Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Dámy a pánové,
žádám vás ještě jednou,
abyste zaujali svá místa. Pan poslanec Dostál,
pan poslanec Švec a další. Bylo by velmi vhodné
již ukončit rozpravy a přistoupit k hlasování.
Děkuji.
Obě sněmovny jsou usnášeníschopné.
Budeme tedy hlasovat o návrhu zákona o zrušení
FBIS a vyrovnání majetkových a jiných
nároků, tisk 106, ve znění návrhu
usnesení výborů branně bezpečnostních
tak, jak je uvedeno v tisku 130. Hlasujeme opět samozřejmě
se zákazem majorizace. Obě sněmovny jsou
usnášeníschopné i ve svých jednotlivých
částech.
Prosím nyní ty poslance, kteří jsou
pro návrh zákona tak, jak zde byl předložen,
včetně pozměňovacích návrhů,
které byly přijaty, aby zvedli ruku a stiskli tlačítko.
Hlasování: 15.40
(SN-ČR 19, SN-SR 2, SL 69)
Kdo je proti?
(SN-ČR 12, SN-SR 8, SL 11)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN-ČR 27, SN-SR 42, SL 29)
Děkuji. Z 59 poslanců přítomných
v české části Sněmovny národů
bylo devatenáct pro, dvanáct proti, dvacet sedm
se zdrželo hlasování a jeden poslanec ignoroval.
Z 52 poslanců Sněmovny národů ve slovenské
části dva poslanci pro, osm proti, čtyřicet
dva se zdrželo, nikdo neignoroval. Ze 110 poslanců
Sněmovny lidu šedesát devět pro, jedenáct
proti, dvacet devět se zdrželo a jeden poslanec ignoroval.
Došlo tedy k tomu, že ve Sněmovně národů
tento návrh nebyl přijat. Byl přijat pouze
ve Sněmovně lidu.
Po dohodě s předsednictvy sněmoven FS navrhuji
postupovat podle § 31 b) jednacího řádu,
to znamená zahájit dohodovací řízení.
Po poradě s předsednictvy obou sněmoven zároveň
navrhuji, aby byl vytvořen dohodovací výbor
o osmi členech s tím, že bych požádal
předsedy výborů hospodářských
a výborů branně bezpečnostních,
kterých se to bezprostředně dotýká,
aby navrhli po čtyřech zástupcích
do tohoto výboru.
Budeme hlasovat o tom, zda tento postup sněmovny schvalují,
a mezitím bych prosil, kdyby si předsedové
těchto výborů připravili návrhy,
které bychom potom odsouhlasili, jmenovité návrhy.
K tomuto hlasování stačí prostá
většina poslanců.
Budeme tedy hlasovat o postupu. Navrhuji postup podle § 31
b) jednacího řádu, tedy zahájit dohodovací
řízení.
Prosím poslance, kteří jsou pro tento postup,
ať zvednou ruku a stisknou tlačítko.
Hlasování: 15.43
(SN 75, SL 75)
Kdo je proti?
(SN 0, SL 0)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN 35, SL 32)
Děkuji vám. Ze 113 poslanců ve Sněmovně
národů bylo sedmdesát pět pro, nikdo
proti, třicet pět se zdrželo, tři ignorovali.
Ze 112 poslanců ve Sněmovně lidu sedmdesát
pět pro, nikdo proti, třicet dva se zdrželo,
pět poslanců hlasování ignorovalo.
Návrh tedy byl přijat.
Protože jsme souhlasným usnesením přijali
návrh na dohodovací řízení,
žádám nyní předsedy těchto
výborů, zda jsou schopni nám předložit
jmenný návrh na sestavení tohoto výboru.
Zatím nevidím. Doufám, že to budeme
moci udělat tak, aby se ještě dnes dohodovací
výbor mohl sejít a rokovat v této věci.
