Pátek 13. listopadu 1992

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji předsedovi dohodovacího výboru poslanci Dostálovi. Žádám nyní poslankyni Petrovou jako zástupce navrhovatele, aby vystoupila, jestli se chce vyjádřit. Bylo by velmi vhodné, aby vyjádřila souhlas nebo nesouhlas se závěry dohodovacího výboru.

Poslankyně SL J. Petrová: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, jako zástupce navrhovatele za poslanecké kluby ODS-KDS a HZDS doporučuji přijetí tohoto návrhu a prosím vážené plénum, aby přijalo návrh zákona ve znění doporučeném.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji, slovo má poslanec Marián Kováč.

Poslanec SN Marián Kováč: Dovoľte mi pred konečným hlasovaním jednu otázku poslancovi Dostálovi. Čo znamená termín "údajne prerokovala"? Povedali ste, že slovenská vláda údajne prerokovala materiál o FBIS.

Poslanec SN P. Dostál: Pane poslanče, promiňte mi, to je moje sémantická chyba. Byl jsem informován od pana ředitele Slováka, že slovenská vláda zákon projednala. Jsou tady členové slovenské vlády a byl bych rád, kdyby potvrdili toto tvrzení.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Domnívám se, že postačí, jestliže poslanec Dostál vypustí ze své řeči slovo "údajně".

Poslanec SN P. Dostál: Poslanec Dostál vypouští slovo "údajně". (Smích v sále.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: S faktickou poznámkou se ještě hlásí pan poslanec Kostya.

Poslanec SN L. Kostya: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, vážím si práce dohodovacího výboru i kolegy Dostála a nechtěl bych situaci dramatizovat. Při předchozím bodu tu zazněla z úst místopředsedy vlády Filkuse při zdůvodňování pozměňovacího návrhu k jinému zákonu, proč nemůže být otázka zrušení Československé armády a jejího dělení řešena zvláštním zákonem slova, která mě přinutila se znovu k zákonu o FBIS vrátit.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Pane poslanče, nyní však není rozprava.

Poslanec SN L. Kostya: Dám závěrem procedurální návrh. Já jsem v úvodní rozpravě vyslovil podiv, proč se jedna federální instituce, kterou je FBIS, má zrušit a proč se má její majetek rozdělit zvláštním zákonem. Bylo mi zdůvodněno, že je to potřebné, že jde o specifické problémy apod. Při předchozím zákoně navrhl poslanec Grohmann zrušení armády a její dělení zvláštním zákonem. Pan místopředseda Filkus jako představitel vlády prohlásil, že nevidí důvod, proč by se jedna z federálních institucí měla řešit zvláštním zákonem a proč by se její majetek měl dělit zvláštním zákonem, když se to vyřeší v rámci společného zákona.

Já považuji tento postup za podivný, a pokud by mi chtěl pan místopředseda v odpovědi tuto věc vysvětlit, tak předem říkám, že neberu argument, že zpravodajská služba a armáda je něco jiného. Rád bych předem řekl, že v armádě je i součást vojenské obranné zpravodajství, které je specifickou zpravodajskou službou se stejnými problémy jako FBIS. Protože nemám možnost dát procedurální návrh, jediný možný procedurální návrh, který zákon o jednacím řádu řeší, je, že vláda může v kterémkoliv okamžiku projednávání zákona svůj vládní návrh stáhnout. Já tímto k tomu federální vládu vyzývám.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Pane poslanče, to je nedorozumění, protože to není vládní návrh, takže to těžko můžeme po vládě chtít.

Poslanec SN L. Kostya: Pak vyzývám ctěnou kolegyni Petrovou a její kolegy.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: To je podstatný rozdíl. Myslím, že paní kolegyně Petrová se vyjádřila jednoznačně jako zástupce navrhovatele, jak hodlá nadále pokračovat.

Předseda SL V. Benda: Já jen chci upozornit poslance Kostyu, že návrh je možné stáhnout do okamžiku, než se o něm začalo hlasovat. Po tomto okamžiku, když je nyní předmětem dohodovacího řízení, nemá navrhovatel právo návrh stáhnout.

Poslanec SN M. Kučera: Vážené kolegyne a kolegovia! Na objasnenie len malú poznámku. Majetok býva spravidla fyzický a duchovný. Pokiaľ delíme armádu a FBIS, tak sú dva veľké rozdiely. Duchovný majetok FBIS, to znamená všetky archívne fondy a pod., je centrálne uložený v Prahe. Archívy armády, všetko to, čo o armáde chceme vedieť je uložené na štyroch miestach republiky, na Slovensku i u vás. Tu sú dva veľmi výrazné rozdiely. (Smích a hluk v sále.)

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Doufám, že tato poznámka nevyvolá další odezvu. Dámy a pánové, prosím o klid. Prosím oba zpravodaje, aby se vyjádřili i k návrhu dohodovacího výboru, jak jej přednesl poslanec Dostál. První bude hovořit společný zpravodaj Sněmovny národů Milan Hruška.

Společný zpravodaj výborů SN M. Hruška: Jako společný zpravodaj Sněmovny národů doporučuji sněmovnám schválit znění § 7 tak, jak je přijal dohodovací výbor.

Společný zpravodaj výborů SL R. Garaj: Zúčastnil som sa rokovania dohodovacieho výboru. Ako zástupca Snemovne ľudu by som odporúčal, aby bol tento zákon prijatý.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Přistoupíme nyní k hlasování o návrhu dohodovacího výboru, jak jej přednesl poslanec Dostál. Bylo by možná vhodné, abyste ještě jednou zopakoval znění návrhu, aby všichni přesně věděli, o čem hlasují.

Poslanec SN P. Dostál: "Informace zařazené do evidence FBIS se dělí mezi příslušný orgán České republiky a příslušný orgán Slovenské republiky podle dohody uzavřené mezi těmito orgány s respektováním státně bezpečnostních zájmů obou republik."

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji. Budeme o tomto návrhu hlasovat. Při schvalování tohoto zákona i pozměňovacích návrhů k němu platí zákaz majorizace, to znamená, že budeme hlasovat společně s tím, že v české části i ve slovenské části Sněmovny národů musí hlasovat pro nejméně třicet osm poslanců, aby byl tento návrh přijat.

Táži se poslanců obou sněmoven, zda souhlasí s návrhem dohodovacího výboru, jak jej přednesl poslanec Pavel Dostál. Kdo souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko.

Hlasování: 13.17

(SN-ČR 52, SN-SR 50, SL 102)

Kdo je proti?

(SN-ČR 3, SN-SR 3, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování? (SN-ČR 13, SN-SR 15, SL 28)

V české části Sněmovny národů ze šedesáti osmi přítomných poslanců hlasovalo pro padesát dva poslanců, tři proti, třináct se zdrželo. Ve slovenské části Sněmovny národů ze šedesáti osmi přítomných padesát pro, tři proti, patnáct se zdrželo. Ze sto třiceti přítomných poslanců Sněmovny lidu sto dva pro, nikdo proti, dvacet osm se zdrželo. Nikdo z celého Federálního shromáždění hlasování neignoroval. Návrh byl přijat oběma sněmovnami.

Přistoupíme nyní k hlasování o návrhu zákona o zrušení FBIS jako celku. Opět budeme hlasovat společně s podmínkami, které jsem uvedl před chvílí. Žádám vás, dámy a pánové, abyste vyjádřili souhlas s tímto zákonem zdvižením ruky a stisknutím tlačítka svého hlasovacího zařízení.

Hlasování: 13.19

(SN-ČR 49, SN-SR 50, SL 101)

Kdo je proti?

(SN-ČR 6, SN-SR 0, SL 0)

Kdo se zdržel hlasování? (SN-ČR 13, SN-SR 18, SL 29)

Ze šedesáti osmi přítomných poslanců české části Sněmovny národů je čtyřicet devět pro, šest proti, třináct se zdrželo, ze šedesáti osmi přítomných poslanců slovenské části Sněmovny národů padesát pro, nikdo proti, osmnáct se zdrželo, ze sto třiceti jednoho přítomných poslanců Sněmovny lidu sto jeden pro, nikdo proti, dvacet devět se zdrželo.

Návrh byl přijat souhlasným usnesením obou sněmoven.

Konstatuji, že návrh zákona o zrušení FBIS byl přijat tímto Federálním shromážděním. Děkuji vám. Děkuji oběma zpravodajům. Samozřejmě děkuji předsedovi dohodovacího výboru i navrhovatelům.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 93, SL č. 122, SN č 127)

Než přistoupíme k projednání dalšího návrhu, kterým je: Zpráva společného výboru pro dohodovací řízení k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb., dovolím si vám přečíst návrh na složení dohodovacího výboru a k návrhu zákona o způsobech dělení majetku.

Za Sněmovnu národů jsou navrhováni poslanci: Kováč Roman, poslanec Gondáš, poslanec Bystrický, poslanec Soldát, poslanec Čupr a poslanec Masopust. (Poslance Masopusta tady jako jediného z těch čtených nevidím, ale jeho kolegové souhlasí.)

Za Sněmovnu lidu: poslanec Čarnogurský, poslanec Grohmann, poslanec Šilhán, poslanec Gawlik, poslanec Daněk a poslanec Kobliha. Vidím, tuším, všechny jmenované poslance. Táži se, zda má k tomuto návrhu někdo nějakou připomínku nebo námitku. Nevidím žádnou přihlášku. Budeme tedy hlasovat o tomto návrhu. Budeme hlasovat společně, ale samozřejmě každý volí zástupce své sněmovny do tohoto dohodovacího výboru podle seznamu, jak jsem jej přečetl.

Prosím, abyste tedy nyní vyjádřili svůj souhlas nebo nesouhlas s tímto návrhem. Prosím ty poslance, kteří jsou pro složení dohodovacího výboru, jak jsem návrh předložil, nechť hlasují zdvižením ruky a stlačením tlačítka!

Hlasování: 13.22

(SN 128, SL 123) Děkuji.

Kdo je proti tomuto návrhu, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko!

(SN 0, SL 0) Děkuji.

Kdo se zdržuje hlasování, nechť zdvihne ruku a stlačí tlačítko!

(SN 2, SL 4) Děkuji vám.

Konstatuji, že ze sto třiceti dvou poslanců ve Sněmovně národů - sto dvacet osm pro, nikdo proti, dva se zdrželi, dva ignorovali.

Ze sto dvaceti osmi poslanců přítomných ve Sněmovně lidu - sto dvacet tři pro, nikdo nebyl proti, čtyři se zdrželi, jeden poslanec ignoroval.

Zároveň žádám poslance Romana Kováče, Gondáše, Bystrického, Soldáta, Čupra, Masopusta, Čarnogurského, Grohmanna, Šilhána, Gawlika, Daňka a Koblihu, aby se odebrali do místnosti 026 k poradě tohoto dohodovacího výboru, ovšem samozřejmě až po projednání dalšího bodu.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 92, SL č. 121, SN č. 126)

Nyní požádám, aby zaujali svá místa poslanci Karaba a Kádner, kteří byli zpravodaji k návrhu zákona o změnách a doplnění zákona č. 92/1991 Sb.

Zároveň poprosím předsedu dohodovacího výboru, kterým byl, pokud jsem informován, zvolen pan poslanec Malina, aby přednesl návrh. Žádám ostatní kolegy poslance, aby neopouštěli sál. Doufám, že by to mohlo být velmi rychle za námi; a pak uděláme přestávku, aby se mohl sejít dohodovací výbor k návrhu zákona o způsobech dělení majetku). Vydržte ještě chvíli na svých místech.

Bod programu 9 (pokračování): Návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb. o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění zákona č. 92/1992 Sb. (tisk 116) a návrhy výborů ústavně-právních SL a SN (tisky 128 a 129)

Pan poslanec Malina jako předseda dohodovacího výboru má slovo.

Poslanec SN Z. Malina: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, na základě rozhodnutí sněmoven jednal dohodovací výbor k návrhu zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby ve znění pozdějších předpisů.

Výbor jednal ve složení: Jiří Lacina, Jiří Kincl, Jozef Šedovič, Ján Zán ze Sněmovny lidu; Ivan Fišera, Vladimír Homola, Peter Krivda, Zdeněk Malina ze Sněmovny národů. Podle § 33 zákona č. 56/1991 Sb., zákona o jednacím řádu Federálního shromáždění, po projednání této problematiky si vám dovoluji předložit návrh usnesení. Tento tisk máte, doufám, ve svých lavicích. Jedná se o tisk 158. Při bližším zkoumání zjistíte, že tisk obsahuje v podstatě tři body.

Dohodovací výbor prošel znovu pozměňovací návrhy k původně předloženému tisku 128 tak, jak byly sněmovnami odsouhlasovány a věcí se zevrubně zabýval. Teď bych vám podal informaci k jednotlivým částem.

K bodu 1 - v tomto případě dospěl dohodovací výbor k závěru, že se jedná o potřebné doplnění, které odstraní jakékoli pochybnosti o tom, že při schvalování privatizačních projektů a v procesech, které předcházejí schválení toho projektu se jedná o akty, které podléhají zvláštnímu režimu.

Správní řád není ten nejvhodnější nástroj, který by sloužil k posouzení správnosti konání v tomto procesu. Jedná se o rozhodování v hospodářské sféře. Není to typické pro státní správu, není to oblast pro aplikaci správního řádu.

Proto vám doporučujeme znění bodu jedna doplnit o nový odstavec čtyři, který zní: "Na schvalování privatizačních projektů se nevztahuje správní řád." Jedná se o paragraf deset.

Druhý bod našeho usnesení se týká pozměňovacího návrhu, který ve sněmovně přednesl pan poslanec Čejka. Dohodovací výbor, myslím, dost dlouho zvažoval veškeré argumenty pro i proti k tomuto pozměňovacímu návrhu.

Dospěli jsme k názoru doporučit vám tento pozměňovací návrh, neboť se domníváme a vidíme v tom snahu zamezit nežádoucí praxi, kdy ze státních podniků k privatizaci často zbývá jen prázdná slupka a zbytek těch zajímavých objektů je dávno přenechán k pronajmutí za podmínek, které jsou nevýhodné pro stát.

Jsme přesvědčeni, že pokud by měl někdo pochybnosti o správnosti tohoto kroku, měl by zvážit to, že v době, kdy vstupem v účinnost zákona č. 92/1991 Sb. - tím okamžikem byl jasný úmysl zákonodárce - a že je to vlastně dostatečný důvod pro to, abychom rozhodnutí přijali.

Druhý bod je formulován tak, že v § 45 odst. 3 (rozumí se zákona č. 92/1991 Sb. ve znění zákona č. 92/1992 Sb.) se vypouštějí slova "po dni 28. února 1992".

Nyní přistupuji k poslednímu bodu našeho návrhu, to je bod třetí. Tam se jedná o problematiku rozpočtových a příspěvkových organizací. Domníváme se, a dohodovací výbor zaujal stanovisko takové, že není důvod k tomu, aby byl různý přístup k organizacím jenom z důvodu různého postavení svého zakladatele.

Domníváme se a doporučujeme, aby se sněmovny vrátily k původnímu návrhu tak, jak byl obsažen v tisku 128, což byl návrh výboru ústavně-právního, který pokládáme za lepší.

Formálně ještě přečtu tento třetí bod našeho návrhu. Ponechat původně navržený text § 45 odst. 5 a čl. 3 tak, jak byl obsažen v tisku 128.

Dámy a pánové, závěrem bych chtěl říci, že náš dohodovací výbor byl složen ze zástupců šesti politických klubů. Jednání byl přítomen osobně i pan ministr Dolgoš s hlasem poradním. Měli jsme stanovisko ministerstva pro správu národního majetku a jeho privatizaci České republiky.

Chci zdůraznit to, že rozhodnutí k těm všem bodům byla jednomyslná. A to mě vede k přesvědčení, že je možné, aby sněmovny, a doporučuji to, hlasovaly o celém našem návrhu jako o celku. Doporučuji vám samozřejmě vřele jeho schválení.

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Děkuji panu předsedovi dohodovacího výboru, poslanci Malinovi. Táži se nyní, zda někdo chce vystoupit k tomuto návrhu. Pan poslanec Borovička dostane slovo jako zástupce navrhovatele, pokud nebude žádná rozprava. Nevidím nikoho, kdo by se hlásil do rozpravy, takže rozpravu ihned ukončuji.

Prosím nyní poslance Borovičku jako zástupce navrhovatele, aby se vyjádřil ke zprávě dohodovacího výboru.

Poslanec SL M. Borovička: Se zprávou dohodovacího výboru souhlasím. I s návrhy, které tam byly předloženy. Jen bych chtěl informovat o tom, že po dohodě s panem ministrem Dolgošem i po konzultaci s ministerstvem privatizace České republiky bych žádal ještě jednu úpravu v § 47 odst. ...

Předsedající první místopředseda FS F. Šedivý: Pane poslanče, to snad není pravda. Opravdu se pozastavuji nad tím, co tady dnes vyvádíte. Promiňte mi to slovo, ale to prostě nejde. Já jsem ukončil rozpravu. Myslel jsem, že vám jde pouze o závěrečné slovo jako navrhovateli, ale neustále přikládat další a další pozměňovací návrhy považuji za velmi nevhodné. Nemohu vám dát už další možnost přednést pozměňovací návrh.

Kolega Stank mě nabádá, abych to vysvětlil podrobněji. Jednáme o zprávě dohodovacího výboru, to znamená, že bychom opět museli svolat dohodovací výbor. A opět ten by to musel projednat a zahrnout do své zprávy. Tento postup není možný. Nyní poprosím o názor zpravodajů ke zprávě dohodovacího výboru. Poslanec Kádner.

Společný zpravodaj výborů SN T. Kádner: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, domnívám se, že návrh, který nám předkládá dohodovací výbor, postihuje všechny závažné námitky, které se objevily ve výborech FS, tak ty návrhy, které se objevily v usnesení výborů ČNR a SNR. Domnívám se, že tento návrh je přijatelný. Nakonec se jedná víceméně v celém tomto zákonu o technické zpřesnění zákona č. 92/1991 Sb. - o jeho úpravu pro lepší uplatnění tohoto zákona v praxi.

Podporuji návrh, který zde předložil předseda dohodovacího výboru, abychom hlasovali o tomto návrhu jako celku. Domnívám se, že to zjednoduší celou proceduru; a ostatně všichni už asi máme hlad. To je z mé strany vše. Doporučuji přijetí.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP