Středa 4. listopadu 1992

2. den - středa 4. 11. 1992
Přítomno:133 poslanců Sněmovny lidu
63 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice
62 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice


Nepřítomní poslanci Sněmovny lidu:

H. Entlerová, V. Filip, R. Filkus, R. Hofbauer,

K. Karaba, V. Klaus, M. Kontra, J. Kostrhun, J. Kovář, J. Lux, L. M. Molnár, J. Moravčík, V. Moric, O. Musil, I. Němec, A. Pludek, D. Slobodník

Sněmovny národů zvolení v České republice:

K. Dyba, L. Fiala, P. Jajtner, I. Kočárník, B. Kremláčková, M. Macek, J. Novák, J. Ruml, J. Starý, P. Šustr, J. Vodička, V. Záhorský

Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:

P. Baco, M. Čič, Ľ. Dolgoš, A. Dubček,

Ľ. Gajdošíková, M. Gaľa, I. Hamarčák, R. Kováč,

M. Kučera, I. Lenský, I. Mjartan, M. Štefanovič, R. Zelenay

Schůze pokračuje:9.18 hodin.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Vážené Federálne zhromaždenie, vážené kolegyne a kolegovia, milí hostia! Dovoľte mi, aby som vás všetkých privítal na pokračovaní 5. spoločnej schôdze Snemovne národov a Snemovne ľudu Federálneho zhromaždenia.

Podľa programu, ktorý sme si schválili, budeme dnes prerokovávať ako prvý návrh zákona o zrušení Federálnej bezpečnostnej informačnej služby a vyrovnaní majetkových a iných pomerov, tlač 106, a návrh výborov branných a bezpečnostných SĽ a SN, tlač 130. Ako druhý by sme mali prerokovávať návrh rozpočtu Federálneho fondu národného majetku na rok 1992, tlač 123, a návrh výborov finančných a rozpočtových SĽ a SN, tlač 127. Ako tretí to bude návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 92/1991 Zb., o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby, v znení zákona č. 92/1992 Zb., tlač 116, a návrhy výborov ústavno-právnych SĽ a SN, tlače 128 a 129, ďalej vládny návrh zákona o štátnej službe pre drahé kovy (puncový zákon), tlač 114, a návrh výborov hospodárskych SĽ a SN, tlač 126. Návrh Štatútu Federálnej rady pre rozhlasové a televízne vysielanie sme prerokovali včera odpoludnia, preto môžeme začať prerokovávať prvý navrhnutý bod programu.

Bod programu 7: Návrh zákona o zrušení Federální bezpečnostní informační služby a vyrovnání majetkových a jiných poměrů (tisk 106) a návrh výborů branných a bezpečnostních SL a SN (tisk 130)

Tento iniciatívny návrh poslancov klubov ODS-KDS a HZDS odôvodní za predkladateľa pani poslankyňa Jana Petrová. Prosím, aby sa ujala slova.

Poslankyně SL J. Petrová: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych vás jako zástupce navrhovatele, kterými jsou poslanecké kluby HZDS a koalice ODS-KDS, seznámila s předloženým návrhem zákona o zrušení Federální bezpečnostní informační služby a vyrovnání majetkových a jiných poměrů.

Když jsem na tomto místě stála 28. května 1991 jako zástupce navrhovatele na zřízení FBIS, nemyslela jsem, že situace bude tak brzy velmi odlišná. Návrh zákona o zrušení FBIS, který vám byl předán v tisku 106, vychází z politické reality, respektuje výsledky voleb na Slovensku i v České republice, kde vítězné volební strany mají naprosto odlišný názor na státoprávní uspořádání a jediným východiskem z této situace se zdá být ukončení federace. Obě strany vládní koalice z rozumu však dělají maximum pro to, aby tento proces proběhl v klidu a ústavní cestou.

Upozorňuji na to v této souvislosti z toho důvodu, že jsme často opozičními stranami obviňováni z neústavních postupů. To, že chceme a jsme schopni udržet tento proces v ústavním rámci, hovoří o chybném úsudku opozice.

Na minulé schůzi Federálního shromáždění byly schváleny změny ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci ve znění pozdějších ústavních zákonů č. 384/1990 Sb., o vymezení působnosti ČSFR ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti, ve znění zákona č. 128/1992 Sb. Podle těchto schválených zákonů náleží oběma republikám právo zřizovat své zpravodajské služby. I z toho důvodu navrhujeme nyní zrušení Federální bezpečnostní informační služby.

Návrh zákona je velmi stručný. Navrhuje rozdělení majetku FBIS podle obecných principů při dělení majetku ostatních federálních orgánů. Dělení nemovitého majetku na územním principu a movitého, který přejde na Českou republiku a Slovenskou republiku v poměru 2:1.

Dále navrhujeme rozdělení informací, které vychází z důsledné ochrany zájmů obou republik tak, aby žádná z republik nemohla disponovat informacemi, které byly získány na území republiky druhé. Pokud jedna z republik takovými informacemi disponuje, bude povinna podle § 7 odst. 3 tohoto návrhu zákona tyto informace předat příslušnému orgánu druhé republiky. Služební poměry a pracovněprávní vztahy navrhujeme ukončit ke dni 31. 12. 1992 tak, aby příslušné orgány obou republik nebyly vázány nutností převzít všechny zaměstnance FBIS, ale měly možnost suverénní personální politiky.

Rozhodným dnem pro dělení majetku, zrušení FBIS a zrušení účinnosti tohoto zákona, navrhujeme k jednotnému datu 31. 12. 1992.

Při projednávání tohoto návrhu zákona jsem se účastnila jednání výborů ústavně-právních a výborů branně bezpečnostních, kde byly schváleny návrhy, které celý text zpřesňují a zlepšují. Já se jako zástupce navrhovatele s těmito všemi pozměňovacími návrhy tak, jak vám byly předány v tisku 130 společné zprávy, ztotožňuji a nemám námitek proti tomu, aby základem dnešního jednání byl právě tento tisk společné zprávy č. 130.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím vás tedy, abyste hlasovali pro schválení tohoto návrhu zákona tak, jak vám byl předložen, a tím umožnili Federálnímu shromáždění pozitivně přispět k vyřešení státoprávního procesu ústavní cestou. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ďakujem pani poslankyni Petrovej. Návrh bol prikázaný na prerokovanie výborom ústavno-právnym, finančným a rozpočtovým, branným a bezpečnostným oboch snemovní. Po prerokovaní vo výboroch sa pripravil písomný podklad uznesení, a to konkrétne vo výboroch branných a bezpečnostných, ktoré poverili poslancov Rudolfa Garaja a Milana Hrušku, aby predniesli spravodajské správy. Prosím najskôr kolegu Rudolfa Garaja zo Snemovne ľudu, aby vystúpil so spravodajskou správou. Po ňom bude vystupovať kolega Hruška. Prosím kolegu Hrušku, aby tiež zaujal svoje miesto a aby nezabudli svoje hlasovacie zariadenia.

Společný zpravodaj výborů SL R. Garaj: Vážený pán predseda, pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia! Dovoľte mi, aby som vám predniesol spoločnú správu za výbory Snemovne ľudu.

Návrh zákona o zániku Federálnej bezpečnostnej a informačnej služby, predložený poslancami klubov ODS, KDS a HZDS ako tlač č. 106, bol prerokovaný 7. 10. 1992 vládou Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky 8. 10. 1992 v Českej národnej rade, v dňoch 15. až 21. 10. 1992 v Národnej rade Slovenskej republiky. Dňa 20. 10. bol prerokovaný vo výbore finančnom a rozpočtovom, 21. 10. vo výbore ústavno-právnom a 22. 10. 1992 v branno-bezpečnostnom výbore Snemovne ľudu a Snemovne národov.

Z Českej národnej rady bola poslaná spoločná správa ústavno-právneho výboru, výboru pre právnu ochranu a bezpečnosť a výboru pre sociálnu politiku a zdravotníctvo, v ktorej doporučujú Federálnemu zhromaždeniu, aby návrh zákona prijalo s jednou pripomienkou. Doporučuje prijatie účinnosti zákona od 31. 10. 1992. Túto pripomienku však už nie je možné akceptovať.

Z Národnej rady Slovenskej republiky bolo zaslané uznesenie z výborov pre petície, právnu ochranu a bezpečnosť, národohospodárskeho a rozpočtového a ústavno-právneho, ktoré prijali uznesenie k predloženému návrhu zákona o zániku Federálnej bezpečnostnej informačnej služby, tlač č. 106, s tým, že súhlasia s prijatím zákona, majú však pripomienky k § č. 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 a 11.

Z vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky sme dostali stanovisko k návrhu zákona č. 106, v ktorom upozorňujú, že zrušenie FBIS a zákona č. 244/1991 Zb., o Federálnej bezpečnostnej informačnej službe a o používaní spravodajských prostriedkov, je nutné prerokovať v nadväznosti na zmeny ústavného zákona č. 143/1968 Zb., o čs. federácii, v znení neskorších ústavných zákonov, zákona č. 384/1990 Zb., o vymedzení pôsobnosti Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky vo veciach vnútorného poriadku a bezpečnosti, v znení zákona č. 127/1992 Zb., a návrhu ústavného zákona o spôsoboch delenia majetku Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky medzi Českú republiku a Slovenskú republiku a o prechode majetku, práv a záväzkov Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.

Pretože medzi stanoviskom federálnej vlády zo dňa 7. 10. 1992 a dnešným dňom (4. 11. 1992) nadobudol účinnosť 29. 10. 1992 ústavný zákon č. 493/1992 Zb., ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 143/1968 Zb., o čs. federácii, v znení neskorších ústavných zákonov a ústavný zákon č. 494/1992 Zb., ktorým sa mení zákon č. 384/1990 Zb., o vymedzení pôsobnosti Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky vo veciach vnútorného poriadku a bezpečnosti v znení ústavného zákona č. 127/1992 Zb. a zákona č. 136/1991 Zb., o rozdelení pôsobnosti medzi Českú a Slovenskú Federatívnu Republiku, bolo zobrané do úvahy doporučenie federálnej vlády.

Z ostatných pripomienok, ktoré federálna vláda vo svojom stanovisku poslala, boli niektoré zohľadnené v upravenom návrhu zákona, niektoré nie.

Ide najmä o paragraf č. 7, v ktorom vláda odporúča, aby sa informácie, zaradené do evidencie Federálnej bezpečnostnej informačnej služby, rozdeľovali nielen podľa miesta svojho vzniku, ale aby ďalším kritériom pri rozdeľovaní bolo aj sídlo objektu, na ktorý sa informácie vzťahujú. Týmto objektom sa rozumie fyzická osoba alebo záujmový objekt Federálnej bezpečnostnej informačnej služby.

Výbory finančný a rozpočtový Snemovne ľudu a Snemovne národov prerokovali návrh zákona, tlač 106, a doporučujú návrh zákona schváliť s pripomienkami k paragrafu č. 1, 5, 6, 7.

Výbory ústavno-právne Snemovne ľudu a Snemovne národov návrh zákona, tlač 106, prepracovali s ohľadom na pripomienky vlády ČSFR a pripomienky, na ktorých sa poslanci uzniesli pri prerokovávaní vo výbore. Odporúčajú návrh zákona schváliť v upravenom znení.

Výbory branné a bezpečnostné Snemovne ľudu a Snemovne národov ako výbory gesčné zhrnuli pripomienky k návrhu zákona, stotožnili sa s návrhom ústavno-právneho výboru a tým pádom odporúčajú zákon schváliť v predloženom znení ako tlač č. 130.

Pretože k uvedenému návrhu zákona o zániku Federálnej bezpečnostnej informačnej služby bolo poslaných niekoľko pozmeňovacích pripomienok a predpokladám, že počas rozpravy budú ďalšie, nechávam na kolegov poslancov, aby hlasovaním rozhodli o konečnom znení zákona. Ďakujem.

Předsedající místopředseda FS R. Zelenay: Ďakujem, pán kolega. Prosil by som pána poslanca Hrušku, aby predniesol spravodajskú správu za Snemovňu národov.

Společný zpravodaj výborů SN M. Hruška: Vážený pane předsedající, vážené Federální shromáždění, dovolte mně, abych přednesl zpravodajskou zprávu k tisku 130.

Musím zde podotknout, že jsem poněkud v nezáviděníhodné situaci, protože jsem byl určen jako společný zpravodaj Sněmovny národů, výborů branných a bezpečnostních, teprve tehdy, když byl zákon projednán v ostatních výborech včetně ústavně-právního.

Výbor branný a bezpečnostní jako gesční ve smyslu § 39 odst. 4 zákona č. 56/1991 Sb., o jednacím řádu Federálního shromáždění, shrnul výsledky projednávání tisku 106 a ke schválení předkládá návrh usnesení k zániku zákona o zrušení Federální bezpečnostní informační služby a vyrovnání majetkových a jiných poměrů (tisk 130). Návrh tohoto zákona byl předložen poslanci klubu ODS-KDS a HZDS v září 1992. Vzhledem k tomu, že je projednáván až na této plenární schůzi, mnohá ustanovení návrhu zákona již neodpovídala dosaženým výsledkům politických dohod. Stanovené termíny návrhu zákona již uběhly, a bylo proto nutno prakticky celý návrh zákona přepracovat. Veškeré změny původního návrhu však byly provedeny po dohodě a se souhlasem navrhovatele.

Ke zrušení Federální bezpečnostní informační služby a zákona č. 244 ze dne 29. 5. 1991 dochází v důsledku přijetí ústavního zákona č. 493/1992 Sb., kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci ve znění pozdějších ústavních zákonů, a některé další ústavní zákony a přijetím zákona č. 494/1992 Sb., kterým se mění zákon č. 384/1992 Sb., o vymezení působnosti České a Slovenské Federativní Republiky ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti, ve znění zákona č. 128/1992 Sb. a zákona č. 136/1991 Sb., o rozdělení působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou, Českou republikou a Slovenskou republikou ve věcech tisku a jiných informačních prostředků.

V důsledku toho přešla kompetence k zřizování bezpečnostních služeb na republiky a federace již nemá ani pravomoc získávát, soustřeďovat a vyhodnocovat informace důležité pro ochranu ústavního zřízení, obranu a bezpečnost státu s výjimkou zahraničních informací, které nadále získává, vyhodnocuje a chrání na úrovni federace Úřad federálního ministerstva vnitra pro zahraniční styky a informace.

Česká národní rada proto již 22. 10. 1992 přijala zákon o Bezpečnostní a informační službě České republiky, Národní rada Slovenské republiky zatím podobný zákon nepřijala. Zákon se však podle našich informací připravuje a v zájmu kontinuity činnosti bezpečnostních služeb je nezbytné, aby zákon o slovenské bezpečnostní službě byl přijat a vstoupil v platnost před zrušením Federální bezpečnostní informační služby, tj. před 31. 12. 1992.

Nyní se pokusím zdůvodnit nejdůležitější změny obsažené vtisku 130. Za nejdůležitější lze považovat stanovení jednotného data, a to 31. 12. 1992, jak pro zrušení Federální bezpečnostní informační služby, to znamená zrušení zákona č. 244/1991 Sb., tak i stanovení tohoto data jako rozhodného pro rozdělení majetku, práv a povinností a zároveň jako dne, kdy zákon nabude účinnost. Stanovení tohoto termínu vyřešilo otázku rozpočtových prostředků z federálního rozpočtu, kapitoly pro Federální informační bezpečnostní službu, které by byly nevyčerpatelné v případě, že by Federální bezpečnostní informační služba zanikla před 31. 12. 1992.

V souladu s doporučením vlády České a Slovenské Federativní Republiky, aby nemovitý majetek ČSFR, k němuž má právo hospodaření Federální bezpečnostní informační služba, byl dělen podle principů stanovených ve vládním návrhu ústavního zákona o způsobech dělení majetku ČSFR mezi Českou a Slovenskou republiku a o přechodech majetku, práv, závazků České a Slovenské Federativní Republiky na Českou republiku a Slovenskou republiku, byly § 2 - § 4 upraveny podle těchto vládních principů.

Podle doporučení vlády ČSFR byla upřesněna i některá další ustanovení návrhu zákona.

Další důležitou změnou je odlišná úprava týkající se služebních a pracovněprávních poměrů. Původní návrh zákona totiž předpokládal zachování služebních i pracovněprávních poměrů a přechod práv i povinností z těchto vztahů na republikové bezpečnostní informační služby. Jak z české, tak i ze slovenské strany vyvolalo toto řešení nesouhlas a požadavek, aby spolu se zrušením Federální bezpečnostní informační služby byly zrušeny i veškeré služební poměry příslušníků Federální bezpečnostní informační služby a pracovní poměry pracovníků FBIS. Obdobné řešení, tj. skončení služebních a pracovněprávních poměrů se zrušením státních orgánů ČSFR předpokládá i návrh ústavního zákona o zániku funkce soudců a o skončení pracovních a služebních poměrů při zrušení státních orgánů ČSFR a organizací jimi řízených. Původní návrh byl proto v tomto smyslu změněn a je nyní obsažen v § 9. Podle tohoto ustanovení všechny služební a pracovní poměry ve Federální bezpečnostní informační službě dnem 31. 12. 1992 končí a je věcí republikových bezpečnostních a informačních služeb, zda pracovníky a příslušníky FBIS přijmou, či nikoliv.

Každému příslušníku FBIS, kterému skončí z důvodu zrušení FBIS služební poměr ve FBIS, náleží finanční vyrovnání ve výši trojnásobku posledního hrubého měsíčního platu, pracovníkům FBIS náleží odstupné podle zákona č. 195/1991 Sb., o odstupném poskytovaném při skončení pracovního poměru.

Pokud se týká § 7 - předložený upravený návrh se neliší od původního kromě několika formulačních úprav a zpřesnění. Vychází ze zásady, že informace zařazené do evidencí FBIS se dělí mezi příslušný orgán České republiky a příslušný orgán Slovenské republiky podle místa vzniku.

Nebylo možno přijmout řešení doporučené vládou ČSFR, aby dalším kritériem pro dělení informací v evidencích bylo sídlo objektu, k němuž se informace vztahuje, ani návrh finančních a rozpočtových výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů Federálního shromáždění, národohospodářského a rozpočtového výboru, ústavně-právního výboru, výboru pro petice, právní ochranu a bezpečnost Národní rady Slovenské republiky, aby všechny informace zařazené do evidence FBIS byly rozděleny tak, že originál nosiče informace obdrží nástupnická organizace republiky, ke které se váže vznik informace, a kopii informace obdrží nástupnická organizace v druhé republice.

Realizace návrhu vlády ČSFR a výborů Národní rady Slovenské republiky by ve svých důsledcích vedla nejspíše k poškození nově vzniklých služeb a současně i obou republik nebo přinejmenším ke zvýhodnění jedné republiky a její služby na úkor druhé.

Poslední změna má legislativně technický charakter a domnívám se, že o ní není třeba hlasovat.

V poznámce pod čarou navrhuji uvést čísla a názvy příslušných zákonů národních rad, pokud budou známy ke dni vydání tohoto zákona. Tato poznámka pod čarou se bude týkat § 6, 7, 8 a 10.

Na závěr bych chtěl zdůraznit, že předkládaný upravený návrh vychází z návrhu ústavně-právního výboru. Jediný doplněk se týká § 6.

Z tohoto důvodu doporučuji předložený návrh zákona ve znění tisku 130 schválit, protože v opačném případě by mohlo dojít k závažným

problémům, kdy by Federální bezpečnostní informační služba existovala, avšak nemohla by plnit své úkoly podle § 2 zákona č. 244/1991 Sb., neboť plnění těchto úkolů je již plně v kompetenci republik podle ústavního zákona č. 493/1992 Sb. a zákona č. 494/1992 Sb.

Na druhé straně by vzniklé republikové bezpečnostní informační služby nemohly plnit své úkoly, které jim ze zákona nyní již přísluší, neboť by neměly potřebné materiální, technické, ani personální vybavení. Přitom je třeba opětně zdůraznit nezbytnost zajištění kontinuity zpravodajské činnosti a řádného plnění úkolů v této oblasti. Děkuji vám za pozornost.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP