Čtvrtek 6. srpna 1992

4. den - čtvrtek 6. 8. 1992

Přítomno:132 poslanců Sněmovny lidu
68 poslanců Sněmovny národů zvolených v České republice
67 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské republice


Nepřítomní poslanci

Sněmovny lidu:

Čarnogurský I., Daniel A., Hofbauer, R., Hyková B., Jurečka J., Klaus V., Klokner J., Kovář J., Lux J., Mitter P., Moric V., Němec I., Pázmány P., Slobodník D., Šedivý F., Šidík M., Tyl M., Voleník L.

Sněmovny národů zvolení v České republice:

Dyba K., Jičínský Z., Kočárník J., Macek M., Maštalka J., Ruml J., Vodička J.

Sněmovny národů zvolení ve Slovenské republice:

Boros Z., Čič M., Dolgoš L., Hamarčák I., Kováč Marián, Kováč Roman, Mjartan I., Murgač J.


Schůze pokračuje: 11.08 hodin.


Předsedající místopředseda FS J. Stank:

Vážené poslankyne, vážení poslanci! Dostavte sa, prosím, do rokovacej siene. Budeme pokračovať v 2. spoločnej schôdzi Snemovne ľudu a Snemovne národov.

Dovoľte mi, kým začneme rokovanie poslednej časti (ako verím, 2. společnej schôdze), aby som odovzdal vedenie predsedovi Snemovne ľudu, pánovi poslancovi Bendovi, ktorý by chcel najskôr nakrátko prerokovať jeden bod programu samostatnej schôdze Snemovne ľudu.


Řízení schůze převzal předseda SL V. Benda


Předsedající místopředseda FS V. Benda: Vážené Federální shromáždění, vážení hosté, všechny vás srdečně vítám, a ještě před zahájením jednání pokračování 2. společné schůze obou sněmoven by měla Sněmovna lidu projednat kratičký program. Prosím proto poslance Sněmovny národů, aby zůstali na svých místech. Tento program bude opravdu velmi krátký, protože ihned po skončení samostatné schůze Sněmovny lidu budeme pokračovat ve 2. společné schůzi.


Schůze přerušena: 11.09 hodin.



Schůze pokračuje: 11.20 hodin.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážené Federálne zhromaždenie, vážení hostia! Skôr, ako otvoríme dnešný deň spoločnej schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov, prihlásil sa o slovo pán podpredseda Federálneho zhromaždenia, poslanec Jajtner. Odovzdávam mu slovo.


Místopředseda FS P. Jajtner: Vážené Federální shromáždění, jak jistě víte, v úterý 4. srpna zemřel bývalý arcibiskup pražský a primas český, kardinál František Tomášek. Myslím, že málokdo z nás pochybuje o tom, že tento statečný muž se neobyčejným způsobem zasloužil o to, že Češi, Slováci i ostatní národy našeho státu se nyní mohou radovat ze své znovu nabyté svobody a my zde můžeme zasedat jako svobodně zvolený parlamtent.

Prosím vás o vyjádření vděčnosti a úcty zesnulému kardinálu Františku Tomáškovi povstáním a chvílí tichého zamyšlení. (Přítomní povstávají - minuta ticha.) Děkuji.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vážené poslankyne, vážení poslanci! Srdečne vás tu vítam pri otvorení - dúfajme - že už poslednej časti 2. schôdze Snemovne ľudu a Snemovne národov v siedmom volebnom období. Vítam členov federálnej vlády - pána podpredsedu Filkusa a pána ministra Moravčíka.

Po neúspešnej voľbe a opakovanej voľbe prezidenta ČSFR prijali dňa 30. júna 1992 obidve snemovne rovnaké uznesenie, že nová voľba a sľub prezidenta sa uskutoční dnes. Okrem toho sme schválili ďaľšie body programu 2. spoločnej schôdze SĽ a SN.

Celkový návrh záverečnej časti spoločnej schôdze, návrh programu, ste dostali do lavíc a má číslo 72 z 5. 8. 1992. V tomto návrhu sú tie body programu, ktoré neboli zatiaľ schválené a ktoré sú tam na návrh a odporúčanie politického grémia. Ide o tieto body:

Návrh na vytvorenie Zvláštneho kontrolného orgánu FZ pre kontrolu činnosti Federálnej bezpečnostnej informačnej služby.

Návrh na vytvorenie Zvláštneho kontrolného orgánu FZ pre kontrolu Vojenského obranného spravodajstva.

Návrh prezidenta ČSFR na schválenie menovania JUDr. Jiřího Spáčila a JUDr. Otakara Kukulu za sudcov Najvyššieho súdu ČSFR (tlač 30) a návrh predsedu vlády ČSFR na schválenie menovania pplk. JUDr. Michala Mikláša, plk. JUDr. Stanislava Rizmana a JUDr. Pavla Varvařovského za sudcov Najvyššieho súdu ČSFR (je to v tlači 39).

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopľňa zákon č. 335/1991 Zb., o súdoch a sudcoch (tlač 40 a 41).

Vážené poslankyne, vážení poslanci! Pýtam sa, či máte k predloženým doplňovacím návrhom pripomienky, prípadne ďalšie doplnky. Prosím, pán poslanec Holáň.


Poslanec SN V. Holáň: Mám vážnou připomínku k hospodaření s časem. Dnešní schůze byla svolána na 10.30 a začala v 11.09. Můžete to považovat za zdržování, ale chtěl bych připomenout dvě věci.

Jednak zde minule bylo řečeno, kolik stojí jeden den. Kolik z toho stojí 40 minut, se dá odvodit!

Druhá věc, kterou chci připomenout je, že hned ze začátku fungování parlamentu pan prezident, tedy bývalý pan prezident, připomínal, že by bylo dobré, kdyby parlament měl hodiny na stěně, aby si vážil času. A nám se nedochvilnost stává návykem. Jistěže, bylo politické grémium. Ovšem politické grémium může zasedat v 7 hodin ráno, když na to přijde. Takže tato má poznámka, byť spotřebovala dvě minuty, pánové, je myslím, na místě. (Potlesk.)


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Dovoľte, aby som vás informoval, že predseda Federálneho zhromaždenia prijal opatrenie, na základe ktorého bude pridelený na rokovanie politického grémia dlhší čas, ako bol doteraz. Takže predpokladám, že podobné oneskorenie zasadnutia z titulu zasadnutia politického grémia sa nebude opakovať.

Pán poslanec Kontra.


Poslanec SN M. Kontra: Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne a kolegovia! Dovoľujem si navrhnúť rozšírenie programu našej dnešnej, respektive zajtrajšej spoločnej schôdze o ďalší bod, a to o návrh poslancov Federálneho zhromaždenia na vydanie zákona, ktorým sa dopľňa zákon č. 42/1992 Zb., o úprave majetkových vzťahov o vysporiadaní majetkových nárokov v družstvách, a to z týchto dôvodov: Je to novela o 1 paragrafe, poslanci ju majú k dispozícii už viac ako mesiac, Federálne zhromaždenie má stanovisko federálnej vlády, Českej národnej rady a čiastočne aj Slovenskej národnej rady. Dnes budú zasadať výbory k zákonným opatreniam Predsedníctva Federálneho zhromaždenia a k ďalším návrhom, a tak je možné túto novelu prerokovať. Poslanci, ktorí zákon iniciovali, sú pripravení novelu vo výboroch odôvodniť.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem pánovi poslancovi Kontrovi. Ďalej sa prihlásil pán poslanec Malíř.


Poslanec SN D. Malíř: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, dámy a pánové, vzhledem k neustále závažné vnitrostátní politické situaci v naší zemi jsem nucen navrhnout jménem poslaneckého klubu Sdružení pro Republiku - Republikánské strany Československa doplnit dnešní program společné schůze o projednání vyhlášení referenda podle zákona 327/1991 Sb. Myslím si, že veřejnost toto rozhodnutí od nás právem očekává. Myslím si, že bychom měli toto své poslání splnit. Je to naše povinnost vůči našim voličům.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Pán poslanec Fišera.


Poslanec SL I. Fišera: Pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, dovoluji si požádat, aby na zasedání byla zařazena naléhavá interpelace na místopředsedu vlády pana Macka k otázce předčasné faktické likvidace Federálního výboru pro životní prostředí. Jde o to, že prakticky ještě před změnou ústavního zákona č. 296/1990 Sb., dochází k takovým faktickým procesům, že to znamená de facto fait accompli. Jsou informace, že podobné procesy probíhají i na jiných federálních orgánech. Proto si myslím, že to je věc, která je naléhavá a vyžaduje, abychom se jí ještě na tomto zasedání zabývali. Děkuji.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Sú ešte ďalšie návrhy? Nevidím. Budeme postupne hlasovať o jednotlivých návrhoch na doplnenie programu. Prvý návrh na doplnenie programu predniesol pán poslanec Kontra. Ide o návrh skupiny poslancov na novelu zákona 42/1992 Zb. Je to takto v poriadku?

Sme uznášaniaschopní. Budeme hlasovať o zaradení tohto návrhu. Hlasujeme súčasně v obidvoch snemovniach.

Kto z poslancov súhlasí so zaradením tohto bodu programu na program 2. spoločnej schôdze, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!


Hlasování: 11.29


(SN 81, SL 73)


Kto je proti?


(SN 25, SL 20)


Kto sa zdržal hlasovania?


(SN 19, SL 28)


Jeden a šiesti nehlasovali.


Konštatujem, že Federálne zhromaždenie súhlasným uznesením snemovní zaradilo do programu novelu zákona č. 42/1992 Zb.

Ďalej je tu návrh pána poslanca Malířa, ktorý navrhuje doplniť program našej spoločnej schôdze o prerokovanie vyhlásenia referenda podľa zákona číslo 327/91 Zb. Kto z poslancov súhlasí s doplnením programu o tento bod, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!


Hlasování: 11.30


(SN 45, SL 53)


Kto je proti? Ďakujem.


(SN 65, SL 53)


Kto sa zdržal hlasovania? Ďakujem.


(SN 15, SL 19)


Jeden a dvaja zo Snemovne ľudu nehlasovali. Tento návrh nebol prijatý a nebude teda zaradený do programu 2. spoločnej schôdze.

Ďalej je to návrh pána poslanca Fišeru, ktorý žiada, aby bola do programu zaradená naliehavá interpelácia na podpredsedu vlády pána Macka k predčasnej likvidácii Federálneho výboru pre životné prostredie. Hlasujeme opäť spoločne. Kto súhlasí so zaradením tejto interpelácie do programu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo! Ďakujem.


Hlasování: 11.32


(SN 51, SL 62)


Kto je proti? Ďakujem.


(SN 52, SL 41)


Kto sa zdržal hlasovania? Ďakujem.


(SN 23, SL 22)


Dvaja zo Snemovne ľudu nehlasovali.


Ani tento návrh nebol do programu schválený.

Teraz budeme hlasovať o doplnení programu o návrhy, ktoré som tu prečítal, o tých päť návrhov na základe odporúčania politického grémia. Samozrejme, v návrhu, ktorý máte pred sebou, je týchto päť návrhov uvedených.

Pýtam sa kto súhlasí s doplnením programu o uvedené návrhy podľa odporúčania politického grémia, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!


Hlasování: 11.33


Ďakujem.


(SN 103, SL 88)


Kto je proti?


(SN 1, SL 0)


Kto sa zdržal hlasovania?


(SN 21, SL 39)


Jeden zo Snemovne ľudu nehlasoval.


Konštatujem, že sme schválili program tak, ako ho máte uvedený v tlači 72, s tým, že je doplnený o návrh pána poslanca Kontru. Môžeme pokračovať podľa tohto programu.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 26, SL č. 45, SN č. 44)


Prvým bodom je nová voľba prezidenta Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky.

Konštatujem, že predsedovi Federálneho zhromaždenia v súlade s bodom päť Poriadku pre voľbu prezidenta ČSFR nebol odovzdaný 72 hodín pred stanoveným dňom voľby nijaký návrh kandidáta na funkciu prezidenta. Prosím predsedu volebnej komisie pána poslanca Kříža, aby toto konštatovanie potvrdil a aby sa na základe uznesenia volebnej komisie vyjadril.


Poslanec SL E. Kříž: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové osmá schůze volebních komisí ustanovených ze zástupců poslaneckých klubů pro tajnou volbu prezidenta ČSFR ze dne 3. srpna 1992: Volební komise Sněmovny lidu, Sněmovny národů České republiky a Sněmovny národů Slovenské republiky na své osmé schůzi dne 3. 8. 1992 konstatovaly, že se nikdo nepřihlásil ke kandidatuře na volbu prezidenta ČSFR. Podepsáni tři předsedové volebních komisí.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Na základe uvedeného konštatovania a vystúpenia predsedu volebnej komisie prehlasujem túto voľbu prezidenta Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky za skončenú. Pretože 30. júla obidve snemovne prijali zmenu článku 30 Poriadku pre voľbu prezidenta ČSFR, navrhuje politické grémium, aby bolo prijaté uznesenie, že ďalšia nová voľba prezidenta ČSFR sa bude konať v rámci tretej spoločnej schôdze snemovní, a to vo štvrtok 24. septembra 1992 o 10.00 hodine v tejto zasadacej miestnosti. Chce sa k tomu, prosím, niekto vyjadriť? Nikto nežiada o slovo. Budeme hlasovať o tomto uznesení:

Snemovňa ľudu a Snemovňa národov zvolávajú tretiu spoločnú schôdzu na 22. - 25. septembra 1992 s tým, že predsedníctva snemovní navrhnú program tejto spoločnej schôdze, v rámci ktorej sa uskutoční dňa 24. septembra voľba a sľub prezidenta ČSFR.

Prečítal som vám uznesenie, o ktorom budeme hlasovať. Sme stále uznášaniaschopní. Kto súhlasí s týmto návrhom, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo.


Hlasování: 11.37


(SN 113, SL 108)


Kto je proti? Ďakujem.


(SN 0, SL 1)


Kto sa zdržal hlasovania? Ďakujem.


(SN 12, SL 13)


Dvaja poslanci zo Snemovne ľudu nehlasovali.


Konštatujem, že obidve snemovne súhlasným uznesením schválili, že tretia spoločná schôdza bude otvorená 22. septembra o 13.00 hodine a začne sa programom, ktorý dostanete na pozvánke.

V súvislosti s voľbou prezidenta oznamujem, že termín predloženia nových návrhov je do nedele 20. septembra, do 24.00 hodiny. Návrhy sa predkladajú predsedovi Federálneho zhromaždenia, a to najneskôr 72 hodín pred stanoveným dňom voľby. To na vysvetlenie. Ďalej: schôdza volebných komisií na uverejnenie návrhu kandidátov pre voľbu prezidenta sa koná v pondelok 21. 9. 1992 o 12.00 hodine. Návrhy poslanci dostanú do skriniek v utorok 22. 9. 1992 do 10.00 hodiny. Schôdze poslaneckých klubov budú 22. 9. 1992 o 10.00 hodine, schôdza politického grémia sa koná 22. 9. 1992 o 11.00 hodine. Volebné komisie sa zídu na kontrolu prípravy voľby dňa 24. septembra 1992 o 9. hodine v zasadacej miestnosti X. Voľba prezidenta sa uskutoční 24. septembra 1992 o 10. hodine. Celý program a harmonogram dostanete ešte písomne.

Môžeme pristúpiť k ďalšiemu bodu programu, ktorým je návrh na vytvorenie komisie snemovní Federálneho zhromaždenia pre ľudské práva a humanitárne otázky. Je to tlač 26 a doplnok k tlači 26.

