Čtvrtek 8. července 1993

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Kdo se dál hlásí do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu končím a chci se zeptat pana společného zpravodaje, zda bude potřebovat určitý časový prostor na zpracování pozměňovacích návrhů, kterých není velké množství.

Poslanec Ivan Vrzal: Já bych si vyžádal pouze 10 minut, ve kterých mi kolega Sojka doručí pozměňovací návrh v písemné formě.

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy a pánové, v této situaci se domnívám, že bude rozumné dát přece jenom zpravodaji určitý malý prostor. Chystám se přerušit jednání na delší polední přestávku s tím, že během několika minut, přesně ve 12.05, se sejde organizační výbor ke krátké schůzi. Vzhledem k tomu, že hodlají některé kluby jednat, budeme pokračovat v jednání po delší polední přestávce. Jak jsme již seznámeni, bude jednat organizační výbor, bezpečnostní výbor a některé kluby. Tedy ve 14.30 hod. zahájíme hlasováním o tomto návrhu zákona, samozřejmě ještě před tím vyjádřením navrhovatele a zpravodaje.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy a pánové, pokračujeme v projednávání vládního návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby ve znění pozdějších předpisů, a zákon ČNR č. 171/1991 Sb. o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky ve znění pozdějších předpisů. Projednávání tohoto návrhu zákona skončilo uzavřením rozpravy. Nyní je řada na závěrečné slovo pana ministra. Prosím, aby pan ministr Skalický, pokud se nachází v budově, se dostavil do sněmovní síně. Rovněž prosím pana společného zpravodaje. Pan poslanec Vrzal je již přítomen. Nyní se ptám zástupce navrhovatele, pana ministra Skalického, zdali si přeje vystoupit. Přeje. Takže mu uděluji slovo.

Ministr pro správu národního majetku a jeho privatizaci ČR Jiří Skalický: Pane předsedo, pane předsedající, vážené poslankyně a poslanci, předem bych chtěl říci, že změny původní vládní předlohy, obsažené ve společné zprávě, akceptuji všechny. Co se týká pozměňovacího návrhu, který přednesl pan poslanec Fejfar, k článku II. bod 14, který se týká § 18 odst. 2 b) č. 5, tento pozměňovací návrh v podstatě znamená omezení možnosti poskytovat garance úvěrů na podniky, v nichž fond spravuje majoritní majetkovou účast. K použití majetku fondu k účelům uvedeným pod písm. b) bych rád zdůraznil, že podléhá schválení jak vlády, tak prezídia fondu. Fond hodlá - pro vaši informaci - vyčlenit část svého majetku, uvažuje se o částce zhruba kolem 10 miliard Kč, a to nikoli - zdůrazňuji a vysvětluji - na poskytování úvěrů, ale pouze na poskytnutí garancí za úvěry, které podnikům poskytnou komerční instituce.

Prezídium fondu a vláda budou pečlivě vážit každou navrženou garanci a taková rozhodnutí bude prezídium přijímat jen ve zvláště zřetele hodných případech. Jako příklad bych mohl uvést Chemické závody Sokolov, kde se neuskutečnil prodej 90% akcií zahraničnímu zájemci a tím je to podnik, za který z tohoto důvodu nese z 90% fond odpovědnost.

Omezení ze zákona na podniky s majoritní účastí fondu by však znemožnilo vládě a prezídiu fondu přiznat garanci na úvěr v případech, které budou hodné zvláštního zřetele, přestože uvedenou podmínku majoritní účasti fondu splňovat nebudou. Z tohoto důvodu nemohu přijetí tohoto návrhu doporučit.

Pan poslanec Sojka zdůvodnil své pozměňovací návrhy snahou zamezit posilování moci úředníků, jak se vyslovil, a podřízení rozhodovacího procesu kontrole všech předkladatelů privatizačních projektů. Jeho pozměňovací návrhy k § 8 a 10 jsou nepřijatelné podle mého názoru jak z věcných, tak z legislativních hledisek.

Chtěl bych upozornit, že předkladatelé privatizačních projektů nejsou často zájemci, ale privatizační projekty podávají např. okresní privatizační komise, obce, vedení podniků. Jde zpravidla o návrhy osob či institucí, zčásti, nebo vůbec nezainteresovaných na výsledku privatizace.

Dále musím upozornit, že v rozhodnutí o privatizaci nejde jen o stanovení transformační metody, a v případě přímého prodeje o rozhodnutí i o nabyvateli, ale že se jedná o složité rozhodování o tom, zda podnik privatizovat jako celek či po částech. Ve většině případů to bývá komplikovaná směsice projektů na části majetku, který se v rámci daného projektu privatizuje apod.

Zde navržený model neskýtá žádné zlepšení v tom směru, který by si pan poslanec přál, ale naopak by velice nesystémovým způsobem v podstatě znemožnil už zavedenou a transparentní strukturu doporučení a rozhodování a účast jednotlivých institucí, které v tomto procesu stanovuje zákon.

Rozhodně dál nelze hovořit o veřejné soutěži v souvislosti s tímto rozhodovacím procesem. Návrh je v tomto ohledu zcela nelogický, protože v případě většího počtu zájemců by podle tohoto návrhu mělo ministerstvo do 14 dnů organizovat veřejnou soutěž.

Musím upozornit, že veřejná soutěž je velice přesně definovaný pojem podle obchodního zákoníku a v tomto konceptu je tento pojem nepoužitelný.

V mnoha případech se v podstatě, věcně vzato, podobným způsobem postupuje tam, kde je předloženo více privatizačních projektů, zpravidla na přímý prodej za účetní hodnotu, a jestliže všechny tyto projekty nabízejí srovnatelné podnikatelské záměry a vyhovují srovnatelným způsobem parametrům, které při posuzování projektů uvažujeme, tam se zpravidla volí velmi podobná metoda, ke které pan poslanec míří - tj. tzv. neveřejné výběrové řízení mezi těmi předkladateli projektů, kteří projevili zájem o tuto formu a tento způsob privatizace.

Musím ještě jednou opakovat, že komplex pozměňovacích návrhů pana poslance Sojky, k § 8 a 10, považuji za zcela nepřijatelný. Z důvodů jak věcných, tak legislativně technických.

Jiné pozměňovací návrhy podány nebyly. Děkuji vám za pozornost. Ještě jednou vám doporučuji tuto novelu dvou klíčových privatizačních zákonů schválit.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Skalickému. Nyní prosím společného zpravodaje pana poslance Vrzala, aby se ujal svých povinností.

Poslanec Ivan Vrzal: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, v rozpravě, jak už bylo řečeno, zazněly dva pozměňovací návrhy.

Zopakoval bych, že prvním byl návrh pana poslance Fejfara, v čl. II, bodu 14, § 18, odst. 2, písm. b) - v pátém bodu vypustit čárku a doplnit slova "podnikům, u nichž činí majetková účast fondu alespoň 50%".

Osobně tento pozměňující návrh doporučuji přijmout. Jedná se v podstatě o normální kontrolu Parlamentu nad hospodařením s prostředky Fondu národního majetku. Zatím dosud žádný případ neopravňuje požadavek tyto garance neomezovat.

Dále byl přednesen pozměňovací návrh pana poslance Sojky. Osobně ho chápu jako jeden komplexní pozměňovací návrh.

Domnívám se, že tento pozměňovací návrh nelze přijmout, protože už a priori tento pozměňovací návrh předpokládá, že by Ministerstvo pro správu národního majetku v některých případech provádělo veřejnou soutěž, aniž by k tomu vlastně tímto zákonem bylo oprávněno. Veřejnou soutěž provádí až Fond národního majetku (podle zákona 171), případně osoby k tomu pověřeně.

Domnívám se, že jsou tam i další věcné nesrovnalosti, které by byly jednak v kolizi s tímto zákonem a jednak i s celým procesem, jak momentálně probíhá.

Proto doporučuji sněmovně nepřijmout tento pozměňovací návrh.

Další pozměňující návrhy vzneseny nebyly, proto navrhuji, abychom hlasovali postupně tak, jak byly podávány - nejprve o pozměňujícím návrhu pana poslance Fejfara.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Přeje si sněmovna, aby pozměňovací návrh byl ještě jednou přečten?

Poslanec Ivan Vrzal: Myslím, že jsem ho četl a že to nebude potřeba.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Takže víme, o čem hlasujeme.

Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku. 105.

Kdo je proti? Nikdo.

Návrh byl přijat.

Poslanec Ivan Vrzal: Druhý a poslední pozměňující návrh byl pozměňující návrh pana poslance Sojky. Byl to komplexní pozměňující návrh. Nevím, zda ho mám celý přečíst.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Poslanci neshledávají potřebu znovu to číst. Kdo souhlasí s návrhem pana poslance Sojky, ať zvedne ruku. 40.

Kdo je proti? 24.

Kdo se zdržel hlasování? 56.

Návrh nebyl přijat.

Poslanec Ivan Vrzal: Nyní zbývá pouze hlasovat o celé novele zákonů 92 a 171.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů a zákon ČNR č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů podle sněmovního tisku 382, ve znění společné zprávy výborů podle sněmovního tisku 435 a schváleného pozměňovacího návrhu, ať zvedne ruku. 90.

Kdo je proti? Nikdo.

Konstatuji, že návrh zákona byl schválen.

Děkuji panu ministrovi a panu společnému zpravodaji.

Dámy a pánové, zdá se, že v tuto chvíli bude třeba pokračovat bodem číslo

XI.

Rezignace členů dozorčí rady Fondu národního majetku

Dovolte, abych vás informoval, že jsem obdržel písemné prohlášení pana Julia Jančáryho, že se vzdává funkce člena dozorčí rady Fondu národního majetku České republiky vzhledem k tomu, že vstupuje do podnikatelského života. S ohledem na tuto skutečnost vám navrhuji přijmout následující usnesení:

"Poslanecká sněmovna bere na vědomí rezignaci pana Julia Jančáryho na funkci člena dozorčí rady Fondu národního majetku."

Tolik návrh na usnesení. Pokud není žádná potřeba vystoupit v rozpravě, je třeba dát hlasovat o usnesení, které jsem právě citoval.

Kdo souhlasí s tímto návrhem na usnesení, ať zvedne ruku. 120.

Kdo je proti? Nikdo.

Návrh usnesení byl přijat.

Dalším bodem, který bychom mohli projednat, je bod číslo

XII.

Rezignace člena prezídia Fondu národního majetku

Obdržel jsem dopis od pana Stanislava Klimeše, který se vzdává funkce člena prezídia Fondu národního majetku. I zde navrhuji přijmout následující usnesení:

"Poslanecká sněmovna bere na vědomí rezignaci pana Stanislava Klimeše na funkci člena prezídia Fondu národního majetku."

Vidím, že nikdo necítí potřebu se k tomuto návrhu na usnesení vyjádřit.

Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne ruku. 111.

Kdo je proti? Nikdo.

l toto usnesení bylo přijato.

Dalším bodem je

XIII.

Návrh na odvolání členů dozorčí rady Fondu národního majetku

Prosím předsedu hospodářského výboru pana poslance Budinského, aby tento návrh uvedl.

Poslanec Vladimír Budinský: Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, na minulých jednáních Poslanecké sněmovny jsme se zabývali složením orgánů Fondu národního majetku a konstatovali jsme, že je třeba odvolat a zvolit novou dozorčí radu Fondu národního majetku. V tomto bodu se Poslanecké sněmovně předkládá návrh na odvolání dozorčí rady Fondu národního majetku, na odvolání zbývajících čtyř členů, protože jeden člen rezignoval na svoji funkci. Tato rezignace byla tématem předcházejícího bodu.

Chtěl bych vám předložit návrh na odvolání, který je součástí sněmovních tisků, které máte na svých stolech. Návrh volebního i odvolávacího řádu je jediným dokumentem a budeme tedy volit a odvolávat členy dozorčí rady Fondu národního majetku podle stejného návrhu. Chtěl bych říci, že tento volební řád, jak již tradice této Poslanecké sněmovny určila, vychází z těch principů, jak v posledních tajných volbách postupujeme, tzn., že i volba i odvolávání bude prováděna tak, že pořadové číslo, které je před kandidátem, bude kroužkováno, jestliže volitel souhlasí s odvoláním člena dozorčí rady Fondu národního majetku.

Jestliže nesouhlasí s odvoláním, pak je třeba přeškrtnout pořadové číslo ve tvaru písmene x. Jestliže se volitel zdržuje hlasování, je třeba, aby zakroužkoval písmeno z, které je dole na kandidátní listině a všechna ostatní pořadová čísla křížkovat.

Ještě jednou upozorňuji na postup odvolací volby, neboť z logiky věci odvolávání vyplývá, že nemůže být prováděno ve více kolech. Nemůžeme vícekolově odvolávat, odvoláváme pouze v jednom kole. Pokud bychom členy dozorčí rady neodvolali, pak bychom logicky na jejich místa nemohli nové členy dozorčí rady volit. Čili, ještě jednou, postup bude takový, že budeme kroužkovat pořadová čísla před jmény stávajících členů dozorčí rady. A v tom případě, že zde je někdo, kdo chce některého z členů dozorčí rady ponechat, pak samozřejmě číslo před jeho jménem škrtne. Kdyby se někdo chtěl zdržet tohoto odvolávacího aktu, pak by zakroužkoval písmeno z a zakřížkoval by, zaškrtl by, všechna čísla, která jsou před všemi členy.

Protože se to zdá být možná trochu složité, chtěl bych vám trochu pomoci. Při minulých rozpravách a při minulých jednáních jsme jasně projevili svoji vůli a hospodářský výbor Parlamentu, který je garančním k tématice Fondu národního majetku, se takto i usnesl. Usnesl se, že je třeba stávající dozorčí radu odvolat. Proto bych vám chtěl doporučit, abyste všechna pořadová čísla před kandidáty dozorčí rady Fondu národního majetku zakroužkovali a písmeno z, které je dole na kandidátní listině, abyste zaškrtli. Děkuji vám.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Budinskému a otevírám rozpravu. Písemné přihlášky, nemýlím-li se, nejsou. Hlásí se pan poslanec Machalík.

Poslanec Jiří Machalík: Vážený pane předsedající, vážení kolegové, přiznám se, že jsem trošičku v rozpacích. Kolega Budinský tady hovořil o tom, že hospodářský výbor se usnesl, že máme všichni škrtnout jméno. Přiznám se, že se mi tento způsob vůbec nelíbí. Chci vědět konkrétně, proč který člen rady je odvoláván, protože osobně považuji za zásadní rozdíl, jestli někdo rezignuje na funkci, na což má právo. A návod, který mně tady kolega Budinský dává, že mám škrtnout všechna jména i "z", aby mohli být jmenováni jiní, mezi nimi i on, se mi nelíbí. Chtěl bych znát konkrétní příčiny, které vedou k tomu, že mám hlasovat tak, jak mi pan kolega Budinský určil. Děkuji.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Machalíkovi, hlásí se pan poslanec Budinský. Poté, co skončí, poprosím ho, aby usedl do zpravodajské lavice.

Poslanec Vladimír Budinský: Já využiji svého vystoupení, když už jsem byl panem poslancem Machalíkem vyvolán, k jednomu pozměňovacímu návrhu k volebnímu řádu. Ten bych chtěl přednést nejprve.

V bodu 5 volebního řádu, který - věřím - budeme schvalovat, bych prosil, aby první věta, "jména kandidátů jsou uvedena v abecedním pořadí", byla škrtnuta a aby věta začínala velkým "P": "Před jménem každého kandidáta je na hlasovacím lístku uvedeno pořadové číslo."Nejsem si jist, zda-li totiž již připravené volební lístky jsou v abecedním pořadí. To se týká toho budoucího bodu - Volba dozorčí rady.

A nyní k panu poslanci Machalíkovi. Mýlí se, neboť já jsem vládou navrhován do prezídia a nikoli do dozorčí rady. Proč chceme celou dozorčí radu odvolat, to se nejlépe dozví, když se zeptá svého kolegy a poslance hospodářského výboru, pana poslance Vorlíčka, který stejně jako já na minulé schůzi Parlamentu velice obšírně zdůvodňoval, proč nejenom hospodářský výbor, ale celá Poslanecká sněmovna vyslovila určitou nespokojenost s prací dozorčí rady a proč jsme se nejenom v hospodářském výboru, ale i zde v Poslanecké sněmovně de facto usnesli, že celou dozorčí radu obměníme. Děkuji.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Budinskému. Vzhledem k tomu, že se do rozpravy ... hlásí se pan poslanec Sochor s faktickou poznámkou, viděl-li jsem správně.

Poslanec Vítězslav Sochor: Vážený pane předsedající, chtěl bych jen doporučit jednu změnu, a sice, aby na volebním lístku byli kandidáti podle abecedy tak, jak jsme to dělali v mnoha případech.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Hlásí se pan poslanec Vorlíček.

Poslanec Zdeněk Vorlíček: Mám rád přesnost, takže bych chtěl jen říci, že pravda je, že hospodářský výbor se rozhodl dozorčí radu odvolat. Pravda je, že já jsem na zasedání sněmovny navrhoval, aby v usnesení se tato sněmovna rozhodla dozorčí radu odvolat. A pravda je, že tato sněmovna ji neodvolala. Taková je skutečnost.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vorlíčkovi. A nyní je čas rozpravu ukončit, takže rozpravu končím. Je třeba dořešit dva pozměňovací návrhy, které zde zazněly. Jde o pozměňovací návrhy k jednacímu řádu, k volebnímu řádu pro tajné hlasování.

Prosím pana poslance Budinského, aby přistoupil k řečništi a ještě jednou sdělil svůj pozměňovací návrh k bodu 5.

Poslanec Vladimír Budinský: Čili, základem našeho hlasování bude návrh pro tajnou volbu a odvolání členů dozorčí rady Fondu národního majetku. Mnou přednesený pozměňovací návrh byl - vypuštění první části věty "jména kandidátů jsou uvedena v abecedním pořadí". Tato část by se vypustila a slovo "před"by začínalo velkým písmenem.

Pan poslanec Sochor měl návrh tuto část věty tam ponechat. Čili, jeho návrh bude realizován tím, že tento můj pozměňovací návrh nebude schválen.

Chtěl bych ubezpečit Poslaneckou sněmovnu, že její inteligenci nepodceňuji, ale že jsem se pouze snažil tímto návrhem ušetřit práci těm lidem, kteří připravují kandidátku, neboť jsem tu kandidátku dělal v určitém pořadí a musela by být předělána, pokud by tam tato první část věty zůstala. Nic jiného v tom skutečně není. Děkuji vám.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Dobře. Ptám se tedy, dámy a pánové, kdo souhlasí s pozměňovacím návrhem pana poslance Budinského na vypuštění první části 5. bodu návrhu volebního řádu, ať zvedne ruku! 89.

Kdo je proti tomuto návrhu? 4.

Konstatuji, že návrh pana poslance Budinského byl přijat.

Nyní je třeba se zeptat, kdo souhlasí s předloženým návrhem řádu pro tajné hlasování včetně schváleného pozměňovacího návrhu.

Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 85.

Kdo je proti? 1.

Konstatuji, že to bylo schváleno.

Hlásí se pan poslanec Budinský.

Poslanec Vladimír Budinský: Já jenom upřesním, že kandidátka je podle abecedy.

Místopředseda PSP Jan Kasal: Dámy a pánově, schválili jsme volební řád a vyslechli jsme návrh na odvolání členů Dozorčí rady Fondu národního majetku. K tomu, aby se mohlo uskutečnit tajné hlasování v této věci, je třeba zhruba 20 minut.

Já ještě dříve než vyzvu ověřovatele, aby se ujali svých povinností, mám zde požadavek na rozšíření programu od pana poslance Jiřího Drápely, který s tím, co nás čeká zanedlouho, úzce souvisí.

Prosím, aby pan poslanec Drápela předstoupil před sněmovnu a odůvodnil návrh na rozšíření programu.

Poslanec Jiří Drápela: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl a odůvodnil návrh na změnu ve funkci ověřovatele Poslanecké sněmovny.

Za poslanecký klub Liberálně sociální unie plnil tuto funkci kolega poslanec Alfred Frommer. Jelikož přestoupil z poslaneckého klubu LSU do poslaneckého klubu Liberální strany národně sociální, po dohodě s ním podávám návrh na jeho odvolání z funkce ověřovatele Poslanecké sněmovny za LSU a zároveň do této funkce navrhuji poslance Jaroslava Sýkoru z Liberálně sociální unie a žádám Poslaneckou sněmovnu, aby s touto změnou vyslovila souhlas.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP