Přítomno: | 135 poslanců Sněmovny lidu |
65 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice | |
57 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice |
Nepřítomní poslanci Sněmovny lidu:
Dufala E., Filkus R., Hofbauer R., Jílek J., Karlovský
J., Komárek V., Kováč M., Martinková
A., Michálek P., Moravčík J., Slobodník
D., Sviták I., Šedivý F., Šidík
M., Vidím J.
Sněmovny národů zvolení v České
republice:
Hruška M., Kučera P., Masopust Z., Novák K.,
Peřich V., Ransdorf M., Ruml J., Soldát M., Záhorský
V., Šmíd P.
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
republice:
Baco P., Belohorská I., Dolgoš L., Dubček A.,
Duray M., Hamarčák I., Hlavatá J., Kováč
R., Kráľ A., Kučera M.,
Lenský I., Nižňanský Š., Repaský
J., Spišák E., Šablicová O., Šimko
E., Vrábel J., Zelenay R.
Návrh pořadu schůze:
Zpráva vlády České a Slovenské
Federativní Republiky o současné situaci
ve státoprávním uspořádání
ČSFR vzhledem ke stavu přípravy ústavních
zákonů o novém rozdělení působnosti
mezi ČSFR a republiky a dalších ústavních
zákonů pro přípravu na rozdělení
státu (tisk 82)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Vážené Federální
shromáždění, vážení
hosté, dámy a pánové, dovolte mi,
abych srdečně přivítal poslance Sněmovny
lidu a Sněmovny národů Federálního
shromáždění a další hosty
našeho jednání. Zvláště
vítám členy vlády, pokud se dostavili
- očekávám, že se dostaví také
pan předseda vlády.
Nejprve bych chtěl informovat sněmovny o úmrtí
poslance Sněmovny lidu dr. Pavola Mittera, CSc., který
byl zvolen do Federálního shromáždění
za HZDS v červnových volbách, pracoval v
zahraničním výboru. Zemřel koncem
srpna ve věku 53 let. Prosím, abychom památku
poslance Pavola Mittera uctili povstáním a minutou
ticha. (Shromáždění povstalo.) Děkuji
vám.
Dnešní schůze byla svolána předsedy
sněmoven na základě písemných
žádostí poslanců podaných v souladu
s § 14 odst. 5 a 2 zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění.
Schůze se týkají tisků 79 a 80. V
žádostech se navrhuje projednat zprávu vlády
ČSFR o současné situaci ve státoprávním
uspořádání ČSFR vzhledem ke
stavu přípravy ústavních zákonů
o novém rozdělení působnosti mezi
ČSFR a republiky i dalších ústavních
zákonů pro přípravu na rozdělení
státu. Tato zpráva vlády s návrhem
na usnesení sněmoven vám byla předložena
jako parlamentní tisk č. 82. Současně
má předseda vlády tuto zprávu ústně
přednést nebo ji komentovat. Nepokládám
za potřebné v tomto případě
projednávat upuštění od čtyřicetiosmihodinové
lhůty k předložení písemných
materiálů, protože v požadavku poslanců
na svolání mimořádné schůze,
která vždycky vzhledem k naléhavosti nebo krátkým
termínům má poněkud zvláštní
režim, byla naléhavá žádost o to,
aby zde předseda vlády podal ústní
zprávu. To, že jsme zajistili také vyhotovení
písemné zprávy je vlastně navíc,
abyste měli tento materiál přímo před
sebou k dispozici.
Jde o program, který je uveden na pozvánkách
na schůze sněmoven, svolané původně
předsedy sněmoven, které se podle usnesení
předsednictev obou sněmoven ze dne 8. září
1992 konají jako společná schůze Sněmovny
lidu a Sněmovny národů, v souladu s §
14 odst. 3 zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění.
Na tuto společnou schůzi jste také obdrželi
druhou pozvánku.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, zahajuji tímto oficiálně
3. společnou schůzi Sněmovny lidu a Sněmovny
národů Federálního shromáždění
a ptám se vás, zda se chce někdo k předloženému
návrhu programu vyjádřit. (Nikdo se nehlásil.)
Není tomu tak.
Přikročíme tedy k hlasování
o návrhu programu. V zasedacím sále je přítomno
60 poslanců Sněmovny národů zvolených
v České republice, 54 poslanců Sněmovny
národů zvolených ve Slovenské republice
- Sněmovna národů je tedy schopna usnášení.
Dále je přítomno 114 poslanců Sněmovny
lidu a také tedy Sněmovna lidu je usnášení
schopna. Konstatuji, že společná schůze
obou sněmoven je schopna usnášení.
Hlasovat budeme veřejně, neboť jde o procedurální
otázku.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu a Sněmovny národů
souhlasí s návrhem programu, nechť zvedne ruku.
Hlasování: 13.12
(SN 109, SL 101)
Kdo je proti?
(SN 0, SL 3)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN 8, SL 6)
Konstatuji, že sto devět poslanců Sněmovny
národů hlasovalo pro navržený program,
nikdo nebyl proti, osm se zdrželo hlasování,
jeden ignoroval a sto jedna poslanců Sněmovny lidu
hlasovalo pro navržený program, tři byli proti,
šest se zdrželo hlasování a pět
ignorovalo.
Obě sněmovny návrh programu schválily.
(Poznámka redakce: usnesení FS č. 43, SL
č. 62, SN č. 61)
Předsedající Benda
Než přistoupíme k projednávání
schváleného programu, musíme zvolit pro tuto
mimořádnou schůzi dva ověřovatele.
Tato povinnost vyplývá z § 16 odst. 1 věty
druhé zákona 56/1991 Sb. o jednacím řádu
Federálního shromáždění.
Pro tuto společnou schůzi obou sněmoven doporučuji
zvolit ověřovatelem za Sněmovnu lidu poslance
Zdeňka Jedináka z Levého bloku, je-li přítomen?
Je tomu tak. Prosím pány poslance, aby povstali
v případě, že jsou přítomni.
Za Sněmovnu lidu doporučuji Annu Gajdošovou
z HZDS. Také tato paní poslankyně je přítomna.
Na funkci ověřovatele Sněmovny národů
navrhuji zvolit poslance Jaroslava Mlčáka z ODS.
Je přítomen. A dále poslance A. Rajniče
z KDH. Také je přítomen.
Má někdo z poslanců připomínky
k navrženým ověřovatelům? Není
tomu tak. Můžeme tedy přistoupit k hlasování.
Konstatuji, že stále je v sále přítomna
usnášení schopná většina.
Budeme hlasovat o navržených ověřovatelích
en bloc. Samozřejmě každá sněmovna
hlasuje pro své dva ověřovatele, přesto
budou obě sněmovny hlasovat dohromady.
Prosím tedy poslance obou sněmoven, kteří
souhlasí s právě navrženými ověřovateli,
aby zdvihli ruku a stiskli tlačítko.
Hlasování: 13.15
(SN 117, SL 116)
Kdo je proti?
(SN 0, SL 0)
Kdo se zdržel hlasování?
(SN 2, SL 1)
Konstatuji, že ve Sněmovně národů
je sto sedmnáct hlasů pro, nikdo proti, dva se zdrželi
hlasování, ve Sněmovně lidu sto šestnáct
hlasů pro, nikdo proti, deset se zdrželo hlasování.
Nikdo neignoroval hlasování. Navržení
ověřovatelé jsou zvoleni.
Než přistoupí sněmovny k jednání
o právě schváleném programu, dovolte
ještě informaci pro poslance Sněmovny lidu.
Na základě žádosti poslanců Sněmovny
lidu svolal předseda Sněmovny lidu samostatnou schůzi
sněmovny s programem:
Návrh poslanců Sněmovny lidu na odvolání
předsedy Sněmovny lidu Václava Bendy. Je
to tisk číslo 75. Tato schůze bude započata
ihned po skončení této společné
schůze.
Zahájíme nyní projednávání
zprávy vlády ČSFR o současné
situaci ve státoprávním uspořádání
ČSFR vzhledem k stavu přípravy ústavních
zákonů o novém rozdělení působnosti
mezi ČSFR a republikami i dalších ústavních
zákonů pro přípravu na rozdělení
státu. Je to tisk číslo 82.
Uděluji slovo v souladu s přijatým programem
předsedovi federální vlády panu Janu
Stráskému, kterého zde dodatečně
vítám.
Předseda vlády ČSFR J. Stráský:
Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, vážení kolegové
z vlády ČSFR, vláda České a
Slovenské Federativní Republiky na žádost
předsedy Federálního shromáždění
zpracovala, projednala a schválila zprávu vlády
České a Slovenské
Federativní Republiky o současné situaci
ve státoprávním uspořádání
vzhledem ke stavu přípravy ústavních
zákonů o novém rozdělení působnosti
mezi Českou a Slovenskou Federativní Republikou
a republikami a dalších ústavních zákonů
pro přípravu na rozdělení státu.
Tuto zprávu vlády jsme v písemné formě
předali Federálnímu shromáždění
a nepovažuji proto za účelné ji číst.
Chtěl bych ji jen stručně uvést.
Vláda se při projednání této
zprávy utvrdila v přesvědčení,
že ve své činnosti se pohybuje v mezích
programového prohlášení, které
vám předložila a které jste schválili.
Vláda v intencích svého programového
prohlášení předložila Federálnímu
shromáždění řadu návrhů
novel ústavních i jiných zákonů,
které reflektují současný stav státoprávního
uspořádání České a Slovenské
Federativní Republiky a zároveň několik
novel a nových zákonů, jejichž smyslem
je dát probíhajícímu vývoji
státoprávních jednání legální
a poklidnou formu. Takto vláda v souladu s programovým
prohlášením předložila zejména
návrhy, jimiž sleduje změny kompetencí
mezi federací a republikami, návrh znamenající
podstatné změny ve struktuře federálních
ústředních orgánů státní
správy a zároveň předložila návrh
ústavního zákona o způsobu zániku
České a Slovenské Federativní Republiky.
Dovolte mi, abych v úvodu k projednávání
zprávy připojil následující
názor, vztahující se právě
k vládnímu návrhu zákona o způsobu
zániku federace. Vláda sleduje tímto návrhem
vytvoření širšího ústavního
rámce pro případný zánik České
a Slovenské Federativní Republiky. Z reálného
pohledu na věc totiž vyplývá, že
prostě jedinou reglementovanou cestou způsobu zániku
ČSFR nemůže být referendum.
Ti, kteří sveřepě lpějí
na referendu jako na jediné cestě, jak dospět
k rozhodnutí o dalším osudu našeho státu
a zneužívají k tomu zdůrazňování
práva občanů vyjádřit se k
tak závažné otázce, si buď neuvědomují
nebo nechtějí uvědomit důsledky, které
jsou velmi pravděpodobné. Jednak kampaň,
která by se v souvislosti s přípravou referenda
za tohoto stavu rozpoutala, a jednak politická nepřipravenost
prosadit výsledky referenda, pokud by nepotvrdily probíhající
vývoj, by podle názoru vlády přiblížily
naši společnost nebezpečně k jugoslávské
situaci. Zhoršily by se vztahy mezi našimi národy
a tím výchozí podmínky pro jejich
soužití v tomto geopolitickém prostoru.
Jsem přesvědčen, že mnohem realističtější
v dané situaci je nastoupená cesta jednání
o společných zájmech a o budoucí spolupráci
dvou států, než lpění na společném
státě, který by se o spolupráci -
jak jsme byli svědky v uplynulých dvou letech -
v podstatě nedokázal domluvit. Děkuji za
pozornost. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS V. Benda: Děkuji panu předsedovi vlády
a zahajuji rozpravu. Do rozpravy jsem zatím neobdržel
žádné písemné přihlášky.
Jinak upozorňuji, že přednost v rozpravě
podle jednacího řádu mají mluvčí
poslaneckých klubů. Prosím vás proto,
abyste odevzdali své písemné přihlášky
do rozpravy.
Zatímco si připravujete přihlášky,
obdržel jsem přihlášku poslance Zdeňka
Jičínského, který má hovořit
jménem poslanců Československé sociální
demokracie. Prosím proto profesora Jičínského,
aby se ujal slova.
Opakuji znovu: Žádám další zájemce
o rozpravu, aby se přihlásili.
Poslanec SN Z. Jičínský: Vážený
pane předsedající, vážené
Federální shromáždění,
vážení hosté, dovolte nejprve, abych
vyslovil podiv nad tím, že při schůzi,
která má tak závažný předmět
jednání, tu chybí předseda Federálního
shromáždění, první místopředseda
a předseda Sněmovny národů. Vím,
že jsou na mezinárodním symposiu v Kanadě,
ale přesto si nemyslím, že neúčast
všech tří nejvyšších funkcionářů
FS je něčím, co odpovídá parlamentním
zvyklostem. Nestalo se nikdy během minulého období,
že by při zahraniční cestě, kterou
vedl předseda FS, chyběl ve Federálním
shromáždění první místopředseda.
Nestalo se nikdy, že by parlamentní delegace, pokud
ji za takovou máme považovat, byla složena pouze
ze členů dvou vítězných stran.
Jestliže jel tehdejší předseda Federálního
shromáždění Alexander Dubček
v čele parlamentní delegace, vždy ji tvořilo
široké spektrum zástupců, kteří
v parlamentě byli za jednotlivé strany zastoupeni.
Nechávám stranou, že také je zavedena
nová praxe, že představitelé FS tam
odjeli s manželkami. Nestalo se tak nikdy za minulého
shromáždění. Myslím, že
pokud jde o cestu, která je hrazena z prostředků
FS, že by bylo vhodnější, aby dalšími
členy delegace byli poslanci z opozičních
stran. (Potlesk.)
Nemyslím si, že by dnešní naše jednání
mělo být jenom politologickým seminářem,
za který je označil místopředseda
vlády pan Čič. Myslím, že to
je jednání, které už tu mělo
proběhnout a bylo chyba, že neproběhlo. Doufám,
že alespoň v něčem může
dnešní jednání tento nedostatek nahradit.
Chci říci, že demokracie v naší
zemi není v dobrém stavu a chování
dvou vítězných stran, které staví
nejenom veřejnost, ale i parlament před situaci,
že určité věci jsou brány jako
hotová řešení, je něčím,
co tuto demokracii velmi ohrožuje.
V této souvislosti mně zarazil i termín,
který použil pan předseda federální
vlády, když v souvislosti s referendem mluvil o jeho
možném zneužívání. Měli
bychom v tomto směru při užívání
určitých pojmů opravdu být opatrnější,
chceme-li respektovat ústavní principy a ústavní
cesty řešení.
Je tu vskutku zvláštní situace v tom, že
se nám vrací něco, co bylo smutným
průvodním jevem normalizačního režimu,
že totiž normální pojmy dostávají
jiný smysl. Mnoha z vás je známa kniha George
Orwella New Speak - Nový jazyk. Jsme teď v situaci,
že úsilí o zachování společného
státu se prohlašuje za destrukční činnost.
Jak je to možné? Všichni jsme vázáni
ústavou, všichni jsme skládali slib věrnosti
České a Slovenské Federativní
Republice. Až dosud úsilí směřující
k jejímu zničení je posuzováno jako
trestný čin podle platného trestního
zákona. Mějme na vědomí určité
skutečnosti a chovejme se tedy podle toho!
Chci říci jednu věc: Československá
sociální demokracie je stoupencem práva na
sebeurčení národů, rozhodně
nemá nic proti tomu, aby Slovenská republika dosáhla
plné samostatnosti, nemá nic proti tomu, aby se
československý stát rozdělil, ale
za jednoho předpokladu: Že to bude skutečně
spojeno s jasně projevenou vůlí občanů.
K tomu je ústavním prostředkem referendum.
Skutečně bychom neměli tento ústavní
prostředek, který jsme zavedli do naší
ústavy právě v uplynulém období,
znevažovat tím, že budeme hovořit o nestabilní
politické situaci, že budeme hovořit o nebezpečí
politické kampaně, která by před referendem
předcházela, že budeme hovořit o tom,
že občané nejsou dostatečně vyspělí,
aby tohoto ústavního prostředku mohli používat.
Politické strany, které tu jsou zastoupeny, až
na Slovenskou národní stranu neměly ve svých
volebních programech požadavek zániku Československa.
Je třeba tedy, aby občané vzali tuto věc
vážně na vědomí, aby se ptali
poslanců, které volili, jak to, že si dovolují
takto zacházet s mandátem, který získali
ve volbách. Ve volbách - znovu zdůrazňuji
- až na poslance Slovenské národní strany
nikdo z poslanců tu přítomných nedostal
právo na to, aby v parlamentu prosazoval zánik Československa.
(Potlesk.)
Pokud tedy demokracii bereme vážně, nechápeme
ji jenom jako zaklínací floskuli, z níž
pro naše chování nic nevzniká. Potom
tedy nemůžeme odmítat referendum jako ústavní
prostředek k řešení této věci.
Uznávám, že dosavadní ústavní
úprava referenda není dokonalá, považuji
za možné, aby se změnil ústavní
zákon o referendu v tom smyslu, aby i Federální
shromáždění mohlo podat návrh
občanům, zda si přejí nebo nepřejí
rozdělit ČSFR na dva zcela nezávislé
státy. Tento návrh je jasný
a i problematika jeho formulace by skutečně nemusela
činit žádné potíže za předpokladu,
že budeme chtít respektovat vůli občanů,
kterou by referendum mělo vyjádřit.
Připomínám těm, kteří
tak často odmítají referendum, jako něco,
co prý není v souladu s principy zastupitelské
demokracie, že referendum je běžným instrumentem
v řadě západoevropských zemí
a v řadě zemí je přímo stanoveno
jako povinný ústavní prostředek, který
se musí použít, jde-li například
o změnu hranic státu, viz například
Spolkovou republiku Německo. Připomínám
i referendum, které probíhá v řadě
evropských zemí při schvalování
nebo rozhodování o připojení k Maastrichtské
smlouvě. Užívá se argumentace, že
lidé už jsou věčnými diskusemi
unaveni a že si přejí rychlé rozhodnutí.
Říká se, že federace je v agónii,
že rozpad je nevyhnutelný a také se tvrdí,
že rozpad se uskuteční pokojně a civilizovaně.
Měli bychom se ptát, kdo odpovídá
za to, že jednání, které vítězné
strany vedly po volbách, neskončila úspěšně
v tom smyslu, že by usilovaly o změnu československé
federace, pokud je nevyhovující, ale že by
se chovaly v rámci ústavního stavu, respektovaly
existující ústavní rozdělení
kompetencí a toto rozdělení kompetencí
dávalo dostatek prostoru pro vlády republikové
i pro vládu federální k jejich konání.
Může se stát, že různé nedostatky
spojené s činností těch nebo oněch
orgánů nebo lidí, kteří je
představují, se svádí na to, že
není vyřešeno státoprávní
uspořádání. Je to myslím obráceně.
Jestliže federace nefunguje, pak je to odpovědností
vítězných stran, které tvoří
vládní koalice, a které mají orgány
jak federální, tak republikové ve svých
rukou. Musí tedy odpovědět, proč se
to stalo. Nemůžeme přece říkat,
že federace nefunguje 4 měsíce jenom proto,
že to je asi doba, která nás dělí
od rozhodnutí Václava Klause, jestli bude premiérem
vlády federální nebo vlády české.
Na osudu osobního rozhodnutí jednoho člověka,
jehož politický význam samozřejmě
nikterak nezlehčuji, nemůže přece záležet
osud státu.
V souvislosti s jednáním se po volbách užívala
argumentace, že federace není možná proto,
že česká a slovenská vláda mají
natolik odlišnou hospodářskou politiku, že
to není možné a že by se v České
republice znemožnila realizace hospodářské
reformy.
Předseda Česká vlády Václav
Klaus před několika dny hovořil o tom, že
hospodářská politika Slovenské vlády
se nemůže lišit významně od politiky
vlády české. Jakou hodnotu má tedy
tento argument, užívaný svého času
proti úsilí o uchování československého
státu. Hovoří se o tom, že rozpad se
uskuteční pokojně, civilizovaně, že
vytvoří předpoklady pro to, aby se další
spolupráce mohla úspěšně rozvíjet.
Rád bych tomu věřil, ale pro tato tvrzení
nejsou až dosud žádné podklady. Dojde-li
k rozpadu ČSFR, bude dlouho používána
z obou stran argumentace, že za ty či ony nedostatky
a těžké jevy, které toto rozdělování
budou provázet, je odpovědna ta či ona druhá
strana. S touto argumentací se setkáváme
již dnes a po rozdělení její váha
velmi vzroste.
Váženým kolegům bych připomněl
článek Václava Valeše Vytypovali falešného
nepřítele v Národní obrodě
ze 27. 8. 1992, v němž je, myslím, velmi objektivně
a střízlivě vyložen komplex problémů,
které budou spojeny s dělením hospodářství
v ČSFR. I řada dalších rozborů
ukazuje na nepříznivé důsledky, které
rozpad ČSFR přinese, jak z vnitropolitického
hlediska, kam řadím i tyto nepříznivé
důsledky hospodářské, ale i psychologické,
tak i z hlediska mezinárodního.
Jsem si vědom toho, že cena svobody i národní
nezávislosti se neměří penězi,
ale zároveň chceme-li o těchto věcech
vážně rozhodovat, musíme vědět,
co to všechno bude znamenat a musí to vědět
i naši občané. Až dosud bylo velmi málo
rozborů, které se zabývaly tím, co
to všechno bude znamenat, jaké důsledky v těch
či oněch oblastech života našich občanů
s tím budou spojeny. Jestliže tedy občané
mají definitivně rozhodnout, zda ČSFR má
zmizet z mapy světa, nebo zda by přece jen nebylo
výhodnější v nějaké podobě
zachovat čs. státnost - a teď užívám
obecnějšího termínu, neužívám
tu záměrně formu čs. federace - pak
by bylo třeba opravdu občanům podat přesné
informace o stavu jednání s mezinárodními
institucemi a dosahu na uzavřené smlouvy. Myslím,
že jednání, které vedl ministr zahraničí
Moravčík v Bruselu z tohoto hlediska neskýtá
zrovna příliš příznivé
předpoklady pro rychlé uzavření smlouvy
o přidružení s oběma novými republikami
za předpokladu, že vzniknou.
Připomínám tu požadavek, který
jsem vznesl na federální vládu, při
projednávání jejího programu, aby
vyslala delegace do Mezinárodního měnového
fondu i do dalších mezinárodních institucí
a podala zprávu jaké důsledky bude mít
z hlediska našich dosud trvajících závazků
rozdělení ČSFR. A bylo by třeba podat
i Federálnímu shromáždění
přesnější podklady, zatím dosud
je nemáme, jak se uskuteční například
rozdělení dosud jednotné soustavy železnic,
jak se uskuteční rozdělení soustavy
telekomunikací, spojů a jaké to bude mít
důsledky a jak se rozdělí zahraniční
služba a zejména jaké jsou předpoklady,
že všechno to se dá stihnout do 1. ledna 1993.
A že od 1. 1. 1993 oba nové státy, které
by měly fungovat zcela samostatně, budou takto samostatně
moci fungovat. Podívejme se i na to, že v současné
době po rozpadu Jugoslávie ani mezi novými
následnickými státy nejsou vztahy zdaleka
ideální. A to nemám na mysli tam, kde se
bojuje, mám na mysli vztahy mezi Slovinskem a Chorvatskem.
Zejména bych požadoval, aby federální
vláda včas připravila dohody, o kterých
se hovořilo v jednáních dvou vítězných
politických stran, které se týkají
postavení občanů, kde se slibuje, že
občané z jedné republiky budou moci mít
na území druhé republiky stejná práva
jako tomu je dosud - dosud jsme ovšem jeden stát.
A aby při těchto rozborech doložila, zda to
je vůbec možné, jak právně, tak
i společensko-politicky a hospodářsky.