Úterý 3. listopadu 1992

Společný zpravodaj výborů SN V. Záhorský: Vážený pane předsedající, dámy a pánové. Za zahraniční výbor vám předkládám dnes, t.j. 3. 11., zprávu, kterou se předkládá k vyslovení souhlasu Federálnímu shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky Dohoda mezi vládou ČSFR a vládou Vietnamské socialistické republiky o vzájemné dohodě a platbách, podepsané v Hanoji dne 20. února 1992. Jedná se o parlamentní tisk 112, který byl předán poslancům dne 1. 10. 1992. Tento tisk obsahuje návrh schvalovacího usnesení,dále důvodovou zprávu a nedílnou součástí je i text vlastní Dohody ČSFR a VSR o vzájemném obchodě a platbách.

Jelikož se jedná o mezinárodní smlouvu hospodářského charakteru obecné povahy, je pro ni nezbytný souhlas Federálního shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky a následná ratifikace prezidentem republiky. To vše ve smyslu zákona č. 143/1968 Sb.

Z výše uvedeného vyplývá i nutnost projednání ve výborech Federálního shromáždění. K projednání v zahraničních výborech došlo dne 22. října 1992. S předkládanou dohodou, tedy tiskem 112, jsme všichni, jak předpokládám, seznámeni, a proto ji nebudu citovat.

Nová dohoda řeší vzájemné vztahy mezi oběma státy. Je to dohoda dvoustranná, která respektuje změny v politicko-právních poměrech v obou státech. Z vietnamské strany po sjednocení severní a jižní části Vietnamu, z naší strany změny po roce 1989.

Dohoda pokládá nové obchodní vztahy po rozpadu RVHP, které byly obě země členy. Dohoda řeší formu plateb ve světových cenách, dále řeší možnosti zahraničně obchodní činnosti při dodávkách zboží v souladu s právním řádem smluvních stran.

Dále je v dohodě údaj o poskytnutí doložky nejvyšších výhod v článku 4, dále dohoda uvádí způsob vypořádání vzájemných pohledávek a závazků v platebních vztazích, článek 7, Protokol mezi vládou České a Slovenské Federativní Republiky a Vietnamské socialistické republiky.

V článku č. 11 jsou uvedeny bankovní instituce, které jsou pověřeny bankovně technickým zabezpečením dohody.

Zahraniční výbory Sněmovny národů a Sněmovny lidu jsou gesčními výbory při projednávání této dohody. Pro projednávání ve Federálním shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky předkládám stanoviska České národní rady a Národní rady Slovenské republiky. Za Českou národní radu společnou zprávu zahraničního výboru a rozpočtového výboru ze dne 15. 10. 1992, kdy oba výbory doporučují vyslovit souhlas s tiskem 112, za Národní radu Slovenské republiky usnesení č. 32 národohospodářského a rozpočtového výboru z 20. 10. 1992, kde uvedené výbory berou na vědomí vládní návrh (tisk 112)a souhlasí s jejím uzavřením.

Za hospodářské výbory Sněmovny národů a Sněmovny lidu Federálního shromáždění usnesení č. 35, kde doporučují výbory souhlas sněmovnám s tiskem 112.

Za výbory ústavně-právní Federálního shromáždění Sněmovny národů a Sněmovny lidu usnesením č. 39 doporučení, aby Federální shromáždění vyslovilo souhlas s výše uvedeným tiskem.

Za výbory finanční a rozpočtové usnesení č. 31, souhlas s předloženým návrhem bez připomínek.

Zahraniční výbory Sněmovny národů a Sněmovny lidu Federálního shromáždění souhlasí po projednání ve výborech dne 22. 10. 1992 s předneseným vládním návrhem v tisku 112 a doporučují projednat vládní návrh na společné schůzi sněmoven a vyslovit souhlas ve smyslu návrhu schvalovacího usnesení uvedeného v tisku 112.

Závěrem několik technických připomínek, které se týkají smlouvy. Mezi bankovní dohoda mezi Československou obchodní bankou, akciovou společností, a Vietnamskou bankou pro zahraniční obchod byla uzavřena dne 11. 6. 1992 v Praze. Byl to závazek vyplývající ze smlouvy.

Dále se domnívám jako zpravodaj, že při podpisu smlouvy by bylo vhodné krom nečitelné signatury uvést tiskacími písmeny jméno a funkci osoby pověřené podpisem smlouvy.

Dále se domnívám, že by bylo vhodné doplnit verzi této smlouvy o verzi v dalším světovém jazyce, a to v jazyce anglickém.

Tolik jako zpravodaj za Sněmovnu národů. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Teraz prosím poslankyňu Janu Petrovú ako spravodajkyňu výborov Snemovne ľudu.

Společná zpravodajka výborů SL J. Petrová: Pane předsedající, dámy a pánové. Dovolte mi, abych se jako společný zpravodaj Sněmovny lidu připojila ke zprávě společného zpravodaje Sněmovny národů a doporučuji Sněmovně lidu tuto smlouvu k přijetí. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegyni Petrovej. Kto chce vystúpiť v rozprave o tomto vládnom návrhu? (Nikdo se nehlásil.)

Nikto sa nehlási, nikto sa nechce vyjadriť, nikto nežiada o slovo, takže môžeme prikročiť k hlasovaniu.

Budeme hlasovať o schvaľovacom uznesení. Prosím poslancov, aby sa dostavili do snemovne.

Obe snemovne sú schopné uznášať sa. V Snemovni národov je osemdesiatjeden poslancov, z toho tridsaťdeväť, zvolených v Českej republike, štyridsaťdva na Slovensku, deväťdesiat poslancov Snemovne ľudu. Obe snemovne sú teda uznášaniaschopné.

Hlasujeme o návrhu schvaľovacieho uznesenia, ktoré je uvedené v parlamentnej tlači č. 112, výrobné číslo 163, z 1. októbra 1992. Obe snemovne hlasujú súčasne.

Hlasování: 14.09

Kto je za prijatie tohto uznesenia, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! Ďakujem.

(SN 84, SL 91)

Osmedesiatštyri a deväťdesiatjedna.

Kto je proti?

(SN 0, SL 0) Nikto nie je proti.

Kto sa zdržal hlasovania? Ďakujem.

(SN 0, SL 0)

Nikto sa nezdržal hlasovania. Dvaja poslanci zo Snemovne národov nehlasovali.

Tento návrh bol schválený.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 80, SL č. 108, SN č. 104)

Prosím pána poslanca Kováča Michala mladšieho, aby dal tašku dole, pretože stále tu registrujem, že ignoruje hlasovanie. A to je preto, že máte na jeho sedadle položenú tašku. Je totiž registrovaný ako prítomný, ale nehlasuje. (Gestikulace v sále.)

Pardon, ospravedlňujem sa, to je pán Marián Kováč. Pán Marián Kováč sa priznal, že ignoroval hlasovanie. Je to teda v poriadku. Na to má právo.

Dovoľte mi, aby som na záver tohto hlasovania konštatoval, že vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní Federálneho zhromaždenia Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky súhlasí s Dohodou medzi vládou ČSFR a vládou Vietnamskej socialistickej republiky o vzájomnom obchode a platbách, podpísanú v Hanoji dňa 20. februára 1992.

Ďakujem spravodajcom, ďakujem pánovi ministrovi Moravčíkovi za úvodné slovo a za práci na obidvoch zmluvách.

Pretože nám tu vznikol určitý časový priestor pre ďalšie rokovanie, navrhujem, aby sme prerokovali prvý bod pôvodne zajtrajšieho programu a to je bod programu 6: Návrh statutu Federální rady pro rozhlasové a televizní vysílání (tisk 68) a návrh výborů ústavně-právních SL a SN (tisk 102)

Máme tu pána predsedu Federálnej rady Ivana Medka, ktorý bude zdôvodňovať návrh obidvoch spravodajcov. Predpokladám, že taktiež vy máte túto tlač pred sebou, takže môžeme o tomto bode programu rokovať.

Má niekto nejaké námietky? (Nikdo se nehlásil.)

Námietky nie sú. Budeme teda prerokovávať tento návrh Štatútu, uvedený v tlači 68 a príslušný návrh uznesenia - tlač 102 .

Bola tu námietka zo strany pána kolegu Pospíšila, že by sme mali schváliť vstup do snemovne pána poslanca Medka. Neurobil som to zámerne preto, že je predsedom Federálnej rady z vôle Federálneho zhromaždenia a z toho dôvodu sa domnievam, že bez ďalšieho súhlasu môže predkladať tento návrh.

Má niekto iný názor? (Nikdo se nehlásil.) Táto záležitosť nie je jednoznačne upravená v Rokovacom poriadku, ale nemám námietky, aby sme všetky výhrady vyjasnili, prípadne splnili všetky procedurálne požiadavky poslancov Federálneho zhromaždenia.

Budeme teda hlasovať o tom, aby predseda

Federálnej rady pre rozhlasové a televízne vysielanie mohol byť prítomný po dobu prerokovávania tohto bodu vo Federálnom zhromaždení a aby mohol odôvodniť tento návrh. To je už ale záležitosť predsedajúceho, kedy mu udelí slovo.

Hlasujeme teraz o tom, aby mohol byť po dobu rokovania tohto bodu pán Ivan Medek prítomný vo Federálnom zhromaždení. Na prijatie tohto uznesenia stačí nadpolovičná väčšina.

Hlasování: 14.14

Kto súhlasí s tým, aby pán Ivan Medek bol prítomný po dobu rokovania tohto bodu vo Federálnom zhromaždení, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

(SL 78, SN 76)

Kto je proti?

(SL 0, SN 1)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SL 7, SN 2)

Štyria poslanci v každej snemovni nehlasovali. Návrh bol prijatý. Pán predseda Medek je prítomný, takže môžeme prerokovávať tento návrh Štatútu.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 82, SL č. 110, SN č. 106)

Dovoľte, aby som ešte uviedol, že Federálna rada pre rozhlasové a televízne vysielanie bola zriadená zákonom č. 468/1991 Zb., o prevádzkovaní rozhlasového a televízneho vysielania na podporu záujmov verejnosti pri uskutočňovaní slobody prejavu a práva a objektívne a vyvážené informácie o slobodnom vytváraní názorov.

Podľa § 18 ods. 12 tohto zákona určí Štatút podrobnosti o organizácii a činnosti Rady, jej sekretariátu a výšku odmien predsedu, podpredsedu a členov Rady.

Návrh Štatútu Federálnej rady pre rozhlasové a televízne vysielania odôvodní predseda rady Ivan Medek. Prosím, aby sa ujal slova.

Předseda Federální rady pro rozhlasové a televizní vysílání Ivan Medek: Dobrý den. Vážené shromáždění, budu velmi stručný. Podle zákona o Federální radě pro rozhlasové a televizní vysílání je činnost rady řízena statutem. Statut jsme připravili na jaře, předložili bývalému předsednictvu Federálního shromáždění a byli jsme pověřeni přepracováním statutu a novým předložením. To jsme učinili. Je to naše povinnost vyplývající ze zákona a jsme si vědomi dočasnosti takového opatření, ale zároveň i toho, že z právního hlediska je nutné projednáním tohoto statutu vyjádřit se k dosavadní činnosti této Federální rady.

Podrobnosti, které jsou ve statutu, máte před sebou a domnívám se, že je zbytečné, abych je zde rozváděl. Záleží na vás, abyste posoudili celou věc ze svého hlediska co nejobjektivněji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánovi predsedovi. Prosím, aby ste sa posadili na prvé miesto vpravo pre prípad, že budú nejaké otázky alebo pripomienky, aby ste mohli operatívne reagovať.

Návrh Štatútu Federálnej rady prerokovali výbory ústavno-právne a sociálne obidvoch snemovní a Komisia Federálneho zhromaždenia pre ľudské práva a humanitárne otázky. Prípravou stanoviska boli poverené výbory ústavno-právne.

Ako spravodajcovia boli schválení Ivan Kaspar za Snemovňu ľudu a Dagmar Lastovecká za Snemovňu národov. Prosím oboch spravodajcov, aby predniesli spravodajské správy a dostavili sa za predsednícky stôl. Prosím, aby ste si taktiež vzali identifikačný kolík, pretože budeme hlasovať.

Slovo má pani spravodajkyňa Dagmar Lastovecká.

Společná zpravodajka výborů SN D. Lastovecká: Vážený pane předsedající, vážení poslanci. Federální rada pro rozhlasové a televizní vysílání byla zřízena zákonem č. 468/1991 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Tento zákon v § 18 odst. 12 počítá s vypracováním statutu, který upraví podrobnosti vnitřního uspořádání, výši odměn předsedy, místopředsedů a členů této Federální rady. Návrh statutu má podle citovaného zákona připravit Federální rada a schválit Federální shromáždění. Dosud tedy vykonává Federální rada svoji činnost pouze na základě prozatímních opatření. A rovněž odměny, které předběžně vyplácí, jsou pouze v poloviční výši, než jsou navrhovány tímto statutem.

Předsednictvo Federálního shromáždění uložilo předsednictvu Federální rady usnesením č. 225 ze dne 20. 5. tohoto roku na základě návrhů zásad statutu zpracovat návrh statutu Federální rady a předložit jej společné schůzi sněmoven na podzimní zasedání.

Návrh statutu byl projednán ve výborech sociálních Sněmovny lidu a Sněmovny národů, které ve svém usnesení č. 20 ze dne 23. září souhlasí s předloženým návrhem a doporučují jeho schválení v souladu s úpravami, které doporučují plénu výbory ústavně-právní v tisku 102, který jste obdrželi. Předala bych slovo.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslankyni Lastoveckej. Slovo teraz ja musím odovzdať, pani kolegyňa, poslancovi Ivanu Kasparovi za výbory Snemovne ľudu, aby predniesol spoločnú správu. Prosím, pán poslanec.

Společný zpravodaj výborů SL I. Kaspar: Pane předsedající, dámy a pánové, já jsem zpravodajem za Sněmovnu lidu a doplním několika poznatky o předneseném materiálu to, co řekla kolegyně Lastovecká. Snad stojí ještě za to zmínit se ještě o tom, že právní konzultant legislativního odboru Kanceláře FS, který projednával celou záležitost v sociálním výboru, potvrdil, že vychází ze zákona č. 468/1991 Sb. ze dne 30. října 1991, a že se týká zejména § 16 až 18, kde se jedná o činnosti této rady a o odměny již zmíněných členů - místopředsedy a předsedy.

Návrh výborů ústavně-právních provedly některé drobné změny v tomto tisku. Je to tisk 102. Hlavní úpravy se týkají článků VII, VIII a IX. Ještě pro doplnění bych odcitoval malé změny, které byly provedeny.

Je to na stránce druhé - článek I odst. 1, kde bylo doplněno "zákona č. 468/1991 Sb.". Na stránce tři bylo doplněno v článku V odst. e) "na požádání oprávněných orgánů informace o celostátní evidenci". A pak přichází stránka čtyři, kde jsou poněkud rozsáhlejší, spíše stylistické než obsahové změny v článku VII, který zní: "Rada oznámí Federálnímu shromáždění, že člen rady nesplňuje předpoklady pro členství v radě podle § 18 odst. 3 zákona. Dále zánik členství v radě podle § 18 odst. 4 zákona, popřípadě skutečnosti, které by mohly vést k odvolání člena rady podle § 18 odst. 3 až 5."

Článek VIII má také určitý počet změn poněkud výraznější než ostatní pasáže a je nazván Složení rady a zásady jejího rozhodování:

"1. Rada je kolektivním orgánem složeným z předsedy, místopředsedy a dalších členů.

2. Činnost rady se řídí jednacím řádem.

3. Činnost rady řídí a jejím jménem jedná předseda, v jeho nepřítomnosti ho zastupuje místopředseda, a to v plném rozsahu jeho práv a povinností.

4. Rada přijímá rozhodnutí nadpoloviční většinou hlasů všech členů."

Ještě větší množství změn bylo v článku IX, to je otázka financování členů rady:

"1. Činnost rady je hrazena z finančních prostředků vyčleněných pro radu v rámci kapitoly Kanceláře FS schválené zákonem o státním rozpočtu federace na příslušný rok.

2. Výše odměny, která náleží členu rady v souvislosti s výkonem jeho funkce činí dvanáct tisíc měsíčně, u místopředsedy třináct tisíc a u předsedy patnáct tisíc měsíčně.

3. Členové rady mají nárok na náhradu cestovních nákladů. Členové rady jsou účastni nemocenského pojištění a sociálního zabezpečení stejně jako pracovníci v pracovním poměru s příslušnými přídavky na děti podle obecně závazných právních předpisů. Konečně v době, kdy člen rady nevykonává svoji funkci pro nemoc, nenáleží mu odměna."

V článku X odst. 1 je změna, cituji: "sekretariát rady pro rozhlasové a televizní vysílání".

Tolik ke změnám, které provedly oba ústavně-právní výbory v původním předloženém textu, a to je, myslím, úplný výčet, který jsem měl za Sněmovnu lidu předložit. Jde tedy o to, že i Sněmovna lidu doporučuje schválení předloženého návrhu statutu Federální rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem i ja. Otváram rozpravu k návrhu Štatútu Federálnej rady pre rozhlasové a televízne vysielanie. Pán poslanec Mikloško sa hlási. Kto ďalej má záujem vystúpiť v rozprave?

Poslanec SL J. Mikloško: Vážené Federálnej zhromaždenie! Ako už bolo povedané, na základe zákona 468 o rozhlasovom a televíznom vysielaní, voľbou Slovenskej národnej rady, Českej národnej rady a Federálneho zhromaždenia sa konštituovala táto Federálna rada, ktorá už pracuje veľmi aktívne od apríla tohto roku, avšak zo známych dôvodov sa doposiaľ nepodarilo Štatút schváliť, bol stále odsúvaný, až doteraz.

Možno si poviete, že už ho netreba schvaľovať, pretože Federálna rada i tak zanikne, ale i tak je našou povinnosťou vytvoriť tejto Rade riadne podmienky pre jej činnosť prijatím jej, i keď možno časovo limitovaného, štatútu. Rada plní v kritickom období riešenia štátoprávnych vzťahov významné úlohy a to tým, že sa vyjadruje k poskytovaniu objektívnych a vyvážených informácií pre slobodné vytváranie názorov, spolupracuje s národnými radami a svojimi stanoviskami sa podieľa na vytváraní zásad štátnej politiky vo vzťahu k vysielaniu a koncepcií jeho ďalšieho rozvoja. Tiež plní celý rad ďalších, zákonom č. 468/1991 Zb., vymedzených funkcií.

Na základe tohto preto navrhujem a odporúčam, aby sme tento štatút Federálnej rady schválili. Ďakujem.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP