Středa 18. listopadu 1992

Poslanec SL I. Foltýn: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, milí hosté, na základě pozměňovacího návrhu, který přednesl poslanec Fišera, se opět zamýšlíme nad staronovým problémem referenda. Důvody pro a proti již byly mnohokrát řečeny, a musíme se s nimi každý vyrovnat ve svém svědomí.

Na základě pečlivého zvážení říkám s plnou odpovědností: Nejsem pro referendum. Náš problém spočívá totiž v tom, že mezi Čechy a Slováky existují propastné rozdíly v názorech na formu a kompetence společného státu, a to žádné referendum nevyřeší. I v případě referenda zůstane totiž interpretace pojmu společného státu zase jen na politicích. Ani případné nové volby nemohou tuto situaci vyřešit.

Během uplynulých tří let jsme se mohli přesvědčit, jak nesmírně protichůdné jsou názory českých a slovenských politiků, celého politického spektra, na společný stát.

Další násilné udržování společného státu by znamenalo pouze pokračování a prohlubování paralýzy společných orgánů, která byla započata už novelou kompetenčního ústavního zákona č. 143/1968 Sb. ve znění zákona č. 103/1991 Sb. Mohl bych zde uvést řadu příkladů z resortu dopravy, jak se postupně federace stávala nefunkční.

Negativní důsledek případného referenda by měl také za následek, že by politici již nemohli rozhodnout o zániku nefunkčního státu.

Obracím se tedy na vás, na všechny, kteří podmiňujete svůj souhlas s konáním referenda.

Uvědomte si svou obrovskou zodpovědnost. Pevně věřím, že nechcete, aby situace vyústila v chaos s nedozírnými následky.

Světová veřejnost přijala s uspokojením skutečnost, že jsme schválili zde, na půdě tohoto Federálního shromáždění, zákon o dělení majetku.

A nyní očekává, že nezůstaneme v půli cesty a klidně a ústavně dořešíme proces zániku ČSFR, který již nelze zabrzdit. Vytvoří to prostor pro dobré sousedské vztahy mezi dvěma suverénními státy bratrských národů, Čechů a Slováků, bez pocitu křivdy a vzájemného nepochopení, které provázely naši společnou státní existenci již od doby jejího vzniku. O tyto dobré a korektní vztahy nám všem jde přece především. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. Teraz bude hovoriť pán poslanec Jičínský. Po ňom sa pripraví pán poslanec Valenčík.

Poslanec SN Z. Jičínský: Pane předsedo, pane předsedající, vážené Federální shromáždění, vážení hosté, otázka, o které tu dnes - a ne poprvé - hovoříme, se pro řadu lidí jeví rozhodnutá. Pan poslanec Foltýn o tom teď hovořil a jeho vystoupení, zdá se, mělo svou vnitřní logiku. Jenomže vycházelo z falešné premisy, a tu je třeba se zeptat. Jak to, že se stalo to, co se stalo, nebo kdo nese odpovědnost za to, že byla zahájena hra se špatným zahájením, se špatným začátkem? Jak to, že se stalo, že byl zahájen proces neústavní, kterému my dnes, 18. 11., máme teprve dát "placet". To, co všechno se stalo předtím, se bere jako realita, kterou my teď musíme ústavně respektovat.

Není to podivné, pánové a dámy? Není v tomto něco velmi vadného v našem vývoji po volbách? Nestalo se to, že místo platné ústavy jsme měli ústavu faktickou s jedním článkem, že o všem důležitém rozhoduje Václav Klaus a Vladimír Mečiar? A teď máme dodatečně hledat ústavní kabát pro tyto procesy. (Potlesk.)

Jak to, že teprve až na základě iniciativy z jednání parlamentu tohoto Federálního shromáždění byly národní rady požádány o usnesení k této věci? Předtím jsme dostávali stanoviska jednotlivých výborů národních rad. A cožpak Federální shromáždění je orgán, který je oprávněn rozhodnout o zániku federace? Je to orgán, který má zabezpečovat zájmy federace a tomu jsme skládali svůj slib věrnosti. Čili tady jsou kořeny oné špatné hry, jejíž důsledky teď máme zhojit.

To, co udělaly národní rady, je alespoň jistým dodatečným vyjádřením jejich vůle, ovšem už kolega Orosz zde hovořil o tom, že tento projev vůle rozhodně není adekvátní významu věci. Jestliže šlo o tak závažný akt, jakým je ústavní zákon o zániku federace, potom by se žádal od národních rad nejenom souhlas, ale žádala by se i jejich vlastní iniciativa, poněvadž národní rady v tomto směru z hlediska platné ústavní koncepce jsou těmi orgány, které vyjadřují právo na sebeurčení. A když již tedy neměly odvahu realizovat právo na sebeurčení vyhlášením referenda ve smyslu platného ústavního zákona, potom mohly aspoň iniciovat národní rady tento zákon příslušným usnesením na základě třípětinové většiny. A jakým právem federální vláda připravuje zákon o zániku federace? Vždyť to je v rozporu s jejím základním posláním. Federální vláda má zabezpečovat politiku federace, politiku společného státu.

O těchto věcech se už tady hovořilo. Argumenty byly uvedeny. Argumenty byly uvedeny pro to či ono řešení, ale toto se mi zdá nepopiratelné.

I když teď už dodatečně, pod vlivem různých okolností, přece jenom se budeme snažit hledat nějaké ústavní řešení, bude to spíše quasi ústavní řešení. Ale i pak jsem četl z obou republikových vlád z jednání z Židlochovic znepokojivá slova. Když určité věci neprojdou ve Federálním shromáždění, udělají to národní rady.

Jistě, určité procesy se možná nedají zastavit, ale mějme na zřeteli jejich důsledky. Potom to tedy nebude žádné ústavní řešení, bude to z právního hlediska revoluční cesta. Možná, že někomu to vyhovuje, protože se mu to jeví jako vhodnější než pokračování v určité ústavně-právní kontinuitě, ale bude to skutečnost, která už naší mezinárodně pokleslé prestiži rozhodně nepřidá. Těžko se to vysvětluje řadě zahraničních činitelů. Myslím, že jste o tom také dost informováni, že většina zahraničních představitelů nechápe, proč nebylo zvoleno referendum jako jediný adekvátní prostředek rozhodování o této věci. A chtěl bych říci, že srovnávání této situace se situací v roce 1918 nebo v roce 1968 rozhodně není na místě. V roce 1968 se provedla změna vnitřního uspořádání státu. Neříkám, že to nebyla změna, o které by nebylo možno uskutečnit referendum ze zásadních důvodů. Proč to nebylo možné v roce 1968 si každý snad zodpoví sám.

Byla to však změna řádově jiného druhu, protože stát existoval. Měnilo se jeho vnitřní uspořádání ve smyslu uskutečnění toho, co bylo v ústavě obecně deklarováno, ústavně-právní vyjádření rovnoprávnosti českého a slovenského národa. Ale teď jsme před situací jinou. Teď jsme před rozhodováním o tom, zda bude, nebo nebude československý stát a toto není věc jenom politiků.

Jsem přesvědčen o tom, že vládní koalice podlehla ústavnímu nihilismu - nehovořím o tom poprvé, že v tomto směru nezvládla situaci - a teď hledá nějaké řešení, aby se aspoň určitá ústavní forma zachovala. Sociální demokracie přišla s návrhem, který to umožňuje. Samozřejmě, že by bylo výhodnější, kdyby referendum bylo na začátku tohoto procesu, dalo by limity jednání politických stran, než na konci, kdy pro mnoho občanů už je skutečně věc, zdá se, rozhodnuta. Ale i tady do základů obou států by měla být vložena vůle občanů jako rozhodující ferment pro další jejich existenci. Myslím, že bychom se měli více starat o to, jak to, co se u nás děje, je vnímáno i venku. Myslím, že podléháme mnoha iluzím o tom, co jsme udělali, nebo neudělali. Kolegyně Bellušová tady hovořila o minulém období, jako by minulé období způsobilo tento stav.

Minulé období - mám na mysli období minulého zvoleného parlamentu - určité věci vyřešilo, jisté věci nevyřešilo. Ale podstatné bylo, že se jednalo a nikoho nenapadlo, že by kvůli neúspěchu v určitých věcech chtěl likvidovat stát. Tuto odpovědnost vzaly na sebe dvě strany, s jejichž dílem se teď setkáváme.

Chtěl bych vám nakonec ocitovat z liberálního listu Guardian, který píše o ztrátě iluzí v zemích východní Evropy, píše o tom, že "jen málo občanů věří, že demokratický systém vůbec zapustil kořeny, většina se shoduje v názoru, že komunismus byl nahrazen jinou, nedemokratickou mocí. V Československu průzkumy ukazují, že většina Čechů i Slováků je proti rozdělení federálního státu. Protože k rozdělení není jasná ústavní legitimita, může to vytvořit situaci zralou pro konflikt."

Vážené poslankyně, vážení poslanci. V našich rukou, protože my mačkáme knoflíky a zvedáme ruce, je významné rozhodování. Měli bychom si být jeho vážnosti vědomi. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay:

Ďakujem, pán poslanec. Teraz vystúpi pán poslanec Valenčík, po ňom sa pripraví pán poslanec Šedovič, po ňom sa pripraví pán poslanec Havlík a pán poslanec Pleva. Prosím, pán poslanec Valenčík.

Poslanec SL R. Valenčík: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění. Zabýváme se, nikoliv poprvé, otázkami vpravdě historickými. Píšeme historii a každý z nás si v ní přisuzujeme určité místo. Přisuzuje si ho i ten, kdo projednávání zákona o zániku československého státu zlehčuje, kdo zánik československého státu považuje za hotovou věc, kdo dnešní jednání považuje za nepodstatnou formalitu, která je na obtíž. Ano, k zániku československého státu skutečně může dojít. Může dojít na dnešním jednání, pokud se podařilo zkorumpovat o něco málo více poslanců než při minulém jednání, může dojít i jiným způsobem. Pokud bude ovšem proces zániku československého státu probíhat jako doposud, pokud bude obcházeno vyjádření vůle občanů formou referenda, pokud budou výkonnou mocí realizovány kroky překračující ústavní rámec a teprve následně zákonodárným sborem projednávány - jak se již několikrát stalo - bude možné konstatovat: Zánik československé státu nebyl ani legitimní, ani legální. V jakém smyslu by k zániku státu došlo? Došlo by ve smyslu administrativním, přesněji arbitrálním. Takovýto zánik je obžalobou těch, kteří se na něm podíleli. Takový zánik sice podstatným způsobem změní společenskou realitu, nemusí však být řadou zahraničních nebo domácích subjektů v krátkodobější či dlouhodobější perspektivě uznán. Chci být špatným prorokem, přál bych si, aby se řada mých obav nenaplnila, a abychom mohli vytvořit společný domov Čechů, Moravanů,

Slezanů a Slováků bez nutnosti prokázat a deklarovat skutečnost, že ve smyslu přirozeného i pozitivního práva společný stát nezanikl, protože tento akt nebyl, jak jsem již uvedl, ani legitimním, ani legálním. Co mám na mysli? Jedním z omylů reprezentací vládnoucích po listopadu 1989 byl jejich předpoklad, že okolní svět nám bude nezištně pomáhat.

Nebudu připomínat desítky výroků dodnes nejvlivnějších osobností našeho politického života, kde se tento předpoklad konstatuje s přesvědčivostí, která dnes zní přinejmenším směšně. Pokud ovšem ono "vyspělý svět nám pomůže" nebylo vztaženo na celou společnost, ale jen na malou skupinu vůdčích osob. Těm je pomáháno vydatně. Možná právě proto podlehly i naivní představě, že to, co platí pro jejich osoby, platí pro celou společnost. Možná právě to bylo příčinou jejich tragického omylu.

Svět je ovšem jiný, než si představovaly ve svém růžovém přemítání. Svět prochází jednou z největších civilizačních krizí.

Je to za prvé všeobecná odbytová krize, která teprve začíná a která bude mít dlouhodobý charakter. Stagnuje proces inovace potřeb, které by ve vyspělých zemích zvýšily poptávku, přičemž velmi rychle probíhají inovační procesy vedoucí ke snížení pracovní síly a k růstu masy vytvářených užitných hodnot. Takto paradoxní je dopad nové role vědeckotechnického pokroku. Monetaristický koncept prosazovaný ne bez příslušného zájmového zázemí ve světové ekonomice vedl a stále ještě vede k tomu, že si vyspělejší země řeší své odbytové problémy na úkor méně vyspělých nebo - přesněji řečeno - exportují své odbytové problémy do zemí méně vyspělých. To má a nemůže nemít za následek pád výroby v méně vyspělých zemích, snížení koupěschopné poptávky a reprodukci globální odbytové krize v ještě větším měřítku, která zpětně zasahuje vyspělé země. V ekonomických vztazích mezi jednotlivými zeměmi produkuje nezvládaná odbytová krize tvrdost, neústupnost, bezohlednost.

Je to za druhé a následně vznik nové bipolarity světa mezi rychle chudnoucími zeměmi takzvaného druhého a třetího světa a mezi vyspělými zeměmi.

Je to za třetí, a projeví se to zvlášť nepříznivě, stěhování světového centra ze zóny Atlantiku do zóny Pacifiku. Zatímco problémy v zemích napojených na zónu Pacifiku se budou tímto posunem změkčovat, tak naopak, zejména v Evropě, v důsledku toho vyostřovat.

Je to za čtvrté řada neblahých tendencí, které se v důsledku předešlého budou na evropském kontinentu prosazovat. Stupňování rasově a nacionálně motivovaných nálad vůči přistěhovalcům se promítne i do tendencí považovat jedny národy za nadřazené jiným. Je téměř jisté, že pro určité kruhy v SRN se tváří v tvář narůstajícím ekonomickým problémům stane podpora recidivy německého expanzionismu a evropského pangermanismu náhradním problémem, že v důsledku toho může na vnitroněmecké politické scéně dojít k závažným posunům směřujícím proti tradičním hodnotám, které na evropském kontinentu vznikly a které jí propůjčovaly řád a důstojnost.

Zhroucení stability Evropy, které by na sebe po nástupu sil již několikrát v historii zdiskreditovaných nedalo dlouho čekat, by vedlo k tomu, že by se celý náš kontinent dostal pod palbu migračních procesů z východu a jihu, migrační vlny by přitom rozsévaly etnicky soudržné mafie rychle se adaptující na místní podmínky.

Výše naznačené procesy jsou dnes ve velmi pokročilém stadiu, a je nutné si klást otázku, jak je zastavit, jak předejít tomu, aby přerostly v kataklysma. Nejsme nezaujatými pozorovateli, ale přímými účastníky a patrně i spoluviníky toho, co se odehrává. Proto jsem hovořil o tom, že se zabýváme, bohužel nedůstojně, uspěchaným, znevažovaným a tudíž povrchním způsobem otázkami v pravdě historického významu.

Vážení kolegové, žijeme stále ještě ve společném domově a tento domov má obrovskou hodnotu. A nejen pro naši zemi. Měli bychom se rozloučit s představou, že nám bude někdo nezištně pomáhat, a naopak vzít na vědomí tvrdou skutečnost, že v dnešním světě si jedni budou řešit své problémy na úkor druhých, především pak těch, kteří se tomu nebudou bránit, kteří sami sebe budou v naivní víře v pomoc shůry vydávat napospas, a to i přes vůli a proti vůli prozíravých a zodpovědných politiků, byť by tito měli zvučná jména, značnou autoritu a reprezentovali vlivné státy.

Zánik československého státu administrativním, arbitrárním způsobem, zánik nucený, nekvalifikovaný, uspěchaný, zánik způsobem, který v sobě nese zárodky konfrontačních řešení řady sporných otázek, před kterými dnes strkáme hlavu do písku, by znamenal podstatné oslabení české a slovenské státnosti. Vystavil by naše národy, občany, kteří v něm žijí, velmi neblahým procesům, které dnes probíhají ve světě. A nejen to. Přispívá k tomu, aby se destabilizační procesy na evropském kontinentu prosazovaly s ještě větší razancí, aby gradovaly. Obávám se, že bude implikovat velmi nebezpečné posuny na vnitroněmecké politické scéně, což je názor i řady mých přátel, kteří v zemi našeho blízkého souseda žijí. To, co tam bude mít určité důsledky, o nichž jsem již hovořil, však tam též má i své zdroje. Z hlediska určitých ambicí a potřeby vytvářet náhradní problémy totiž určitým silám poslouží. Právě tak ovšem poslouží, přesně již dnes slouží tvorbě náhradních problémů u nás, odvedení pozornosti od důsledků chybně realizované ekonomické reformy, upevňování autoritativních metod moci.

Vážení kolegové, zánik československého státu není nevyhnutelný. K tomu se stačí podívat jen na poslední dva výsledky výzkumu veřejného mínění na Slovensku. Tím méně pak nutný formou, která je opozici nabízena, či přesněji, do které je opozice tlačena. Chaos, destabilita, konfrontace, neústavnost a podobně nehrozí, alespoň ne ze strany opozice. Pokud určité nebezpečí přece jen existuje, tak jedině v důsledku jednání vládnoucích reprezentací. Na opozici je vyvíjen nátlak jen proto, aby ti, kteří jednají účelově, krátkozrace a nezodpovědně, kteří nerespektují stav dnešního světa nebo jej nechtějí vidět, našli další spoluviníky.

Dámy a pánové, od slušného člověka je možné požadovat porozumění, ochotu pomoci v dobré věci, nikoliv ovšem spoluvinu. A ta, jak ukáže další vývoj, bude větší, než si mnozí z nás patrně dovedeme představit. Proto budu hlasovat proti zákonu o zániku československého státu, proto budu nadále považovat za svůj domov zemi Čechů, Moravanů, Slezanů a Slováků. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. Teraz vystúpi pán poslanec Šedovič, po ňom sa pripraví poslanec Havlík.

Poslanec SL J. Šedovič: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené dámy a vážení páni! Uplynulo presne osemsto sedemdesiatštyri dní od chvíle, čo na pôdu Federálneho zhromaždenia vstúpila Slovenská národná strana v počte pätnásť poslancov, čo predstavovalo päť percent z celkovej rozhodovacej sily Federálneho zhromaždenia. Slovenská národná strana vstúpila do politického ringu s jednoznačným zámerom: vyslobodiť slovenský národ z českého zovretia, zrúcať unitárnu federálnu klietku, zrušiť toto Federálne zhromaždenie.

Nijaká politická sila, pôsobiaca na tejto pôde pred nami - a zatiaľ ani po nás - si takéto jednoznačné zámery nevytýčila. Dovolím si však poznamenať, že vytvorenie samostatnej suverénnej štátnosti pokladá Slovenská národná strana za základný prostriedok na dosiahnutie demokracie a ekonomickej prosperity Slovenskej republiky. Argumenty, ktorými sme presadzovali svoj zámer, boli a zostali rovnaké. Každý národ má právo na sebaurčenie. Je to neodobrateľné právo, dané Bohom.

Najvyšším stupňom naplnenia tohto práva je vlastná štátnosť národa. Každý národ, ktorý chce mať vlastné meno, niesť zodpovednosť za seba a svoje činy, ale aj využívať možnosti spolupráce a ochrany svetového spoločenstva, musí si vytvoriť vlastný štát.

Unitárne federácie socialistického typu nemajú v demokratických podmienkach šancu na prežitie, pretože demokraciu priamo potláčajú. Nie je možné totiž hovoriť o demokracii tam, kde je utláčaný celý národ. Zachovávanie tohto stavu znamená konzervovať a akumulovať napätie, znamená brzdiť rozvoj, znamená odčerpávanie tvorivýché síl na zbytočný zápas o práva a kompetencie v tzv. spoločnom štáte viacerých národov. Úmyselne hovorím o takzvanom štáte, pretože svet nechápe viacnárodný štát ako štát viacerých národov, ale ako štát hegemónneho národa, nech už ide o štát, v ktorom sú hegemónmi Rusi, Srbi, Angličania alebo Česi.

Ostatné národy sú chtiac - nechtiac v takomto štáte v pozícii kolónie. Rozpad koloniálneho systému pokračuje prirodzeným spôsobom. Ako prvé sa rozpadli impériá koloniálnych mocností, založené na vládnutí silou. Vládnutie silou totiž vyžaduje najväčšie finančné a iné náklady a podľa zákona akcie a reakcie vyvoláva aj najväčší odpor. V súčasnosti sa rozpadajú kolónie socialistického typu, založené na rafinovanom využívaní menších národov pomocou pseudofederácií a podobných zoskupení, ktoré navonok vystupujú ako unitárne štáty.

V bývalej Juhoslávii sa voči tomuto prirodzenému procesu postavila ozbrojená sila a zhodila oponu, za ktorou sa odohráva nechutné divadlo. Poznanie tohto divadla, pozostávajúceho z krutej národnostnej vojny, zmenilo pohľad demokratického sveta na postavenie malých národov v bývalej socialistickej ríši. Táto zmena pohľadu zrýchlila tok času aj v Československu.

Stojíme dnes na prahu dverí, za ktorými je pre nás, obyvateľov Slovenskej republiky a obyvateľov Českej republiky, nový svet, svet spolupráce. Kľúče od dverí držíme dnes v rukách. Slováci a Česi totiž v posledných 73 rokoch nespolupracovali.

Spolupracovať môžu len rovnocenní partneri. Rovnocennosť partnerov nespočíva len v ich sile, ale predovšetkým v ich suverenite. My dnes môžeme spomínané dvere nenásilne otvoriť a s úsmevom, prípadne spevom na perách vojsť do spomínaného nového sveta. Pokiaľ ich neotvoríme, budú dvere vykopnuté a cez ich prah prejdeme aj tak. Môže sa však stratiť úsmev, nezaznie spev a potom to bude polovičatá práca, nehodná majstrov.

S radosťou môžem dnes konštatovať, že určujúce črty nášho pohľadu na vec si za spomenutý časový úsek osvojila väčšina poslancov FZ. Sú tu však aj sily minulosti, ktoré vždy lovili v kalných vodách, a preto sa aj dnes snažia čisté a priezračné čo najviac zakaliť, pretože v takom prostredí sa cítia ako doma, v ňom sa im najlepšie operuje so lžou a demagógiou. Tu pramení aj požiadavka presunu zodpovednosti za svoje rozhodnutie na občana, ktorého podobu posledných desaťročí výdatne kŕmili demagógiou o socialistickom internacionalizme a výhodách centrálne plánovaného hospodárstva.

Nie je pre mňa dôležité, že sa tieto sily zahalili do farieb demokratickej ľavice, sociálnej demokracie, prípadne kresťanského fundamentalizmu. Podstatné pre mňa je, že opäť klamú, že sa nezmenšila ich túžba po moci, že spochybňujú rozhodnutie občana vo voľbách a stavajú ho do úlohy hlupáka, ktorý nevedel, aký program volí.

Na čom stavajú títo presadzovatelia referenda? Predovšetkým na dezinformovanosti občana, na jeho zastrašovaní predovšetkým v Slovenskej republike, že nie je schopný uživiť sa svojou prácou a schopnosťami, zároveň mu podsúvajú víziu dobrého staršieho brata, ktorý mu nezištne pomáha a snaží sa ho zachrániť. Áno, je to podvod a vyvrátiť ho je možné len tvrdými argumentmi. Tvrdé argumenty však aj v kľudnej diskusii vyvolajú konfrontáciu a práve konfrontácia je zámerom týchto politických síl. Pokiaľ totiž tento proces prebehne kľudne, bez konfrontácie, ukáže sa pred občanom, že ich postoj v otázke štátoprávneho postavenia bol len politickým pózovaním. Sľúbili totiž Slovensku a slovenskému národu rovnosť a rovnoprávnosť, dokonca samostatnú hviezdičku či stoličku, nikdy sa však o nič také v praktickej politike nesnažili. A práve táto holá pravda sa vynorí pred voličom a to je pre nich, pre ich ďalšiu politickú existenciu nebezpečné.

Hlasovanie tohto parlamentu v predmete zákona o zániku federácie ukáže, ktoré politické sily to sú.

Zákon o zániku ČSFR je jednoduchý a stručný. Napriek tomu hovorí veľmi mnoho. To, že nezachádza do podrobností, pokladám za jeho prednosť. Podrobnosti sú realizované v iných zákonoch a dohodách Slovenskej republiky a Českej republiky. Z uvedených dôvodov ho pokladám za prijateľný a budem zaň hlasovať. Ďakujem vám za pozornosť. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP