51. § 49 včetně nadpisu zní:

"§ 49

Mezinárodní přeprava

(1) Mezinárodní přeprava zboží, peněz a mezinárodní pravidelná přeprava osob je od daňové povinnosti osvobozena.

(2) Plátce uskutečňující mezinárodní přepravu podle odstavce 1 má nárok na odpočet daně.

(3) Mezinárodní přepravou přeprava zboží, peněz a mezinárodní pravidelnou přepravou osob se rozumí přeprava dopravním prostředkem:

a) z místa v zahraničí do místa v zahraničí přes tuzemsko,

b) z místa v zahraničí do místa v tuzemsku,

c) z místa v tuzemsku do místa v zahraničí,

d) mezi dvěma místy v tuzemsku jako součást mezinárodní letecké a vodní dopravy.

(4) Pravidelnou přepravou osob se rozumí přeprava osob v určeném dopravním spojení podle předem stanovených jízdních řádů a tarifních a přepravních podmínek, kdy cestující vystupují a nastupují na předem určených zastávkách nebo místech.

(5) Služby související s mezinárodní přepravou jsou osvobozeny od daňové povinnosti, pokud jsou poskytovány v souvislosti s mezinárodní přepravou podle odstavců 1 a 3.

(6) Ustanovení § 47 odst. 4, 5, 6 a 7 platí pro mezinárodní přepravu ve stejném rozsahu jako pro vývoz zboží.

52. § 50 včetně nadpisu zní:

"§ 50

Příležitostná autobusová přeprava v tuzemsku

(1) Daňové povinnosti podléhá příležitostná autobusová přeprava v tuzemsku.

(2) Daňová povinnost vzniká dnem překročení státní hranice České a Slovenské Federativní Republiky do tuzemska.

(3) Základem daně je součin počtu přepravovaných osob a počtu ujetých kilometrů v tuzemsku. Do počtu přepravovaných osob se nezapočítává jeden řidič a jeden průvodce nebo vedoucí zájezdu.

(4) Sazba daně je 0,05 Kčs za osobu a ujetý kilometr v tuzemsku.

(5) Daň se vypočítá jako součin základu a sazby daně.

(6) Daň je splatná zálohově při překročení státní hranice České a Slovenské Federativní Republiky do tuzemska podle předpokládaného počtu ujetých kilometrů a vyúčtování daně se provede před opuštěním území České a Slovenské Federativní Republiky. Je-li zaplacená záloha nižší než skutečná daň, je provozovatel povinen rozdíl doplatit, je-li zaplacená záloha vyšší než skutečná daň, správce daně rozdíl ihned vrátí.

(7) Daň se nevyměřuje a ani nevrací do hodnoty 100 Kčs."

53. V § 51 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a připojuje se odstavec 2, který zní:

"(2) Daň se neuplatňuje u osobního automobilu, pokud byl před datem účinnosti tohoto zákona oprávněně nakoupen za cenu včetně daně z obratu nebo včetně dovozní daně".

54. § 52 včetně nadpisu zní:

"§ 52

Registrace plátců daně při přechodu na nový systém daně

(1) Osoba, jejíž obrat v roce 1991 přesáhl 6 000 000 Kčs, je povinna předložit žádost o registraci nejpozději do 30. listopadu 1992, pokud před tímto datem neukončí podnikání.

(2) Osoba, jejíž obrat od 1. ledna 1992 do 30. září 1992 přesáhne 6 000 000 Kčs, je povinna předložit žádost o registraci nejpozději do 20. prosince 1992, pokud do 31. prosince 1992 neukončí podnikání.

(3) Osoba, jejíž celkový obrat za rok 1992 přesáhne 6 000 000 Kčs, je povinna předložit žádost o registraci nejpozději do 20. ledna 1993, pokud do 31. prosince 1992 neukončí podnikání.

(4) Osoby, jejichž obrat v roce 1991 a 1992 nepřesáhl limit stanovený v odstavcích 1 a 2 a které se chtějí stát plátcem od 1. ledna 1993, mohou předložit žádost o registraci na vlastní žádost u příslušného finančního orgánu nejpozději do 20. prosince 1992.

(5) Osoby, které budou k 31. prosinci 1992 plátci daně z obratu a nepředloží do 20. prosince 1992 žádost o registraci plátce daně z přidané hodnoty, jsou povinny odvést daň z obratu u majetku pořízeného za ceny bez daně sníženou o poměrnou část oprávek podle účetního stavu k 31. prosinci 1992. Daň z obratu uvedou do posledního Hlášení o dani z obratu za rok 1992.

(6) Rozpočtové a příspěvkové organizace, účelové fondy federace a státní fondy republik, obecní zastupitelstva a obce, pokud jsou osobami podléhajícími dani, jejichž obrat v roce 1991 a 1992 nepřesáhl limit stanovený v odstavci 1 a 2, mohou předložit žádost o registraci na vlastní žádost u příslušného finančního orgánu do 20. prosince 1992. Pokud tyto subjekty nepředloží žádost o registraci k tomuto datu, nejsou povinny odvést daň z obratu u majetku pořízeného za ceny bez daně.

(7) V průběhu jednoho roku od účinnosti tohoto zákona může požádat osoba, která předložila žádost o registraci na vlastní žádost, o zrušení registrace, a to za podmínek stanovených zákonem národních rad. V těchto případech neplatí ustanovení § 5 odst. 5. V tomto případě je plátce povinen odvést daň z obratu u majetku, který oprávněně do 31. prosince 1992 nakoupil za ceny bez daně z obratu, a to podle účetního stavu k datu zrušení registrace."

55. § 53 včetně nadpisu zní:

"§ 53

Uplatňování daně u majetku kromě zásob při přechodu na nový systém daně

(1) Má-li plátce v evidenci k 1. lednu 1993 majetek kromě zásob, pořízený oprávněně za ceny včetně daně z obratu nebo dovozní daně, má nárok na odpočet této daně z obratu nebo dovozní daně snížený o částku daně odpovídající poměrné části oprávek podle zvláštních předpisů. Nárok na odpočet nevzniká, jde-li o daň zaplacenou nebo zaúčtovanou při nákupu osobního automobilu s výjimkou nákupů podle § 18, odst. 5. Nárok na odpočet podle ustanovení tohoto zákona vzniká plátci za předpokladu, že:

a) pořídil majetek kromě zásob po 1. lednu 1992,

b) má k dispozici doklady vystavené plátci daně z obratu, ze kterých je zřejmá výše daně z obratu zaplacené nebo zaúčtované nebo doklady vystavené plátci daně z obratu, ze kterých je možné výši daně z obratu určit, a doklady o zaplacení dovozní daně, a to daně z obratu a dovozní daně zaplacené nebo zaúčtované nejpozději do doby uplatnění nároku na její odpočet a maximálně do výše sazeb daně z obratu platných k 31. prosinci 1992,

c) provedl celkovou inventarizaci hmotného a nehmotného majetku, kromě zásob k 31. prosinci 1992 podle zvláštního předpisu,

(2) Odpočet daně se uplatní v daňovém přiznání, podaném za první zdaňovací období po 1. lednu 1993."

56. § 54 včetně nadpisu zní:

"§ 54

Uplatňování daně u zásob materiálu a zboží při přechodu na nový systém daně

(1) Má-li plátce k 1. lednu 1993 zásoby materiálu a zboží pořízené oprávněně za ceny včetně daně z obratu nebo dovozní daně, s výjimkou výrobků podléhajících spotřební dani, má nárok na odpočet této daně z obratu nebo dovozní daně za předpokladu, že:

a) pořídil materiál a zboží po 1. červenci 1992,

b) má k dispozici doklady, ze kterých je zřejmá výše zaplacené daně z obratu nebo dovozní daně,

c) provedl celkovou inventarizaci těchto zásob k 31. prosinci 1992 podle zvláštního předpisu.

(2) U zboží podléhajícího spotřební dani může plátce uplatnit nárok na odpočet daně ve výši 23% ze zaplacené daně z obratu nebo dovozní daně zaplacené nebo zaúčtované do doby uplatnění nároku na odpočet."

(3) Postup při uplatnění nároku na odpočet zaplacené daně z obratu a dovozní daně upraví vyhláškou příslušný orgán státní správy České republiky a Slovenské republiky.

57. Vypouští se § 55.

58. V § 56 se dosavadní text označuje jako odstavec 1 a připojují se odstavce 2 a 3, které znějí:

"(2) U smluv o koupi najaté věci uzavřených před účinností tohoto zákona se jeho ustanovení vztahují na splátky nájemného zaplacené po 1. lednu 1993. Pro účely § 9 odst. 5 a § 14 odst. 6 se v tomto případě bude vycházet z ceny bez daně snížené o nájemné zaplacené do 31. prosince 1992 a snížené o částku připadající na finanční činnosti.

(3) V případě zpět vyváženého zboží, které bylo propuštěno do záznamního oběhu v tuzemsku před účinností tohoto zákona a byla na něj uzavřena smlouva o koupi najaté věci se bude při stanovení základu daně vycházet ze základu pro vyměření cla sníženého o nájemné zaplacené do 31. prosince 1992."

59. § 57 včetně nadpisu zní:

"§ 57

Platnost dosavadních předpisů

(1) Podle dosavadních předpisů se až do svého zakončení posuzují všechny lhůty, které začaly běžet přede dnem účinnosti tohoto zákona, jakož i lhůty pro uplatnění práv, která se řídí dosavadními předpisy, i když začnou běžet po účinnosti tohoto zákona. Pro daňové povinnosti za rok 1992 a předchozí léta se použijí dosavadní předpisy upravující daň z obratu a dovozní daň.

(2) Uskuteční-li se plnění podléhající dani z obratu do 31. prosince 1992 včetně a faktura nebo jiný doklad o prodeji nebo o vnitropodnikovém použití zboží podle § 4 zákona č. 73/1952 Sb., o dani z obratu, ve znění zákona č. 107/1990 Sb., bude vystaven po 1. lednu 1993, plátce daně z obratu uvede údaje o tomto plnění do posledního Hlášení o dani z obratu za rok 1992. Byla-li faktura nebo jiný doklad vystaven po lhůtě pro vyhotovení posledního Hlášení o dani z obratu za rok 1992 nebo se jedná o opravu zdanitelného obratu podle § 11 zákona č. 73/1952 Sb., o dani z obratu, ve znění zákona č. 107/1990 Sb., vyhotoví dodatečné Hlášení o dani z obratu."

60. Příloha č. 1 se doplňuje takto:

Číselný kód

Název zboží

29251100

Sacharin a jeho soli

2941

Antibiotika

440130

Dřevěné piliny zbytky a odpad, též aglomerované ve tvaru špalků, briket, pelet a podobných tvarech

4903

Obrázková alba nebo obrázkové knihy, předlohy ke kreslení a omalovánky pro děti

4904

Hudebniny (noty), ručně psané nebo tištěné, též vázané nebo ilustrované

4905

Kartografické výrobky všech druhů, včetně atlasů, nástěnných map, topografických plánů a glóbusů, tištěné

900140

Brýlové čočky ze skla

Čl. II

"Předsednictvo Federálního shromáždění se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů vyhlásilo úplné znění zákona č. 222/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, jak vyplývá ze změn a doplnění provedených tímto zákonem."

Čl. III

1. Ustanovení § 52 odst. 1, 2, 3, 4, 5 a 6 nabývají účinnosti dnem ........... 1992.

2. Ostatní ustanovení tohoto zákona nabývají účinnosti dnem 1. ledna 1993.

Důvodová zpráva

k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 222/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty

I. Úvod

V rámci příprav daňové reformy předkládáme podle plánu legislativních prací vlády ČSFR na II. pololetí návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 222/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty. Novela zákona o dani z přidané hodnoty řeší především otázky zpřesnění a zjednodušení některých ustanovení zákona, tak aby lépe vyhovovala potřebám efektivní správy daně. Většina navrhovaných změn vyplynula z připomínek republikových ministerstev financí, pracovníků finančních orgánů a zahraničních expertů, kteří se podílejí jako konzultanti na zavádění systému daně z přidané hodnoty v ČSFR z připomínek jednotlivých resortů k některým specifickým oblastem. Nebyly akceptovány některé připomínky, které se týkaly základních principů a podmínek zdanění, jako je přesun zboží nebo služeb do nižší sazby daně, snížení limitu pro povinnou registraci, rozšíření okruhu osvobození, lhůty splatnosti daně a požadavky na specifický přístup uplatňování daně pro některá odvětví či obory. Akceptovány nebyly také některé připomínky formálního rázu (přemístění paragrafů či odstavců, doplnění některých výkladových ustanovení, změny používaných pojmů apod.), které nejsou v současné době podstatné a spíše by znamenaly komplikovanější návaznost novely na současně platné znění zákona č. 222/1992 Sb. V novele jsou řešeny zejména technické záležitosti, jejichž zjednodušení a zpřesnění by mělo přispět k jednoduššímu uplatňování daně, a to jak na straně podnikatelských subjektů, tak i na straně správců daně.

Návrh byl projednán na meziresortním připomínkovém řízení dne 15. září 1992. Akceptované připomínky byly zapracovány do návrhu, který byl předložen podle plánu legislativních prací k projednání v komisích Legislativní rady vlády ČSFR. Po projednání v legislativní komisi návrh projednala na svém zasedání dne 21. října 1992 vláda ČSFR bez závažnějších připomínek.

II. Zdůvodnění návrhu novely

K Čl. I

1. K § 1:

Na základě připomínek ministerstva dopravy se zpřesňuje předmět úpravy a zavádí se legislativní zkratka pro příležitostnou autobusovou přepravu v tuzemsku.

2. K § 2, odst. 2:

V tomto odstavci, kde se vymezují základní pojmy se navrhuje jejich doplnění a upřesnění, především o pojmy vztahující se k určení výše vlastní daňové povinnosti plátce - daň na vstupu, odpočet daně, vlastní daňová povinnost, nadměrný odpočet a doklad o použití. Podrobněji se definuje osobní automobil vzhledem k zákazu odpočtu při jeho nákupu, a to v návaznosti na připravované znění zákona o silniční dopravě.

3. K § 3 odst. 2:

Text se upravuje podle legislativní zkratky zavedené § 1.

4. K § 4:

Vypouštějí se slova " v rámci podnikání" jako nadbytečná, protože již jsou jednou obsažena v definici zdanitelného plnění.

5. K § 5:

V návaznosti na upřesnění, kdy se podnikatel stává plátcem, t. j. tím, že překročí stanovený limit, nikoliv až registrací u finančního orgánu, se upřesňuje vymezení okruhu plátců a jejich povinnosti požádat do stanovené lhůty o registraci a vypořádat daň při registraci nového subjektu popř. při zrušení registrace.

S ohledem na kapacity finančních orgánů se stanovuje, že při překročení limitu je podnikatel povinen žádost o registraci předložit do 20. dne měsíce následujícího po období, ve kterém překročil limit, aby byla zajištěna alespoň minimální doba na vyřízení.

Velmi závažným opatřením je povinná registrace osob, které společně podnikají, protože by zde docházelo k dělení obratu, a tím i k obcházení daňové povinnosti. Na závadu je neexistence jednoznačné právní úpravy společného podnikání.

Doplňuje se povinnost pro osoby podléhající dani, aby předložily žádost o registraci již ke dni zahájení podnikání, pokud předpokládají, že budou mít vyšší obrat. Důvodem pro toto opatření je, aby tito plátci neměli dočasně " daňové prázdniny" s negativními dopady na výnos daně.

Povinnost vypořádat daň při zrušení registrace plátce se upřesňuje nejen na hmotný, ale i nehmotný majetek a podle účetního stavu. Stejně tak se upřesňuje nárok na odpočet již zaplacené a zaúčtované daně při nové registraci, avšak tato možnost se omezuje na majetek pořízený nejdéle 12 měsíců před účinností registrace. Vzhledem k obecnému režimu nákupu za ceny včetně daně v systému daně z přidané hodnoty se doplňuje ustanovení o tom, že se pro účely odpočtu při registraci plátce uznávají i doklady, ve kterých se uvádí cena vč. daně, t. j. nejen daňové doklady.

6. K § 6, odst. 1:

Navrhuje se mezi osoby blízké plátci doplnit také zaměstnance a předejít tím možnostem zneužití dodání zboží a služeb za ceny nižší než obvyklé nebo bezúplatně, a tím i krácení daně.

7. K § 7, odst. 2:

Upřesňuje se, co se také považuje za zdanitelné plnění. Plně do tohoto pojmu patří i plnění pro osoby blízké plátci a je zbytečné je zvlášť uvádět. Stejně tak plněním pro účely nesouvisející s podnikáním je i osobní spotřeba plátce a proto se zvlášť již neuvádí.

8. K § 9, odst. 1, písm. f):

Ze stejných důvodů jako v bodě 5 se upřesňuje tento text.

9. K § 12:

Do požadovaných údajů pro daňové doklady se doplňují pořadové číslo dokladu, sazba daně a zaokrouhlení daně na 1 Kčs nahoru. Dále se v návaznosti na zákon ČNR o správě daní a poplatků upřesňuje název "daňové identifikační číslo".

Navrhuje se připojit nové odstavec, který definuje obsah dokladu o použití, který bude vystavován zejména u plnění pro účely nesouvisející s podnikáním včetně osobní spotřeby plátce. Dále se navrhuje v novém samostatném odstavci stanovit povinnost zaplatit daň, jestliže daňový doklad neoprávněně vystaví osoba, která není plátcem. V tomto případě není nárok na uplatnění odpočtu daně a daň na výstupu je nutné zaplatit celou.

Nově se také stanoví povinnost oznámit vystavení daňového dokladu osobou, která není registrována jako plátce a povinnost daň zaplatit. Toto porušení předpisů, které by mohlo být zneužito k obohacení na úkor daňové povinnosti se bude také postihovat sankcí uvedenou v § 42.

Na základě připomínek ministerstva dopravy se z technických důvodů pro přepravu osob považuje za daňový doklad doklad o zaplacení (jízdenka).

10. Na základě úpravy textu se vypouští i odvolávka.

11. K § 13 odst. 4:

Vzhledem k nemožnosti ve všech případech opravy základu daně uvádět datum vystavení původního daňového dokladu se navrhuje tento údaj vypustit a zpřesnit požadované údaje odkazem na § 12.

12. K § 14 odst. 6:

Z důvodů zabránění snižování základu daně se zpřesňuje jeho vymezení v případě, že cena předmětu při koupi najaté věci přesáhne 1 000 000 Kčs a stanoví se minimálně ve výši obvyklé ceny.

13. K § 14 odst. 9, 10 a 11:

Na základě připomínek se stanovuje specifický postup při stanovení základu daně při prodeji zlata, bankovek a mincí pro numismatické účely a při prodeji poštovních cenin a kolků. Vzhledem k tomu, že peníze nejsou zbožím, za základ daně se v těchto případech považuje pouze rozdíl prodejní a nominální hodnotou.

14. K § 15 odst. 2:

Místo chybně uvedeného slova "nového" se uvádí správný pojem "původního". Pojem "nový základ" je totiž totožný s pojmem "opravený základ".

15. K § 15 odst. 3:

Upřesňuje se okruh osob oprávněných provádět opravu základu daně pouze na plátce, kteří byli plátci v době původního plnění.

16. K 16 odst. 4:

Vzhledem k možnostem obcházení daňových předpisů se do sazby 23% zařazují výkony výrobní povahy s výjimkou potravinářského průmyslu. Pokud by byly zařazeny v sazbě 5%, mohlo by docházet k případům samostatného účtování výkonu a samostatného účtování materiálu nebo polotovaru, i když zdanitelným plněním je evidentně zboží. Při klasifikaci se vychází z platné vyhlášky FSÚ.

17. K § 16 odst. 4:

Podle platné klasifikace se zpřesňuje vymezení stavebních objektů o stavební práce.

18. K § 16 odst. 6:

Vedle zboží mohou být dále prodávány i služby (např. prodej letenek, jízdenek a vstupenek cestovními kancelářemi), a proto se platnost ustanovení tohoto odstavce rozšiřuje i na služby.

19. K § 17 odst. 2:

Zpřesňuje se vzorec pro výpočet daně a doplňuje se zaokrouhlování, protože není stanoveno v zákoně ČNR o správě daní a poplatků.

20. K § 17 odst. 5:

Jedná se o zpřesnění pojmů.

21. K § 17 odst. 6 a 7:

Vzhledem k tomu, že v § 12 odst. 3 je stanovena povinnost uvádět na daňovém dokladu samostatně cenu bez daně a daň u plnění s různými sazbami daně vypouštějí se uvedené odstavce v § 17.

22. K § 17a:

Vzhledem k řadě připomínek ze sféry obchodu se navrhuje možnost specifické úpravy pro stanovení základu daně a daně na výstupu v případě nákupu a prodeje zboží za účelem dalšího prodeje. Toto ustanovení by mělo přispět k jednodušší aplikaci systému daně z přidané hodnoty zejména v obchodě při prodejích konečnému spotřebiteli. Přístup uvedený v tomto paragrafu si může plátce zvolit, ale jeho použití musí oznámit finančnímu orgánu, přičemž tento způsob může používat i od zahájení své podnikatelské činnosti.

Zjednodušení spočívá především v tom, že plátce sleduje nákup zboží zařazený do jednotlivých sazeb. V poměru v jakém nakupuje zboží v jednotlivých sazbách za zdaňovací období, potom rozdělí skutečné tržby. Na konci každého kalendářního roku bude muset provést přepočet podílu a vyúčtování daně, aby nedocházelo ke zkreslování jejího základu.

23. K § 18 odst. 1:

Upřesňuje se vymezení nároku na odpočet.

24. K § 18 odst. 2:

Na základě úprav § 5 (osvědčení o registraci) se upravuje i tento odstavec týkající se nároku na odpočet daně.

25. K § 18 odst. 4, 5 a 6:

Z důvodu zjednodušení evidence a kontroly byl zákaz odpočtu omezen pouze na nákup osobního automobilu, protože je v praxi obtížné vymezit, co je zbožím a službami souvisejícími s nákupem osobního automobilu a co je pohoštěním. Zpřesňuje se zákaz odpočtu i na pořízení osobního automobilu formou finančního leasingu. Nárok na odpočet není také v případě vratných lahví ze skla, které budou zdaněny jednorázově při prodeji od výrobce a v oběhu již nebudou dále zdaňovány.

Odstavec 5 byl zjednodušen tak, že u osobních automobilů se nárok na odpočet omezuje pouze na jejich nákup a prodej za účelem dalšího prodeje.

V odstavci 6 není nutné odlišovat, zda je kupující plátcem či nikoliv, protože další prodej osobního automobilu, u něhož nebyl uplatněn odpočet, se již znovu nezdaňuje. V návaznosti na odstavec 4 se nezdaňuje ani prodej vratných lahví ze skla, u kterých nebyl uplatněn nárok na odpočet daně.

26. K § 19:

Do odstavce 1 byla z důvodu zpřesnění doplněna povinnost zaokrouhlovat vypočtený koeficient na dvě desetinná místa a byla stanovena povinnost vypočítávat tento koeficient každé zdaňovací období a ke konci kalendářního roku provést přepočet koeficientu za celý rok a vypořádat odpočet daně, aby nedocházelo k jeho úmyslnému zkreslování.

Odstavec 3 umožňuje uplatnit odpočet daně bez úpravy nároku na odpočet pomocí koeficientu, je-li koeficient vyšší než 0,95.

V odstavci 5 byl upřesněn nárok na odpočet daně pouze na zdanitelná plnění, u nichž nebyl uplatněn odpočet již dříve.

Odstavec 6 ukládá povinnost vypořádávat daň v případě hmotných a mobilizačních rezerv samostatně nejen účetně, ale i na samostatném daňovém přiznání.

27. K § 20 odst. 2 a 3:

Oba odstavce se vypouštějí, protože řešení obsahuje § 15.

28. K § 20 odst. 5:

Ve vazbě na vypuštění odstavců 2 a 3 se upravuje odkaz.

29. K § 21:

Z důvodu zjednodušení se vypouštějí odstavce 2 a 4, které stanovovaly přednost nadměrného odpočtu před běžným odpočtem a povinnost uplatňovat nadměrné odpočty postupně v tom pořadí, jak vznikly. Zrušení obou těchto povinností povede k výraznému zjednodušení povinností plátce při zpracování daňového přiznání.

30. K § 22:

V návaznosti na vypuštění odstavců 2 a 4 § 21 bylo nutné změnit znění odstavce 1, který stanoví lhůty pro vrácení nadměrného odpočtu, jak při měsíčním, tak i čtvrtletním zdaňovacím období.

31. K § 23 odst. 1:

V tomto odstavci byla z důvodu jednoznačného výkladu tohoto ustanovení vypuštěna slova " zcela nebo zčásti".

32. K § 23 odst. 2:

Jedná se o zpřesnění pojmů.

33. K § 24 odst. 1:

Vzhledem k tomu, že se vypouštějí § 33, § 35 a § 37, vypouštějí se v návaznosti na to i příslušná písmena v § 24 odst. 1.

34. K § 24 odst. 2:

Ve vazbě na definici daně na výstupu se upravuje i ustanovení tohoto paragrafu.

35. K § 25:

Na základě připomínek se osvobození poštovních činností rozšiřuje i o vydávání a prodej poštovních cenin a kolků, které patří mezi běžné činnosti pošt.

36. K § 29 odst. 3:

Z důvodu zabezpečení správy daně se zpřesňuje oznamovací povinnost pro fakultativní zdanění pronájmu pozemků nebo staveb.

37. K § 30 odst. 2:

Vedle dodání zboží se doplňuje i poskytování služeb, které se také v některých případech v rámci výchovné a vzdělávací činnosti uskutečňuje (kadeřnictví, pohostinství apod.).

38. K odvolávce 24):

Na základě připomínek se tato odvolávka zpřesňuje.

39. K odvolávce 26):

Na základě připomínek se tato odvolávka zpřesňuje.

40. K § 31 odst. 2:

Vzhledem k obtížnosti odděleného sledování prodeje léků za hotové a na lékařský předpis se navrhuje osvobodit prodej veškerých léků, jejichž vymezení je dáno resortními předpisy.

41. K odvolávce 29):

Na základě připomínek se tato odvolávka zpřesňuje.

42. K § 33, § 35, § 37 a 38 odst. 3:

§ 33 se vypouští vzhledem k tomu, že se jedná o nadbytečné ustanovení, protože pokud činnosti orgánů státní správy, územní samosprávy a soudy nejsou podnikáním a nejedná se tedy o zdanitelná plnění, nemohou být ani předmětem daně. Pokud by podnikaly, vztahovaly by se na ně ustanovení zákona stejně jako na jakékoliv osoby podléhající dani.

§ 35 se vypouští, protože jeho uplatnění by znamenalo vlastně skrytou daň. Vratné obaly by totiž obíhaly v cenách včetně daně, protože by ani plátce nemohl uplatňovat odpočet daně vzhledem k osvobození dodání obalů na výstupu. Tato skrytá daň by zatěžovala výrazně některé plátce (např. chemické, potravinářské a strojírenské podniky). Zrušením osvobození budou z daňového hlediska posuzovány vratné obaly jako jakékoliv jiné zboží. Specifický režim platí jen pro vratné láhve ze skla podle § 18.

§ 37 se vypouští ze stejných důvodů jako § 33, pokud neziskové organizace (nadace, rozpočtové organizace, fondy apod.) nepodnikají, nemůže být jejich činnost předmětem daně.

43. Vzhledem k tomu, že se budou používat zálohy, je nutné stanovit způsob jejich zaokrouhlování.

44. K § 38 odst. 5:

Stanovení prvního zdaňovacího období bylo upraveno v návaznosti na účinnost osvědčení o registraci plátce.

45. K § 39:

Na základě připomínek ministerstev financí republik byly doplněny termíny pro splatnost zvýšení daně, dodatečně splatné daně, penále a pokuty, tak aby odpovídaly úpravám realizovaným v § 42, kde bylo doplněno zvýšení daně.

46. K § 40:

Na základě připomínek republikových ministerstev financí se doplňuje i možnost předkládat dodatečné daňové přiznání.

47. K 42:

V odstavci 1 byl v návaznosti na zákon o správě daní a poplatků změněn název této sankce z penále na "zvýšení daně".

V odstavci 2 byl rozsah sankcí s ohledem na odstavec 1 rozšířen o pojem "zvýšení daně".

V odstavci 3 byla dána možnost finančním orgánům zvážit výši pokuty, přičemž maximální hranice pokuty ve výši 10% ze skutečné vlastní daňové povinnosti byla zachována.

Odstavec 4 byl rozšířen o další důvod pro vyměření pokuty, a to v případě, že plátce vůbec nepředloží daňové přiznání.

V odstavcích 6 a 7 bylo stanoveno zaokrouhlení vyměřené sankce na celé Kčs a nevyměřování sankcí, pokud nepřesáhnou hodnotu 100 Kčs.

48. K § 45 odst. 3:

Vzhledem k odlišnému termínu splatnosti daně při dovozu (30 dní ode dne, kdy je účastníku celního řízení oznámena výše vyměřeného cla) je nárok na odpočet daně vázán nikoliv na zaúčtování, ale zaplacení, aby nedocházelo k čerpání prostředků ze státního rozpočtu ještě před skutečným zaplacením daně.

49. K § 45 odst. 4:

Dodatečně se na základě upozornění Ústřední celní správy doplňují některé další dovozy zboží, které sice budou osvobozeny od cla, ale nikoliv od daně.

50. K § 47:

Z důvodů zabezpečení účinné správy daně a předcházení daňovým únikům se vymezuje pro účely zákona pojem vývozce, kterým bude vždy účastník celního řízení.

Pro lepší přehlednost a srozumitelnost při zpracování daňových přiznání u tzv. oprávněných vývozců se zpřesňuje propočet koeficientu, jehož pomocí bude vypočítáván na daňovém přiznání nárok na rychlejší vrácení nadměrného odpočtu ve vztahu k vyváženému zboží.

Upřesňuje se název vyhlášek upravujících vrácení daně popř. odpočtu daně v případě, že se uskutečňují zdanitelná plnění osobám jiných států, které požívají výhod podle mezinárodních smluv a prodej typu "tax free-shop" v prostorech celnic a mezinárodních letišť.

51. K § 49:

Podle připomínek ministerstva dopravy se opět zpřesňují používané pojmy. Liberalizují se podmínky pro osvobození služeb souvisejících s mezinárodní dopravou, tak aby se osvobození vztahovalo i na služby speditérských firem.

52. K 50:

Podle připomínek ministerstva dopravy a ve vazbě na § 1 se zpřesňují používané pojmy, aby odpovídaly předpisům o dopravě.

Do odstavce 3 bylo doplněno ustanovení o stanovení počtu přepravovaných osob pro výpočet základu daně.

V odstavci 6 byl upřesněn postup při vyúčtování daně, tj. při dodatečném doplacení nebo vrácení daně v návaznosti na skutečný počet ujetých kilometrů.

Odstavec 7 stanoví peněžní částku, do které se daň nevyměřuje ani nevrací.

53. K § 51:

Nově se navrhuje doplnit odstavec 2, který v souvislosti s uplatněním daně z přidané hodnoty po 1. lednu 1993 stanoví, že u osobního automobilu se daň po 1. lednu 1993 neuplatní, pokud byl již v roce 1992 popř. dříve nakoupen za cenu s daní z obratu nebo včetně dovozní daně.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP