Čtvrtek 6. srpna 1992

Schůze pokračuje: 15.52 hodin.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie! Výbory prerokovali všetky zákonné opatrenia Federálneho zhromaždenia a ostatné prikázané dokumenty a teraz zasadajú hospodárske výbory, ktoré majú spracovať súhrnné stanovisko, ktoré je dôležité, alebo ktoré má význam pre naše rokovanie o týchto bodoch programu, takže musíme ešte chvilku vydržať, kým hospodárske výbory dokončia svoju prácu na zákonných opatreniach.

(Krátká pauza.)

Vážené poslankyne, vážení poslanci! Budeme pokračovať v 2. spoločnej schôdzi. Teraz sú na programe správy predsedu Federálneho zhromaždenia.

Podľa článku 58 odst. 4 ústavného zákona číslo 143/1968 Zb., o československej federácii, musí byť každé zákonné opatrenie schválené na najbližšom zasadnutí Federálneho zhromaždenia, inak stráca ďalšiu platnosť.

V parlamentnej tlači č. 8 sa navrhuje schvaľovacie uznesenie, ktoré sa týka zákonného opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia, ktorým sa doplňuje zákon č. 42/1992 Zb., o úprave majetkových vzťahov a vyrovnaní majetkových nárokov v družstvách a mení sa a doplňuje zákon č. 52/1966 Zb., o osobnom vlastníctve k bytom, v znení zákona č. 30/1978 Zb., a zákona č. 509/1991 Zb.

Táto parlamentná tlač bola prikázaná na prerokovanie výborom ústavno-právnym, sociálnym a výborom hospodárskym obidvoch snemovní. Výbor hospodársky bol opatrením predsedov snemovní poverený prípravou stanoviska. S týmto stanoviskom by nás mali oboznámiť zástupcovia hospodárskych výborov za Snemovňu ľudu a Snemovňu národov. Za Snemovňu ľudu je to pán poslanec Jiří Lacina a za Snemovňu národov je to pán poslanec Čupr. Prosím, aby sa ujali slova.

Páni predsedovia hospodárskych výborov, pán poslanec Kontra a pán poslanec Malina, sú to vámi poverení poslanci? (Poslanec SL M. Kontra: Dokončujú spoločnú správu.) Máte pripravené, pán predseda, ďalšie zákonné opatrenie?


Poslanec SL M. Kontra: Pán predseda, vymeňte ich, a potom podľa toho, keď budú prítomní spoloční spravodajcovia, sa k tomu môžeme vrátiť.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďalšie zákonné opatrenie sa týka parlamentnej tlače č. 9. V tejto parlamentnej tlači č. 9 sa navrhuje schvaľovacie uznesenie, ktoré sa týka zákonného opatrenia Predsedníctva FZ o náhrade škôd, spôsobených československým fyzickým osobám vstupom cudzích vojsk a pobytom sovietskych vojsk na územie ČSFR.

Predsedovia snemovní prikázali tlač č. 9 na prerokovanie zahraničním výborom, branným a bezpečnostným výborom, výborom hospodárskym a výborom pre životné prostredie obidvoch snemovní. Súčasne poverili prípravou stanoviska branné a bezpečnostné výbory. Branné a bezpečnostné výbory poverili poslanca Jiřího Lišku za Snemovňu ľudu a Pavla Dostála za Snemovňu národov, aby nám predniesli spravodajské správy. Prosím obidvoch poslancov, aby sa dostavili za predsednícky stôl a ujali se slova. Slovo má pán poslanec Pavel Dostál.


Společný zpravodaj SN P. Dostál: Poslanec Pavel Dostál bez poslance Lišky je tu zbytečný. Zpravodajské zprávy na sebe navazují. Je zde kolega Liška přítomen?


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Už som ho vyzval. Pán predseda hospodářskeho výboru, poslanec Kontra, zariadi, myslím, zakrátko, aby sa poslanec Liška dostavil.


Společný zpravodaj SN P. Dostál: Poslanec Liška je v branně bezpečnostním výboru.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pardon. Slovo má poslanec Dostál. Správu za výbor Snemovne národov môže predložiť.


Společný zpravodaj SN P. Dostál: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, jednáme-li o zákonném opatření předsednictva FS o náhradě škod způsobených československým fyzickým osobám vstupem cizích vojsk a pobytem sovětských vojsk na území ČSFR, tak bude na místě několik historických poznámek.

Je všeobecně známo, že dohoda z 26. února 1990 vyřešila termín odchodu sovětských vojsk, ale z časových důvodů nemohla upravit související majetkoprávní otázky. Omezila se v tomto smyslu na konstatování, že československá strana poskytne sovětské straně pouze režim odchodu sovětských vojsk a jeho ukončení a vyřešení majetkoprávních otázek odložila na budoucí mezinárodní smlouvy.

Branné a bezpečnostní výbory, tím míním minulý parlament, byly průběžně informovány o opatřeních přijímaných v této oblasti vládou ČSFR a jejich členové se aktivně účastnili všech mezistátních jednání o budoucí smlouvě.

V listopadu 1990 a v květnu 1991 se uskutečnila celkem tři kola jednání expertních skupin, která navrhla kompromis, obsahující závazek sovětské strany uhradit všechny prokázané škody způsobené sovětskými vojsky, zejména škody na pronajatých objektech, v ekologických oblastech a další.

Už uzavření této dohody umožnilo odškodnění osob poškozených v období od 20. srpna 1968 do 27. června 1991. V souladu s tímto požadavkem vláda ČSFR schválila usnesení č. 190/92, a to "Zásady pro odškodnění československých občanů" a předložila předsednictvu FS návrh zákonného opatření o náhradě škod způsobených československým fyzickým osobám vstupem cizích vojsk a pobytem sovětských vojsk na území ČSFR, ke kterému se máme dneska tady vyjádřit.

Návrh vychází ze skutečnosti, že zůstaly nepokryty případy, kdy škody způsobila vojska Varšavské smlouvy, to jest účastníci invaze na území našeho státu. Vyplacené odškodné bude hrazeno z prostředků získaných prodejem nemovitého majetku bývalé Sovětské armády na území ČSFR, který přešel do vlastnictví československého státu na základě dohody k 1. dubnu 1992, a který je dosud uložen na zvláštním účtu u Státní banky československé v Praze. Podle odhadu by tyto náhrady neměly převýšit částku třicet miliónů korun. Výbory zahraniční a výbory branné a bezpečnostní Sněmovny lidu a Sněmovny národů projednaly na své dnešní schůzi tuto mou zprávu a vydaly rozhodnutí a usnesení, které měl právě citovat zde kolega Liška, který není přítomen, takže nevím jak dále.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Dostálovi. Odporúčal by som. Myslím, že neurobíme veľkú chybu, keď správu za branný a bezpečnostný výbor Snemovne ľudu prednesie predseda, pán poslanec Cuhra, ktorý je prítomný.


Poslanec SL J. Cuhra: Pane předsedo, pane předsedající, vážené kolegyně a kolegové chápete, že jsem trochu překvapen, protože bylo naprosto jasně domluveno, že pan poslanec Liška bude pokračovat za naši Sněmovnu lidu. Takže já bych - je zde, můžete pane poslanče říci vaši zprávu? Takže kdybyste chvíli počkali, zpráva bude přednesena.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Čakáme na vás, pán poslanec.


Poslanec SL J. Liška: Omlouvám se, vážený pane předsedo, pane předsedající, kolegyně a kolegové, že jsem se trochu opozdil.

Kolegové a kolegyně, je známo, že vládní návrh zákona o náhradě škod způsobených československým fyzických osobám vstupem cizích vojsk a pobytem sovětských vojsk na území ČSFR nebyl v České národní radě projednán z časových důvodů a ani Slovenská národní rada nepřijala stanovisko, zřejmě ze stejných důvodů. Proto bylo nuceno bývalé předsednictvo Federálního shromáždění projednat vládní návrh a přijmout 20. 5. 1992 předkládané zákonné opatření.

Zákonné opatření předsednictva FS projednaly výbory branné a bezpečnostní jako garanční, výbory zahraniční a životního prostředí a všechny s výjimkou výboru zahraničního Sněmovny lidu doporučují přijetí zákonného opatření plénem Federálního shromáždění ve znění tisku číslo 9, které je následovně formulováno:

"Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky schvaluje podle článku 58, odstavec 4 ústavního zákona číslo 143/1968 Sb., o československé federaci zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění ze dne 20. 5. 1992 o náhradě škod způsobených československým fyzických osobám vstupem cizích vojsk a pobytem sovětských vojsk na území České a Slovenské Federativní Republiky."

Podle článku 58 odstavce 4 ústavního zákona číslo 143/1968 Sb., o československé federaci je pro další platnost zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění třeba, aby je Federální shromáždění schválilo. Doporučuji plénu, aby tak učinilo.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Liškovi. Otváram rozpravu. Sú otázky k navrhnutému uzneseniu, prosím? Nikto nijaké otázky nemá. Môžeme pristúpiť k hlasovaniu. Snemovne sú uznášaniaschopné. Žiadam všetkých poslancov, aby sa dostavili hlasovať. Konštatujem, že obidve snemovne sú uznášaniaschopné. V Snemovni národov je deväťdesiatdva poslancov, v Snemovni ľudu osemdesiatpäť poslancov. V obidvoch častiach Snemovne národov je nadpolovičná väčšina, takže môžeme prikročiť k hlasovaniu. Na schválenie tohto uznesenia treba nadpolovičnú väčšinu prítomných poslancov v každej snemovni. Budeme hlasovať. Kto súhlasí s návrhom uznesenia, ktorý je uvedený v snemovní tlači číslo 9 a ktorý bol prednesený pánom spravodajcom Liškom, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!


Hlasování: 16.09


(SN 91, SL 77)


Kto je proti?


(SN 0, SL 0)


Kto sa zdržal hlasovania?


(SN 2, SL 5)


Jeden a štyria nehlasovali.


Konštatujem, že Federálne zhromaždenie, vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní, schvaľuje podľa článku 58, odseku 4 ústavného zákona 143/68 zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia zo dňa 20. 5. 1992 o náhrade škôd zpôsobených československým fyzickým osobám vstupom cudzích vojsk a pobytom sovietskych vojsk na územie ČSFR.

Môžeme prikročiť k ďalšiemu zákonnému opatreniu, teda k tlači číslo 10. Je tu pán poslanec Suchánek a pán poslanec Petrík? Áno, obaja sú prítomní. V snemovní tlači číslo 10 sa navrhuje schvaľovacie uznesenie, ktoré sa týka zákonného opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia o opatreniach vo vzťahu k Zväzovej republike Juhoslávia - Srbsko a Čierna Hora. Opatrením predsedov snemovní bola táto tlač prikázaná na prerokovanie dvoma výborom, a to výborom branným a bezpečnostným a výborom zahraničným. Zahraničné výbory boli poverené prípravou stanoviska. Žiadam zástupcov menovaných zahraničných výborov, aby sa vyjadrili k návrhu uznesenia. Vystúpi pán poslanec Petrík.


Poslanec SN J. Petrík: Vážený pán predsedajúci, vážený pán predseda, kolegyne a kolegovia! Ide, ako ste už počuli, o tlač číslo 10. Sú to opatrenia vo vzťahu k Zväzovej republike Juhoslávia - Srbsko, Čierna Hora. Rada bezpečnosti OSN prijala 30. 5. 1992 rezolúciu s číslom 757 z roku 1992, ktorou sa vyhlasujú sankcie voči Zväzovej republike Juhoslávia - Srbsko, Čierna Hora. Táto rezolúcia bola prijatá aj Českou a Slovenskou Federatívnou Republikou. S opatreniami, ktorá z toho vyplývajú, vyjadrila vláda ČSFR súhlas svojím uznesením číslo 387 zo dňa 4. 6. 1992.

Vzhľadom na to, že rezolúcia č. 757 ukladá členským štátom OSN riadiť sa striktne jej ustanoveniami, bolo vypracované zákonné opatrenie vo vzťahu k Zväzovej republike Juhoslávia, ktoré je v súlade s touto predmetnou rezolúciou.

Vládny návrh bol zaslaný ČNR a SNR, aby vyjadrili stanoviská. Obidve národné rady sa k tomuto návrhu nevyjadrili - zrejme z časových dôvodov.

Predsedníctvo Federálneho zhromaždenia na 42. zasadnutí dňa 15. 6. 1992 prerokovalo návrh vlády a toto zákonné opatrenie prijalo. Toto zákonné opatrenie bolo prerokúvané v obidvoch výboroch - v brannom a bezpečnostnom a zahraničnom - Snemovne ľudu a Snemovne národov. V uvedených výboroch bolo toto uznesenie prijaté.

Navrhujem, aby aj na spoločnej schôdzi SĽ a SN bylo toto uznesenie prijaté. Ďakujem za pozornosť.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Petríkovi. Prosím Jaroslava Suchánka za výbory Snemovne ľudu.


Společný zpravodaj výborů SL J. Suchánek : Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, každodenní televizní záběry z Bosny a Hercegoviny, ale i z Dubrovníku a jiných částí toho, co se dříve nazývalo Socialistická federativní republika Jugoslávie a co se nachází pouhých několik set kilometrů od nás, nám stále znovu ukazují, co dokáže dědictví totality, spojí-li se s národnostní, etnickou a náboženskou nesnášenlivostí. Byla-li v počátcích jugoslávského konfliktu jakási šance na jeho mírové vyřešení, byla i díky váhavosti mezinárodního společenství promeškána, a dnes prakticky neexistuje možnost, jak vojenské akce obou znesvářených stran účinně zastavit. O tom se přesvědčilo mnoho vyjednavačů z celého světa, a řada dojednaných a znovu porušených příměří stále narůstá.

Podle některých odhadů už muselo opustit svou zemi okolo jednoho miliónů lidí, a jejich počet stále roste. Objevily se dokonce zprávy o koncentračních táborech, a to na obou stranách.

Je nepravděpodobné, že v nejbližší budoucnosti by se chtěl nějaký stát či skupina států na území bývalé Jugoslávie angažovat vojensky, především proto, že výsledek takové akce by byl nejspíše nulový či spíše opačný, tj. konflikt by dále eskaloval. Jedinou možností se za této situace jevilo vyhlášení hospodářských a dalších sankcí OSN vůči Svazové republice Jugoslávie dnes sestávající pouze ze Srbska a Černé Hory, která je všeobecně považována za iniciátora konfliktu. Takovéto sankce již prokázaly svou účinnost v různých částech světa. I v Jugoslávii alespoň oslabily prudkost bojů a vedly k ustavení nové vlády Svazové republiky Jugoslávie a k novému kolu vyjednávání.

Sankce vůči Svazové republice Jugoslávie byly vyhlášeny Radou bezpečnosti OSN dne 30. května 1992 rezolucí č. 757, jež byla ČSFR s příslušnými důsledky přijata usnesením vlády ČSFR č. 387 ze dne 4. června 1992.

Vyhlášené sankce stanoví, že všechny členské státy OSN mimo jiné zastaví veškerý dovoz zboží a výrobků z Jugoslávie, jejich prodej a dodávky jakékoli osobě anebo instituci se stanovenými výjimkami a jakoukoli činnost, která by podporovala vývoz nebo tranzit zboží nebo výrobků ze Svazové republiky Jugoslávie. Většina sankcí vyhlášených Radou bezpečnosti OSN, které mají být realizovány na území ČSFR však ke svému plnění vyžaduje vyhlášení zákazu určitých činností jak čs. fyzickými a právnickými osobami, tak jakýmikoli osobami nacházejícími se na území ČSFR, čímž se zasahuje do zákonných práv těchto osob, jakož i do oprávnění státních institucí.

Z toho důvodu bylo nezbytné, aby sankce byly vyhlášeny formou zákonného opatření předsednictva Federálního shromáždění. Proto předložila vláda ČSFR návrh tohoto usnesení Federálnímu shromáždění. Další osud usnesení předsednictva Federálního shromáždění už přednesl kolega Petrík.

Jako zpravodaj výborů Sněmovny lidu vám doporučuji uvedené zákonné opatření předsednictva FS schválit a přijmout následující usnesení:

"Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky schvaluje podle článku 58 odst. 4 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci zákonné opatření předsednictva Federálního shromáždění ze dne 15. 6. 1992 po opatřeních ve vztahu ke Svazové republice Jugoslávie, tj. Srbsko a Černá Hora."


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem kolegovi Suchánkovi. Má niekto otázky k predloženému uzneseniu? Žiada niekto o slovo? Prosím, pán poslanec Gawlik.


Poslanec SL S. Gawlik: Pane předsedo, pane předsedající, dámy, pánové, nechci ve svém vystoupení vystupovat proti usnesení, jen prosím, abychom po odhlasování tohoto usnesení pověřili předsednictvo FS, aby se předsednictvo FS obrátilo na vládu ČSFR s tím, zda bude realizovat čl. 50 Charty OSN, který dává státům, kterým by vznikly z donucovacích opatření OSN proti některému státu mimořádné hospodářské problémy, právo poradit se s Radou bezpečnosti o řešení těchto problémů.

V případě, že takovéto hospodářské problémy by ČSFR vznikly, uplatní vláda ČSFR toto oprávnění a obrátí se na Radu bezpečnosti OSN se žádostí o náhradu prokázaných hospodářských ztrát, které vyplynou pro ČSFR z realizace této rezoluce. Jedná se o to, že prozatím vláda ČSFR toto neudělala a taktéž ve spise č. 10 (zpráva předsednictva FS) není zmínka o tomto ustanovení.

Prosím, abychom odhlasovali toto pověření předsednictvu FS. Děkuji.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec, chcem vás upozorniť, že je to iný bod programu. To sa netýka bezprostredne tohto uznesenia. Takže by bolo dobré, pokiaľ máte takýto návrh, aby ste požiadali o zaradenie do programu, predložili návrh uznesenie a toto uznesenie budeme potom prerokovávať zvlášť.

Teraz schvaľujeme alebo neschvaľujeme zákonné opatrenie.


Poslanec SL S. Gawlik : Rozumím. S tím, že jsem nemyslel, že by to muselo být tímto způsobem řešeno.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ďalšie otázky a pripomienky nie sú? Nie sú, takže môžeme pristúpiť k hlasovaniu. Obidve snemovne sú uznášaniaschopné.

Ešte raz upozorňujem poslancov, aby sa dostavili hlasovať. Dovoľte mi, aby som vás upozornil, vážené kolegyne a vážení kolegovia, že v tomto prípade platí, podľa čl. 42, ods. 2, písm. i) ústavného zákona o československej federácii, zákaz majorizácie. Uznesenie je prijaté, keď zaň hlasuje v Snemovni národov väčšina všetkých poslancov v Českej republike a väčšina všetkých poslancov v Slovenskej republike a nadpolovičná väčšina prítomných poslancov Snemovne ľudu.

Kto súhlasí s návrhom uznesenia, uvedeným v parlamentnej tlači č.10 tak, ako ho tu predniesol pán poslanec Suchánek, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!


Hlasování: 16.21


(SN-ČR 54, SN-SR 52, SL 103)


Kto je proti?

(SN-ČR 0, SN-SR 0, SL 2)


Kto sa zdržal hlasovania?


(SN-ČR 6, SN-SR 2, SL 12)


Dvaja poslanci z českej časti a dvaja poslanci zo slovenskej časti Snemovne národov nehlasovali.


Môžem konštatovať, že vzhľadom na súhlasné uznesenie obidvoch snemovní Federálne zhromaždenie ČSFR schvaľuje podľa čl. 58 odsek 4 ústavného zákona č.143/68 Zb., o čs. federácii zákonné opatrenie Federálneho zhromaždenia zo dňa 15. 6. 1992 o opatreniach vo vzťahu k Zväzovej republike Juhoslávia - Srbsko a Čierna hora.

Ďakujem obidvom spravodajcom.


(Poznámka redakce: usnesení FS č. 35, SL č. 54, SN č. 53)


Ďalej máme na programe:

Správu predsedu Federálneho zhromaždenia o zákonných opatreniach Predsedníctva Federálneho zhromaždenia

Máme prerokovať parlamentnú tlač č. 11. V tejto tlači sa navrhuje schvaľovacie uznesenie, ktoré sa týka zákonného opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia, ktorým sa mení a dopľňa zákon 153 z roku 1991 o Kancelárii prezidenta ČSFR v znení zákona 236 z roku 1992.

Táto tlač bola predsedami snemovní prikázaná na prerokovanie výborom ústavno-právnym a hospodárskym obidvoch snemovní. Prípravou stanoviska boli poverené hospodárske výbory. Tieto hospodárske výbory poverili pánov poslancov Ivana Foltýna a Zdeňka Rodra, aby predniesli spravodajské správy. Prosím obidvoch menovaných poslancov, aby sa dostavili za predsednícky stôl a informovali nás o záveroch hospodárskych výborov. Prosím, pán poslanec Foltýn.


Poslanec SL I. Foltýn: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, kolegyně a kolegové, vážení hosté. Dovolte mi, abych upřel vaši pozornost na tisk č. 11, který se týká zákonnného opatření předsednictva FS ze dne 15. června, a který řeší problematiku Kanceláře prezidenta ČSFR v oblasti, která se dotýká možností zřizování rozpočtové nebo příspěvkové organizace k plnění úkolů uvedených v odstavci 3 příslušného zákona.

To je jedna věc a potom je tady drobná korektura, týkající se § 3 odst. l, kde se vypouštějí slova "a jejich účelových zařízení". Předpokládám, že všichni si tento tisk 11 prostudovali, a že jste se s problematikou seznámili.

Předseda Sněmovny lidu přikázal projednat toto zákonné opatření předsednictva FS jednak ústavně právnímu výboru SL, jednak výboru hospodářskému SL. Přitom výbor hospodářský byl pověřen, aby připravil stanovisko jakožto výbor gesční.

Dopředu uvádím, že stanoviska těchto dvou výborů nejsou shodná. Stanovisko výboru ústavně právního SL je v podstatě kladné a výbor ústavně právní SL souhlasí se zákonným opatřením předsednictva FS, kterým se mění a doplňuje zákon č. 135/1991 Sb. ve znění zákona č. 236/1992 Sb. Naproti tomu gesční výbor, to znamená výbor hospodářský SL, nesouhlasí s tímto zákonným opatřením předsednictva.

Řeknu vám ve stručnosti důvody, pro které výbor hospodářský SL nesouhlasí se schválením. Jednak dle výboru hospodářského SL není problematika tak akutní, aby musela být řešena formou zákonného opatření předsednictva FS. Dále bych vám chtěl připomenout, že tato problematika se podle vyjádření jednoho poslance z výboru hospodářského SL řešila již v minulém volebním obvobí formou návrhu zákona - a tento návrh zákona nebyl přijat.

Další důvod, který tam zazněl, byla otázka nedořešenosti otázek souvisejících se státoprávním uspořádáním ČSFR, a tudíž s vazbou této skutečnosti na příslušnou problematiku týkající se Kanceláře prezidenta ČSFR.

A konečně tam zazněl důvod, že pokud by byla vytvořena takováto příspěvková organizace, nic by nebránilo její privatizaci, a podle názorů, které tam zazněly by tato privatizace nebyla vhodná - těchto služeb a těchto činností Kanceláře prezidenta republiky.

Na základě toho vám jako společný zpravodaj výborů Sněmovny lidu nedoporučuji, resp. nedoporučuji poslancům Sněmovny lidu, aby souhlasili se zákonným opatřením předsednictva Federálního shromáždění - tisk č. 11. Děkuji vám za pozornost.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Foltýnovi. Slovo má poslanec Rodr.


Společný zpravodaj výborů SN Z. Rodr: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, jako společný zpravodaj výborů Sněmovny národů, kde bylo projednání zprávy předsedy Federálního shromáždění o zákonném opatření předsednictva Federálního shromáždění, kterým se mění a doplňuje zákon č. 135/1991 Sb., o Kanceláři prezidenta České a Slovenské Federativní Republiky, ve znění zákona č. 236/1992 Sb., (tisk 11) přikázáno, tj. ústavně právnímu výboru a výboru hospodářskému Sněmovny národů, se připojuji ke zprávě přednesené společným zpravodajem výboru hospodářského a výboru ústavně právního panem Foltýnem a doporučuji poslancům Sněmovny národů, aby s tiskem č. 11 vyslovili nesouhlas. Děkuji.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Kto má otázky alebo pripomienky? Prihlásil sa pán poslanec Marcel Mihalik písomne. Prosím, má slovo.


Poslanec SN M. Mihalik: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie! Ja už len na okraj toho. Kompetentné a odborné odôvodnenie sme počuli u predchádzajúcich rečníkov i spravodajcov. Keď sa pozrieme na tlač č. 11, čítame v zákonnom opatrení predsedníctva Federálneho zhromaždenia, ešte VI. volebného obdobia, návrh, aby sa § 1 doplnil odsekom 4. Ja ho predsa len odcitujem: "Kancelária si môže vytvárať na plnenie úloh, uvedených v odseku 3 rozpočtové a príspevkové organizácie. Takto vytvorené organizácie sú právnickými osobami."

Pýtám sa, na čo sú Kancelárii prezidenta tieto rozpočtové a príspevkové organizácie, pretože odôvodňovanie tým, že sa treba starať o Hrad, resp. o ďalšie objekty, ako o národnú kulturnú pamiatku, nemôže obstáť. V kontexte s tým len pripomínam, že ak ste čítali dnešné Lidové noviny, prvú a tretiu stranu, rozhovor s vedúcim Kancelárie prezidenta ČSFR, tak ste zistili, že nám už vznikla jedna zaujímavá Spoločnosť pre rozvoj Pražského hradu, ktorá má 270 pracovníkov. Bude zaujímavé sledovať, koľko rozpočtových, príspevkových organizácií a takovýchto podivných spoločností nám vznikne, keď sa zídeme po prázdninách.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Chce sa ešte niekto vyjadriť? Žiada niekto o slovo k tomuto zákonnému opatreniu? (Nikdo.)

Nikto sa nehlási, pristúpime k hlasovaniu. Prosím poslancov, aby sa dostavili hlasovať. Obidve snemovne sú uznášaniaschopné. Je prítomných 115 poslancov v Snemovni národov a 108 poslancov v Snemovni ľudu. Na to, aby bolo uznesenie platné, je treba nadpolovičnú väčšinu prítomných poslancov v každej snemovni.

Budeme, samozrejme, hlasovať nie o odporúčaniach výboru, ale o uznesení, ktoré máte v parlamentnej tlači č. 11.

Uznesenie, ktoré je v parlamentnej tlači č. 11, znie takto: "Federálne zhromaždenie ČSFR schvaľuje podľa článku 504 ods. 4 ústavného zákona o čs. federácii zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia zo dňa 15. júna 1992, ktorým sa mení a doplňuje zákon č. 135/1991, o Kancelárii prezidenta ČSFR, v znení zákona č. 236/1992 Zb."

Hlasujeme o tomto uznesení. Stanoviská spravodajcov sme si vypočuli.

Kto súhlasí s prijatím tohto uznesenia, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!


Hlasování: 16.35


(SN 42, SL 38) Ďakujem.


Kto je proti?


(SN 52, SL 44) Ďakujem.


Kto sa zdržal hlasovania?


(SN 22, SL 36) Ďakujem. Konštatujem, že zákonné opatrenie Federálneho zhromaždenia podľa článku 58 ods. 4 ústavného zákona o čs. federácii stráca ďalšiu platnosť.


(Poznámka redakce: usnesení FS č. 42, SL č. 61, SN č. 60)


Posledná správa predsedu Federálneho zhromaždenia o zákonných opatreniach, ktorú máme prerokovať, je parlamentná tlač č. 8.

Máte faktickú poznámku ešte predtým, pán poslanec Vidím?


Poslanec SL J. Vidím: Pane předsedající, jsem rád, že jste mě vyvolal ještě před tím, než začneme projednávat tento bod, protože v rámci faktické poznámky mám procedurální návrh, a to jménem poslaneckého klubu Občanské demokratické strany navrhuji, aby bod 8 dnešního programu 2. společné schůze obou sněmoven byl přeložen na 3. společnou schůzi.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Máte pre to nejaké dôvody, prosím? My sme tento bod schválili do programu. Pán poslanec Vidím, mohli by ste uviesť dôvody, ktoré vás vedú k takému návrhu?


Poslanec SL J. Vidím: Především nejsem povinen uvádět jakékoli důvody, ale chtěl bych pouze poznamenat, že Federální shromáždění opakovaně schválilo do programu různé body, které potom z něj opět vyjímalo. Chtěl bych upozornit toto vážené Federální shromáždění, že program 2. společné schůze nebyl nikdy schválen.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ja nezdieľam ten názor, že nebol schválený, ale o tom nemá význam diskutovať. V programe je to zaradené a bolo to schválené. Konečne, potvrdené to bolo aj dnes.

Takže vy navrhujete, aby sa to vyňalo z programu?

Budeme hlasovať o tomto návrhu. Prosím, pán poslanec Lenský.


Poslanec SN I. Lenský: Vážené kolegyne, vážení kolegovia! Upozorňujem, že keby sme to schválili, toto zákonné opatrenie by automaticky padlo. (Hlasy z pléna: To není pravda.) Bol návrh preložiť to na tretej schôdzi.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: V zákone o Rokovacom poriadku je napísané, že to musí byť schválené na najbližšom zasadnutí. Schôdza a zasadnutie, to je rozdiel, samozrejme. Zasadnutie môže mať niekoľko schôdzí, napr. desať alebo päť, a terajšie zasadnutie zatiaľ nebolo prerušené. Keby bolo ukončené, platilo by to, čo hovorí pán doktor Lenský. Prosím, pán poslanec Bystrický.


Poslanec SN Ľ. Bystrický: Pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia! Ráno sme predsa schvaľovali program dnešnej schôdze. Vtedy, keď sme program schvaľovali, bol priestor pre nastoľovanie takýchto námetov. Keď sme program schválili, myslím, že by sme sa mali podľa toho chovať.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP