V České republice se hlavní změny ve finačních aktivech týkaly státních finančních rezerv, které byly v listopadu 1991 nejprve zvýšeny o vykázaný rozpočtový přebytek za rok 1990 ve výši 232 mil. Kčs. V prosinci 1991 bylo ze státních finančních rezerv ČR převedeno 900 mil. Kčs na posílení základního kapitálu tehdy vzniklé českomoravské záruční a rozvojové banky. Snížení prostředků vázaných na účtě záruk se týkalo zaplacení úroků Investiční bance za státní záruku a. s. Mitas. Z ostatních prostředků u SBČS bylo hrazeno vypořádání cenových rozdílů s federací (odvedeno 160 mil. Kčs). Příjmem finančních aktiv ČR naopak byly úroky z bankovních účtů (60 mil. Kčs) a odvody resortních fondů (6 mil. Kčs).
Ve Slovenské republice bylo v červenci 1991 převedeno ze státních finančních rezerv 158 mil. Kčs na zvýšení základního kapitálu Slovenské záruční banky. V září 1991 byl ve finančních aktivech SR otevřen samostatný účet, na který byly ze slovenského státního rozpočtu převedeny prostředky ve výši 356 mil. Kčs určené na hotovostní úhrady oprávněným osobám podle zákonů o soudních a mimosoudních rehabilitacích. V průběhu roku 1991 byla rovněž realizována slovenská pohledávka vůči federaci ve výši 8 mil. Kčs k úhradě debetních cenových rozdílů SR.
Finanční výpomoci a záruky státu za bankovní úvěry
V roce 1991 byly ze státního rozpočtu, resp. státních finančních aktiv federace poskytnuty návratné finanční výpomoci ve výši 8,5 mld Kčs. Těmito výpomocemi byly řešeny zejména problémy nedostatku finančních zdrojů u ČSD (2,2 mld Kčs), problémy překlenutí dočasného nedostatku finančních prostředků u Centra kuponové privatizace (0,5 mld Kčs), dočasné zabezpečení fungování tržní regulace zemědělských výrobků prostřednictvím SFHR (4,05 mld Kčs) a další naléhavé problémy podnikové sféry. Poprvé byly poskytnuty návratné finanční výpomoci soukromému sektoru, a to ve smyslu usnesení vlády ČSFR č. 132/91 na výrobu měřící a regulační techniky zaměřené na úsporu tepla v domácnostech ve výši 89,5 mil. Kčs.
Přehled o návratných finančních výpomocích federace
|
v mil. Kčs |
Stav k 1. 1. 1991 |
3 666,5 |
Poskytnuté v roce 1991 |
8 546,3 |
Splacené v roce 1991 |
707,9 |
Stav k 31. 12. 1991 |
11 504,9 |
Základním problémem návratných finančních výpomocí byla malá schopnost podniků, kterým byly poskytnuty, je v dohodnutém termínu resp. vůbec platit. To dokazuje skutečnost, že v roce 1991 byla již podruhé odložena splátka návratné finanční výpomoci poskytnuté v roce 1990 uhelným dolům (1,8 mld Kčs do konce roku 1993). Obdobně i ČSD byla splátka jedné výpomoci odložena (1,03 mld Kčs do konce roku 1992) a je možno očekávat, že s největší pravděpodobností dojde i k odkladu dalších splátek výpomocí poskytnutých v roce 1991.
Z rozpočtu ČR byly v roce 1991 poskytnuty návratné finanční výpomoci ve výši 510,8 mil. Kčs. Z rozpočtu SR nebyly v minulém roce finanční výpomoci čerpány.
V roce 1991 poskytlo FMF záruky za bankovní úvěry ve výši 5 019 mil. Kčs, z toho:
|
v mil. Kčs |
Zetor Brno |
255 |
ČSD |
4 724 |
ČSTK |
40 |
Úvěry pro Zetor Brno a ČSD byly splatné ještě v roce 1991, avšak vzhledem k nedostatku finančních prostředků byla splátka oběma subjektům odložena. Při schvalování použití přebytku státního rozpočtu federace za rok 1991 Federální shromáždění souhlasilo s tím, aby částka 1,2 mld Kčs byla uvolněna na splátku části úvěru pro ČSD zaručeného FMF. Splátka zbývající části byla odložena do 30. 11. 1992. Oba úvěry se však jeví značně rizikové, a proto možno očekávat, že nakonec dojde k uplatnění záruky FMF.
Přehled o státních zárukách federace
|
v mil. Kčs |
Stav k 1. 1. 1991 |
6 477 |
Poskytnuté v roce 1991 |
5 019 |
Stav k 31. 12. 1991 |
11 496 |
Ve stavu k 1. 1. 1991 jsou uvedeny jen záruky poskytnuté na úvěry podnikům, které později přešly do působnosti republikových orgánů.
Ze státního rozpočtu ČR byly v roce 1991 poskytnuty záruky na úvěry ve výši 1 774 mil. Kčs a ze státního rozpočtu SR ve výši 19 585,5 mil. Kčs.
Celkově vysoký stav záruk poskytnutých ze státních rozpočtů za úvěry domácích bank vytváří vážná rizika pro průběh rozpočtového hospodaření v roce 1992 vzhledem k tomu, že v důsledku napětí v letošních rozpočtech nebylo možno vytvořit potřebné rezervy na krytí těchto rizik. Finanční rada, která se problematikou státních záruk za poskytnuté úvěry zabývala 10. 4. 1992, reagovala na dosavadní, podle jednotlivých státních rozpočtů v podstatě autonomní a nekoordinovaný vývoj, přijetím řady opatření směřujících k regulaci těchto finančních aktivit státu.
VII. Hospodaření státních fondů
V této oblasti došlo v roce 1991 ke značným změnám, které signalizují posilování odděleného fondového hospodaření na určitých úsecích, ačkoliv na vytváření zdrojů fondů se podílejí významně i nadále prostředky státního rozpočtu.
Zatímco v roce 1990 existovaly v České i ve Slovenské republice pouze Státní fond pro zúrodnění půdy, Státní fond vodního hospodářství a Fond ochrany ovzduší, došlo v roce 1991 k těmto změnám, resp. existovaly tyto státní fondy:
v České republice
- Státní fond životního prostředí (zřízený s účinností od 4. 10. 1991 zákonem ČNR č. 388/1991 Sb., jehož součástí se staly Státní fond vodního hospodářství a Fond ochrany ovzduší),
- Státní fond pro zúrodnění půdy,
ve Slovenské republice
- Státní fond životního prostředí (zřízený od dubna 1991 zákonem SNR č. 128/1991 Sb., sloučením Státního fondu vodního hospodářství a Fondu ochrany ovzduší),
- Státní fond pro zúrodnění půdy,
Nově byly ve Slovenské republice zřízeny tyto fondy:
- Státní fond kultury ProSlovakia (zákonem SNR č. 95/1991 Sb.),
- Státní fond zvelebování lesa (zákon SNR č. 131/1991 Sb.),
- Státní fond tržní regulace v zemědělství (zákon SNR č. 270/1991 Sb.),
- Státní vodohospodářský fond (zákon SNR č. 318/1991 Sb.).
Ve federaci byl zřízen zákonným opatřením předsednictva FS ze dne 5. 8. 1991 č. 340 Sb. Federální fond tržní regulace v zemědělství. V souladu s usnesením vlády ČSFR č. 473/1991 zabezpečovala do konce roku 1991 činnost tohoto fondu Správa federálních hmotných rezerv, od 1. 1. 1992 hospodaří tento fond jako samostatná právnická osoba.
Státní fondy pro zúrodnění půdy
Činnost těchto fondů se v obou republikách proti minulým obdobím dále omezila, rozsah zdrojů fondů v roce 1991 ve výši 0,98 mld Kčs znamená pokles proti roku 1990 na 41 %.
Odvody za odnětí zemědělské půdy dosáhly částky 0,57 mld Kčs, což je 48 % objemu odvodů v roce 1990. Dotace ze státního rozpočtu, poskytované pouze ve Slovenské republice, činily za rok 1991 částku 0,22 mld Kčs, což je 69 % objemu dotace poskytnuté ze státního rozpočtu v roce 1990.
Objem celkových výdajů fondů činil 0,70 mld Kčs, což je pouze 45 % objemu výdajů roku 1990. I při snížených zdrojích fondy vykázaly relativně vysoký zůstatek prostředků ke konci roku v ČR 0,27 mld Kčs, což ve srovnání se zůstatkem z roku 1990 ve výši 0,15 mld Kčs jen dokresluje obtížné plnění záměrů fondů v podmínkách složité finanční situace zemědělských podniků, a to jak u investičních melioračních prací, soustředěných prakticky na dokončování rozestavěných akcí, tak i u provozních výdajů, určených především na údržbu opravy a provoz hlavních melioračních zařízení a odvodnění.
Státní fondy životního prostředí
Rozsah hospodaření těchto nejvýznamnějších státních fondů v obou republikách byl v roce 1991 srovnatelný se souhrnem hospodaření fondů ochrany ovzduší a fondů vodního hospodářství za rok 1990.
Výdaje fondů dosáhly v roce 1991 celkové částky 2,63 mld Kčs při překročení rozpočtovaného objemu o 0,28 mld Kčs a jejich použití bylo převážně určeno na financování výstavby resortních, městských a místních čistíren vod, investičních akcí zlepšujících kvalitu ovzduší, např. plynofikaci kotelen, rekonstrukce odlučovačů tuhých emisí a teplofikací.
V naplňování plánovaných zdrojů poplatky a pokutami za znečisťování vod a ovzduší docházelo často k potížím z důvodu platební neschopnosti podniků platících úplaty (rozpočet příjmů ve výši 1,96 mld Kčs byl splněn na 1,75 mld Kčs, tj. 89,3 %), a proto byly zdroje ve Slovenské republice posíleny zvýšením plánované dotace ze státního rozpočtu o 0,37 mld Kčs na celkovou částku 0,76 mld Kčs.
Konečné zůstatky fondů v obou republikách jsou schodkové (0,03 mld Kčs), avšak proti roku 1990 schodek poklesl na poloviční výši.
Ostatní státní fondy
Tyto fondy, vytvořené v průběhu roku 1991 ve Slovenské republice, teprve zahajují svou činnost, ať již se jedná o Státní fond zvelebování lesa, Státní vodohospodářský fond nebo Státní fond kultury a teprve v příštím období bude možno posoudit vývoj jejich hospodaření.
Celkově lze konstatovat, že rozšiřování počtu státních fondů v roce 1991, které zřejmě bude pokračovat i v roce 1992, vytváří složitější vztahy v rozpočtové soustavě a ztěžuje kontrolu rozpočtového hospodaření státu.
TABULKOVÁ ČÁST
K NÁVRHU STÁTNÍHO ZÁVĚREČNÉHO ÚČTU FEDERACE
A SOUHRNU STÁTNÍCH ZÁVĚREČNÝCH ÚČTŮ ČSFR
ZA ROK 1991
Praha, květen 1992
Seznam tabulek
Název tabulky |
Název prvku |
Číslo tabulky |
Celkové výsledky hospodaření státních rozpočtů |
Federace |
1A |
|
ČR |
1B |
|
SR |
1C |
|
ČSFR |
1D |
Bilance příjmů a výdajů státních rozpočtů |
Federace |
2A |
|
ČR |
2B |
|
SR |
2C |
|
ČSFR |
2D |
Příjmy státního rozpočtu podle kapitol a seskupení položek |
Federace |
3A |
Výdaje státního rozpočtu podle kapitol a seskupení položek |
Federace |
3B |
Bilance příjmů a výdajů místních orgánů |
ČR |
4A |
|
SR |
4B |
|
ČSFR |
4C |
Bilance příjmů a výdajů státních rozpočtů a rozpočtů místních orgánů |
ČSFR |
5 |
Přehled státních finančních aktiv a pasív |
Federace |
6A |
|
ČR |
6B |
|
SR |
6C |
|
ČSFR |
6D |
Závěrečný účet státního fondu pro zúrodnění půdy |
- |
7 |
Závěrečný účet fondu životního prostředí |
- |
8 |
Závěrečné účty ostatních státních fondů |
- |
9 |
Přehled o plnění závazných ukazatelů |
Federace |
10A |
|
ČR |
10B |
|
SR |
10C |
Poznámka:
Tabulková část k návrhu státního závěrečného účtu čs. federace a souhrnu státních závěrečných účtů ČSFR za rok 1991 je sestavována automatizovaně na počítači. Údaje v tabulkách byly na tisíce zaokrouhlovány z prvotních údajů vedených v Kčs a hal. Vzhledem k tomu nemusí být shodné stejné sumární údaje v různých tabulkách.
CELKOVE VYSLEDKY HOSPODARENI STATNIHO ROZPOCTU
TABULKA: 1A
STRANA: 1
V TIS. KCS
NAZEV PRVKU: FEDERACE
OBDOBI VYHODNOCENI: LEDEN AZ PROSINEC 1991
UKAZATEL |
ROZPOCET SCHVALENY |
ROZPOCET UPRAVENY |
VYSLEDEK |
% K UPR. ROZP. |
PRIJMY |
|
|
|
|
PRIJMY OD ORGANIZACI |
107775051 |
123175051 |
122785230 |
99,7 |
V TOM: Z HOSPODARSTVI |
89028628 |
103928628 |
97047022 |
93,4 |
Z VEDY A TECHNIKY |
124993 |
124993 |
99522 |
79,6 |
Z PENEZ. A TECHN. SLUZEB |
16736729 |
17236729 |
23450800 |
136,1 |
ZE SPOL. SLUZEB A CINNOSTI |
85701 |
85701 |
50612 |
59,1 |
Z OBRANY A BEZPECNOSTI |
1799000 |
1799000 |
2137274 |
118,8 |
Z FINANCNICH OPATRENI |
0 |
0 |
0 |
0 |
DANE OD OBYVATELSTVA A POPLATKY |
300000 |
300000 |
320011 |
106,7 |
OSTATNI PRIJMY (SK. 6) |
424949 |
424949 |
928963 |
218,6 |
PRIJMY UHRNEM |
108500000 |
123900000 |
124034204 |
100,1 |
VYDAJE |
|
|
|
|
VYDAJE USTR. RIZENYCH ORGANIZACI NA: |
|
|
|
|
-HOSPODARSTVI |
16201324 |
29538928 |
30619471 |
103,7 |
-VEDU A TECHNIKU |
1656599 |
1656599 |
1286974 |
77,7 |
-PENEZNI A TECHNICKE SLUZBY |
16694485 |
17722185 |
16865032 |
95,2 |
-SPOL. SLUZBY A CINNOSTI PRO OBYV. |
34087360 |
34487360 |
33215768 |
96,3 |
-OBRANU A BEZPECNOST |
30887200 |
31498400 |
32203029 |
102,2 |
-SPRAVU |
2773032 |
2796528 |
3454470 |
123,5 |
-FINANCNI OPATRENI |
0 |
0 |
0 |
0 |
VYDAJE CELKEM |
102300000 |
117700000 |
117644744 |
100,0 |
PREBYTEK +, SCHODEK - |
6200000 |
6200000 |
6389460 |
103,0 |
CELKOVE VYSLEDKY HOSPODARENI STATNIHO ROZPOCTU
TABULKA: 1B
STRANA: 1
V TIS. KCS
NAZEV PRVKU: CR
OBDOBI VYHODNOCENI: LEDEN AZ PROSINEC 1991
UKAZATEL |
ROZPOCET SCHVALENY |
ROZPOCET UPRAVENY |
VYSLEDEK |
% K UPR. ROZP. |
PRIJMY |
|
|
|
|
PRIJMY OD ORGANIZACI |
146700702 |
188197185 |
172660757 |
91,7 |
V TOM: Z HOSPODARSTVI |
134398094 |
172631606 |
162224474 |
94,0 |
Z VEDY A TECHNIKY |
337262 |
333567 |
356630 |
106,9 |
Z PENEZ. A TECHN. SLUZEB |
6882534 |
10085235 |
4105857 |
40,7 |
ZE SPOL. SLUZEB A CINNOSTI |
4784812 |
4848777 |
5774750 |
119,1 |
Z OBRANY A BEZPECNOSTI |
298000 |
298000 |
199046 |
66,8 |
Z FINANCNICH OPATRENI |
0 |
0 |
0 |
0 |
DANE OD OBYVATELSTVA A POPLATKY |
35601200 |
52331148 |
50577230 |
96,6 |
OSTATNI PRIJMY (SK. 6) |
307998 |
482715 |
3349966 |
x |
PRIJMY CELKEM |
182609900 |
241011048 |
226587953 |
94,0 |
VYDAJE |
|
|
|
|
VYDAJE USTR. RIZENYCH ORGANIZACI NA: |
|
|
|
|
-HOSPODARSTVI |
33942328 |
33457134 |
28953335 |
86,5 |
-VEDU A TECHNIKU |
4644799 |
4666547 |
4679661 |
100,3 |
-PENEZNI A TECHNICKE SLUZBY |
5463269 |
5555897 |
5884522 |
105,9 |
-SPOL. SLUZBY A CINNOSTI PRO OBYV. |
111561562 |
114818406 |
124901506 |
108,8 |
-OBRANU A BEZPECNOST |
5821000 |
6548195 |
7312980 |
111,7 |
-SPRAVU |
2321242 |
2446527 |
3528918 |
144,2 |
-FINANCNI OPATRENI |
0 |
0 |
0 |
0 |
VYDAJE CELKEM |
163754200 |
167492706 |
175260922 |
104,6 |
DOTACE A SUBVENCE ZE SR REPUBLIK DO ROZPOCTU MO |
17755700 |
72418342 |
64945215 |
89,7 |
VYDAJE UHRNEM |
181509900 |
239911048 |
240206137 |
100,1 |
PREBYTEK +, SCHODEK - |
1100000 |
1100000 |
-13618183 |
x |