Přítomno: | 131 poslanců Sněmovny lidu |
64 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
58 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci Sněmovny lidu:
V. Klaus, J. Klimecký, J. Kovář, J. Borák,
I. Čarnogurský, H. Entlerová, I. Foltýn,
S. Gawlik, J. Lux, L. M. Molnár, P. Michálek, J.
Moravčík, I. Němec, P. Pázmány,
M. Sládek, D. Slobodník, M. Šidík, J.
Švejda, V. Zeman
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
F. Čupr, K. Dyba, M. Freiová, I. Kočárník,
P. Kučera, M. Macek, Z. Masopust, V. Peřich, J.
Ruml, J. Vodička, J. Zvěřina
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice:
P. Baco, I. Bajnok, P. Bábi, P. Bohunický, Ĺ.
Bystrický, J. Cuper, A. Dubček, M. Duray, I. Hamarčák,
R. Kováč, A. Kráľ, P. Mercell, J. Minka,
I. Mjartan, Š. Nižňanský, J. Petrík,
E. Spišák
Schůze pokračuje: 9.11 hodin.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Vážené poslankyně, vážení
poslanci, přeji vám všem dobré jitro
a vítám vás srdečně na čtvrtém
pracovním dni této společné schůze
Sněmovny lidu a Sněmovny národů. Dovolte
mi, abych přivítal i přítomné
členy federální vlády a ostatní
hosty našeho jednání.
Dnes máme na programu podle schváleného postupu
čtvrté společné schůze sněmoven:
Za prvé. Vládní návrh zákona,
kterým se mění zákon č. 384/1990
Sb. o vymezení působnosti ČSFR ve věcech
vnitřního pořádku a bezpečnosti
ve znění zákona č. 127/1992 Sb. a
zákona č. 136/1991 Sb. o rozdělení
působnosti mezi ČSFR, Českou republikou a
Slovenskou republiku ve věcech tisku a jiných informačních
prostředků. Je to parlamentní tisk číslo
71.
Za druhé máme dnes na programu vládní
návrh ústavního zákona, kterým
se mění a doplňuje ústavní
zákon č. 143/1968 Sb. o československé
federaci ve znění pozdějších
ústavních zákonů a některé
další ústavní zákony tisk 73.
Můžeme přistoupit k prvnímu bodu jednání,
kterým je:
Bod programu 11: Vládní návrh zákona,
kterým se mění zákon č. 384/1990
Sb. o vymezení působnosti České a
Slovenské Federativní Republiky ve věcech
vnitřního pořádku a bezpečnosti,
ve znění zákona č. 127/1992 Sb. a
zákona č. 136/1991 Sb. o rozdělení
působnosti mezi Českou a Slovenskou Federativní
Republikou a Českou republikou a Slovenskou republikou
ve věcech tisku a jiných informačních
prostředků (tisk 71) a návrh výborů
Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk
95)
Návrh odůvodní za vládu ČSFR
místopředseda vlády pan Antonín Baudyš.
Prosím pana místopředsedu, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČSFR A. Baudyš:
Pane předsedající, paní a pánové
poslanci, návrh zákona je věcně rozdělen
do dvou samostatných částí. V první
části jsou úpravy v oblasti vnitřního
pořádku a bezpečnosti, v druhé pak
úpravy dotýkající se tisku a jiných
sdělovacích prostředků, zejména
rozhlasu a televize.
Novelou zákona č. 384/1990 Sb. se vypouští
z působnosti federace konání vyšetřování
o trestných činech proti bezpečnosti státu.
Nadále by měly tato šetření konat
pouze republikové orgány. Pro kompetenci federace
v této oblasti není nadále opodstatnění.
Dále ustanovení § 1 písmena a) je nově
formulováno a umožňuje federaci sběr
informací důležitých pro ochranu ústavního
zřízení a bezpečnosti státu
ve vztahu k zahraničí. Působnost zde vykonává
Úřad pro zahraniční informace při
federálním ministerstvu vnitra. Je třeba
mít na zřeteli, že s touto rozvědnou
činností nejsou spojeny bezprostřední
policejní výkony a zásahy do svobod a práv
občanů ČSFR.
V nově formulovaném ustanovení § 1 písmena
b) se zužuje dosavadní kompetence federace na úseku
boje proti terorismu na boj proti terorismu organizovanému
ve spojení s cizinou. To souvisí částečně
i s předchozím ustanovením. Předpokládá
se, že na úrovni republik budou zřízeny
bezpečnostní složky specializované na
boj s terorismem.
Změna ustanovení písmene i) znamená
zúžení kompetence federace při ochraně
státních hranic. Federaci nadále zůstává
právní úprava ochrany státních
hranic a samotná jejich ostraha se zužuje na vymezený
rozsah. Tato dikce předpokládá přijetí
dalšího zákona, který rozsah kompetence
federace v této oblasti vymezí.
Vypuštění § 1 písmena k) se váže
úzce na změnu kompetenčního zákona
č. 143/1968 Sb. ve znění pozdějších
předpisů, která předpokládá,
že státní organizace ČSD bude rozdělena
na dva národní subjekty - českou železnici
a slovenskou železnici.
V části druhé dochází k závažné
změně v rozdělení působnosti
mezi federaci a republiky ve věcech hromadných sdělovacích
prostředků, tisku, rozhlasu a televize.
Vypuštěním ustanovení § 1 písmena
d) se odebírá federaci právo zřizovat
a spravovat vydavatelské podniky, jakož i rozhlasové
a televizní organizace, jakož i organizace k šíření
audiovizuálních programů a zpravodajství,
pokud jde o subjekty působící na území
České republiky a Slovenské republiky a přijímat
právní úpravu jejich postavení.
Toto v praxi znamená, že federace se zříká
práva například zřizovat své
federální televizní vysílání.
Pokud by federace trvala i po 31. 12. tohoto roku, mohlo by takové
vysílání vzniknout pouze na základě
dohody národních subjektů.
Novelizované znění § 3 je logickým
vyústěním výše uvedené
změny. Náš právní řád
rozlišuje dva typy provozovatelů rozhlasového
a televizního vysílání. Je to zákon
č. 468/1991 Sb. Jde o provozovatele ze zákona a
provozovatele na základě licence.
Provozovatelé na základě licence jsou motivováni
čistě komerčními zřeteli, vedle
nich provozovatelé ze zákona, pro které platí
řada omezení, například co se týče
reklamy, mají mít na zřeteli hlavně
veřejný zájem.
Navrhovaná úprava vlastně připravuje
cestu pro zrušení Československé televize,
Československého rozhlasu a Československé
tiskové kanceláře. Na předchozí
úpravy navazuje i článek třetí,
který řeší přechod majetku, práv
a povinností na Českou, respektive Slovenskou republiku.
Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji panu místopředsedovi
vlády Baudyšovi a prosím zpravodaje k tomuto
tisku. Návrh byl přikázán výborům
ústavním, sociálním a branně
bezpečnostním obou sněmoven. Po projednání
ve výborech připravily písemné podklady
výbory ústavně-právní, tisk
95. Pověřily poslance Karola Stomeho a Petra Porubského
přednesením zpravodajských zpráv.
Prosím jmenované poslance, aby si vzali svůj
hlasovací aparát a usadili se na svá místa.
Jako první bude hovořit pan doktor Stome. Uděluji
mu slovo.
Společný zpravodaj výborů SN K. Stome:
Pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, od zástupce zakladatele
jsme se dověděli, že tisk 71 novelizující
zákon č. 384/1990 Sb. ve znění zákona
č. 127/1992 Sb. a zákona č. 136/1991 Sb.
je rozdělen do dvou částí.
Z důvodů praktického sledování
bych vás poprosil, abyste obrátili svou pozornost
jak na tisk 71, tak na tisk 95, kde v posléze jmenovaném
tisku ústavně-právní výbory
tohoto Federálního shromáždění
navrhly plénu schválit předložený
návrh zákona s určitými změnami
a doplňky. Především se jedná
o článek I bod 1, kde se přidává
slovo "chránit" u těch informací,
čili chránit zahraniční informace,
kde se odstraňuje nejednoznačnost výrazu
"chránit ústavní zřízení
a bezpečnost v ČSFR" vložením výrazu
"a pro", čili "pro ochranu ústavního
zřízení a pro bezpečnost v ČSFR".
V článku II bod 1 v § 1 písmeno d) se
umožňuje pouze spravovat vydavatelské podniky,
ale už je nezřizovat. To souvisí s tím,
že má vzniknout určitý časový
tříměsíční prostor pro
to, aby došlo k možnosti přechodu této
správy a nedošlo k výpadku správy nebo
k zachování současného stavu, kdy
by teoreticky mohly stále vznikat nové a nové
podniky tohoto druhu.
Chtěl bych upozornit na jistou souvislost s návrhem,
který máme před sebou v článku
III a s tím, co jsme projednávali včera a
co je předmětem dalšího jednání,
totiž pokud by prošel tisk 72 ve znění
tisku 99, bylo by asi vhodné v článku III
vložit slova "který určí ústavní
zákon FS" a další výraz následující,
jímž se upraví převod majetku na slovo
"přechod". Protože se tak dosud nestalo,
můžeme vycházet z tisku 95.
Mou povinností je, abych vám také sdělil,
jak se k tomu stavěly jiné orgány, které
mají za úkol a právo se vyjadřovat.
Čili mohli bychom začít Slovenskou národní
radou, kde výbor pro petice, právní ochranu
a bezpečnost neprojednal tento návrh z technických
příčin a navrhl, aby byla tato zpráva
předložena jako součást společné
zprávy.
Druhý výbor SNR, který projednával
tento návrh, byl výbor pro vzdělání,
vědu a kulturu. Výbor vyslovil souhlas s legislativním
doplňkem, že v § 1, v té první
části, se vypouští písmeno a),
oprávnění se přesouvá do §
2 jako nové písmeno a), což nebylo přijato
ústavně-právním výborem jako
vhodná technická úprava, a do článku
3 navrhovali doplnit časový limit, kterýžto
návrh nebyl nikým osvojen, takže nebylo možné
ho zapracovat.
Nicméně pro nás bude důležité
usnesení ústavně-právního výboru
SNR, které konstatuje, že po projednání
souhlasí s vládním návrhem zákona
a ukládá předsedovi výboru předložit
předsednictvu Slovenské národní rady
společnou zprávu. Čili měli bychom
zprávy ze SNR.
Česká národní rada disponovala společnou
zprávou, kde se říká, že výbor
petiční, pro lidská práva a národnosti
k předloženému návrhu pro rovnost hlasů
nepřijal žádné usnesení. Výbor
pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež
a tělovýchovu vzal návrh na vědomí,
hospodářský výbor ho v daném
termínu neprojednával a ústavně-právní
výbor, od kterého mám přímou
zprávu, vyjádřil souhlas s tím, že
chtěl vypustit z článku I, bod 3, vypustit
článek II, vypustit článek III, což
nebylo akceptováno z části pro nesouhlas,
z části pro neosvojení.
A pak tady upozorňují na článek I
bod 1, to je k § 1 písm. a), o tom pro ochranu apod.;
to je jiná záležitost, která byla už
zapracováno do zprávy ústavně-právního
výboru, tisk 95, který máte před sebou.
V podstatě kdybychom chtěli hovořit o významu
této předkládané novely, je to součást
konvolutu předpisů, které pro případ
rozdělení státu mají toto umožnit
tak, abychom mohli:
Za prvé nesporně vyjádřit i vůči
vnějšku právní nástupnictví,
za druhé abychom získali dostatečný
časový prostor pro technické zvládnutí
tohoto problému, za třetí, ovšem v neposlední
řadě, abychom získali právní
podklad pro takové rozdělení, to znamená
nejen v hodnotách majetkových, ale zejména
v kompetencích a ve výkonu administrativy.
Z hlediska zpravodaje Sněmovny národů já
doporučuji, aby Federální shromáždění
ve svém plénu, svými sněmovnami předkládanou
novelu schválilo. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji panu poslanci Stomemu a prosím
pana poslance Porubského, aby se ujal slova.
Společný zpravodaj výborů SL P. Porubský:
Vážený pán predseda, vážený
pán predsedajúci, vážení predstavitelia
federálnej vlády, vážené panie
poslankyne, vážení páni poslanci! Nakoľko
ste mali možnosť zoznámiť sa s návrhmi
predkladateľov vládneho návrhu zákona,
ktorým sa mení zákon číslo
384/1990 Zb., o vymedzení pôsobností ČSFR
v veciach vnútorného poriadku a bezpečnosti,
v znení zákona číslo 127/1992 Zb.,
a zákona číslo 136/1991 Zb., o rozdelení
pôsobností medzi ČSFR, Českú
republiku a Slovenskú republiku vo veciach tlače
a iných oznamovacích prostriedkov ako i so stanoviskami,
ktoré predložili parlamentné výbory
Českej národnej rady a Slovenskej národnej
rady a tiež výbory Federálneho zhromaždenia,
dovoľujem si upriamiť vašu pozornosť práve
na spomínanú tlač 95, s ktorou sa ako predstaviteľ
ústavnoprávneho výboru celkom stotožňujem
a to v súvislosti s tým, že predstavuje ďalšie
významné skvalitnenie vládneho návrhu
zákona ako tlač 71.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji panu poslanci Porubskému a
zahajuji rozpravu k tomuto bodu. Zatím jsem dostal jedinou
přihlášku, nevím zda je to za poslanecký
klub? Ano. Takže za poslanecký klub ČSSD vystoupí
poslanec Dostál. Uděluji mu slovo.
Poslanec SN P. Dostál: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
milí hosté, jeden z dekretů prezidenta Beneše
o znárodnění československé
kinematografie zajistil státu výhradní monopol
na výboru a distribuci filmů. Tento stav trvá
fakticky až do dnešních dnů a ačkoliv
Československý státní film po privatizaci
Barrandova de facto už neexistuje, přesto de jure
i nadále trvá vzhledem k dekretu prezidenta Československa
č. 50/1945 Sb., státní filmový monopol,
v jehož důsledku nemohou v této oblasti podnikat
fyzické a právnické osoby, což je také
ostatně výslovně zmíněno v
živnostenském zákonu.
posl. Dostál
Z uvedeného vyplývá, že filmy, které
byly natočeny v poslední době v soukromé
produkci, byly s ohledem k výše zmíněnému
dekretu natočeny naprosto, ale naprosto nelegálně.
Myslím, že bychom měli mít všichni
zájem na tom, aby i v této oblasti šlo podnikat
legálně, a aby i v soukromých firmách
vznikaly nové české filmy.
Jelikož podle posledních zpráv, to čerpám
z dnešních novin, stáhla federální
vláda z pořadu jednání našeho
parlamentu svůj návrh zákona o sdělovacích
prostředcích, ve kterém byla tato situace
řešena zvláštním ustanovením,
je zde reálné nebezpečí, že by
tato situace v Československé kinematografii nebyla
opět vyjasněna.
Z toho důvodu navrhuji v novele zákona č.
136/1991 Sb. o rozdělení působnosti mezi
ČSFR a Českou republiku a Slovenskou republiku ve
věcech tisku a jiných informačních
prostředků v ustanoveních § 1 písmenu
b) a písmenu c) vypustit slova "audiovizuálních
programů".
Navrhovaná úprava umožní republikám
přijmout opatření odstraňující
tento dále neudržitelný stav.
Chtěl bych, vážené kolegyně a
vážení kolegové, dodat, že tento
můj pozměňovací návrh jsem
projednal s ministerstvem kultury České republiky
a ministerstvo kultury doporučuje tento můj pozměňovací
návrh. Před chvílí jsem mluvil s panem
místopředsedou vlády, který se vyjádřil
k tomuto návrhu také kladně. Prosil bych
vás o podporu tohoto návrhu, protože opravdu
řeší problém, který je velmi
závažný. Děkuji vám.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji poslanci Dostálovi. Prosím
o předání návrhu zpravodajům.
Dalším přihlášeným do rozpravy
je poslanec Jiří Svoboda. Máte slovo, pane
poslanče.
Poslanec SL J. Svoboda: Pane předsedo, pane předsedající,
československý film produkoval ročně
ve Filmovém studiu Barrandov a Filmovém studiu Zlín
mezi dvaceti šesti až třiceti šesti celovečerními
hranými filmy. V současné době poklesla
výroba v oblasti celovečerní hrané
tvorby na dva až tři filmy ročně.
Naše kinematografie měla vysoký kredit ve filmovém
světě, o čemž svědčí
tři ceny americké Akademie, tak zvaný americký
Oskar, za nejlepší neanglicky mluvený film
a dvě další nominace v posledních pěti
filmech.
Naše filmy získaly ceny na mnoha prestižních
festivalech a obohatily naším nezaměnitelným
vkladem světovou kulturu. Pokud neotevřeme šanci
odstranění filmového monopolu, jak o tom
hovořil kolega Dostál, ztratíme především
velký lidský tvůrčí potenciál,
který má podle mého přesvědčení
nenahraditelnou hodnotu. Proto plně podporuji návrh
kolegy Dostála.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji.
Dalším přihlášeným je pan
poslanec Kobes.
Poslanec SL K. Kobes: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
vážení hosté, dovoluji si předložit
pozměňovací návrh k vládnímu
návrhu ústavního zákona, kterým
se mění a doplňuje ústavní
zákona č. 143/1968 Sb. o československé
federaci ve znění pozdějších
ústavních zákonů a některé
další ústavní zákony.
Navrhuji v článku I zařadit pod výčet
federálních ministerstvech Federální
ministerstvo kontroly.
V článku II vypustit "Federální
ministerstvo kontroly". V článku III písm.
b) vypustit "nebo Federálnímu ministerstvu
kontroly". V článku IV písm. c) vypustit
"a Federálního ministerstva kontroly".
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Pane poslanče, obávám se,
že hovoříte k jiné věci. Je to
k tisku 71 popřípadě k tisku 95?
Poslanec SL K. Kobes: Je to k tisku ... Omlouvám se.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: To budeme projednávat dnes, ale později.
Nemám již další písemnou přihlášku
do rozpravy.
Ptám se ještě poslanců, zda někdo
ještě chce vystoupit v rozpravě nebo s faktickou
poznámkou? Není tomu tak.
Ještě se zeptám, zda za navrhovatele chce se
závěrečným slovem vystoupit pan místopředseda
Baudyš? Není tomu tak.
Chce vystoupit ještě někdo ze zpravodajů
se závěrečným slovem? Pan poslanec
Stome.
Společný zpravodaj výborů SN K. Stome:
Zmínil bych se prakticky o tom jediném písemně
předloženém a fungujícím návrhu,
který podporoval pan poslanec Svoboda, a který přednesl
pan poslanec Dostál.
Text zákona č. 136 v § 1 písm. d) zní
s návětím:
"Do působnosti České a Slovenské
Federativní Republiky ve věcech tisku a jiných
hromadných informačních prostředků
patří spravovat podle našeho nového
tisku vydavatelské podniky, jakož i rozhlasové
a televizní organizace, organizace k šíření
audiovizuálních programů, agenturního
zpravodajství atd." "Audiovizuálních
programů" se má vypustit z písmen b)
a c)
Nám ale zůstává v platnosti prezidentský
dekret, u kterého to činí státní
monopol. Zatím zde monopol stále je. V zákonu
o hromadných sdělovacích prostředcích
se hovořilo o tom, že tento dekret je dále
nepoužitelný nebo neúčinný. Něco
v tomto smyslu. Ale to zatím nemáme. Domnívám
se, že nám začne vznikat otázka, kdo
v mezidobí by eventuálně správu vykonával,
pokud by se to okamžitě nepřeneslo na národní
rady.
V tomto směru bych prosil pana poslance Dostála,
aby v tomto bodu doplnil svůj návrh, zda taková
úprava už existuje a toto připouští,
a nebo zda je to očekávaná úprava.
Jinak bychom museli téhož dosáhnout jinak.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji panu poslanci Stomemu.
S faktickou poznámkou se hlásí poslanec Stome.
Společný zpravodaj výborů SN K. Stome:
Po poradě, která zde proběhla nikoli do mikrofonu,
je taková představa, že bude-li to vyňato
z federální kompetence, stane se to jakožto
federální věc federací nespravovanou
věcí; spravovanou národními radami,
a ty budou postaveny před problém, jak se vypořádat
s prezidentským dekretem, o kterém hovořil
kolega Dostál. To je jediná možnost, jak bychom
s tím mohli zatím naložit.
To je moje připomínka. Domnívám se,
že pokud by to bylo takto vykládáno a bylo
by to takto přijatelné, tak bychom toto vypuštění
mohli akceptovat.
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji.
Prosím pana poslance Plevu.
Poslanec SL P. Pleva: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolil bych si vystoupit
s pozměňovacím návrhem, a to v článku
III.
Jak již tady trochu ukázala včerejší
rozprava o tom, zda tady televize má být, nebo nemá
být, a zda jí máme něco nařizovat,
nebo nenařizovat, domnívám se, že otázka
sdělovacích prostředků je velice žhavá
a měli bychom zajistit opravdu nezávislost sdělovacích
prostředků tak, aby byly opravdovým hlídacím
psem demokracie, ať se to líbí vládnoucí
straně, opozici či komukoli v parlamentě.
posl. Pleva
Proto se domnívám, že článek
3 řeší převod majetkových práv
z federace na republiky velmi laxně, a že zde je tedy
možnost dalších sporů. Proto bych si dovolil
navrhnout toto nové znění článku
3: