Úterý 3. listopadu 1992

1. den - úterý 3. 11. 1992

Přítomno: 141poslanců Sněmovny lidu
69poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice
64poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice


Nepřítomní poslanci Sněmovny lidu:

V. Filip, S. Gawlik, R. Hofbauer, M. Kováč, J. Mečl, L. M. Molnár, I. Němec, A. Pludek, D. Slobodník

Sněmovny národů zvolení v České republice:

K. Dyba, P. Jajtner, I. Kočárník, J. Ruml, P. Šustr, J. Vodička

Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:

P. Baco, Ľ. Dolgoš, A. Dubček, M. Duray, I. Hamarčák, R. Kováč, M. Kováč, M. Kučera, I. Mjartan, J. Repaský, R. Zelenay

Návrh pořadu schůze:

1. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/1949 Sb. o hospodářském zabezpečení církví a náboženských společností státem (tisk 62) a návrh výborů sociálních SL a SN (tisk 103)

2. Vládní návrh, kterým se předkládá FS ČSFR k vyslovení souhlasu Smlouva mezi ČSFR a Korejskou republikou o zamezení dvojího zdanění a zabránění daňovému úniku v oboru daní z příjmu, podepsaná v Soulu dne 27. dubna 1992 (tisk 107)

3. Vládní návrh, kterým se předkládá FS ČSFR k vyslovení souhlasu Protokol ke Smlouvě mezi vládou Československé socialistické republiky a vládou Dánského království o zamezení dvojího zdanění v oboru daní z příjmu a z majetku, podepsaný v Praze dne 11. září 1992 (tisk 118)

4. Vládní návrh, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu FS ČSFR Dohoda o vzájemném obchodu a platbách mezi vládou ČSFR a vládou Albánské republiky, podepsaná v Tiraně dne 23. ledna 1992 (tisk 111)

5. Vládní návrh, kterým se předkládá k vyslovení souhlasu FS ČSFR Dohoda mezi vládou ČSFR a vládou Vietnamské socialistické republiky o vzájemném obchodu a platbách, podepsaná Hanoji dne 20. února 1992 (tisk 112)

6. Návrh statutu Federální rady pro rozhlasové a televizní vysílání (tisk 68) a návrh výborů ústavně-právních SL a SN (tisk 102)

7. Návrh zákona o zrušení Federální bezpečnostní informační služby a vyrovnání majetkových a jiných poměrů (tisk 106)a návrh výborů branných a bezpečnostních SL a SN (tisk 130)

8. Návrh rozpočtu Federálního fondu národního majetku na rok 1992 (tisk 123) a návrh výborů finančních a rozpočtových SL a SN (tisk 127)

9. Návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění zákona č. 92/1992 Sb. (tisk 116) a návrhy výborů ústavně-právních SL a SN (tisky 128 a 129)

10. Vládní návrh zákona o státní službě pro drahé kovy (puncovní zákon) (tisk 114) a návrh výborů hospodářských SL a SN (tisk 126)

11. Programové prohlášení vlády České a Slovenské Federativní Republiky (tisk 119)

Program opatření vlády ČSFR proti živelnému a neústavnímu zániku federace a proti případnému riziku vyvolávání konfliktu mezi občany v souvislosti s řešením státoprávních otázek (tisk 124)

12. Odpovědi na interpelace poslanců FS

13. Interpelace a otázky poslanců FS

14. Vládní návrh ústavního zákona o zániku ČSFR (tisk 132)

15. Vládní návrh ústavního zákona o způsobu dělení majetku ČSFR mezi Českou republikou a Slovenskou republikou a přechodu majetku, práv a závazků ČSFR mezi Českou republiku a Slovenskou republiku

Schůze zahájena: v 11.39 hodin.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie, vážení hostia, dámy a páni! Otváram 5. spoločnú schôdzu Snemovne ľudu a Snemovne národov, ktorá bola zvolaná predsedníctvami obidvoch snemovní na dnešný deň.

Hneď na úvod mi dovoľte ospravedlniť posunutie otvorenia rokovania, ktoré vzniklo predovšetkým tým, že rokovalo politické grémium za účasti predsedu federálnej vlády. Posudzovalo práve politické aspekty nášho súčasného programu, o výsledkoch ktorých vás budem informovať.

Ďalej mi dovoľte, aby som vás všetkých srdečne na tomto zasadaní privítal a privítal tiež členov federálnej vlády. Prajem vám dobrý deň a úspešný týždeň.

Ako som už uviedol, táto spoločná schôdza bola zvolaná na základe zhodného uznesenia Predsedníctva Snemovne národov a Predsedníctva Snemovne ľudu. Predsedníctva odporučili program, ktorý máte uvedený v pozvánke. Oproti tomuto programu, ktorý máte uvedený v pozvánke, na dnešnú spoločnú schôdzu predsedovia obidvoch snemovní na základe zmocnenia, ktoré dostali od svojich predsedníctiev, navrhujem vyškrtnúť z programu bod 14. Teraz hovorím o bode 14 pozvánky, tj. Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení ústavný zákon č. 143. Bol to poslanecký návrh a bol navrhovateľmi stiahnutý.

Ďalej predsedovia obidvoch snemovní na základe práve skončeného rokovania politického grémia - a teda i politické grémium - odporúčam, aby sme prerokovali celý program tak, ako je uvedený v tlači č. 139, v tomto týždni - okrem bodu 11, tj. Vládny návrh ústavného zákona o zániku ČSFR. Tento bod 11 a vládny návrh zákona o spôsobe delenia majetku federácie presunieme na budúci týždeň po predchádzajúcom prerokovaní vo výboroch.

Aby som to zhrnul: program bude taký, ako je v pozvánke, ako navrhujú predsedníctva a politické grémium, okrem bodu 14,s tým, že 5. spoločná schôdza bude po vyčerpaní programu podľa postupu uvedeného v tlači č. 139 (okrem bodu 11) prerušená, zasadnú výbory. Výbory budú rokovať o bode 11 o zákone o delení majetku, ktorý dostaneme od vlády vo štvrtok (vláda ho zajtra prerokuje) a po prerokovaní vo výboroch bude pokračovať 5. spoločná schôdza.

Dá sa predpokladať - to záleží na tom, kedy vyčerpáme tento program, okrem týchto dvoch bodov, že spoločná schôdza by mohla pokračovať budúci týždeň v stredu alebo vo štvrtok. To vám ale ešte povieme, podľa toho, ako bude prebiehať prerokovávanie ostatných bodov programu, ktoré máte v pozvánke, poprípade v tlači č. 139.

Toto je návrh predsedníctiev a návrh politického grémia.

Chce sa niekto k predloženému návrhu programu vyjadriť? Nikto sa nechce vyjadriť. Pán poslanec Jičínský má slovo.

Poslanec SN Z. Jičínský: Já mám jenom dotaz, zda je zajištěno, abychom obdrželi stanoviska národních rad?

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno, je to zaistené. A je to zabezpečované. Stanoviská k prvému zákonu o zániku federácie majú byť už zajtra. Stanoviská k druhému zákonu budú, samozrejme, požadované v tomto skrátenom režime, ale až po predložení tohto návrhu. Dá sa očakávať, že to bude vo štvrtok. Zajtra ho bude prerokovávať federálna vláda. Sú ešte nejaké pripomienky? Pán poslanec Sládek.

Poslanec SL M. Sládek: Pane předsedající, dámy a pánové. Navrhuji, aby ty dva diskutované body, to znamená zákon o zániku a o dělení majetku, byly vyňaty z programu a zařazeny na program šesté společné schůze na konci tohoto měsíce.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno, návrh je jasný. Má niekto ďalší návrh? Hlási sa poslanec Bartakovics.

Poslanec SL Š. Bartakovics: Vážené predsedníctvo, vážení predsedajúci! Navrhujem, aby rokovací program rokovania bol rozšírený o správu vlády o vnútroštátnych a medzinárodných rokovaniach v súvislosti s vodným dielom Gabčíkovo. Môj návrh odôvodňujem tým, aby bol vytvorený priestor i na pôde Federálneho zhromaždenia na gabčíkovskú tému. Vopred vám ďakujem.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Sú ďalšie návrhy k programu? Ďalší návrh nevidím. Ďalšie návrhy nie sú. Budeme hlasovať o jednotlivých pozmeňovacích návrhoch a potom o celom programe.

Schvaľujeme program tak, ako je uvedený na pozvánke. Teraz nehovorím o poradí, ale o obsahu (okrem bodu 14) tohto programu, navrhuje pán poslanec Sládek vypustiť bod 7 a vypustiť bod 13. Tam je, samozrejme, v bode 13 iný názov toho zákona o spôsobe zániku. Ten zákon má už dnes iný názov, ale rozumieme si - teda pán poslanec Sládek navrhuje vypustiť z programu 5. spoločnej schôdze bod 7 a 13 uvedený v pozvánke. Je to tak, pán kolega Sládek? Budeme hlasovať o tomto návrhu. Na prijatie stačí nadpolovičná väčšina prítomných.

Pán kolega Sládek navrhuje - opakujem znova - vypustiť z programu bod 7 a bod 13, teda majetok a ústavný zákon o zániku federácie.

Kto je za tento návrh pána poslanca Sládka, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 11.49

(SN 29, SL 26)

Kto je proti?

(SN 64, SL 72)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 26, SL 27)

Piati zo Snemovne národov a štyria zo Snemovne ľudu nehlasovali.

Tento návrh Federálne zhromaždenie neprijalo. Druhý návrh je návrh, aby bol program rozšírený o správu vlády o vnútroštátnych a medzinárodných rokovaniach v súvislosti s vodným dielom Gabčíkovo.

Chcel by som sa pred hlasovaním spýtať pána podpredsedu vlády, či je vôbec možné, aby vláda na program tejto schôdze predložila takú správu, respektíve, dokedy, pán podpredseda Filkus alebo podpredseda Baudyš by sa k tomu mohli vyjadriť, či by eventuálne mohla vláda takúto správu vypracovať a eventuálne prerokovať, schváliť a predložiť Federálnemu zhromaždeniu.

Místopředseda vlády ČSFR R. Filkus: Ja si predovšetkým myslím, že analýza problému Gabčíkovo nie je ešte vôbec ukončená. Vyjadrenie federálnej vlády a uzatvorenie tejto otázky alebo ďalších krokov v súvislosti s Gabčíkovom sa má stať, napríklad, predmetom rokovania zajtrajšieho zasadania vlády.

Myslím si teda, že to je problém otvorený, ktorý nie je možné uzavrieť už v priebehu tejto etapy rokovania Federálneho zhromaždenia.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno. Trváte, pán poslanec, na hlasovaní? (Poslanec SL Š. Bartakovics: Áno.) Ďakujem.

Pán poslanec Moric má faktickú poznámku. Prosím.

Poslanec SL V. Moric: Chcel by som pána podpredsedu vlády upozorniť, že Gabčíkovo nie je žiadny problém. (Rozruch v sále.)

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pripomínam iba, že Federálne zhromaždenie rokovalo ešte v predchádzajúcom volebnom období o tomto vodnom diele a prijalo tiež dve uznesenia.

Je tu teda návrh pána poslanca Bartakovicsa, aby bol program našej spoločnej schôdze rozšírený o správu vlády o vnútroštátnych a medzinárodných rokovaniach v súvislosti s vodným dielom Gabčíkovo.

Kto je za prijatie tohto návrhu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 11.52

(SN 34, SL 27)

Kto je proti?

(SN 49, SL 49)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 40, SL 50)

Dvaja poslanci zo Snemovne národov a jeden zo Snemovne ľudu nehlasovali.

Ani tento návrh nebol schválený.

Teraz budeme, vážené kolegyne, vážení kolegovia, hlasovať o celom programe tak, ako je uvedený v pozvánke, s tým, že v tomto týždni, teda v prvej časti 5. spoločnej schôdzi sa prerokovali všetky body v postupe, ako je to uvedené v tlači 139, okrem bodu 11. Bod 11 a vládny návrh ústavného zákona o spôsobe delenia majetku budú prerokované na budúci týždeň po predchádzajúcom prerokovaní vo výboroch. Teda schôdza bude prerušená na rokovanie výborov o týchto dvoch zákonoch a po ňom potom bude spoločná schôdza rokovať na budúci týždeň.

Kto z vás, vážené kolegyne a kolegovia, súhlasí s takýmto programom a s týmto postupom, o ktorom som vás informoval, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 11.54

(SN 104, SL 110)

Kto je proti? (SN 3, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 17, SL 14)

Jeden poslanec Snemovne národov a traja zo Snemovne ľudu nehlasovali. Ďakujem.

Návrh programu a časový postup rokovania v jednotlivých bodoch bol schválený.

(Poznámka redakce: usnesení FS 75, SL č. 102, SN č. 97a)

Skôr, ako prikročíme k prerokovávaniu schváleného programu, musíme zvoliť dvoch overovateľov. Táto povinnosť vyplýva z § 16 ods. 1 druhej vety zákona č. 56/1990 Zb., o Rokovacom poriadku Federálneho zhromaždenia.

Pre túto spoločnú schôdzu obidvoch snemovní odporúčam zvoliť za overovateľov zo Snemovne ľudu pána poslanca Františka Houška za poslanecký klub ODS a pani poslankyňu Annu Gajdošovú za poslanecký klub HZDS. Na funkciu overovateľov Snemovne národov navrhujem zvoliť pána poslanca Viléma Holáňa, ktorý patrí do poslaneckého klubu KDU ČSL a pána poslanca Alojza Rajniča, ktorý patrí do poslaneckého klubu KDH. Sú všetci menovaní prítomní? Áno.

Má nejaké pripomienky k týmto návrhom? Nie sú žiadne pripomienky.

Budeme teda hlasovať. Každá snemovňa hlasuje o svojich overovateľoch. Môžeme však hlasovať spoločne, na schválenie stačí nadpolovičná väčšina prítomných vo Federálnom zhromaždení, obidve snemovne sú schopné sa uznášať.

Kto je teda za tieto návrhy, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 11.57

(SN 120, SL 124)

Kto je proti?

(SN 0, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 3, SL 2)

Jeden poslanec zo Snemovne národov a dvaja zo Snemovne ľudu nehlasovali.

Tento návrh bol schválený poslancami Snemovne ľudu a Snemovne národov schválili overovatelia pre 5. spoločnú schôdzu obidvoch snemovní.

(Poznámka redakce: usnesení SL č. 103, SN č. 98a)

Máme na programe, podľa toho, čo sme schválili, Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 218/1949 Zb., o hospodárskom zabezpečení cirkví a náboženských spoločností štátom, je to tlač 62 a návrh uznesenia Snemovne ľudu a Snemovne národov, tlač 103. Návrh odôvodní za vládu ČSFR jej podpredseda pán Antonín Baudyš. Prosím, aby ste si vzali slovo.

Bod programu 1: Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/1949 Sb. o hospodářském zabezpečení cirkví a náboženských společností státem (tisk 62) a návrh výborů sociálních SL a SN (tisk 103)

Místopředseda vlády ČSFR A. Baudyš: Vážený pane předsedo, pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Federální vláda přijala na svém zasedání dne 26. srpna t.r. usnesení č. 477, jímž schválila předložit Federálnímu shromáždění návrh zákona, kterým se mění zákon č. 218/1949 Sb., o hmotném zabezpečení církví a náboženských společností státem. K této iniciativě vedly vládu dva důvody.

Prvním z nich je důvod, který má základ v této jednací síni. Když byla totiž počátkem roku 1990 projednávána ve Federálním shromáždění novela výše uvedeného zákona, poslanci ve snaze zakotvit v zákoně pojistku proti nadměrnému zvyšování počtu vyplácených duchovních církví změnili text novely v tom smyslu, že hmotné zabezpečení se mělo vztahovat pouze na ty duchovní, kteří byli vypláceni ke dni 31. 12. 1989. Vycházelo se z předpokladu, že všechny registrované církve jsou též hmotně zabezpečeny. Avšak nebylo tomu tak. Stalo se, že některé církve a náboženské společnosti státem sice uznávané před 31. 12. 1989 nezískaly v tomto směru rovnoprávné postavení. Duchovní jako zaměstnanci církví a náboženských společností mají sice z ústavního zákona č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje Základní listina lidských práv a svobod, právní nárok na mzdu, avšak toto nemůže být realizováno, neboť ministerstva kultury ani ministerstva financí republik nejsou povinna ani oprávněna zahrnout tyto mzdové prostředky do příslušných rozpočtů. To lze demonstrovat na Apoštolské církvi v České republice i v Slovenské republice. Tato byla orgány státní správy totalitního režimu nucena zřeknout se "dobrovolně" výplaty mezd pro její duchovní jako podmínky pro registraci.

Pro vaši informaci bych rád uvedl, že tato počtem malá církev prostřednictvím své nadace poskytla sedm kamiónových zásilek humanitární pomoci do Jugoslávie, Rumunska, Ruska a Albánie. Jedná se společensky o velice pozitivní jev a bylo by spravedlivé duchovní této církve zrovnoprávnit s duchovními církví jiných.

Druhým důvodem, který vedl vládu k tomu přikročit k novelizaci tohoto archaického předpisu, byla snaha upřesnit znění stávající právní normy. Jde o úpravu provedenou v bodech 2 a 3 článek I a v článku II tisku 62,ve znění tisku 103, které dnes projednáváte. V článku 2 se navrhuje zrušit celá řada vládních nařízení, která jsou dnes v celém svém rozsahu v rozporu se změnami provedenými v zákoně č. 218/1949 Sb. zákonem č. 16/1990 Sb.

Dovolte mi ještě tuto poznámku. Jedná se sice o zákon již archaický a republiky si dříve nebo později svůj vztah k církvím a náboženským společnostem budou definovat podle vlastních rozhodnutí, je však spravedlivé vytvořit již nyní všem církvím stejné podmínky pro jejich práci. Návrh se neomezuje na nároky úhrad platů duchovních jen u těch církví, které už byly registrovány, ale umožňuje jejich poskytnutí církvím, které mohou být registrovány v budoucnu.

Na závěr bych se ještě chtěl vyjádřit k jedné připomínce, která zazněla při projednávání ve výborech. Jde o to, že v České republice je připraven návrh zákona o odměňování duchovních Apoštolské církve. Tento tisk byl v České národní radě publikován teprve v minulém týdnu a dle našeho zjištění není dosud rozhodnuto, kdy a zda bude projednáván.

V Národní radě Slovenské republiky nebyl obdobný návrh dosud připraven. Zcela vědomě na tuto skutečnost upozorňuji, protože bych nerad, aby tento návrh zákona byl odmítnut účelovým poukazem na to, že v ČNR existuje návrh zákona, který toto řeší.

Vážené paní poslankyně, páni poslanci, předkládaný návrh jsme projednávali v přikázaných výborech jak národních rad, tak i Federálního shromáždění. S návrhem byl vysloven souhlas. Doufám, že přihlédnete k důvodům a zvláště k potřebě opravit nedopatření, kterého se vaši předchůdci dopustili, a návrh zákona schválíte.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP