblasti byli vyhnáni. To, o čem zde hovořil
kolega Holub. Krajina České republiky je krajina
celá, vytvořená člověkem. Žili
zde lidé po staletí a ta krajina je vytvořena
člověkem. Ale byla vytvořena, uměřenou
činností člověka.
Jestliže kolega Holub říká, kolik lidí tam žilo na počátku století, má pravdu, jenže na počátku století ti lidé neměli technické možnosti, které mají teď, a ještě tenkrát k přírodě měli jistý vztah a byli schopni držet určitou míru. Bohužel, to, co vidím kolem sebe, to, co se vyhrnulo z našich měst luhů a hájů, hrozí, že naši krajinu zničí. Proto jsem rád, že tento zákon byl předložen ve druhém čtení budu také bojovat za to, aby park byl schválen ve větší variantě, která je přirozená. Jak znám lesnickou lobby, bohužel, pánové, nejde o nic jiného, než o dřevo. Já netvrdím, že dřevo by nemělo být těženo, ale v těchto oblastech má být těženo s mírou a uměřeně. Proto se za tento návrh zákona přimlouvám a doufám, že sněmovna bude mít zodpovědnost, že zde nejsme jenom na pár let. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Špaček, připraví
se pan kolega Melichar.
Poslanec Radim Špaček:
Děkuji pane předsedající, dovolte
mi reagovat na dvě vystoupení, která zde
zazněla. Pokusil jsem se v úvodním slově
nasměrovat debatu k oněm obecným kritériím
pro vyhlášení národního parku,
aniž bych ji tím chtěl samozřejmě
jakkoli omezovat. Nicméně mám zato, že
návrh pana kolegy Franka je věcí, která
by měla být zkoumána při podrobnějším
jednání, tj. ve výborech a ve druhém
čtení. Chci tím říci, že
v prvním čtení by, podle mého soudu,
nemělo být zkoumáno, zda rozloha navrhovaného
parku je příliš veliká, např.
zda tam nejsou obsaženy oblasti, které by měly
být vyjmuty, nebo naopak, zda ve zkoumaném území
nejsou přírodní fenomeny, které by
do území národního parku patřily
též. To se domnívám, že bychom
měli prozkoumat právě při jednání
ve výborech, při jednání ve druhém
čtení, čímž si neuzavřeme
možnost vrátit ve druhém čtení
návrh vládě, tak jak navrhuje kolega Frank
učinit ihned.
Za druhé: Jak jsem zkoumal
zákon 114 z roku 1992 i návrh tohoto zákona,
nedomnívám se, že by mělo dojít
k tomu, čeho se obává kolega Holub, tj. omezení
vstupu a vyhnání obyvatel z té oblasti. Těch
obyvatel v oblasti, která je navrhována přímo
jako národní park, bydlí minimum a opět
je to také věc trochu zonace. Je pravda, že
v první zóně platí poměrně
značné regulace, které se týkají
horolezectví, ježdění na kole, chození
vůbec, kde se může chodit pouze po značených
stezkách atd., ale když si prostudujeme návrh
první zóny, tj. té nejpřísněji
chráněné, tak je zřejmé, že
nehrozí to, před čím tady pan kolega
Holub varuje. Naopak podle zkušeností, které
mám - v jiných zemích platí zcela
pravidelně, že vyhlášení za národní
park tomu území pomůže z hlediska přilákání
turistů, z hlediska většího kreditu
a větší vážnosti a tím pádem
samozřejmě větší turistické
atraktivity a potažmo i z hlediska větších
příjmů do toho území.
Poslední poznámku
na okraj. Bylo zde řečeno, že největší
nebezpečí, které tomuto území
hrozí, není zezdola, tj. od lidí, ale zeshora,
tj. od exhalací. Rád bych sněmovnu seznámil
s pozoruhodnou prací, která právě
studovala vliv exhalací na toto území metodou
analýzy povrchové vrstvy jehliček u jehličnatých
stromů. Ukázalo se, že to, co je navrhováno
jako národní park a nejbližší okolí,
tedy zhruba rozsah dnešní chráněné
krajinné oblasti, je postiženo exhalacemi podstatně
méně než okolí. Je to díky tomu,
že celá oblast je vlastně jakoby níže
než jsou okolní trochu výše položené
oblasti a zřejmě exhalace přelétnou,
aniž by se usazovaly stejně masivně, jako v
tom nejbližším okolí. Tím nechci
říci, samozřejmě, že tam rostliny
nebo stromy a porosty poškozeny nejsou. To samozřejmě
jsou, ale ne v takové míře, jak bychom, upřímně
řečeno, v této části severních
Čech očekávali.
Chtěl bych tím tedy
vyzvat, abychom takto formulované návrhy přednášeli
poté, co projednáme návrh ve výborech
skutečně podrobně, kdy, jak jistě
víte, ještě pořád budeme mít
možnost vrátit tento návrh. Navrhl bych, abychom
návrh pustili do projednávání ve výborech,
kde se tyto detaily právě zcela jednoznačně
ukáží. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Melichar, připraví se paní
kolegyně Buzková.
Poslanec Jaroslav Melichar:
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, kolegyně a kolegové. Já
musím říci tolik: že po celé
dva roky, kdy se o vyhlášení Národního
parku České Švýcarsko hovoří,
jsem byl vždy zastáncem toho, co zde říkal
kolega Holub, že stávající institut
chráněné krajinné oblasti zdaleka
nevyčerpal všechny
instrumenty pro tuto chráněnou
oblast. Vznáším ty samé otázky
a pan ministr Benda mi to potvrdí, kdy jsme měli
několikahodinové diskuse jak v Harrachově,
tak při jiných výjezdních zasedáních
našeho výboru.
Tak jak je vládní
návrh podán, tak jak jsem se mohl účastnit
jednání v Děčíně, kde
byli zástupci lesů, zástupci CHKO, zástupci
Ministerstva životního prostředí a jiní
představitelé obcí, obcí, které
budou na hranicích tohoto vymezeného území
národního parku, bylo zjištěno, že
se tam skutečně vyskytují vzácní
živočichové, jako vydry, bobr, že je tam
vzácná květena, která se nenachází
nikde jinde v Evropě a že je to území,
na kterém se nenacházejí chaty, osady, že
to je skutečně 5800 a něco, jestli se nepletu,
hektarů, tak je to území, které si
zasluhuje, aby jako národní park bylo vyhlášeno.
Jediný argument, který
toto z mé strany podporuje, je fakt, že se skutečně
zvýší turistická atraktivnost nálepkou
národního parku, a tím, že to navazuje
na národní park saské strany.
Co zde ale zaznělo v rozpravě
jak od kolegy z levé strany, tak od kolegy z pravé
strany, a toho jsem se obával a říkal jsem
to i na jednání v Děčíně,
že se bude sněmovna snažit rozšířit
toto území na variantu velkou. Z tohoto místa
musím říct, že budu hlasovat proti,
ač jsem ještě před čtvrthodinou
byl rozhodnut, že tento zákon podpořím.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme paní kolegyně Buzková. Připraví
se pan kolega Lobkowicz.
Poslankyně Petra Buzková:
Vážený pane předsedající,
vážený pane ministře, dámy a
pánové, jsem nesmírně ráda,
že návrh zákona o vyhlášení
Národního parku České Švýcarsko
konečně spatřil světlo světa,
po té, řekla bych, velmi dlouhé době,
kdy některými z nás, kteří
se o tuto záležitost zajímáme, byl očekáván.
Ráda bych v této
souvislosti poděkovala panu ministru Bendovi za tento zákon,
protože si myslím, že v základním
slova smyslu je tento zákon připraven dobře
a že splňuje účel, který splnit
má.
Co se týká krajiny
na okrese Děčín, v podstatě krajinného
skvostu uprostřed severních Čech, chci skutečně
ty z vás, kteří toto místo neznáte,
kteří jste tam nikdy nebyli, upozornit, že
se jedná o velice důležitou a velice překrásnou
lokalitu.
Padla tady některá
slova o tom, že chráněná krajinná
oblast ještě nevyčerpala všechny své
možnosti apod. To je samozřejmě otázka,
o které bychom mohli diskutovat, ale záleželo
by asi na tom, co jsou to ty možnosti, které ještě
nebyly vyčerpány.
Velmi jsem se zajímala,
a stále zajímám, o tuto oblast. V rámci
jedné ze svých návštěv této
oblasti jsem měla možnost navštívit dnešní
CHKO (v letošním jaře; možná si
z vás někteří pamatují, jednalo
se o deštivé období asi čtrnácti
dnů); měla jsem tedy možnost vidět poměrně
hrůzný pohled, který byl způsoben
hospodařením či spíše nehospodařením
Českých lesů.
V CHKO byly vykáceny lesy,
ale vykáceny skutečně způsobem, že
se jednalo o absolutní holoseč, že se jednalo
o rozevní svahy, které po vykácení,
v době velmi silných jarních dešťů,
normálně sjely a zůstala tam holá
skála. Ale toto není předmětem toho,
co v tomto zákoně budeme schvalovat. Tím
vám chci pouze říct, jaké jsou ty
nevyčerpatelné možnosti CHKO.
Myslím, že co se týká
záležitostí, podrobností tohoto zákona,
můžeme je nechat pro druhé čtení.
Myslím, že pro prvé čtení je
tento zákon skutečně připraven s náležitou
péčí, že je připraven dobře.
Proto bych velice ráda
požádala všechny své kolegyně a
kolegy, kteří mají skutečně
zájem o to, aby si Česká republika uchovala
své největší přírodní
skvosty, aby podpořili tento návrh zákona.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se ujme kolega Lobkowicz. Připraví se kolega Řezáč.
Poslanec Michal Lobkowicz:
Vážené kolegyně, vážení
kolegově, mám dojem, že se rozprava začíná
trošku točit v kruhu a že většina
argumentů už padla. Cítím přece
jenom povinnost stručně reagovat na některá
slova, která padla v předchozí rozpravě.
Nejsem žádným
zásadním příznivcem či podporovatelem
národních parků jako takových. Jsem
si vědom toho, že národní park jako
institut, značným způsobem omezuje hospodářské
aktivity v té které oblasti. Myslím si, že
tak, jak jsou definovány zóny a rozsah některých
národních parků u nás, zejména
Národního parku Šumava, je to pro mě
velice sporné; myslím, že by tam byl prostor
pro určité změny nebo úpravy.
Nicméně mám
dojem, že tak, jak je navržen Národní
park České Švýcarsko, rozsahem a zónami
a zejména tím, že je navržen zcela mimo
jakákoliv lidská sídla, myslím, že
je to nejenom ku prospěchu té oblasti z hlediska
ochrany životního prostředí, ale zejména,
a to bych chtěl podtrhnout, i když to tady padlo několikrát
v rozpravě, je to významný symbol. Je to
symbol, který pomůže přitáhnout
turistiku do oblasti. Je to věc, která nejenže
neochromí, neohrozí hospodářství
v té oblasti, ale může v okolí vyhlášeného
národního parku naopak prospět.
Některé argumenty,
které tady zazněly jednak od pana poslance Franka
a pana poslance Holuba, nebyly správné; nebyly pravdivé.
Bylo to přece jenom trošku zjednodušující,
když jsou uváděny počty obyvatel v celém
okresu; to prostě není pravda. Národní
park je vyhlašován mimo územní sídla.
Je vyhlašován podle mého názoru ve velmi
střídmé podobě. V podobě, která
je uměřená situaci.
Proto bych se také přidal
k těm hlasům, které vyzývají
k tomu, abychom zákon přikázali k projednání
příslušnému výboru a potom diskutovali
při dalších čteních. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Řezáč. Pak je přihlášen
do rozpravy pan ministr Benda.
Poslanec Vladimír Řezáč:
Vážený pane místopředsedo, kolegyně
a kolegové, já jsem v České Kamenici
pět let žil, a ten budoucí park jsem si téměř
celý prošel. Jsou to kouzelná místa,
a myslím, že nepatří k prvnímu
čtení, abychom se dohadovali o velikosti parku.
Jsem zastáncem té původní, nejširší
verze. Jak budou vypadat jednotlivé zóny, to je
věc jiná. Chci říci, že úvahy
byly takové, že chráněná oblast
na území České republiky bude kvalitativně
shodná jako v Sasku; lišily se vlastně asi
o 36 hektarů; to byla ta nejširší verze.
To bych si však nechal na druhé čtení.
Myslím, že se teď tady přeme zcela zbytečně,
že každý rozumný člověk
bude v prvém čtení pro tento návrh
hlasovat. Nevidím žádný důvod
pro jiný návrh. Ani pro zamítnutí,
ani pro vrácení k dopracování.
Zákon sám o sobě
je kvalitní; to, co je sporné, je velikost toho
území. Ve druhém čtení budu
podporovat nejširší variantu. Děkuji vám
za pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím pana ministra Bendu.
Ministr životního
prostředí ČR František Benda:
Pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte mi několik poznámek a postojů k právě
probíhající rozpravě. Možná,
že je nebudu řadit chronologicky.
Rád bych zdůraznil
to nejzásadnější. Chtěl bych,
abyste věřili a abyste akceptovali ten nejzákladnější
princip. A sice, že správně vyhlášený,
teď mám na mysli správně definovaný
národní park, není žádnou újmou
území, jak tady bylo řečeno. Kdybyste
se takto zeptali někde v okolí již zavedených
národních parků, ptali by se vás většinou
místní, o jakou újmu vám jde, jakou
máte na mysli; nerozuměli by vám.
Národní park je
všude v kulturních zemích (mám na mysli
především Evropu, protože pojetí
amerických parků je něco jiného) chápán
jako státem garantovaná vysoká aktraktivita
území. Není to něco, co by mělo
být přijímáno jako břemeno,
jako něco svazující rozvoj.
Pokud tento park omezuje nějaké
aktivity, jsou to ty, které tam nepatří a
nepatřily, dostaly se tam omylem. Myslím, že
bychom měli připustit, že pak toto omezení
je namístě. To je první věc.
Za druhé - zatím
řada z vás do svých vystoupení vkládá
určité své osobní postoje. Já
jsem tu příležitost ještě neměl,
dovolte mi, abych též určitý osobní
postoj do tohoto vložil.
Před řadou let ještě
jako vědecký pracovník Akademie věd
jsem se zúčastnil a spolupodílel na peticích,
kterými jsme žádali vyhlášení
co největšího Národního parku
Šumava. Neuměl jsem tehdy pochopit, proč do
tohoto parku není zařazen Boubín. Knížecí
stolec atd. Po čase jsem se už jako ministr s tímto
problémem setkal z jiné strany. Pochopil jsem, že
těm, kterým jde opravdu, aby národní
park splnil to, co je jeho podstatou, že ti se nemohou dostat
a nemohou být vtahováni do soutěže čím
větší, tím lepší. Proto
jsem od samého počátku debat o Národním
parku České Švýcarsko odmítal
debatu, která by byla hledáním kompromisu
a dohadováním se o větší či
menší variantě. Vyžadoval jsem, aby byly
posouzeny obě a aby byly posouzeny argumenty a především
abychom bez zátěže, že stojíme
jedna strana na představě malé a druhá
na představě o velké variantě, abychom
bez této zátěže hledali variantu správnou.
Tady je třeba připomenout
jednu věc - národní park není nikdy
sám o sobě schopen své existence, pokud není
vyhovujícím způsobem začleněn
do podstatně širšího celku, který
umožní, aby právě ty atraktivity, které
národní park k sobé přltahne, aby
se odehrály mimo něj. Tím jsem chtěl
říci národní park musí být
právě tak velký, aby mohl byt podřízen
přísné konzervační ochraně,
prakticky vylučující nějaké
významnější využití.
Je třeba pro poctivost
a pravdu zde připomenout, že nejsme v pozici, že
by se někdo musel obávat nějaké ostudy,
že s vyhlášením tohoto parku jsme otáleli
nebo že se problém určitým způsobem
vleče. Chtěl bych vám říci,
že jsem dnes k našim zahraničním sousedům
v Rakousku a v Bavorsku v opačné situaci, kde již
dlouhou dobu se snaží přesvědčit
Rakousko, že by měli k našemu Národnímu
parku Podyjí vytvořit a vyhlásit Národní
park Thayathal, který by vytvořil podobný
systém, jako je České Švýcarsko
a Saské Švýcarsko a nedaří se
to. Stejným způsobem se nám nedaří,
aby k Národnímu parku Šumava byl dotvořen,
tedy rozšířen Národní park Bavorský
les tak, aby i tam vznikla jakási symetrie ochrany na obou
stranách hranice, Debaty jsou debatami spíše
odbornými než debatami, ve kterých by snad
hrál roli pouze argument rozlohy.
Chtěl jsem též
upozornit na to - a myslím si, že k tomu bude příležitost
při dalších čteních - abychom
nezjednodušovali problém národního parku
a jeho vyhlášení jakožto pouhý
nástroj k omezení zhoubného lesního
hospodaření. Ani to by nebylo správné
a skutečným zájmům ochrany přírody
by to škodilo.
Uvědomuji si, že skutečně
pro tento okamžik není - aspoň z mé
strany - rozšiřovat tuto debatu. Jsem připraven
samozřejmě na velmi věcný dialog,
jak pokud bude tento zákon přikázán
výborům, tak i pak na jeho dalším čtení.
Proto zatím děkuji za vaši pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme kolega Zubek.
Poslanec Leopold Zubek:
Váženy pane předsedající, vážení
kolegové, nechtěl bych rozšiřovat debatu
příliš dlouze, ale přece jen dovolte
dvě poznámky.
Jsme v prvém čtení
- to zaprvé.
Zadruhé - zákon
po formální stránce je dobrým zákonem.
Návrh je dobrý a nemáme formálně
žádný důvod ho odmítat.
Zatřetí bych chtěl
říci, že vyhlášení nějaké
zvýšené ochrany jakéhokoliv území
vždycky vyvolá nějaký konflikt. Myslím,
že to je obecně platné a to se také
projevilo v naši diskusi. Proto by bylo poctivé, kdybychom
si debatu o těchto konfliktech nechali na druhé
čtení.
Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Do rozpravy se ještě hlásí pan kolega Ježek.
Poslanec Josef Ježek:
Pane předsedající, musím dodržet
některá usnesení sněmovny - zapomněl
jsem totiž sdělit, že od roku 1945 bydlím
v Rumburku a že do daného území jsem
mnohokrát chodil na borůvky. Toto území
bylo předmětem mé diplomové práce
a v letech 1966 - 1967 - tuším - jsem pracoval na
územní plánovací dokumentaci jak pro
území Českého Švýcarska,
tak Lužických hor.
Zadruhé jsem chtěl
říci, že zřejmě problém
je v tom, jak definovat veřejný zájem, který
by měl být hlavním kritériem debat,
které budou v příslušném výboru
a při druhém čtení ve sněmovně.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Nyní
rozpravu končím. Dámy a pánové,
skončila obecná rozprava a zazněly tři
návrhy:
První je pan kolega Frank,
který navrhl vrátit předložený
návrh navrhovateli k dopracování.
Druhý je návrh pana
kolegy Holuba na zamítnutí předloženého
návrhu.
Pak je zde návrh organizačního
výboru na přikázání výborům.
V tomto pořadí podle
§ 90 odst. 2 také budeme hlasovat. Dovolte, abych
vás odhlásil a poprosil vás, abyste se znovu
zaregistrovali. Budeme o těchto návrzích
nyní hlasovat.
První návrh pana
kolegy Franka: Poslanecká sněmovna vrací
předložený návrh navrhovateli k dopracování.
Ptám se, kdo ve 152. hlasování
podporuje tento návrh? Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat
- pro hlasovalo 7, proti 68 poslanců.
V dalším hlasování
č. 153 nechám hlasovat o návrhu usnesení,
kterým Poslanecká sněmovna zamítá
tento návrh.
Kdo tento návrh podporuje?
Kdo je proti?
Tento návrh nebyl přijat
- pro hlasovalo 6, proti 77 poslanců.
Protože nebyl schválen
návrh navrhovatele ani na zamítnutí, budeme
se zabývat návrhem na přikázání
výborům k projednání.
Organizační výbor
navrhuje přikázat předložený
návrh zákona rozpočtovému výboru
a výboru pro regionální rozvoj a životní
prostředí. Má někdo jiný návrh?
Není tomu tak. Přikročíme tedy k hlasování.
Přednesu návrh usnesení:
Poslanecká sněmovna
přikazuje po prvním čtení předložený
návrh zákona k projednání rozpočtovému
výboru a výboru pro veřejnou správu,
regionální rozvoj a životní prostředí.
Jde o 154. hlasování.
Kdo návrh podporuje? Kdo
je proti?
Návrh byl přijat.
Pro 92, proti 3 poslanci.
Dámy a pánové
děkuji panu ministrovi a společnému zpravodaji.
Dámy a pánové,
podle dohody předsedy Poslanecké sněmovny
s místopředsedy a předsedy poslaneckých
klubů o tom, že jednání nebude denně
končit později, než v 18.45 hodin, přerušuji
jednání této schůze do zítra
9. hodin. Prvním bodem zítřejšího
jednání bude podle schváleného pořadu
bod 34, kterým je vládní návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 35/1965 Sb., o dílech literárních,
vědeckých a uměleckých, tzv. autorský
zákon.
Přeji pěkný
večer.