Čtvrtek 17. června 1993

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vzhledem k tomu, že se do rozpravy nikdo nehlásí, rozpravu končím. Pan prokurátor dostane slovo po přestávce. Těm, kteří ještě dnes nejedli, popřál bych dobrou chuť.

Nyní přerušuji naše jednání do 14.45 hodin.

(Schůze přerušena ve 13.18 hodin.)

(Jednání opět zahájeno ve 13.51 hodin.)

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Vážené paní kolegyně, páni kolegové, otevírám naše dnešní odpolední jednání. Připomínám, že projednáváme bod "Zpráva o činnosti Generální prokuratury České republiky" a že rozprava k tomuto bodu byla ukončena. Se závěrečným slovem si přeje vystoupit pan generální prokurátor doktor Šetina. Prosím.

Generální prokurátor Jiří Šetina: Budu reagovat na pozitivní výtky, kterých se mi dostalo. Pokud jde o koordinační centrum, v současné době je tam 11 pracovníků, z toho 6 má vysokoškolské vzdělání, z toho 3 jsou právníci prokurátoři. Všech 11 pracovníků je zařazeno dle platných mzdových katalogů.

Pokud jde o doktora Klimeckého, je pravdou, že je lékařem, je ale pravdou, že jako poslanec se kvalifikovaně podílel na tvorbě a schvalování zákonů. Já jeho práci hodnotím jako kvalifikovanou a pozitivní.

Za mého působení od října 1992 až dosud jsem obdržel 75 vyhraněných stížností na postup prokurátorů. Tyto stížnosti řeší inspekce, která je nedostatečně obsazena. Stížností na postup prokurátorů v minulosti je na stovky.

Bylo zde řečeno, že jsem jmenoval v rozporu se zákonem vyšetřovatelem pana majora Rovenského. Zákon o prokuratuře vyžaduje pro vyšetřovatele, aby měl plné právnické vzdělání. Uvádím pouze, že vyšetřovatel českého ministerstva vnitra nemusí mít vůbec žádné vysokoškolské vzdělání. Pokud jde o pana Rovenského, měl ukončeno osm semestrů Právnické fakulty v Praze. Nastoupil na poloviční úvazek, už zde není.

Uvádím, že do současné doby je na prokuratuře 8 vyšetřovatelů, kteří nemají plné vysokoškolské vzdělání a které přijali moji předchůdci.

Nestíhání zločinů v minulosti, v době, kdy jsem byl na ministerstvu vnitra - chci jenom uvést, že v té době jsme tam byli dva právníci, později tři, a že jsme evidovali stovky podnětů, které jsme zapsali a považovali jsme to za velmi výjimečnou práci.

Pokud jde o nestíhání nyní, když byly odstraněny kompetenční problémy mezi prokuraturami a bývalými třemi ministerstvy vnitra, chci uvést pouze jediný případ, a to je případ causy Minařík, která ležela na prokuratuře velice dlouho. Prokuratura si vymýšlela nepřetržité došetření věcí, které nesouvisely s trestnou činností. Když jsem si povolal všechny prokurátory vyšetřovatele, kteří mohli napsat obžalobu, poté, kdy jsem všechny tyto nadbytečné návrhy na došetření zrušil, bylo mi řečeno, že nikdo nemá takový právní názor, aby takovouto žalobu napsal. Nebo-li na prokuratuře byla nechuť, a nebo obava. Sám jsem tuto obžalobu napsat nemohl, protože jsem se podílel jednak na vyšetřování trestné činnosti a dělal jsem tam prvotní vyšetřovatelské úkoly včetně domovní prohlídky u Minaříka. Podotýkám, že dnes je obžaloba napsána. Napsal ji můj náměstek - a to už je anomálie - dr. Bret, který dosud nedělal trestní právo. Tuto žalobu napsal a žaloba byla soudem přijata. To ještě nic neznamená, ale i to znamená mnohé.

Pokud jde o další causy, jsou stíháni ministři vnitra Obzina, Vajnar a Kincl, kteří masově používali zpravodajské techniky vůči československým občanům, je stíhán ministr vnitra za odevzdání 20 000 dolarů do Indonésie atd.

Pokud mi bylo vytčeno, že jsem nepřipustil kontrolu zbraní na prokuratuře, odpovídám, že kontrola se skládá z evidence, tj. porovnání čísel zbraní s hromadným zbrojním průkazem. Je to administrativní práce. Ke mně se dostavilo několik pracovníků policie, dokonce jeden major z operativy z městské správy. Když jsem před nimi zavolal jeho nadřízenému, zda ho ke mně poslal, jeho nadřízený náčelník mi pravil, že nikoliv. Přesto byla kontrola provedena a shledána v pořádku.

Pokud jde o nákup tří aut - jako bych rozhazoval peníze - uvádím, že koncem roku obdržela prokuratura účelovou dotaci na nákup automobilů, a to ve výši 2,5 mil. Kč. Za tuto částku jsme měli koupit dva automobily. Moje provinění spočívá v tom, že jsme koupili takové automobily tři. Chtěl bych upozornit, že prokuratura je zanedbaná, zejména krajské prokuratury, a že z rozpočtu, který máme, nakoupíme pro potřeby prokuratur další automobily.

Pokud jde o vily, zejména o vilu na Praze 4, podotýkám, že ji zakoupila moje zemřelá maminka. Nejednalo se o vilu, ale o čtvrtdomek 1 + 1. Zakoupila ji pro svoji sestru, která žila od roku 1930 jako československá občanka ve Francii. S tím souvisí i moje cesta do zahraničí. Je pravda, že mi umožnili v roce 1981, abych vybavil všechny potřebné věci pro tuto moji osmdesátiletou tetu, abych ji převezl z Francie do Československa, kde se rozhodla ukončit svůj život. Je také pravda, že jsem nemínil nikdy před tím emigrovat a že jsem zde zanechal tři nezletilé děti.

Bylo v této místnosti dále řečeno, že jsem nastoupil na prokuraturu v polovině 50. let dobrovolně a že jsem dobrovolně neodešel, ale byl jsem "odejit".

Trošku mi to připomíná Radio Jerevan. V roce 1959 jsem ukončil Právnickou fakultu, v roce 1961 jsem vykonal dvouapůlletou vojenskou službu a na prokuraturu jsem nenastoupil dobrovolně, ale na umístěnku, na povinnou umístěnku, do Severočeského kraje. Není také pravdou, že jsem byl odejit z prokuratury, ale funkce prokurátora jsem se vzdal v roce 1965, 1966 písemným prohlášením z politických důvodů a pokud vím, tři krajští prokurátoři, když se tato moje žádost projednávala, byli pro to, abych za to byl vzat do vazby. To je, prosím vás pěkně, všechno, co jsem chtěl říci. Nechci poslance dále zdržovat. Děkuji.

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji panu generálnímu prokurátorovi. Prosím paní společnou zpravodajku poslankyni Röschovou, aby se ujala slova.

Poslankyně Anna Röschová: Děkuji, pane místopředsedo. Dámy a pánové, v rozpravě vystoupila řada poslanců. Návrhy ovšem z této rozpravy vzešly pouze tři. První návrh jsem přednesla já, bylo to usnesení ústavně právního výboru a tento návrh zní: "Poslanecká sněmovna bere zprávu o činnosti Generální prokuratury ČR na vědomí." Myslím, že o tomto návrhu je zapotřebí hlasovat jako o prvním.

Je mojí povinností jako zpravodajky říci, že pakliže by byl přijat tento návrh na usnesení, vylučuje se hlasování o návrhu pana poslance Čapka, neboť ten navrhuje další usnesení ve znění:

"1. Poslanecká sněmovna neschvaluje zprávu o činnosti generálního prokurátora, 2. navrhuje předsedovi Poslanecké sněmovny, aby odvolal generálního prokurátora." Myslím, že pan poslanec Čapek navrhl, aby se o jeho návrhu usnesení hlasovalo odděleně o prvním bodu a o druhém bodu.

Pan poslanec Šuman vystoupil, a ráda bych se ho zeptala, ale nevidím ho tady, se stanoviskem ODA. Myslím, že v jeho vystoupení nezazněl žádný návrh, přestože hovořil o tom, že ODA by ráda, aby paragrafované znění ... byl to návrh? Prosím pana místopředsedu Ledvinku, aby to upřesnil.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Doporučuje české vládě, aby zákon o Státním zastupitelství byl předán vládou do legislativního procesu nejpozději do 30. 9. 1993.

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji panu kolegovi Ledvinkovi.

Poslankyně Anna Röschová: Omlouvám se panu poslanci Šumanovi. Takže to byl třetí návrh na usnesení.

Čtvrtý návrh byl můj, který vlastně doporučuje vládě ČR, aby do 31. října předložila tyto úpravy. Jen si nyní nejsem jistá, zda eventuální přijetí mého návrhu na usnesení vylučuje hlasování o druhém bodu pana poslance Čapka. Domnívám se, že to nevylučuje. Ten první bod zcela jistě, ale ten druhý bod nikoli.

Takže, pane místopředsedo, poprosila bych, kdybyste dal hlasovat o návrhu na usnesení, který zní: "Poslanecká sněmovna Parlamentu bere na vědomí zprávu o činnosti Generální prokuratury."

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji paní kolegyni, budeme tedy hlasovat o tomto usnesení ve znění, jak paní kolegyně Röschová předtím uvedla. Pardón, prosím, pan kolega Čapek s faktickou poznámkou.

Poslanec Miroslav Čapek: Mám pocit, že pokud se týká první části, která je shodná i s návrhy ostatních kolegů, tzn. vyslovení nesouhlasu, je nutno ji chápat jako protinávrh. Samozřejmě je to možné vyřídit hlasováním, že by se o něm mělo hlasovat nejdříve a teprve potom o tom návrhu na vzetí na vědomí. S tou druhou částí toto nevylučuji.

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Domnívám se, že o návrzích je potřeba hlasovat tak, jak byly podány.

Poslankyně Anna Röschová: Já jsem s vámi zajedno, pane místopředsedo. Byly to návrhy na usnesení a byly podávány v řadě, jak jsem je přednesla. Nezaznělo v řeči pana poslance Čapka, že by svůj návrh dával jako protinávrh mému.

Místopředseda PSP Pavel Tollner: S faktickou poznámkou ještě jednou pan kolega Čapek.

Poslanec Miroslav Čapek: Je mi velmi líto, ale já jsem právě tuto otázku zdůraznil ve svém vystoupení. Je možné to ověřit ve stenozáznamu, kde jsem říkal, že je to myšleno jako protinávrh k usnesení, které zde bylo předneseno.

Poslankyně Anna Röschová: Já, pane místopředsedo, nemám důvod, abych panu poslanci Čapkovi nevěřila. Nechci zde rozvádět dlouhou debatu o jednacím řádu, jako tomu bylo včera. Jestli mohu doporučit, můžeme hlasovat o protinávrhu pana poslance Čapka jako o prvním.

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Budeme tedy hlasovat o protinávrhu pana kolegy Čapka. Jen prosím, aby byl návrh znovu zopakován.

Poslankyně Anna Röschová. Tento návrh usnesení má dva body, o kterých budeme hlasovat odděleně. První bod zní: "Poslanecká sněmovna Parlamentu neschvaluje zprávu o činnosti Generální prokuratury." To je ten první bod.

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Budeme hlasovat o tomto prvním bodě.

Kdo je pro tento bod, ať zvedne ruku! 52.

Kdo je proti? 76.

Kdo se zdržel hlasování? 28.

Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat.

S faktickou poznámkou ještě jednou pan poslanec Čapek.

Poslanec Miroslav Čapek: Nemusíte mít obavu, nechci zpochybnit hlasování, pouze mám procedurální návrh, aby o druhé části mého usnesení sněmovna hlasovala po jménech. Děkuji.

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Je zde procedurální návrh, aby o druhém návrhu pana kolegy Čapka bylo hlasováno po jménech.

Já se tedy ptám sněmovny, kdo souhlasí s tímto procedurálním návrhem, ať zvedne ruku! 45.

Kdo je proti tomuto návrhu? 59.

Konstatuji, že tento procedurální návrh nebyl přijat.

Poslankyně Anna Röschová: Pane místopředsedo, přečetla bych druhý bod návrhu pana poslance Čapka. "Poslanecká sněmovna navrhuje předsedovi Poslanecké sněmovny, aby odvolal generálního prokurátora."

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji. Kdo souhlasí s tímto návrhem pana kolegy Čapka, ať zvedne ruku. 46.

Kdo je proti? 68.

Ani tento návrh nebyl přijat.

Prosím další návrh.

Poslankyně Anna Röschová: Myslím, že je možné hlasovat o návrhu, který jsem přednesla já. Návrh zní:

"Poslanecká sněmovna Parlamentu bere zprávu o činnosti Generální prokuratury České republiky na vědomí."

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji. Kdo je pro tento návrh usnesení, ať zvedne ruku? 94.

Kdo je proti? 35.

Kdo se zdržel hlasování? 27.

Konstatuji, že tento návrh byl přijat a sněmovna vzala na vědomí zprávu generálního prokurátora.

Poslankyně Anna Röschová: Jako další návrh samostatného usnesení podal pan poslanec Šuman. Protože jsem si ho nestačila zapsat, poprosila bych pana místopředsedu Ledvinku, aby ho sněmovně přečetl.

Ještě před hlasováním upozorňuji na to, že v tomto smyslu jsem podala návrh já, který se liší v datech, v případě přijetí návrhu pana poslance Šumana, vylučujete hlasování o mém návrhu.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: "Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky doporučuje české vládě, aby zákon o Státním zastupitelstvu byl předán vládou do legislativního procesu nejpozději do 30. září 1993."

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji. Budeme hlasovat o tomto usnesení.

Kdo je pro toto usnesení, ať zvedne ruku. 137.

Kdo je proti? Nikdo.

Usnesení bylo přijato.

Poslankyně Anna Röschová: Pane místopředsedo, domnívám se, že hlasování o mém návrhu je bezpředmětné. Vyčerpali jsme všechny návrhy na jakékoliv usnesení. Děkuji.

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji, paní kolegyně. Končím tento bod. Děkuji panu generálnímu prokurátorovi a děkuji paní kolegyni Röschové jako společné zpravodajce.

Dále budeme pokračovat bodem pořadu, kterým je

XVI.

Návrh poslance Miloslava Výborného a dalších na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 13/1993 Sb., celní zákon

Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní tisk 383 a společnou zprávu výborů k němu jako sněmovní tisk č. 400.

Za skupinu navrhovatelů předložený návrh odůvodní pan poslanec Marek Benda. Prosím pana poslance, aby zaujal své místo jak u stolku navrhovatelů, tak u řečnického pultu.

Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající, vážený pane místopředsedo vlády, dámy a pánové, myslím, že zákon byl dost projednáván, takže se pokusím být maximálně stručný. Podle současného znění celního zákona je ten, kdo je osvobozen od celní prohlídky, zároveň osvobozen i od placení cla. Výklady se různily, ale ústavně právní výbor se velkou většinou přiklonil k tomu, že na poslance jako občany, kteří požívají imunit podle zákona, by se vztahovalo osvobození od celní prohlídky a tím pádem i od placení cla.

Trojice navrhovatelů v reakci na to předkládá návrh zákona, který by měl upravit danou materii tak, aby poslanci nepodléhali celní prohlídce a tím pádem nemohli být šikanováni na hranicích, ale aby samozřejmě jako každý jiný podléhali placení cla, aby byli povinni toto clo zaplatit.

Myslím, že toto jako předkládací zpráva stačí Za navrhovatele mohu konstatovat, že se zněním, jak je obsaženo ve společné zprávě výborů, a s doplňkem, který je obsažen ve společné zprávě výborů, souhlasím.

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Marku Bendovi. Požádal bych pana společného zpravodaje Viktora Dobala, aby se urychleně dostavil do sněmovny.

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, budeme pokračovat v projednávání přerušeného bodu. Prosil bych společného zpravodaje pana poslance Viktora Dobala, aby sněmovně odůvodnil společnou zprávu výborů.

Poslanec Viktor Dobal: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, omlouvám se, že jsem zde nebyl, ale měl jsem představu, že tomuto bodu předchází bod "Odpovědi na interpelace a podněty poslanců", takže jsem přišel trochu později.

Obdrželi jste společnou zprávu k návrhu skupiny poslanců na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 13/1993 Sb., celní zákon, který jste obdrželi jako tisk 383 a společnou zprávu jako tisk 400. Tento návrh skupiny poslanců projednaly dva výbory hospodářský a ústavně právní. Během projednávání došlo pouze k jedné změně proti původnímu návrhu, a to doplnit čl. I o bod 1., který máte ve společné zprávě uveden.

Návrh skupiny poslanců projednala také vláda České republiky a vyslovila na svém zasedání dne 9. června souhlas s tímto zákonem.

Domnívám se, že tato novela řeší problém nebo nejasnost, která ve stávajícím celním zákoně byla, a to tím způsobem, že sice zabraňuje určité prohlídce poslanců, nicméně neosvobozuje poslance od cla, čili poslanci jsou v tomto směru na stejné úrovni jako každý jiný občan. Nicméně je zde zohledněna imunita poslanců, jejíž hlavní smysl je, aby nemohl být poslanec zdržován, perzekuován nebo šikanován výkonnou složkou při výkonu svého mandátu. Zde se domníváme, že je rozumné ponechat určitou ochranu, protože by mohlo docházet k politickému zneužití. Navrhuji tedy, abychom po rozpravě, v souladu s usnesením ústavně právního výboru a společné zprávy, předloženou novelu zákonu přijali. Děkuji za pozornost.

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji panu společnému zpravodaji a otvírám rozpravu, do níž se zatím písemně přihlásili páni poslanci Budinský, Seifer, Čapek a Jaroš. Prosím o další event. písemné přihlášky do rozpravy a uděluji slovo prvnímu z přihlášených panu poslanci Budinskému.

Poslanec Vladimír Budinský: Vážený pane předsedající, vážená Poslanecká sněmovno, domnívám se, že definitivně bude tento problém, který tisk 383 hodlá řešit, vyřešen, až bude každý poslanec na hranici podroben stejnému režimu jako každý občan České republiky. Proto podávám návrh, který na své schůzi podpořila většina poslanců Občanské demokratické strany, tj. návrh, aby bylo vypuštěno ustanovení společné zprávy a z tisku 383 vypuštěny body 2 a 3 a ponechat pouze bod 1 a tím celou záležitost vrátit do stavu, který byl v podstatě vládní předlohou. Chtěl bych vás všechny zároveň požádat, abyste pro tento návrh hlasovali - pokud si ještě vzpomínáte, že v listopadu lidé na náměstích volali "nejsme jako oni". Děkuji vám.

Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji panu poslanci Budinskému a prosím pana poslance Seifera, aby se ujal slova.

Poslanec Pavel Seifer: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, chci upozornit, že v dané problematice nejsem osobně angažovaný, z ciziny jsem si během své poslanecké funkce nic nepřivezl a dokonce shodou okolností jsem v té době ani v cizině nebyl. Naopak, neplánuji ani cestu do ciziny v nejbližší době, ani dovolenou nebudu trávit v cizině. To říkám na úvod, aby se řeklo, podle naší dohody, jaký máme osobní vztah k této otázce.

S úmyslem provést nápravu údajně nekalého zneužívání poslanecké imunity projednáváme novelu celního zákona. Celý problém má však poněkud širší aspekt, nejen právní, který možná záměrně opomíjíme. Nemohu se zbavit dojmu, že situace, která vznikla v Poslanecké sněmovně, že je jakýmsi honem na jednotlivé poslance, kteří - jak se nakonec ukázalo - neměli v úmyslu ani zákon porušit, ani jej obejít, a má na jedné straně rozvířit veřejné mínění a na druhé straně odvést pozornost od jiných, a řekl bych, mnohem důležitějších záležitostí.

Jedná se jasně o zástupní problém. Proto jsem rád, že bublina kolem údajného pašování, kterého se měli dopustit poslanci Parlamentu, splaskla. Jakékoliv zveřejňování jmen by totiž bývalo muselo zahrnovat i členy vlád, parlamentu, diplomatického sboru, a to od 1. 1. 1990. Skutečně nejsme jako oni.

Zpráva pana předsedy Uhdeho o skutečné situaci tak mohla být důstojnou tečkou za celým problémem. Přesto je zde předkládána novela, která směřuje téměř výhradně proti poslancům, přičemž se vůbec nehovoří např. o členech vlády, o jejich náměstcích, o pracovnících, a to i řadových, diplomatického sboru a o osobách, které pracují v zahraničí.

Jestliže zde jsou výjimky ze zákona, tak potom bychom měli s touto situací počítat reálně a nedělat z poslanců jakousi zvláštní kastu, jakési zvláštní unikum, které sice má něco, ale zase něco nemá. Koneckonců poslanec, který své místo zaujal na základě voleb, se tak vlastně může stát štvanou zvěří, a to už vůbec nehovořím o tom, že většina poslanců - ani to nechci zdůrazňovat, ale je to na okraj potřebuje k výkonu své funkce se dostat často na velice vzdálené místo, potřebuje osobní dopravní prostředek, jakým je třeba automobil. Ostatně všichni znáte míru pracovního vytížení poslance a všichni víte, že při použití veřejných dopravních prostředků se řada věcí stihnout nedá. Já sám jsem z Prahy a honím po autobusech, taxících a metrech co se dá, ale skutečně je to nad moje síly a nestíhám, vy to jistě znáte z vlastní zkušenosti.

Chtěl bych připomenout v této souvislosti, že řada řadových pracovníků ministerstev je oprávněna v rámci plnění svých pracovních povinností použít služební vozy, např. tak úsporného vozidla, jakým je Tatra 613. Navrhovanou novelou postavíme poslance pod úroveň takovéhoto řadového pracovníka. Proto říkám, že nebudu ani já, ani mí kluboví kolegové pro předkládanou novelu hlasovat. Důvodem není skutečnost, že bych chtěl dosáhnout neoprávněných úlev pro poslance, důvodem je skutečnost, že předkládaná novela je ve své podstatě absurdní, nekomplexní, bezkoncepční a přiznejme si, že především pokrytecká, neboť se soustřeďuje na jeden problém, vytržený z celkového kontextu.

Nechci tím říci, že by mělo dojít nutně k absolutnímu celnímu zatížení všech lidí, kteří si pořizují v zahraničí zboží. Chci tím říci jenom tolik, že příslušná právní úprava by měla brát v úvahu veškerá morální i právní hlediska.

Na závěr mi dovolte ještě malou osobní poznámku. Nevylučuji, že při případné cestě ze zahraničí, až bych tam jednou byl, budu mít u sebe nějaké důležité důvěrné dokumenty, o jejichž zveřejnění nestojím, a budou důležité a budu je chtít použít. Proto je pro mě nepřijatelná představa a zde ten návrh padl - jakékoli osobní prohlídky. Dá se zneužít. Dá se zneužít k šikanování atd. Všichni víme, kam tím mířím. Tím ovšem znemožním vlastně celníkům - pokud toto nepřipustím - účinnou kontrolu, zda převážím, či nepřevážím zboží nutné k proclení a vždy mohu být podezírán právě z toho, že jsem tak učinil. Je to naprosto nesystémové a protože navrhovaná novela tento problém neřeší, je ve své podstatě zbytečná a dovolím si říci, že přímo škodlivá. Děkuji. (Potlesk v části sálu.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP