Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Nyní je do rozpravy připraven pan kolega Klučka,
připraví se pan kolega Zdeněk Trojan.
Poslanec Václav Klučka: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, páni ministři, obracím
se s interpelací na ministra školství České
republiky ve věci možného porušování
zákonů ředitelkou školského úřadu
v Opavě, paní Mgr. Izabelou Hobzovou. Už delší
dobu je opavská veřejnost (tedy i já sám)
znepokojena situací nesčetněkrát popisovanou
v regionálních sdělovacích prostředcích,
jež vznikla po aktivitách poslance Poslanecké
sněmovny Parlamentu ČR pana Mgr. Šimánka,
směřujících k objasnění
možného porušení zákonů
ředitelkou školského úřadu v
Opavě paní Mgr. Hobzovou.
Je mi líto, že iniciativa pana poslance, zaměřená
především na problém možného
porušeni zákona, je hodnocena jako iniciativa osobní
s možným politickým podtextem, s nadsazováním
osobních pocitů a pohledů nad reálný
rozpor.
Chci podotknout, že snad nedůsledné prošetřování
námětů pana poslance a atmosféra,
která kolem jeho aktivity vznikla, mají neblahý
vliv na názor veřejnosti směrem ke školství
v okrese Opava.
Nechci a nebudu se dopouštět tzv. chyby, vytýkané
panu poslanci Šimánkovi při uplatňování
zákonného oprávnění k získávání
podkladů ze školského úřadu k
podložení svých argumentů včetně
dokazovacích prostředků ve snaze osvětlit
předmětné záležitosti. V tomto
duchu tedy pokládám panu ministrovi pouze následující
dotazy:
1) Domníváte se, že aktivita pana poslance
Šimánka je pouze jeho osobní věcí,
podloženou politickým zájmem?
2) Porušila či neporušila ředitelka školského
úřadu paní Mgr. Hobzová ve svém
rozhodování zákony ve věcech
a) jmenování ředitele školy ve Slavkově bez konkurzu;
b) jmenování ředitelky školy v Opavě bez předchozího projednání se zřizovatelem školy městem Opavou,
c) postih a následné odvolání zástupce
ředitele školského úřadu.
Dále mi dovolte se dotázat, zda paní doktora
Rybková, ředitelka odboru 28 pro správu škol
na Moravě a ve Slezsku, a pan ing. Sedláček,
vedoucí ekonomického úseku Školského
úřadu v Opavě, neporušili zákon
č. 332/1991 Sb., § 12 odst. 2 b) uveřejněním
výsledků kontroly finančního hospodaření
Domova mládeže při hotelové škole
v Opavě v České televizi v době, kdy
nebyla ještě tato kontrola uzavřena, bez projednání
s kontrolovaným subjektem. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosím
kolegu Trojana, připraví se pan kolega Votava.
Poslanec Zdeněk Trojan: Vážený
pane předsedající, pane předsedo,
kolegyně a kolegové, dovoluji si přednést
interpelaci určenou ministru vnitra panu Janu Rumlovi.
V posledních letech se stává 28. říjen,
státní svátek České republiky,
dnem, jehož kolorit stále více postrádá
národní barvy a stále více se stává
příležitostí pro vystoupení osob,
skupin, hnutí a dokonce politických stran, které
nemají s jeho smyslem nic společného. Jejich
demonstrace, projevy a jiné aktivity provozované
často v rozporu s právními předpisy,
stále častěji končí výtržnostmi
a násilnostmi, s nimiž si ani Policie ČR ani
městské policie nevědí rady.
Přestože lze takové situace, které už
nabývají standardního charakteru, předem
očekávat, nedovedla se na ně po všech
stránkách ani letos Policie připravit a profesionálně
s respektováním zákonů je zvládnout.
Jedním z případů dokumentujících
neschopnost Policie plnit své úkoly je kauza reportéra
televize Nova Marka Vítka, který byl 28. října
napaden pořadatelem demonstrace SPR-RSČ na Staroměstském
náměstí v Praze. O neprofesionalitě
přístupu Policie svědčí nejen
to, že přítomní policisté nedokázali
zabránit napadení novináře označeného
výraznou červenou vestou s nápisem TISK pořadateli
či účastníky demonstrace, ale i to,
že ani na opakované výzvy jednoho ze svědků
incidentu neprovedli na místě ověření
totožnosti útočníků.
Zvláštní pohled na práci Policie poskytuje
i její další postup při řešení
incidentu. Podle informací podaných pražským
policejním ředitelem Miroslavem Borníkem,
resp. velitelem policejní akce Antonínem Fedorkem
na tiskové konferenci svolané k objasnění
postupu Policie v souvislosti s výročím 28.
října v Praze, bylo předvedeno k výslechu
16 osob na místní oddělení Policie
v Konviktské ulici. Patnáct z nich bylo obviněno
z přestupku proti občanskému soužití
a jeden z trestného činu výtržnictví.
Tyto osoby, jak potvrdil i pražský policejní
ředitel, byly po předvedení vyfotografovány.
Na přímý dotaz položený na tiskové
konferenci, podle jakého předpisu byli předvedení
fotografováni, odpověděl policejní
ředitel, že k tomu došlo v souvislosti s ověřováním
totožnosti a dále že pro ověřování
totožnosti může policie učinit jakýkoli
úkon.
Na tomto místě bych chtěl uvést, že
podle zákona o Policii ČR znamená prokázání
totožnosti zjištění jména, data
narození a bydliště osoby. Předvedení
svou totožnost prokázali předložením
občanských průkazů. Protože podle
policejního ředitele "mohly být průkazy
falešné", bylo nutno pořídit fotografie
předvedených, které měly sloužit
pro porovnání s fotografickým snímkem
uloženým v evidenci obyvatel.
Odstavec 5 a odst. 7 § 13 zákona o Policii ČR
jasně stanoví, ve kterých případech
je možné pořizovat obrazový záznam
předvedené osoby. Je to tehdy, nemůže-li
policista zjistit totožnost osoby předvedené
na základě toho, že odmítá nebo
nemůže-li prokázat po předchozím
poskytnutí potřebné součinnosti totožnost
a zjistit ji na základě sdělených
údajů v evidenci obyvatelstva. Zjevně žádný
z těchto důvodů nebyl naplněn. předvedení
předložili občanské průkazy a
neodmítli prokázat svou totožnost, takže
nebyl důvod aplikovat odst. 2 § 13 a následně
odst. 7 § 13. l kdyby byl odst. 7 § 13 použit,
mělo být nejdříve provedeno zjištění
totožnosti v evidenci obyvatelstva na základě
sdělených údajů.
Celý postup vyvolává pochybnosti o oprávněnosti
postupu Policie a lze se domnívat, že fotografické
snímky byly pořízeny z jiných důvodů
a pro jiné účely než pro zjištění
totožnosti. Pak by bylo lze mít za to, že došlo
k porušení čl. 10 odst. 2 Listiny základních
práv a svobod, podle níž má každý
právo na ochranu před neoprávněným
shromažďováním, zveřejňováním
nebo jiným zneužíváním údajů
o své osobě. Závěrem mé interpelace
předkládám panu ministrovi tyto otázky:
1. Jak ministr vnitra hodnotí úroveň opatření
a zásahů provedených Policií ČR
při událostech dne 28. října 1994
v Praze a jaké závěry vyvodí ze zjištěných
nedostatků?
2. Na základě jakého právního
předpisu je Policii umožněno fotografovat zadržené
osoby v souvislosti se zjišťováním totožnost?
3. Z jakého právního předpisu vyplývá,
jak se vyjádřil ředitel pražské
policie, že pro zjištění totožnosti
může Policie učinit jakýkoli úkon?
4. Na základě čeho policisté nabyli
podezření, že všech 16 občanských
průkazů osob předvolaných dne 28.
10. 1994 na místní oddělení Policie
ČR v Konviktské ulici může být
falešný?
5. Co se stalo s pořízenými fotografiemi,
kde jsou uloženy negativy, kolik kopií bylo pořízeno,
kde se nacházejí a k jakým účelům
byly, případně mohou být použity?
Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slovo má
poslanec Votava, připraví se poslanec Valenta.
Poslanec Vratislav Votava: Vážený pane
předsedající, vážený pane
předsedo, kolegyně a kolegové, dovolte, abych
přednesl dvě interpelace, a sice první interpelaci
na předsedu vlády ČR pana Václava
Klause ve věci nastolení problematiky lidských
práv při jeho návštěvě
v Číně a Indonésii.
Vážený pane premiére, je známo,
že jste v uplynulých dnech navštívil dvě
země východní Asie, které ve světě
jsou známy svým ne právě nejlepším
přístupem k problematice lidských práv.
Jsou vedeny v různých renomovaných mezinárodních
institucích, které se problematikou lidských
práv zabývají - jako je například
Amnesty International - na seznamu zemí, se kterými
jsou v rámci světového společenství
v této oblasti ty největší problémy.
Přesto jste, pane premiére, nastolil otázku
lidských práv, a to ještě způsobem
přinejmenším diskutabilním při
své návštěvě v Čínské
lidové republice. Ze to byl skutečně diskutabilní
způsob mohu doložit tím, že vzbudil velmi
rozpačité, velmi problematické reakce v tisku,
že byl i předmětem vašeho jednání
s panem prezidentem.
Byl bych rád, pane premiére, abyste v odpovědi
na mou interpelaci vyložil své stanovisko, které
jste k problematice lidských práv v Číně
zaujal.
Ke druhé otázce, a to k dodržování
lidských práv v Indonésii, jste se nedostal.
Pravděpodobně vám nevadilo, že Indonésie
představuje vojenskou diktaturu, ve které je od
roku 1965 u moci generál Suharto, který nastolil
v roce 1965 režim, který má od té doby
na svědomí více než 3 miliony lidských
obětí. Že v Indonésii vládne
režim, který od roku 1975 vytrvale potlačuje
práva obyvatel Východního, dříve
Portugalského Timoru na sebeurčení. Ptám
se, proč. Proč Indonésie, rozhodně
režim vojenský, autoritativní, si nezasluhuje
toho, aby zahraniční návštěva,
která tvrdí, že chce hájit lidské
práva všude ve světě, tuto otázku
nanesla. Naopak, z toho, co bylo publikováno v tisku jsem
měl dojem, že jste spíše o Indonésii
hovořil dobře. Zajímalo by mě tedy,
proč jste zaujal tento postoj. Zdali to bylo proto, že
převážná většina obětí
indonéského vojenského režimu byli lidé
levicově orientovaní a že proto porušování
jejich lidských práv vám za zmínku
nestojí?
Dále bych chtěl vědět, jak tomu bylo
s pozváním indonéského prezidenta
generála Suharta k návštěvě České
republiky. A konečně jakého dalšího
hrdlořeza ve službách světového
kapitálu po generálu Pinochetovi, který již
Českou republiku navštívil, ještě
hodlá naše vláda pozvat, aby se předním
dokumentovala svým i údajnými úspěchy
v oblasti ekonomické transformace, v oblasti zavádění
systému, který vládu takových vojenských
diktátorů, jako byl generál Pinochet a v
současné době je generál Suharto,
umožňuje.
Za druhé vznáším interpelaci na ministra
zahraničních věcí pana Josefa Zieleniece
ve věci jednání se Spolkovou republikou Německo
o vyplacení odškodného obětem nacistické
persekuce a zvůle.
Vážený pane ministře, musím konstatovat
v této interpelaci, že naše veřejnost
bez ohledu na svou politickou příslušnost je
stále více znepokojena tím, že jednání
o vyplacení odškodného obětem nacistické
persekuce a zvůle zjevně uvázlo na mrtvém
bodě. Rád bych v této souvislosti připomněl,
že Česká republika je jedinou ze zemí,
které byly za 2. světové války okupovány
hitlerovským Německem, která vypořádání,
vyplacení odškodného obětem nacistické
persekuce a zvůle dosud nedostala. Kdyby bývala
česká vláda vyvinula v tomto jednání
větší rozhodnost, větší
iniciativu, tak jako to učinila vláda polská,
nemusela by nyní sněmovna činit humanitární
gesta v podobě schvalování zákonů
o částečném zmírnění
těchto křivd, způsobených za války
nacistickým režimem, jaká jsme schválili
včerejšího dne.
Vznáším na vás tedy otázku:
1. Jakým způsobem pokročila po vzniku České
republiky jednání se Spolkovou republikou Německo
o vyplacení odškodného obětem nacistické
persekuce a zvůle.
2. Jaké další iniciativy plánuje vláda
ČR v tomto směru provést jak v rámci
bilaterálních vztahů, tak i na mezinárodním
fóru vůbec.
3. Zdali je pravdou ono podezření, o kterém
jsem již mluvil a které se již začíná
šířit, že tato jednání byla
ve vší tichosti zastavena proto, abychom nedráždili
svého mocného souseda na západě, že
byla zastavena jako určité vstřícné
gesto za německou podporu pro přijetí České
republiky do Severoatlantického paktu, Evropské
unie. Že se tak stalo zejména pod tlakem sudeťácké
lobby, která se v současné době v
Německu nebezpečné aktivizuje a která
má stále silnější vliv i na formování
zahraniční politiky spolkové vlády.
Ještě jednou vás vyzývám v této
souvislosti, pane ministře zahraničních věcí,
abyste uvážil tu okolnost, že skutečnost,
že dosud nebylo pomalu vymírajícím obětem
nacistické persekuce a zvůle z let 2. světové
války vyplaceno náležité odškodné,
představuje - nemohu to říci jinak - nežli
evropskou a světovou ostudu české diplomacie.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji,
prosím kolegu Valentu, připraví se kolega
Seifer.
Poslanec Josef Valenta: Pane předsedající,
dámy a pánové, obracím se s interpelací
na pana ministra vnitra, ač zde nepřítomného.
Dne 28. 10. byl policisty Městské policie Praha
napaden a zraněn předseda našeho poslaneckého
klubu Jan Vik. Taková věc se nestala, jak jistě
dobře víte, od doby převratových událostí
v roce 1948. Ptám se pana ministra Rumla, jak je vůbec
možné v naší společnosti, která
se tak hrdě hlásí k demokracii, aby k něčemu
takovému došlo.
Pro informaci: Jan Vik, stejně jako předseda naší
strany i moje maličkost, chtěl jen položit
květiny na horní podstavec sochy svatého
Václava na Václavském náměstí.
To - jak všichni uznáte, nejen vy, ale všichni
soudní lidé - je právem každého
občana naší země. Všichni tři
jsme byli příslušníky Městské
policie během okamžiku napadeni a zásah sám
řídil osobně a z bezprostřední
blízkosti její ředitel Rudolf Blažek.
Pan Blažek se dal krátce po této události
i v denním tisku slyšet, že pan Jan Vik uklouzl.
Záznam vysílaný ČT 1 dne 28. 10. v
18.20 jasně dokázal - a všichni to viděli
- že pan Blažek lhal. Nyní tvrdí, že
zásah řídil až po 30 sekundách
po našem příchodu k soše.
Ptám se vás, pane ministře, i vás
přítomných, a věřím,
že jste soudní lidé, je možné,
aby takovýto projev zvůle, takovéto demagogické
argumenty byly používány ve společnosti,
která se chce zvát demokratickou? Aby poslanec byl
na rozkaz rván a bit policisty, zraněn tak, že
musel být odvezen záchrannou službou a utrpěl
otřes mozku. Jak vidíte, stalo se tak. Veškerá
policie v naší zemi má být apolitická.
Ředitel Městské policie Praha pan Rudolf
Blažek je horkým kandidátem ODS pro komunální
volby a údajně - jak uvádí tisk -
jejím členem. Jak se toto shoduje s apolitičností
policie? A vůbec s pravidly naší společnosti?
Žádám vás o vyvození důsledků
a pro upřesnění uvádím, ze
tato interpelace se týká ředitele Rudolfa
Blažka, nikoli činnosti řadových a jím
do akce hnaných městských policistů,
neboť odpovědnost nese právě on, i za
zranění pana Jana Vika. Děkuji vám
za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme poslanec Seifer. Připraví se pan poslanec Wagner.
Poslanec Pavel Seifer: Vážený pane předsedající,
vážení členové vlády,
kolegové a kolegyně, protože zde není
pan ministr obrany - já ho aspoň nevidím
- dovolím si podat interpelaci písemně a
nebudu vás obtěžovat jejím přednášením
zde.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme pan kolega Wagner, připraví se pan kolega Řezáč.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážení členové vlády,
dámy a pánové, dovolte, abych se obrátil
na vládu České republiky s první interpelací,
která se vztahuje k události, o níž
zde již byla řeč. Obecně vzato člověk,
lidé, společnost by měla s jistou blahosklonností
posuzovat i ty činy, které jsou odsouzeníhodné,
odhlédneme-li od toho, že v tuto chvíli ještě
nevíme, jestli se někdo skutečně nějakého
trestného činu dopustil, o tom zde řeč
není. Zde musí být řeč o tom,
jaké jsou společenské důsledky eventuálního
možného trestného činu nebo trestných
činů dalších, navazujících,
případně i trestných činů
jiných osob.
Tady slyším jako obvykle nekolegiální
poznámku, kterou mi pan kolega chce jistě pomoci,
že předjímám. Ano, předjímám.
Jsem poslancem této sněmovny též proto,
abych předjímal, abych chránil práva
občanů, kteří mě sem poslali,
pane kolego. A tedy předjímám. Předjímám
obavu občana o to, zda-li někdo dokáže
zajistit data, která mohou kompromitovat ty, kteří
odpovídají za běh věcí. A ti,
kteří odpovídají za běh věcí,
reprezentují jisté politické subjekty. A
ty politické subjekty jsou toho času většinové
v této sněmovně a mají zde v této
zemi v rukou vládní moc. Vznáším
obavu, že tato vládní moc nemusí mít
dostatek sebekritiky, aby učinila potřebná
opatření k zajištění důkazů
z vlastní vůle. Máme obavu, že mohl
být poškozen občan, občan, který
v dobré víře vstoupil do druhé vlny
kupónové privatizace.
Proto bych velmi prosil vládu České republiky,
aby zajistila neprodleně příslušná
opatření, kterými by se některá
data okamžitě zjistila a jiná data nebo soubory
dat zajistily tak, aby nadále s nimi nemohlo být
manipulováno. Domnívám se, že by bylo
vhodné, aby byl zjištěn celkový počet
prodaných knížek druhé vlny, aby zbytek
neprodaných byl patřičným způsobem
dokladován. Řeknu, proč to žádám.
Objevila se obava, které nerozumím, ale jsem povinen
ji zmínit. Že mohlo být manipulováno
s kupónovými knížkami tak, že se
mohlo jednat o černé duše v kupónové
privatizaci.
Dále by bylo vhodné, aby průběh jednotlivých
kol druhé vlny v členění po jednotlivých
podnicích a jednotlivých investorech byl dokumentován.
Více mi záleží na tom, aby tak bylo
učiněno rychle, než na tom, abych jako poslanec
této sněmovny a vy všichni se mnou jsme tu
odpověď dostali. To samozřejmě také,
protože to zajímá naši veřejnost.
Dále bych poprosil, aby individuální seznam
identifikátorů všech diků, rodná
čísla, byl rovněž posouzen, porovnán,
a aby bylo zjištěno, zda se nemohla opakovat, ať
již v kterékoliv fázi nebo v kterékoliv
činnosti. Tedy aby bylo naprosto jasné, že
ve druhé vlně se vyskytlo každé rodné
číslo jenom jednou. Údaje by mohly být
předány ve formě individuálně
číslovaných a notářským
zápisem předaných dokladů či
jinak, ale předány tak, aby bylo nesporné,
že byly zajištěny rychle, že byly zajištěny
objektivně a že je nadále zajištěno,
aby i na médiích nemohlo dojit k manipulaci.
Vážení kolegové, vy jste odmítli
před malou chvílí řešit tuto
záležitost jako vážný politický
problém na jednání této sněmovny.
Uvažovali jsme, zdali je namístě, abychom poté
se k záležitosti ještě vrátili.
Usoudili jsme, že ano, a proto se k vám obracím
i s úvahami, o kterých by možná něco
více chtěl vědět i občan. Je-li
kdokoliv odměněn za svou práci, má
ta práce jakousi míru. Odměna je výrazem
společenské hodnoty práce, je její
cenou. Vy jistě mnozí znáte Lehmanovu stupnici
pro používání provizí, její
vrchol se pohybuje na 40 miliónů dolarů 1
procento. Každý si klade otázku, když
je někdo odměněn nějakou částkou,
kde byla míra, k čemu se to vztahuje. My vyjadřujeme
obavu, prokáže-li se to, co se stalo, že mohlo
jít pouze o jednu z událostí, která
měla ten průběh, že byla zjištěna.
Ale mnoho jiného mohlo být nezjištěno.
A že to vše mohl umožnit systém.
Neinterpeluji zde to, že někdo projevil lidské
vlastnosti, kvůli kterým existuje trestní
zákonodárství. Interpeluji zde obavu, že
by mohla existovat skutečná situace, ve které
systém je tak vadný, že takové špatné
lidské sklony může podporovat a umožňovat.
To je to, co chceme zjistit. Nic méně, nic více.
A to myslím, že jsme povinni všichni, včetně
vás, kolegyně a kolegově koaliční.
Nikdo víc než vy, by neměl mít zájem
na tom, aby se prokázalo, že by se nestalo vůbec
nic, že obvinění, které proti Liznerovi
bylo zveřejněno, je nepravdivé. To by samozřejmě
pro vás bylo nejlepší. Pak by se mohlo prokázat,
že se jednalo o čin někoho, kdo projevil ony
špatné lidské vlastnosti. A zase to nemá
žádnou souvislost s politikou, s ničím,
než s tím, že každý z nás
je jen člověk a může podléhat
jakýmkoliv svodům. Ale to nejhorší by
bylo to třetí - kdyby se prokázalo, že
to nebyl ojedinělý čin, že to je součást
nějaké obsáhlejší, možná
trestné činnosti, a že by tedy bylo namístě,
aby se důkladně prověřilo, zdali systém
to umožňuje nebo neumožňuje. Proto si
myslím, že jste udělali velikou chybu, že
jste jednomyslnou koaliční většinou
znemožnili řádné vyšetření
této věci Poslaneckou sněmovnou, protože
právě Poslanecká sněmovna je povinna
hájit občana. Tím to je možná
zpochybněno víc, než si myslíte, než
tím, co se skutečně stalo. Postupovali jste
nedůvěryhodně a nedůvěryhodnost
politika je to nejhorší, co se mu může
stát a přihodit.
Prosím vás proto, uvažte znovu svůj
postoj a přijde-li podobny další návrh,
vezměte na vědomí, že jeho schválení
by především prospělo důvěryhodnosti
jednak privatizačních postupů, a jednak o
české vlády. (Poznámka z pléna.)
Samozřejmě o to nám jde a budete se divit,
o to musí jít i opozici, která samozřejmě
může vydělat na každé vaší
chybě, ale nepřeje si chyby takové, aby jimi
byla poškozena pověst České republiky,
která by mohla ohrozit úroveň života
lidí této země.
A to si myslím, kolegyně a kolegové, že
bych byl povinován vám za vaše nezdvořilé
poznámky při mém vystoupení poděkovat.
Protože kdybyste nereagovali, tak bych tuto pravdu zřejmě
neřekl. Nenapadle by mě, že je vhodné
to říci.
Prosil bych vládu České republiky, aniž
mám návrh formální, aby se lhůta
k odpovědi zkrátila, aby tak učinila co nejdříve.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Promiňte,
mohu vás přerušit? Vy jste nenavrhl zkrácení,
bylo to jen doporučení?
Poslanec Jozef Wagner: Ano, domnívám se,
že vláda České republiky jistě
sama posoudí, že tato věc je tak vážná,
že je relevantní, aby uvažovala o zkrácení
lhůty na odpověď a aby uvažovala o dalších
opatřeních, o kterých nevědomý
poslanec nemůže mluvit ani je navrhovat. Vláda
je jistě informovanější, ví daleko
lépe, co je třeba učinit v zájmu ochrany
společenských zájmů. Děkuji.
Nyní bych přistoupil ke druhé interpelaci.
Dámy a pánové, před časem jsem
vás oslovil v záležitosti loterií. Dvě
interpelace v této záležitosti zde ještě
nebyly projednány. Jedna zde byla projednána, pan
ministr financí již odpověděl.
Jeho chci právě interpelovat opět v této
záležitosti. Dnešní interpelace je velmi
prostá, nebude se vztahovat k nikomu, kdo v této
kauze má jakýkoliv podíl, k žádné
organizaci, která vystupuje ve věci loterií,
k žádným sporům, bude se vztahovat k
jedinému: k tomu, jak ministr financí a jeho úřad,
ministerstvo financí, uplatňuje zákon č.
202/1990, zákon České národní
rady ze dne 17. 5. 1990 o loteriích a jiných podobných
hrách. Domnívám se, že by bylo velmi
vhodné, aby ministr financí zcela jednoznačně
vyložil v odpovědi na tuto interpelaci jednak to,
co se vztahuje k výkladu zákona ve věci §
1 až 4, eventuálně i pátého paragrafu,
co se tedy vztahuje k povolování loterií.
Z logiky událostí, které se staly, totiž
plyne názor jedné z organizací, které
ministerstvo financí povolilo být provozovatelem
loterie, že by měla být výlučným
provozovatelem, protože povolení bylo vydáno
- podle jejího názoru - jakoby součásti
státu. Domnívám se, že by ministr financí
měl zcela jednoznačně říci,
jestli chápe zákon tak, že jeli státní
organizace pověřena výkonem některých
práv, tak už nikdo jiný je v logice zákona
nemůže provozovat, a to, která to jsou a která
to nejsou? Míní se tím práva, ke kterým
dává povolení podle zákona 202 ministerstvo
financí.
To je, myslím, kardinální otázka sporu,
který se v loterii vede.
Druhou otázkou je, do jaké míry ministerstvo
financí České republiky plní povinnosti,
které mu zákon ukládá ve svých
ustanoveních společných, přechodných
a závěrečných, zejména v části
"kontrola a dozor".
Domnívám se, že by bylo dobře, abych
poněkud přesněji specifikoval, aby pan ministr
nemusel velmi obsáhle odpovídat a aby bylo jasné,
na co je třeba odpovědět.
Zákon v § 4 odst. 5) říká: výtěžkem
se rozumí příjmy z loterie nebo jiných
podobných her, snížené o výhry,
zaplacený správní poplatek, o vlastní
náklady pořadatele na provozování
loterie nebo jiných podobných her a u her, uvedených
v § 2 písm. g - i, snížené o zaplacené
odvody a daně podle zvláštních předpisů.
Část "kontrola a dozor" říká:
státní dozor a kontrolu nad dodržováním
zákona vykonává orgán, který
je oprávněn vydat povolení. § 47: orgán,
který povolení k provozování loterie
nebo jiné podobné hry vydal, se může
kdykoliv přesvědčit prostřednictvím
pověřeného orgánu, zda loterie nebo
jiná podobná hra se provádí za podmínek
určených v povolení atd.
Nyní ekonomický obsah uvedeného: zákon
praví, že 90% výtěžku se má
použít na dobročinnou činnost, ale nyní
jde o to, co to je oněch 90%, jaký je celek a k
čemu směřuje těch 10%. Zde jsem přesně
specifikoval, co má byt předmětem oněch
příslušných kontrol, zda-li v těch
nákladech provozovatelů je jen to, co tam patří,
nebo zda-li nedochází k úniku.
Ekonomický obsah má samozřejmě i otázka,
která souvisí s trhem loterie. Trh má samozřejmě
své stálé a občanské zájemce,
je nějak definován a jestliže na tento trh
vstoupí mnoho provozovatelů, může se
stát, že tito provozovatelé vyčerpají
značnou část peněz, které získají
na svou režii. budou minimalizovat výtěžek
a budou tedy minimalizovat to, co je třeba k podpoře
veřejně-prospěšných činností
jakéhokoliv druhu, což byl úmysl zákonodárce,
téhož zákonodárce, který stanovil,
že protože 90% výtěžku je odvodem,
promíjí se daň z příjmů.
Takže je zde nezbytně nutno posoudit ekonomickou účinnost
fungování celého systému loterií.
Právě proto zákon uložil ministerstvu
financí provádět dozor. Domnívám
se, že by ministerstvo financí mělo dát
i věcnou zprávu, jak dozor provádí,
jaký je objem jednotlivých sázek, řekněme
za nějakou část tohoto roku, např.
od 1. ledna do doby než to stačí zpracovat,
tedy např. za pololetí či čtvrtletí,
eventuálně ještě pro porovnání
i minulý rok těch velkých celostátních
loterií, kde je to zajímavé a pak samozřejmě
souhrnnou tabulku i menších loterií. Samozřejmě,
že součástí také nutně
musí být rozhodující čísla
výsledek jednotlivých provozovatelských organizací.
Poslední věcí k této kauze je věc
účasti zahraničního prvku. Stává
se málokdy ve světě, že kterákoliv
země připustí, aby její loterii spravoval
zahraniční prvek. l náš zákon
povoluje jen účast českého subjektu
se zahraničním prvkem, a to ještě výjimečně.
Protože se objevily diskuse o tom, že by mohl být
vpuštěn na tento trh, ať jakýmkoliv způsobem
nebo z jakýchkoliv důvodů zahraniční
prvek, prosil bych, aby k této možnosti pan ministr
financí předložil své ekonomické
stanovisko, tedy ekonomické stanovisko vlády České
republiky.
Domnívám se, že záležitost loterií
se stává vážnou záležitostí
ve chvíli, kdy to, co má loterie činit -
poskytovat podporu potřebným činnostem -
se omezuje jen proto, že ti, kteří loterie
pořádají, budou spotřebovávat
daleko více peněz, které z her přicházejí,
než by bylo rozumné, takže závěrečná
otázka zní: "pane ministře financí,
nedomníváte se, že by bylo rozumné zřídit
státní organizaci, která by provozovala velké
loterie v České republice a v souvislosti s tím
odejmout příslušná povolení podle
zákona 202, o němž již zde byla řeč".