Zmiňoval jste se o japonských odbornících,
kteří nám něco v té době
doporučovali. Na to já říkám:
klidně mohli doporučovat. Jejich japonské
zkušenosti je k tomu vedly, a oni to jistě formulovali
tak: "Jestliže si myslíte, zvažte to."
My jsme to zvážili a rozhodli tak, jak jsme rozhodli,
mj. také s tím, že jsme měli v hlavě,
jaké sociální problémy způsobila
revalvace měny, která byla provedena ve východním
Německu. Mohli bychom o tom hovořit dále.
Můžeme se k tomu někdy vrátit, budete-li
chtít.
Pan poslanec Grulich měl poznámku k zahraničním
investorům. Myslím, že pan ministr Dlouhý
na to odpověděl. Já jen doplním, že
si myslím, že my jsme měli v minulosti obrovskou
koncentraci pokud jde o velikost průmyslových podniků.
Jestliže dochází k určitým změnám
v této oblasti, je to jen dobré, ale samozřejmě
tento proces je třeba vidět s mírou. Každopádně
mně zatím nedělá problémy,
když vzniká mnohem více podniků z velkých
mamutů, které jsme zde dříve měli.
Ještě jednou k panu poslanci Vorlíčkovi,
protože v jeho druhém vystoupení zaznělo
- pokud jde o posuzování zahraničních
investic u nás - to, co mi dělá starosti
(já to trochu dotáhnu k tomu, co ve vystoupení
nebylo řečeno, ale když to domyslíte,
tak to tam bylo). Jako kdyby sem zahraniční investoři
přicházeli, aby nás vykořisťovali,
aby tady drželi nízké mzdy, aby tady nerozvíjeli
vědu a výzkum atd. Já bych velice varoval
před tímto přístupem. My sem chceme
především seriózní investory,
takové, kteří sem přicházejí
za dlouhodobými výnosy a zisky, a to také
předpokládá, že budou dobře platit
pracovní sílu a podobně, budou se zabývat
vědou a výzkumem, respektive rozvojem na úrovni
podniků.
Myslím si, že kdybyste měl k dispozici statistiku,
kdo všechno tady investoval, tak byste se na to díval
trochu jinak.
Pan poslanec Wagner - neměl jsem v úmyslu vůbec
zkreslovat vývoj a upozorňoval jsem na to, že
ze statistických dat na počátku roku nelze
vyvozovat dlouhodobé dramatické závěry,
a na tom trvám. Znovu opakuji, prosím pana poslance
Wagnera, aby si prostudoval první tři stránky
a poslední dvě nebo tři, které se
týkají interpretace současného vývoje
na počátku roku 1993, a jak je tam statistických
údajů používáno.
Dovolte mi ještě jednu poznámku v této
souvislosti. Tady budu velmi tvrdý. Myslím si, že
ve vystoupení pana poslance Wagnera se opakovalo několik
obecných pravd, které jsou uplatňovány
v různých dokumentech o hospodářské
politice sociálně demokratické strany. V
programu, který jsem měl k dispozici, je celá
řada velmi varujících návrhů.
Především za vším je tam vidět
velice deficitní rozpočet, kterým by se financovaly
všechny možné slibované programy. To je
nesmírně nebezpečná ideologie, jejíž
dlouhodobé prosazování v praxi vedlo např.
k tomu, co se dneska děje ve Švédsku. Prosím,
když budete chtít, mohu vám poskytnout něco
ke Švédsku. To je velmi nebezpečná ideologie.
Dále se v programu volá po státním
dirigismu, kdy státní úředníci
mají určovat, co je dobré rozvíjet
a co není dobré rozvíjet. Velmi varuji před
tím, abychom takto v hospodářské politice
postupovali.
Nakonec pan poslanec Sochor - řekl bych, že tam byly
zajímavé postřehy, zejména na začátku
vystoupení, kdy pan poslanec upozorňoval na to,
že vládní politikové se po sametové
revoluci uspokojili tím, že naši partneři
na západě říkali, že na nás
budou hodní atd. Možná, že necituji úplně
přesně, ale takto nějak to bylo vyjádřeno.
Řekl bych, že někteří ano, ale
ti realističtí, kteří ve vládách
sedí od začátku, věděli moc
dobře, že to je období určité
eufórie a jakmile přijdou hospodářské
potíže, projeví se zájmy politiků
těch kterých zemí. Takže realisticky
viděno, vždycky musíte svým způsobem
bojovat o místo na slunci, Na tom není nic špatného,
to je normální situace a myslím si zase,
že ti druzí ve vládách to od začátku
dobře věděli a také se podle toho
chovali - můžu vás o tom ujistit.
O poznámce o rozumu zadarmo. Nechtěl bych vůbec
vzbuzovat dojem, že vláda všechno ví a
že je vševědoucí atd., ale upřímně
řečeno - a myslím, že by to z našich
vystoupení mělo být zřejmé
- rady, kterých se nám dostává, to
známe. Víme zhruba, jaká doporučení
jsou nám dávána a jsme už za jejich
analýzou, za jejich možnými důsledky.
To bych rád, aby bylo známo. Prostě permanentně
analyzujeme to, co je nám tady doporučováno
dělat. A z těch či oněch důvodů
tu věc neuděláme, protože vidíme
vždycky náklady a výnosy toho opatření.
Možná, že je to trochu nedostatek komunikace,
že tady možná vznikají někdy zbytečná
nedorozumění, Teď jsem to oprostil od ideologie,
jak si přál poslanec Vorlíček, a dal
jsem to na rovinu věcné debaty.
Myslím, že to je vše, co bych dodal jako svoji
dodatečnou reakci na vystoupení poslanců,
která zde zazněla. Prosím, abyste pozorně
naslouchali poslední větě vystoupení,
které jsem zde měl včera: "Na základě
dosavadních výsledků je vláda přesvědčena
o správnosti základních směrů
svého hospodářsko-politického kursu
a s odhodláním i důvěrou ve
schopnost lidí žijících v této
zemi bude i nadále tento kurs sledovat." Děkuji
pěkně.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Karlu Dybovi za jeho vystoupení. Nyní
je čas pro zpravodaje pana poslance Fejfara. Hlásí
se pan poslanec Trnka.
Poslanec František Trnka: Vážený
pane předsedající, vážení
členové vlády, dovolím si jen říci
panu ministru Skalickému, pokud to neví, že
třetina pozemků státních statků
leží v pohraničí, na které nebudou
uplatněny restituční nároky, nemohou
být, pokud by nechtěl tuto půdu dát
bývalým německým odsunutým
obyvatelům.
Dále bych chtěl říci, že pokud
jde o vystoupení pana ministra Dlouhého, s řadou
věcí nesouhlasím, ale chtěl bych mu
poděkovat za vysoce inteligentní a kultivované
vystoupení.
Panu ministru Luxovi bych chtěl říci: "Komu
není rady, tomu není pomoci." (Smích
ve sněmovně.)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Trnkovi. S faktickou poznámkou se hlásí
poslanec Karel Mach.
Poslanec Karel Mach: Možná, pane předsedající,
že budu vyhoštěn od pultu, ale musím říci
panu poslanci Trnkovi, že třetina pohraničních
statků měla příděly třikrát,
pane poslanče.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Nyní tedy prostor pro pana poslance Fejfara.
Poslanec Ota Fejfar: Pane předsedající,
v rozpravě vystoupilo 21 poslanců ve 23 vystoupeních.
Přesto, co se týče návrhů usnesení,
zachytil jsem prakticky u tří poslanců. Tyto
návrhy usnesení mám sice k dispozici, ale
protože se na mě obrátily některé
poslanecké kluby, že si potřebují v
rámci svých poslaneckých klubů vyjasnit
některé záležitosti kolem usnesení,
navrhuji v tuto chvíli přestávku tak, aby
hned po skončení přestávky oběda
mohlo být dáno hlasovat.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Bývá zvykem vyhovět těmto přáním.
Dámy a pánové, sejdeme se tedy přesně
ve 14 hodin a začneme hlasováním o návrzích
usnesení. Přeji vám dobrou chuť.
(Jednání bylo přerušeno ve 12.38 hodin.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Dámy
a pánové, dovolte mi, abych zahájil odpolední
část dnešního jednání.
Prosím společného zpravodaje, aby se ujal
své funkce.
Poslanec Ota Fejfar: Vážený pane předsedající,
vážení páni ministři, kolegyně
a kolegové, jak jsem již předeslal před
přestávkou, ve 23 vystoupeních vystoupilo
21 poslanců s připomínkami, otázkami,
které byly vesměs zodpovězeny ve vystoupeních
ministrů.
Pokud jde o návrhy na usnesení, zachytil jsem pouze
tři poslance, kteří podali návrh na
usnesení: pana kolegu Hájka, pak jsem podal návrh
na usnesení já a pan kolega Votava. Podle pořadí
bychom začali návrhy pana kolegy Hájka. Jeho
návrh je čtyřbodový. Předpokládám,
že budeme hlasovat jednotlivě.
Za prvé - "Poslanecká sněmovna Parlamentu
ČR doporučuje vládě, aby do své
hospodářské politiky v r. 1993 zahrnula konkrétní
systémová opatření ve směru
proexportní průmyslové politiky." Prosím
pana kolegu Hájka, aby mne kontroloval.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pan kolega
Hájek je spokojen.
Kdo souhlasí s návrhem první části
usnesení, ať zvedne ruku. 62.
Kdo je proti? 18.
Kdo se zdržel hlasování? 46.
Tento návrh nebyl přijat.
Prosím o další návrh.
Poslanec Ota Fejfar: Za druhé - "Doporučuje
hospodářskému výboru a rozpočtovému
výboru posoudit účinnost stávajících
kontrolních mechanismů v procesu privatizace včetně
možností přímé průběžné
poslanecké kontroly." Zde bych si dovolil jako místopředseda
hospodářského výboru říci,
že předpokládám, že hospodářský
výbor, snad ani rozpočtový, se nebude bránit
projednání této záležitosti,
pokud na tom bude Poslanecká sněmovna trvat. Domnívám
se, že lze pro toto i hlasovat.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne
ruku. 116.
Kdo je proti? 2.
Tento návrh byl přijat,
Prosím o další návrh.
Poslanec Ota Fejfar: Za třetí - "Žádá
vládu, aby na příští schůzi
sněmovny předložila ucelenou představu
časové a finanční regulace ve vztahu
k působení zákona o konkursu a vyrovnání."
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne
ruku. 65.
Kdo je proti? 23.
Kdo se zdržel hlasování? 48.
Tento návrh nebyl přijat.
Prosím o další návrh.
Poslanec Ota Fejfar: Za čtvrté - "Žádá
vládu, aby vyhodnotila zkušenosti z první privatizační
vlny a navrhla nové postupy, které jednoznačně
vymezí resortní kompetence v celém privatizačním
procesu, změní postavení Fondu národního
jmění v institut skutečného hospodáře
s tímto majetkem a zruší omezení pro
rozsah zaměstnaneckých akcií."
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 65.
Kdo je proti? 50.
Ani tento návrh nebyl přijat.
Prosím o další návrh.
Poslanec Ota Fejfar: To byly návrhy na usnesení
pana poslance Hájka.
Další návrh jsem podal já, a to ve dvou
částech. První zní:
"Sněmovna bere na vědomí zprávu
o stavu národního hospodářství
České republiky."
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Navrhujete
tedy hlasovat po částech? /Ano./
Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne
ruku. 74.
Kdo je proti? 6.
Kdo se zdržel hlasování? 79.
Tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Ota Fejfar: Co se týče další
části návrhu, ten je smeten nepřijetím
této první části, takže přejdu
k návrhu pana poslance Votavy:
"Poslanecká sněmovna pověřuje
organizační výbor, aby zařadil na
některé z příštích jednání
Poslanecké sněmovny ratifikaci Evropské dohody
sociálních práv ve smyslu jejího článku
10 a protokolu nejpozději do konce roku 1993."
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne
ruku. 62.
Kdo je proti? 59.
Kdo se zdržel hlasování? 28.
Tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Ota Fejfar: Za další - "Doporučuje
vládě České republiky, aby radikálně
přehodnotila koncepci druhé privatizační
vlny a namísto kupónové metody jednoznačně
preferovala jiné formy, především leasingový
pronájem zaměstnancům a zaměstnanecké
akcie."
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne
ruku. 62.
Kdo je proti? 61.
Ani tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Ota Fejfar: Pane předsedající,
tím byly všechny návrhy na usnesení
vyčerpány.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
společnému zpravodaji a konstatuji, že jsme
ukončili projednávání bodu 3 schváleného
pořadu 8. schůze.
Prosím tedy, abyste upnuli pozornost k bodu 4 a pro informaci
jen konstatuji, že byla přednesena ministrem hospodářství
Karlem Dybou zpráva k Informaci vlády o výsledku
soutěže na využití bývalého
vojenského prostoru Ralsko - Mladá. Poprosím
zástupce hospodářského výboru,
myslím, že je to kolega Holub, aby se ujal zpravodajské
povinnosti a dovolte, abych otevřel k tomuto bodu rozpravu.
První se do rozpravy přihlásil pan kolega
Frank, kterému uděluji slovo. Dále se přihlásil
pan kolega Z. Vlček.
Poslanec Václav Frank: Pane místopředsedo,
členové vlády, kolegyně a kolegové,
včera jsme vyslechli informaci pana ministra Dyby o výsledku
mezinárodní soutěže ve využití
území bývalých vojenských prostorů
Ralsko - Mladá. Musím se zcela otevřeně
přiznat, že z výsledků této soutěže
vyrůstá jisté rozčarování,
rozčarování a zklamání nejen
mé, ale i celé řady starostů dotčených
obcí, přednostů okresních úřadů,
ale především desítek tisíc občanů,
kteří v těchto prostorách nebo jejich
blízkosti žijí, neboť mnozí v jejich
zekonomičtění viděli řešení
zejména vlastních sociálních problémů.
Jsem si velmi dobře vědom, že jde u obou bývalých
výcvikových prostorů o záležitost
velmi složitou a obsáhlou na tak rychlé a okamžité
řešení. Nicméně nemohu si odpustit
poznámku, že forma následného využití
zejména právě z časového pohledu
je velmi zdlouhavá, což zvyšuje nejen napětí
občanské veřejnosti, starostů dotčených
obcí, ale především vznikají
v těchto lokalitách, dá se říci,
stamiliónové škody nevyužíváním
stávajících objektů, zejména
pokud se týče jejich vykrádání,
neboť ostraha je nedostatečná a nejsou na ni
v podstatě ani finanční prostředky.
Není ani žádné tajemství, že
ve své podstatě selhala a tudíž nebyla
plněna ani vládní usnesení týkající
se zejména bezplatného převodu majetku na
obce, jak o tom hovoří zejména usnesení
vlády ČR č. 152 z loňského
roku, ale i usnesení č. 494 rovněž z
roku 1992. Splněno nebylo ani usnesení vlády
č. 540 z loňského roku ze dne 9. září
přesně, které opět tentokrát
chytře konstatuje, že podle vyhlášek ministerstva
financí č. 119/1988 a 61/1986 Sb., jsou k převzetí
nemovitého majetku po sovětské armádě
do prozatímní správy a nakládání
s ním příslušní přednostové
okresních úřadů. Tito právem
a myslím že i včas upozornili ministerstvo
financí, že tímto postupem zůstala však
naprosto neřešena, ale také nevyjasněna
otázka finančního krytí nákladů
spojených právě s touto prozatímní
správou. Potřebné finance nebylo možné
získat prodejem nemovitostí v daných regionech,
neboť právě jejich prodej může
pokračovat a proběhnout až po vyhodnocení
mezinárodní soutěže a následném
rozhodnutí vlády o způsobu využití
území. A to říkám přesto,
že šlo o finanční prostředky na
geodetické zaměření objektů,
ocenění majetku a pod.
Konstatuji s posmutnělou tváří fakt,
že toto není provedeno dodnes. Uvedený majetek,
zejména pokud se týče pozemků a lesů,
je stále majetkem České republiky. Nicméně
se domnívám, že právě tuto otázku
měla ukončit a uzavřít mezinárodní
veřejná soutěž, já podtrhuji
slovo "veřejná", kterou vláda schválila
v měsíci dubnu roku 1992. Vezmu-li v úvahu
termín vyhlášení, tj. 31. října
loňského roku, vydání soutěžních
podmínek do 15. prosince 1992 a odevzdání
návrhu do 15. února 1993, je to přece jen
málo času na proniknutí do zahraničí
a nastudování zadání. Nelze se tak
divit, jak se praví i v jistém prohlášení
komise, že v nabídkách převažoval
pouze obecný metodický charakter.
Z nabídek, které zpracovaly některé
renomované firmy, se značnými zkušenostmi
po celém světě jednoznačně
vyplývá, že na zpracování předběžných
prací a studií by i tyto renomované firmy
potřebovaly minimálně dva roky práce.
To totiž odpovídá zvyklostem vypisovaných
soutěží některými i mezinárodními
organizacemi.
Konečně tyto skutečnosti potvrzují
opět jednu z prvotních zpráv komise, tedy
zprávu o plnění vypsaných podmínek
soutěže, ze které je zřejmé,
že žádná z předběžných
nabídek nedává na uvedené požadavky
vyčerpávající odpověď.
V této zprávě se také hovoří,
že určité výjimky tvořily nabídky,
jejichž předkladatelé podmínky území
již dříve znali nebo v nich i pracovali. Ano,
mám na mysli nabídku č. 2 - Svobodná
zóna severní Čechy pro prostor Ralska a nabídku
č. 9 - Hydroprojekt plus konsorcium pro Milovice - Mladá.
O to více nejenom mě překvapuje konečný
výrok poroty mezinárodní soutěže
- v podobě společnosti s ručením omezeným
Waldstein pro prostor Ralsko a vojenský prostor Milovice
- Mladá zůstává v podstatě
neřešen, neboť údajně žádný
z projektů na toto území nesplňuje
daná kritéria.
Já nechci a nebudu, kolegyně a kolegové,
rozvíjet myšlenky politických kontextů
v závěrečném rozhodování
komise. Návrhy přihlášených společností,
ale i závěrečné hodnocení bylo
utajováno, bylo utajováno mlčenlivostí,
proto jsem na začátku zdůraznil, že
se jedná o veřejnou mezinárodní soutěž.
Bylo utajováno mlčenlivostí, mlčenlivostí
byli zavázáni i členové komise, i
mimo jiné také přednostové dotčených
okresních úřadů a vybraní starostové
obcí vůči svým občanům.
Seznámit se s návrhy v podstatě neměli
možnost ani ostatní starostové dotčených
obcí. Nelze se divit, že ze strany starostů
i občanů v obou regionech bývalých
vojenských prostorů je naznačována
nedůvěra k práci komise. S napětím
je očekáváno konečné stanovisko
vlády a samozřejmě pozornost je upřena
i na dnešní zasedání Parlamentu České
republiky k této problematice.
Občané okresu Česká Lípa, Mladá
Boleslav a Nymburk a spolu s nimi i řada starostů
obcí očekávali, že soutěž
jako taková bude zprůhledněna, požadovali,
aby byla pod veřejnou kontrolou. Oni právem zdůrazňují,
že právě v těchto případech
vzniká a je ve své podstatě prováděna
regionální politika bez možnosti vyjádření
těch, kterých se bude následně bezprostředně
týkat.
Rozvoj území obou bývalých vojenských
prostorů je natolik obsáhlá a vážná
věc, že je nutné a žádoucí,
aby i vlastní závěry vládní
komise, ať už budou jakékoli, ať už
rozhodnutí vlády bude jakékoli u obou prostorů,
aby byly projednány se starosty všech dotčených
obcí, přihlédnout je třeba i k jejich
názoru, a to zdůrazňuji, ještě
před konečným rozhodnutím vlády
či nás jako parlamentu.
Nemohu souhlasit s panem ministrem v tom, kde říká,
že všichni zainteresovaní jsou s věcmi
do důsledku seznámeni. Myslím, že to
napětí je z celé řady dopisů
a z chování občanů v těchto
regionech cítit.
Důvodů pro takovýto způsob řešení
je dnes již známo dost. Oprávněně
je například na Českolipsku poukazováno
na narůstání sociálního napětí
v souvislosti s ukončením těžby v uranových
dolech a tím zřejmě i s otázkou následné
zaměstnanosti. Město Mimoň poukazuje na svízelnou
dopravní situaci.
V obou bývalých vojenských prostorech působí
faktor času, který neúprosně ničí
stamilionové hodnoty a vážné jsou, jak
je nám všeobecně známo, i ekologické
škody. Jinými slovy, jde o záležitosti,
jak jsem již řekl v úvodu svého vystoupení,
velice náročné a složité, které
si však žádají komplexního řešení
v jistém, zejména časovém obzoru.
Mělo by i nám, kolegyně a kolegové,
poslancům českého parlamentu jít o
to, aby bylo zajištěno integrované využití
celých prostor, aby nebyly využity pouze lokální
zájmy, aby rozvoj obou územních celků
byl vyřešen skutečně na základě
ekonomických rozborů, společně s občany
a ne politikařením.
Nemám návrh na usnesení k této informaci,
ale chci požádat vládu, aby i přes známé
a uvedené skutečnosti své konečné
rozhodnutí neukvapila a dobře a objektivně
zvážila. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
a poprosím kolegu Vlčka, připraví
se kolega Machalík.
Poslanec Zdeněk Vlček: Pane předsedající,
dámy a pánové, v úvodu hned bych přistoupil
k záměru, který předložila firma
- Společnost s ručením omezeným Waldstein.
Celkový záměr této firmy dle předloženého
projektu nepřináší pro danou oblast
ani pro státní pokladnu žádný
užitek. Původní představa, že celou
oblast finančně uživí čerpání
a prodej podzemní pitné vody, je dosti pofiderní
a také organizování lovů mně
kýžený hospodářský výsledek
neukazuje. A tak bych mohl pokračovat dále, kdybych
se mohl zmínit, zda je vhodné využívat
tak kvalitní letiště jen pro sportovní
letadla, která by asi měla přivážet
zájemce, kteří by si mohli zahrát
na opravdové lovce, přičemž celé
krytí projektu má být realizováno
úvěry z bank, přičemž krytí
má být zaručeno majetkem, který by
se jim měl v rámci restituce vracet. Na restituci
nemá rodina Waldsteinů vůbec žádný
nárok, neboť majetek jim byl po právu odebrán
pro výrazný a velmi aktivní podíl
na fašistické okupaci a pro přisluhovačství
fašistické moci. Jak tito Waldsteinové ještě
dnes nacházejí odvahu vstoupit na naše území
a ještě o něco žádat, když
pamětníci jejich přisluhovačské
činnosti fašistům ještě žijí.
Není to proto, že je to jeden z mnoha příkladů,
který však na rozdíl od mnoha podobných
vyplaval na povrch a musí se tedy o nich chtě nechtě
mluvit, jak většina z vás dokázala tím,
že na minulé řádné schůzi
zamítla tento bod zařadit. Nechci domýšlet,
že poslanci tento bod nepovažují za důležitý.
Ještě se chci zmínit, že pokud někdo
věří, že v oblasti Ralsko někdo
jednal s občany, tak byl celkem dobře zmanipulován,
neboť je dost možností přesvědčit
se, že nikdo se lidí na nic neptal, a že formy,
jakými se provádí tyto anketní akce,
jsou známé a osvědčené. To,
co jsme slyšeli od pana ministra Dyby, bylo pěkné
slohové cvičení z krasopisu, ale neobjasnilo
podstatu věci. My nemáme žádnou povinnost
starat se o pochybnou šlechtu, která majetek beztak
získala po roce 1620 jako dík za to, že pomohla
plenit český národ. My už opravdovou
šlechtu, která by byla ryze česká, nemáme,
a ani o žádnou nestojíme.
Děkuji. Žádný návrh nepodávám.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
kolegu Vlčkovi. Prosím pana kolegu Machalíka,
připraví se pan poslanec Trnka.
Poslanec Jiří Machalík: Vážený
pane předsedající, vážení
kolegové, ve svém včerejším večerním
vystoupení hovořil pan ministr Dyba o tom, že
je připraven sněmovnu informovat o majetkovém
krytí jednotlivých firem, které se podílejí
a podílely na veřejné soutěži
o prostor Ralsko - Mladá. Přiznám se, že
v rámci jednotlivých sdělovacích prostředků
se objevují nejrůznější informace
o tom, jaké jsou majetkové poměry jednotlivých
společností. Ptám se tedy pana ministra Dyby,
a žádám ho, aby alespoň mě pokud
sněmovna neprojeví zájem - informoval o tom,
zda vláda či někdo jiný provedl objektivní
kontrolu, objektivní ověření reálných
majetkových poměrů akciové společnosti
nebo společnosti s ručením omezeným
Waldstein. Byl bych totiž nerad, aby se tato sněmovna
podílela na podobném aktu, který v této
společnosti není ojedinělý. To je
případ Prefa Ústí nad Labem, kdy stát
přišel o několik set miliónů,
které zaplatí daňový poplatník.
Žádám tedy pana ministra Dybu, aby - jestli
bude schopen - konkrétně odpověděl,
jaké jsou finanční zdroje a krytí
s. r. o. Waldstein. Děkuji.