V České republice se hlavní změny ve finačních aktivech týkaly státních finančních rezerv, které byly v listopadu 1991 nejprve zvýšeny o vykázaný rozpočtový přebytek za rok 1990 ve výši 232 mil. Kčs. V prosinci 1991 bylo ze státních finančních rezerv ČR převedeno 900 mil. Kčs na posílení základního kapitálu tehdy vzniklé českomoravské záruční a rozvojové banky. Snížení prostředků vázaných na účtě záruk se týkalo zaplacení úroků Investiční bance za státní záruku a. s. Mitas. Z ostatních prostředků u SBČS bylo hrazeno vypořádání cenových rozdílů s federací (odvedeno 160 mil. Kčs). Příjmem finančních aktiv ČR naopak byly úroky z bankovních účtů (60 mil. Kčs) a odvody resortních fondů (6 mil. Kčs).

Ve Slovenské republice bylo v červenci 1991 převedeno ze státních finančních rezerv 158 mil. Kčs na zvýšení základního kapitálu Slovenské záruční banky. V září 1991 byl ve finančních aktivech SR otevřen samostatný účet, na který byly ze slovenského státního rozpočtu převedeny prostředky ve výši 356 mil. Kčs určené na hotovostní úhrady oprávněným osobám podle zákonů o soudních a mimosoudních rehabilitacích. V průběhu roku 1991 byla rovněž realizována slovenská pohledávka vůči federaci ve výši 8 mil. Kčs k úhradě debetních cenových rozdílů SR.

Finanční výpomoci a záruky státu za bankovní úvěry

V roce 1991 byly ze státního rozpočtu, resp. státních finančních aktiv federace poskytnuty návratné finanční výpomoci ve výši 8,5 mld Kčs. Těmito výpomocemi byly řešeny zejména problémy nedostatku finančních zdrojů u ČSD (2,2 mld Kčs), problémy překlenutí dočasného nedostatku finančních prostředků u Centra kuponové privatizace (0,5 mld Kčs), dočasné zabezpečení fungování tržní regulace zemědělských výrobků prostřednictvím SFHR (4,05 mld Kčs) a další naléhavé problémy podnikové sféry. Poprvé byly poskytnuty návratné finanční výpomoci soukromému sektoru, a to ve smyslu usnesení vlády ČSFR č. 132/91 na výrobu měřící a regulační techniky zaměřené na úsporu tepla v domácnostech ve výši 89,5 mil. Kčs.

Přehled o návratných finančních výpomocích federace

 

v mil. Kčs

Stav k 1. 1. 1991

3 666,5

Poskytnuté v roce 1991

8 546,3

Splacené v roce 1991

707,9

Stav k 31. 12. 1991

11 504,9

Základním problémem návratných finančních výpomocí byla malá schopnost podniků, kterým byly poskytnuty, je v dohodnutém termínu resp. vůbec platit. To dokazuje skutečnost, že v roce 1991 byla již podruhé odložena splátka návratné finanční výpomoci poskytnuté v roce 1990 uhelným dolům (1,8 mld Kčs do konce roku 1993). Obdobně i ČSD byla splátka jedné výpomoci odložena (1,03 mld Kčs do konce roku 1992) a je možno očekávat, že s největší pravděpodobností dojde i k odkladu dalších splátek výpomocí poskytnutých v roce 1991.

Z rozpočtu ČR byly v roce 1991 poskytnuty návratné finanční výpomoci ve výši 510,8 mil. Kčs. Z rozpočtu SR nebyly v minulém roce finanční výpomoci čerpány.

V roce 1991 poskytlo FMF záruky za bankovní úvěry ve výši 5 019 mil. Kčs, z toho:

 

v mil. Kčs

Zetor Brno

255

ČSD

4 724

ČSTK

40

Úvěry pro Zetor Brno a ČSD byly splatné ještě v roce 1991, avšak vzhledem k nedostatku finančních prostředků byla splátka oběma subjektům odložena. Při schvalování použití přebytku státního rozpočtu federace za rok 1991 Federální shromáždění souhlasilo s tím, aby částka 1,2 mld Kčs byla uvolněna na splátku části úvěru pro ČSD zaručeného FMF. Splátka zbývající části byla odložena do 30. 11. 1992. Oba úvěry se však jeví značně rizikové, a proto možno očekávat, že nakonec dojde k uplatnění záruky FMF.

