Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Organizační
výbor určil zpravodajem pro první čtení
poslance Marka Bendu, kterého žádám,
aby se ujal slova.
Poslanec Marek Benda:
Vážený pane předsedo, vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
domnívám se, že moje úloha v tomto materiálu
bude poměrně snadná, protože se jedná
o tak známou materii v této Sněmovně,
že je snad zbytečné k ní cokoli více
než řekl pan navrhovatel dodávat. Všichni
víme, že zde problém vyšších
územních samosprávných celků
je. Většina z nás, i když to nebyla potřebná
většina, při posledním projednávání
tohoto materiálu v červnu t.r. se přiklonila
k variantě 9 (řekněme to pracovně),
tzn. k variantě, která je nám dnes předkládána.
Já osobně se domnívám,
že bychom tento návrh zákona projednat měli
a že bychom se měli pokusit v únoru či
březnu příštího roku o jeho přijetí
s odloženou účinností, která
by umožnila v klidu připravit volby a v klidu připravit
další potřebné kroky ke skutečnému
faktickému vytvoření vyšších
územních samosprávných celků.
Proto doporučuji, abychom
tento návrh přikázali výborům
k projednání.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Otevírám obecnou rozpravu, do které jsou
přihlášeni kolegové Melichar, Grulich
a Kuchař. Prosím, aby se ujal slova kolega Melichar.
Připraví se kolega Grulich.
Poslanec Jaroslav Melichar:
Vážený pane předsedo, vážený
pane místopředsedo, vážené kolegyně
a kolegové, dovolte mi říci jen pár
poznámek k návrhu zákona poslance Josefa
Ježka o vytvoření vyšších
územně samosprávných celků.
Zřejmě ti, kteří pro zákon
budou hlasovat, budou přesvědčeni, že
hlasují pro reformu veřejné správy.
Vždy jsem zastával názor, že tato reforma
nerovná se vyšším územně
samosprávných celkům, ale že VÚSC
mohou být až konečným stádiem
reforem současné veřejné správy.
Samozřejmě, že nejsnažší,
nejpohodlnější, ale zároveň finančně
nejdražší je přijmout zákony o
vyšších územně samosprávných
celcích a potom děj se vůle boží.
Že jsou v České
republice statutární města jen podle názvu,
že jejich magistráty nemají ty kompetence jako
třeba města Brno, Ostrava a Plzeň, že
existuje množství úřadů, které
by mohly např. být součástí
okresních úřadů, případně,
že by některé nemusely existovat vůbec,
to jsou otázky, kterými by se Parlament měl
zabývat a viděl bych v tom smysl a začátek
skutečné reformy veřejné správy.
Uvedu příklad Francie. Ta má desítky
let zhruba 90 departmentů, což jsou přibližně
naše okresy. Přesto se v r. 1982 Francie rozhodla,
že zřídí mezi vládou a departmenty
další článek veřejné správy,
což je 19 krajů. Dnes si Francie neví rady,
co s těmito uměle vytvořenými útvary
učinit. Jak řekl Jacques Rupnik, je to jediný
viditelný výsledek éry socialistických
vlád Francie. Kdo byl na mezinárodním semináři
o veřejné správě, uspořádaným
nedávno na půdě Parlamentu, může
to potvrdit. Nevím, jestli poslanci mají představu,
kolik miliard korun by vyšší územně
samosprávné celky stály daňové
poplatníky. Pro ilustraci snad stačí uvést
zřízení jednoho nového okresu, okresu
Jeseník, který jen pro letošní rok obnáší
něco okolo půl miliardy korun. Ať někdo
předem spočítá náklady na budovy,
režii, provoz a mzdy u devíti úřadů
vyšších územně samosprávných
celků, v kterých bude mít svůj administrativní
aparát vždy jeden krajský prezident a jeden
krajský hejtman. Argument, že náklady budou
pokrývat daně z příslušných
vyšších územně samosprávných
celků a nikoliv státní rozpočet, není
argument, protože to budou pořád peníze
daňových poplatníků, občanů
České republiky.
Dámy a pánové,
jediný smysl vyšších územně
samosprávných celků vidím v tom, že
je pro někoho potřebné mít rezervoár
výhodných, dobře placených funkcí
a je jenom nutné ho zahalit frází o decentralizaci
a přiblížení státní správy
a samosprávy občanům. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Grulich, připraví se pan kolega
Kuchař.
Poslanec Václav Grulich:
Vážený pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, historie nás učí,
že nejméně stabilní, doslova nejlabilnější,
jsou státy centralistické s direktivním řízením,
které se dostatečně neopírají
o občana. Na druhé straně tam, kde je silná
obec, silné město a silná samospráva,
sílí i stát, je pevný ve svých
základech a nepodléhá nahodilým zvratům.
Není těžké vysledovat v dějinách
přesné stopy těchto pravidel nebo tohoto
pravidla.
Jestliže už několik
roků v této sněmovně hovoříme
o vytvoření vyšších územně
samosprávných celků, jestliže jsme vytvořili
zvláštní komisi, která se tímto
problémem už dva roky zabývá, jestliže
tato komise po dvou letech došla do určitého
politického koncenzu, který nesleduje rozdrobení
státu na malé celky, které by samozřejmě
nebyly samosprávné, který se vyhýbá
i vytvoření velkých gigantických celků,
pro které není dostatečná politická
vůle, pak je - myslím - nejvyšší
čas říci, že čas k vytvoření
těchto celků nazrál.
Vytvoření krajů
nebo zemí tak, jak nám říká
Ústava, není záležitost několika
týdnů nebo několika měsíců.
Všichni, kteří jsme v této síni,
dobře víme, že návrh, který podává
pan kolega Ježek, je jenom prvním krokem, jak to sám
charakterizoval, ale je krokem naprosto nezbytným. Jestliže
chceme našim vyšším územně
samosprávným celkům dát dostatečné
pravomoci, vymezit jim přesné kompetence, které
jako mezičlánek mezi obcí a Parlamentem,
mezi obcí a vládou, budou muset mít, pak
si musíme být vědomi toho, že nás
čeká ještě dlouhá cesta. Je to
nejenom vymezení kompetencí, je to celý balík
doprovodných zákonů, protože se bude
jednat o zásadní změnu veřejné
správy. Říkám záměrně
veřejné správy. Samozřejmě,
že tyto celky budou něco stát, ale samozřejmě,
že tyto celky nám ušetří stovky
a bohužel dnes i tisíce pracovníků tzv.
dekoncentrátů ministerstev, že tyto celky už
nedovolí, aby se na ministerstvech vyřizovala každá
kanalizace, každý vodovod, každá plynofikace
a každá generální oprava školy
či zdravotního zařízení. Máme
zcela nenormální stav v tomto státě,
kdy ministři, kteří by se měli zabývat
koncepčními rámcovými úkoly,
vyřizují ve své kompetenci se svými
zbytnělými ministerstvy a centrálními
úřady takové věci, o kterých
centrální úředníci samozřejmě
nemají ani ponětí, které rozhodují
bez znalosti terénu, bez znalosti věci samé.
Je nejvyšší čas začít tento
úkol řešit. Řešit ho tak, abychom
toto horké jablko po třech letech jednání
nepřenechali našim nástupcům, kteří
do těchto poslaneckých lavic zasednou po příštích
volbách, tedy v budoucím roce.
Je potřeba si uvědomit
odpovědnost, kterou vůči tomuto státu
máme. Proto zdůrazňuji odpovědnost,
zejména ve vztahu ke svému předřečníku,
který tady hrozil velkými výdaji. Právě
naopak. Samospráva nebude vyvolávat řadu
funkcí, nebude vyvolávat řadu nekontrolovatelných
výdajů pro vysoké centrální
úředníky. Samospráva ve svém
důsledku musí být lacinější,
musí být účelnější,
a to je to, oč tu běží.
Ze všech těchto a
mnoha jiných dobrých důvodů vřele
doporučuji, aby tato sněmovna nebrala podnět
pana poslance Ježka a dalších na lehkou váhu.
Jestliže budeme hlasovat o tomto ústavním zákonu,
a vidím, že na počítači je registrováno
119 přítomných, jestliže znevážíme
přijetí ústavního zákona dokonce
i nedostatečným základním počtem
poslanců, kteří pro ústavní
zákon musí hlasovat, aby byl přijat, pak
si nedáme dobré vysvědčení,
pak si nedáme dobrou známku z odpovědnosti
vůči našim občanům. Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Kuchař, připraví se pan
kolega Nájemník.
Poslanec Vlastislav Kuchař:
Vážený pane předsedající,
pane předsedo, kolegyně a kolegové, myslím
si, že kolega Ježek ve svém úvodním
vystoupení velice obšírně a velice poctivě
odůvodnil důvod podání návrhu
tohoto ústavního zákona. Mám jen pocit,
že snad šíře vysvětlovacích
projevů kolegy Ježka byla nad síly tohoto sboru
ve chvíli, kdy je již znaven projednáváním
zákona o státním rozpočtu a reakce
některých kolegů při projednávání
tak závažné právní normy snad
jen dokreslují tento postřeh.
Jsem přesvědčen
o tom, že věcnost návrhu jednoznačně
spočívá v tom, že stav, kdy mezi samosprávnou
obcí a zákonodárným sborem existuje
vakuum tak, jak jsme toho svědky dnes v České
republice, není stavem vyváženým a není
stavem pozitivním.
Je faktem - a myslím dobrým
důvodem ke zřízení vyšších
územně samosprávných celků
- že nejen pravomoc, ale také její rozpočtová
podloženost by se brzy měla na této úrovni
samosprávy a státní správy stát
skutkem tak, jak o tom přesvědčila vystoupení
některých kolegů směrem k návrhu
státního rozpočtu.
Konečně jsem také přesvědčen o tom, že nemá pravdu premiér české vlády Václav Klaus a nemají pravdu ti, kteří hájí jeho stanovisko, v tom, že ještě nenazrála doba a že ještě není snesen dostatek argumentů a věcných řešení k tomu, aby se znalostí věci, řádně a s perspektivou mohla Poslanecká sněmovna rozhodnout ano či ne v danou chvíli o tom, zda zřídit či nezřídit vyšší územně samosprávné celky. Jsem naopak přesvědčen o tom, že toto rozhodování má dnes charakter
navýsost politický,
že je věcí politického rozhodnutí
a rozhodování jednotlivých poslanců,
jednotlivých poslaneckých klubů, zda chtějí
či nechtějí tento institut zřídit,
zda chtějí či nechtějí, aby
orgány ústřední státní
správy se věnovaly spíše koncepci nebo
úředničině tak, jak o tom hovořil
kolega Grulich, zda chtějí či nechtějí
brát ústavu vážně jen tehdy,
když je to v jejich politickém zájmu, tak,
jako to bylo v případě naplnění
ústavy směrem k senátu, a nebo naopak tak,
jako to bylo směrem k naplnění ústavní
klauzule směrující k zákonu o referendu.
Chtěl bych být optimistou
v tom, že kolega Ježek a další zvolili variantu,
která v této sněmovně osvědčila
nejvyšší míru průchodnosti ze všech
návrhů, které byly při prvním
projednávání předneseny. Chci věřit
stejně jako kolega Grulich tomu, že počet poslanců
a způsob jejich stanovisek k projednání tohoto
zákona bude důstojný k tomu, že tato
sněmovna bude projednávat ústavní
zákon. A zároveň chci také vyjádřit,
že poslanecký klub Levého bloku, stejně
tak jako při prvním projednávání
tohoto ústavního zákona, tento zákon
podpoří, jak je to v souladu s jeho viděním
občanské a demokratické společnosti
v České republice a samosprávných
prvků.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Nájemník. Připraví
se kolega Holub.
Poslanec Václav Nájemník:
Vážení přítomní, pane
předsedající, já si dovolím
říci také jenom několik poznámek.
V úvodu bych se chtěl vyjádřit k panu
kolegovi Ježkovi, jehož práce si velice vážím
a byl bych rád, aby v budoucnosti nezapadla. Myslím
si, že je to velice kvalifikovaná záležitost.
Ale on hovořil také
o otálení s přijetím tohoto zákona.
Já si myslím, že pokud by byla společenská
poptávka, otálení by nebylo možné.
To otálení je logické, protože ta společenská
poptávka není.
Za druhé: Jestliže
se hovoří o přenesení veřejné
správy blíže k občanovi, tak mě
napadá zrovna problém - s prominutím - z
mého okresu, kdy po přijetí páně
Ježkova návrhu by občan do centra tzv. vyššího
územně správního celku, pokud by byl
z Jevíčka, musel dojíždět přes
100 km. Chtěl bych také podotknout, že to otálení
je možné vzhledem k tomu, že okresy, byť
ne zcela ideálně, ale fungují. Např.
některé kontroverzní záležitosti
z pomezí Moravy a Čech se vyřešily právě
tím, že tam je fungující okres, kde
se řeší oblasti, kde se opomíjela občanská
vybavenost, jako např. v bývalých Sudetech
a na Moravě.
Za třetí: Připadá
mi, že celý problém je zjednodušen.Já
ten problém vidím daleko, daleko složitější.
Mám pocit, že ti, kteří vytvářeli
tuto předlohu s pocity božského tvůrce
jaksi pozapomněli, že ta záležitost je
daleko složitější. Při četbě
tohoto návrhu zákona maně musím přiznat,
že se mi vybavil jeden výrok ze Švejka a celá
historka o latrinen generálovi, který také
tu věc považoval za daleko jednodušší.
Myslím si, že ta záležitost
je opravdu velice složitá.
Další věc,
na kterou se velice dobře pamatuji. Pamatuji si, s jakou
radostí bylo přijato zrušení krajů.
Já se teď voličům budu moci těžko
dívat do tváře, pokud by k tomu přijetí
došlo.
Hodně bylo řečeno,
ale chtěl bych jenom říci takový princip
- nejvíce mi vadí, že zákon je tvrdošíjně
navrhován tak, že se hlavně maluje po mapě.
Říká se, kdo kam bude patřit. Tato
slova pořád zaznívají. Chtěl
bych slyšet - toto a toto se vyřeší tak,
a proto bude nutno z toho vyvodit nějaké územní
důsledky. Ne naopak. Neříkám, že
ústava by neměla být naplněna. Ale
proč znovu cpát na plénu již odmítnuté
řešení. To je typický problém,
který vyžaduje čas.
Po finanční stránce
se připojuji k tomu, co říkal kolega Melichar.
Myslím, že jsou potřebné aktuální
informace, které by směřovaly k samostatnosti
obcí, k opatření umožňujícím
podnikání a důstojný život v
obcích. Bavme se o vyšších územně
správních celcích ne těsně
před volbami. Je to dlouhodobý problém.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Holub. Připraví se pan kolega
Hofhanzl.
Poslanec Josef Holub: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážení přítomní, předkladatel
sněmovního tisku 1912 se ve své zprávě
zmínil mimo jiné o tom, že projednávaný
návrh zákona si vyžádá přijetí
celého balíku dalších zákonů
a novel platných zákonů. Protože není
ani naznačeno, jakou podobu by tyto zákony a novely
měly mít, navrhuji hlasovat o usnesení Poslanecké
sněmovny, jímž vrátíme tisk 1912
navrhovatelům k dopracování. Toto doplnění
by se mělo především týkat nastínění
toho, jak by návazné balíky zákonných
norem měly podle navrhovatelů alespoň v hrubých
rysech vypadat. Děkuji za pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Hofhanzl. Připraví se pan kolega
Koháček.
Poslanec Čestmír
Hofhanzl: Vážené
dámy, vážení pánové, vážený
pane předsedající, domnívám
se, že většina poslanců a poslankyň
v této sněmovně šla před těmi
již čtyřmi roky do těchto lavic proto,
aby vybudovala instituce demokratického státu. A
já se domnívám, že vyšší
územně správní celky jsou základní
institucí rozumně decentralizovaného demokratického
státu.
Jsem profesním vzděláním
biolog. Příroda funguje tak, že jsou zpětné
vazby a určitý druh nebo určité společenství
může v čase přežívat, protože
tyto zpětné vazby má vytvořeny. Rovněž
tak demokratický stát může vzniknout
a může v čase existovat a fungovat tehdy, jestliže
vytvoříme instituce demokratického státu,
jestliže vytvoříme malý střední
stav, protože svobodný, nezávislý vlastník
je základní trestí demokratického
svobodného státu a jestliže zároveň
vytvoříme spolky a určité organizace,
ve kterých se mohou tito svobodní lidé zorganizovat
a mohou být určitou protiváhou centralizované
moci státu.
Pokud je svět světem,
když se začala lidská společnost organizovat,
vždy záleželo na míře toho, jaké
zpětné vazby se vytvořily proti možnosti
zneužití mocných. Tak to prostě v čase
existovalo, ať se ujala vlády ta či jiná
strana. Z historie - kdo četl historii - by mělo
být známo, že jestliže kdokoliv začal
i s nejlepšími myšlenkami a není omezen
svobodnými vlastníky a institucemi, v konečném
stádiu svoji moc zneužije.
Zároveň bych chtěl
říci kolegovi Melicharovi, když argumentuje
příkladem Francie. Doufám, že je mu
známo, že kardinál Richeliue založil ve
Francii před staletími tradici centralistické
vlády a že Francie se s tím také po
staletí potýkala. I to, co tam je, je důsledkem
této minulosti.
Kolegovi Nájemníkovi
bych chtěl říci, že nechápu -
je profesním vzděláním také
biolog - že on tuto věc jako biolog systémově
vykládá tak, jak ji vykládá. Znovu
opakuji, územně správní uspořádání
je základním stavebním kamenem a zpětnou
vazbou rozumně decentralizovaného demokratického
státu.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Koháček. Upozorňuji všechny
poslance na dodržování jednacího řádu.
Jiné poslance můžete oslovovat pouze prostřednictvím
předsedajícího. Děkuji za pochopení.
Poslanec Petr Koháček:
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, vážené
dámy a pánové, chtěl bych k projednávanému
tématu říci několik slov. Jsem dalek
toho, abych nerespektoval i mnou schválenou Ústavu
České republiky, která v jedné své
části mluví o tom, že Česká
republika se dělí na země či kraje,
kterým zatím pracovně říkáme
vyšší územně samosprávné
celky.
To, že zatím odmítám
přijmout a hlasovat pro zde předložený
návrh zákona, jak jsem to učinil již
při téměř stejném návrhu,
který jsme zde projednávali před několika
měsíci, není to proto, že bych nechtěl
naplnit Ústavu, ale proto, že nejsem přesvědčen
o tom, že navržené řešení
je již to správné a konečné,
jak by mělo být.
Na druhé straně
bych chtěl říci, že za pět let,
kdy se tato diskuse v této budově vede, bylo učiněno
hodně práce a jsem přesvědčen
o tom, že celá tato otázka byla posunuta výrazně
dopředu. Hlasy, které mluví o tom, že
se v této věci nic neudělalo, jsou podle
mne velmi zavádějící. Naopak. Jak
parlamentní komise, která se touto otázkou
zabývala, tak i někteří další
jednotliví poslanci, kteří se tomuto věnovali,
a zrovna tak vláda České republiky, která
již některé zákony k tomuto tématu
také předložila.
Jsem přesvědčen
o tom, že zřízení vyšších
územně samosprávných celků
v žádném případě nebude
levnou záležitostí. Ostatně také
před několika měsíci jsme schvalovali
rozdělení jednoho okresu na dva a zhruba víme,
kolik bude stát vybudování nového
okresu, který jsme zřídili.
Zřízení vyšších
územně samosprávných celků
také nebude stát malé peníze. Domnívám
se, že oprava chybného rozhodnutí, které
už jednou bude učiněno, bude obtížná,
ne-li vyloučena. Za svou osobu vidím v navrženém
textu tři problémy, na které sám nemám
odpověď ani tu, ani onu, ale protože tuto odpověď
neznám, znovu opakuji - nebudu podporovat tento návrh
zákona.
Je to v prvé řadě
problém Středočeského kraje, jehož
přirozené centrum bude v kraji úplně
jiném. To považuji za špatné řešení
a bylo to špatné řešení vždy,
pokud takovéto řešení bylo přijato
na území této země.
Druhý problém, který
pro mne není dořešen a na který já
neznám odpověď ani tu, ani onu; zda-li ponechat
Severočeský kraj přibližně ve
stávajících hranicích, nebo zda-li
vyslyšet ty hlasy, které mluví o tom oddělit
pánevní oblast od oblasti zjednodušeně
řečeno - liberecko-jabloneckou.
Třetím problémem,
na který já sám nemám odpověď,
je problém Východočeského kraje. Nejsem
přesvědčen o tom, do jaké míry
jsou oprávněné a do jaké míry
jenom emotivní názory nebo vzájemná
konkurence Hradce a Pardubic. Nedomnívám se, že
bych měl bez vnitřního přesvědčení
o dořešení těchto tří
otázek pro tento návrh hlasovat. Domnívám
se proto, že dokončení tohoto důležitého
úkolu, jakým samozřejmě naplnění
Ústavy je, by mělo být úkolem Poslanecké
sněmovny, která vzejde z voleb v příštím
roce. Nedomnívám se, že by toto měla
dořešit ještě Sněmovna tato.
Proto navrhuji, aby tento návrh
ústavního zákona Sněmovna v prvním
čtení zamítla. Děkuji vám za
pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Hrdý. Připraví se pan
kolega Řezáč.
Poslanec Karel Hrdý:
Pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, pane
předsedající, nejprve bych vás chtěl
poprosit ve smyslu jednacího řádu, abyste
sdělil panu Melicharovi, že ho mám velmi rád,
ale že musím velmi kriticky zareagovat na jeho vystoupení.
Kritika totiž spočívá
v tom, že pan Melichar je z krajského města
Ústí nad Labem a předložil nám
zde jakousi analýzu, kde se snaží mlhavě
naznačit, kolik bude stát zřízení
vyšších územně samosprávných
celků. Pan kolega Melichar ovšem analýzu udělal
jaksi jednostranně a nesdělil nám a nepokusil
se nám vysvětlit, kolik nás stojí
neexistence těchto celků. To zde naznačil
pouze předřečník pan Grulich.
Dále se domnívám,
že by páni poslanci měli využívat
- když jsou tak šetrní ve státní
správě a samosprávě - zařízení,
která nám Sněmovna poskytla. Myslím
tím naše milé notebooky, kde místo solitéru
a jiných her by mohli nalézt v ASPI zákon
č. 336/1960, kde se dočtou o tom, že kraje
existují, tedy že existuje Severočeský
kraj, že existují všechny instituce, že
tyto instituce něco stojí a že tudíž
samosprávné uspořádání
v těchto institucích nijak výrazně
- když se nic jiného nestane - nemůže
tento projekt prodražit.
Byl jsem na rozpacích,
zda podpořím pana poslance Ježka, protože
moje vize je jiná. Právě proto, co zde bylo
řečeno, to podpořím a pleduju za podporu
tohoto návrhu.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Řezáč. Připraví
se pan kolega Vyvadil.
Poslanec Vladimír Řezáč:
Vážený pane předsedo, pane místopředsedo,
kolegyně a kolegové, mám bohužel dobrou
paměť a tak nechci věřit ani svým
uším, když zde slyším některé
výroky od kolegů, kteří říkali
před třemi lety něco jiného. V ústavní
komisi jsme se přece dohodli na kompromisu koaliace a opozice
- pro přijetí Ústavy České
republiky. A to bude za deset dní tři roky. V programovém
prohlášení vlády, které jsme
zde schválili na začátku volebního
období, je také jasně řečeno,
že úkol reformy veřejné správy
je úkolem tohoto volebního období a ne volebního
období někoho jiného.
Tak nedávejme někomu
dluhy a naše resty a starejme se o to, abychom splnili to,
k čemu jsme zavázali vládu České
republiky.
Myslím si, že problém
vymezení toho, zda půjde o zřízení
krajské nebo zemské, je víceméně
v převážné většině
poslaneckých klubů vyřešen a s ohledem
na rozpad československé federace se názorová
hladina i opozičních poslaneckých klubů
posunula někam jinam, k možnému kompromisu
a ke shodě. Jestliže si vezmeme vývoj dějin
veřejné správy na území našeho
dnešního státu, který je zajímavý
od 17. století, a zejména to, co vyzkoušela
první Československá republika v letech 1920,
1927, 1928 a dál, tak celkem už dobře víme,
které reformy se uplatnily, které se vůbec
neuvedly v život a jaký by měl být ten
druhý stupeň. Všichni tady svorně říkáme,
jak jsme pro rychlý vstup do Evropské unie a všichni
víme, že decentralizace výkonu veřejné
správy a zejména výkonu státní
správy je druhým civilizačním trendem
vedle deetatizace. Tak proč to zpochybňujeme, když
mnozí také víme, že existuje Charta
samosprávy, že existuje Charta veřejné
správy v Evropské unii a že my postrádáme
druhý stupeň samosprávy a dosud ji nemáme.
Podle mě vůbec není důvodem pro zamítnutí
návrhu navrhovatele to, zda chci nebo nechci rozdělit
dnešní Severočeský kraj. Můj
předřečník, kterého nebudu
jmenovat, správně podotkl, že veškeré
úvahy dalších předřečníků
o tom, že jsme vlastně zrušili kraje, jsou naprosto
mylné. Mýlil se pouze v čísle, protože
se přeřekl. Zákon není 336 z roku
1960, ale je to zákon 36 z roku 1960 o územním
členění státu a celkem nedávno
jsme ho zde novelizovali ve vztahu k okresu Jeseník. Čili
žádné krajské zřízení
jsme nezrušili. Zrušili jsme k Silvestru 1990 před
pěti lety krajské národní výbory,
ale jinak kraje existují v hranicích tak, jak existují
od 11. července 1960. Takže nikdo nic neutratí,
nikdo nic neušetří. Já tvrdím,
že drahá je dnešní centralizovaná
státní správa. Pointa je celkem jednoduchá.
Jde o dvě věci.
Za prvé, aby tato vláda
mohla centralisticky vládnout dál, minimálně
do konce volebního období, a aby 40% prostředků
ze státního rozpočtu, o kterém se
také teď bavíme, měla ve své
ruce a neměla je regionální samospráva.
Za druhé, aby nevznikaly
eventuální konflikty, a to i stejných politických
subjektů, mezi těmi, kteří budou ve
vládě, a mezi těmi, kteří budou
v regionální samosprávě, což
by komplikovalo život možná i všem politickým
stranám a hnutím.
Za třetí je to pohodlné
vymlouvat se na to, že není již čas na
to, abychom splnili nějaký úkol, když
to může za nás udělat někdo jiný.
To je stará česká metoda - poslat černého
Petra někomu jinému, abych to nemusel sám
řešit. A tak si myslím, že se můžeme
zamyslet nad tím, jak jsme to vážně
mysleli, když jsme tady 16. prosince schválili Ústavu
České republiky z hlediska jejího naplnění,
když za tři roky nemáme ani země ani
kraje ve smyslu toho, že
jsme chtěli regionální samosprávu,
že nemáme Nejvyšší správní
soud ani referendum. Dozvěděli byste se, jak na
to pohlížejí i někteří
právníci a poslanci z jiných zemí,
se kterými se setkáváme na mezinárodních
konferencích, protože posuzují otázku,
zda jsme právním státem nebo nejsme podle
toho, jak vážně nakládáme se
svou Ústavou jako základním řádem
pro politické děje. Já se domnívám,
že kdo chce splnit svůj ústavní slib,
dodržovat Ústavu a zákony této země,
může pro návrh kolegy Ježka jedině
hlasovat. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme kolega Vyvadil.