Přítomno: | 45 poslanců Sněmovny lidu |
73 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
68 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci Sněmovny lidu:
V. Filip, R. Hofbauer, J. Kostrhun, L. M. Molnár, M. Sládek
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
J. Ruml, M. Tošovský
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice:
P. Baco, P. Bábi, I. Belehorská, P. Delinga, M.
Duray, R. Kováč, G. Pradová
Schůze pokračuje: 9.46 hodin.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Vážené Federálne zhromaždenie,
vážení hostia, dámy a páni, poslankyne
a poslanci! Dovoľte mi, aby som privítal všetkých
poslancov a poslankyne Snemovne ľudu a Snemovne národov
Federálneho zhromaždenia na našom dnešnom
zasadaní, na 6. pracovnom dni tejto spoločnej schôdze.
Dovoľte, aby som privítal členov vlády,
na čele s premiérom pánom Stráským.
Zároveň mi dovoľte splniť jednu milú
povinnosť. V Československu je na oficiálnej
návšteve na moje pozvanie delegácia poľského
Senátu, ktorú tu mám česť privítať,
na čele s maršálkom Senátu pánom
Chalkowským a ďalšími šiestimi senátormi.
Srdečne vítam, pán maršálek!
(Potlesk.) Ďakujem pekne.
Dnes máme na programe jediný bod rokovania, ktorým
je vládny návrh ústavného zákona
o zániku Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky, tlač 132, a návrh na uznesenie výborov
ústavno-právnych Snemovne ľudu a Snemovne národov,
tlač č. 168.
K rokovaniu o tomto bode sme dnes dostali stanovisko Českej
národnej rady, to je tlač č. 166, a Národnej
rady Slovenskej republiky, tlač č. 167. Pretože
v programe nášho rokovania je tlač č.
168 výborov ústavno-právnych Snemovne ľudu
a Snemovne národov, mali by sme podľa § 19 ods.
1 dodržať podmienku 48 hodín. Vzhľadom na
to, že nebola dodržaná, dostali sme to teraz
do lavíc a musím to nechať odhlasovať.
Bola povolená výnimka alebo zrušenie tejto
štyridsaťosemhodinovej lehoty, čo sme už
niekoľkokrát urobili. Je to procedurálny návrh,
o ktorom budeme hlasovať bez rozpravy.
Protože nevidím žiadne námietky, nechávam
o tomto návrhu hlasovať.
Kto je za to, aby sme pri tlači č. 168 nepoužili
štyridsaťhodinovú časovú lehotu
podľa zákona o Rokovacom poriadku, nech zdvihne ruku
a stlačí tlačidlo!
Hlasování: 9.48
(SN 87, SL 83)
Kto je proti?
(SN 2, SL 3)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN 14, SL 15)
Konštatujem, že zo 104 prítomných poslancov
Snemovne národov hlasovalo osemdesiatsedem za, dvaja proti,
štrnásť sa zdržalo, jeden poslanec ignoroval.
Zo 104 prítomných poslancov Snemovne ľudu hlasovalo
osemdesiattri za, traja proti, pätnásť sa zdržalo
hlasovania a traja poslanci hlasovanie ignorovali.
Konštatujem, že tento návrh bol schválený
v oboch častiach Federálneho zhromaždenia.
Teraz môžeme pristúpiť k ďalšiemu
rokovaniu. Budeme rokovať o vládnom návrhu
ústavného zákona o zániku Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky, tlač č.
132, a o návrhu uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne
národov, tlač č. 168.
Bod programu 14 : Vládní návrh ústavního
zákona o zániku České a Slovenské
Federativní republiky (tisk 132) a návrh výborů
ústavně-právních na usnesení
Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk
168)
Návrh tohto ústavného zákona predložila
Federálna vláda. Návrh odôvodní
pán predseda federálnej vlády Jan Stráský.
Pán predseda vlády, máte slovo.
Předseda vlády ČSFR J. Stráský:
Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, páni
poslanci, vážení hosté. Vláda
České a Slovenské Federativní Republiky
po projednání ve vládách České
republiky a Slovenské republiky předložila
Federálnímu shromáždění
k dalšímu ústavnímu projednání
vládní návrh ústavního zákona
o zániku České a Slovenské Federativní
Republiky. Současně mne federální
vláda pověřila, abych tento vládní
návrh zdůvodnil na společné schůzi
sněmoven Federálního shromáždění.
Vláda předložením návrhu plní
jeden ze svých úkolů vytýčených
v programovém prohlášení, a to zabezpečení
podmínek pro fungování dvou samostatných
států s mezinárodně právní
subjektivitou. Návrh reaguje na dohodu rozhodujících
politických sil ve státě o zániku
československé federace a na projevenou vůli
české i slovenské reprezentace utvářet
si svobodně a samostatně způsob a formu svého
státního života. Vycházím ze
skutečnosti, že je nutné zabezpečit
realizaci zániku federace ústavní cestou
bezkonfliktně a preferovat při novém státoprávním
uspořádání formu dohody nástupnických
subjektů České republiky a Slovenské
republiky. Tento způsob zániku České
a Slovenské Federativní Republiky bude jistě
v porovnání s neklidnou situací a vnitřními
spory ve většině postkomunistických
států vnímán ostatními subjekty
mezinárodního práva příznivě
a otevře nástupnickým státům
prostor pro další jednání o přidružení
ke státům Evropského společenství,
pokud o to budou stát.
Vládní návrh ústavního zákona
je stručný. Vedle zásadního rozhodnutí
stanovení okamžiku zániku České
a Slovenské Federativní Republiky o 24. hodině
dne 31. prosince 1992 řeší návrh i otázky
zániku státních orgánů České
a Slovenské Federativní Republiky a ozbrojených
sil a ozbrojených bezpečnostních sborů,
zejména pak Československé armády,
vojsk Federálního ministerstva vnitra, Federálního
policejního sboru a Sboru Hradní policie. Spolu
se zánikem České a Slovenské Federativní
Republiky zaniknou i rozpočtové a příspěvkové
organizace napojené na státní rozpočet
federace a ty státní organizace, které byly
zřízeny zákonem a zabezpečují
úkoly dosud svěřené federaci. Pracovněprávní
vztahy a služební poměry pracovníků
těchto orgánů a organizací jsou řešeny
samostatným ústavním zákonem, který
v současné době rovněž projednáváte.
Vládní návrh zdůrazňuje, že
nástupnickými státy České a
Slovenské Federativní Republiky jsou obě
republiky. Aby bylo zabezpečeno hladké a bezporuchové
provádění činností, které
dosud vykonávaly státní orgány federace,
popřípadě aby byly zachovány některé
federální organizace, jejichž existenci budou
republiky považovat za potřebnou pro zabezpečení
přebíraných působností federace,
umožňuje vládní návrh, aby Česká
národní rada a Národní rada Slovenské
republiky mohly ještě před dnem zániku
České a Slovenské Federativní Republiky
přijímat ústavní a jiné zákony,
kterými by tyto otázky upravily.
Zároveň návrh ústavního zákona
reaguje i na skutečnost, že vlády obou republik
vyvíjejí v současné době značnou
zahraniční aktivitu a umožňuje, aby
před zánikem České a Slovenské
Federativní Republiky mohly Česká republika
a Slovenská republika svým jménem uzavírat
mezinárodní smlouvy vůči třetím
státům, které vstoupí v platnost až
po zániku federace.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, předložený vládní
návrh ústavního zákona byl projednán
na společném zasedání vlády
České republiky a vlády Slovenské
republiky a oběma stranami byl odsouhlasen. Doporučuji
proto, abyste předložený vládní
návrh schválili a vytvořili tak ústavní
rámec pro klidný a důstojný zánik
České a Slovenské Federativní Republiky.
A zároveň položili základ pro konstruktivní
a obapolně prospěšnou spolupráci České
republiky a Slovenské republiky v souladu se smlouvami,
které mezi nimi budou uzavřeny. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay:
Ďakujem, pán predseda vlády.
V súlade s Rokovacím poriadkom Federálneho
zhromaždenia bol návrh prikázaný všetkým
výborom oboch snemovní okrem výborov mandátových
a imunitných a výboru iniciatívneho a petičného.
Predsedovia snemovní svojimi opatreniami poverili zhrnutím
výsledkov, prípravou stanoviska, návrhu uznesení
oba výbory ústavno-právne, ktoré predkladajú
svojim snemovniam návrhy, obsiahnuté v tlači
č. 168. Tieto návrhy odôvodní spravodajca
Snemovne ľudu pán poslanec Ľubomír Voleník
a spravodajca Snemovne národov pán poslanec Rudolf
Nemec.
Teraz dávam slovo pánu poslancovi Voleníkovi
ako spravodajcovi Snemovne ľudu. Zároveň upozorňujem
kolegyne a kolegov, ktorí sa chcú prihlásiť
do rozpravy, aby sa prihlásili písomne a upozorňujem
jednotlivé poslanecké kluby, aby taktiež dali
prihlášky. Budú mať prednosť vo vystúpeniach
pred ostatnými. Zatiaľ mám prihlášky
Československej sociálnej demokracie. Žiadny
iný klub sa zatiaľ do diskusie neprihlásil.
Prosím, pán poslanec Voleník, máte
slovo.
Společný zpravodaj výborů SL L. Voleník:
Vážený pane předsedo, vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, vážení
hosté, dámy a pánové, je mi ctí
před vás již podruhé v krátkém
časovém okamžiku předstoupit jako společný
zpravodaj výborů Sněmovny lidu a podruhé
se to vlastně týká téže causy,
jíž se týkalo i mé první zpravodajské
vystoupení před několika týdny.
Jde o otázku toho, jak legálním a legitimním
způsobem završit již fakticky probíhající
proces v naší České a Slovenské
Federativní Republice, proces jejího faktického
rozpadu.
Před několika týdny jsem před vámi
stál jako zpravodaj k návrhu ústavního
zákona, který se týkal několika z
eventuálních způsobů zániku
federace. Dnes před vámi stojím opět
jako zpravodaj, abych hovořil o návrhu ústavního
zákona, který se týká zániku
České a Slovenské Federativní Republiky,
zániku spojeného s pouhým dosažením
určitého časového horizontu, s dosažením
31. prosince tohoto roku.
V této souvislosti mi dovolte, abych se ještě
velice stručně vrátil k té své
předchozí zpravodajské zprávě.
Tehdy mi bylo některými řečníky
vytýkáno, že má paralela s korábem,
který se štěpí vejpůl, nebyla
právě nejšťastnější.
Od té doby, kdy jsem tuto paralelu použil, neuplynulo
mnoho času a všichni jsme na vlastní oči,
na vlastní kůži, tak říkajíc,
se mohli přesvědčit o tom, že ten koráb
je na tom skutečně velmi špatně, že
u kormidla toho korábu stojí sice federální
vláda, ale není schopna tím kormidlem zajistit
již často žádoucí směr,
kterým chce ten koráb nasměrovat. Markantními
doklady toho jsou například otázky spojené
se situací s výstavbou vodního díla
Gabčíkovo, otázky spojené s vývozem
vojenského materiálu do Súdánu a koneckonců
se to vztahuje i k jednání tohoto ctihodného
sboru, například při projednávání
rozšířeného programového prohlášení
federální vlády. Ani to nedopadlo tak, jak
bychom si asi přáli a jak by to bylo důstojno
tohoto ctihodného sboru.
Přesto přeze všechno, jak už jsem říkal
v úvodu svého vystoupení, jsem jednoznačně
přesvědčen o tom, že návrh ústavního
zákona tak, jak je vám předložen v tisku,
který recipuje závěry jednání
výborů ústavně-právních,
plně dosahuje intenzity věrohodného signálu
nejenom pro generace budoucí a naše potomky, ale zejména
pro okolní svět, že jsme státem právním,
státem, který se snaží stále
vypořádat se se všemi problémy důstojným
a kulturním způsobem a který by mohl být
- dovoluji si říci - i určitým světélkem
v tom nesourodém geopolitickém prostoru bývalé
postkomunistické východní Evropy.
Právě tím řešením státoprávních
otázek a otázek eventuálního nástupnictví
budoucích mezinárodně právních
subjektů, jak je toto řešení předesláno
v tomto zákonném návrhu, který vám
předkládá ústavně-právní
výbor.
Snad ještě jedno malinké odbočení.
Uvědomil jsem si v poslední době, že
tím, že i česká strana začala
respektovat oprávněné zájmy slovenské
strany, došlo k tomu, že některé takové
ty nedefinovatelné třecí plochy, které
zde skutečně byly, a všichni jsme je cítili
pod povrchem v uplynulém období mezi slovenskými
poslanci a českými poslanci, se začínají
vytrácet; a sám na vlastní kůži
jsem poznal i to, že začínáme k sobě
hledat cestu, cestu důvěry a vzájemného
porozumění. Domnívám se, že to
je i signál do budoucna, významný signál,
a vědomí, že právě snad z toho
důvodu, dokážeme-li slušně řešit
otázky spojené s budoucí existencí
tohoto státního útvaru a jeho právních
nástupců, je velmi pravděpodobné,
že vzájemně důvěryhodné
přátelské vztahy se i do budoucna budou prohlubovat.
Jinak mám rozhodně za to, že tento předložený
návrh plně reflektuje emancipační
snahy slovenského národa i pochopení a vstřícné
stanovisko české reprezentace. Koneckonců
odrazem toho jsou právě včera přijatá
usnesení národních rad obou republik, která
dávají těmto emancipačním snahám
a již fakticky probíhajícímu a nezvratnému
rozpadu - podle mého názoru skutečně
nezvratnému - punc legality a legitimity nejen z vnitrostátního
pohledu, ale hlavně z hlediska mezinárodně
právního s ohledem na vážnost budoucích
nástupnických států České
a Slovenské Federativní Republiky, to je České
republiky a Slovenské republiky.
Dovolil bych si teď upozornit na některé výchozí
body, jež byly vlastně podkladem pro určité
změny provedené v ústavně-právních
výborech.
Ústavně-právní výbory se snažily
reflektovat jak připomínky, které vzešly
už z některých výborů národních
rad, tak i připomínky vzešlé z výborů
Federálního shromáždění
a koneckonců na základě včera přijatých
usnesení národních rad rovněž
tak některé připomínky plén
národních rad, respektive připomínky
pléna Národní rady Slovenské republiky.
V této souvislosti si dovolím upozornit na některá
konkrétní ustanovení.
V prvé řadě byly určité výhrady
k článku 2 vládního návrhu,
kde myslím, jak ústavně-právní
výbor ČNR, tak koneckonců plénum Národní
rady Slovenské republiky a výbor pro životní
prostředí Sněmovny lidu Federálního
shromáždění navrhly, aby se v konci
textu slovo "federace" nahradilo slovy "Česká
a Slovenská Federativní Republika". Tento návrh
ústavně-právní výbory plně
akceptovaly a promítly jej do svého usnesení.
Další otázka, která byla frekventována,
byla otázka, kterou zmínily výbory zahraniční
SL a SN a která byla spojena do určité míry
s tou nešťastnou nerudovskou otázkou, jíž
se v poslední době baví tisk a týká
se eventuální inkorporace poslanců Federálního
shromáždění do zákonodárných
sborů republik. Tato věc byla podrobena širokosáhlé
diskusi v ústavně-právních výborech
a vrátím se k ní ještě, až
budu hovořit o takových uzlových bodech,
které byly v ústavně-právních
výborech zejména předmětem diskuse.
I tuto věc jsme samozřejmě s výraznou
modifikací do návrhu usnesení promítli.
Další otázka, která byla zmíněna
Národní radou Slovenské republiky v jejím
usnesení ze včerejšího dne, se týká
rozšíření stávajícího
článku 5 na možnost uzavření
vzájemných smluv mezi Českou republikou a
Slovenskou republikou ještě přede dnem zániku
České a Slovenské Federativní Republiky
s tím, že by tyto smlouvy nabyly platnosti teprve
okamžikem zániku ČSFR. I tento návrh
je v usnesení ústavně-právních
výborů respektován.
A konečně poslední pozměňovací
návrh, který byl vznesen také plénem
ze slovenské strany, čili Národní
radou Slovenské republiky, je otázka užívání
státních symbolů nástupců ČSFR,
tedy mám na mysli státní symboly České
a Slovenské Federativní Republiky. Tato otázka,
byť zase v modifikované podobě, byla do usnesení
ústavně-právních výborů
promítnuta.
Nyní si dovolím ještě upozornit na některé
věci, které strukturálně mění
v tom návrhu výborů ústavně-právních
vlastní text ústavního zákona, jak
byl předložen vládou. V prvé řadě
tento text respektuje otázku spojenou s tím, že
vlastně celou věc předjednala pléna
národních rad, a odráží se vlastně
už v té uvozující větě,
která je na rozdíl od původního vládního
návrhu rozšířena o text "respektujíce
usnesení České národní rady
a Národní rady Slovenské republiky, usneslo
se Federální shromáždění"
... atd. ... "na tomto ústavním zákoně".
Další otázka je spojena s tím, že
stávající znění článku
1 a článku 3, myslím toho vládního
návrhu, je spojeno v článek 1 s tím,
že článek 1 je uveden jako odstavec 1 a článek
3 jako odstavec 2 článku 1. Stávající
text článku 2 se objevuje v tom návrhu ústavně-právních
výborů prakticky v nezměněné
podobě jako článek 3. Tam došlo k jediné
změně, a to k nahrazení slova "federace"
slovy " Česká a Slovenská Federativní
Republika". Novinkou ale v článku 3 je právě
nový odstavec 2, který se vztahuje k otázce
státních symbolů. Tam je ten text akceptován
do určité míry, text navržený
Národní radou Slovenské republiky, ale je
výrazně modifikován tak, aby byl, domnívám
se, přijatelnější.
Nový, naprosto nový, je článek 4,
článek 5 a článek 6. Jsou to ustanovení,
jejichž takovým zárodkem byl právě
návrh pana poslance Dufaly ve výborech zahraničních
SL a SN, návrh, který výbory zahraniční
akceptovaly. Jenže ten návrh pana poslance Dufaly
se týkal pouze a jen moci zákonodárné.
Věc jsme v ústavně-právních
výborech podrobili obšírné diskusi a
vycházejíce z teorie Charlese Montesquieua o triádě
dělby moci na moc zákonodárnou, výkonnou
a soudní, připravili jsme text článku
4, 5 a 6 návrhu ústavně-právních
výborů.
V článku 4 zmiňujeme, jak už bylo řečeno,
otázku transformace moci zákonodárné,
v článku 5 transformace moci výkonné
a v článku 6 transformace moci soudní.
Obecně je tady ještě v ustanovení čl.
2 návrhu ústavně-právních výborů
generální klausule týkající
se přechodu působnosti České a Slovenské
Federativní Republiky na právní nástupce,
ale v souvislosti s tím, že ČSFR je republikou
parlamentní a že nástupnické státy
budou republikami parlamentními, považovali jsme za
vhodné akcentovat právě otázky spojené
s Montesquieuho triádou dělby moci. Tam jsme brali
v úvahu i otázku související s tím,
že byly vzneseny i některé připomínky,
vztahující se k tomu, že by bylo vhodné,
aby byla zajištěna určitá kontinuita
pokud jde o ochranu základních práv a svobod
občanů, tak jak tuto ochranu zajišťoval
a ještě v ČSFR zajišťuje Ústavní
soud ČSFR. Na zachování této kontinuity
pamatuje v čl. 6 odst. 2.
Jak v článku 5., tak v článku 6. necháváme
na vůli nástupnických států,
aby svými ústavními zákony tyto věci
upravily jinak, čili v žádném případě
nemíníme nikomu nic oktrojovat, ale naopak se snažíme
zabránit tomu, aby vzniklo momentální vakuum.
Článek 7. je vlastně článek
4., transformovaný v čisté podobě,
jak je uveden ve vládním návrhu. Snad jedinou
změnou je, že ve třetím řádku
v článku 4. vládního návrhu
se říká: "... jimiž zabezpečí
výkon činností dosud vykonávaných",
kdežto my jsme to nahradili slovy "jimiž zabezpečí
výkon působnosti, která přejde...".
Jedná se skutečně o pouhé legislativně
technické upřesnění a ujasnění
celé formulace.
Článek 8 je tím článkem, který
rozšiřuje to, co je uvedeno v článku
5 a vztahuje se vlastně k možnostem budoucích
právních nástupců, čili České
republiky a Slovenské republiky, uzavírat mezinárodní
smlouvy se třetími subjekty mezinárodního
práva, čili subjekty stojícími vně
ČSFR. K tomu jsme zakotvili do tohoto návrhu pandán,
který akceptuje připomínku Slovenské
národní rady a vztahuje se na možnost uzavírání
smluv mezi budoucími nástupnickými státy
ještě před zánikem ČSFR s tím,
že tyto smlouvy stejně jako smlouvy, které
budou uzavírány vůči třetím
subjektům mezinárodního práva stojícím
vně federace nabudou platnosti až po zániku
ČSFR.
To by bylo asi zhruba vše k základním problémům
a změnám, jimiž jsme trochu změnili
tvář, ale opravdu spíše jen formálně,
nikoliv pokud jde o ideu vládního návrhu
ústavního zákona o zániku ČSFR.
Dovolím si upřít vaši pozornost k základním
okruhům problémů, které byly obecně
projednávány v ústavně-právních
výborech. Byly to především problémy
právní. Vzhledem k tomu, že návrh ústavního
zákona, který máme před sebou, má
mimořádnou závažnost zejména
z hlediska právního, ústavně-právního
a státoprávního, dovolím si zmínit
se o těchto okruzích.
První velice frekventovanou otázkou byla otázka
ústavnosti, či neústavnosti zániku
federace skrze ústavní zákon ČSFR.
V této souvislosti se objevil názor, že zánik
pouze skrze ústavní zákon ČSFR není
sice neústavní, ale vzhledem k tomu, že jde
o zánik federace, která nominálně
vznikla zdola, není možné, aby zanikla pouhým
osamoceným aktem Federálního shromáždění,
aby Federální shromáždění
zůstalo v tomto punktu ve vakuu, nýbrž že
je žádoucí ingerence národních
rad v jakékoli kvalifikované formě s tím,
že by tato ingerence národních rad byla východiskem
mezi úvahami o zániku federace od čistého
referenda počínaje (čili podle ústavního
zákona o referendu, jak jej známe, kde dochází
k zániku federace) přes následné referendum,
referendum ratifikační, které již bylo
zmiňováno před několika týdny,
když jsme projednávali ústavní zákon
o způsobech zániku federace, přes takzvanou
ratihabici, čili schválení tohoto ústavního
aktu Federálního shromáždění
ústavními akty národních rad, až
po to, že pravděpodobně nejvhodnější
by bylo přijmout tezi, že vlastně federace
je vybudována podle ústavního zákona
o československé federaci č. 143/1968 ve
znění pozdějších předpisů
na smluvním principu a je vlastně dobrovolným
svazkem národních států a výrazem
vůle dvou svobodných národů. Taková
byla formulace v ústavním zákonu o československé
federaci, který jsem citoval. Tak koneckonců byla
federace v roce 1968 konstituována. Proto by - jak bylo
řečeno v ústavně-právním
výboru a byl to jeden z více názorů
- bylo dobré, kdyby Federální shromáždění
nepřijímalo ústavní zákon o
zániku pokud možno bez kvalifikovaně projevené
vůle národních rad. Toto vše vedlo k
tomu, že národní rady tuto diskusi v ústavně-právních
výborech a její výsledek akceptovaly a včera
přijaly usnesení, která máte všichni
k dispozici a se kterými jste, jak věřím,
seznámeni. Tento postup umožní dát eventuálnímu
zániku federace skrze tento ústavní zákon
punc nejen legality a legitimity, ale skutečně ryzosti,
která umožní právním nástupcům
ČSFR zařadit se co nejdříve jako rovnoprávní
členové mezinárodního společenství
a vyloučí, aby některé státy
mohly z nejrůznějších důvodů
zpochybňovat legitimitu České republiky a
Slovenské republiky a eventuálně upozorňovat
na to, že nástupnictví těchto republik
není úplné. To byl první okruh problémů.
Další okruh se vztahoval k tomu, zda je referendum
nezbytné nebo zda je referendum věc, která
nikterak nepřispěje k tomu, abychom se skutečně
razantně a s realistickým náhledem na věc
vypořádali se stávající situací,
čili s již probíhajícím rozpadem
České a Slovenské Federativní Republiky.
Toto bylo zejména reflektováno v souvislosti s tím,
že poslanecký klub ČSSD podal komplexní
pozměňovací návrh, který vlastně
podmiňoval účinnost ustanovení o zániku
České a Slovenské Federativní Republiky
schválením v následném ratifikačním
referendu s tím, že referendum by muselo dopadnout
pozitivně alespoň v jedné části
federace; čili buď v České republice,
nebo ve Slovenské republice, kde by se pro něj musela
vyslovit nadpoloviční většina všech
oprávněných voličů.
Myslím, že dokonce pan profesor Jičínský
zmiňoval jakýsi článek ve Wallstreet
Journal, kde se hovoří o tom, že referendum
by jistě mohlo znamenat určitý chaos, ale
chaos, který je spjat s demokratickými procesy,
to je s demokratickým projevem vůle lidu - a který
je lepší než chaos, který je způsoben
umíněností politiků.
Dovolil bych si navázat na to, co tehdy pronesl pan profesor
Jičínský a doplnil bych to, že obecně
to řešil ústavně-právní
výbor tím, že neakceptoval pozměňovací
návrh Československé sociální
demokracie. Že situace je momentálně taková,
že ti údajně umínění politikové
se umíněně snaží zabrzdit již
existující chaotický rozpad federace a dát
mu alespoň nějaký řád a přivést
již probíhající proces k tomu stavu,
abychom nebyli jen pro smích okolním státům,
ale abychom si u nich vydobyli určitou úctu tím,
jak racionálně a bez emocí se dokážeme
vypořádat se situací, která je problémem
v celé postkomunistické Evropě.
Další otázkou, kterou bych zmínil, je
otázka spojená s teoretickým problémem,
který byl také nadnesen, a předesílám,
že je to trochu paradoxní názor, ale přesto
si ho dovolím přednést.
Je to otázka spojená s tím, že uplatněním
zákona o zániku ČSFR zanikne jen federace
a zda tím, že zanikne jen federace, se nevrátíme
zpátky k výchozímu bodu, z něhož
federace vznikala, tedy k unitárnímu státu,
který zde existoval před rokem 1968. V této
souvislosti byly zmiňovány ještě další
a další otázky spojené s tím,
nakolik jsou dubiózní mandáty poslanců
Federálního shromáždění,
národních rad a řada dalších
otázek. Samozřejmě jsme se nakonec v naprosté
většině shodli na tom, že to byla spíš
otázka řečnická, než aby to byla
otázka faktická, protože se zde jednoznačně
hovoří, že federace, tedy Česká
a Slovenská Federativní Republika zaniká,
ale v článku 1 se hned hovoří o tom,
kdo jsou nástupnické státy, že to je
Česká republika a Slovenská republika. Nikoli
jakýsi fiktivní unitární stát,
v nějž by se transformovala federace jako celek.
Otázku eventuální inkorporace poslanců
Federálního shromáždění
do nejvyšších zákonodárných
sborů republik jsem už zhruba zmiňoval v souvislosti
s Montesquieuovou triádou dělby moci.
Chtěl bych ještě zmínit další
otázku. Tato věc je vlastně nepsanou ústavní
uzancí v této republice. Vrátím-li
se k roku 1918, tak musím konstatovat, že Národní
výbor tehdy vznikl tím, že do něj byli
vlastně inkorporováni bývalí poslanci
z českých zemí, kteří byli
v Říšské radě a kooptováni
další. Vezmu-li rok 1968, tehdy došlo k tomu,
že vlastní národní rady byly tvořeny
zase z Národního shromáždění,
čili vždycky tam docházelo k zajímavým
přesunům. Budeme-li tento postup akceptovat i v
tomto návrhu ústavního zákona, budeme
pouze kontinuálně pokračovat v tom, jak se
vždy v tomto státě postupovalo v takovýchto
mezních situacích a myslím, že to je
naprosto i v souladu s otázkou legitimity a legality, jak
je pojímána většinou odborníků
na státní právo, a to nemíním
jen odborníky z naší republiky.
Konečně se tam objevila i řada dalších
problémů. Například se objevil názor,
že návrh by měl mimo jiné obsahovat
ustanovení, jež by zavazovalo nástupnické
státy k recepci stávajícího právního
řádu České a Slovenské Federativní
Republiky a řada názorů jiných, které
byly kvalifikovaným způsobem eliminovány
a nakonec je ústavně-právní výbory
neakceptovaly.
Chtěl bych se omluvit za to, že jsem hovořil
dlouho a chtěl bych vás všechny poprosit z
titulu zpravodaje - ulehčíte mi tím práci
- kdybyste, a věřím, že budete, jak
vás znám - k návrhu ústavního
zákona, jak je předložen, přistupovali
seriózně a odpovědně a v tomto duchu
se eventuálně účastnili rozpravy a
podávali případné pozměňovací
návrhy.
Ještě bych chtěl poprosit pana předsedu
vlády nebo alespoň pana místopředsedu
akademika Čiče, zda by sdělil stanovisko
vlády k návrhu ústavně-právního
výboru, zda se s ním vláda ztotožňuje.
Děkuji vám za pozornost.