1. den - úterý 3. 11. 1992
Přítomno: | 141poslanců Sněmovny lidu |
69poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
64poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci Sněmovny lidu:
V. Filip, S. Gawlik, R. Hofbauer, M. Kováč, J. Mečl, L. M. Molnár, I.
Němec, A. Pludek, D. Slobodník
Sněmovny národů zvolení v České republice:
K. Dyba, P. Jajtner, I. Kočárník, J. Ruml, P. Šustr, J. Vodička
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:
P. Baco, Ľ. Dolgoš, A. Dubček, M. Duray, I. Hamarčák, R. Kováč, M. Kováč,
M. Kučera, I. Mjartan, J. Repaský, R. Zelenay
Návrh pořadu schůze:
1. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/1949 Sb. o hospodářském
zabezpečení církví a náboženských společností státem (tisk 62) a návrh
výborů sociálních SL a SN (tisk 103)
2. Vládní návrh, kterým se předkládá FS ČSFR k vyslovení souhlasu Smlouva
mezi ČSFR a Korejskou republikou o zamezení dvojího zdanění a zabránění
daňovému úniku v oboru daní z příjmu, podepsaná v Soulu dne 27. dubna 1992
(tisk 107)
3. Vládní návrh, kterým se předkládá FS ČSFR k vyslovení souhlasu Protokol
ke Smlouvě mezi vládou Československé socialistické republiky a vládou
Dánského království o zamezení dvojího zdanění v oboru daní z příjmu a
z majetku, podepsaný v Praze dne 11. září 1992 (tisk 118)
4. Vládní návrh, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu FS ČSFR Dohoda
o vzájemném obchodu a platbách mezi vládou ČSFR a vládou Albánské republiky,
podepsaná v Tiraně dne 23. ledna 1992 (tisk 111)
5. Vládní návrh, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu FS ČSFR Dohoda
mezi vládou ČSFR a vládou Vietnamské socialistické republiky o vzájemném
obchodu a platbách, podepsaná Hanoji dne 20. února 1992 (tisk 112)
6. Návrh statutu Federální rady pro rozhlasové a televizní vysílání
(tisk 68) a návrh výborů ústavně-právních SL a SN (tisk 102)
7. Návrh zákona o zrušení Federální bezpečnostní informační služby a
vyrovnání majetkových a jiných poměrů (tisk 106)a návrh výborů branných
a bezpečnostních SL a SN (tisk 130)
8. Návrh rozpočtu Federálního fondu národního majetku na rok 1992 (tisk
123) a návrh výborů finančních a rozpočtových SL a SN (tisk 127)
9. Návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách
převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění zákona č. 92/1992 Sb. (tisk
116) a návrhy výborů ústavně-právních SL a SN (tisky 128 a 129)
10. Vládní návrh zákona o státní službě pro drahé kovy (puncovní zákon)
(tisk 114) a návrh výborů hospodářských SL a SN (tisk 126)
11. Programové prohlášení vlády České a Slovenské Federativní Republiky
(tisk 119)
Program opatření vlády ČSFR proti živelnému a neústavnímu zániku federace
a proti případnému riziku vyvolávání konfliktu mezi občany v souvislosti
s řešením státoprávních otázek (tisk 124)
12. Odpovědi na interpelace poslanců FS
13. Interpelace a otázky poslanců FS
14. Vládní návrh ústavního zákona o zániku ČSFR (tisk 132)
15. Vládní návrh ústavního zákona o způsobu dělení majetku ČSFR mezi
Českou republikou a Slovenskou republikou a přechodu majetku, práv a závazků
ČSFR mezi Českou republiku a Slovenskou republiku
Schůze zahájena: v 11.39 hodin.
Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie,
vážení hostia, dámy a páni! Otváram 5. spoločnú schôdzu Snemovne ľudu a
Snemovne národov, ktorá bola zvolaná predsedníctvami obidvoch snemovní
na dnešný deň.
