Poslanec Jan Vik: V prvé řadě se omlouvám
panu poslanci Vorlíčkovi, ale myslím, že
se dnes jedná především o mě,
tak bych si také k tomu řekl rád včas
svoje.
Pane předsedo, dámy a pánové, hned
na úvod mi kolegové a kolegyně dovolte, abych
se vám omluvil za jedinou věc. A to právě
za to, že je to moje jméno. Které je dáváno
do spojitosti se svoláním této mimořádné
schůze Poslanecké sněmovny. Ubezpečuji
vás, že být na mně, tak vám poslední
parlamentní prázdniny bez přerušení
dopřeji.
Zároveň si dovoluji v této souvislosti vyslovit
názor, že o mém vydání k trestním
u stíhání bylo již rozhodnuto na nejvyšších
místech naproti ve Sněmovní ulici s tím,
že dnešní jednání je pouze formální
záležitostí a typickým úkazem
hlasovací mašinérie. Rád bych ale obrátil
vaši pozornost na toho. Kdo tuto schůzi oficiálně
svolal s tím, že si dovolím vyjádřit
svůj osobní názor, že zastupující
předseda Poslanecké sněmovny Kasal jednoznačně
nezvládl situaci a nechal se zaslepit nenávisti
a touhou po odplatě či po zviditelnění
své osoby. Nemusím snad poslance a veřejnost
upozorňovat na to, s jakou nebývalou rychlosti je
celá záležitost posuzována a řešena.
Jindy naprosto nemohoucí parlament během několika
málo dnů a doslova hodin, navíc v prázdninovém
období svolává mandátový a
imunitní výbor a dokonce i mimořádnou
schůzi Poslanecké sněmovny.
Nemusím snad upozorňovat ani na to, s jakou jednolitou
reakcí se záležitost s letáky setkala
na politické scéně. Politické strany
až na výjimky se jednoznačně postavily
do jedné řady s vládnoucí koalicí
a ustavily tak opět novodobou Národní frontu,
která tentokrát pod německým tlakem
a za německé peníze posuzuje a odsuzuje stranu,
která do polistopadové skládanky nezapadá.
Je žádoucí, aby mocný německý
soused viděl, že současná vládnoucí
garnitura je schopná a ochotná potlačit a
doslova likvidovat ty, kteří nejsou ztotožněni
s novodobou kolaborací a postupným zatahováním
našeho státu do ekonomického a politického
područí Německa.
Dlouho jsme přemýšleli, proč tak zběsilá
a hysterická reakce na pravdivé informace. Dnes
totiž nejde o nic jiného, než o zastrašování
občanů, aby si nikdo nedovolil vyslovit svůj
názor. Když dnes umlčíte poslance, je
to jasně signál směrem k veřejnosti,
že nesouhlas s dnešní vládnoucí
garniturou bude znamenat pro kohokoliv problémy. Vracíme
se po krátkém svobodném nadechnutí
tam, odkud jsme před nedávnem vyšli, do doby
strachu a postihu za své názory a postoje. Vzpomeňte,
kolik rozruchu a postihu vyvolalo před listopadem 1989
síření tzv. Několika vět. Dnešní
situace je v mnohém podobná. Neobvyklá masáž
sdělovacích prostředků, hysterie politiku
a následná naprosto neodpovídající
aktivita politických orgánů, které
jinak díky letité neschopnosti vedení Ministerstva
vnitra nejsou schopny ani srovnat krok s neustále vzrůstající
kriminalitou a o boji s organizovaným zločinem ani
nemluvě.
Ovšem pakliže se jedná o letáky, které
odhalují vlastizrádné kroky vládnoucí
garnitury a scénář budoucího vývoje,
je Ministerstvo vnitra neobyčejně pohotové
a s pomocí tajné policie s Bezpečnostní
informační službou a dokonce s Útvarem
rychlého nasazení vytvářejí
operační střediska a nahánějí,
zatýkají a stíhají občany,
kteří mají jiný než provládní
názor. Srovnejte jenom nasazení policejních
jednotek a orgánů v jiných případech.
Namátkou vzpomenu neúspěšné zatýkání
bratrů Helbigových, kteří se často
a rádi objímají s ministrem vnitra Rumlem,
dále aféra Viktora Koženého, který
se na nás a nám vesele směje z Bahamských
ostrovů, dále pak podivné zmizeni pana Čadka
a mnohé další.
Podnikatelé nám cestují nedobrovolně
vzduchem či v zaletovaných sudech, organizovaný
zločin všeho druhu si podává ruku s
vysokými podnikatelskými či politickými
kruhy. Mládež stále více propadá
drogám a italský drogový podnikatel půjčuje
milionové částky vládní straně
pana Kasala KDU-ČSL. Další vládní
strana Občanská demokratická aliance má
za prapodivných dosud nevyšetřených
okolností desetimilionové dluhy. O ODS ani nemluvím
a nic se samozřejmě neděje.
Bylo by dobré vzpomenout také na volbu prezidenta
zde ve sněmovně, kdy při projevech republikánských
poslanců provládní terorista hrozil výbuchem
bomby. Obávám se, že právě to
byla typická ukázka poplašné zprávy
a tento terorista byl za od měnu za svou práci vzat
pod ochranná křídla koaličních
poslanců a bylo jimi pro něj založeno konto,
na které tito poslanci dokonce přispívali.
I tito poslanci mne dnes budou posuzovat a soudit? Jak v této
souvislosti srovnat letáky "Informace spolkové
vlády". Když podmínkou naplnění
skutkové podstaty tohoto trestného činu je
to, že zpráva by musela být nepravdivá?
Což v tomto případě zcela evidentně
není.
Jsem přesvědčen, že si občané
sami udělají obrázek o tom, proč je
dnes svolávána tato schůze. Jde o další
případ snahy o likvidaci skutečné
opozice, která se nebojí sdělit lidem pravdu,
i když je to pravda pro mnohé nepříjemná.
Je opakovaně vyvoláván nátlak, aby
občané a poslanci změnili své politické
postoje, a honěním se po letácích
se odvádí pozornost od skutečných
problémů ve státě.
Doporučoval bych poslancům, sdělovacím
prostředkům i veřejnosti, aby zaměřili
svou pozornost na to, jakým způsobem postupuje dnes
státní moc vůči parlamentní
politické straně a jejím představitelům.
Za nejzávažnější z celé
aféry považuji to, že se státní
moc odhodlala dokonce k policejní razii na sekretariátu
parlamentní politické strany a že došlo
málem k odvlečení ústavního
činitele chráněného poslaneckou imunitou.
Nikoho ze zde přítomných poslanců
a poslankyň nežádám o nic pro sebe.
Žádám jen, abyste si uvědomili včas,
že už zítra můžete být podobné
perzekuci vystaveni vy sami. A nespoléhejte na to, že
vám se nemůže nic stát.
Je doslova tragedií pro výhonky demokracie v naší
zemi, že více jak pět let po sametové
revoluci, která měla přinést demokracii
a právní stát, je prohledáván
sekretariát parlamentní politické strany,
tato - dalo by se říci - v demokracii posvátná
a svým způsobem nedotknutelná půda.
Uvědomte si prosím, že dnes je prohledáván
sekretariát Sdružení pro republiku - Republikánské
strany Československa. A zítra to bude sekretariát
jiné politické strany, která se stane nepohodlnou
a nepojede v režii nové Národní fronty.
Moji interpelaci v této věci označil předseda
vlády Klaus za zvlášť povedený
prázdninový žert. Zajímala by mne reakce,
kdyby byl policií prohledáván sekretariát
jeho strany. Zřejmě by to za žert nepovažoval.
Dnes odstartovaná lavina se dá jen velmi těžko
zastavit. Stejně tak je tomu i u zbavování
imunity. Vezměte si jenom ne příliš
vzdálenou možnost, kdy ostatní členové
republikánského poslaneckého klubu budou
jako já nařčeni z čehokoli, budou
během několika hodin pod tlakem z nejvyšších
míst také zbaveni imunity a následně
souzeni a odsouzeni. Tím bude jedna parlamentní
strana prakticky vyřazena ze hry. Dnes jsme to my, zítra
to bude další strana. Ač se to u dnes budou
mnozí smát, vracíme se k totalitním
praktikám doby minulé.
Poslanci Sdružení pro republiku - Republikánské
strany Československa vždy ve všech předcházejících
případech hlasovali proti vydání poslance
k trestnímu stíhání, ať již
šlo o kohokoli, s vědomím, že hlasujeme
o jednom z citlivých pilířů demokracie,
a stejně budou hlasovat i dnes. A i přesto, že
dnes bude institut poslanecké imunity narušen, budeme
i v budoucnu proti vydání, ať již půjde
o kohokoliv, třeba i o toho, kdo dnes bude hlasovat pro
mé vydání. Je totiž naprosto nezbytné
potlačit choutky na vyřizování osobních
a politických účtů prostřednictvím
státních represivních složek.
V této závažné chvíli musím
citovat část projevu prezidenta Československé
republiky dr. Edvarda Beneše na sjezdu Svazu osvobozených
vězňů dne 14. Prosince 1945. Pan prezident
jakoby již před padesáti lety předvídal
současný nebezpečný vývoj ve
vztazích k Německu a sudetoněmecké
otázce. Cituji prezidenta Beneše:
"Říkal jsem vám při jiných
příležitostech, že máte všechno
zaznamenat a povědět, co jste zažili ve svých
vězeních a koncentračních táborech.
Ne snad jen proto, abyste vyložili nám všem svá
utrpení. Ale proto, abyste se znovu mohli bránit.
Až oni začnou se svou očišťovací
kampaní, neboť na válku z let 1938 - 1945 se
nesmí nikdy zapomenout. Že začnou, o tom buďte
přesvědčeni. A konečně přijdou
opět, aby od očišťování
přešli k útoku. Bude to nová reakce,
která opět spojí útok na pokrok sociální
s útokem na naši svobodu, národní a
lidskou. Buďte na tento útok připraveni a mějte
svá fakta, své záznamy a své vzpomínky
pohotově, neboť nikde se tolik nezapomíná
jako právě v politice. Proto bude zase nutno podržet
všem našim odpůrcům z let 1938 - 1945
před očima to, co svět z jejich rukou zažil
v Osvětimi, Dachau, Mathausenu, v Ravensbrücku a v
řadě jiných německých mučíren.
Opakuji vám - na tuto válku se nesmí zapomenout.
Aby se nezapomnělo, je ji nutno sebevědomě
a důstojně, ve jménu práva a svobody,
práva a pravdy, ve jménu lidskosti, živoucí,
opravdové a správné lidskosti, stále
a stále připomínat. My, Češi
a Slováci, máme na to plné právo."
A já se ptám, kolikrát ještě
musíme být potrestáni za to, že jsme
nebyli dostatečně bdělí, kolikrát
ještě dáme prostor domácím zrádcům,
kteří kolaborují s odvěkým
- nebojím se to říci - nepřítelem
našeho národa. Liché je spoléhání
na to, že Němci se v poválečném
období změnili. Národ se nemůže
změnit za padesát let. Zaplať pánbůh,
že ještě dnes žiji pamětnici strašlivých
německých zvěrstev a mohou nám, mladším,
tyto hrůzy připomenout.
Závěrem bych chtěl prohlásit, že
i přes tlak, štvaní a evidentní vyřizování
osobních účtů neodvolám ani
to, co jsem řekl zde při volbě prezidenta
na adresu Václava Havla, ani to, co jsem řekl na
adresu Německa a sudetských Němců.
Ani svá vyjádření k posledním
událostem.
Ještě chci reagovat na nejapné poznámky
o tom, že se pravděpodobně nezúčastním
parlamentního projednávání věci,
že mám snad strach a odmítám nést
odpovědnost, či že se odmítám
k záležitosti vyjádřit. Výzvy
místopředsedy Kasala, abych se projevil jako muž
a dostavil se, jsou naplněny, neboť jak vidíte,
jsem dnes zde. Nikde se neskrývám a nikam neutíkám.
Nehodlám pouze podlehnout stávajícímu
tlaku a nebudu skákat, jak si státní moc
píská. Proto také jsem poslancem tohoto shromáždění,
abych se dokázal postavit i státní moci v
případě, že tato moc překračuje
své pravomoce a holduje totalitním praktikám.
Zarážející je také mimo jiné
vyjádření současného předsedy
mandátového a imunitního výboru v
této věci. Předseda výboru Čerbák
případ hodnotí jako složitý,
s nepochybně politickým podtextem. Druhou větou
však hovoří o tom, že bych měl
být vydán. Domnívám se, že zde
došlo k zásadnímu nepochopení principu
poslanecké imunity a je o to smutnější,
že se jedná o předsedu mandátového
a imunitního výboru, který zřejmě
nemá představy o tom, k čemu poslanecká
imunita slouží.
Sněmovna by neměla rozhodovat o mé vině
či nevině, ale měla by se držet toho,
že dnes projednávaná záležitost
má ryze politický charakter. V tom případě
je na místě právě poslanecká
imunita. Ale to je v této chvíli již vaše
věc, páni poslanci a paní poslankyně,
a vaše - doufám - svobodné rozhodnutí.
Dnes se nerozhoduje jen o mě, ale o vás.
Dnes rozhodnete o tom, v jakých mantinelech se bude pohybovat
naše parlamentní demokracie. Bude-li to ovšem
ještě parlamentní demokracie. Já sám
se hlasování nezúčastním, neboť
se mi příčí hlasovat o sobě,
ani nechci svou přítomností hlasování
jiných ovlivnit.
Úplně na závěr bych chtěl prohlásit,
že v případě, že na mne bude uvalena
vyšetřovací vazba, nehodlám v žádném
případě spáchat sebevraždu. Děkuji
vám za pozornost. (Potlesk.)
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Zdeněk Vorlíček, připraví se
pan poslanec Josef Valenta.
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, Úřad
vyšetřování hl. M. Prahy chce poslance
Jana Vika, který v tiskárně objednal letáky
politického charakteru, stíhat pro šíření
poplašné zprávy a tato sněmovna mu to
má umožnit. Dovolte, abych na počátku
svých úvah k tomuto tématu zrekapituloval
některé skutečnosti.
Imunita poslance vyplývající z Ústavy
České republiky a dalších zákonů,
například ze zákona o poslancích,
má zaručit nestíhatelnost poslance zákonodárného
orgánu za činy související s výkonem
poslaneckého mandátu a nedotknutelnost osoby poslance.
Tato imunita má dvě stránky. Jednak jde o
imunitu absolutní, která se týká nestíhatelnosti
poslanců pro hlasováni v zastupitelském sboru,
resp. Za výroky v orgánech zastupitelského
sboru, kdy poslanec podléhá jen disciplinární
pravomoci komory, jejímž je členem. Relativní
stránka imunity podle našeho právního
rádu spočívá v tom, že stíhání
poslance za činy mimo sněmovnu je možné
jen se souhlasem komory, jejímž je členem.
Toto ustanovení není žádnou českou
specialitou a obecněji má v parlamentních
demokraciích chránit poslance před možným
šikanováním vládnoucí moci. Pokládám
toto ustanovení za správné a evropskou parlamentní
historií ověřené a odmítám
proto populistické snahy osekat poslaneckou imunitu jen
na složku první, týkající se
pouze interní činnosti poslance v budově
sněmovny.
Samozřejmě vážným problémem
pak zůstává rozhodování sněmovny
o vydáni poslance za činy mimo sněmovnu a
kritérium, kterým se má sněmovna v
těchto případech řídit. Podle
mého názoru, má-li imunita chránit
poslance před zvůlí politické moci,
a to je vždy především problém
poslanců v momentální opozici, musí
být používáno naprosto jednoduché
pravidlo. To je, imunitu musí sněmovna bezpodmínečně
dodržet, pokud posuzovaný čin má politický
charakter a je jen verbálního charakteru. Z hlediska
charakteru dnes sněmovnou posuzovaného případu
povazuji za nejvýstižnější prohlášení
mluvčího Ministerstva vnitra pana Šubrta, který
řekl - cituji - ze cílem provokační
akce bylo diskreditovat českou a německou vládu
a českou vlád ní koalici. Lépe politický
charakter projednávané kauzy nebylo možno vystihnout.
Imunita poslance v této sněmovně byla v sázce
již několikrát. Považoval bych za výsměch
i ústavnímu institutu imunity, když v případech,
kdy například rozjařený poslanec po
probdělé noci nasedne do auta a způsobí
škodu nebo je podezřelý z majetkové
trestní činnosti, tato sněmovna o stíhání
neuvažuje, zatímco v případě,
který je pro svůj politický charakter na
použití imunity jako šitý, by tato sněmovna
poslanci imunitu zrušila. Pak by právem vznikla otázka,
k čemu některá ústavní ustanovení
vůbec jsou. Pro zajímavost bych uvedl některé
komentáře zpravodajů ve Velké Británii
v souvislosti s naši dnešní kauzou. Vyplynulo
z nich totiž, že v této klasické zemi
demokracie, je jen málo pravděpodobné, že
by tam prokuratura na podnět policie stíhala občana
za šíření politicky pobuřujícího
letáku, který nepravdivě informuje o záměrech
vlády. Znalci tamní scény považují
za velmi pravděpodobné, že by britské
úřady ponechaly na vládě, aby podnikala
vlastní kroky podle uvážení.
Za zajímavou pokládám i poznámku,
že pokud už by britská policie se pokoušela
o vydáni poslance k trestnímu stíhání
za šíření politické poplašné
zprávy, britské sdělovací prostředky
by velmi podrobně rozebíraly, zda počínání
policistů nemá maskovat nedostatky v boji s kriminalitou,
či zda nejde o získávání laciné
popularity. Myslím, že nikdy neškodí se
poučit, jak se věci řeší ve stabilních
demokraciích.
V našich politických luzích a hájích
je tendence řešit tento případ takříkajíc
od podlahy. V denním tisku jeden funkcionář
sněmovny podpíral snahu o zrušení imunity
poslance Vika tvrzením, že je třeba oddělit
- cituji - normální fungování svobodné
soutěže mezi politickými stranami od způsobu,
který na politickou scénu žádného
státu nepatří.
Samozřejmě se ztotožňuji s tím,
že je nutné politicky odsoudit zákeřné
praktiky, kdy si někdo vymyslí text, podepíše
ho Helmuth Kohl a Theo Weigel a pokouší se pak tímto
textem zdiskreditovat své politické protivníky.
Považoval bych však za velice nešťastný
postup, když by vládní koalice případ
letáků neřešila politicky, ale s pomocí
policajtů. Nejjednodušší řešení
bývá zhusta nejhorší. Můžeme
se dostat na velmi nebezpečné pole, jestliže
místo nekompromisního dodržování
imunity poslance v politických kauzách začneme
zavádět jako kritérium něco tak mlhavého
jako je svrchu zmíněné normální
fungováni svobodné soutěže mezi politickými
stranami a budeme zavádět subjektivní posuzování,
co se tomu vymyká.
Zatím se vládní koalice v případě
letáků příliš nenamáhala
mobilizovat politické prostředky k ovlivnění
veřejného mínění a ke společenskému
znemožnění tvůrců letáků.
Místo toho mobilizuje policii. Podle mého mínění
tím přesně směřuje k tomu,
jak udělat radost panu doktoru Sládkovi - pošlapat
imunitu poslance a vyvolat politický proces, který
se může táhnout až do blízkosti
voleb.
Doufám, že sněmovna nebude tak zpozdilá,
aby přispěla k realizaci tohoto scénáře
republikánů nerespektováním imunity
pana poslance Vika.
Předseda PSP Milan Uhde: O slovo se přihlásil
pan místopředseda Vlach s procedurálním
návrhem. Proto mu dávám příležitost.
Po něm promluví pan poslanec Josef Valenta.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pane
předsedo, dámy a pánové, nejen s procedurálním
návrhem, ale já asi podruhé v životě
využiji svého práva na přednostní
hlas a řeknu vlastně diskusní příspěvek
nebo příspěvek do rozpravy. Myslím
si, že politici mají právo se vyjadřovat
různým způsobem, ale měli by tak činit
pod vlastním jménem. To byl můj příspěvek.
Nyní mi dovolte, protože se obávám,
že tento přenos je ještě sledován
těmi, kteří třeba při nepřízni
počasí sledují televizi, abych v úctě
ke koncesionářům navrhl, abychom ve smyslu
§ 16 odst. 5 jednacího řádu rozhodli
zkrátit lhůtu pro další diskusní
příspěvky na 15 minut.
Předseda PSP Milan Uhde: O tomto návrhu dám
neprodleně hlasovat, ale odhlašuji vás a prosím,
abyste se nově registrovali, protože počet
přítomných v síni se změnil.
Návrh pana místopředsedy Vlacha omezit řečnickou
lhůtu na dobu 15 minut v souladu s tím, jak to umožňuje
jednací řád. 8. Hlasování na
této schůzi.
Kdo podporujete návrh místopředsedy Vlacha,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování skončilo. Ze 126 přítomných
bylo 71 pro, 40 Proti, 13 se zdrželo, 2 nehlasovali. Návrh
byl přijat. Omezujeme tedy řečnickou lhůtu
na dobu 15 minut.
Prosím pana poslance Josefa Valentu, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Valenta: Pane předsedo, dámy
a pánové, je skutečně pozoruhodné,
jak rychle a v jaké záležitosti se dnes tato
sněmovna sešla. Dovolím si zhodnotit takovýto
nevídaný postup. Člověk neznalý
zdejších triků by patrně vyslovil podiv,
ovšem zde je jako ve většině případů
dělána z nouze ctnost. Vzhledem k tomu, že
jsem patrně k jisté nelibosti některých
z vás členem mandátového a imunitního
výboru, rád bych se zmínil o postupu, který
tento orgán parlamentu zvolil v případě
pana poslance Jana Vika. Neodpustím si komentovat i některé
výroky jeho členů, nad kterými by
se jistě pozastavil nejeden nezaujatý pozorovatel.
Po volbách 1992, tedy od začátku této
sněmovny, byl vždy postup takovýto, že
na podnět k vydání poslance za účelem
trestního stíhání či vyšetřování
se výbor sešel, obeznámil se s uvedenou záležitostí
a teprve pak obyčejně na svou další
schůzi pozval poslance, kterého se záležitost
týkala, aby sdělil své názory a postoje
k uvedené věci. Podle hlasování ve
výboru, tedy jeho výsledků, dával
výbor doporučení sněmovně.
Která hlasováním rozhodla, zda poslance imunity
zbaví či nikoliv.
Pokud jistě vaše paměť sahá, v
tomto období se nestalo, že by některý
z poslanců byl sněmovnou imunity zbaven. Potud tedy
moje rekapitulace, kterou jsem považoval za nutnou.
Nikoliv takto tomu bylo a je v případě poslance
Jana Vika. Mandátový a imunitní výbor
je v této záležitosti svoláván
téměř současně s mimořádným
zasedáním sněmovny a na programu je jediný
bod. Zbavení poslance Vika imunity. To tedy musí
být skutečně věc hrdelního
charakteru a listě zde hrozí obrovské nebezpečí
z prodlení! - řekl by si věci neznalý
občan a již ve své představivost by
viděl poslance Vika, který v roli legendárního
Vendy Mrázka, usazeného do doby těsně
po únoru 1948, kterak se plíží šumavskými
hvozdy k západní hranici, aby unikl spravedlnosti.
Neboť tak luxusní únik, jaký se povedl
bratrům Helbigům, se dnešními mocnými
neoblíbenému tajemníku SPR-RSČ usmlouvat
jistě nepodaří. Ale k věci.
V mandátovém a imunitním výboru, jehož
byl hostem, se pan vyšetřovatel ani nezmínil
o nějaké potřebě urychleného
projednáváni svého požadavku v rámci
vyšetřování. A takovýto požadavek
nevznesl, pokud vím, ani na vedení parlamentu. Dvě
věci zde stojí za pozastavení. Až dosud
se vždy v těchto věcech obraceli vyšetřovatelé
na parlament formou korespondence. V tomto případě
se však vyšetřovatel dostavuje za panem místopředsedou
Kasalem ihned osobně, a to s náležitě
připravenou publicitou. A nejen to! Je pozván hned
na prvé jednání mandátového
výboru. Tam se ohání stanoviskem německého
velvyslanectví. Za pozornost stojí, že přesto,
že je on vyšetřovatelem, kterému těžko
může kdokoli do práce zasahovat, daleko častěji
užívá slova "my" nežli "já".
Já se ptám - je to určitý zlozvyk
z doby totality, či zde jen nevědomě vychází
ze skutečnosti, že není jen on sám,
kdo má na věci zájem.
Věc druhá. Mezi chudičkým materiálem,
který jsem jako člen výboru obdržel,
se - světe div se! - skví stanovisko týdeníku
Prager Zeitung, ze kterého vychází, že
zástupce uvedeného plátku nezná ani
tiskový zákon této země. Nikdo mi
neodpověděl, jak se tento opravdu podstatný
materiál dostal do imunitního výboru, na
čí podnět a čí zásluhou.
Dovolím si říci, že bych snad spíše
očekával, že se objeví nějaké
oficiální stanovisko ministerstva zahraničí
našeho či možná velvyslanectví
německého. Tolik k vystoupení vyšetřovatele
- materiálům výborů.
Pan místopředseda Kasal provedl opravdu nevšední
aktivitu v případě svolání
sněmovny i výboru a je zcela nepochybně vinou
našich dosud nezprivatizovaných pošt, že
někteří poslanci obdrželi telegram zvoucí
na zasedání dříve nežli ten,
který svolával cleny mandátového a
imunitního výboru. Ten, kterého se celá
záležitost nejvíce týkala, pan poslanec
Vik, byl o zasedání sněmovny informován
telefonicky těsně před odjezdem na dovolenou
kolegou poslancem Loukotou, který ani netušil, že
nějaký imunitní výbor je svoláván,
neboť není jeho členem. To jenom na okraj.
To, že pan Vik nevěděl, že je na jednání
výboru pozván, j snad již jasné, stejně
jako to, že když ví to, že ve 14.00 hodin
začíná sněmovna, tak se v tuto hodinu
bude snažit dostavit, nikoli však na 12. hodinu, na
kterou byl svolán výbor. Přesto, že
jsem toto avizoval. Výbor většinou rozhodl
o tomto čase a předem tedy bral Janu Vikovi šanci
se ve výboru k věci vyjádřit. Paní
poslankyně Pavlíková již na pátečním
zasedání výboru konstatovala. Že to
je. Cituji - problém pana Vika. Nikoli, je to problém
uvedeného výboru a potažmo pana místopředsedy
Kasala, kterého požádal předseda výboru
o zajištění řádného pozvání
pana poslance Vika. Rozhodovat o někom bez něho,
to zde již bylo zvykem po 4 desetiletí totalitního
režimu. Dnes po více než 5 letech proklamované
demokracie pokračuje tato praktika v myšlení
a chování dokonce zvolených ústavních
činitelů. Troufám si konstatovat, že
celá tato záležitost silně zavání
praktikami z dob minulých: stanovisko "velkého
bratra", postup vyšetřovatele, který mimochodem
ani při prohlídce pražského sekretariátu
nedovedl definovat skutkovou podstatu trestného činu
šíření poplašné zprávy,
i celé výše uvedené postupování
v celé záležitosti.
Paní poslankyně Buzková dokonce řekla
ve výboru, a to těžko popře, že
pan poslanec Vik dali příkaz k distribuci letáků.
Rád bych věděl, kde tuto informaci získala.
Není smyslem mého projevu se s ní přít.
Věřím, že je natolik objektivní,
že ví, že poněkud přestřelila.
Rád bych ještě dodal, že jsem odmítl
převzít na sebe - jak bylo řečeno
- garanci za účast pana Vika na mandátovém
a imunitním výboru. Totiž to. Že zajistím
tuto účast. Předem jsem na nemožnost
jeho příchodu dříve než ve 14.00
ho din upozorňoval. Navíc proč bych to vůbec
dělal, od toho tu jsou jiní, a při vši
úctě nejsem - jak jsem tu prezentoval - žádný
carův či parlamentní kurýr. Problém,
který si svoláním pan Kasal a potažmo
větší část mandátového
a imunitního výboru udělali, ať si také
vyřeší.
Nyní k samotnému - údajně trestnému
- činu, kterého s měl Jan Vik dopustit. I
kdyby byl na objednávce letáků jeho podpis,
a i kdyby - opakuji kdyby - hypoteticky leták převzal
dopustil by se nějakého trestného činu,
resp. trestního činu šíření
poplašné zprávy? Naplnil by skutkovou podstatu
- jak je psáno vyšetřovatelem - paragrafu 199
odst. 1 trestního zákona, a tím způsobil
nebezpečí vážného znepokojení
části obyvatel? Zvláště v tomto
případě považuji využití
odst. 1 přinejmenším za úlet. Každý,
kdo si tento odstavec přečte, udělá
si závěr sám, bez dalšího komentáře.
Nehodlám zde vyvolat právnickou debatu poslanců
s právnickým vzděláním, i když
jako vždy k ní zřejmě dojde. Stejně
jako k výstupům těch, kteří
jsou občasnými diváky zasedáni parlamentu
zváni parlamentním plačkami.
Na konec stručného úvodu k oné meritorní
záležitosti, totiž k obsahu oné tak nebezpečné
tiskoviny, která způsobila - jak říká
žádost vyšetřovatele - vážné
znepokojení části obyvatel. Neodpustím
si poznamenat, že ona znepokojená část
obyvatel sedí patrně zde v lavicích této
sněmovny a ve vládě. Znepokojen je jistě
i pan Franz Neubauer a další, kterých se týká.
A já se ptám, stačí skutečně
i vyvrácení pravdivosti vyjádření
velvyslanectví Německa přes jeho tiskového
mluvčího? Navíc, jak jsem se dozvěděl
z tisku, nehodlají se tuto chvíli zmíněné
kruhy a osoby z německé strany tím vůbec
zabývat. To je poněkud defenzivní reakce.
Stačí snad, že tato údajně důvěrná
informace, která třeba uniká, je popřena
těmi na české straně, o kterých
se zmiňuje? Jaká je pravda jen ví ti, kteří
se těchto jednání zúčastňují
a ti samozřejmě o obsahu nemluví. Či
snad existuje nějaká dohoda - samozřejmě
interní - mezi bezpečnostními službami
Německa nebo zdejší BIS? Koneckonců
je to věc jejich. Já jen upozorňuji na to,
co může stejně jako mě napadnout každého
občana.
Není tomu tak dávno, co pan premiér - dokonce
s choti se s panem T. Weigelem sešel na schůzce s
vyloučením novinářů, a jednal
tedy naprosto dle svého práva za zavřenými
dveřmi. Měli jsme všichni možnost vidět
to v televizních zprávách. Zkrátka
možnosti vzniku takovýchto důvěrných
dohod je teoreticky velké množství. Kdo tedy
zná pravdu? Je obsah inkriminované tiskoviny pravdivý
či nepravdivý? Neprobíhají snad jednání
určitých zdejších politických
subjektu s německými? Stačí si vžít
denní tisk dejme tomu za posledního půl roku
zpět a víme, že ano. Můžeme obsahu
věřit, a my republikáni kupříkladu
tomuto obsahu věříme, proto že informace,
která patrně unikla, jistě není první
ani poslední. Ale víme, o čem již zmíněné
politické subjekty obou stran, tedy české
a německé, jednají důvěrně
a interně? Víte to snad vy. Dámy a pánové
poslanci, kteří zrovna nejste na takových
jednáních účastní?
Ví to snad Prager Zeitung? Nebo snad nějaký
vyšetřovatel či soudce? Já tvrdím,
že nikoliv. Můžeme se o tom bavit. Povídat
Si o tom, ale to je vše, Jak říká klasik.
Skutečnou pravdu znají pouze zúčastnění
a jistě zpravodajské služby a také ten,
kdo informaci či materiál prodá nebo pustí
do světa. Tihle všichni mlčí. Ve vlastním
zájmu, pochopitelně.
Celá věc je, dámy a pánové,
postavena na vodě. Věřím však,
že čas ukáže pravdivost tohoto dnes projednávaného
materiálu. Celá kauza svou neobvyklosti postupu
má jistě své pozadí. Tato sněmovna
má dnes splnit očekávání zainteresovaných
kruhů a předvést na poslanci Janu Vikovi,
že mocní nejsou bezmocní, bez ohledu, zda má
či nemá s tímto letákem něco
společného.To pro výstrahu všem příštím.
Pro vás, kteří jste se rozhodli hlasovat
pro zbavení imunity a vydané mého přítele.
Pana Jana Vika, trestnímu stíhání,
chci jenom říci, nebude to, a to je jasné,
žádné posouzení argumentů, ale
stranickost, zvůle a zainteresovanost. Od této chvíle
se pak vy, kteří pro to budete hlasovat, můžete
oslovovat "meine Herr" a "Guten Tag". Děkuji
Vám za pozornost.