Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, byli jsme vámi
požádáni, abychom vás seznámili
s výsledky mezinárodní soutěže,
kterou vypsala vláda České republiky na komplexní
řešení využití bývalých
vojenských újezdů Ralsko a Mladá.
Úvodem mi dovolte, abych se krátce zmínil
o historii těchto dvou území.
Začnu vojenským prostorem Mladá. Tento prostor
vznikl již na počátku tohoto století,
kdy jej vykoupila rakouská armáda a zřídila
zde svoje cvičiště. Vojenský prostor
v roce 1918 převzala československá armáda.
V době druhé světové války
tam byla německá armáda, po válce
se navrátilo území znovu československé
armádě a rozšířilo se. V době
okupace sovětskou armádou se na tomto prostoru překotně
stavělo a odhaduje se, že tam sovětská
armáda měla lokalizováno až 100 tisíc
vojáků.
Vojenský prostor Ralsko se začal formovat koncem
druhé světové války, kdy jej využívaly
německé jednotky pro výcvikové účely.
O jeho definitivní existenci rozhodla vláda v roce
1946. Prostor sloužil pro výcvik tankových
vojsk, dělostřelectva a letectva, rozloha tohoto
prostoru je 250 km2.
V roce 1968 ho obsadila sovětská armáda,
která zde zřídila řadu vojenských
táborů. V obou prostorech bylo postaveno značné
množství staveb, bohužel podle sovětských
norem a bez patřičných stavebních
povolení a kolaudací.
Dnes při přejímání těchto
objektů stojíme před řadou problémů.
Vysoké jsou také škody na životním
prostředí, které po sovětské
armádě v obou prostorech zůstaly. Tolik tedy
stručně k historii vývoje obou území.
A nyní mi dovolte, abych stručně zrekapituloval
způsob řešení otázek využití
prostorů Ralsko a Mladá po roce 1990, kdy bylo dosaženo
dohody o odchodu sovětských vojsk.
Tato dohoda byla podepsána 26. 2. 1990 a odchod vojsk byl
ukončen v červnu 1991. Prodej prokazatelného
majetku Sovětské armády československým
fyzickým a právnickým osobám mohl
být uskutečňován na základě
zmíněné dohody mezi vládami ČSFR
a Sovětského svazu ze dne 26. 2. 1990. Tato dohoda
měla řadu specifických dílčích
smluv.
Dohled nad veškerým prodejem měl Úřad
pro řešení důsledků pobytu sovětských
vojsk na území ČSFR. Výtěžek
z prodeje byl na základě této dohody deponován
na zvláštním účtu Úřadu
pro řešení důsledků pobytu sovětských
vojsk. Tímto způsobem probíhaly výše
uvedené prodeje do 31. března 1992. Po dohodě
z února 1990 mohly probíhat tyto prodeje sovětského
majetku přes Úřad pro řešení
důsledků pobytu sovětských vojsk do
31. 3. 1992.
Tento úřad byl zřízen v březnu
1991 v čele nejprve s generálem Ducháčkem
a od 1. ledna 1991 v čele stál doktor Jaroslav Vlček.
Prvním dokumentem, který se po odchodu sovětské
vlády v roce 1991 zabýval budoucností vojenských
újezdů, bylo usnesení federální
vlády ze září 1991, jímž
byly kromě jiného zrušeny a současně
převedeny do civilní správy kromě
dalších i vojenské újezdy Ralsko a Mladá.
Přestože újezdy byly zrušeny, armáda
si ponechala právo k užívání.
Převážnou část zemědělského
a lesního půdního fondu, který obhospodařují
Vojenské lesy a statky Mimoň a Hořovice a
řadu objektů si ponechala pro své potřeby
armáda.
Podle uvedeného usnesení měla armáda
postupně odstraňovat škody, asanovat zdevastované
území a následně je předávat
civilnímu sektoru. V návaznosti na toto usnesení
zřídila Česká vláda novou obec
v prostoru Ralsko, nazvanou Ralsko a upravila katastrální
hranice v obcích i hranice mezi okresy Česká
Lípa a Mladá Boleslav a hranici mezi okresy Mladá
Boleslav a Nymburk. Byl tak vymezen výkon státní
správy i samosprávy v těchto prostorách.
V březnu 1992 přijala vláda České
republiky další usnesení k řešení
problematiky vojenských újezdů. Jeho cílem
bylo převést majetek po Československé
armádě na nové civilní majitele. V
té době ještě také nebyly plně
vyjasněny vztahy k sovětskému majetku, který
byl v těch prostorech. Ve zmíněném
usnesení z března 1992 Česká vláda
rozhodla, že zemědělský a lesní
půdní fond, který si tehdy Československá
armáda neponechala ve svém užívání
a jež se nachází mimo zastavěné
části obcí, bude převeden na pozemkový
fond a lesy České republiky. Naopak zemědělský
půdní fond, který se nacházel v zastavěných
částech obcí, byl na ně bezúplatně
převeden. Současně byly na obce v prostoru
Ralsko převedeny i další objekty, kterých
se vzdala Československá armáda.
Pokud jde o majetek po Československé armádě
v prostoru Mladá, ten byl tímto usnesením
blokován, protože se předpokládalo,
že dojde k jeho využití za pomoci zahraničních
investorů, se kterými tehdy vedli jednání
zástupci federální vlády i někteří
poslanci Federálního shromáždění.
Stále se ještě čekalo na to, jak dopadne
jednání s ruskou stranou o vypořádání
ruského majetku.
1. 4. 1992 byla konečně podepsána dohoda
o vypořádání majetku mezi Ruskou federací
a vládou ČSFR, kterou byl nemovitý majetek
převeden na ČSFR. Následně v květnu
1992 Česká vláda svým usnesením
konstatovala, že veškerý majetek po Sovětské
armádě, který se nachází na
území České republiky, je majetkem
České republiky.
V září roku 1992 přijímá
Česká vláda usnesení, které
řeší přejímání
a předávání majetku po Sovětské
armádě z federace do prozatímní správy
okresních úřadů a způsob nakládání
s tímto majetkem. Připomínám, že
v mezidobí probíhal prodej ruského majetku.
Tímto usnesením české vlády
se řešil majetek, který nebyl sovětskou
stranou prodán do 31. 3. 1992. Do tohoto data byl prodej
sovětskou stranou podle usnesení z roku 1990 možný.
Legálnost Sověty uskutečňovaných
prodejů je v současné době - pokud
tomu rozumím - šetřena ve smyslu usnesení
Poslanecké sněmovny z 11. března. Rozhodující
však je, že eventuální problematičnost
těchto majetkových převodů neovlivňovala
soutěž na komplexní využití území
Ralska a Mladé, tzn. neovlivňovala rozhodování
komise a doporučení komise, o čemž budu
za chvíli hovořit, Je třeba si uvědomit,
že smyslem dnes diskutované soutěže na
komplexní využití majetku v prostoru Ralska
a Mladé bylo najít náčrt nejlepšího
řešení, jak oba prostory revitalizovat a navrátit
normálnímu civilnímu životu. Pro jednání
komise a její doporučování momentální
stav majetkových poměrů v těchto prostorech
byl považován za daný a nemohlo tomu být
ani jinak.
Nyní mi dovolte, abych vás informoval o skutečnostech,
které s vypsáním mezinárodní
soutěže na komplexní využití obou
prostor přímo souvisí.
O vypsání této soutěže rozhodla
vláda Československé federativní republiky
a realizací tohoto úkolu pověřila
bývalého ministra - předsedu Federálního
výboru pro životní prostředí
v květnu 1992. Federální vláda současně
rozhodla, že náklady na vypsání této
soutěže budou hrazeny z prostředků získaných
z prodeje sovětských objektů a deponovaných
na výše už zmíněném účtu
Úřadu pro řešení důsledků
pobytu sovětských vojsk. Tento úřad
tedy objednal zpracování podkladů potřebných
pro vypsání soutěže u Atelieru Gama
s. s r.o. Praha. Vzhledem k tomu, že se jednalo o území,
která patřila České republice, rozhodla
vláda ČR, aby vypisovatelem soutěže
bylo tehdejší ministerstvo pro hospodářskou
politiku a rozvoj, které jsem řídil, ve spolupráci
s ministerstvem životního prostředí
ČR a zmocněncem federální vlády
pro přejímání a předávání
majetku po sovětské armádě.
Vláda současně stanovila, že soutěž
bude vypsána ke konci října 1992 a ukončena
v polovině února 1993. Čili znovu opakuji:
počátkem měsíce září
1992 vstoupilo do procesu zajišťování
tohoto úkolu bývalé ministerstvo pro hospodářskou
politiku a rozvoj a tedy i já osobně. V průběhu
září loňského roku jsme rozeslali
na všechny naše zastupitelské úřady
a řadu různých známých renomovaných
firem propagační materiály, jimiž jsme
avizovali vypsání soutěže a oba prostory
byly tak představeny možným zájemcům
o tuto soutěž.
V průběhu října pak pracovníci
v Atelieru Gama dokončili zpracování podkladů
a podmínek pro vypisovanou soutěž. Podklady
a podmínky - a to je velmi důležité
- byly v pracovním pořádku projednány
s městy a obcemi v obou prostorech a jejich připomínky
byly do podkladů zapracovány.
V období od konce října do 15. prosince 1992
měli zájemci o soutěž možnost si
podklady a podmínky vyzvednout v sekretariátu soutěže,
který byl pověřen její organizací.
K 15. prosinci 1992 si proti úhradě vstupního
poplatku do soutěže, 800 amerických dolarů,
vyzvedlo podklady a podmínky soutěže celkem
25 firem, a to ze Spojených státu amerických,
Brazílie, Velké Británie, Itálie,
SRN, Izraele a samozřejmě také firmy z České
republiky.
V prosinci 1992 jsem na základě návrhu příslušných
ministrů a přednostů požádaných
okresních úřadů jmenoval komisi, jejímž
úkolem bylo posoudit došlé návrhy od
výše zmíněných firem a nejlepší
z nich doporučit vládě k dalšímu
jednání. Komise byla složena ze zástupců
ministerstev - pro zajímavost: ministerstvo zahraničních
věcí, ministerstvo financí, ministerstvo
obrany, ministerstvo hospodářství, ministerstvo
životního prostředí, - dále orgánů
samosprávy z obou prostorů - starosta obce Ralsko,
Okresní úřad Česká Lípa,
starosta města Bělá pod Bezdězem,
starosta města Benátky nad Jizerou, starosta města
Milovice, Okresní úřad Nymburk, Okresní
úřad Mladá Boleslav, - a z nezávislých
odborníků na urbanismus a podobné otázky.
Tito nezávislí odborníci byl pan ing. arch.
Pavel Korčák, pan ing. arch. Zdeněk Stáhlý,
pan ing. arch. Karel Vepřek. Předsedou komise byl
zpočátku můj bývalý náměstek
pan ing. Přikryl a později můj nový
náměstek pan ing. arch. Stanislav Žalud.
Všichni členové komise podepsali prohlášení,
že nejsou v žádném vztahu k posuzovaným
projektům, které firmy zaslaly k posouzení,
a že po dobu práce komise až do vyhlášení
výsledků zachovají mlčení.
Komise zahájila svou práci 19. ledna 1993. Prostudovala
předané podklady a následně navštívila
oba prostory, aby se v terénu seznámila se skutečným
stavem. Soutěž byla uzavřena 15. února
1993 v 15,00 hodin. 16. února ve 13,00 hodin byly za účasti
státního notáře, členů
poroty, zástupců sdělovacích prostředků
a některých účastníků
soutěže otevřeny došlé obálky.
Celkem obdržela komise 12 obálek, přičemž
pouze v devíti z nich byly návrhy projektů
komplexního využití území a ve
zbývajících třech jen určité
propagační materiály o firmách.
Protokol o postupu při otevírání obálek
je uložen u státního notáře a
u předsedy komise. Návazně na tento krok
komise soutěže návrhy vyhodnotila a zpracovala
k nim svoje stanovisko. Přitom hodnotila v souladu se zadáním
prostorové uspořádání a urbanistickou
koncepci obsaženou v návrzích, ekologické,
sociální a demografické aspekty návrhů
a další předpoklady rozvoje území.
Pak komise rozhodla doporučit v případě
prostoru Ralsko jako nejlepší návrh na komplexní
využití území návrh společnosti
s ručením omezeným Waldstein z České
republiky s názvem "Zelená zóna severní
Čechy", který ve stručnosti nejlépe
vystihoval nutnost harmonického rozvoje hospodářských
aktivit při respektování ekologických
omezení v daném území.
Pro prostor Mladá, v němž klíčovou
otázkou je především efektivní
a neodkladné hospodářské využití
organizovaného prostoru "Tábor II" Milovice-Boží
Dar vytvořením nových pracovních příležitostí,
znovuosídlením existujícího bytového
fondu a obnovením funkce občanské a technické
infrastruktury, která tam je, soutěž podle
názoru komise nesplnila očekávání.
Žádný návrh neřeší
přesvědčivě a jednoznačně
v soutěžních podmínkách formulovaný
úkol. Ale komise doporučila, že cílům
zadání se alespoň přiblížila
italská firma Sistemi aeroportuali a podobně zajímavé
byly návrhy americké skupiny Orchard Bechtel? Komise
doporučila, aby dále s těmito firmami bylo
jednáno o jejich bližších návrzích
na komplexní využití tohoto území.
Komise rovněž konstatovala, že v návrzích,
které postoupily do druhého kola posuzování,
jsou obsaženy cenné náměty na to, jak
v daném území postupovat, které bude
vhodné využít. Podle názoru komise však
nelze z nich přímo využít ani celkový
způsob funkčního využití území,
ani vyřešit celou ekonomickou, organizační
a právní náročnost revitalizace daného
území Mladá.
Vládu jsem s doporučeními komise seznámil
již 31. března formou ústní informace
a podrobněji 7. dubna, kdy jsem předložil obsáhlejší
zprávu včetně závěrů
komise písemně. A vláda mě pak pověřila,
abych s těmito firmami zahájil jednání
o podmínkách možné realizace jejich
projektů. Schůzka s firmou Waldstein proběhla
již 9. dubna.
Dohodli jsme se na tom, že asi do 23. dubna má firma
Waldstein předložit jejich návrhy na to, jak
si představuje další konkrétní
postup při eventuální realizaci jejich projektu,
který by mimo jiné měl - tento návrh,
další postup - obsahovat jejich náměty
na organizační zabezpečení řešení
území Ralsko, způsob financování
revitalizace prostoru Ralsko, spolupráci s místními
českými firmami na této eventuální
realizaci projektu, spolupráci s obcemi apod.
Jednání s firmou Bechtel bych rád uskutečnil
zítra večer a v nejbližší době,
po dlouhém shánění, doufám,
že se setkám také se zástupci italské
firmy Sistemi aeroportuali. Od nich očekávám,
jak by si představovaly další postup při
eventuální realizaci jejich námětu
na revitalizaci prostoru Mladá.
Dovolte mi, abych na závěr této informace
uvedl dvě důležité poznámky.
Sešel jsem se pochopitelně s komisí, která
nezávisle na mně vyhodnocovala všechny předložené
projekty. Všichni členové komise prohlásili,
že práce byla přísně odborná
a závěrečný protokol podepsali bez
výhrad. Hovořil jsem i se zástupci samosprávy
z dotčených obcí, kteří třeba
byli i nebyli v této komisi, a informovali jsme se o základních
charakteristikách jednání komise i o jejich
názorech na revitalizaci vojenských prostorů.
Starostové obcí prohlásili shodně,
že nikdo z nich nezpochybňuje objektivitu a práci
komise.
Dále bych ještě chtěl zdůraznit,
že smyslem soutěže bylo především
získat návrh na nejlepší způsob
využití bývalých vojenských újezdů
Ralsko a Mladá, nejlepší způsob jejich
návratu normálnímu civilnímu životu.
Je přirozené, že při eventuální
realizaci vítězného návrhu musí
být respektovány mimo jiné - zdůrazňuji
mimo jiné - i dané majetkové poměry.
Otázka jejich vzniku však nemohla být předmětem
zkoumání v rámci soutěže o něčem
jiném, soutěže na komplexní využití
území obou bývalých vojenských
prostorů. Otázka majetková musí být
předmětem eventuálního šetření
příslušných orgánů, které
pokud je mi známo - probíhá.
Pokud vás to samozřejmě zajímá,
o majetkových poměrech v obou prostorech přehled
existuje a mohl bych ho tady v případě zájmu
ocitovat.
Jaký bude další postup? Připravil jsem
materiál pro diskusi na poradu ministrů, ve kterém
navrhuji, aby výše uvedená doporučení
komise byla přijata. Diskuse v tuto chvíli probíhá.
Současně navrhuji, jak dále postupovat v
případě revitalizace prostoru Ralsko a Mladá,
aby byly navráceny plnohodnotnému životu. To
znamená, jakým způsobem, kdybychom přijali
návrhy společnosti Waldstein a event. třeba
některé z těch skupin na prostor Mladá,
jakým způsobem by si představovaly organizaci
celého procesu, kdo by to financoval, jak by respektovaly
daná omezení vládou. Jsou tam - jak známo
- ekologické problémy. Ti, kteří by
se podíleli na revitalizaci prostoru, se s tím musejí
vyrovnat atd. Po této diskusi bude materiál upraven
a předložen vládě s dalšími
návrhy. Tyto návrhy by měly integrovat práci
komise, diskusi s firmami Waldstein, Sistemi aeroportuali a Orchard
Bechtel.
Za vládu slibuji, že budu vždy připraven
podat sněmovně zprávu o situaci v dané
oblasti a budeme pozorně naslouchat názorům
sněmovny v otázkách, týkajících
se prostoru Mladá a Ralsko a jejich budoucnosti tak, jak
jsme to doposud dělali. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi. Nyní pro vaši informaci uvádím,
že před několika hodinami se do rozpravy k
tomuto bodu přihlásil pan poslanec Frank. Máme
teď dvě možnosti - buď zahájit rozpravu,
anebo, pokud mě paměť neklame, listuji ve své
paměti intenzívně, myslím si, že
jako řídící schůze neporuším
žádný zákon, a dokonce, že mi žádný
ředitel ani jiný řídící
není schopen zabránit v tom, abych v tomto okamžiku
vyhlásil konec dnešního jednání,
poděkoval vám za pozornost a pozval vás na
zítřek na devátou hodinu s tím, že
budeme nejprve pokračovat v projednávání
bodu 3, potom dokončíme projednávání
bodu 5.