Hneď na úvod mi dovoľte ospravedlniť posunutie otvorenia rokovania,
ktoré vzniklo predovšetkým tým, že rokovalo politické grémium za účasti
predsedu federálnej vlády. Posudzovalo práve politické aspekty nášho súčasného
programu, o výsledkoch ktorých vás budem informovať.
Ďalej mi dovoľte, aby som vás všetkých srdečne na tomto zasadaní privítal
a privítal tiež členov federálnej vlády. Prajem vám dobrý deň a úspešný
týždeň.
Ako som už uviedol, táto spoločná schôdza bola zvolaná na základe zhodného
uznesenia Predsedníctva Snemovne národov a Predsedníctva Snemovne ľudu.
Predsedníctva odporučili program, ktorý máte uvedený v pozvánke. Oproti
tomuto programu, ktorý máte uvedený v pozvánke, na dnešnú spoločnú schôdzu
predsedovia obidvoch snemovní na základe zmocnenia, ktoré dostali od svojich
predsedníctiev, navrhujem vyškrtnúť z programu bod 14. Teraz hovorím o
bode 14 pozvánky, tj. Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení ústavný zákon
č. 143. Bol to poslanecký návrh a bol navrhovateľmi stiahnutý.
Ďalej predsedovia obidvoch snemovní na základe práve skončeného rokovania
politického grémia - a teda i politické grémium - odporúčam, aby sme prerokovali
celý program tak, ako je uvedený v tlači č. 139, v tomto týždni - okrem
bodu 11, tj. Vládny návrh ústavného zákona o zániku ČSFR. Tento bod 11
a vládny návrh zákona o spôsobe delenia majetku federácie presunieme na
budúci týždeň po predchádzajúcom prerokovaní vo výboroch.
Aby som to zhrnul: program bude taký, ako je v pozvánke, ako navrhujú
predsedníctva a politické grémium, okrem bodu 14,s tým, že 5. spoločná
schôdza bude po vyčerpaní programu podľa postupu uvedeného v tlači č. 139
(okrem bodu 11) prerušená, zasadnú výbory. Výbory budú rokovať o bode 11
o zákone o delení majetku, ktorý dostaneme od vlády vo štvrtok (vláda ho
zajtra prerokuje) a po prerokovaní vo výboroch bude pokračovať 5. spoločná
schôdza.
Dá sa predpokladať - to záleží na tom, kedy vyčerpáme tento program,
okrem týchto dvoch bodov, že spoločná schôdza by mohla pokračovať budúci
týždeň v stredu alebo vo štvrtok. To vám ale ešte povieme, podľa toho,
ako bude prebiehať prerokovávanie ostatných bodov programu, ktoré máte
v pozvánke, poprípade v tlači č. 139.
Toto je návrh predsedníctiev a návrh politického grémia.
Chce sa niekto k predloženému návrhu programu vyjadriť? Nikto sa nechce
vyjadriť. Pán poslanec Jičínský má slovo.
Poslanec SN Z. Jičínský: Já mám jenom dotaz, zda je zajištěno, abychom
obdrželi stanoviska národních rad?
Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno, je to zaistené. A je to
zabezpečované. Stanoviská k prvému zákonu o zániku federácie majú byť už
zajtra. Stanoviská k druhému zákonu budú, samozrejme, požadované v tomto
skrátenom režime, ale až po predložení tohto návrhu. Dá sa očakávať, že
to bude vo štvrtok. Zajtra ho bude prerokovávať federálna vláda. Sú ešte
nejaké pripomienky? Pán poslanec Sládek.
Poslanec SL M. Sládek: Pane předsedající, dámy a pánové. Navrhuji, aby
ty dva diskutované body, to znamená zákon o zániku a o dělení majetku,
byly vyňaty z programu a zařazeny na program šesté společné schůze na konci
tohoto měsíce.
Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno, návrh je jasný. Má niekto
ďalší návrh? Hlási sa poslanec Bartakovics.
Poslanec SL Š. Bartakovics: Vážené predsedníctvo, vážení predsedajúci!
Navrhujem, aby rokovací program rokovania bol rozšírený o správu vlády
o vnútroštátnych a medzinárodných rokovaniach v súvislosti s vodným dielom
Gabčíkovo. Môj návrh odôvodňujem tým, aby bol vytvorený priestor i na pôde
Federálneho zhromaždenia na gabčíkovskú tému. Vopred vám ďakujem.
Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Sú ďalšie návrhy k
programu? Ďalší návrh nevidím. Ďalšie návrhy nie sú. Budeme hlasovať o
jednotlivých pozmeňovacích návrhoch a potom o celom programe.
Schvaľujeme program tak, ako je uvedený na pozvánke. Teraz nehovorím
o poradí, ale o obsahu (okrem bodu 14) tohto programu, navrhuje pán poslanec
Sládek vypustiť bod 7 a vypustiť bod 13. Tam je, samozrejme, v bode 13
iný názov toho zákona o spôsobe zániku. Ten zákon má už dnes iný názov,
ale rozumieme si - teda pán poslanec Sládek navrhuje vypustiť z programu
5. spoločnej schôdze bod 7 a 13 uvedený v pozvánke. Je to tak, pán kolega
Sládek? Budeme hlasovať o tomto návrhu. Na prijatie stačí nadpolovičná
väčšina prítomných.
Pán kolega Sládek navrhuje - opakujem znova - vypustiť z programu bod
7 a bod 13, teda majetok a ústavný zákon o zániku federácie.
Kto je za tento návrh pána poslanca Sládka, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo!
Hlasování: 11.49
(SN 29, SL 26)
Kto je proti?
(SN 64, SL 72)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN 26, SL 27)
Piati zo Snemovne národov a štyria zo Snemovne ľudu nehlasovali.
Tento návrh Federálne zhromaždenie neprijalo. Druhý návrh je návrh,
aby bol program rozšírený o správu vlády o vnútroštátnych a medzinárodných
rokovaniach v súvislosti s vodným dielom Gabčíkovo.
Chcel by som sa pred hlasovaním spýtať pána podpredsedu vlády, či je
vôbec možné, aby vláda na program tejto schôdze predložila takú správu,
respektíve, dokedy, pán podpredseda Filkus alebo podpredseda Baudyš by
sa k tomu mohli vyjadriť, či by eventuálne mohla vláda takúto správu vypracovať
a eventuálne prerokovať, schváliť a predložiť Federálnemu zhromaždeniu.
Místopředseda vlády ČSFR R. Filkus: Ja si predovšetkým myslím, že analýza
problému Gabčíkovo nie je ešte vôbec ukončená. Vyjadrenie federálnej vlády
a uzatvorenie tejto otázky alebo ďalších krokov v súvislosti s Gabčíkovom
sa má stať, napríklad, predmetom rokovania zajtrajšieho zasadania vlády.
Myslím si teda, že to je problém otvorený, ktorý nie je možné uzavrieť
už v priebehu tejto etapy rokovania Federálneho zhromaždenia.
Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno. Trváte, pán poslanec, na
hlasovaní? (Poslanec SL Š. Bartakovics: Áno.) Ďakujem.
Pán poslanec Moric má faktickú poznámku. Prosím.
Poslanec SL V. Moric: Chcel by som pána podpredsedu vlády upozorniť,
že Gabčíkovo nie je žiadny problém. (Rozruch v sále.)
Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pripomínam iba, že Federálne
zhromaždenie rokovalo ešte v predchádzajúcom volebnom období o tomto vodnom
diele a prijalo tiež dve uznesenia.
Je tu teda návrh pána poslanca Bartakovicsa, aby bol program našej spoločnej
schôdze rozšírený o správu vlády o vnútroštátnych a medzinárodných rokovaniach
v súvislosti s vodným dielom Gabčíkovo.
Kto je za prijatie tohto návrhu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
Hlasování: 11.52
(SN 34, SL 27)
Kto je proti?
(SN 49, SL 49)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN 40, SL 50)
Dvaja poslanci zo Snemovne národov a jeden zo Snemovne ľudu nehlasovali.
Ani tento návrh nebol schválený.
Teraz budeme, vážené kolegyne, vážení kolegovia, hlasovať o celom programe
tak, ako je uvedený v pozvánke, s tým, že v tomto týždni, teda v prvej
časti 5. spoločnej schôdzi sa prerokovali všetky body v postupe, ako je
to uvedené v tlači 139, okrem bodu 11. Bod 11 a vládny návrh ústavného
zákona o spôsobe delenia majetku budú prerokované na budúci týždeň po predchádzajúcom
prerokovaní vo výboroch. Teda schôdza bude prerušená na rokovanie výborov
o týchto dvoch zákonoch a po ňom potom bude spoločná schôdza rokovať na
budúci týždeň.
Kto z vás, vážené kolegyne a kolegovia, súhlasí s takýmto programom
a s týmto postupom, o ktorom som vás informoval, nech zdvihne ruku a stlačí
tlačidlo!
Hlasování: 11.54
(SN 104, SL 110)
Kto je proti? (SN 3, SL 0)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN 17, SL 14)
Jeden poslanec Snemovne národov a traja zo Snemovne ľudu nehlasovali.
Ďakujem.
Návrh programu a časový postup rokovania v jednotlivých bodoch bol schválený.
(Poznámka redakce: usnesení FS 75, SL č. 102, SN č. 97a)
Skôr, ako prikročíme k prerokovávaniu schváleného programu, musíme zvoliť
dvoch overovateľov. Táto povinnosť vyplýva z § 16 ods. 1 druhej vety zákona
č. 56/1990 Zb., o Rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia.
Pre túto spoločnú schôdzu obidvoch snemovní odporúčam zvoliť za overovateľov
zo Snemovne ľudu pána poslanca Františka Houška za poslanecký klub ODS
a pani poslankyňu Annu Gajdošovú za poslanecký klub HZDS. Na funkciu overovateľov
Snemovne národov navrhujem zvoliť pána poslanca Viléma Holáňa, ktorý patrí
do poslaneckého klubu KDU ČSL a pána poslanca Alojza Rajniča, ktorý patrí
do poslaneckého klubu KDH. Sú všetci menovaní prítomní? Áno.
Má nejaké pripomienky k týmto návrhom? Nie sú žiadne pripomienky.
Budeme teda hlasovať. Každá snemovňa hlasuje o svojich overovateľoch.
Môžeme však hlasovať spoločne, na schválenie stačí nadpolovičná väčšina
prítomných vo Federálnom zhromaždení, obidve snemovne sú schopné sa uznášať.
Kto je teda za tieto návrhy, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!
Hlasování: 11.57
(SN 120, SL 124)
Kto je proti?
(SN 0, SL 0)
Kto sa zdržal hlasovania?
(SN 3, SL 2)
Jeden poslanec zo Snemovne národov a dvaja zo Snemovne ľudu nehlasovali.
Tento návrh bol schválený poslancami Snemovne ľudu a Snemovne národov
schválili overovatelia pre 5. spoločnú schôdzu obidvoch snemovní.
(Poznámka redakce: usnesení SL č. 103, SN č. 98a)
Máme na programe, podľa toho, čo sme schválili, Vládny návrh zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 218/1949 Zb., o hospodárskom zabezpečení
cirkví a náboženských spoločností štátom, je to tlač 62 a návrh uznesenia
Snemovne ľudu a Snemovne národov, tlač 103. Návrh odôvodní za vládu ČSFR
jej podpredseda pán Antonín Baudyš. Prosím, aby ste si vzali slovo.
Bod programu 1: Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/1949
Sb. o hospodářském zabezpečení cirkví a náboženských společností státem
(tisk 62) a návrh výborů sociálních SL a SN (tisk 103)
Místopředseda vlády ČSFR A. Baudyš: Vážený pane předsedo, pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Federální vláda přijala na
svém zasedání dne 26. srpna t.r. usnesení č. 477, jímž schválila předložit
Federálnímu shromáždění návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/1949
Sb., o hmotném zabezpečení církví a náboženských společností státem. K
této iniciativě vedly vládu dva důvody.
Prvním z nich je důvod, který má základ v této jednací síni. Když byla
totiž počátkem roku 1990 projednávána ve Federálním shromáždění novela
výše uvedeného zákona, poslanci ve snaze zakotvit v zákoně pojistku proti
nadměrnému zvyšování počtu vyplácených duchovních církví změnili text novely
v tom smyslu, že hmotné zabezpečení se mělo vztahovat pouze na ty duchovní,
kteří byli vypláceni ke dni 31. 12. 1989. Vycházelo se z předpokladu, že
všechny registrované církve jsou též hmotně zabezpečeny. Avšak nebylo tomu
tak. Stalo se, že některé církve a náboženské společnosti státem sice uznávané
před 31. 12. 1989 nezískaly v tomto směru rovnoprávné postavení. Duchovní
jako zaměstnanci církví a náboženských společností mají sice z ústavního
zákona č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje Základní listina lidských práv
a svobod, právní nárok na mzdu, avšak toto nemůže být realizováno, neboť
ministerstva kultury ani ministerstva financí republik nejsou povinna ani
oprávněna zahrnout tyto mzdové prostředky do příslušných rozpočtů. To lze
demonstrovat na Apoštolské církvi v České republice i v Slovenské republice.
Tato byla orgány státní správy totalitního režimu nucena zřeknout se "dobrovolně"
výplaty mezd pro její duchovní jako podmínky pro registraci.
Pro vaši informaci bych rád uvedl, že tato počtem malá církev prostřednictvím
své nadace poskytla sedm kamiónových zásilek humanitární pomoci do Jugoslávie,
Rumunska, Ruska a Albánie. Jedná se společensky o velice pozitivní jev
a bylo by spravedlivé duchovní této církve zrovnoprávnit s duchovními církví
jiných.
Druhým důvodem, který vedl vládu k tomu přikročit k novelizaci tohoto
archaického předpisu, byla snaha upřesnit znění stávající právní normy.
Jde o úpravu provedenou v bodech 2 a 3 článek I a v článku II tisku 62,ve
znění tisku 103, které dnes projednáváte. V článku 2 se navrhuje zrušit
celá řada vládních nařízení, která jsou dnes v celém svém rozsahu v rozporu
se změnami provedenými v zákoně č. 218/1949 Sb. zákonem č. 16/1990 Sb.
Dovolte mi ještě tuto poznámku. Jedná se sice o zákon již archaický
a republiky si dříve nebo později svůj vztah k církvím a náboženským společnostem
budou definovat podle vlastních rozhodnutí, je však spravedlivé vytvořit
již nyní všem církvím stejné podmínky pro jejich práci. Návrh se neomezuje
na nároky úhrad platů duchovních jen u těch církví, které už byly registrovány,
ale umožňuje jejich poskytnutí církvím, které mohou být registrovány v
budoucnu.
Na závěr bych se ještě chtěl vyjádřit k jedné připomínce, která zazněla
při projednávání ve výborech. Jde o to, že v České republice je připraven
návrh zákona o odměňování duchovních Apoštolské církve. Tento tisk byl
v České národní radě publikován teprve v minulém týdnu a dle našeho zjištění
není dosud rozhodnuto, kdy a zda bude projednáván.
V Národní radě Slovenské republiky nebyl obdobný návrh dosud připraven.
Zcela vědomě na tuto skutečnost upozorňuji, protože bych nerad, aby tento
návrh zákona byl odmítnut účelovým poukazem na to, že v ČNR existuje návrh
zákona, který toto řeší.
Vážené paní poslankyně, páni poslanci, předkládaný návrh jsme projednávali
v přikázaných výborech jak národních rad, tak i Federálního shromáždění.
S návrhem byl vysloven souhlas. Doufám, že přihlédnete k důvodům a zvláště
k potřebě opravit nedopatření, kterého se vaši předchůdci dopustili, a
návrh zákona schválíte.