Úterý 29. září 1992

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Pane kolego, já jsem vám neudělil slovo, protože od pana Kostyi to byla odpověď na vaši poznámku, protože vybočuje z rozpravy.

Společný zpravodaj výborů SN J. Cuper: Žiadam o slovo v zmysle § 20, odsek 5. Pán Kostya, žiadam, a to veľmi dôrazne, aby ste mi nevkladali do úst slová, ktoré som nepovedal.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Prosím, pane poslanče, technická poznámka.

Poslanec SN J. Krejsa: Pane předsedající, jenom bych konkretizoval vystoupení pana poslance Grebeníčka. Trestní oznámení z vlastizrady na pana Václava Klause podal náš poslanecký klub Sdružení pro republiku - Republikánské strany Československa. Děkuji. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Prosím, pane poslanče.

Poslanec SL P. Spilka: Chtěl bych říci panu poslanci Malířovi, že budou muset podat nové trestní oznámení, protože poslanecký klub není právnickou osobou, a domnívám se tedy, že nemůže podávat trestní oznámení.

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Myslím, že to stačí. (Hluk v sále.) Lituji, dávám právo na první odpověď na technickou poznámku, to nemůže jít donekonečna.

Poslanec Kůta má slovo, připraví se poslankyně Pavúková.

Poslanec SL J. Kůta: Vážení přítomní poslanci, vážení hosté, chtěl bych ve svém příspěvku uvést několik úvah nad zákonem, který projednáváme. Je to návrh zákona, který má pravděpodobně na desetiletí rozhodnout o tom, zda naše Československá republika zanikne jako společný stát dvou nejbližších národů v Evropě. Příznačný je už jeho název: O zániku České a Slovenské Federativní Republiky.

Chtěl bych podotknout mimo to, co mám připraveno jako text, že my jsme tady vlastně i tou manipulací názvu tohoto zákona svým způsobem dezinformováni. Tady, vážení přítomní, nejde přece o zánik federace, jak je to říkáno, ale o zánik státu, nikoliv tedy o zánik formy státu, ale o zánik společného státu Čechů a Slováků. (Potlesk.)

Federálnímu shromáždění, ani občanům naší země není dána žádná jiná další alternativa, než pouze zánik. Můžeme pouze rozhodnout, v případě, že tento zákon bude schválen, že způsobů zániku může být více. To je vskutku demokratické! Dnes už ale my všichni víme, dokonce z úst nejpovolanějších - pana Klause, že nynější establishment již rozhodl o způsobu jediném, a tím je dohoda obou národních rad, která se jeví jako pro něj nejschůdnější. Čili po schválení tohoto zákona, až Federální shromáždění splní roli mouřenína, bude rozhodovat někdo jiný o tom, který ze způsobů bude vybrán. Role Federálního shromáždění bude postavena na druhou kolej, ale dokonce na slepou kolej.

Paradoxem je, že na tuto slepou kolej bude Federální shromáždění jako zastupitelský orgán vzešlý ze druhých svobodných voleb postaven i tehdy, jestliže tento ústavní zákon neschválíme. Naše demokracii a právo vyznávající vláda to zařídí jinak, zřejmě opět cestou národních rad, které jsou oběma stranami, které zvítězily ve volbách, lépe ovládány. Tím se kruh uzavírá. To je jedna ze základních vad tohoto ústavního zákona.

Druhá spočívá podle mého názoru v tom, že předjímá pouze jedinou možnou cestu řešení naší nynější státoprávní krize. Snaží se nám dopředu namluvit, že ji nelze řešit transformací nefunkční federace v jinou podobu, tedy obsahem i formou společného státu, ale pouze zánikem. Je nám to, občanům, slibováno, že bude jakási měnová a celní unie, snad dohoda o společné obraně, a že naše soužití bude v budoucnu zabezpečeno mnohem lépe, prostřednictvím smluv dvou zcela samostatných států.

Věřte, chtělo by se tomu věřit, stejně jako někteří pozůstalí věří v převtělování duše zemřelého. Ale prostě tomu věřit nelze. Informace o úrovni předběžných jednání mezi oběma vůdci obou stran o otázkách budoucí spolupráce a informace, které máme, tyto obavy jen potvrzují.

Dojde-li k tomu nejhoršímu a díky nám, poslancům Federálního shromáždění tento zákon získá povinné tři pětiny, bude nám zbývat jediné, že naše rozdělení nebude mít dlouhého trvání, jako nemělo jeho umělé rozbití v roce 1939. (Potlesk.) Tenkrát jsme ovšem spoléhali na solidaritu antifašistických a demokratických sil mezinárodního společenství. Kdo nám pomůže nyní, když nakonec jsme sami o tom rozhodli - a některé dobré duše dokonce tvrdí, že bez zahraničního nátlaku.

Abychom připojili ještě jeden příměr o nebožtíkovi: Připadám si jako nebohý - používám slovenského pojmu, - který má tu "výsadu", že je při plném vědomí účastněn svého vlastního pohřbu.

Bylo zde již připomenuto, že projednáváme tento zákon ve dnech, kdy nám byla vnucena v roce 1938 Mnichovská dohoda. Dovoluji si připomenout, že před čtrnácti dny uplynulo také padesát pět let od úmrtí zakladatele Československé republiky T. G. Masaryka.

K našim předchůdcům v Národním shromáždění pronesl 20. září 1937 doktor František Soukup, chtěl jsem vybrat slova doktora Edvarda Beneše, ale protože tady byl tento pán nazván nacistou, tak jsem vybral jinou osobu, tedy doktor František Soukup, předseda senátu, následující slova:

"Tomáš Masaryk - Osvoboditel, ale i Sjednotitel.

On je stejně ztělesněním naší svobody jako naší jednoty. Tomáš Masaryk z otce Slováka a matky Češky je největším představitelem Čechoslováka, jednoty našeho roku, naší krve a naší kultury. Jeho láska patřila Milanu Rastislavu Štefánikovi, synovi chudobných vrchů kopaničářských a slavnému orlu podtatranskému, v němž prezident viděl nejskvělejší a nejhrdější květ nového, svobodného Slovenska. Hodina osvobození udeřila. Ze dvou miliónů Slováků ve spojení s Čechy se stal národ evropský a světový. Prezident Dr. E. Beneš, když otvíral největší tunel slovenský právem mohl zvolati k srdci Slovenska: "Niet hôr tak vysokých, aby mohli rozdeliť Čechov od Slovákov a zabrániť československej jednote." Potud citát.

Co k tomu dodat? Hory tak vysoké nejsou, mohou být ale zájmy tak nízké, které to dokáží. (Potlesk.)

Ještě k jedné věci několik vět. Představiteli federální i české vlády i poslanci ODS nám, opozici, bylo na minulé třetí schůzi Federálního shromáždění, vyčítáno a koneckonců i dnes, že nejsme schopni pochopit realitu, to je rozpad společného státu, ke kterému již ve skutečnosti došlo.

(posl. Kůta)

Cudně je přitom zamlčováno, že tuto realitu způsobili právě oni. Tak je jimi použita z historie známá politika hotových faktů. Odpůrcům určitého kroku je dána jediná možnost vzít realitu na vědomí nebo riskovat obvinění z neschopnosti pochopit realitu. K tomu je třeba pouze dodat, že takovou metodu politiky nikdy nepoužívali demokraté, ale doplňte si sami, kdo takovou politiku používal.

Jsem přesvědčen, že musíme požadovat předložení zákona o transformaci České a Slovenské Federativní Republiky do jiné, odpovídající podoby našeho státu. Proto plně podporuji návrh pana poslance Zemana, ale i další návrhy, které zde byly předloženy několika kolegy na usnesení o přípravě zákona o unii obou republik. Nevažme se ale na tradicionalisticky chápaný název, stanovme především obsah našeho příštího soužití a název se potom najde.

Před jakýmkoliv krokem ve státoprávním uspořádání bychom měli také požadovat novelizaci ústavního zákona o referendu, ke kterému by měli být pozváni občané, kteří budou všestranně informováni o důsledcích, jak setrvání ve společném státě, tak jeho rozpadu, má-li být vůbec věrohodné zařazení referenda mezi způsoby rozhodování o naší státní budoucnosti.

Stejně tak je nepřípustné, abychom rozhodli o zániku Československé republiky před tím, než bude schválen zákon o rozdělení majetku. Obracím se na kolegy Slováky: Uvědomte si, že po rozhodnutí o zániku bude všechno vypadat jinak.

Byla zde předložena řada návrhů ke změně tohoto zákona ve spojení s vysoce kvalifikovanou jeho kritikou. Je příznačné, že autory pozměňovacích návrhů byli vždycky opoziční poslanci. To svědčí pouze o jediném, že opozice se zabývá touto závažnou otázkou mnohem odpovědněji, než vládní koalice. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS V. Benda: Slovo má paní poslankyně Pavúková, připraví se pan poslanec Holáň.

Poslankyně SN O. Pavúková: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie! Dovoľte, aby som predložila návrh úpravy ústavného zákona o spôsobe zániku federácie. Ustanovenie § 1 písm. b) doporučujem upraviť takto:

b) ústavným zákonom Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady, prijatým na základe dohody Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady.

Ustanovenie § 1 písm. d) doporučujem upraviť nasledujúcim spôsobom:

d) vystúpenie Českej republiky alebo Slovenskej republiky z Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky na základe ústavného zákona Českej národnej rady alebo ústavného zákona Slovenskej národnej rady.

Ustanovenie § 2 ods. 2 doporučujem upraviť takto: Rozhodnutiu o zániku Českej a Slovenskej

Federatívnej Republiky podľa § 1 musí predchádzať prijatie ústavného zákona Federálneho zhromaždenia, ktoré

a) stanoví prenesenie pôsobnosti Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky na Českú republiku a Slovenskú republiku,

b) určí spôsob prechodu majetku z Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky na Českú republiku a na Slovenskú republiku.

Keď mám slovo, dovoľte mi, vážené Federálne zhromaždenie, aby som ešte zareagovala na vystúpenie pána poslanca Šimka, ktoré sa ma hlboko dotklo. Po tom, ako sa KDH zachovalo k Deklarácii slovenského národa a k Ústave Slovenskej republiky, sa dalo predpokladať, aký bude jeho postoj aj k dnes prerokovávanému zákonu. Ale keď slovenský poslanec, poslanec KDH, vidí v dovŕšení národno-emancipačného procesu vlastného národa historickú paralelu v barbarských výpadoch, vo fašistickom mníchovskom diktáte a nakoniec nám pohrozí ohnivým mečom archanjela Michala, peklom, plačom a škrípaním zubov, tým ďaleko predčil naše očakávania. Najväčšou hanbou, ponížením a nešťastím slovenského národa boli a sú jeho vlastní, ako tu už bolo povedané, "janičiari", renegáti, ktorí pomáhali našim "nižičlivcom" tlačiť náš národ na kolená, nedovoliac mu, aby zdvihol hlavu vyššie, ako je úroveň ich vlastnej zbabelosti, malomyseľnosti a sluhovskej pokory. Zazneli tu rôzne historické reminiscencie. Dovoľte mi jednu.

Bolo to tu, v Prahe v roku 1848, keď na Slovanskom zjazde, kde sa Slovania zamýšľali nad svojou budúcnosťou, vystúpil jeden z najväčších mužov nášho slovenského národa Ľudovít Štúr.

V odpovedi Staročechom, reprezentovaným Františkom Palackým, ktorý horlil za zachovanie spoločného štátu s Rakúskom vo forme akejsi federácie, povedal: "S pádom Rakúska nepadáme my." Dovoľte, aby som parafrázovala tieto jeho slová: S pádom nefunkčnej, prežitej federácie nepadá ani český, ani slovenský národ.

Málo sa tu hovorilo o sile a schopnosti našich národov tvoriť si vlastnú budúcnosť a niesť zodpovednosť za svoju prítomnosť.

Pán poslanec Šimko okrem iného povedal vo svojom vystúpení jednu múdru sentenciu: Je znakom barbarstva, keď národu chýba historické vedomie. Keby sa pán poslanec Šimko okrem dejín antického Ríma zahĺbil aj do dejín vlastného národa, našiel by tu i dielo najbojovnejšieho z generácie štúrovcov, Jozefa Miloslava Hurbana Slovensko a jeho život literárny, kde by si mohol prečítať aj slová: "V tom je česť a sláva národov, že nielen zasahujú do behu sveta, ale robia to aj ako také, teda národne, s vedomím svojej národnej zvláštnosti." Lebo o toto ide aj teraz, v tejto dobe, o toto pôjde vždy, dokiaľ bude žiť, existovať a trvať národ ako historická kategória. (Potlesk.)

Řízení schůze převzal místopředseda FS P. Jajtner.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Děkuji paní poslankyni, slovo má poslanec Vilém Holáň. Ještě technická poznámka, prosím, pane kolego.

Poslanec SN V. Čech: Pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové, na počátku naší rozpravy v dopoledních hodinách jsme řekli, že pojednáváme o návrhu zákona, který má historický význam. Je právě 20.08 hodin. Navrhoval bych, protože se jedná o tak důležitý zákon, přerušení rozpravy do zítřejšího rána, neboť naše řady značně prořídly, a myslím si, že i pozornost je zcela zákonitě otupena. Prosím, abyste přijal tento návrh a nechal o něm hlasovat.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Pane poslanče, já se pokusím vám vyhovět a zazvoním na poslance. V současné době nejsou sněmovny usnášeníschopné. Budu zvonit a mezitím bude hovořit pan poslanec Vilém Holáň. Pan poslanec Šimko ještě, prosím.

Poslanec SN I. Šimko: Pani poslankyňa Pavúková, ja vám nemám za zlé, že ste sa možno celkom nesústredili, keď som hovoril na začiatku a keď som použil isté prirovnanie na to, čo je charakteristické pre barbarstvo, tak som to nevzťahoval na nič, čo sa týka národa, ale jednoducho na ten fakt, že je tu istá zhoda dát. Že predstavitelia vládnych strán vyhlásili, že si to nevšimli. Tam sa mi zdá byť táto analógia istým spôsobom priliehavá, ale mám pocit, že tu sme si úplne nerozumeli.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Ještě se hlásí někdo s technickou poznámkou? Není tomu tak. Prosím poslance Holáně, aby se ujal slova.

Poslanec SN V. Holáň: Dámy a pánové, já bych vám rád v podvečer nabídl myšlenku, která je spíše nekonfrontační. My se dělíme, jakoby tu byla tlustá čára, na lidi, kteří si myslí, že to bez referenda nepůjde, a na druhou půlku, která to referendum spíše odmítá. Rozpor se dá být už skoro nepřekonatelný, a přesto je tady pár lidí, kteří se úporně snaží najít nějakou cestu, která by nějak uspokojila především národ.

Proč to tak je, proč se ten rozpor zdá neřešitelný? Já jsem si všiml, a dávám bedlivý pozor na většinu příspěvků, že nikdo nemluvil o situaci, pro niž vlastně navrhuje jakési léčení. Vypadá to jako bychom vzájemně před sebou tu skutečnost, kterou chceme řešit, pečlivě skrývali, tajili ji, nebo si ji dokonce možná ani nechtěli přiznat.

Dobrý politik má smysl pro to, aby vnímal jakési permanentní referendum, jakýsi permanentní plebiscit mezi svými lidmi. Když to přestane dělat, je zle.

Mám pocit, že tou zamlčovanou skutečností je fakt, že je podstatná odlišnost mezi tím, jaká je situace ve Slovenské republice a jaká je situace v České republice. Na Slovensku je totiž otázka: "Chcete žít ve federaci?" jasná. Lze ji klást. Lze na ni získat takovou nebo onakou odpověď, ale lze na ni získat odpověď. Proto jsem pro referendum na Slovensku. Avšak nebudu nikdy Slovákům tento názor vnucovat (potlesk), už proto, co přede mnou řekla paní poslankyně, že chci také natrvalo žít - i přes případnou budoucí hranici - se Slováky v dobrých vztazích.

Naopak v České republice takovou otázku klást absolutně nelze. Nemá žádný smysl. Je zbytečná, protože většina občanů České republiky nosí v sobě princip federalismu, ztotožňuje se s ním. Většina občanů je připravena odpovědět asi takto: Chce-li Slovensko zůstat ve federaci, jsme rádi, budeme žít s ním. Nechce-li žít s námi, je nám to nesmírně líto, ale respektujeme toto přání, akceptujeme je. (Potlesk.)

Vynucování referenda v České republice je činnost křečovitá a připomíná mi počínání lékaře ...

(Hluk na galerii, předsedající napomíná přítomné, aby nevyrušovali.)

..., který je třeba před nemocným, který má nemocnou nohu a ta noha se musí operovat - jako kdyby si vynucoval, že se musí operovat obě nohy.

Zakrývání tohoto rozdílu může mít své racionální důvody. Já ty racionální důvody vnímám v tom, že žádná republika nechce opustit federaci jako první, protože má obavu z toho, že na ni bude nahlíženo špatně. Myslím si, že tomu je třeba čelit zákonem, a je to také v návrhu zákona obsaženo. Tolik mé poznámky.

Konkrétně navrhuji, aby se v zákoně ještě udělaly úpravy. V první úvodní větě bych navrhoval za slovo "republiky" dát slova "vycházejíc z článku 1 odst. 2 zákona č. 143/1968 Sb. o československé federaci", aby se zdůraznilo, že tento zákon se přijímá jako naplnění principu národů na sebeurčení a jako výraz dobrovolnosti svazku České a Slovenské republiky.

Konečně v článku 2 odst. 2 písm.b), kde se mluví o tom, jak se určí způsob dělení majetku, navrhuji doplnit "pohledávek a závazků", protože i tyto věci je třeba dělit.

V závěru, protože jsem během svého vystoupení slyšel i nějaké poznámky, chci říci jedno. Jsem starý muž, alespoň relativně starý muž a chci vám říci, že forma invektiv, ironie a urážek může sice sloužit k blýsknutí se v televizi, ale je naprosto neproduktivní formou tvůrčí práce. Prosím, aby si to ti, kteří se takto chovají v tomto sále, vzali k srdci. (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Děkuji poslanci Holáňovi. S faktickou poznámkou se hlásí poslanec Krejsa. Jinak stále zvoním, ale ještě nejsme schopni se usnášet.

Poslanec SN J. Krejsa: Pane předsedající, máme tu podzim, ptáci nám již, jak vidno, odtáhli do teplých krajin. Marné tvé volání, řekl by na vaše zvonění básník, pane předsedající.

Proto podporuji návrh pana poslance Čecha, přerušit rozpravu do zítřka do devíti hodin.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Návrh je zaregistrován, budeme o něm hlasovat, jakmile budeme schopni se usnášet. Slovo má pan poslanec Svoboda.

Poslanec SL J. Svoboda: Vyslechl jsem si projev pana kolegy, který mluvil před chvílí. Řekl, že si každý poslanec jistě provádí určité permanentní referendum mezi občany a mezi svými voliči. Řekl, že mu proto připadá referendum v Čechách jako vynucené a křečovité. I já si dělám průzkum mezi svými voliči. Chtěl bych panu kolegovi říci, že na výzvu petičního výboru jsem obdržel již několik desítek tisíc podpisů za vypsání referenda jako jediné možné formy další existence nebo ztráty existence společného státu. Myslím, že bychom to měli respektovat. (Potlesk na galerii.)

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Děkuji panu poslanci Svobodovi za jeho faktickou poznámku. Hlásí se ještě někdo s faktickou poznámkou? Není tomu tak. Slovo má pan poslanec Miroslav Faldýn, připraví se poslanec Sviták.

Poslanec SL M. Faldýn: Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, protože můj příspěvek měl reagovat na vystoupení pánů, kteří v této sněmovně chybí, nezbývá mi nic jiného, než stáhnout svůj příspěvek a zařadit ho později.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Ano, chcete tedy změnit své pořadí. Zařadím vás na konec. Slovo má pan poslanec Ivan Sviták.

Poslanec SL I. Sviták: Kolegyně a kolegové, jeden z vynikajících státníků, hrabě Kounic, který byl stratégem tereziánské politiky, v roce 1756 řekl: "O řadu věcí se nikdo nepokusil, protože se zdály nemožné. Ale řada věcí se zdála nemožnými pouze proto, že se o ně nikdo nepokusil." (Potlesk na galerii.) Já myslím, že to je výborná rada a že bychom tohoto stratéga Marie Terezie měli napodobit, protože přijetím zákona o zániku federace se stane nenapravitelná a tragická chyba, protože se nikdo nepokusil o to, co se v dané chvíli jeví jako nemožné. Proč se to jeví jako nemožné? Protože máme Václava Klause a nemáme státníka Kounicova formátu. (Potlesk na galerii.)

Za druhé - základní myšlenka: Spějeme k tragédii. Vážení přátelé, co je to tragédie? Základní myšlenka řecké tragédie je v tom, že proti sobě nestojí pravda a lež, dobro a zlo, ale dvě pravdy a dvě dobra, takže konflikt je a priori neřešitelný v mezích těch mravních kategorií. To je pravá tragédie. Proto otcovrah Oidipus, Médea zabíjející vlastní děti a vrah vlastní matky Orestes jsou tragičtí, ale nevinní, oni jsou obětí zákona úradků Bohů a norem nadřazených člověku. Jestliže naopak dějiny jsou chápány primitivně jako boj dobra a zla, pak je to obyčejná kovbojka, v níž vládne nesnášenlivost, v níž se musí hodně střílet, abychom dospěli k happy endu, kdy všichni účastníci jsou mrtvi. (Potlesk.) Co jsou naše dějiny budoucnosti, je to kovbojka nebo je to tragédie? Tragédie vzniká z nesnází určit pravdu samu. To je právě ta veliká nesnáz, protože my dneska nevolíme mezi dobrem a zlem, myslím, že my volíme mezi dvěma dobry, přičemž to, co chápeme jako dobra - mám-li použít tohoto zvláštního plurálu - je rozdílné. My tedy nejsme v situaci mravní volby, ale v situaci herců tragédie. Protože ve střední Evropě se nerodí demokracie, ale jakési pravicové autoritativní režimy, které na přechod k demokracii ani nemyslí, protože jsou zaujaty udržením své moci.

V Československu kdysi platilo Masarykovo heslo: "Tábor je náš program" - přiznání k husitské revoluci. Dnešní vláda by si mohla vepsat na svůj prapor: "Mnichov je náš program". (Potlesk.)

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner:

Promiňte, pane poslanče, já jenom si dovolím upozornit galerii, že má povinnosti účastníka shromáždění. To znamená, že pokud někdo z galerie nezná jednací řád, tak ať se chová tak, jak je třeba. Prosím.

Poslanec SL I. Sviták: To se ovšem naše vláda neodvažuje veřejně prohlásit, protože oni neprohlašují to, co dělají. A teď znovu, závěrem k té tragédii. Víte, tragédie spočívá právě v tom, že hrdinové myslí, že dělají něco jiného než to, co opravdu dělají. Ačkoliv oni jsou rozumní lidé nebo brilantní lidé jako Oidipus, který vyřešil hádanku Sfingy, jako vyřešili chartisté výborně problém byrokratické diktatury. Víte, jejich záměry se kříží se záměrem Bohů nebo s vyšší normou, a tak Oidipus zabije svého otce Masaryka, pardon, Laia a ožení se s vlastní matkou, Mezinárodním měnovým fondem, pardon, Iokastou.

Předsedající místopředseda FS P. Jajtner: Pane poslanče, my tady nejsme proto, abychom si tady vykládali antické tragédie, ale abychom hovořili k věci. Mimo to vás upozorňuji, že vám běží čas. Hovoříte pět minut.

Poslanec SL I. Sviták: Nic tady neukazuje, že hovořím pět minut, ale musím se domnívat, že tomu opravdu tak je. Podívejte se, proč se nás to týká? Protože ten Oidipus, který zabil svého otce a oženil se s vlastní matkou neví, že spáchal ty dva největší zločiny; a když to pochopí, tak se oslepí a odejde do hor. Kdyby byl Oidipus Čech a tady, pane Jajtnere, to jde do tuhého, dávejte pozor. On by se neoslepil, on by rozdělil svůj stát a vrátil by se z hor do zbývající poloviny království jako člověk, který za nic nemůže a tedy musí být dál panovníkem. Smysl tohoto zákona je návrat českého Oidipa na naši scénu.

Za druhé, děkuji, mám nula minut. Tedy mám první minutu. Druhý základní smysl. Nad naším dnešním zasedáním se nevznáší jen stín Mnichova, ale i stín Bílé hory. Katastrofický scénář se stal skutečností. My se už nemusíme obávat žádné balkanizace a propadu do třetího světa. Už jsme tam. Rozpad republiky není jen administrativním přeskupením kompetencí, ale pozor, on je krachem veškerého úsilí českého národa během posledních dvou staletí, je to otevřený rozchod s osvícenstvím, národním obrozením a taky s Masarykem. Náš národní zájem není tam, kde ho vidí český ministr zahraničí, totiž začlenění do německého prostoru, do protektorátu Svaté říše římské, zatímco Slovensku je přisouzena role nárazníkového státu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP