Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji předsedovi dohodovacího
výboru poslanci Dostálovi. Žádám
nyní poslankyni Petrovou jako zástupce navrhovatele,
aby vystoupila, jestli se chce vyjádřit. Bylo by
velmi vhodné, aby vyjádřila souhlas nebo
nesouhlas se závěry dohodovacího výboru.
Poslankyně SL J. Petrová: Pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
jako zástupce navrhovatele za poslanecké kluby ODS-KDS
a HZDS doporučuji přijetí tohoto návrhu
a prosím vážené plénum, aby přijalo
návrh zákona ve znění doporučeném.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji, slovo má poslanec
Marián Kováč.
Poslanec SN Marián Kováč: Dovoľte mi
pred konečným hlasovaním jednu otázku
poslancovi Dostálovi. Čo znamená termín
"údajne prerokovala"? Povedali ste, že slovenská
vláda údajne prerokovala materiál o FBIS.
Poslanec SN P. Dostál: Pane poslanče, promiňte
mi, to je moje sémantická chyba. Byl jsem informován
od pana ředitele Slováka, že slovenská
vláda zákon projednala. Jsou tady členové
slovenské vlády a byl bych rád, kdyby potvrdili
toto tvrzení.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Domnívám se, že postačí,
jestliže poslanec Dostál vypustí ze své
řeči slovo "údajně".
Poslanec SN P. Dostál: Poslanec Dostál vypouští
slovo "údajně". (Smích v sále.)
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: S faktickou poznámkou se ještě
hlásí pan poslanec Kostya.
Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, vážím si
práce dohodovacího výboru i kolegy Dostála
a nechtěl bych situaci dramatizovat. Při předchozím
bodu tu zazněla z úst místopředsedy
vlády Filkuse při zdůvodňování
pozměňovacího návrhu k jinému
zákonu, proč nemůže být otázka
zrušení Československé armády
a jejího dělení řešena zvláštním
zákonem slova, která mě přinutila
se znovu k zákonu o FBIS vrátit.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Pane poslanče, nyní však
není rozprava.
Poslanec SN L. Kostya: Dám závěrem procedurální
návrh. Já jsem v úvodní rozpravě
vyslovil podiv, proč se jedna federální instituce,
kterou je FBIS, má zrušit a proč se má
její majetek rozdělit zvláštním
zákonem. Bylo mi zdůvodněno, že je to
potřebné, že jde o specifické problémy
apod. Při předchozím zákoně
navrhl poslanec Grohmann zrušení armády a její
dělení zvláštním zákonem.
Pan místopředseda Filkus jako představitel
vlády prohlásil, že nevidí důvod,
proč by se jedna z federálních institucí
měla řešit zvláštním zákonem
a proč by se její majetek měl dělit
zvláštním zákonem, když se to vyřeší
v rámci společného zákona.
Já považuji tento postup za podivný, a pokud
by mi chtěl pan místopředseda v odpovědi
tuto věc vysvětlit, tak předem říkám,
že neberu argument, že zpravodajská služba
a armáda je něco jiného. Rád bych
předem řekl, že v armádě je i
součást vojenské obranné zpravodajství,
které je specifickou zpravodajskou službou se stejnými
problémy jako FBIS. Protože nemám možnost
dát procedurální návrh, jediný
možný procedurální návrh, který
zákon o jednacím řádu řeší,
je, že vláda může v kterémkoliv
okamžiku projednávání zákona
svůj vládní návrh stáhnout.
Já tímto k tomu federální vládu
vyzývám.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Pane poslanče, to je nedorozumění,
protože to není vládní návrh,
takže to těžko můžeme po vládě
chtít.
Poslanec SN L. Kostya: Pak vyzývám ctěnou
kolegyni Petrovou a její kolegy.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: To je podstatný rozdíl.
Myslím, že paní kolegyně Petrová
se vyjádřila jednoznačně jako zástupce
navrhovatele, jak hodlá nadále pokračovat.
Předseda SL V. Benda: Já jen chci upozornit poslance
Kostyu, že návrh je možné stáhnout
do okamžiku, než se o něm začalo hlasovat.
Po tomto okamžiku, když je nyní předmětem
dohodovacího řízení, nemá navrhovatel
právo návrh stáhnout.
Poslanec SN M. Kučera: Vážené kolegyne
a kolegovia! Na objasnenie len malú poznámku. Majetok
býva spravidla fyzický a duchovný. Pokiaľ
delíme armádu a FBIS, tak sú dva veľké
rozdiely. Duchovný majetok FBIS, to znamená všetky
archívne fondy a pod., je centrálne uložený
v Prahe. Archívy armády, všetko to, čo
o armáde chceme vedieť je uložené na štyroch
miestach republiky, na Slovensku i u vás. Tu sú
dva veľmi výrazné rozdiely. (Smích a
hluk v sále.)
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji. Doufám, že
tato poznámka nevyvolá další odezvu.
Dámy a pánové, prosím o klid. Prosím
oba zpravodaje, aby se vyjádřili i k návrhu
dohodovacího výboru, jak jej přednesl poslanec
Dostál. První bude hovořit společný
zpravodaj Sněmovny národů Milan Hruška.
Společný zpravodaj výborů SN M. Hruška:
Jako společný zpravodaj Sněmovny národů
doporučuji sněmovnám schválit znění
§ 7 tak, jak je přijal dohodovací výbor.
Společný zpravodaj výborů SL R. Garaj:
Zúčastnil som sa rokovania dohodovacieho výboru.
Ako zástupca Snemovne ľudu by som odporúčal,
aby bol tento zákon prijatý.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Přistoupíme nyní
k hlasování o návrhu dohodovacího
výboru, jak jej přednesl poslanec Dostál.
Bylo by možná vhodné, abyste ještě
jednou zopakoval znění návrhu, aby všichni
přesně věděli, o čem hlasují.
Poslanec SN P. Dostál: "Informace zařazené
do evidence FBIS se dělí mezi příslušný
orgán České republiky a příslušný
orgán Slovenské republiky podle dohody uzavřené
mezi těmito orgány s respektováním
státně bezpečnostních zájmů
obou republik."
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji. Budeme o tomto návrhu
hlasovat. Při schvalování tohoto zákona
i pozměňovacích návrhů k němu
platí zákaz majorizace, to znamená, že
budeme hlasovat společně s tím, že v
české části i ve slovenské
části Sněmovny národů musí
hlasovat pro nejméně třicet osm poslanců,
aby byl tento návrh přijat.
Táži se poslanců obou sněmoven, zda
souhlasí s návrhem dohodovacího výboru,
jak jej přednesl poslanec Pavel Dostál. Kdo souhlasí,
ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.
Hlasování: 13.17
(SN-ČR 52, SN-SR 50, SL 102)
Kdo je proti?
(SN-ČR 3, SN-SR 3, SL 0)
Kdo se zdržel hlasování? (SN-ČR 13,
SN-SR 15, SL 28)
V české části Sněmovny národů
ze šedesáti osmi přítomných poslanců
hlasovalo pro padesát dva poslanců, tři proti,
třináct se zdrželo. Ve slovenské části
Sněmovny národů ze šedesáti osmi
přítomných padesát pro, tři
proti, patnáct se zdrželo. Ze sto třiceti přítomných
poslanců Sněmovny lidu sto dva pro, nikdo proti,
dvacet osm se zdrželo. Nikdo z celého Federálního
shromáždění hlasování
neignoroval. Návrh byl přijat oběma sněmovnami.
Přistoupíme nyní k hlasování
o návrhu zákona o zrušení FBIS jako
celku. Opět budeme hlasovat společně s podmínkami,
které jsem uvedl před chvílí. Žádám
vás, dámy a pánové, abyste vyjádřili
souhlas s tímto zákonem zdvižením ruky
a stisknutím tlačítka svého hlasovacího
zařízení.
Hlasování: 13.19
(SN-ČR 49, SN-SR 50, SL 101)
Kdo je proti?
(SN-ČR 6, SN-SR 0, SL 0)
Kdo se zdržel hlasování? (SN-ČR 13,
SN-SR 18, SL 29)
Ze šedesáti osmi přítomných poslanců
české části Sněmovny národů
je čtyřicet devět pro, šest proti, třináct
se zdrželo, ze šedesáti osmi přítomných
poslanců slovenské části Sněmovny
národů padesát pro, nikdo proti, osmnáct
se zdrželo, ze sto třiceti jednoho přítomných
poslanců Sněmovny lidu sto jeden pro, nikdo proti,
dvacet devět se zdrželo.
Návrh byl přijat souhlasným usnesením
obou sněmoven.
Konstatuji, že návrh zákona o zrušení
FBIS byl přijat tímto Federálním shromážděním.
Děkuji vám. Děkuji oběma zpravodajům.
Samozřejmě děkuji předsedovi dohodovacího
výboru i navrhovatelům.
Než přistoupíme k projednání
dalšího návrhu, kterým je: Zpráva
společného výboru pro dohodovací řízení
k návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb., dovolím
si vám přečíst návrh na složení
dohodovacího výboru a k návrhu zákona
o způsobech dělení majetku.
Za Sněmovnu národů jsou navrhováni
poslanci: Kováč Roman, poslanec Gondáš,
poslanec Bystrický, poslanec Soldát, poslanec Čupr
a poslanec Masopust. (Poslance Masopusta tady jako jediného
z těch čtených nevidím, ale jeho kolegové
souhlasí.)
Za Sněmovnu lidu: poslanec Čarnogurský, poslanec
Grohmann, poslanec Šilhán, poslanec Gawlik, poslanec
Daněk a poslanec Kobliha. Vidím, tuším,
všechny jmenované poslance. Táži se, zda
má k tomuto návrhu někdo nějakou připomínku
nebo námitku. Nevidím žádnou přihlášku.
Budeme tedy hlasovat o tomto návrhu. Budeme hlasovat společně,
ale samozřejmě každý volí zástupce
své sněmovny do tohoto dohodovacího výboru
podle seznamu, jak jsem jej přečetl.
Prosím, abyste tedy nyní vyjádřili
svůj souhlas nebo nesouhlas s tímto návrhem.
Prosím ty poslance, kteří jsou pro složení
dohodovacího výboru, jak jsem návrh předložil,
nechť hlasují zdvižením ruky a stlačením
tlačítka!
Hlasování: 13.22
(SN 128, SL 123) Děkuji.
Kdo je proti tomuto návrhu, nechť zdvihne ruku a stlačí
tlačítko!
(SN 0, SL 0) Děkuji.
Kdo se zdržuje hlasování, nechť zdvihne
ruku a stlačí tlačítko!
(SN 2, SL 4) Děkuji vám.
Konstatuji, že ze sto třiceti dvou poslanců
ve Sněmovně národů - sto dvacet osm
pro, nikdo proti, dva se zdrželi, dva ignorovali.
Ze sto dvaceti osmi poslanců přítomných
ve Sněmovně lidu - sto dvacet tři pro, nikdo
nebyl proti, čtyři se zdrželi, jeden poslanec
ignoroval.
Zároveň žádám poslance Romana
Kováče, Gondáše, Bystrického,
Soldáta, Čupra, Masopusta, Čarnogurského,
Grohmanna, Šilhána, Gawlika, Daňka a Koblihu,
aby se odebrali do místnosti 026 k poradě tohoto
dohodovacího výboru, ovšem samozřejmě
až po projednání dalšího bodu.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 92, SL
č. 121, SN č. 126)
Nyní požádám, aby zaujali svá
místa poslanci Karaba a Kádner, kteří
byli zpravodaji k návrhu zákona o změnách
a doplnění zákona č. 92/1991 Sb.
Zároveň poprosím předsedu dohodovacího
výboru, kterým byl, pokud jsem informován,
zvolen pan poslanec Malina, aby přednesl návrh.
Žádám ostatní kolegy poslance, aby neopouštěli
sál. Doufám, že by to mohlo být velmi
rychle za námi; a pak uděláme přestávku,
aby se mohl sejít dohodovací výbor k návrhu
zákona o způsobech dělení majetku).
Vydržte ještě chvíli na svých místech.
Bod programu 9 (pokračování): Návrh
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 92/1991 Sb. o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění
zákona č. 92/1992 Sb. (tisk 116) a návrhy
výborů ústavně-právních
SL a SN (tisky 128 a 129)
Pan poslanec Malina jako předseda dohodovacího výboru
má slovo.
Poslanec SN Z. Malina: Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, na základě rozhodnutí
sněmoven jednal dohodovací výbor k návrhu
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby ve znění
pozdějších předpisů.
Výbor jednal ve složení: Jiří
Lacina, Jiří Kincl, Jozef Šedovič, Ján
Zán ze Sněmovny lidu; Ivan Fišera, Vladimír
Homola, Peter Krivda, Zdeněk Malina ze Sněmovny
národů. Podle § 33 zákona č.
56/1991 Sb., zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění,
po projednání této problematiky si vám
dovoluji předložit návrh usnesení. Tento
tisk máte, doufám, ve svých lavicích.
Jedná se o tisk 158. Při bližším
zkoumání zjistíte, že tisk obsahuje
v podstatě tři body.
Dohodovací výbor prošel znovu pozměňovací
návrhy k původně předloženému
tisku 128 tak, jak byly sněmovnami odsouhlasovány
a věcí se zevrubně zabýval. Teď
bych vám podal informaci k jednotlivým částem.
K bodu 1 - v tomto případě dospěl
dohodovací výbor k závěru, že
se jedná o potřebné doplnění,
které odstraní jakékoli pochybnosti o tom,
že při schvalování privatizačních
projektů a v procesech, které předcházejí
schválení toho projektu se jedná o akty,
které podléhají zvláštnímu
režimu.
Správní řád není ten nejvhodnější
nástroj, který by sloužil k posouzení
správnosti konání v tomto procesu. Jedná
se o rozhodování v hospodářské
sféře. Není to typické pro státní
správu, není to oblast pro aplikaci správního
řádu.
Proto vám doporučujeme znění bodu
jedna doplnit o nový odstavec čtyři, který
zní: "Na schvalování privatizačních
projektů se nevztahuje správní řád."
Jedná se o paragraf deset.
Druhý bod našeho usnesení se týká
pozměňovacího návrhu, který
ve sněmovně přednesl pan poslanec Čejka.
Dohodovací výbor, myslím, dost dlouho zvažoval
veškeré argumenty pro i proti k tomuto pozměňovacímu
návrhu.
Dospěli jsme k názoru doporučit vám
tento pozměňovací návrh, neboť
se domníváme a vidíme v tom snahu zamezit
nežádoucí praxi, kdy ze státních
podniků k privatizaci často zbývá
jen prázdná slupka a zbytek těch zajímavých
objektů je dávno přenechán k pronajmutí
za podmínek, které jsou nevýhodné
pro stát.
Jsme přesvědčeni, že pokud by měl
někdo pochybnosti o správnosti tohoto kroku, měl
by zvážit to, že v době, kdy vstupem v
účinnost zákona č. 92/1991 Sb. - tím
okamžikem byl jasný úmysl zákonodárce
- a že je to vlastně dostatečný důvod
pro to, abychom rozhodnutí přijali.
Druhý bod je formulován tak, že v § 45
odst. 3 (rozumí se zákona č. 92/1991 Sb.
ve znění zákona č. 92/1992 Sb.) se
vypouštějí slova "po dni 28. února
1992".
Nyní přistupuji k poslednímu bodu našeho
návrhu, to je bod třetí. Tam se jedná
o problematiku rozpočtových a příspěvkových
organizací. Domníváme se, a dohodovací
výbor zaujal stanovisko takové, že není
důvod k tomu, aby byl různý přístup
k organizacím jenom z důvodu různého
postavení svého zakladatele.
Domníváme se a doporučujeme, aby se sněmovny
vrátily k původnímu návrhu tak, jak
byl obsažen v tisku 128, což byl návrh výboru
ústavně-právního, který pokládáme
za lepší.
Formálně ještě přečtu
tento třetí bod našeho návrhu. Ponechat
původně navržený text § 45 odst.
5 a čl. 3 tak, jak byl obsažen v tisku 128.
Dámy a pánové, závěrem bych
chtěl říci, že náš dohodovací
výbor byl složen ze zástupců šesti
politických klubů. Jednání byl přítomen
osobně i pan ministr Dolgoš s hlasem poradním.
Měli jsme stanovisko ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci České republiky.
Chci zdůraznit to, že rozhodnutí k těm
všem bodům byla jednomyslná. A to mě
vede k přesvědčení, že je možné,
aby sněmovny, a doporučuji to, hlasovaly o celém
našem návrhu jako o celku. Doporučuji vám
samozřejmě vřele jeho schválení.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji panu předsedovi
dohodovacího výboru, poslanci Malinovi. Táži
se nyní, zda někdo chce vystoupit k tomuto návrhu.
Pan poslanec Borovička dostane slovo jako zástupce
navrhovatele, pokud nebude žádná rozprava.
Nevidím nikoho, kdo by se hlásil do rozpravy, takže
rozpravu ihned ukončuji.
Prosím nyní poslance Borovičku jako zástupce
navrhovatele, aby se vyjádřil ke zprávě
dohodovacího výboru.
Poslanec SL M. Borovička: Se zprávou dohodovacího
výboru souhlasím. I s návrhy, které
tam byly předloženy. Jen bych chtěl informovat
o tom, že po dohodě s panem ministrem Dolgošem
i po konzultaci s ministerstvem privatizace České
republiky bych žádal ještě jednu úpravu
v § 47 odst. ...
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Pane poslanče, to snad není
pravda. Opravdu se pozastavuji nad tím, co tady dnes vyvádíte.
Promiňte mi to slovo, ale to prostě nejde. Já
jsem ukončil rozpravu. Myslel jsem, že vám
jde pouze o závěrečné slovo jako navrhovateli,
ale neustále přikládat další
a další pozměňovací návrhy
považuji za velmi nevhodné. Nemohu vám dát
už další možnost přednést
pozměňovací návrh.
Kolega Stank mě nabádá, abych to vysvětlil
podrobněji. Jednáme o zprávě dohodovacího
výboru, to znamená, že bychom opět museli
svolat dohodovací výbor. A opět ten by to
musel projednat a zahrnout do své zprávy. Tento
postup není možný. Nyní poprosím
o názor zpravodajů ke zprávě dohodovacího
výboru. Poslanec Kádner.
Společný zpravodaj výborů SN T. Kádner:
Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, domnívám se,
že návrh, který nám předkládá
dohodovací výbor, postihuje všechny závažné
námitky, které se objevily ve výborech FS,
tak ty návrhy, které se objevily v usnesení
výborů ČNR a SNR. Domnívám
se, že tento návrh je přijatelný. Nakonec
se jedná víceméně v celém tomto
zákonu o technické zpřesnění
zákona č. 92/1991 Sb. - o jeho úpravu pro
lepší uplatnění tohoto zákona
v praxi.
Podporuji návrh, který zde předložil
předseda dohodovacího výboru, abychom hlasovali
o tomto návrhu jako celku. Domnívám se, že
to zjednoduší celou proceduru; a ostatně všichni
už asi máme hlad. To je z mé strany vše.
Doporučuji přijetí.