Přehled o státních zárukách federace

 

v mil. Kčs

Stav k 1. 1. 1991

6 477

Poskytnuté v roce 1991

5 019

Stav k 31. 12. 1991

11 496

Ve stavu k 1. 1. 1991 jsou uvedeny jen záruky poskytnuté na úvěry podnikům, které později přešly do působnosti republikových orgánů.

Ze státního rozpočtu ČR byly v roce 1991 poskytnuty záruky na úvěry ve výši 1 774 mil. Kčs a ze státního rozpočtu SR ve výši 19 585,5 mil. Kčs.

Celkově vysoký stav záruk poskytnutých ze státních rozpočtů za úvěry domácích bank vytváří vážná rizika pro průběh rozpočtového hospodaření v roce 1992 vzhledem k tomu, že v důsledku napětí v letošních rozpočtech nebylo možno vytvořit potřebné rezervy na krytí těchto rizik. Finanční rada, která se problematikou státních záruk za poskytnuté úvěry zabývala 10. 4. 1992, reagovala na dosavadní, podle jednotlivých státních rozpočtů v podstatě autonomní a nekoordinovaný vývoj, přijetím řady opatření směřujících k regulaci těchto finančních aktivit státu.

VII. Hospodaření státních fondů

V této oblasti došlo v roce 1991 ke značným změnám, které signalizují posilování odděleného fondového hospodaření na určitých úsecích, ačkoliv na vytváření zdrojů fondů se podílejí významně i nadále prostředky státního rozpočtu.

Zatímco v roce 1990 existovaly v České i ve Slovenské republice pouze Státní fond pro zúrodnění půdy, Státní fond vodního hospodářství a Fond ochrany ovzduší, došlo v roce 1991 k těmto změnám, resp. existovaly tyto státní fondy:

v České republice

- Státní fond životního prostředí (zřízený s účinností od 4. 10. 1991 zákonem ČNR č. 388/1991 Sb., jehož součástí se staly Státní fond vodního hospodářství a Fond ochrany ovzduší),

- Státní fond pro zúrodnění půdy,

ve Slovenské republice

- Státní fond životního prostředí (zřízený od dubna 1991 zákonem SNR č. 128/1991 Sb., sloučením Státního fondu vodního hospodářství a Fondu ochrany ovzduší),

- Státní fond pro zúrodnění půdy,

Nově byly ve Slovenské republice zřízeny tyto fondy:

- Státní fond kultury ProSlovakia (zákonem SNR č. 95/1991 Sb.),

- Státní fond zvelebování lesa (zákon SNR č. 131/1991 Sb.),

- Státní fond tržní regulace v zemědělství (zákon SNR č. 270/1991 Sb.),

- Státní vodohospodářský fond (zákon SNR č. 318/1991 Sb.).

Ve federaci byl zřízen zákonným opatřením předsednictva FS ze dne 5. 8. 1991 č. 340 Sb. Federální fond tržní regulace v zemědělství. V souladu s usnesením vlády ČSFR č. 473/1991 zabezpečovala do konce roku 1991 činnost tohoto fondu Správa federálních hmotných rezerv, od 1. 1. 1992 hospodaří tento fond jako samostatná právnická osoba.

Státní fondy pro zúrodnění půdy

Činnost těchto fondů se v obou republikách proti minulým obdobím dále omezila, rozsah zdrojů fondů v roce 1991 ve výši 0,98 mld Kčs znamená pokles proti roku 1990 na 41 %.

Odvody za odnětí zemědělské půdy dosáhly částky 0,57 mld Kčs, což je 48 % objemu odvodů v roce 1990. Dotace ze státního rozpočtu, poskytované pouze ve Slovenské republice, činily za rok 1991 částku 0,22 mld Kčs, což je 69 % objemu dotace poskytnuté ze státního rozpočtu v roce 1990.

Objem celkových výdajů fondů činil 0,70 mld Kčs, což je pouze 45 % objemu výdajů roku 1990. I při snížených zdrojích fondy vykázaly relativně vysoký zůstatek prostředků ke konci roku v ČR 0,27 mld Kčs, což ve srovnání se zůstatkem z roku 1990 ve výši 0,15 mld Kčs jen dokresluje obtížné plnění záměrů fondů v podmínkách složité finanční situace zemědělských podniků, a to jak u investičních melioračních prací, soustředěných prakticky na dokončování rozestavěných akcí, tak i u provozních výdajů, určených především na údržbu opravy a provoz hlavních melioračních zařízení a odvodnění.

Státní fondy životního prostředí

Rozsah hospodaření těchto nejvýznamnějších státních fondů v obou republikách byl v roce 1991 srovnatelný se souhrnem hospodaření fondů ochrany ovzduší a fondů vodního hospodářství za rok 1990.

Výdaje fondů dosáhly v roce 1991 celkové částky 2,63 mld Kčs při překročení rozpočtovaného objemu o 0,28 mld Kčs a jejich použití bylo převážně určeno na financování výstavby resortních, městských a místních čistíren vod, investičních akcí zlepšujících kvalitu ovzduší, např. plynofikaci kotelen, rekonstrukce odlučovačů tuhých emisí a teplofikací.

V naplňování plánovaných zdrojů poplatky a pokutami za znečisťování vod a ovzduší docházelo často k potížím z důvodu platební neschopnosti podniků platících úplaty (rozpočet příjmů ve výši 1,96 mld Kčs byl splněn na 1,75 mld Kčs, tj. 89,3 %), a proto byly zdroje ve Slovenské republice posíleny zvýšením plánované dotace ze státního rozpočtu o 0,37 mld Kčs na celkovou částku 0,76 mld Kčs.

Konečné zůstatky fondů v obou republikách jsou schodkové (0,03 mld Kčs), avšak proti roku 1990 schodek poklesl na poloviční výši.

Ostatní státní fondy

Tyto fondy, vytvořené v průběhu roku 1991 ve Slovenské republice, teprve zahajují svou činnost, ať již se jedná o Státní fond zvelebování lesa, Státní vodohospodářský fond nebo Státní fond kultury a teprve v příštím období bude možno posoudit vývoj jejich hospodaření.

Celkově lze konstatovat, že rozšiřování počtu státních fondů v roce 1991, které zřejmě bude pokračovat i v roce 1992, vytváří složitější vztahy v rozpočtové soustavě a ztěžuje kontrolu rozpočtového hospodaření státu.

 

TABULKOVÁ ČÁST

K NÁVRHU STÁTNÍHO ZÁVĚREČNÉHO ÚČTU FEDERACE

A SOUHRNU STÁTNÍCH ZÁVĚREČNÝCH ÚČTŮ ČSFR

ZA ROK 1991

Praha, květen 1992

 

Seznam tabulek

Název tabulky

Název prvku

Číslo tabulky

Celkové výsledky hospodaření státních rozpočtů

Federace

1A

 

ČR

1B

 

SR

1C

 

ČSFR

1D

Bilance příjmů a výdajů státních rozpočtů

Federace

2A

 

ČR

2B

 

SR

2C

 

ČSFR

2D

Příjmy státního rozpočtu podle kapitol a seskupení položek

Federace

3A

Výdaje státního rozpočtu podle kapitol a seskupení položek

Federace

3B

Bilance příjmů a výdajů místních orgánů

ČR

4A

 

SR

4B

 

ČSFR

4C

Bilance příjmů a výdajů státních rozpočtů a rozpočtů místních orgánů

ČSFR

5

Přehled státních finančních aktiv a pasív

Federace

6A

 

ČR

6B

 

SR

6C

 

ČSFR

6D

Závěrečný účet státního fondu pro zúrodnění půdy

-

7

Závěrečný účet fondu životního prostředí

-

8

Závěrečné účty ostatních státních fondů

-

9

Přehled o plnění závazných ukazatelů

Federace

10A

 

ČR

10B

 

SR

10C

Poznámka:

Tabulková část k návrhu státního závěrečného účtu čs. federace a souhrnu státních závěrečných účtů ČSFR za rok 1991 je sestavována automatizovaně na počítači. Údaje v tabulkách byly na tisíce zaokrouhlovány z prvotních údajů vedených v Kčs a hal. Vzhledem k tomu nemusí být shodné stejné sumární údaje v různých tabulkách.

 

CELKOVE VYSLEDKY HOSPODARENI STATNIHO ROZPOCTU

TABULKA: 1A

STRANA: 1

V TIS. KCS

NAZEV PRVKU: FEDERACE

OBDOBI VYHODNOCENI: LEDEN AZ PROSINEC 1991

UKAZATEL

ROZPOCET SCHVALENY

ROZPOCET UPRAVENY

VYSLEDEK

% K UPR. ROZP.

PRIJMY

 

 

 

 

PRIJMY OD ORGANIZACI

107775051

123175051

122785230

99,7

V TOM: Z HOSPODARSTVI

89028628

103928628

97047022

93,4

Z VEDY A TECHNIKY

124993

124993

99522

79,6

Z PENEZ. A TECHN. SLUZEB

16736729

17236729

23450800

136,1

ZE SPOL. SLUZEB A CINNOSTI

85701

85701

50612

59,1

Z OBRANY A BEZPECNOSTI

1799000

1799000

2137274

118,8

Z FINANCNICH OPATRENI

0

0

0

0

DANE OD OBYVATELSTVA A POPLATKY

300000

300000

320011

106,7

OSTATNI PRIJMY (SK. 6)

424949

424949

928963

218,6

PRIJMY UHRNEM

108500000

123900000

124034204

100,1

VYDAJE

 

 

 

 

VYDAJE USTR. RIZENYCH ORGANIZACI NA:

 

 

 

 

-HOSPODARSTVI

16201324

29538928

30619471

103,7

-VEDU A TECHNIKU

1656599

1656599

1286974

77,7

-PENEZNI A TECHNICKE SLUZBY

16694485

17722185

16865032

95,2

-SPOL. SLUZBY A CINNOSTI PRO OBYV.

34087360

34487360

33215768

96,3

-OBRANU A BEZPECNOST

30887200

31498400

32203029

102,2

-SPRAVU

2773032

2796528

3454470

123,5

-FINANCNI OPATRENI

0

0

0

0

VYDAJE CELKEM

102300000

117700000

117644744

100,0

PREBYTEK +, SCHODEK -

6200000

6200000

6389460

103,0

CELKOVE VYSLEDKY HOSPODARENI STATNIHO ROZPOCTU

TABULKA: 1B

STRANA: 1

V TIS. KCS

NAZEV PRVKU: CR

OBDOBI VYHODNOCENI: LEDEN AZ PROSINEC 1991

UKAZATEL

ROZPOCET SCHVALENY

ROZPOCET UPRAVENY

VYSLEDEK

% K UPR. ROZP.

PRIJMY

 

 

 

 

PRIJMY OD ORGANIZACI

146700702

188197185

172660757

91,7

V TOM: Z HOSPODARSTVI

134398094

172631606

162224474

94,0

Z VEDY A TECHNIKY

337262

333567

356630

106,9

Z PENEZ. A TECHN. SLUZEB

6882534

10085235

4105857

40,7

ZE SPOL. SLUZEB A CINNOSTI

4784812

4848777

5774750

119,1

Z OBRANY A BEZPECNOSTI

298000

298000

199046

66,8

Z FINANCNICH OPATRENI

0

0

0

0

DANE OD OBYVATELSTVA A POPLATKY

35601200

52331148

50577230

96,6

OSTATNI PRIJMY (SK. 6)

307998

482715

3349966

x

PRIJMY CELKEM

182609900

241011048

226587953

94,0

VYDAJE

 

 

 

 

VYDAJE USTR. RIZENYCH ORGANIZACI NA:

 

 

 

 

-HOSPODARSTVI

33942328

33457134

28953335

86,5

-VEDU A TECHNIKU

4644799

4666547

4679661

100,3

-PENEZNI A TECHNICKE SLUZBY

5463269

5555897

5884522

105,9

-SPOL. SLUZBY A CINNOSTI PRO OBYV.

111561562

114818406

124901506

108,8

-OBRANU A BEZPECNOST

5821000

6548195

7312980

111,7

-SPRAVU

2321242

2446527

3528918

144,2

-FINANCNI OPATRENI

0

0

0

0

VYDAJE CELKEM

163754200

167492706

175260922

104,6

DOTACE A SUBVENCE ZE SR REPUBLIK DO ROZPOCTU MO

17755700

72418342

64945215

89,7

VYDAJE UHRNEM

181509900

239911048

240206137

100,1

PREBYTEK +, SCHODEK -

1100000

1100000

-13618183

x


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP