Přítomno: | 133 poslanců Sněmovny lidu |
63 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
62 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci Sněmovny lidu:
H. Entlerová, V. Filip, R. Filkus, R. Hofbauer,
K. Karaba, V. Klaus, M. Kontra, J. Kostrhun, J. Kovář,
J. Lux, L. M. Molnár, J. Moravčík, V. Moric,
O. Musil, I. Němec, A. Pludek, D. Slobodník
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
K. Dyba, L. Fiala, P. Jajtner, I. Kočárník,
B. Kremláčková, M. Macek, J. Novák,
J. Ruml, J. Starý, P. Šustr, J. Vodička, V.
Záhorský
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice:
P. Baco, M. Čič, Ľ. Dolgoš, A. Dubček,
Ľ. Gajdošíková, M. Gaľa, I. Hamarčák,
R. Kováč,
M. Kučera, I. Lenský, I. Mjartan, M. Štefanovič,
R. Zelenay
Schůze pokračuje:9.18 hodin.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Vážené Federálne zhromaždenie,
vážené kolegyne a kolegovia, milí hostia!
Dovoľte mi, aby som vás všetkých privítal
na pokračovaní 5. spoločnej schôdze
Snemovne národov a Snemovne ľudu Federálneho
zhromaždenia.
Podľa programu, ktorý sme si schválili, budeme
dnes prerokovávať ako prvý návrh zákona
o zrušení Federálnej bezpečnostnej informačnej
služby a vyrovnaní majetkových a iných
pomerov, tlač 106, a návrh výborov branných
a bezpečnostných SĽ a SN, tlač 130.
Ako druhý by sme mali prerokovávať návrh
rozpočtu Federálneho fondu národného
majetku na rok 1992, tlač 123, a návrh výborov
finančných a rozpočtových SĽ
a SN, tlač 127. Ako tretí to bude návrh zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon
č. 92/1991 Zb., o podmienkach prevodu majetku štátu
na iné osoby, v znení zákona č. 92/1992
Zb., tlač 116, a návrhy výborov ústavno-právnych
SĽ a SN, tlače 128 a 129, ďalej vládny
návrh zákona o štátnej službe pre
drahé kovy (puncový zákon), tlač 114,
a návrh výborov hospodárskych SĽ a SN,
tlač 126. Návrh Štatútu Federálnej
rady pre rozhlasové a televízne vysielanie sme prerokovali
včera odpoludnia, preto môžeme začať
prerokovávať prvý navrhnutý bod programu.
Bod programu 7: Návrh zákona o zrušení
Federální bezpečnostní informační
služby a vyrovnání majetkových a jiných
poměrů (tisk 106) a návrh výborů
branných a bezpečnostních SL a SN (tisk 130)
Tento iniciatívny návrh poslancov klubov ODS-KDS
a HZDS odôvodní za predkladateľa pani poslankyňa
Jana Petrová. Prosím, aby sa ujala slova.
Poslankyně SL J. Petrová: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte, abych vás
jako zástupce navrhovatele, kterými jsou poslanecké
kluby HZDS a koalice ODS-KDS, seznámila s předloženým
návrhem zákona o zrušení Federální
bezpečnostní informační služby
a vyrovnání majetkových a jiných poměrů.
Když jsem na tomto místě stála 28. května
1991 jako zástupce navrhovatele na zřízení
FBIS, nemyslela jsem, že situace bude tak brzy velmi odlišná.
Návrh zákona o zrušení FBIS, který
vám byl předán v tisku 106, vychází
z politické reality, respektuje výsledky voleb na
Slovensku i v České republice, kde vítězné
volební strany mají naprosto odlišný
názor na státoprávní uspořádání
a jediným východiskem z této situace se zdá
být ukončení federace. Obě strany
vládní koalice z rozumu však dělají
maximum pro to, aby tento proces proběhl v klidu a ústavní
cestou.
Upozorňuji na to v této souvislosti z toho důvodu,
že jsme často opozičními stranami obviňováni
z neústavních postupů. To, že chceme
a jsme schopni udržet tento proces v ústavním
rámci, hovoří o chybném úsudku
opozice.
Na minulé schůzi Federálního shromáždění
byly schváleny změny ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., o československé federaci
ve znění pozdějších ústavních
zákonů č. 384/1990 Sb., o vymezení
působnosti ČSFR ve věcech vnitřního
pořádku a bezpečnosti, ve znění
zákona č. 128/1992 Sb. Podle těchto schválených
zákonů náleží oběma republikám
právo zřizovat své zpravodajské služby.
I z toho důvodu navrhujeme nyní zrušení
Federální bezpečnostní informační
služby.
Návrh zákona je velmi stručný. Navrhuje
rozdělení majetku FBIS podle obecných principů
při dělení majetku ostatních federálních
orgánů. Dělení nemovitého majetku
na územním principu a movitého, který
přejde na Českou republiku a Slovenskou republiku
v poměru 2:1.
Dále navrhujeme rozdělení informací,
které vychází z důsledné ochrany
zájmů obou republik tak, aby žádná
z republik nemohla disponovat informacemi, které byly získány
na území republiky druhé. Pokud jedna z republik
takovými informacemi disponuje, bude povinna podle §
7 odst. 3 tohoto návrhu zákona tyto informace předat
příslušnému orgánu druhé
republiky. Služební poměry a pracovněprávní
vztahy navrhujeme ukončit ke dni 31. 12. 1992 tak, aby
příslušné orgány obou republik
nebyly vázány nutností převzít
všechny zaměstnance FBIS, ale měly možnost
suverénní personální politiky.
Rozhodným dnem pro dělení majetku, zrušení
FBIS a zrušení účinnosti tohoto zákona,
navrhujeme k jednotnému datu 31. 12. 1992.
Při projednávání tohoto návrhu
zákona jsem se účastnila jednání
výborů ústavně-právních
a výborů branně bezpečnostních,
kde byly schváleny návrhy, které celý
text zpřesňují a zlepšují. Já
se jako zástupce navrhovatele s těmito všemi
pozměňovacími návrhy tak, jak vám
byly předány v tisku 130 společné
zprávy, ztotožňuji a nemám námitek
proti tomu, aby základem dnešního jednání
byl právě tento tisk společné zprávy
č. 130.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, prosím vás tedy, abyste hlasovali
pro schválení tohoto návrhu zákona
tak, jak vám byl předložen, a tím umožnili
Federálnímu shromáždění
pozitivně přispět k vyřešení
státoprávního procesu ústavní
cestou. Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem pani poslankyni Petrovej. Návrh
bol prikázaný na prerokovanie výborom ústavno-právnym,
finančným a rozpočtovým, branným
a bezpečnostným oboch snemovní. Po prerokovaní
vo výboroch sa pripravil písomný podklad
uznesení, a to konkrétne vo výboroch branných
a bezpečnostných, ktoré poverili poslancov
Rudolfa Garaja a Milana Hrušku, aby predniesli spravodajské
správy. Prosím najskôr kolegu Rudolfa Garaja
zo Snemovne ľudu, aby vystúpil so spravodajskou správou.
Po ňom bude vystupovať kolega Hruška. Prosím
kolegu Hrušku, aby tiež zaujal svoje miesto a aby nezabudli
svoje hlasovacie zariadenia.
Společný zpravodaj výborů SL R. Garaj:
Vážený pán predseda, pán predsedajúci,
vážené kolegyne a kolegovia! Dovoľte mi,
aby som vám predniesol spoločnú správu
za výbory Snemovne ľudu.
Návrh zákona o zániku Federálnej bezpečnostnej
a informačnej služby, predložený poslancami
klubov ODS, KDS a HZDS ako tlač č. 106, bol prerokovaný
7. 10. 1992 vládou Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky 8. 10. 1992 v Českej národnej rade, v
dňoch 15. až 21. 10. 1992 v Národnej rade Slovenskej
republiky. Dňa 20. 10. bol prerokovaný vo výbore
finančnom a rozpočtovom, 21. 10. vo výbore
ústavno-právnom a 22. 10. 1992 v branno-bezpečnostnom
výbore Snemovne ľudu a Snemovne národov.
Z Českej národnej rady bola poslaná spoločná
správa ústavno-právneho výboru, výboru
pre právnu ochranu a bezpečnosť a výboru
pre sociálnu politiku a zdravotníctvo, v ktorej
doporučujú Federálnemu zhromaždeniu,
aby návrh zákona prijalo s jednou pripomienkou.
Doporučuje prijatie účinnosti zákona
od 31. 10. 1992. Túto pripomienku však už nie
je možné akceptovať.
Z Národnej rady Slovenskej republiky bolo zaslané
uznesenie z výborov pre petície, právnu ochranu
a bezpečnosť, národohospodárskeho a
rozpočtového a ústavno-právneho, ktoré
prijali uznesenie k predloženému návrhu zákona
o zániku Federálnej bezpečnostnej informačnej
služby, tlač č. 106, s tým, že
súhlasia s prijatím zákona, majú však
pripomienky k § č. 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 a 11.
Z vlády Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky sme dostali stanovisko k návrhu zákona
č. 106, v ktorom upozorňujú, že zrušenie
FBIS a zákona č. 244/1991 Zb., o Federálnej
bezpečnostnej informačnej službe a o používaní
spravodajských prostriedkov, je nutné prerokovať
v nadväznosti na zmeny ústavného zákona
č. 143/1968 Zb., o čs. federácii, v znení
neskorších ústavných zákonov,
zákona č. 384/1990 Zb., o vymedzení pôsobnosti
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky vo veciach
vnútorného poriadku a bezpečnosti, v znení
zákona č. 127/1992 Zb., a návrhu ústavného
zákona o spôsoboch delenia majetku Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky medzi Českú
republiku a Slovenskú republiku a o prechode majetku, práv
a záväzkov Českej a Slovenskej Federatívnej
Republiky.
Pretože medzi stanoviskom federálnej vlády
zo dňa 7. 10. 1992 a dnešným dňom (4.
11. 1992) nadobudol účinnosť 29. 10. 1992 ústavný
zákon č. 493/1992 Zb., ktorým sa mení
a dopĺňa ústavný zákon č.
143/1968 Zb., o čs. federácii, v znení neskorších
ústavných zákonov a ústavný
zákon č. 494/1992 Zb., ktorým sa mení
zákon č. 384/1990 Zb., o vymedzení pôsobnosti
Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky vo veciach
vnútorného poriadku a bezpečnosti v znení
ústavného zákona č. 127/1992 Zb. a
zákona č. 136/1991 Zb., o rozdelení pôsobnosti
medzi Českú a Slovenskú Federatívnu
Republiku, bolo zobrané do úvahy doporučenie
federálnej vlády.
Z ostatných pripomienok, ktoré federálna
vláda vo svojom stanovisku poslala, boli niektoré
zohľadnené v upravenom návrhu zákona,
niektoré nie.
Ide najmä o paragraf č. 7, v ktorom vláda odporúča,
aby sa informácie, zaradené do evidencie Federálnej
bezpečnostnej informačnej služby, rozdeľovali
nielen podľa miesta svojho vzniku, ale aby ďalším
kritériom pri rozdeľovaní bolo aj sídlo
objektu, na ktorý sa informácie vzťahujú.
Týmto objektom sa rozumie fyzická osoba alebo záujmový
objekt Federálnej bezpečnostnej informačnej
služby.
Výbory finančný a rozpočtový
Snemovne ľudu a Snemovne národov prerokovali návrh
zákona, tlač 106, a doporučujú návrh
zákona schváliť s pripomienkami k paragrafu
č. 1, 5, 6, 7.
Výbory ústavno-právne Snemovne ľudu
a Snemovne národov návrh zákona, tlač
106, prepracovali s ohľadom na pripomienky vlády ČSFR
a pripomienky, na ktorých sa poslanci uzniesli pri prerokovávaní
vo výbore. Odporúčajú návrh
zákona schváliť v upravenom znení.
Výbory branné a bezpečnostné Snemovne
ľudu a Snemovne národov ako výbory gesčné
zhrnuli pripomienky k návrhu zákona, stotožnili
sa s návrhom ústavno-právneho výboru
a tým pádom odporúčajú zákon
schváliť v predloženom znení ako tlač
č. 130.
Pretože k uvedenému návrhu zákona o
zániku Federálnej bezpečnostnej informačnej
služby bolo poslaných niekoľko pozmeňovacích
pripomienok a predpokladám, že počas rozpravy
budú ďalšie, nechávam na kolegov poslancov,
aby hlasovaním rozhodli o konečnom znení
zákona. Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem, pán kolega. Prosil by som
pána poslanca Hrušku, aby predniesol spravodajskú
správu za Snemovňu národov.
Společný zpravodaj výborů SN M. Hruška:
Vážený pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
dovolte mně, abych přednesl zpravodajskou zprávu
k tisku 130.
Musím zde podotknout, že jsem poněkud v nezáviděníhodné
situaci, protože jsem byl určen jako společný
zpravodaj Sněmovny národů, výborů
branných a bezpečnostních, teprve tehdy,
když byl zákon projednán v ostatních
výborech včetně ústavně-právního.
Výbor branný a bezpečnostní jako gesční
ve smyslu § 39 odst. 4 zákona č. 56/1991 Sb.,
o jednacím řádu Federálního
shromáždění, shrnul výsledky
projednávání tisku 106 a ke schválení
předkládá návrh usnesení k
zániku zákona o zrušení Federální
bezpečnostní informační služby
a vyrovnání majetkových a jiných poměrů
(tisk 130). Návrh tohoto zákona byl předložen
poslanci klubu ODS-KDS a HZDS v září 1992.
Vzhledem k tomu, že je projednáván až
na této plenární schůzi, mnohá
ustanovení návrhu zákona již neodpovídala
dosaženým výsledkům politických
dohod. Stanovené termíny návrhu zákona
již uběhly, a bylo proto nutno prakticky celý
návrh zákona přepracovat. Veškeré
změny původního návrhu však byly
provedeny po dohodě a se souhlasem navrhovatele.
Ke zrušení Federální bezpečnostní
informační služby a zákona č.
244 ze dne 29. 5. 1991 dochází v důsledku
přijetí ústavního zákona č.
493/1992 Sb., kterým se mění a doplňuje
ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé
federaci ve znění pozdějších
ústavních zákonů, a některé
další ústavní zákony a přijetím
zákona č. 494/1992 Sb., kterým se mění
zákon č. 384/1992 Sb., o vymezení působnosti
České a Slovenské Federativní Republiky
ve věcech vnitřního pořádku
a bezpečnosti, ve znění zákona č.
128/1992 Sb. a zákona č. 136/1991 Sb., o rozdělení
působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní
Republikou, Českou republikou a Slovenskou republikou ve
věcech tisku a jiných informačních
prostředků.
V důsledku toho přešla kompetence k zřizování
bezpečnostních služeb na republiky a federace
již nemá ani pravomoc získávát,
soustřeďovat a vyhodnocovat informace důležité
pro ochranu ústavního zřízení,
obranu a bezpečnost státu s výjimkou zahraničních
informací, které nadále získává,
vyhodnocuje a chrání na úrovni federace Úřad
federálního ministerstva vnitra pro zahraniční
styky a informace.
Česká národní rada proto již
22. 10. 1992 přijala zákon o Bezpečnostní
a informační službě České
republiky, Národní rada Slovenské republiky
zatím podobný zákon nepřijala. Zákon
se však podle našich informací připravuje
a v zájmu kontinuity činnosti bezpečnostních
služeb je nezbytné, aby zákon o slovenské
bezpečnostní službě byl přijat
a vstoupil v platnost před zrušením Federální
bezpečnostní informační služby,
tj. před 31. 12. 1992.
Nyní se pokusím zdůvodnit nejdůležitější
změny obsažené vtisku 130. Za nejdůležitější
lze považovat stanovení jednotného data, a
to 31. 12. 1992, jak pro zrušení Federální
bezpečnostní informační služby,
to znamená zrušení zákona č.
244/1991 Sb., tak i stanovení tohoto data jako rozhodného
pro rozdělení majetku, práv a povinností
a zároveň jako dne, kdy zákon nabude účinnost.
Stanovení tohoto termínu vyřešilo otázku
rozpočtových prostředků z federálního
rozpočtu, kapitoly pro Federální informační
bezpečnostní službu, které by byly nevyčerpatelné
v případě, že by Federální
bezpečnostní informační služba
zanikla před 31. 12. 1992.
V souladu s doporučením vlády České
a Slovenské Federativní Republiky, aby nemovitý
majetek ČSFR, k němuž má právo
hospodaření Federální bezpečnostní
informační služba, byl dělen podle principů
stanovených ve vládním návrhu ústavního
zákona o způsobech dělení majetku
ČSFR mezi Českou a Slovenskou republiku a o přechodech
majetku, práv, závazků České
a Slovenské Federativní Republiky na Českou
republiku a Slovenskou republiku, byly § 2 - § 4 upraveny
podle těchto vládních principů.
Podle doporučení vlády ČSFR byla upřesněna
i některá další ustanovení návrhu
zákona.
Další důležitou změnou je odlišná
úprava týkající se služebních
a pracovněprávních poměrů.
Původní návrh zákona totiž předpokládal
zachování služebních i pracovněprávních
poměrů a přechod práv i povinností
z těchto vztahů na republikové bezpečnostní
informační služby. Jak z české,
tak i ze slovenské strany vyvolalo toto řešení
nesouhlas a požadavek, aby spolu se zrušením
Federální bezpečnostní informační
služby byly zrušeny i veškeré služební
poměry příslušníků Federální
bezpečnostní informační služby
a pracovní poměry pracovníků FBIS.
Obdobné řešení, tj. skončení
služebních a pracovněprávních
poměrů se zrušením státních
orgánů ČSFR předpokládá
i návrh ústavního zákona o zániku
funkce soudců a o skončení pracovních
a služebních poměrů při zrušení
státních orgánů ČSFR a organizací
jimi řízených. Původní návrh
byl proto v tomto smyslu změněn a je nyní
obsažen v § 9. Podle tohoto ustanovení všechny
služební a pracovní poměry ve Federální
bezpečnostní informační službě
dnem 31. 12. 1992 končí a je věcí
republikových bezpečnostních a informačních
služeb, zda pracovníky a příslušníky
FBIS přijmou, či nikoliv.
Každému příslušníku FBIS,
kterému skončí z důvodu zrušení
FBIS služební poměr ve FBIS, náleží
finanční vyrovnání ve výši
trojnásobku posledního hrubého měsíčního
platu, pracovníkům FBIS náleží
odstupné podle zákona č. 195/1991 Sb., o
odstupném poskytovaném při skončení
pracovního poměru.
Pokud se týká § 7 - předložený
upravený návrh se neliší od původního
kromě několika formulačních úprav
a zpřesnění. Vychází ze zásady,
že informace zařazené do evidencí FBIS
se dělí mezi příslušný
orgán České republiky a příslušný
orgán Slovenské republiky podle místa vzniku.
Nebylo možno přijmout řešení doporučené
vládou ČSFR, aby dalším kritériem
pro dělení informací v evidencích
bylo sídlo objektu, k němuž se informace vztahuje,
ani návrh finančních a rozpočtových
výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů
Federálního shromáždění,
národohospodářského a rozpočtového
výboru, ústavně-právního výboru,
výboru pro petice, právní ochranu a bezpečnost
Národní rady Slovenské republiky, aby všechny
informace zařazené do evidence FBIS byly rozděleny
tak, že originál nosiče informace obdrží
nástupnická organizace republiky, ke které
se váže vznik informace, a kopii informace obdrží
nástupnická organizace v druhé republice.
Realizace návrhu vlády ČSFR a výborů
Národní rady Slovenské republiky by ve svých
důsledcích vedla nejspíše k poškození
nově vzniklých služeb a současně
i obou republik nebo přinejmenším ke zvýhodnění
jedné republiky a její služby na úkor
druhé.
Poslední změna má legislativně technický
charakter a domnívám se, že o ní není
třeba hlasovat.
V poznámce pod čarou navrhuji uvést čísla
a názvy příslušných zákonů
národních rad, pokud budou známy ke dni vydání
tohoto zákona. Tato poznámka pod čarou se
bude týkat § 6, 7, 8 a 10.
Na závěr bych chtěl zdůraznit, že
předkládaný upravený návrh
vychází z návrhu ústavně-právního
výboru. Jediný doplněk se týká
§ 6.
Z tohoto důvodu doporučuji předložený
návrh zákona ve znění tisku 130 schválit,
protože v opačném případě
by mohlo dojít k závažným
problémům, kdy by Federální bezpečnostní
informační služba existovala, avšak nemohla
by plnit své úkoly podle § 2 zákona
č. 244/1991 Sb., neboť plnění těchto
úkolů je již plně v kompetenci republik
podle ústavního zákona č. 493/1992
Sb. a zákona č. 494/1992 Sb.
Na druhé straně by vzniklé republikové
bezpečnostní informační služby
nemohly plnit své úkoly, které jim ze zákona
nyní již přísluší, neboť
by neměly potřebné materiální,
technické, ani personální vybavení.
Přitom je třeba opětně zdůraznit
nezbytnost zajištění kontinuity zpravodajské
činnosti a řádného plnění
úkolů v této oblasti. Děkuji vám
za pozornost.