Připomínám jenom, že složení
musí být takové, aby byli zastoupeni ve Sněmovně
národů stejným počtem poslanci zvolení
v České republice, stejně jako poslanci zvolení
ve Slovenské republice.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 86, SL
č. 114, SN č. 110)
Poprosím vás, vážené kolegyně
a kolegové, abyste ještě setrvali na svých
místech. Všechna podstatná oznámení,
která jsem měl, jsem vám sdělil. Doposud
nedošlo stanovisko federální vlády k
návrhu zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb. o převodu
majetku.
Teď jsem upozorněn, že toto stanovisko federální
vlády došlo a bylo předáno zpravodajům,
ale je otázka, jestli bychom mohli ještě dnes
tento návrh projednat. Bylo by to velmi účelné,
protože bychom měli zítra víc času
na projednání Programového prohlášení
vlády, lépe řečeno dodatku k tomuto
Programovému prohlášení. Žádám
pana poslance Borovičku, jako zástupce navrhovatele,
zda by mohl zjistit stav, který je.
Děkuji zpravodajům k zákonu o zrušení
FBIS, děkuji paní poslankyni Petrové jako
zástupkyni navrhovatelů. Prosím pana poslance
Borovičku, jestli by nás mohl informovat o stavu
věcí k novele zákona č. 92.
Mám ještě jedno oznámení. Je
zde už návrh na jednoho člena dohodovacího
výboru. Byl bych rád, pane poslanče Voleníku,
kdybyste tento návrh sdělil předsedům
výboru, které jsme pověřili sestavením
dohodovacího výboru. To znamená například
panu poslanci Cuhrovi, který je přítomen.
Děkuji vám.
Ještě jednou připomínám, že
Komise pro lidská práva a humanitární
otázky se sejde zítra, tj. 5. 11. v 8.30 hodin v
místnosti č. 209. Na programu bude mít setkání
s matkami z bývalé Jugoslávie.
Prosím pány poslance, aby neodcházeli. Porada
příslušných výborů se
chýlí ke konci. Potřebujeme jmenný
seznam členů dohodovacího výboru.
Byl bych rád, abyste vydrželi na místech, abychom
mohli dohodovací výbor sestavit, aby zahájil
svou činnost ještě dnes.
Zástupce navrhovatele pan poslanec Borovička sdělil,
že je možno projednávat návrh zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
č. 92/1991 Sb. o převodu majetku státu na
jiné osoby, tedy tisky 116, 128 a 129.
Prosím ostatní kolegy, kteří se nazabývají
sestavováním dohodovacího výboru,
aby se usadili na svých místech, budeme jednat o
tomto bodu, abychom ho mohli ukončit.
Prosím pana poslance Borovičku za iniciativní
skupinu poslanců FS, aby návrh zdůvodnil.
Bod programu 9: Návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění
zákona č. 92/1992 Sb. (tisk 116) a návrhy
výborů ústavně-právních
SL a SN (tisky 128 a 129)
Poslanec SL M. Borovička: Vážený pane
předsedo, vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
kolegové poslanci, dovolte, abych vás seznámil
s návrhem hospodářských výborů
tohoto Federálního shromáždění,
které předložily návrh novely zákona
č. 92/1991 Sb. ve znění zákona č.
92/1992 Sb.
Předložený návrh, obsažený
v tisku 116, vychází z úpravy několika
základních bodů.
Ten první z nich, který tam byl zařazen,
který je vyznačen bodem 1., se týká
§ 3 a byl při projednávání v
dalších výborech a při jednání
před tímto projednáváním shledán
velmi problémovým, a zřejmě dojde
k nedoporučení přijetí tohoto paragrafu.
Ovšem ostatní změny, které je potřeba
v tomto zákoně novelizovat, jsou - abych tak řekl
- technicky v pořádku, nejsou rozporové,
a rád bych, kdyby byly přijaty. Důvody pro
to jsou především v tom, že při
privatizaci podle zákona č. 92 dochází
k pohybu obrovského majetku, majetku, který je několikanásobně
větší, než jsou například
roční národní důchody. A tento
majetek je třeba ošetřit, zákonem ošetřit
tak, aby zde nevznikaly některé problémy,
na které pak je poukazováno jako na problémy
praní nečistých peněz apod. Proto
bych prosil zvláště, aby ti poslanci, kteří
zde často vystupují s těmito kritikami, se
pozorně podívali na novelu tak, jak je napsána.
V první řadě - když vezmu po řadě
jednotlivé bloky - je zde návrh na změnu
kupónové privatizace v její druhé
vlně tak, aby byla rozdělena na jednotlivé
republiky. To se týká právě §
23 odstavce prvního, druhého a třetího,
§ 24, 25 - všech odstavců, vypuštění
§ 26 a § 46 článku 2.
Dále pak je změna v § 45, kde byly zatím
vyňaty rozpočtové a příspěvkové
organizace z režimu blokačního působení
§ 45 tohoto zákona. Je to právě na základě
zkušeností, které jsou v tomto směru
ne velmi dobré, kdy docházelo k únikům
tohoto majetku bez dozoru orgánů republik.
Ještě bych rád upozornil na jedno - nevycházejme
jen z tisku 116, vycházejme i z tisku 128 tak, jak byl
vyprodukován nebo generován gesčním
výborem - to byl ústavně-právní
výbor, kde došlo k některým změnám
a kde došlo k textovému zpřesnění.
Na tomto výboru také byla zařazena novela
§ 15, což se týká onoho nedávno
v novinách diskutovaného problému ručení
majetkem Fondu za závazky privatizovaných subjektů.
Vzhledem k tomu, že v ústavně-právních
výborech byl tento návrh přijat pouze Sněmovnou
lidu, Sněmovna národů jej nepřijala;
ten důvod byl právě v § 3 této
novely. A vzhledem k tomu, že jej nepřijala poměrem
sedmi hlasů k sedmi hlasům, a také s ohledem
na nepřítomnost řady poslanců, přesto
doporučuji za navrhovatele, aby bylo hlasováno o
novele ve znění tisku 128, respektive ve znění
pozměňovacích návrhů, které
nám předložila federální vláda.
Tolik úvodem.
Jen bych vás chtěl ještě poprosit, abyste
v tomto hlasování byli velmi citliví. Jsme
zde celkem čtyři bývalí předsedové
privatizačních komisí - bohužel s jedním
negativním zjištěním vůči
tomuto federálnímu sboru.
Když se zde kdysi přijímala novela zákona
č 427, byla přijata tak pozdě, že nezasáhla
svou účinností již to, co zasáhnout
měla. Proto je tedy vyvíjen tlak na to, aby tento
zákon byl přijat co nejdříve. Děkuji.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji panu poslanci Borovičkovi.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, nastal jeden problém, že totiž
už přicházejí členové
federální vlády a oznámili nám,
že vzhledem k tomu, že přerušili své
jednání a mají program tak rozsáhlý,
že by chtěli zasedat ještě v pátek,
těžko můžeme přesunout výbory
na pátek, a budeme asi muset dnes naše jednání
o této věci přerušit, věnovat
se výborům tak, jak byly oznámeny, a pokračovat
v této věci zítra.
Byl bych ještě velmi rád, kdyby svá
úvodní slova přednesli oba zpravodajové
- jak pan poslanec Kádner za Sněmovnu národů,
tak pan poslanec Karaba za Sněmovnu lidu. Pak bychom zvolili
dohodovací výbor a jednání bychom
přerušili do zítřka, aby se výbory
mohly dnes setkat a projednat návrhy vládní.
Který z vás, pánové, se ujme slova
jako první? Pan poslanec Karaba.
Ještě promiňte, pane poslanče, chtěl
bych jen sdělit, že stále ještě
nemám návrhy jmen od hospodářského
výboru do dohodovacího výboru.
Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Společný zpravodaj výborů SL K. Karaba:
Vážený pán predsedajúci, vážené
kolegyne, vážení kolegovia! Predkladám
vám spravodajskú správu k návrhu zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon
č. 92/1991 Zb., o podmienkach prevodu majetku štátu
na iné osoby v znení zákona č. 92/1992
Zb., tlač 116, (je to návrh výborov hospodárskych
SĽ a SN) a tlač 128, kde je návrh výboru
ústavno-právneho SĽ.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je:
1. Zaistiť, aby kupónová privatizácia
prebiehala v Českej republike a Slovenskej republike samostatne,
teda oddelene a nezávisle.
2. Sprísniť hospodárenie s majetkom štátu
v rozpočtových a príspevkových organizáciách.
Pripomienky boli rázu technického - tie sú
také, že to nemení podstatu novely. Ďalej
boli pripomienky rázu legislatívneho, ktoré
predkladám.
V Slovenskej národnej rade sa tlačou č. 116
zaoberali výbory hospodársky, národohospodársky
a ústavno-právny. Ústavno-právny výbor
nesúhlasí s návrhom novely, zakiaľ národohospodársky
súhlasí s pripomienkami, z ktorých najzávažnejšie
boli akceptované a prijaté.
Vo Federálnom zhromaždení bola tlač
116 pridelená na prerokovanie výborom finančným
a rozpočtovým, ktoré s drobnými pripomienkami
s návrhom súhlasia.
Výbor ústavno-právny SĽ prerokoval 21.
a 22. októbra 1992 na spoločnej schôdzi s
výborom ústavno-právnym SN v zmysle §
39 ods. 4 zákona č. 56/1991 Zb., o Rokovacom poriadku
Federálneho zhromaždenia, uvedený návrh
zákona a po zvážení stanovísk
ČNR a SNR ho navrhujú schváliť.
Ja ako spravodajca výboru ústavno-právneho
SĽ doporučujem novelu zákona schváliť.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Karabovi. Nyní
prosím poslance Kádnera, společného
zpravodaje výborů SN, aby se ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SN T. Kádner:
Pane předsedající, dámy a pánové,
budu hovořit velmi krátce, abychom se nezdržovali.
Seznámil bych vás se stanovisky výborů
ČNR, které projednávaly navrhovaný
zákon, a se stanoviskem federální vlády
a na závěr se stanoviskem ústavně-právního
výboru SN.
V České národní radě projednávalo
navrhovaný zákon pět výborů:
ústavně-právní výbor, petiční
a pro lidská práva a národnosti, zemědělský
výbor, hospodářský výbor a
rozpočtový výbor. Všechny výbory
s výjimkou zemědělského výboru
vzaly navrhovaný zákon na vědomí.
Zemědělský výbor navrhl vypuštění
§ 3 z navrhovaného zákona.
V ústavně-právním výboru ve
FS při projednávání uvedeného
zákona se právě tento paragraf stal poněkud
kontroverzní. Domnívám se, že z toho
důvodu nedošlo právě ve Sněmovně
národů ke schválení tohoho zákona
v poměru 7:7. Dá se tedy předpokládat,
že pokud bude § 3 vypuštěn, bude tento zákon
průchozí, a já bych ho v tomto případě
sám za sebe s touto změnou doporučoval.
Dále bych doporučil, aby za základ projednávání
byl vzat tisk zmíněný mým kolegou
z ústavně-právního výboru Sněmovny
lidu, tj. tisk 128, ve kterém jsou zapracovány v
podstatě všechny připomínky, které
vzešly z projednávání jak výborů
národních rad, tak z výborů FS.
Na závěr bych vás ještě seznámil
se stanoviskem federální vlády, na které
jsme čekali. Federální vláda nedoporučuje
přijetí tohoto zákona, protože ho považuje
za nadbytečný, nicméně já sám
i s kolegou zpravodajem se domníváme, že tento
zákon je užitečný, a že proto by
měl být přijat.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji poslanci Kádnerovi.
Nyní budeme volit dohodovací výbor. Už
jsem dostal jak od předsedy výboru branného
a bezpečnostního, tak od předsedů
výborů hospodářských návrhy.
Děkuji pánům zpravodajům. Pro tuto
chvíli musíme přerušit jednání
o tomto bodu. Prosím zejména poslance české
části Sněmovny národů, aby
se dostavili do jednacího sálu, abychom mohli zvolit
dohodovací výbor. Pan poslanec Dostál mi
napovídá, že zejména poslanci ODS tu
chybí, což rád tlumočím přes
mikrofon. Prosím tedy poslance ODS ze Sněmovny národů,
aby se dostavili, abychom mohli hlasovat, protože stále
ještě nejsme v této části usnášeníschopni.
Předsedové výboru branného a bezpečnostního
a výborů hospodářských navrhují
do dohodovacího výboru tyto poslance: výbor
branný a bezpečnostní za českou část
SN poslance Dostála, za slovenskou část poslance
Mattoše, za SL poslance Lišku a poslance Kloknera. Výbor
hospodářský za SN, českou část,
pana poslance Čupra, za slovenskou část pana
poslance Minku, za Sněmovnu lidu pana poslance Konopáče
a pana poslance Kóšu.
Tím jsme naplnili literu jednacího řádu.
Budeme o věci hlasovat společně v obou sněmovnách
s tím, že samozřejmě poslanci každé
sněmovny budou hlasovat o svých zástupcích
do dohodovacího výboru. S faktickou poznámkou
se hlásí poslanec Rajnič.
Poslanec SN A. Rajnič: Pán predsedajúci,
nahlásili sme do dohodovacieho výboru za Snemovňu
národov pána poslanca Šimka.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Já vám nechci odporovat,
ale takto jsem dostal návrhy od výborů hospodářských
a tento postup jsme si schválili.
Poslanec SN A. Rajnič: Návrh som dával ako
predseda klubu.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Domnívám se, že jsme
se dohodli na postupu, že předsedové výborů
hospodářských a branně bezpečnostních
navrhnou zástupce. Máme osm zástupců,
složených paritně. Domnívám se,
že bychom to neměli komplikovat. Žádám
vás, pane poslanče, abyste netrval na tom, aby poslanec
Šimko byl členem tohoto výboru. Můžeme
hlasovat, nebo budete trvat na tom, abychom měnili složení?
Myslím, že složení je takové, že
jsou zastoupeny všechny části.
Poslanec SN A. Rajnič: Netrvám na tom.
Předsedající první místopředseda
FS F. Šedivý: Děkuji za velkorysost. Budeme
hlasovat. Kdo souhlasí se zástupci, jak jsem je
před chvílí četl, ať zvedne ruku
a stiskne tlačítko.
Hlasování: 16.07
(SN 82, SL 85)
Kdo je proti?
(SN 3, SL2)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN 9, SL 12)
Z 94 poslanců Sněmovny národů osmdesát
dva pro, tři proti, devět se zdrželo, nikdo
neignoroval. Ze 100 poslanců ve Sněmovně
lidu osmdesát pět pro, dva proti, dvanáct
se zdrželo, jeden ignoroval. Dohodovací výbor
byl zvolen. Žádám členy dohodovacího
výboru, aby se sešli neprodleně po ukončení
dnešní části jednání v
místnosti 026.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 86, SL
č. 114, SN č. 110)
Na závěr mi dovolte, abych vás seznámil
s návrhem pořadu na zítřek. Měli
bychom, pokud bude dohodovací výbor úspěšný,
dokončit zákon o zrušení FBIS, pak by
na řadu přišlo Programové prohlášení
federální vlády, a na závěr
abychom měli dokončit novelu zákona č.
92/1991 Sb., kterou jsme zahájili úvodními
řečmi navrhovatele a zpravodajů.
Děkuji vám a přeji vám příjemný
zbytek odpoledne a zítra v 9.00 hodin ráno se těším
na shledanou.
(Následovaly organizační připomínky.)