Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda PSP J.
Kasal, místopředseda PSP K. Ledvinka, místopředseda
PSP P. Tollner a 169 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády a ministr zemědělství J. Lux,
místopředseda vlády a ministr financí
I. Kočárník, ministr spravedlnosti J. Novák,
ministr dopravy J. Stráský.
(Schůze byla zahájena ve 14.39 hodin.)
Předseda PSP Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, do této doby se identifikační kartou
přihlásilo k přítomnosti 103 členů
a členek Poslanecké sněmovny. To znamená,
že jsme schopni se usnášet.
Zahajuji proto 27. schůzi Poslanecké sněmovny
a všechny vás na ní srdečně vítám.
Vítám také členy vlády, vítám
zvláště místopředsedu vlády
a ministra financí pana Ivana Kočárníka,
jehož resortu se oba projednávané zákony
úzce dotýkají, vítám všechny
ostatní milé hosty.
Než přistoupíme k jednání, žádám
jako pokaždé ty, kteří mají náhradní
registrační karty, aby se přihlásili
a uvedli čísla těchto karet. Paní
poslankyně Hana Marvanová má náhradní
kartu č. 18, pan poslanec Gjurič 17, pan poslanec
Opatřil 16, pan poslanec a ministr Jiří Novák
má náhradní kartu č. 20, pan poslanec
Recman má náhradní kartu č. 19.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, prosím o chvíli klidu. Nebude
to dlouho trvat, jak doufám.
Ve čtvrtek 22. prosince ve večerních hodinách
se sešel organizační výbor, aby zaujal
stanovisko k situaci, která nastala tím, že
prezident republiky vrátil Poslanecké sněmovně
dva zákony, schválené na 25. schůzi
Poslanecké sněmovny.
Výsledkem jednání organizačního
výboru je usnesení, jímž mě organizační
výbor pověřil svolat 27. schůzi Poslanecké
sněmovny na úterý 27. prosince 1994 ve 14.00
h. Pro časovou tíseň jsem tak učinil
telegramem, který vám byl odeslán bezprostředně
po schůzi organizačního výboru. Na
základě téhož usnesení vám
jménem organizačního výboru navrhuji
pořad dnešní schůze:
1. Zákon, kterým se mění zákon
České národní rady č. 360/1992
Sb., o výkonu povolání autorizovaných
architektů a o výkonu povolání autorizovaných
inženýrů a techniků činných
ve výstavbě, ve znění zákona
č. 164/1993 Sb., přijatý Poslaneckou sněmovnou
dne 8. prosince 1994 a vrácený prezidentem republiky.
2. Zákon, kterým se mění a doplňuje
zákon České národní rady č.
368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve
znění zákona č. 72/1994 Sb. a zákona
č. 85/1994 Sb., přijatý Poslaneckou sněmovnou
dne 7. prosince 1994 a vrácený prezidentem republiky.
Dopisy pana prezidenta s jeho odůvodněním
nesouhlasu s oběma zmíněnými zákony
vám byly rozdány dnes na lavice a byly také
předány poslaneckým klubům. Protože
oba zákony mají předpokládanou účinnost
od 1. ledna 1995, je nutné o nich hlasovat znovu co možná
nejdříve, aby ještě před tímto
datem bylo známo, zda mají být vyhlášeny,
nebo zda nebyly přijaty. To platí samozřejmě
o každém zákonu zvláště.
Proto byla tato schůze - dříve nepředpokládaná
- svolána tak narychlo.
Nyní se táži, zda si někdo z vás,
paní poslankyně a páni poslanci, přeje
navrhnout změnu nebo doplnění pořadu
této schůze. Nevidím žádnou přihlášku
do rozpravy o pořadu schůze. Proto rozpravu uzavírám.
Budeme hlasovat. V prvním hlasování rozhodneme,
zda se budeme řídit návrhem pořadu
27. schůze, který jsem vám přečetl.
Kdo podporujete tento návrh pořadu, dejte to najevo
stisknutím tlačítka a zvednutím ruky.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování č. 1 skončilo. Ze 176 přítomných
bylo 163 pro, 1 proti, 9 se zdrželo, 3 nehlasovali. Pořad
27. schůze byl schválen.
Než začneme jednat, připomínám,
že podle čl. 50 Ústavy České
republiky má prezident republiky právo vrátit
přijatý zákon s odůvodněním,
přičemž o vráceném zákonu
hlasuje Poslanecká sněmovna znovu. Pozměňovací
návrhy nejsou přípustné. Jestli Poslanecká
sněmovna setrvá na vráceném zákonu
nadpoloviční většinou všech poslanců,
tj. nejméně 101 hlasem, zákon se vyhlásí.
Jinak platí, že zákon nebyl přijat.
Jak už jsme si vysvětlili v obdobném případě
na 12. schůzi Poslanecké sněmovny, znamená
to, že rozprava není vyloučena, ale není
možné žádným způsobem zákon
měnit novými návrhy.
Přistoupíme tedy k jednání o bodu
č. 1
Otevírám rozpravu. Jako první se do ní
písemně přihlásil pan poslanec Josef
Ullman. Zvu ho k řečništi. Další
písemné přihlášky do rozpravy
nemám.
Poslanec Josef Ullmann: Vážený pane
předsedo, páni ministři, kolegyně
a kolegové, když jsem jako zástupce předkladatelů
novely zákona č. 360/1992 Sb., vystupoval na 25.
schůzi Parlamentu vysvětlil jsem sice stručně,
ale domnívám se, že dostatečně
srozumitelně, proč tuto novelu předkládáme
i míru její závažnosti.
Od skončení 25. schůze uplynul krátký
čas a nebudu tedy znovu opakovat již tehdy vyřčené.
Nebudu také hovořit o stohu na jednání
Zkušební komory stavebních inženýrů
a techniků činných ve výstavbě,
který mám k dispozici. Nechci také polemizovat
o tom, jak jedna v podstatě nahodilá zkouška
může zdiskreditovat celé vysokoškolské
studium. Zde bych spíše očekával, že
pozvednou svůj hlas vysokoškolští hodnostáři.
Dovolte mi však alespoň krátké zastavení
nad některými aspekty zákona 360/1992 Sb.,
které považuji z hlediska právního systému
i obecné morálky za naprosto nepřijatelné.
V § 2 odst. 1 je autorizace definována jako - cituji
- "oprávnění fyzických osob k
výkonu odborných činností ve výstavbě".
§ 23 stanoví, že - opět cituji - "komory
sdružují všechny autorizované osoby".
Jinak řečeno: Příslušné
vzdělání zakončené státní
zkouškou, úspěšná činnost
a dostatečná délka praxe v oboru nestačí
k tomu, aby jejich nositel vykonával ve svém oboru
odbornou činnost.
Dle zákona 360/1992 Sb., je k tomu navíc zapotřebí,
aby dotyčný odborník
a) získal souhlas několika jmenovaných jedinců,
s nimiž se vlastně nachází v konkurenčním
vztahu
b) pravidelně každoročně platil za právo
pracovat ve svém oboru poplatky. Dříve se
tomu říkalo "desátek".
c) aby vstoupil do organizace, se kterou sice nemusí souhlasit,
ale kterou musí respektovat jako vedoucí sílu.
Jde vlastně o poněkud modifikovanou obdobu čl.
4 Ústavy ČSSR, který byl jako první
po porážce totalitního režimu minulosti
zrušen.
Tento stav, který vytváří zákon
č. 360/1992 Sb., je možno také pojmenovat jako
vytvoření absolutního kartelu se všem
negativními důsledky z toho vyplývajícími,
včetně skutečnosti že komory si samy
určují paradoxně přímo ze zákona
kartelovou dohodu o cenách, která je závazná
pro všechny subjekty působící v daném
oboru na trhu a kterou kulantně nazývají
"honorářovým řádem".
To by mělo být trestné! Máme dokonce
ministerstvo, jehož náplní je boj proti podobně
nekalé činnosti.
Jediné, co může až do doby, než bude
špatný zákon 360/1992 Sb., změněn,
zabránit absolutnímu monopolu těchto dvou
kartelů je novela, kterou právě znovu projednáváme
Nejedná se vlastně o nerovné podmínky
pro jednotlivé architekty, inženýry a techniky
činné ve výstavbě, jde o to, že
předkladatelé svou novelou bojují proti snahám
obou komor chopit se absolutní nadvlády nad dodavatelem
i zákazníkem. Jde o to, že obě komory
zatím ke své nelibosti nedokázaly pohltit
ve svém oboru všechny činné pracovníky.
Jde o to, že zatím nedokázaly zlikvidovat konkurenci
prostřednictvím důsledného uplatňování
zákona 360/1992 Sb., ani stoprocentně obsadit trh
a učinit ze zákazníků bezbranné
loutky. O tom budeme hlasovat.
Prosím vás, nezahánějme znovu občana
do područ vyvolených! Zachovejme si své svědomí
čisté! Podpořme svým hlasy přijetí
projednávané novely zákona č. 360/1992
Sb. Děkuj vám.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Výborný, který se přihlásil
písemně do rozpravy jako druhý.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo,
dámy a pánové, patřil jsem stejně
jako kolega Ullmann k předkladatelům tohoto zákona,
zákona, který nebyl prezidentem republiky podepsán.
Chci říci, že odmítnout podpis je ústavním
právem prezidenta, nicméně považuji
za potřebné jako spolunavrhovatel zákona
současně říci, že nesdílím
názor prezidenta republiky, že navrhovaný a
už přijatý zákon vytváří
nerovné podmínky pro výkon stejných
povolání. Nesdílím tento názor
vzdor tomu, že nemohu souhlasit se všemi vývody
poslance Ullmanna a nesdílím tento názor
vzdor tomu, že sám jsem zastáncem široké
samosprávy, a to i ve stavovských profesních
komorách.
Přesto všechno budu pro prezidentem odmítnutý
zákon znovu hlasovat. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Výbornému. Nemám žádné
další písemné přihlášky
do rozpravy, nevidím, že by se někdo do rozpravy
hlásil z místa, a proto rozpravu uzavírám.
Než budeme hlasovat, všechny vás odhlašuji
a žádám vás, abyste se všichni
jako přítomní zaregistrovali za pomoci svých
magnetických karet.
Přistoupíme k hlasování o usnesení,
které vám přečtu:
"Poslanecká sněmovna
1. setrvává na zákonu, kterým se mění
zákon ČNR číslo 360/1992 Sb., o výkonu
povolání autorizovaných architektů
a o výkonu povolání autorizovaných
inženýrů a techniků činných
ve výstavbě, ve znění zákona
číslo 164 z roku 1993 Sb., přijatém
Poslaneckou sněmovnou dne 8. prosince 1994 a vráceném
prezidentem republiky dne 21. prosince 1994;
2. stanoví, aby toto její rozhodnutí bylo
jako opatření Poslanecké sněmovny
vyhlášeno uveřejněním plného
znění ve Sbírce zákonů."
Budeme hlasovat ve druhém hlasování na této
schůzi. Kdo podporujete předloženy návrh
usnesení, stiskněte prosím tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování skončilo.
Ze 180 přítomných bylo 150 pro, 14 proti,
15 se zdrželo, 1 nehlasoval. Bylo tedy naplněno 101hlasové
potřebné kvórum usnesení bylo přijato.
Přistoupíme k bodu druhému. Je to
Otevírám rozpravu a oznamuji, že jako první
se do ní písemně přihlásil
pan poslanec Jiří Payne. Prosím, pane poslanče,
máte slovo.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
pane ministře, vážené kolegyně
a kolegové, pročítaje Ústavu, hledal
jsem článek, který pan prezident využil,
když nepodepsal zákony, které jsme schválili
na prosincovém plénu. A skutečně,
článek 50 dává prezidentovi tuto pravomoc
zákon nepodepsat.
Vzpomněl jsem přitom na doby, kdy jsme tuto Ústavu
projednávali zde ve sněmovně a jsem si zcela
jist, že pravomoc prezidenta nepodepsat zákon, byla
zamýšlena jako určitá pojistka, jako
určitá ochrana výkonné moci proti
zvlčilému Parlamentu. Sami jsme si nebyli jisti,
zda jednou v budoucnosti snad nedojde k tomu, že Parlament
bude přijímat opatření, která
by vláda nedokázala provést. Z toho důvodu
jsme dali výkonné moci pravomoc jednak zákony
navrhovat a jednak v případě, že by
sněmovna vtělila do zákonů pozměňovací
návrhy, které vláda nemůže přijmout,
tak, aby prostřednictvím prezidentského veta
se výkonná moc mohla proti takovým návrhům
bránit.
Chtěl bych říci, že právě
u tohoto zákona - pravda, po jistých debatách
- sněmovna dospěla k názoru, že bude
zastávat stejné stanovisko jako vláda. To
znamená, svým hlasováním sněmovna
potvrdila text v tomto bodě, který je napadán
ve zdůvodnění panem prezidentem. Sněmovna
zastávala stejný názor jako vláda.
Podle mého názoru není zcela správné,
když výkonná moc je rozdělena sama v
sobě a já bych prosil, aby pan prezident se snažil
své námitky proti vládním předlohám
prodebatovat na schůzích vlády, uplatnit
své námitky na tomto fóru a nikoli řešit
takové situace až tím, že zákon
nebude podepsán. Domnívám se, že tak
jsme měli na mysli náš ústavní
pořádek, když jsme Ústavu chystali.
Možná jsme to ne zcela přesně formulovali,
ale tak už to bývá u všech ústavních
zákonů, že jsou formulovány jen povšechně
a očekává se, že politická praxe
přinese naplnění ústavních
zákonů.
Já tedy ještě jednou prosím o vzájemnou
vstřícnost jak mezi Parlamentem, tak mezi prezidentem
a výkonnou mocí jako takovou, to je prezidentem
a vládou dohromady, abychom lépe naplňovali
záměry ústavodárce, které jsme
měli, když Ústava byla projednávána
a schvalována. Děkuji. (Potlesk)
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Paynovi. Zvu k řečništi pana poslance Andreje
Gjuriče, který se přihlásil písemně
jako další řečník.
Poslanec Andrej Gjurič: Vážený
pane předsedo, pane ministře, kolegyně a
kolegové, jen tri poznámky. Když se před
několika málo týdny konala ve Veletržním
paláci velkolepá výstava, která se
jmenovala "Člověk člověku"
a týkala se občanských sdružení,
neziskových organizací a nadací, nezúčastnil
se této výstavy mimo jiné právě
Výbor dobré vůle Olgy Havlové, pokud
vím, právě jako vyjádření
nesouhlasu s profilem některých vystavujících,
to znamená právě s tím, že se
účastní celá řada vysloveně
profitních organizací. To je jedna věc, kterou
jsem chtěl říci.
Teď dva citáty. První z nich je "Zdá
se, že české země oplývají
improvizovanými nadacemi, jejichž hlavním účelem
je vyplácet platy a opatřovat místa nejrůznějším
bývalým politikům či profesionálním
příživníkům společnosti."
Tento citát je z pera Rogera Scruttona, který rozhodně
staví na občanských institucích a
je poslední, který by nepřál neziskovým
organizacím.
Druhý citát "Je třeba mít ucelený
statistický program, který by poskytl údaje
o neziskovém sektoru, o jeho velikosti, skladbě,
aktivitách a výsledcích a o vztazích
s tržní ekonomikou." Tento citát je z
roku 1988 z publikace amerického autora Weissbroda.
To je vše, děkuji za pozornost.
Z těchto poznatků vycházeje zatím
jednoznačně podporuji vládní návrh
zákona a budu jeden z prvních, který rád
bude hlasovat pro jeho novelu, až bude celý tento
neziskový sektor jednoznačně vyjasněn.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Gjuričovi. Nemám žádné další
písemné přihlášky do rozpravy.
Vidím pana poslance Motyčku, který se hlásí
z místa. Dále se hlásí paní
poslankyně Orgoníková a paní poslankyně
Buzková.
Poslanec Ludvík Motyčka: Pane předsedo,
vážené kolegyně a kolegové, poprosil
bych o 15 minut na poradu klubů před konečným
hlasováním.
Předseda PSP Milan Uhde: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, prosím
buďte tolerantní. Víte, že se nám
nevyplatilo, když jsme tolerantní v jednom podobném
případě nebyli. Pan kolega Motyčka
chce ještě něco podotknout?
Poslanec Ludvík Motyčka: Malinko bych se
opravil - před skončením rozpravy.
Předseda PSP Milan Uhde: Ptám se, kdo se
hlásí do rozpravy kromě paní poslankyně
Buzkové, které udílím slovo. Dále
pan poslanec Koronthály. Než uzavřu rozpravu,
umožníme čtvrthodinovou poradu klubu KDU-ČSL
a ostatním, které o to stojí.
Poslankyně Petra Buzková: Vážený
pane předsedající, vážení
členové vlády, vážené
poslankyně, vážení poslanci, musím
se přiznat, ze výrok mého kolegy pana poslance
Payna v tom smyslu, že právo veta pro prezidenta republiky
nepodepsat zákon bylo zákonodárcem míněno
jako ochrana výkonné moci před zvlčilým
parlamentem, mě poněkud překvapil. Dokonce
si troufám říci, že mě tato interpretace
zaskočila. Samozřejmě si velice dobře
vzpomínám na dobu, kdy jsme připravovali
návrh Ústavy České republiky a na
rozdíl od pana poslance Payna si nemyslím, že
úmysl zákonodárce byl takovýto.
Osobně jsem přesvědčena o tom, že
je dobře, že prezident republiky začal tohoto
svého práva využívat, ba dokonce si
myslím, že ho možná měl začít
využívat už dříve. Myslím
si totiž, že úmyslem zákonodárce
nebylo chránit výkonnou moc této republiky
před zvlčilým parlamentem, ale bránit
občany České republiky před zvlčilou
zákonodárnou i výkonnou mocí
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Vladimír Koronthály. Prosím, aby další
kolegyně a kolegové zvážili své
přihlášky a podali je, abychom nabyli přehledu,
kdo ještě se hodlá angažovat v rozpravě.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Vladimír Koronthály: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, dámy a pánové, nehodlám
diskutovat o tom, co prezident má nebo nemá dělat,
považuji ho za svéprávného. Takže
podle mého názoru ví sám, zda má
nebo nemá něco odmítat nebo neodmítat.
Ale dovolte mi poznámku k nadacím.
Samozřejmě můžeme mít vůči
mnoha nadacím různé výhrady. Jen na
okraj věci chci upozornit, že ten právní
stav věci, který dosud platil, postavení
nadací nějakým způsobem možná
velmi vágním, alespoň podle názoru
Ministerstva financí velmi vágním, upravoval.
Tato velmi vágní úprava ovšem také
pochází původně od Ministerstva financí
z minulého roku, předtím taková úprava
tady nebyla. Čili máme-li výhrady vůči
nadacím, čekal bych v první řadě,
že tady budeme mít zákon o nadacích.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Koronthálymu. Táži se po dalších
hlasech do rozpravy. Vidím pana poslance Motyčku,
prosím, pane poslanče.
Poslanec Ludvík Motyčka: Vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové, říci,
že stanovisko pana prezidenta je našemu klubu blízké,
by bylo velmi málo. Ztotožňujeme se s názorem
pana prezidenta, že je nutno vytvářet podmínky
a prostředí, ve kterém by mohlo maximální
měrou a velmi rychle vzniknout a rozvíjet činnost
co nejvíce spolků, společenských organizací,
nadací, charitativních organizací apod. Je
třeba podle našeho názoru vyplnit prostor mezi
občanem a státem, ve kterém by se rozvíjely
nejrůznější ušlechtilé zájmy
občanů.
Vnímáme velmi citlivě nutnost budování
ekonomického zázemí pro tyto instituce. Proto
nejedenkrát jsme se vyjadřovali o nutnosti systémově
řešit celou oblast neziskových organizací.
Jsme toho názoru, že takovýmto řešením
je zákon o neziskových organizacích. Proto
jsme se rozhodli doporučit Poslanecké sněmovně,
aby přijala usnesení, ve kterém by požádala
vládu o předložení paragrafovaného
znění zákona o neziskových organizacích.
Dovolte mi, abych vás s návrhem tohoto usnesení
seznámil.
Usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky:
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky doporučuje
1. ministru financí České republiky vydat
do 31. března 1995 na základě zmocnění
daného § 12 odst. 1 zákona o správních
poplatcích č. 368/1992 Sb., v platném znění,
právní předpis, upravující
osvobození od správních poplatků pro
ty nadace, které prokazatelně vykonávají
humanitární nebo charitativní činnost.
2. vládě České republiky předložit
Poslanecké sněmovně do 31. března
1995 návrh zákona upravující činnost
neziskových organizací.
Návrh tohoto doprovodného usnesení, který
předkládáme sněmovně, nám
umožňuje podpořit již sněmovnou
přijatý návrh zákona o správních
poplatcích. Děkuji vám.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Motyčkovi. Jsou tu další hlasy - pan poslanec
Výborný, pan poslanec Brodský. V tomto pořadí
vás prosím k řečništi.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo,
dámy a pánové, především
mi dovolte, abych se vám omluvil za klub KDU-ČSL
vzhledem k tomu, že předcházející
návrh usnesení přednášel předseda
klubu, jistě jste pochopili i z ostatní související
řeči, že se jedná o návrh klubu.
Nicméně poslední redakce navrhovaného
usnesení, která omylem nebyla předsedou klubu
přečtena, zní tak, že navrhujeme, respektive
(veselost ve sněmovně). Myslím, dámy
a pánové, že chyba tisku se může
stát každému a že důvod k úsměšku
může být, až toto usnesení nebude
přijato. V tuto chvíli je to vážně
navrhované usnesení, které by v bodě
1 znělo takto:
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky doporučuji ministru financí České
republiky vydat do 31. března 1995 na základě
zmocnění daného § 12 odst. 1 zákona
ČNR o správních poplatcích č.
368/1992 Sb., v platném znění, právní
předpis upravující osvobození od správních
poplatků pro nadace, popřípadě pro
ty nadace, které vykonávají pouze humanitární
nebo charitativní činnost.
Jistě jste postřehli, že změna oproti
tomu, co přednesl poslanec Motyčka není nijak
zásadní. Nicméně je to změna
a je správné, abychom na tuto změnu upozornili
ještě předtím, než se kluby sejdou
k tomu, aby se poradily o tom, co je naším klubem
navrhováno.
Druhý bod usnesení samozřejmě zůstává.
Doufám, že bylo předneseno, že v druhém
bodě usnesení je termín 30. duben. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Zvu k řečništi
pana poslance Brodského, připraví se pan
poslanec Petr Koháček. Dám potom přednost
panu poslanci Ortmanovi jako předsedovi klubu. Tedy pan
poslanec Brodský, Ortman, Koháček - v tomto
pořadí.
S faktickou poznámkou vystoupí pan poslanec Grulich.
Poslanec Václav Grulich: Má faktická
poznámka bude stručná. Je to vlastně
dotaz. Možná jsem vlastní nepozorností
nezaslechl, zda pan kolega Motyčka řekl, že
se jedná o doprovodné usnesení. Jestli ano,
je to v pořádku, jestli ne, bylo by to rozšíření
programu, o kterém bychom museli hlasovat.
Předseda PSP Milan Uhde: Zdůraznil, že
jde o doprovodné usnesení. Slyšeli jsme to
myslím téměř všichni. Slovo má
kolega Brodský. Potom dám slovo panu poslanci Ortmanovi.
Poslanec Petr Brodský: Pane předsedo, páni
ministři, kolegyně a kolegové, jak již
zde bylo řečeno, začátkem prosince
tato sněmovna schválila novelu zákona o správních
poplatcích, kterou jsem měl tu čest spravovat.
Nutno konstatovat, že rozhod nutí sněmovny
bylo v souladu, až na malé připomínky,
s vládním návrhem této novely. Je
jisté zcela evidentní, že pravděpodobně
každý z nás by se jistě velmi rád
a velmi ochotně přiklonil k upuštění
pro tyto nadace, rozumíme nadace charitativního
a humanitárního zaměření, od
správních poplatků. Lze vyjmenovat celou
řadu těchto správních poplatků,
u nichž bychom jistě velmi rádi viděli
osvobození od poplatků. Můžeme namátkou
jmenovat osvobození od správního poplatku
za ověření podpisu na listinách, osvobození
za ověření listin za vydání
opisu výpisu, o sdělení pobytu osob, o osvobození
za nahlížení do matrik a možná
i některá další osvobození, mám
na mysli třeba zrovna výpis z evidence nemovitostí
či možná některé další.
Ptám se současně, zda je správné,
pakliže bychom dnes neodsouhlasili to, co už jsme jednou
odsouhlasili, abychom současně nadace osvobodili
od správních poplatků za povolení
provozování popř. hracích automatů,
za povolení kupř. loterií či tombol.
Samozřejmě, že bychom mohli vyjmenovat všechny
položky, které jsou zde jako příloha
tohoto zákona uvedeny.
Chci, abychom se navzájem přesvědčili
o tom, že je daleko více položek, které
rozhodně nevyžadují osvobození pro nadace.
Ty, které jsem uvedl ve druhé části,
než ty položky, které jsou zohlednitelné
k osvobození, tj. pro vaši informaci jde o položky,
které jsem uvedl v první části.