Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, prosím, abyste se dostavili do
jednací síně, abyste se zaregistrovali, abychom
mohli zahájit naše jednání.
Chystám se vám navrhnout zhruba následující
postup. Informace, které mám k dispozici, říkají,
že zhruba během 15 20 minut by mělo být
možno dát sumu pozměňovacích
návrhů ke - zkráceně řečeno
- sociálnímu zákonu množit. Domnívám
se, že by bylo vhodné racionálně využít
čas, který máme k dispozici zhruba následujícím
způsobem.
Odsouhlasili jsme si jako jeden z bodů pořadu odvolání
předsedkyně MIV. Vzhledem k tomu, že předpokládám,
že po vyřešení tohoto bodu bude následovat
návrh na zařazení nového bodu, a to
bude volba předsedy MIV - a tato záležitost
vzhledem ke zvyklosti rozhodovat v personálních
otázkách tajným hlasováním
- bude vyžadovat po rozpravě a případném
vznesení jednotlivých návrhů určitou
technickou přípravu, chtěl bych sněmovně
navrhnout, abychom nyní pokračovali projednáváním
bodu Odvolání předsedkyně MIV. Dále
bychom potom pokračovali po vyřešení
tohoto, případně dvou bodů, zákonem
- zkráceně řečeno - o vinohradnictví,
tisk 1602. To by podle mne mohl být rozumný způsob,
jak využít čas, který máme k
dispozici. Pak bychom pokračovali v pořadu podle
další dohody nebo podle toho, kdy budou k dispozici
pozměňovací návrhy a jaké žádosti
zazní ze strany předsedů klubů.
Dámy a pánové, zahajuji odpolední
část našeho jednání a ptám
se, zdali jsou nějaké námitky proti tomu,
abychom pokračovali, jak jsem již naznačil,
bodem
Není-li námitek, dovolil bych si pokračovat
tímto bodem.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, dovolte, abych vás seznámil s dopisem
paní poslankyně Anny Röschové, který
zaslala 10. 5. předsedovi Poslanecké sněmovny.
"Vážený pane předsedo, dovolte
mí obrátit se na Vás se žádostí
týkající se mé osoby. Po dlouhých
a dlouhých hodinách přemýšlení
o problému, který jsem způsobila nejen sobě,
ale i celé ODS, jsem sice nezměnila svůj
právní názor, stále si myslím,
že jsem ono inkriminované ráno jednala v souladu
s Ústavou a zákonem, nicméně musím
po pravdě přiznat, že jsem dospěla k
závěru, že právo a politika vždy
jedno není. po těchto úvahách jsem
dospěla k poznání, že jsem se skutečně
dopustila politické chyby. Byla jsem vychována tak,
že každý člověk za své chyby
má zaplatit a politik především. Nikdy
jsem nesouhlasila s tím, že někteří
politikové naší politické scény
nebyli schopni chybu přiznat a nést za ni odpovědnost.
Nechci a nemohu se připojit k těmto řadám.
Proto je pro mne zcela nevyhnutelné nést za své
špatné vyhodnocení situace politické
důsledky. Z těchto důvodů, vážený
pane předsedo, podávám rezignaci na funkci
předsedkyně mandátového a imunitního
výboru, neboť jsem tímto povinována
nejen své politické straně, za kterou vystupuji
v parlamentu, ale i svým voličům. Prosím
proto, aby tato má rezignace byla projednána na
nejbližší schůzi Poslanecké sněmovny
parlamentu."
Abychom jednali v souladu se zákonem o jednacím
řádu, ještě připomenu, že
podle § 4 písm. l) patří do působnosti
České národní rady "zřizovat
výbory České národní rady jako
své iniciativní a kontrolní orgány,
volit a odvolávat předsedy a ostatní členy
výborů."
Táži se, zda se chce někdo v tomto okamžiku
vyjádřit.
Otvírám rozpravu k tomuto bodu. Přihlásil
se pan poslanec Vyvadil.
Poslanec Jiří Vyvadil: Pane předsedající,
dámy a pánové, chtěl bych z tohoto
místa paní dr. Röschové poděkovat,
protože dle mého soudu tím zvýšila
kulturu politické scény na tu úroveň,
na kterou potřebujeme. Andulko, děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Vyvadilovi. Jako další se přihlásil
pan poslanec Vik.
Poslanec Jan Vik: Pane předsedo, dámy a pánové,
dovolte mi, abych vyjádřil stanovisko poslaneckého
klubu SPR - RSČ k odvolání paní poslankyně
Röschové z funkce předsedkyně mandátového
a imunitního výboru na její vlastni žádost.
Poslanecký klub SPR - RSČ se jistě k vašem
u překvapení rozhodl nepodpořit odvolání
paní poslankyně Röschové z funkce a
nehodlám této situace využít a nechci
vystupovat z titulu jakéhosi veřejného žalobce
nebo moralisty. Na to jsou v tomto státě jiní
a výše postavení. Je zvláštní,
že právě z těchto úst nezazněla
jinak tradiční slova o pravdě a lásce,
která vítězí nad lží a
nenávistí. Nehodlám ani posuzovat, co se
ráno skutečně stalo, na místě
jsem nebyl a není to zas tak důležité.
Důležité snad není ani to, proč
paní poslankyně Röschová odmítla
dechovou zkoušku. Odkaz na to, že jí to zákon
zakazuje, přinejmenším neobstojí. Faktem
je pouze to, že dechovou zkoušku podstoupit nemusí,
nikoliv že nesmí. Dopravní nehoda se může
stát každému a já sám jsem nedávno
dopravní nehodu měl a nedělalo mi problémy
zkoušku podstoupit, a to i s vědomím že
nemusím a s vědomím, že často
a pravidelně a rád užívám mentolové
bonbóny. To však není podstata věci.
Podstatou věci je to, ze na rozdíl od předchůdců
z toho vychází paní poslankyně Röschová
takřka vítězně a její gesto
je za vydatné pomoci sdělovacích prostředků
vydáváno za málem morální facku
slabé ženy kolegům poslancům. Nakonec
aféra vypadá jako morální vítězství
Občanské demokratické strany a poslankyně
Röschové. Tiskem jsou pak opěvovány
samočistící mechanismy dnešní
státostrany.
Je nasnadě, že bychom velice rádi odvedli dluhy
poslankyni Röschové mimo jiné za její
hysterické výjevy po volbě prezidenta České
republiky na adresu republikánských poslanců,
kteří si dovolili jen a pouze vyjádřit
svůj názor na osobu Václava Havla. Ale ve
hře za zviditelnění paní poslankyně
Röschové a Občanské demokratické
strany hrát nehodláme. Ať si prapor své
ostudy ještě dlouho nese ten, komu náleží.
Ze všeho nejvíce mne a mé kolegy bude těšit,
že v případě předvolání
před mandátový a imunitní výbor
se budeme zpovídat právě výše
jmenované poslankyni.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Vikovi. (Nesouhlasné pokřikování
v pravé části sněmovny.)
Dámy a pánové, prosím o klid. Rozpravu
končím vzhledem k tomu, že se do ní
dál nikdo nehlásí a navrhuji přijmout
následující usnesení:
Poslanecká sněmovna odvolává poslankyni
Annu Röschovou z funkce předsedkyně mandátového
a imunitního výboru na její žádost.
Kdo je pro schválení tohoto usnesení, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
číslo 155. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování skončeno.
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
91 pro, 10 proti, 36 se zdrželo.
Tím jsme ukončili projednávání
tohoto bodu. Dovolil bych si navrhnout Poslanecké sněmovně
zařazení nového bodu a jeho projednání
hned v tomto okamžiku. Název bodu je
Kdo je, prosím, pro přijetí tohoto procedurálního
návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování číslo 156. Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů
128 pro, 1 proti, 15 se zdrželo.
Dovoluji si otevřít rozpravu k tomuto bodu. Jako
první se přihlásil pan kolega Gross, potom
paní poslankyně Stiborová. Prosím,
máte slovo.
Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane
předsedo, páni ministři, dámy a pánové,
dovolím si z pověření poslaneckého
klubu České strany sociálně demokratické
navrhnout kandidáta na volbu předsedy mandátového
a imunitního výboru. Náš poslanecký
klub navrhuje na tuto funkci paní poslankyni Petru Buzkovou
ze dvou základních důvodů.
Zaprvé se domníváme, že takovýto
post především v mandátovém a
imunitním výboru by měl být obsazen
člověkem, který má právnické
vzdělání a kdy při složitých
jednáních v tomto výboru, které mnohdy
závisí na výkladu zákona, je takovéto
vzdělání jednou ze základních
podmínek.
Druhý důvod, který vidíme jako velice
podstatný, je ten, že paní poslankyně
Petra Buzková do této doby vykonává
funkci místopředsedkyně tohoto výboru
a myslím si, že pro práci v tomto výboru
bude důležité, aby byla zachována kontinuita
práce.
To jsou dva základní důvody, které
náš klub vedou k tomu, abychom paní poslankyni
Petru Buzkovou navrhli na funkci předsedkyně tohoto
výboru.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Grossovi, prosím paní poslankyni Stiborovou,
aby se ujala slova.
Poslankyně Marie Stiborová: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte i mně, abych
vás seznámila s návrhem na kandidáta
na volbu předsedy mandátového a imunitního
výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky.
Poslanecký klub Levého bloku navrhuje jako kandidáta
pana poslance dr. Jaroslava Ortmana. Budu trošku stručnější
ve zdůvodňování, než byl pan
poslanec, ale důvody jsou velice obdobné.
Pan poslanec Ortman je právníkem a zároveň
je členem mandátového a imunitního
výboru a myslím si, že by zde mohlo být
řečeno, že je i členem, který
se pravidelně zúčastňuje schůzí
mandátového a imunitního výboru. Je
platným členem. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Stiborové. Dále se přihlásil
pan poslanec Dobal.
Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, jménem ODA bych si
dovolil navrhnout pana dr. Miroslava Čerbáka. Při
svém zdůvodnění bych mohl použít
některé prvky, které použili moji předřečníci.
Miroslav Čerbák je slušný, čestný
člověk. Jeho velkou výhodou je, že právě
není právník. Podmínku, že je
členem tohoto výboru, splňuje také.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Dobalovi. Kdo se dále hlásí
do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu uzavírám
jenom s drobnou poznámkou, že nejde o kandidáty
na volbu, ale o kandidáty na funkci nebo o kandidáty
do voleb. Prosím pracovníky Kanceláře,
aby technicky připravili tajnou volbu. Nebude-li námitek,
přeruším v tomto okamžiku projednávání
tohoto bodu. Mám signál, že se někdo
hlásí. Není tomu tak.
Přerušuji v tomto okamžiku projednávání
tohoto bodu. Vrátíme se k němu poté,
co bude volba technicky připravena.
S procedurálním návrhem se přihlásil
pan kolega Mandelík, kterého prosím, aby
se ujal slova.
Poslanec Richard Mandelík: Pane předsedající,
vážený pane předsedo, pane ministře,
dámy a pánové, dovolil bych si navrhnout,
abychom vyřadili z pořadu této schůze
bod Volba člena Nejvyššího kontrolního
úřadu. Domnívám se, že bude ve
prospěch úřadu a jeho kvality, jestliže
zatím ještě posečkáme s volbou.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Pokud byste to nepovažovali za rozpravu, doplnil bych ještě
informaci o to, že se prezident tohoto úřadu
obrátil na pana předsedu se žádostí
podobného obsahu s tím, že by velmi přivítal,
kdyby bylo možné ještě celou tuto záležitost
důkladně připravit a bod přesunout
na červen. To je doplnění informace.
Dámy a pánové, dám hlasovat o tomto
návrhu na stažení bodu v tomto okamžiku.
Kdo je pro akceptování tohoto procedurálního
návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 157. Kdo je proti? Kdo se
zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
122 pro, 4 proti, 32 se zdrželo.
Tím jsme se vyrovnali s body 29 a 30.
Nyní přichází na řadu pan kolega
Marek Benda se svou přihláškou.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovoluji si navrhnout zařazení
nového bodu a tímto bodem je Volba poslance do výboru.
Vzhledem k tomu, že včera nový poslanec složil
slib, budeme navrhovat, aby byl zařazen do některého
z výborů. Proto prosím, aby byl tento bod
zařazen, a to pokud možno ihned.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu na doplnění
pořadu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 158. Kdo je proti? Kdo se
zdržel hlasování?
Návrh byl přijat poměrem hlasů 148
pro, nikdo proti, 12 se zdrželo.
Otevírám tento nově zařazený
bod a prosím pana poslance Bendu, aby nám před
nesl návrh a případně jej stručně
odůvodnil.
Poslanec Marek Benda: Je pátek odpoledne, takže
budu opravdu stručný. Navrhuji, aby pan poslanec
Antonín Sochor byl zvolen členem zemědělského
výboru. Věc jsme projednali s předsedou tohoto
výboru.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
a otevírám rozpravu k tomuto bodu. Rozpravu končím
vzhledem k tomu, že se do ní nikdo nepřihlásil
a navrhuji vám přijmout usnesení následujícího
znění:
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky volí pana poslance Antonína Sochora členem
zemědělského výboru Poslanecké
sněmovny.
Kdo je pro schválení tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 159. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů
103 pro, 17 proti, 38 se zdrželo.
Tím jsme se vyrovnali s tímto doplněným
bodem pořadu. Nyní se domnívám, že
nic nebrání tomu, abychom přistoupili k projednání
bodu 27, což je
Předložený vládní návrh
zákona, který jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1602, nám odůvodní místopředseda
vlády a ministr zemědělství pan Josef
Lux, kterého prosím, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČR Josef Lux:
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
rád bych zvýraznil, že tento vládní
návrh zákona o vinohradnictví a vinařství
si neklade ambice být pouhou výplní čekání
členů tohoto parlamentu na pozměňovací
návrhy k zákonu o státní sociální
podpoře, protože tak byl před chvílí
uveden.
Je to velmi důležitá norma, která vyplňuje
prostor, který je způsoben absencí tohoto
zákona. Tento zákon ukládá povinnosti
a zakládá práva pěstitelům
vína, čili vinohradníkům a výrobcům
vína, čili vinařům.
Tento zákon ukládá vinohradníkům
vést evidenci a sázet uznané sazenice. Českou
republiku z pohledu stanovištních podmínek
rozděluje do vinařských regionů, vinařských
oblastí a vinařských obcí. Z pohledu
vinařství, to znamená způsobu výroby,
nakládání, skladování a označování
vína, zakládá povinnosti a práva těmto
výrobcům a víno z pohledu obsahu cukernatosti
hroznů dělí do tří základních
skupin: víno stolní, víno jakostní
a víno s přívlastkem.
Víno stolní je víno, jehož hrozny obsahovaly
minimálně 11% cukernatosti, víno, které
nesmí být označeno vinařskou oblastí
nebo vinařskou obcí.
Víno jakostní se dělí na víno
známkové a víno odrůdové. Je
to víno, které může být označeno
vinařskou oblastí či obcí a je vyrobeno
z hroznů o minimální cukernatosti 15%, s
tím, že víno odrůdové je víno,
které je vyrobeno z odrůd, které jsou zapsány
ve státní odrůdové knize, a povoluje
se tolerance příměsí maximálně
15%.
Třetí skupina je skupina nejkvalitnějších
vín, vín s přívlastkem. Tato vína
musí být označena jednoznačně
vinařskou oblastí, vinařskou obcí
a rozdělují se zde tři druhy: je to kabinet,
víno z pozdního sběru a víno výběr
z hroznů. Kabinet pochází z hroznu o minimální
cukernatosti 19%, pozdní sběr 21%, a to nejkvalitnější
- výběr z hroznů - 24% cukernatosti.
Tento zákon zakládá samozřejmě
určitou možnost kontroly, kterou vykonává,
nebo navrhujeme, aby vykonávala Česká zemědělská
a potravinářská inspekce, a ukládá
také možnost sankcí za porušení
tohoto zákona až do výše 1 mil. korun.
Tento zákon je důležitý v několika
oblastech. V oblasti k okolnímu světu je to významné
proexportní opatření, protože absence
tohoto zákona často byla zneužívána
jako prvek, který znemožňoval vyvézt
naše kvalitní víno do světa, protože
prostě nebyl tento zákon a nebyla tato garance státu.
Tento zákon jsme připravovali a vláda ho
také viděla, řekl bych zrcadlem norem Evropské
unie. To znamená, je to výrazný krok ke kompatibilitě,
ke srovnatelnosti v této jistě důležité
oblasti.
Tento zákon je také důležitý
pro naše výrobce vína, protože jim umožňuje,
aby kvalitní víno mohlo být takto označeno
a samozřejmě také, aby požadovali vyšší
cenu. Tento zákon v neposlední řadě
je velmi důležitý pro spotřebitele,
protože ho vlastně chrání před
nekvalitním vínem. To znamená, každý
spotřebitel by na etiketě, na každé
lahvi si měl přečíst, jde-li o víno
s přívlastkem, z jaké vinařské
oblasti, z jaké obce a v jaké kvalitě se
mu toto víno předkládá. Čili
tento zákon by měl přispět také
ke kultuře nejenom života, ale i ke kultuře,
a ke kultuře jako takové víno jistě
patří.
Dámy a pánové, vzhledem k tomu, že tento
návrh zákona vláda vydiskutovala a předkládá
ho po diskusi s odbornými kruhy, mohu konstatovat, že
jsem připraven přijmout návrhy společné
zprávy a dovoluji si vás požádat, abyste
tento vládní návrh zákona podpořili.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Děkuji panu ministrovi za jeho pěknou řeč
na milé téma a nyní prosím pana poslance
Jiřího Uřičáře, aby
nám odůvodnil předloženou společnou
zprávu výborů, kterou jste obdrželi
jako sněmovní tisk 1739.
Poslanec Jiří Uřičář:
Vážený pane předsedající,
pane místopředsedo vlády, vážení
kolegové, jak již bylo řečeno, pan místopředseda
vláda podrobně zdůvodnil a odůvodnil
tento vládní návrh. Já se omezím
pouze na suché konstatování, že vládní
návrh, tisk Poslanecké sněmovny 1602, projednaly
dva výbory - hospodářský, který
přijal usnesení, kde doporučuje Poslanecké
sněmovně tento návrh schválit bez
připomínek, a výbor zemědělský,
jako garanční, který přijal některé
změny, které jsou téměř všechny
obsaženy ve společné zprávě.
Jedna nezařazená změna byla legislativně
upravena a tu pak předložím jako pozměňovací
návrh.
Doporučuji Poslanecké sněmovně, aby
tento vládní návrh zákona, tisk 1602,
ve znění společné zprávy, tisk
1739, a přijatých pozměňovacích
návrhů, svým usnesením schválila.
Žádám poslance, aby své případné
pozměňovací návrhy předložili
písemně.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Uřičářovi a otevírám
rozpravu, do které se jako první přihlásil
pan poslanec Navrátil, připraví se pan poslanec
Procházka.
Poslanec Jan Navrátil: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
pane ministře, dámy a pánové. Vládní
návrh zákona o vinohradnictví a vinařství
reaguje na vývoj v těchto oblastech a po svém
schválení bude bezesporu právním předpisem,
který bude v této oblasti působit obecně
pozitivně. Aby tomu tak skutečně bylo, nestačí,
podle mého názoru a přesvědčení,
pouze právní normou stanovit povinnosti a sankce,
ale musí být zajištěna i možnost
kontroly uložených povinností. Nejsem přesvědčen
o tom, že si této skutečnosti byli navrhovatelé
vědomi, pokud jde o vymezení pojmu vinice. Tedy,
jak se uvádí v § 2 písm. e), jako pozemku
s trvalou kulturou révy vinné v celkovém
počtu nejméně 200 keřů nebo
přesahující celkovou plochu 300 m2.
Tady si dovolím opravit i úvodní slovo pana
ministra, neboť ten se u této otázky zmínil
o tom, že je tam spojka a. Nejedná se tedy o podmínku,
která by byla ještě vedle toho počtu
keřů a 300 m2, ale hovoří
se tam o "nebo přesahující celkovou
plochu 300 m2".
Podle tohoto ustanovení, pokud by zůstalo tak, jak
je v návrhu, by totiž znaky vinice naplňovala
téměř každá zahrádka na
jihovýchodní Moravě. Pokud by tomu tak skutečně
bylo, musel by každý uživatel pozemku přesahující
uvedenou plochu, který na něm pěstuje byť
jednu jedinou hlavu, tedy keř révy vinné,
splnit povinnosti uvedené v části druhé,
čtvrté a šesté a znamenalo by to jednak
desetitisíce zbytečných hlášení,
ale také hrozbu zcela nepřiměřených
sankcí podle části páté. Navrhuji
proto nahradit text § 2 písm. e) textem: "e)
pozemky s trvalou kulturou révy vinné v celkovém
počtu nejméně 500 keřů ".
Ještě jednu krátkou poznámku. Už
se tu dnes ve sněmovně pronášely různé
věci, ať pravdivé či nepravdivé,
dokonce se tu i juchalo, já bych mohl i zazpívat,
ale ušetřím vás tady toho. Jen chci
vyjádřit, že věřím, že
i po schválení tohoto zákona se bude nejen
na Moravě zpívat "vinohrady, vinohrady, dobré
víno dáváte". Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
poslanci Navrátilovi, prosím, aby se slova ujal
pan poslanec Procházka, připraví se pan poslanec
Čechák.