Na prvej ustanovujúcej schôdzi snemovní dňa 25. 6. 1992 bolo prijaté uznesenie, aby snemovne na budúcej schôdzi vytvorili komisie pre ľudské práva a humanitárne otázky. To bolo tiež potvrdené a odporučené politickým grémiom. Návrh bol vypracovaný výbormi sociálnymi obidvoch snemovní a predložený vám ako parlamentná tlač číslo 26. Tento materiál je návrhom na vytvorenie komisie a stanovením náplne jej činnosti.

Výbory sociálne poverili prednesením spravodajských správ poslancov Jana Krista a Petra Beniača. Prosím, aby páni poslanci predniesli spravodajské správy.


Společný zpravodaj výborů SL J. Krist : Vážený pane předsedo, pane předsedající, dámy a pánové, usnesením Federálního shromáždění č. 7 ze dne 25. 6. 1992 při jednání společné schůze SL a SN bylo doporučeno zařadit na příští, tj. na tuto společnou schůzi sněmoven, zřízení komise sněmoven FS pro lidská práva a humanitární otázky.

Dále, opatřením č. 8 ze dne 13. 7. 1992, předsedů obou sněmoven byly pověřeny výbory sociální SL a SN přípravou usnesení ke zřízení stálé komise sněmoven FS pro lidská práva a humanitární otázky. Je to tisk č. 26 a dodatek k tisku 26, který jste všichni obdrželi.

Výbory sociální SL a SN se tímto zabývaly dne 14. 7. 1992 a výsledkem je předložený návrh. Tato komise by svou činností měla navázat na obdobnou komisi, která pod názvem stálá společná parlamentní komise pro lidská práva a menšiny, pracovala už v minulém volebním období.

Za výbor sociální Sněmovny lidu doporučuji návrh přijmout.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Kristovi za výbor Snemovne ľudu. Teraz prosím pána Petra Beniača.


Společný zpravodaj výborů SN P. Beniač : Vážený pán predseda, vážený pán predsedajúci, vážené Federálné zhromáždenie! Za sociálny výbor Snemovne národov odporúčam, aby Federálne zhromaždenie vyslovilo súhlas s vytvorením Komisie pre ľudské práva a humanitárne otázky tak, ako to bolo uvedené v parlamentnej tlači č. 26. Zároveň sa týmto pripájam k poslancovi Kristovi zo sociálneho výboru Snemovne ľudu a podporujem tento návrh.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Otváram k návrhu rozpravu. Kto sa chce v rozprave vyjadriť k tomuto návrhu? Hlási sa pán poslanec Kříž, pán poslanec Duray, pán poslanec Mikloško. Prosím, v tomto poradí. Slovo má poslanec Erich Kříž.


Poslanec SL E. Kříž: Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, dovolte, abych vám předložil stanovisko a zároveň pozměňovací návrhy poslaneckého klubu ODS k usnesení o zřízení komise.

Komise pro lidská práva a menšiny v minulém volebním období vykonala mnoho práce. Byla ve svém závěru zatížena ještě funkcí vyšetřovací komise, i když byla zřízena v podstatě v polovině volebního období, přibližně před rokem, přesto byl záběr její činnosti dosti značný. Samozřejmě, že práce komise trpěla určitou improvizací, protože jsme nemohli navázat na žádné zkušenosti. Učili jsme se jednak ze zahraničí, jednak v průběhu své vlastní činnosti sami od sebe, tím jak vznikaly problémy a jak jsme je řešili.

Proto je, myslím, velice důležité, že tato komise vzniká přece jen méně živelně, než tomu bylo v minulém období, ale přesto si dovolím předložit několik výhrad i pozměňovacích návrhů, které nám při našich konzultacích z toho vyplynuly.

Především si myslíme, že by bylo zapotřebí, aby se komise v názvu nějak neodlišovala od té předchozí komise, aby se tato komise jmenovala "Komise pro lidská práva a menšiny". Jednak je to naznačení určité souvislosti práce této komise, jednak je to i otázka vlastního pojmu menšin. Problematika menšin nejenom národnostních, ale i kulturních, sociálních a dalších je ve světě, především u národností, chápána velice citlivě. Ne nadarmo je jí v otázce lidských práv věnováno ne-li přední, tak velice významné místo.

Proto jsme i v minulém volebním období i toto hledisko, hledisko menšin zohlednili a vypíchli jsme ho i v názvu. V podstatě to i pro naše instituce i zahraniční instituce znamená větší oslovitelnost.

Co se týče současného návrhu názvu v dodatku - humanitární otázky. Přídavné jméno humanitární lze chápat jako synonymum k výrazu lidské. To znamená, dochází tam k opakování dvou slov s téměř shodným výrazem. Nevidíme to jako úplně vhodné. Přesto to není zcela zásadní výhrada, ale trváme na tom, a máme to uvedeno jako pozměňovací návrh v bodu 1 (máme tam dvě varianty). Jednak to, že chceme změnit návrh komise na "Komise pro lidská práva a menšiny" a v případě, že to nebude schváleno, máme variantu 2, aby název komise zněl "Komise pro lidská práva, humanitární otázky a menšiny".

Dále k bodu 2 usnesení, které máte před sebou. Při minulé činnosti komise pro lidská práva jsme skutečně vycházeli, jak jsem říkal, z určité nejasnosti ustanovení, co vlastně komise mohou, co nemohou. Komise vznikla ještě před vlastní změnou jednacího řádu Federálního shromáždění. Samozřejmě, tím byla také poněkud ovlivněna i činnost této komise.

Komise v podstatě pracovala po celou dobu bez pevně stanovených a vyčerpávajících stanov, čehož si ostatně všimli zřejmě i ve výboru sociálním, a proto si myslím, že v takové rychlosti a jen povrchně naznačené oblasti, jak to bylo řečeno v bodu 2 usnesení, čím by se měla komise zabývat, že je to nedostatečné. Proto navrhujeme, aby komise skutečně od začátku pracovala solidně, abychom text bodu 2 vypustili a nahradili textem: "Ukládá komisi do 30. září vypracovat a Federálnímu shromáždění k posouzení a ke chválení předložit statut stálé komise."

Vycházíme skutečně z toho, když si vezmete srovnání se zemědělskou komisí, navrženým statutem a s tím, co je uloženo této komisi pro lidská práva, tak jsou tam určité mezery, a myslím, že by to mělo být daleko lépe zpracováno.

K tomuto bodu máme ještě variantu 2. V případě, že by hlasováním tato varianta neprošla, tak doporučujeme následné změny v uložení komisi v bodu 2. Jednak do vlastního úvodu: "...ukládá komisi...", tak za ukládá komisi doplnit slovo "zejména", protože tak jak jsem říkal, to vymezení není úplně vyčerpávající a mohlo by se potom stát, když se určí pouze tento text, že by se komise musela skutečně přísně pohybovat v tomto rámci a neslo by to velké komplikace.

Za další, ve druhém odstavci vypustit v textu slova "politický a morální" (protože v textu je napsáno: "...uplatňovat politický a morální vliv ve zjištěných případech porušování lidských práv...").

Domníváme se, že komise musí uplatňovat celý svůj vliv, který má. Vypichovat pouze politický a morální vliv je poněkud zbytečné.

Za další. Doplnit bod 2 o odstavec: "Důsledně sledovat dodržování práv menšin a spolupracovat s organizacemi zastupujícími tyto menšiny."

Je to velice důležitý bod, který vypadl a v případě, že bychom tam měli taxativně uvedeno, čím se má komise zabývat, tak by byla potom otázka, zda tam toto také zahrnout a mohlo by dojít k různým desinterpretacím.

Dále doporučujeme za bod 3 doplnit nový bod 4: "Ukládá předsednictvu Federálního shromáždění, aby projednávané zákonné předlohy, pokud se v podstatné míře dotýkají otázek lidských práv a svobod, byly přikazovány komisi pro lidská práva", případně ještě doplnit "humanitární otázky a menšiny", podle toho, jak se rozhodne o názvu.

K tomu jsme přistoupili právě z hlediska zkušeností z činnosti minulé komise, kdy se tato komise nevyjadřovala nebo nemohla se vyjadřovat k důležitým zákonům, které se bezprostředně dotýkaly lidských práv a vidíme to jako jeden z velkých nedostatků. A jestliže vůbec chceme mít tuto komisi smysluplnou, tak by to měla být jedna z jejich důležitých činností.

Znovu připomínám srovnání s komisí např. zemědělskou, kde se právě těmto důležitým otázkám, které se týkaly zemědělství skutečně velice odborně a fundovaně a poměrně velice rychle vyjadřovala a měla k tomu i možnosti.

A dále, a to by se mělo týkat zřejmě činnosti všech komisí, "aby vytvořila patřičný prostor pro práci všech komisí a to nejméně jeden den za kalendářní měsíc, kdy nebudou zasedat ani výbory, či poslanecké kluby". To je velice důležitá záležitost, protože to byl veliký brzdící moment činnosti všech komisí ve Federálním shromáždění v minulém parlamentu, kdy se komise v podstatě mohly scházet jenom ad hoc, podle toho ne jak by potřebovaly zasedat, ale podle toho, kdy se uvolnilo místo, nějaký časový prostor pro zasedání komisí.

Myslím si, že bychom to měli v usnesení nějakým způsobem zakotvit, aby případné nesrovnalosti, které vyplynou v budoucnosti, abychom se s odvoláním na toto usnesení mohli tímto třeba zabývat.

Dále co se týká dodatku k tisku 26, který zřejmě vyšel, protože není podepsán, tak usuzuji, z politického grémia, tak poslanecký Klub ODS navrhuje jedno doplnění a jednu změnu. Jednak je to k bodu 1 k volbě předsedy komise sněmoven doplnit kandidátku poslankyně Michaely Freiové ze Sněmovny národů, koalice ODS-KDS. A za další, ve členech komise nahradit poslance Hrušku poslancem Karlem Stomem ze Sněmovny národů, ODS-KDS.

Co se týče ještě volby předsedy, dovolte mi upozornit ještě na jeden fakt, ke kterému jsme dospěli v našem poslaneckém klubu. Myslíme si, že pokud bude a chceme-li dodržovat systém parity, jak zde bylo již několikrát řečeno - tak si myslím, že i v komisi by toto mělo platit. Je to v souladu s jednacím řádem do jisté míry, že jestliže zvolíme předsedu komise zde ve sněmovnách, předsedu komise z jedné sněmovny a z jedné republiky, měl by být místopředseda obdobně jako je tomu v případě výborů, odvolávám se na jednací řád, potom je zvolen z druhé sněmovny a z druhé republiky. Týká se to potom samozřejmě i v případě předsedy ze Sněmovny národů.

To jsou pozměňovací návrhy, které vycházejí ze znalosti a prostudování jednacího řádu, ze znalosti činnosti minulé komise i z toho, že jsme posoudili, aby tato komise byla skutečně funkční a přispěla ke zkvalitnění práce celého Federálního shromáždění. Děkuji vám za pozornost.


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem poslancovi Křížovi. Teraz vystúpi v rozprave pán poslanec Duray. Pripraví sa pán poslanec Mikloško.


Poslanec SN M. Duray: Vážený pán predsedajúci, vážené Federálne zhromaždenie! Návrh na založenie komisie pre ľudské práva a humanitárne otázky snemovní Federálneho zhromaždenia je vyjadrením politickej ochoty politických klubov, parlamentných poslaneckých klubov Federálneho zhromaždenia zaoberať sa niektorými otázkami, ktoré sú obsiahnuté v ľudských dimenziách a v Listine ľudských práv a základných slobôd.

Parlamenty vyspelých európskych krajín už dávno majú zriadené takéto komisie a dokonca aj parlamentné výbory.

Riešenie týchto otázok na úrovni parlamentov sa jednoznačne dostalo do popredia zásluhou aktivít v rámci helsinského procesu, ale zvlášť po konferencii o ľudských dimenziách v Kodani v júli 1990.

V súvislosti s ľudskými dimenziami chcem upozorniť na neúplnosť tohto návrhu na vytvorenie komisie. Ľudské dimenzie v rámci helsinského procesu sú chápané trojrozmerne. Jeden z nich sú ľudské práva, druhý sú humanitárne otázky a tretí rozmer je otázka menšín, najmä národných menšín. V poslednom čase sa dostáva táto otázka do popredia ako miera dodržania ľudských práv, demokratických princípov a kvality občianskej spoločnosti v krajinách strednej a východnej Európy - ako to niekoľkokrát zdôraznili predstavitelia Rady Európy aj na poslednej návšteve u nás, rovnako aj predstavitelia Európskeho parlamentu a vyzdvihovali túto otázku aj na Helsinskom summite začiatkom júla tohto roku.

Okrem týchto nezanedbateľných dôvodov nás zaväzujú dva ústavné zákony federácie: kompetenčný zákon - základné zákonodarstvo v tejto oblasti odkazuje do právomoci federácie, samozrejme, aj sledovanie týchto otázok - a ústavný zákon, ktorým sa vymedzujú ľudské práva a základné slobody.

Z týchto dôvodov navrhujeme, aby bol názov komisie doplnený o otázky menšín a mal následujúce znenie: "Komisia snemovní Federálneho zhromaždenia pre ľudské práva, menšiny a humanitárne otázky". V tom prípade, ak by tento návrh v takejto forme neprešiel, samozrejme podporujeme návrh pána kolegu Kříža. Súhlasne s týmto doplnkom navrhujeme upraviť znenie uznesenia v bode 1.

Vychádzajúc ďalej z toho, čo som doteraz povedal, navrhujeme doplniť bod č.2 uznesenia následovne: V prvom odseku, ktorý začína: "Sústavne dbať o ochranu ľudských práv...", doplniť toto: "Právo národných, etnických a náboženských menšín..." a ďalej pokračovať v tej forme, aká je v pôvodnom texte.

Druhý odsek doplniť následovne: Začiatok je: "...uplatňovať svoj politický a morálny vplyv v zistených prípadoch porušovania ľudských práv". Ďalej doplniť: "...práv menšín so zvláštnym zreteľom na rómske obyvateľstvo."


Předsedající místopředseda FS J. Stank: Prepáčte, pán poslanec, s týmto doplnkom by ste súhlasili aj v tom prípade, ak bude prijatý návrh pána poslanca Kříža, ktorý hovorí o inom texte?


Poslanec SN M.Duray: Áno. Tam je rozdiel v tom, že on navrhuje vynechať "politický a morálny vplyv". (Předsedající místopředseda FS J.Stank: Ďakujem.)

Tretí odsek, ktorý v pôvodnom znení znie: "...zverejňovať prípady porušovania ľudských práv...", ďalej doplniť "...prejavom xenofóbie a antisemitizmu". A potom pokračovať v pôvodnom znení.

Vo štvrtom odseku navrhujem doplniť tam, kde sú pojmy "ľudské práva a humanitárne otázky" pojem "práva menšín". To znamená, že by to malo takéto znenie: "Prihliadajúc na to, aby všetky pripravované zákony boli v súlade so zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktoré zakotvujú ľudské práva, práva menšín a humanitárne otázky."

V piatom odseku za časťou vety "o ochranu ľudských práv" - to je v druhom riadku pôvodného znenia - doplniť takto: "O ochranu ľudských práv, ktorých legálny problém je zameraný na otázky menšín..." a pokračovalo by sa v pôvodnom znení.

Ďalej podporujem návrh kolegu Kříža, aby bol do konca septembra vypracovaný štatút tejto komisie.

To sú všetky naše návrhy a ďalšie návrhy, ktoré predniesol pán kolega Kříž, tiež podporujeme. Ďakujem za pozornosť.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP