§ 49-50

Navrhuje se, aby naplňování tohoto zákona vzhledem k závažnosti jeho předmětu bylo zajištěno účinnými sankčními opatřeními. Na rozdíl od stávající právní úpravy, která nechává na úvaze orgánu státní správy, zda pokutu udělí či nikoli, se navrhuje, aby pokuta byla udělena vždy, je-li k tomu zákonný důvod. Komisi se ukládá stanovit výši pokut pro jednotlivé případy porušování povinností držiteli povolení.

§ 52

Toto ustanovení má za účel zvýšit důvěru veřejnosti tím, že umožní organizovat občanskou kontrolu nezávislou na orgánech státní správy. Přitom je nutné dbát jak bezpečnosti kontrolujících občanů, tak bezpečnosti kontrolovaného předmětu.

§ 53

Informovanost a otevřenost vzájemných styků mezi osobami využívajícími jadernou energii a veřejností je základním předpokladem k dosažení důvěry a vyšší akceptability využívání jaderné energie ze strany veřejnosti.

§ 54

Vzhledem k celospolečenskému významu a rozsahu jaderných zařízení velkého významu a zejména psychologickému dopadu jejich provozu na obyvatelstvo v jejich okolí, navrhuje se vyplácení pravidelné roční finanční podpory obcím dotčené oblasti, a to po dobu výstavby až po vyřazení z provozu, nebo trvalého uzavření úložiště radioaktivních odpadů.

§ 55

Na základě ujednání jednotlivých členských států s MAAE o uplatňování záruk v souladu s ustanoveními Smlouvy o nešíření jaderných zbraní mají veškeré dokumenty a informace související se zárukovou činností důvěrný charakter, stejně jako bezpečnostní ochrana a z části i havarijní plánování.

§ 56

V případě, že právnická nebo fyzická osoba bez povolení nabyde jaderná zařízení, jaderné materiály apod. je nezbytné, aby tyto byly neprodleně převedeny pod kontrolu Komise, aby byla zajištěna jejich jaderná bezpečnost.

§ 57

V souladu s požadavkem jednoty právního řádu se stanoví nedotčenost právních předpisů upravujících např. nakládání s některými druhy zboží a technologií a jejich kontrolu, stejně jako příslušných právních předpisů obou ministerstev zdravotnictví o ochraně zdraví, stavebního zákona apod. Tím dochází ke vzájemnému provázání všech právních úprav s tím, že jsou zachována potřebná specifika vzhledem k problematice využívání jaderné energie. Pouze nakládání s radioaktivním odpadem se vyjímá z působnosti zákona O odpadech, vzhledem k potřebě specifického přístupu k nakládání s nimi.

§ 58

Půjde zejména o předpisy upravující postup bezpečnostně správních řízení, technické a organizační požadavky na zajištění bezpečného a mírového využívání jaderné energie, apod.

§ 59-60

Dané ustanovení má přechodný charakter a řeší otázky zavádění nového systému vydávaných povolní a doběhu povolení stávajících.

§ 61

Vzhledem k tomu, že většina orgánů a institucí, jejich působnost je tímto zákonem zakládána, popř. měněna, je nezbytné stanovit lhůtu k jejich ustavení a nebo provedení potřebných změn. Navrhuje se současně, aby v této době byly již kumulovány potřebné finanční prostředky, které budou převedeny do Fondu po jeho zřízení.

§ 62

Návrh jaderného zákona v hlavní zásadách nahrazuje a přesahuje zrušovaný zákon č. 28/1984 Sb., o státním dozoru nad jadernou bezpečností jaderných zařízení.

Současně je potřebné zrušit stávající Komisi a její kompetence, které nahrazuje tento Zákon.

 

PŘEDSEDA VLÁDY ČESKÉ A SLOVENSKÉ FEDERATIVNÍ REPUBLIKY

V Praze dne 17. listopadu 1992

Č. j. 4486/92-16

Vážený pane předsedo,

k Vaší žádosti ze dne 21. října 1992 zasílám v souladu s § 40 odst. 1 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění stanovisko vlády České a Slovenské Federativní Republiky k návrhu zákona o využívání jaderné energie (tisk FS č. 125).

Stanovisko přijala vláda dne 11. listopadu 1992.

Příloha

S pozdravem

Vážený pan

ing. Michal Kováč, CSc.

předseda Federálního shromáždění ČSFR

Praha

Stanovisko

vlády České a Slovenské Federativní Republiky

Předseda Federálního shromáždění zaslal v souladu s ustanovením § 39 zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění vládě České a Slovenské Federativní Republiky k zaujetí stanoviska návrh zákona o využívání jaderné energie (tisk č. 125), který Federálnímu shromáždění předložila skupina poslanců.

Vláda projednala návrh zákona na své schůzi dne 11. listopadu 1992 a zaujala k němu toto stanovisko:

Vláda si je plně vědoma potřeby řešení otázek využívání jaderné energie, včetně odpovídající právní úpravy. Předložený návrh je jedním z dalších pokusů souhrnně řešit celou problematiku.

Vláda je však toho názoru, že navrhovaná právní úprava by měla vycházet z jasně stanovené koncepce struktury jaderné legislativy a neměla by v žádném ohledu zhoršovat současný stav. Z tohoto pohledu vláda zejména upozorňuje na časová hlediska a skutečnost, že tento zákon by ani v případě dopracování a přijetí nebyl na úrovni federace použitelný. Přitom navrhovaný zákon tuto skutečnost téměř nebere v úvahu.

Za zcela zásadní považuje vláda obsahovou stránku předloženého návrhu. Vláda je názoru, že návrh nedostatečně vymezuje povinnosti subjektů při využívání jaderné energie, a to v celém procesu, tj. od přípravy výstavby až po vyřazení jaderného zařízení z provozu. V návrhu zcela chybí základní požadavky na bezpečnost a kvalitu jaderných zařízení, ani není naznačeno, jak budou tyto požadavky stanovovány. Na druhé straně problematika státního dozoru nad jadernou bezpečností a dozoru nad jadernými materiály je dnes již lépe a fungujícím způsobem upravena zákonem č. 28/1984 Sb., o státním dozoru nad jadernou bezpečností jaderných zařízení, respektive připraveným návrhem zákona o státním dozoru nad jadernými materiály a vybranými položkami. Vláda v této etapě nedoporučuje tento stav měnit.

Vláda si je též plně vědoma potřeby urychleně právně dořešit otázku jaderných fondů a problematiku jaderných odpadů. V tomto směru vláda doporučuje řešit tyto otázky odpovídajícím způsobem až na úrovni republik. To platí v plném rozsahu též o podpoře dotčených regionů.

Podstatnější dopracování vyžadují rovněž otázky náhrady škody v případě jaderných nehod.

Vláda s plnou odpovědností konstatuje, že ani naléhavost právní úpravy v některých směrech nesmí být důvodem unáhleného nebo nedomyšleného řešení.

Z těchto důvodů je vláda toho názoru, že není účelné tento právní předpis v daném pojetí přijímat ještě do zániku čs. federace a doporučuje Federálnímu shromáždění postoupit návrh národním radám s tím, aby byl využit v další etapě prací na předpisech z této oblasti.

Vláda současně doporučuje, zejména s ohledem na mezinárodní souvislosti, aby v žádném případě nebyla současně s rozdělením státu zásadně měněna koncepce státního dozoru nad jadernou bezpečností a jadernými materiály. Tyto otázky navrhuje řešit na úrovni republik až po zhodnocení stavu právní úpravy v této oblasti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP