Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slyšeli
jste třetí část, třetí
návrh. Pan poslanec Výborný se hlásí
s technickou poznámkou.
Poslanec Miloslav Výborný:
Pane předsedo, pane místopředsedo, dámy
a pánové, předesílám, že
jsem spíš odpůrcem než přítelem
doprovodných usnesení, a to zejména tam,
kde se Poslanecká sněmovna snaží jednat
podle moci exekutivní a obrací se na vládu.
Podotýkám však, že to by bylo až
předmětem rozpravy k navrženému doprovodnému
usnesení, avšak tato rozprava zahájena být
podle mého mínění nemůže,
a to z toho prostého důvodu, že 2. i 3. čtení
návrhu zákona o státním rozpočtu
včetně možných doprovodných usnesení
už proběhlo a je mi líto, že ten, kdo
chtěl - zřejmě to byli někteří
členové branného a bezpečnostního
výboru rozšířit projednávání
tohoto bodu pořadu o další části,
tak neučinil. Teď už to prostě učinit
nemůže. Nedá se nic dělat. Může
to učinit jen za předpokladu, že navrhne nový
bod pořadu této schůze.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Já
pro uklidnění poprosím pana kolegu Ježka
o stanovisko, neboť zde bylo panem kolegou Fejfarem řečeno,
že to měla být součást projednávání
tohoto bodu.
Poslanec Tomáš
Ježek: pane předsedo,
já bych zde, v tomto bodě prosil procedurální
fundamentalisty o toleranci, protože je to vlastně
poprvé, co projednáváme státní
rozpočet podle nového jednacího řádu.
Rozpočtový výbor byl skutečně
s tímto usnesením branného a bezpečnostního
výboru seznámen, leč netroufal si vůbec
pomyslet na vrtule k Migům a podobné věci,
takže necítil se práv, takže jsme se k
tomu nevyjadřovali. Myslím si, že návrh
pana kolegy Fejfara je zcela legitimní a mělo by
se o něm hlasovat.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Pan
kolega Fejfar.
Poslanec Tomáš
Fejfar: Za prvé
to není návrh můj, ale branného a
bezpečnostního výboru a já bych poprosil
- protože jsem to uvedl a čekal jsem ty námitky
a přesně jsem věděl odkaď zazní
- já bych poprosil v tomto podle mého názoru
sporu o výklad jednacího řádu, aby
to sněmovna rozhodla hlasováním, jestli tento
bod zařadit nebo ne. Potom bych se musel zařídit
podle toho. Ale žádám sněmovnu o shovívavost
a o hlasování o výkladu tohoto.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Ano,
to je jiná věc, já se omlouvám panu
místopředsedovi vlády a ministru financí
Ivanu Kočárníkovi, který požádal
o slovo a mezi touto procedurou dává interview,
takže doufám, že pak mu umožníme
vystoupit ještě k bodu, který byl ukončen.
Tím jsme ukončili projednávání
tohoto bodu, pan kolega Gross.
Poslanec Stanislav Gross:
Dámy a pánové, já se omlouvám,
ale myslím, že by tady měla padnout jedna informace,
na kterou jsme asi všichni pozapomněli. Jestli si
dobře vzpomínám, tak na začátku
projednáváni rozpočtu minulý týden
vystoupil předseda branného a bezpečnostního
výboru - přesně na tuto záležitost
se ptal a bylo mu odpovězeno, že to bude tak vnímáno,
jak o tom dnes hovoří místopředseda
výboru Fejfar. Takže mám pocit, že to
ve stenu by mělo být velice jednoduché dohledat
a minimálně před hlasováním,
pokud se o tom hlasovat bude, bychom si asi tuto informaci měli
připomenout.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji,
pan kolega Severa.
Poslanec Pavel Severa:
Dámy a pánové, já chci upřesnit,
že je pravda, že pan předseda Šuman vystoupil,
ale vystoupil k usnesení, které přijal branný
a bezpečnostní výbor den před projednáváním
rozpočtu, tzn. k těm záležitostem snížení
o 2,5%. A nepřijali jsme usnesení minulý
den nebo ten den předtím, žádné
jiné než k tomu projednávání
o 2,5% snížení. To, co bylo součástí
společné zprávy jsme všichni věděli.
Pan předseda Šuman potom vystoupil ještě
2x a toto usnesení neopakoval. Takže já si
myslím, že v tuto chvíli je to procedurálně
jasné. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Dámy
a pánové, je zde několik technických
poznámek. Já vás vyvolám. Hodlám
bez rozpravy nechat hlasovat o procedurálním návrhu.
Prosím pěkně, zvažte tedy ty technické
poznámky. Pan kolega Vačkář s technickou
poznámkou a pak pan kolega Páv.
Poslanec Jiří Vačkář: Dovolte mi pouze krátký vstup. Zcela jednoznačně se o této věci v rozpočtovém výboru nehlasovalo. Tím pádem se to nestalo součástí usnesení. Jen na to upozorňuji, nechci zdržovat. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Pan
kolega Páv.
Poslanec Tomáš
Páv: Pane předsedající,
páni kolegové. Mám názor opačný,
neboť se domnívám, že tento návrh
je zařazen v tom, co dneska projednáváme
a o čem hlasujeme, jako bod 2., na stránce nadepsané
Jiné návrhy přednesené ve druhém
čtení návrhu zákona o státním
rozpočtu na rok 1996. Takže jestliže jsme o tom
nehlasovali, stalo se tak omylem a myslím, že je zcela
právoplatné, abychom o tom hlasovali.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Dámy
a pánové, protože jsme nyní dostali
informaci o tom, že usnesení č. 333 není
komplexním usnesením, které zde bylo předneseno,
doporučuji, abychom přijali návrh kolegy
Fejfara a o něm hlasovali, t.j. o rozšíření
programu o nový bod. Pan kolega Fejfar s technickou poznámkou.
Poslanec Tomáš
Fejfar: Vážený
pane místopředsedo, prosím vás, aby
nedošlo k sebemenšímu náznaku manipulace,
já jsem tady jasně řekl, že nežádám
rozšíření o nový bod, protože
jsem si velmi dobře vědom toho, co je v jednacím
řádu napsáno o tom, když sněmovna
hlasuje o tom, že rozšiřuje o nový bod.
Já jsem žádal o to, aby sněmovna rozhodla
o výkladu jednacího řádu v tom smyslu,
aby o tom usnesení, které jsem přečetl,
bylo hlasováno jako o dalším k těm dvěma,
která už byla přijata. Říkám
to myslím naprosto zřetelně, co žádám
- aby sněmovna rozhodla o výkladu tohoto pravidla.
Nežádám tedy o zařazení nového
bodu, protože jsem si vědom, co by to znamenalo.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Takže
nyní prosím o malé strpení. Dámy
a pánové, dovolte mi, než společný
zpravodaj se poradí nad tímto problémem,
abych předal slovo místopředsedovi vlády
a ministru financí panu Ivanu Kočárníkovi,
který požádal o slovo.
Místopředseda
vlády a ministr financí ČR Ivan Kočárník:
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, já už doufám žádnou rozpravu
dnes neotevřu. Chtěl jsem vám všem jen
poděkovat za to, že státní rozpočet
na rok 1996 je schválen. Myslím, že je to významné
pro Českou republiku, myslím, že je to i významný
signál do světa, že jsme stabilizovanou zemí,
která zachází odpovědně se
svými veřejnými financemi, že máme
další vyrovnaný rozpočet a já
vám za to všem děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Takže
nyní poprosím pana kolegu Ježka.
Poslanec Tomáš
Ježek: Pane místopředsedo,
doporučuji vyhovět výkladu nebo žádosti
pana kolegy Fejfara, prostě zařadit jeho návrh
usnesení jako další bod doprovodných
usnesení, bez dalšího.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Pan
kolega Wagner se hlásí s technickou poznámkou.
Poslanec Jozef Wagner:
Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, když se stane chyba,
může se opravit nebo nemusí. Ale ta benevolence
musí být v souladu se zákonem o jednacím
řádu. Toto by nebylo v souladu se zákonem.
Nezbývá nic jiného, když chceme postupovat
podle zákona, než abychom podle příslušné
procedury - bude-li k tomu dostatečná vůle
- navrhli nový bod pořadu. Jinak se vytvoří
precedens, po kterém může každý
z nás, kdo má oporu v tom, co řekl v rozpravě
k rozpočtu, vytáhnout jeden návrh po druhém
a nikdy to neskončí a budeme přijímat
další a další doprovodná usnesení.
Jinak bych si dovolil upozornit
na to, že žádné usnesení této
sněmovny, jen zákon, nic jiného, vládu
a ministry zavazuje. Takže v podstatě máme
rozpravu bez rozpravy, procedurálně a o ničem.
Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: S technickou
poznámkou se hlásí dále pan kolega
Vlach.
Místopředseda
PSP Jiří Vlach:
Pan kolega Fejfar se opět chystá vystoupit. Já
jsem o tom velmi přemýšlel. My jsme nedostali
to 333 nebo 133, teď nevím to číslo.
To není věc, která se týká
této materie, jestli si dobře vzpomínám.
To, co máme uvedeno v sumáři, na co odkazoval
pan kolega Páv, tak to není toto usnesení.
Je to tak? Já jsem se domníval, že to tak je
a přimlouval jsem se za to, abychom hlasovali o dalším
bodu doprovodného usnesení. Pokud ale v rámci
projednávání rozpočtu jsme nedostali
ten podklad, tu informaci, to usnesení a není to
součástí těch materiálů,
pak se velmi omlouvám, ale považuji za čistší
rozhodnout případně o zařazení
dalšího bodu.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Pan kolega Fejfar.
Poslanec Tomáš
Fejfar: Zkusím to
ještě jednou a pak se vzdám. Ukážu
vám usnesení branně bezpečnostního
výboru, z něhož jsem přečetl
jen část. První část doporučuje
rozpočtovému výboru, aby předložil
Poslanecké sněmovně rozpočtovou kapitolu
ministerstva obrany v nezměněné poloze. Ve
druhé části usnesení doporučuje
Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala
následující usnesení, které
jsem četl, a ve třetí pověřuje
zpravodaje výboru atd.
Protože jsme se domnívali,
že když toto oficiální usnesení,
nikoli moje - pořád se zde hovoří
o mém návrhu - ale výboru doručíme
rozpočtovému výboru, tak zároveň
rozpočtový výbor na základě
toho, co je tam napsáno, předá tu věc
do sněmovny a automaticky se to stane návrhem na
usnesení. Jestliže se tak nestalo a ne naší
vinou, tak já zde prosím, aby v tomto případě
o tom bylo hlasováno. Není to návrh jednoho
poslance, je to návrh branně bezpečnostního
výboru.
Prosím, aby o proceduře hlasovala sněmovna, jestli je možné toto přijmout nebo ne. Pokud sněmovna hlasováním řekne, co říkal teď kolega Wagner, že by to nebylo podle zákona a nebylo to čisté, tak navrhuji, aby byl zařazen nový bod. Potom budu reagovat na to, co se bude dít dál. Prosím, aby to takto jednoduše bylo uděláno.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Moc
prosím o podporu tohoto návrhu, abychom se dostali
z procedurální slepé uličky. Jen prosím,
abyste se znovu zaregistrovali, budeme hlasovat o tomto návrhu.
(Hluk v sále.) Prosím o klid.
Zahájil jsem 151. hlasování.
Kdo návrh podporuje? Kdo je proti?
Návrh nebyl přijat.
Pro hlasovalo 75, proti 50 poslanců.
Nyní budeme hlasovat o
návrhu pana kolegy Fejfara o zařazení nového
bodu. Hlásí se s technickou poznámkou pan
kolega Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný:
Pane předsedající,
rozumím tomu tak, že se chystáte dát
hlasovat o návrhu pana poslance Fejfara doplnit schválený
pořad 37. schůze Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR o projednání návrhu
usnesení Poslanecké sněmovny, kde je doporučení
branně bezpečnostního výboru.
Konstatuji, že podle §
54 odst. 6 jednacího řádu Poslanecké
sněmovny návrh na doplnění schváleného
pořadu schůze sněmovny nelze projednat, vznesou-li
proti němu námitky nejméně dva poslanecké
kluby nebo 20 poslanců. Konstatuji, že 20 poslanců,
z nichž jmenuji poslance Honajzera, Výborného
a další, tuto námitku podávají.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Není
o čem jednat. Prosím, pan poslanec Fejfar.
Poslanec Tomáš
Fejfar: Vážené
kolegyně a kolegové, teď totiž jste se
dověděli, oč v tomto výboru šlo.
Já uznávám, že jednací řád
platí tak, jak platí, 20 poslanců - a věřím,
že by se jich našlo víc, protože pan poslanec
Honajzer je jen jeden, ten zbytek je z jiného poslaneckého
klubu - by tento návrh znemožnilo projednávat.
Proto tady do stenozáznamu
před vámi všemi prosím, aby organizační
výbor zařadil na příští
schůzi, která se bude odehrávat příští
týden, tento bod, tzn. návrh usnesení branně
bezpečnostního výboru na jednání
sněmovny. Obrázek o tom
ostatním si jistě
uděláte jak vy, tak novináři sami.
Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Dámy a pánové, chystám se k tomu, abych vás požádal o souhlas s tím, že bychom projednali ještě čtyři body podle schváleného programu. Technicky se hlásí pan kolega Kolář.
Poslanec Robert Kolář: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte jen technicky. Při hlasování o státním rozpočtu jsem hlasoval pro návrh státního rozpočtu a z výpisu z počítače jsem se dověděl, že tam nejsem uveden jako ten, kdo hlasoval pro. Čili jen pro steno, že jsem jen z poslanců, kteří hlasovali pro návrh státního rozpočtu.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pan poslanec Špaček se hlásí.
Poslanec Radim Špaček:
Já jsem se hlásil
ještě k předchozímu polobodu ohledné
usnesení branného a bezpečnostního
výboru.
Dámy a pánové,
pokud se nemýlím, tak jsme dnes zaznamenali poprvé
případ, kdy byl vznesen návrh na zařazení
bodu a byla proti němu vznesena námitka. Domnívám
se, že v případě, že se jedná
o první případ tohoto druhu, měli
bychom se pokusit o nastavení jakési normy.
Podle mého názoru
nestačí, aby ten, kdo namítá, řekl,
že já a ten a ten namítáme, a tím
to bylo hotovo. Myslím, že předsedající
by v tu chvíli měl požádat všechny,
kteří namítají, aby povstali, a tím
se jasně ukáže, kolik jich je. (Potlesk.)
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Pro korektnost prosím, aby povstali ti poslanci, kteří
odmítli. (Nikdo nevstává, hluk v sále.)
Návrh byl zřetelný. Byl zde návrh
pana poslance Špačka. Rozumím tomu tak, aby
pro korektnost námitky bylo zřetelné, kteří
poslanci se k této námitce připojují.
Je několik možností. Prosím pana kolegu
Výborného, aby 20 jmen přečetl.
Poslanec Miloslav Výborný:
Dámy a pánové, mám samozřejmě
pocit, že jde více o novináře než
o nás, jak bylo řečeno. Ta jména rád
přečtu. Mám je se všemi podpisy a mohu
je odevzdat předsedajícímu. Jsou možné
rozličné procedury. Podotýkám, že
usnesení se vracelo na vládu a nebyla k tomu vedena
rozprava, což mě vedlo k tomu, že bez rozpravy
přijímat takové usnesení, které
vládě doporučuje tak závažné
věci, a bez přítomnosti pana premiéra,
považuji za nerozumné.
K námitce se podpisem připojili
poslanci: Výborný, Honajzer, Kasal. Kozák,
Janeček, Tollner, Decker, Lukáš, Uřičář,
Pavela, Motyčka, Karas, Vraný, Zahradníček,
Bělehrádek, Šafařík, Severa,
Kubiš, Nováková, Vačkář.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Dámy a pánové, přistoupíme
k projednávání bodu
Vládní návrh, který jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1932, uvede z pověření vlády ministr životního prostředí pan František Benda, kterého prosím, aby se ujal slova.
Ministr životního
prostředí ČR František Benda:
Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, páni
poslanci! (Hluk v sále, předsedající
vyzývá ke klidu.) Dovoluji si vám předložit
k prvnímu čtení vládní návrh
zákona na vyhlášení Národního
parku České Švýcarsko, který
je vyhlašován na nejcennější území
Chráněné krajinné oblasti Labské
pískovce.
Předkládaný
návrh zákona právně vychází
ze zákona ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně
přírody a krajiny, ve znění pozdějších
předpisů. Ten upravuje jednotlivé kategorie
chráněných území, počínaje
významnými krajinnými prvky a maloplošnými
zvláště chráněnými územími,
jejichž smyslem je zachovat biologickou infrastrukturu hospodářsky
využívané krajiny.
Rozlišuje dále dva
druhy území, která si zasluhují velkoplošnou
ochranu, a to chráněné krajinné oblasti
a národní parky.
Chráněné
krajinné oblasti jsou vyhlašovány pro svůj
charakter harmonicky uspořádané krajiny s
významným podílem přirozených
ekosystémů chráněných území,
jejichž existence je často spjata s dlouholetým
tradičním obhospodařováním,
a pro ochranu zachovalých souborů venkovské
architektury, památek a historicky dochovaného rázu
krajiny. Jsou to území vhodná pro rekreační
využívání a rozvoj činností
vycházejících z přirozeného
potenciálu tohoto území.
Národní parky na
rozdíl od chráněných krajinných
oblastí představují území s
mimořádnými přírodními
hodnotami, jedinečnými v evropském i světovém
kontextu. Dochovaly se v důsledku výjimečně
nepříznivých přírodních
a společenských podmínek, které neumožňovaly
většinou možnost osídlení. Tyto
přírodní hodnoty dnes reprezentují
unikátní soubor ekosystémů, zajišťující
v rámci biosférických rezervací UNESCO
kostru ekologické rovnováhy.
Režim národních
parků se výrazně odlišuje od chráněných
krajinných oblastí
(CHKO), přičemž důraz je kladen na zachování
těchto výjimečných hodnot a postupnou
přeměnu pozměněných území
k původnímu přirozenému charakteru.
V České republice existují dosud tři
národní parky, které byly zřizovány
v rozdílném společenském klimatu.
Zatímco Národní park Krkonoše vznikl
v r. 1963 a jeho ochrana byla spíše proklamativní,
Národní park Šumava a Národní
park Podyjí byly vyhlášeny v r. 1991.
Dnes je předkládám
návrh na zřízení národního
parku, který poprvé vychází z koncepce
dané zákonem č. 114/1992 Sb., o ochraně
přírody a krajiny. Tato koncepce předpokládá
tvořivou ochranu přírody v nekonzervačním
pojetí, jejímž cílem je zajistit ekologickou
rovnováhu celé krajiny a přitom účinně
využívat diverzifikace vlastnických vztahů
a odpovědnosti vlastníků za stav přírody
a krajiny.
Pro své přírodní
hodnoty je celé území Českého
Švýcarska (nebo Labských pískovců)
chráněno na obou stranách státní
hranice, na saské straně od r. 1956 jako Chráněné
krajinné území (obdoba našich chráněných
krajinných oblasti) a od r. 1990 jako Národní
park Saské Švýcarsko. Na české
straně od r. 1972 je Chráněná krajinná
oblast Labské Pískovce.
Návrh vznikl v době
vyhlášení Národního parku Saské
Švýcarsko v r. 1990 ve Spolkové republice Německo
- Sasku, a byl podpořen dohodou ministrů životního
prostředí obou zemi.
Jedná se o rozlehlé
území pískovcových skalních
měst, kaňonů, roklí, stěn a
věží s nejrůznějšími
mikrotvary, rozkládající se na hranicích
mezi Českou republikou a Svobodným státem
Sasko, které patří po stránce geomorfologické
k nejcennějším oblastem v České
republice a je jediným uceleným komplexem tohoto
druhu v České republice.
Územní rozloha národního
parku byla vymezena na základě těchto mezinárodních
kritérií:
1. Bylo vyčleněno
nejcennější příhraniční
území v rámci chráněné
krajinné oblasti, nedotčené podnikatelskými
ani jinými aktivitami.
2. Území je z 96% zalesněné, s druhovou skladbou blízkou
přirozeným ekosystémům, jen výjimečně
imisně narušené, v nepřístupných
terénech s výraznými skalními útvary.
3. Návrh vytváří
vyvážený poměr mezi národním
parkem a chráněnou krajinnou oblastí, což
je zárukou, že území zůstane
zachováno i nadále v současném stavu.
Chráněná krajinná oblast vytváří
ochranné pásmo, ve kterém bude rozvíjeno
rekreační využívání a
šetrná hospodářská činnost,
umožňující rozvoj sídelní
struktury.
4. Drobná, přírodně
cenná území mimo Národní park
zůstávají chráněná jako
první zóna chráněné krajinné
oblasti národní přírodní rezervace
či národní přírodní
památky, tedy s největším stupněm
ochrany maloplošných území, tak jako
je tomu až dosud.
Navrhovaná právní
úprava není rozsáhlá. Obsahuje ochranné
podmínky, stanovuje kritéria pro členění
území Národního parku České
Švýcarsko do zón ochrany přírody,
zásady péče o les, myslivosti a rybářství.
Návrhem se též zřizuje správa
Národního parku České Švýcarsko
jako orgán státní správy ochrany přírody
na území Národního parku.
Vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci,
věřím, že návrh v předložené
podobě podpoříte a schválíte,
neboť představuje vyvážené řešení,
řešení, kde je vyvážen veřejný
zájem na ochranu unikátních přírodních
fenoménů a nutnost rozvoje hospodářsky
zaostalého území.
Děkuji zatím za
pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Organizační
výbor určil zpravodajem pro prvé čtení
poslance Radima Špačka, kterého žádám,
aby se ujal slova.
Poslanec Radim Špaček:
Děkuji, pane předsedající.
"Severovýchodně
od Děčína a České Kamenice,
severně od čedičového středohoří
prostírá se tabulovitá skalnatá vysočina,
mírně zvlněná planina, rozbrázděná
hlubokými údolími říček
a potoků, jest vcelku stupňovitě rozčleněná,
hřebeny její vybíhají v kupy vyvřelých
vrchů. Příkré pískovcové
stěny k Labi a České Kamenici spadající
vystupují ze široké údolní nížiny
Labské a jsou složeny z pískovců hrubšího
zrna. Pískový masiv charakterizován jest
vysokými stupňovitě vystupujícími
stěnami, jež jsou se četnými kolmými
trhlinami ve velké krychlové balvany, jednotlivé
bloky a osamělé sloupy zvané svědci
rozčleněny a místy v značném
počtu v skalní města seskupeny, lemují
hluboká zarytá údolí a okolí
dodávají krajině romantického rázu
a mají v republice analogie pouze na Turnovsku a ve skalách
Adršbašských."
Dámy a pánové,
citoval jsem z nálezu a posudku konservatora Rudolfa Maximoviče,
který byl učiněn v roce 1923, tedy v době,
kdy se uvažovalo o tom, že území známé
jako České Švýcarsko bude předmětem
vyššího stupně ochrany, než tehdy
bylo zvykem. Dnes zahajujeme proces, kdy tomuto území
bychom měli poskytnout nejvyšší stupeň
ochrany velkoplošného území podle našeho
právního řádu, to je statut národního
parku.
Chtěl bych připomenout
závěr minulého období České
národní rady, která moudře rozhodla
o tom, že vyhlášení národního
parku musí být učiněno zákonem
- zajisté proto, že národní parky by
měly být územími zcela v národním
zájmu, jednak ale na druhé straně také
proto, že vyhlášení národního
parku s sebou nese i určitá omezení běžné
činnosti občanů, a proto by mělo takovéto
omezení podlehnout schválení voleného
sboru.
Poslanecká sněmovna
by při projednávání tohoto návrhu
měla především zkoumat, zda navrhované
území odpovídá kritériím,
která stanovuje zákon 114/1992 Sb., o ochraně
přírody a krajiny, konkrétně pak §
15, který hovoří o národních
parcích. Tato kritéria jsou čtyři
zhruba, ne, přesně. Za prvé se má
jednat o území rozsáhlé. Domnívám
se, že je to na první pohled zřejmě,
že navrhované území je rozsáhlé
dostatečně, protože se jedná řádově
o tisíce hektarů, takže tomuto kritériu
můžeme již v prvním čtení
- domnívám se - říci ano.
Za druhé by se mělo
jednat o území, které je jedinečné
v národním či mezinárodním
měřítku. Tady si řekněme upřímně,
že zde, v Čechách, České republice
by se na první pohled mohlo zdát, že pískovcová
skalní města a lesoskalní komplexy nejsou
venkoncem nic až tak jedinečného, protože
máme již zmíněné Adržbašsko-teplické
skály, máme Český ráj. Ale
při pohledu z trochu větší dálky,
při pohledu v rámci Evropy vidíme, že
tyto lesoskalní komplexy jsou jedinečné právě
v tomto prostoru a že v jiných částech
Evropy se téměř nevyskytují, nebo
vyskytují málo, takže z mezinárodního
hlediska se jedná opravdu o unikátní záležitost,
což jak již pan ministr zmínil, došlo uvědomění
i na druhé straně hranice, ve svobodném státě
Sasko.
Další dvě kritéria
už nejsou tak na první pohled jasně zdůvodnitelná,
nebo přesně řečeno v prvém
čtení tak snadno zodpověditelná. Národní
park by totiž měl také splňovat kritérium,
že značnou část území
zaujímají přirozené nebo lidskou činností
málo ovlivněné ekosystémy a za čtvrté
v nichž rostliny, živočichové
a neživá příroda mají mimořádný
vědecký a výchovný význam.
Takováto území lze vyhlásit za národní
parky. Chtěl bych ujistit zbytek sněmovny, že
zpravodaj k tomuto bodu se problematice věnuje už
od samé chvíle, kdy se začalo uvažovat
o vyhlášení národního parku.
Proto alespoň v tuto chvíli bych rád ujistil
sněmovnu, že pokládám i tato kritéria
za splněná.
Především bych
chtěl říci, že v soutěskách
a v pohraničním pásmu a ve stržích
jsou zachovány původní ekosystémy,
které spolu s tím, že celé území
je celkově velmi nízce osídleno, svědčí
pro to, že prostředí je lidskou činností
poměrně málo ovlivněno. Fakt, že
rostliny, živočichové a neživá
příroda mají mimořádný
vědecký a výchovný význam vyplývá
již z toho, co jsem řekl. Zejména se domnívám,
že neživá příroda, tj. právě
ten charakter pískovcového města a charakter
lesoskalního komplexu, opravdu skýtají velmi
bohaté materiály pro studium jak odborné,
tak pro studium normálních návštěvníků.
Dovolím si připomenout, že v projednávaném
území se vyskytují takové druhy živočišné,
jako např. rys ostrovid, u něhož se snad dokonce
jedná o původní nepřerušovaný
výskyt. Totéž se týká vydry nebo
skorce. Z botanických položek bych rád zmínil
samozřejmě tzv. skoro bych řekl vlajkovou
loď tohoto území, tj. rojovník bahenní,
což je velmi vzácná a velmi chráněná
rostlina, která se na území národního
parku vyskytuje ve značném množství.
Jako libůstku si dovolím připomenout, že
na území Národního parku bylo objeveno
gametofytní stádium rostliny Trichomanes speciosum,
což jest záležitost ve střední
Evropě naprosto jedinečná, protože gametofytní
stádium této rostliny se vyskytuje pouze v přímořských
oblastech a v takovéto vzdálenosti od moře
bylo pozorováno, mimochodem anglickými badateli
vůbec poprvé.
Dovolím si ukončit
své vystoupení druhou částí
citátu z již zmíněného konservatora
Rudolfa Maximoviče, který ve svém díle
dále píše:
"Zájem o uchování
krajinných a přírodních krás
zde vytčených jest zájmem veřejným.
Jde opravdu o významné objekty, neboť tato
oblast má nejen v detailech, Prebišská brána,
Edmundova a Divoká rokle (Wilde Klame), ale jako krajinný
celek nesporný charakter přírodní
památky, vhodné ke zřízení
parciální reservace. Proto má ministerstvo
zájem na udržení území v dochovaném
stavu, oddálení všech nebezpečí,
která by mu hrozila a na vědeckým probádání
a využití."
Děkuji za pozornost. Očekávám,
dámy a pánové, vaše návrhy k
prvnímu čtení o zřízení
Národního parku České Švýcarsko.