Poslanec Ladislav Rymeš: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, druhé
kolo volby viceprezidenta Nejvyššího kontrolního
úřadu dopadlo takto: Václav Peřich
- 93 hlasů, byl zvolen. Irma Zlatohlávková
- 63 hlasů, nebyla zvolena. Nepřítomno 41
poslanců, zdrželi se 4. Děkuji vám.
(Potlesk.)
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Rymešovi za informaci, kterou nám podal. Děkuji
všem ověřovatelům, kteří
se výrazně podíleli na zdárném
zakončení voleb obou kandidátů. Konstatuji,
že jsme vybrali kandidáta na funkci prezidenta Nejvyššího
kontrolního úřadu i kandidáta na funkci
viceprezidenta. Obojí kandidaturu předložíme
prezidentu republiky.
Protože v tuto chvíli by byl na pořadu bod
"Žádost prezidenta republiky o souhlas Poslanecké
sněmovny se jmenováním soudců Ústavního
soudu", chci konstatovat, že jsem byl informován,
že na základě určitých dohod
je žádoucí, aby tento bod byl projednáván
ve čtvrtek ráno jako první bod. Proto doporučuji
- doufám, že ve shodě s vámi
- v tuto chvíli nezačít projednávat
tento bod a věnovat se bodu šest, to jest
Tuto zprávu jste obdrželi v písemné
podobě jako sněmovní tisk 430. Zpráva
popisuje činnost organizačního výboru
od poslední schůze Poslanecké sněmovny.
Otevírám rozpravu k této zprávě
o činnosti organizačního výboru. Táži
se, kdo se do ní hlásí? Vidím, že
se nehlásí nikdo. Rozpravu uzavírám.
Navrhuji přijmout toto usnesení:
"Poslanecká sněmovna bere na vědomí
zprávu o činnosti organizačního výboru
Poslanecké sněmovny za dobu od 15. června
do 7. července 1993 podle sněmovního tisku
430."
Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne
ruku. 91 hlasů pro.
Kdo je proti? Nikdo nebyl proti.
Návrh byl přijat.
Probrali jsme šestý bod.
Dalším bodem - sedmým - je
I k tomuto bodu jste obdrželi sněmovní tisk
431 jako zprávu o opatřeních předsedy
Poslanecké sněmovny. Otevírám k této
zprávě rozpravu. Táži se, kdo se do
rozpravy hlásí. Nevidím přihlášky
do rozpravy. Rozpravu uzavírám. Navrhuji, abychom
přijali usnesení, které přečtu:
"Poslanecká sněmovna bere na vědomí
zprávu o opatřeních předsedy Poslanecké
sněmovny za dobu od 15. června do 7. července
1993 podle sněmovního tisku 431."
Kdo je pro přijetí tohoto usnesení, ať
to dá najevo zvednutím ruky. 111 hlasů pro
tento návrh.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. Nikdo
není proti.
Návrh byl přijat. Projednali jsme bod, který
byl v původním pořadí označen
jako osmý.
Jako další bod, původně označený
jako devátý, je
Odůvodněním předloženého
návrhu zákona, který jste obdrželi jako
sněmovní tisk 179, je pověřen poslanec
Pavel Seifer. Prosím ho, aby se ujal slova. Je tu technická
poznámka pana poslance Špačka. Prosím
pana poslance Seifera, aby měl chvíli trpělivost,
dám příležitost tomu, aby pan poslanec
Špaček svou technickou poznámku přednesl.
Poslanec Radim Špaček: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, zákon
o jednacím řádu stanoví, že společná
zprávu musí být poslancům rozdána
tak, aby ji obdrželi alespoň 24 hodin před
projednáváním tohoto bodu.
Nevím přesně, jaká je situace ve všech
ostatních výborech, nicméně ve výboru
pro veřejnou zprávu atd. jsem nejenom já,
ale i všichni ostatní členově tohoto
výboru dostali tuto zprávu až dnes dopoledne.
A protože společná zpráva není
úplně totožná s původním
návrhem, tvrdím, že jsme neměli dostatek
času na to, abychom porovnali své případné
pozměňující návrhy k původnímu
návrhu s tím, jak zní společná
zpráva. Domnívám se, že je to dostatečný
důvod k tomu, aby byl zákon projednáván
zítra tak, aby byla dodržena zákonná
lhůta 24 hodin. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Aniž se raduji nad
dalšími technickými poznámkami, dávám
slovo panu poslanci Ullmannovi, který se hlásí
s jednou z nich.
Poslanec Josef Ullmann: Vážený pane
předsedo, dámy a pánové, velmi stručně:
Tuto společnou zprávu jsme probírali a odsouhlasili
na minulém jednání našeho výboru,
tzn. výboru pro životní prostředí
atd. Děkuji vám.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan místopředseda
Vlach.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dovolte
mi poznámku z tohoto místa. Je sice nepříjemné,
že některým poslancům se dostane jakákoliv
zpráva se zpožděním do ruky. Nicméně
není možno garantovat to, kdy jim bude doručena
nebo kdy si ji začnou číst. Ta společná
zpráva byla rozdána do výborů již
v pátek před těmi čtyřmi dny
pracovního volna. Já se obávám, že
ustanovení jednacího řádu se váže
k tomuto okamžiku a ne k tomu, kdy se dostala ta zpráva,
ať už vinou kohokoliv, do ruky všem poslancům
Poslanecké sněmovny.
Předseda PSP Milan Uhde: Doporučuji, abychom
toto vysvětlení pokládali za dostačující.
Pan poslanec Špaček se hlásí a já
mu musím dát příležitost, aby
reagoval.
Poslanec Radim Špaček: Já samozřejmě
nechci bránit projednávání tohoto
zákona, v podstatě jsem se snažil v různých
přestávkách si připravit pozměňující
návrhy tak, jak to jen bylo v mých silách.
Nicméně jednací řád hovoří
o tom, že poslanci mají obdržet společnou
zprávu. Míní-li se obdržením
to, že jsou společné zprávy doručeny
do výborů, pak já obdržení chápu
tak, že mám společnou zprávu v deskách,
kde si ji mohu vyzvednout. V pondělí, kdy jsem si
vyzvedával materiály nashromážděné
za týden mé nepřítomnosti, jsem tam
společnou zprávu neměl. Necítím
potřebu hledat společnou zprávu v různých
jiných prostorách než v šuplíku,
který je mi přidělen. Nicméně
nechám na rozhodnutí vedení této schůze,
jak bude dále postupovat.
Předseda PSP Milan Uhde: Nerad bych dělal
arbitra, ale kloním se k vysvětlení pana
místopředsedy Vlacha. Zpráva byla rozdána
v pátek, považujme toto datum za termín, od
kterého se počítá ona 24hodinová
lhůta, byla tedy naplněna. Doporučuji, aby
se pan poslanec Seifer jako představitel skupiny navrhovatelů
ujal slova a odůvodnil předkládaný
návrh.
Poslanec Pavel Seifer: Vážený pane předsedo,
vážená vládo, kolegyně a kolegové,
dovolte, abych začal poněkud netradičně
citací z jednoho dopisu. Připomínám,
že v průběhu přípravy návrhu
zákona o freonech, jak se mu zkráceně říkalo,
jsem obdržel mnoho dopisů a chtěl bych citovat
pouze z jednoho, a to z toho, který byl proti návrhu
zákona. Dovolte, abych citoval:
"Kdyby mě celý svět přesvědčoval
o existenci ozónové sféry, já věřím
v přitažlivost země a v chování
ostatních plynů, které beze zbytku respektují
přitažlivé síly země. Vezměme
třeba kysličník uhelnatý. Je lehčí
než ozón a přesto zůstává
při zemi, o čemž svědčí
mnohé otravy tímto plynem. Stejným způsobem
se lze vyjádřit i k freonům. Fakt, že
freony jsou těžší než vzduch, je
všeobecně známý a byl publikován
v tisku s tím, že do horní atmosféry
je dopravován freon větrem. Ani toto tvrzení
není pravdivé. Zastánci teorie ozónové
díry nerespektují vůbec přírodní
zákony. Jsem přesvědčen, že ukázka
s rotujícím červeným obrazcem znázorňujícím
ozónovou díru v TV je umělé počítačové
zobrazení. Nemohu souhlasit ani s tvrzením o výskytu
ozónové díry nad naším územím.
Končím provoláním - kam nechodí
slunce, je zima, nevlídno a vlhko, kam nechodí slunce,
chodí lékař. Něco tak blahodárného
nemůže zároveň škodit."
Úplně v závěru dotyčný
autor, velice svérázný samozřejmě,
píše: "Jsem schopen stejným důkazem
přesvědčit a předvést, že
nemohla být ani doba ledová." Já jeho
jméno nebudu uvádět, asi by byl zahrnut žádostmi
o expertizy, nicméně, bohužel, doba ledová
byla, stejně jako je narušena ozónová
vrstva.
Já zde nebudu dlouho a dalekosáhle rozebírat
stav ozónové vrstvy nad námi, ani vliv tvrdého
záření na lidi, na vegetaci, prostě
na naše životní prostředí. Faktem
je, že ozónová vrstva je v nepřirozeném
stavu i nad naším územím. Nejde už
pouze o teoretický problém, ale o problém
konkrétní nás všech, kteří
zde jsme, i našich doma, prostě naší republiky.
Tento problém v době projednávání
Montrealského protokolu i v době dalších
jednáních v Kodani a Londýně byl pro
nás sice vážným problémem, ale
brali jsme ho neosobně jako problém Jižního
a Severního pólu, jako problém Austrálie,
jako problém Chille, kdy jsme se možná právem
rozteskňovali nad osudem lidí, kteří
jsou postiženi rakovinou kůže, nad osudem lidí,
kteří nevidí, protože jsou vlivem slunečního
záření oslepeni, ale v současné
době se dovídáme z tisku, že tu o pět,
o deset, o patnáct procent je snížena ozónová
vrstva, že na nás působí záření,
které je typické pro tropické pásmo,
pro přímořskou oblast.
Já si myslím, že je na čase, abychom
si uvědomili stav, ve kterém žijeme, a abychom
přikročili k řešení otázky,
kterou je v našich silách řešit. Faktem
je, že ať už jsme brali dohody jakkoli, tak pro
nás jsou závazné, jak Montreal, tak Londýn,
tak Kodaň. Šlo to postupně a od momentu, kdy
si člověk už při jednání
ve Vídni uvědomil, že nás ohrožuje
nový fenomén, který před tím
byl pro nás darem z nebe, tzn. freony, které nejsou
ani jedovaté, ani výbušné, ani příliš
hořlavé, takže byly ideálním
médiem do chladírenských zařízení,
do ledniček, tak tento plyn, který se nám
zdál jako skutečně objev století,
se najednou ukazuje jako dvousečná zbraň,
která dokáže nejen pomáhat, ale dlouhodobě
velice ovlivňovat naše životní prostředí
a zejména člověka.
Na těchto dohodách, jak v Montrealu, tak v Kodani
a v Londýně, se dohodly jakési termíny
a jakési materiály, které jsou zakázány
nebo které mají být tlumeny. Já bych
nechtěl podrobně rozebírat jednotlivé
plyny, jednotlivé freony a zdůvodňovat, který
je více a který je méně agresívní
vůči ozónu. Faktem je, že tento problém
nelze odkládat a hlavně nemá smysl ho odkládat.
Je potřeba si jednou konečně říci,
a řekněme si to na rovinu, třeba za rok,
za dva roky, ale řekněme si jasně, kdy to
skončí, kde bude ta tlustá čára,
aby každý věděl předem, ať
je to výrobce, prodavač či spotřebitel,
že od určitého data u nás freony nebudou.
Ony nebudou ani ve světě, ale je potřeba
přesně si říci, odkdy a jak. Protože
jakmile v tom momentě začne fungovat takový
mechanismus, zcela přirozený a logický, že
zákazník bude chtít ledničky s neškodnou
náplní, že prodejce začne shánět
tyto ledničky a že výrobce si přestane
vymýšlet důvody, proč vyrábět
dále ledničky s freonem, ale začne vyrábět
ledničky s náplní jinou.
Licenční politika, která je navrhována
v některých návrzích - a jedním
z nich je vládní návrh novely zákona
o ochraně ovzduší - ve skutečnosti nic
neřeší. Výrobce povede pouze k orientaci
na získání licencí, nikoli na jinou
výrobu. Tento mechanismus je znám z doby výjimek,
výjimek z výjimek a dalších úhybných
manévrů. Pro podnik je daleko výhodnější
- já to přiznám - nezákonně
někoho uplatit, jen aby tuto licenci získal, než
aby investoval do nové výroby. Navíc podle
vládního návrhu, ne všichni jste ho
už viděli, bohužel, má tuto licenci udělovat
ministerstvo průmyslu, které nemá na starosti
životní prostředí, ale průmyslovou
produkci. A vzhledem např. k obchodnímu tajemství
je udělování licencí bez kontroly
nebo bez možnosti kontroly veřejností, takže
ministerstvo samo bude dirigovat a řídit a nebude,
kdo by je kontroloval.
Samotný poslanecký návrh ošetřuje
několik základních věcí. Jednak
zákaz výroby a dovozu freonů, jednak řeší
nakládání už s instalovanými
výrobky, které obsahují freony a jinak ozón
ničící látky a jednak samozřejmě
obsahuje sankce za porušení zákona a především
stanoví tlustou černou čáru. Jak už
jsem říkal, tento zákon teprve donutí
spotřebitele, aby se choval racionálně. Já
jsem se o tom přesvědčil při návštěvě
vlastně jediného výrobce freonu u nás,
je to Spolchemie Ústí, kde připravují
linku na recyklaci freonů, a tam mi řekli zodpovědní
pracovníci, vedoucí činitelé té
divize, která má na starosti tuto oblast, že
sice tu linku postaví, že samozřejmě
na ni mají dotaci od mezinárodní banky, ale
že tato linka podle jejich názoru pojede na 20 - 25
%, protože opraváři nebudou mít zájem
složitě odčerpávat freony z mrazicích
boxů, tyto freony označovat, jaký je to druh
freonu, čím je znečištěn, dávat
ho složitě do čištění, když
daleko jednodušší je otevřít kohoutek,
freony vypustit do vzduchu a objednat si další jinde.
Když bude platit navrhovaný zákon, který
navrhují poslanci Parlamentu, tak v podstatě jiný
freon nebude, nebude jiný freon než ten z recyklace.
A opraváři si moc rozmyslí, jestli budou
mít z čeho žít, jestli budou mít
čím opravovat ledničky, a nebo jestli budou
pohodlní a vypustí si dnes freony, které
budou zítra potřebovat.
Sebelepší zákon nedonutí opraváře,
aby freon nevypouštěl, když nebude mít
ekonomický tlak, protože mnoho poruch ledniček
je právě v tom, že freon špatným
těsněním uniká, takže opravář
je nekontrolovatelný, pokud sám nebude mít
zájem všechen freon z ledniček nebo mrazicích
boxů odčerpávat.
Chtěl bych k tomu připomenout ještě
jednu věc. Návrh zákona, jak je předložen,
počítá se dvěma termíny. První
termín je 1. leden 1994, což znamená ještě
půl roku času, a týká se zákazu
dovozu. Druhý termín je 1. duben 1994, kdy je zákaz
výroby. Termíny nebyly zvoleny náhodně,
jsou na základě jednání a zjišťování,
1. leden akceptuje mezinárodní dohody se zahraničními
partnery, aby zákon tyto dohody nenutil rušit, druhý
termín, 1. duben, je právě v návaznosti
na Spolchemii Ústi, kde má být do března
spuštěna linka na recyklaci freonů, tedy látku,
která je možná pro opravy mrazicích
boxů a ledniček v domácnostech.
Když se nedávno proslechla zpráva, že
se bude tento návrh projednávat, byla zde skupina
zástupců výrobců ledniček,
mrazicích boxů apod., kteří přišli
se stanoviskem, ve kterém konstatují, že hrozí
masová otrava lidí, protože bude nutné
vyřadit 300 tisíc ledniček z domácností,
protože je nebude čím naplnit, 30 tisíc
mrazicích boxů, protože je nebude čím
naplnit. Šlo o katastrofickou vizi, ve které vyčíslovali,
že půjde o několik miliard. Za prvé
to nebudou miliardy ze státního rozpočtu,
ale byly by to miliardy z peněz výrobců a
spotřebitelů. Nicméně je to nesmysl,
protože kapacita této linky je schopna uspokojit všechny
zákazníky. Navíc nic nebrání
i větším opravárenským podnikům,
aby si tuto linku, která není příliš
náročná ani na techniku, ani na finance,
zařídily ještě jinde. Pokud bude tlak
spotřebitelů, tak není důvod, proč
by se toto nezařídilo. Otázkou navíc
je, že musíme překonávat běžně
zavedenou nechuť k novotám, i když je to novota,
která je nanejvýše důležitá
a nanejvýše potřebná.
Pořád mi vychází - mám to ověřené
i z jednání s podniky, které už dnes
vyrábějí ledničky nebo mrazicí
boxy s jinou náplní - že tento termín
umožňuje plynulý přechod na jiná
chladicí média.
Tím se dostáváme k ekonomickým aspektům
tohoto návrhu. Dopady budou skutečně minimální.
Předem je třeba říci jednu zásadní
věc: Všechny zatím používané
zdroje jsou nahraditelné. Všechny jsou nahraditelné,
ať se to týká velkých mrazicích
boxů, kde průběžně existuje jako
náhrada čpavek, tak i dalších mrazicích
soustav včetně ledniček pro domácnosti,
které se už dnes vyrábějí bez
použití freonů. Zatím se tak vyrábějí
v zahraničí, ale ani u nás by tato výroba
nebyla problémem. Mezitím by to mohl řešit
dovoz pro občany, kteří by si chtěli
takovou ledničku koupit už dnes.
Je samozřejmé, že cena některých
ledniček může být vyšší.
Zejména média jsou dražší. Chtěl
bych, abychom si ale uvědomili, o kolik to bude dražší.
Dnes stojí průměrná lednička
pro domácnost 8 - 10 000 Kč, náplň
freonů má dnes cenu kolem 10 - 15 Kč, možná
20 Kč. Kdyby se třeba 1Ox zvýšily ceny
dalších náhradních médií
(nebude to desetinásobné zvýšení,
půjde možná o zvýšení trojnásobné
nebo čtyřnásobné), tak pořád
v ceně ledničky těch 50 Kč nehraje
roli. Jestli půjde o 10 nebo 50 Kč, to není
podstatné v ceně ledničky. Myslím,
že přínos je nesrovnatelný.
Vlastní náklady jsou dvojího druhu. Spolchemie
v Ústí vyrábí všechnu produkci.
Výroba freonů a látek s jeho výrobou
spojených činí pouze 10% celkové
produkce Spolchemie, tzn., že v celostátním
měřítku je to naprosto zanedbatelné.
Navíc už dnes u nás i v zahraničí
existují výrobci, kteří používají
jiné látky. Abych tuto pasáž zkrátil,
návrh nepočítá se zatížením
státního rozpočtu na tuto věc.
Nyní bych se rád dostal ke genezi vlastního
zákona. První impuls ke vzniku tohoto zákona
dala vláda, ministr vlády, který na jedné
demonstraci nevládních ekologických iniciativ
v debatě s demonstranty řekl: "Tak si vypracujte
zákon sami." Hnutí Duha původní
znění návrhu vypracovalo a předalo
ho poslancům, předalo ho nám. My jsme se
ho snažili dostat do legislativní podoby a pak přišel
návrh na jednání výborů. Výbor
pro životní prostředí, veřejnou
správu a regionální rozvoj jako garanční
výbor ho projednal celkem třikrát. Během
těchto tří jednání k němu
měl výhrady. Po druhém jednání
doporučil, aby tento návrh zákona byl dán
k legislativnímu očištění do
legislativního odboru Parlamentu. Tak se stalo a vzešla
z toho vlastně společná zpráva zpravodajů,
to znění, které jste dostali jako poslední
znění tohoto návrhu zákona.
Výbor zemědělský projednával
návrh dvakrát. Jak zemědělský
výbor, tak výbor pro životní prostředí
tento návrh přijaly jednomyslně.
Problém byl s výborem hospodářským.
Já jsem byl pozván na toto zasedání
na 13. hodinu. Když jsem přišel, návrh
byl už projednán. Projednávala se původní
verze, ne ta nová, která vzešla na žádost
výboru pro životní prostředí.
Dozvěděl jsem se, že tento návrh byl
zamítnut. Já jsem se pokusil ještě o
revokaci rozhodnutí. Říkal jsem, že
je zde nový text, nové znění. I když
jsem toto nové znění poslancům rozdal,
chápal jsem samozřejmě, že poslanci
nemají možnost se tak rychle s novým textem
seznámit, takže zůstalo při rozhodnutí,
že výbor hospodářský tento návrh
zamítl.
Já bych chtěl hovořit ještě o
jednom zamítnutí. Bylo by neseriózní,
kdybych se o tom nezmínil. Bylo to zamítavé
stanovisko vlády. Vláda v podstatě zamítla
poslanecký návrh v původním znění,
jak byl předložen, s odůvodněním
jediným - že je třeba zachovat jednotu právního
řádu a že je lépe tento problém
řešit novelou stávajícího zákona
než vytvářením zákona nového.
Jen pro informaci - já jsem na ministerstvu jednal s mnoha
úředníky, s mnoha referenty a dozvěděl
jsem se jednu zajímavou věc - původní
návrh ministerstva životního prostředí
byl samozřejmě samostatný návrh zákona,
protože freony jednou skončí a není
důvodu, proč by měly být v zákoně
o ovzduší dále. To je totéž jako
kdyby dnes bylo v zákoně, že je zakázáno
nosit do restaurace šavli. Protože se šavle už
dnes nenosí, není důvodu, aby to bylo v zákoně.
Pak se dohodlo, že v zájmu urychlení procesu
vypracují novelu zákona, která by měla
být rychlejší. Nebyla rychlejší,
trvalo to déle, minimálně tak dlouho, jako
kdyby se připravoval nový zákon, nicméně
vláda předloží svou novelu. Měl
jsem možnost se seznámit s několika verzemi,
i s tou poslední. Řeší situaci skutečně
pouze udělením licencí, což je polovičaté
řešení, navíc skutečně
veřejností nekontrolovatelné.
Chtěl bych v závěru říci, že
poslanecký návrh plně respektuje mezinárodní
závazky, které jsme přijali a v některých
bodech počítá dokonce se zrychleným
scénářem. Není to svévole.
Jednak k tomu vyzývá skutečný stav,
který máme nad hlavou, jednak nám to umožňují
naše podmínky. My na rozdíl od vyspělých
západních zemí máme pouze jediného
výrobce a tento krok nebude pro nás tak bolestný,
jako bude bolestný pro země, kde mají tuto
výrobu velice široce rozvětvenou a kde budou
muset i ekonomicky zasahovat k vyřešení problémů
spojených s přestavbou nebo převedením
na jinou výrobu.
Tento náš krok je možné interpretovat
jako vstřícný krok, protože - přiznejme
si to - nemáme pouze závazky vyplývající
z Montrealu, máme i závazky z SO2 a s dalšími
produkty, které znečišťují životní
prostředí, a tam nebudeme schopni, víme,
že nebudeme schopni termíny splnit. Tady ty termíny
jsme schopni splnit, dokonce jsme schopni je předejít.
Byl by to takový krok vůči světu,
vůči Evropě, že vážně
míníme problémy životního prostředí
u nás řešit.
Dovolím si jednu odbočku. Byl jsem s částí
našeho výboru minulý týden v Bruselu,
v Evropském parlamentu, kde jsme se zúčastnili
části jednání výboru pro životní
prostředí. Jednali jsme s představiteli Evropského
parlamentu, kteří se věnují otázkám
životního prostředí, a tam nám
naprosto jasně řekli, že berou otázku
životního prostředí naprosto vážně,
naprosto rovnocenně jako otázky ekonomické
a další. A pokud nesrovnáme s nimi krok, budeme
pro ně pořád nepřijatelní.
Zde máme možnost dokázat, že tam kde můžeme,
tam, kde jsme schopni, že jsme ochotni jít o krok
dál.
Přes zdánlivou tvrdost jde o návrh v podstatě
kompromisní. Termíny zohledňují existující
smlouvy se zahraničními partnery i možnosti
spuštění linky na recyklaci zahrnují
některé zásady vládního návrhu
o ovzduší - v podstatě dokazují reálně
zúročit to, o co se už od listopadu od roku
1989 snažíme - o zásadní změnu
v postoji k otázce životního prostředí.
Moc se přimlouvám, abyste vzali tento návrh
vážně a abyste ho se vší vážností
projednali.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Seiferovi a prosím společného zpravodaje,
kterým je pan poslanec Rudolf Opatřil.
Poslanec Rudolf Opatřil: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové!
Předkladatel byl natolik důsledný, že
nás seznámil prakticky se všemi důležitými
momenty tohoto zákona, s jeho genezí, s procedurálním
schvalováním. Omezím se tedy pouze na konstatování,
že je to zákon dobrý a hodný našeho
zájmu a hodný toho, abychom ho schválili
v tom znění, jak ho projednaly výbory, které
ho doporučily schválit v tomto znění.
Jedná se o výbor zemědělský
a o výbor pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí. Co se týče
třetího výboru, a to výboru hospodářského,
který nedoporučil Poslanecké sněmovně
tento tisk projednat, to bylo vysvětleno poslancem kolegou
Seiferem, a bylo řečeno, proč k tomu došlo.
To je prozatím z mé strany vše, pokud budou
nějaké připomínky, prosím,
aby byly ve formě písemné, abychom se v nich
mohli s kolegou vyznat. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu zpravodaji
Rudolfu Opatřilovi a otevírám rozpravu. Do
rozpravy jsou přihlášeni tři poslanci
písemně, jen jeden z nich však uvádí,
že má pozměňovací návrh.
Táži se proto prvního přihlášeného,
pana poslance Josefa Holuba, zda má pozměňovací
návrh. (Posl. Holub: Nemám.) Nemá. Pan poslanec
Josef Effenberger má pozměňovací návrh,
dávám slovo panu poslanci Effenbergerovi, připraví
se pan poslanec Radim Špaček.
Poslanec Josef Effenberger: Dámy a pánové,
zástupce navrhovatelů se zde zmínil o souvislostech,
a to velmi závažných, s přijatými
mezinárodními úmluvami. Připustil
též, že došlo k jakémusi zpřísnění
těchto požadovaných podmínek a plánovaných
lhůt k zákazu škodlivých freonových
látek.
Protože se ale objevily některé další
okolnosti a konzultace s dalšími uživateli, jeví
se mi jako potřebné a užitečné
přimknout se těsněji k dikci tohoto protokolu
montrealského a přidržet se lhůt, které
tam byly přijaty a které se jeví jako mírnější
a pravděpodobně budou i reálnější
pro naše poměry.
V souvislosti s tím musím upozornit, že zde
předložený seznam látek možná
pro ty, kteří se jím trochu zabývali,
je poněkud nesrozumitelný ve svém dělení,
protože se navrhuje jejich zákaz a přitom jsou
zde rozděleny do několika kategorií. Nebudu
to vysvětlovat, abych vás nezdržoval, v dalším
se pokusím navrhnout zjednodušení tohoto seznamu
spolu s návrhem mírnějších lhůt,
alespoň pro některé případy.
Počínaje § 2 nazvaným "Výroba"
v odst. 1, který navrhuje jako zákaz 1. duben 1994,
navrhuji stejný text, tzn. "Výroba látek
ničících ozónovou vrstvu..."
atd. a místo tohoto uvedeného data vložit..."se
zakazuje ve lhůtách, uvedených v příloze
tohoto zákona". Pak pokračuje druhá
věta... "Seznam látek..." atd. beze změny.
V § 3 nazvaném "Dovoz" navrhuji, aby odst.
1 byl rozdělen na dva, protože dovoz látek
a dovoz výrobků jsou dvě, z hlediska této
ochrany poněkud odlišné věci.
Čili, odst. 1 by zněl: "Dovoz látek
ničících ozónovou vrstvu se zakazuje
ve lhůtě uvedené v příloze
tohoto zákona" a dále navrhuji vložit
nový odst. 2, který zní: "Dovoz výrobků
ničících ozónovou vrstvu se zakazuje
dnem 1. 1. 1994."
Logika tohoto návrhu spočívá v tom,
že skutečně je nutno započít
nejdříve se zákazem výrobků,
které, jsouce jednou dovezeny, budou nějakou dobu
sloužit, čili budou potřebovat ještě
ony látky, na které jsou konstruovány a kterými
jsou plněny, aby byla umožněna nějaká
rozumná doba přechodu za postupného nahrazení
těchto látek.
A pak automaticky by se musel odstavec nyní druhý
přečíslovat na číslo tři,
což je pouze administrativní úprava.
V § 4 nazvaném "Užívání"
by se opět věta začínající
"Užívání látek..."
ponechala až k navrženému datu, a sice datum
zákazu 1. dubna 1994 by se nahradilo opět formulací
"... se zakazuje ve lhůtách uvedených
v příloze tohoto zákona".
A konečně formální změna v
následujícím odst. 2 by v důsledku
předchozího navrženého přečíslování
ve větě, kde na druhém řádku
je "do zařízení uvedených v §
3 odst. 2" muselo být uvedeno "odstavec 3".
To je jenom administrativní úprava.
Nyní bych obrátil vaši pozornost k seznamu,
který vypadá hrozivě, k seznamu zakázaných
látek. Opět v souladu s připomínaným
protokolem by se zde změnily včetně odkazů,
které jsem učinil v předchozích návrzích,
formulace tak, že by se látky rozdělily na
dvě skupiny, a sice první bych navrhoval označit
velkým písmenem "A", a je to skupina,
která v nynějším návrhu je označena
jako římská jedna, a skupina opět
římská dvě.
Jedná se o skupinu tří látek zvaných
halony. Před touto skupinou by byla zařazena věta:
"K 1. 4. 1994 se zakazuje výroba, používání
a dovoz těchto látek." Nyní následuje
výčet oněch tří látek.
Druhá skupina by byla uvozena větou. "K 1.
1. 1996 se zakazuje výroba, používání
a dovoz těchto látek."
Tuto skupinu bych navrhoval označit jako skupinu B a zahrnovala
by označení I, skupina I. Je tam ještě
slovní označení "plně halogenované
uhlovodíky", dále II., skupina první
- ostatní halogenované uhlovodíky a skupina
II, skupina 2 a 3. Tyto dvě skupiny zahrnují každá
jednu položku. Posléze - a to je podstatné
- zcela vypustit velkou skupinu označenou v původním
návrhu jako III. Jedná se totiž o látky,
které jsou uvedeny jako méně škodlivé
a jejich okamžitě nahrazení není plánováno
ani v těchto mezinárodních úmluvách,
protože látky zde obsažené musí
nutně po jistou dobu sloužit jakožto média
nahrazující ony látky podstatně škodlivější,
jejichž doba zákazu není v této chvíli
ani na mezinárodní půdě zcela jasná,
ale rozhodně se počítá s datem, které
značně přesahuje rok 2000.