Za těchto okolností se jeví novelizace zákona
České národní rady č. 391/1991
Sb., o platových poměrech soudců, státních
notářů, justičních a notářských
čekatelů, zcela nezbytnou. Konstatovala to i vláda
České republiky, když ve svém usnesení
ze dne 16.9. 1992 č. 558 ke zprávě o zavedení
a stavu obchodního soudnictví uložila ministru
spravedlnosti České republiky mj. předložit
návrh novelizace tohoto zákona. Ke shodnému
závěru dospěly také výbor pro
právní ochranu a bezpečnost a hospodářský
výbor České národní rady, které
ve svém usnesení z 9. 9. 1992 č. 15/1992
k uvedené zprávě a k informaci o stavu soudnictví
a návrzích na jeho řešení doporučily
ministru spravedlnosti České republiky předložit
vládě České republiky takový
návrh právní úpravy odměňování
soudců a justičních čekatelů,
která "přinese výrazné zvýšení
platů soudců a justičních čekatelů,
odpovídající náročnosti soudcovské
práce a vysoké odpovědnosti soudce za jeho
rozhodování".
Další důvod nezbytnosti a naléhavosti
novelizace spočívá v tom, že v zákonné
úpravě platových poměrů soudců
je potřebné reagovat na změny soudní
soustavy, ke kterým dojde v souvislosti se zánikem
České a Slovenské Federativní Republiky.
Novela v tomto směru navazuje na návrh zákona
ČNR, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 35/1991 Sb., o soudech a soudcích,
kterým je v důsledku zániku České
a Slovenské Federativní Republiky a tím i
soudů České a Slovenské Federativní
Republiky nově řešena soustava soudů
České republiky. Tento návrh konstituuje
čtyřstupňovou soustavu soudů, a to
okresní, krajské, vrchní soudy a Nejvyšší
soud České republiky.
Změna soudní soustavy vyžaduje i změnu
zákona ČNR č. 391/1991 Sb. tak, aby byly
diferencovaně upraveny platové poměry soudců
všech stupňů soudů České
republiky.
Potřeba novelizace zákona České národní
rady č. 91/1991 Sb., o platových poměrech
soudců, státních notářů,
justičních a notářských čekatelů,
vyplývá též ze skutečnosti, že
dnem 31. 12. 1992 zanikají státní notářství
a dosavadní státní notáři se
stávají notáři (nositeli notářského
úřadu) podle zákona České národní
rady č. 58/1992 Sb., o notářích a
jejich činnosti (notářského řádu).
Není proto důvodů k tomu, aby zákon
upravující platové poměry soudců
a justičních čekatelů upravoval nadále
i platové poměry státních notářů
a notářských čekatelů.
Novela zákona České národní
rady č. 91/1991 Sb. též nově zakotvuje
platy soudců vojenských soudů a justičních
čekatelů těchto soudů.
Platové poměry soudců vojenských soudů
a justičních čekatelů těchto
soudů jsou dosud upraveny zákonem č. 51/1992
Sb., o platových poměrech soudců Nejvyššího
soudu ČSFR a soudců a justičních čekatelů
vojenských soudů. Výše platu soudců
vojenských soudů a justičních čekatelů
těchto soudů je shodná s výší
platů soudců a justičních čekatelů
podle zákona ČNR č. 391/1991 Sb.
Předpokládá se, že v České
republice bude vojenské soudnictví ještě
určitou dobu fungovat. Dnem zániku ČSFR by
soudci a justiční čekatelé vojenských
soudů zůstali bez zákonného nároku
na plat, neboť zákon č. 51/1992 Sb. nelze do
právního řádu samostatné České
republiky transformovat a navíc by tito soudci byli platově
znevýhodněni. Úpravu platových poměrů
těchto soudců by mělo připravit ministerstvo
obrany ČR, které však bude zřízeno
až s účinností od 1. 1. 1993 a nelze
tedy předpokládat, že by samostatná
zákonná úprava platů soudců
a justičních čekatelů vojenských
soudů mohla nabýt účinnosti dnem 1.
1. 1993.
Z těchto důvodů jsou platové nároky
soudců a justičních čekatelů
vojenských soudů ČSFR, kteří
se stanou dnem 1. 1. 1993 soudci nebo justičními
čekateli vojenských soudů České
republiky, obsaženy v návrhu tohoto zákona.
Cílem novelizace je konečně zpřesnění,
popřípadě doplnění některých
ustanovení zákona České národní
rady č. 91/1991 Sb., o platových poměrech
soudců, státních notářů,
justičních a notářských čekatelů,
na základě zkušeností získaných
při jeho uplatňování.
II. Zvláštní část:
K Čl. I:
K bodu 1:
Zákon České národní rady č.
91/1991 Sb., o platových poměrech soudců,
státních notářů, justičních
a notářských čekatelů (dále
jen"zákon") bude nově upravovat platové
poměry soudců vrchních soudů, které
budou, počínaje 1. 1. 1993, tvořit nový
článek soudní soustavy České
republiky. Nově bude též upravovat platy soudců
vojenských obvodových soudů a vyšších
vojenských soudů.
Naproti tomu se zřetelem na privatizaci notářství
k 1. 1. 1993 (na základě zákona České
národní rady č. 58/1992 Sb., o notářích
a jejich činnosti) nebude již zákon upravovat
platové poměry státních notářů
a notářských čekatelů.
Z toho důvodu se mění znění
úvodního ustanovení § 1 zákona,
který vymezuje okruh osob, na něž se zákon
vztahuje.
K bodu 2:
S ohledem na to, že zákon již nebude upravovat
platové poměry státních notářů,
je navrhována změna nadpisu nad § 2. Ze stejných
důvodů se v řadě dalších
ustanovení zákona vypouštějí
části textu, týkající se státních
notářů, vedoucích státních
notářů, notářských čekatelů
a státních notářství (viz body
3, 4, 6 až 10, 13 až 18, 20, 22, 24, 29 a 31).
K bodům 3 až 5:
Navrhovanou úpravou bude předsedům a místopředsedům
vrchních soudů a předsedům kolegií
a senátů těchto soudů zakotven nárok
na funkční příplatky. Totéž
se obdobně týká soudců vojenských
soudů.
Nově jsou řešeny platové poměry
předsedy a místopředsedy Nejvyššího
soudu České republiky. Je navrhováno, aby
jejich plat nebyl stanoven, jako je tomu podle platné právní
úpravy, pevným platem, ale aby se i jejich plat,
stejně jako je tomu u předsedů a místopředsedů
ostatních soudů, sestával ze základního
platu soudce a funkčního příplatku.
Touto úpravou bude důsledně promítnuto
i do platové úpravy odlišení jejich
soudcovské činnosti od výkonu státní
správy, oceňované samostatně funkčním
příplatkem.
Některé další náležitosti,
které odpovídají funkci předsedy Nejvyššího
soudu České republiky a jsou spojeny s jejím
výkonem (bezplatné používání
služebního vozidla a služební bytové
telefonní stanice), nejsou dosud založeny ani právním
předpisem, ani usnesením vlády České
republiky (jako v případě členů
vlády a generálního prokurátora České
republiky); proto se navrhuje jejich zakotvení v zákoně.
K bodu 6:
Ustanovení vedle nezbytného vypuštění
té úpravy, která se vztahovala na státní
notáře, a vymezení platové skupiny
soudců vrchních soudů, nově zakotvuje,
že základní plat soudce Nejvyššího
soudu bude stanoven jednotně pevnou částkou
a to bez ohledu na délku započitatelné praxe.
Vysoké nároky na výkon funkce soudce Nejvyššího
soudu kladené, kdy potřebné odborné
znalosti ověřené dlouholetou právní
praxí jsou již samy o sobě předpokladem
jmenování soudcem Nejvyššího soudu,
opodstatněně vedou k závěru, že
jejich základní plat není důvodné
vázat na platové stupně podle doby započitatelné
praxe.
Do příslušných platových stupňů
se zařazují i soudci vojenských soudů.
K bodu 7:
Snížení počtu platových stupňů
z dvanácti na osm umožní všem soudcům
včetně žen dosažení nejvyššího
platového stupně v přiměřeném
věku před vznikem nároku na starobní
důchod (podle dosavadní úpravy mohly soudkyně
dosáhnout dvanáctého platového stupně
pouze při výrazném překračování
věkové hranice stanovené pro vznik nároku
na starobní důchod).
K bodu 8:
Zákonem stanovená výše základních
platů soudců již neodpovídá ani
postavení soudní moci a soudce, principu soudcovské
nezávislosti, odpovědnosti soudce za jeho rozhodování,
náročnosti práce soudce a její neuropsychické
zátěži, ani vývoji cen a mezd.
To potvrzují mj. také výsledky průzkumu
provedeného Institutem pro kriminologii a sociální
prevenci, podle nichž převážná
část nejen soudců, ale i reprezentantů
jiných právnických profesí a studentů
právnických fakult spatřuje právě
v neadekvátním odměňování
soudců jednu z hlavních příčin
odchodu soudců z jejich funkcí a malého zájmu
o soudcovskou profesi, a tedy i jednu z hlavních příčin
zcela nedostatečného personálního
obsazení soudů a s ním spojených vážných
problémů ve výkonu soudnictví.
K bodu 12:
Navrhovanou úpravou se sjednocuje úprava doby započitatelné
praxe soudců v těchto případech se
zápočtem délky vojenské základní
(náhradní) služby, civilní služby
a mateřské a další mateřské
dovolené zaměstnanců orgánů
státní správy (§ 5 odst. 1 písm.
c) a d) nařízení vlády ČR č.
53/1992 Sb., o platových poměrech zaměstnanců
orgánů státní správy, některých
dalších orgánů a obcí). U soudců
vojenských soudů se započítávají
též doby uvedené v písm. c).
K bodu 13:
Úprava má zamezit tomu, aby v důsledku zápočtu
doby započitatelné praxe podle § 5 odst. 4,
postoupil do vyššího platového stupně
soudce, aniž by alespoň v základním
rozsahu funkci soudce skutečně vykonával.
Navrhuje se proto jako podmínku pro postoupení do
třetího platového stupně stanovit
skutečný výkon funkce nejméně
po dobu tří let.
K bodu 14:
Úprava výše funkčních příplatků
vedoucích funkcionářů soudů
reaguje na vysoké nároky na jejich řídící
práci a na platovou úpravu provedenou zákonem
č. 43/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní
pohotovost v rozpočtových a v některých
dalších organizacích a orgánech, a souvisejícími
předpisy. Nově jsou navrhovány funkční
příplatky předsedy a místopředsedy
Nejvyššího soudu České republiky
a dále předsedy a místopředsedy vrchních
soudů a předsedů kolegií a senátů
těchto soudů.
Změna ve stanovení skupin okresních (obvodních)
soudů podle jejich velikosti, na něž se váže
různá výše funkčního příplatku,
lépe odpovídá současné struktuře
soudní soustavy České republiky.
Tato úprava se navrhuje též v oblasti vojenského
soudnictví.
K bodu 15:
Navrhované zpřesnění, které
zdůrazňuje vazbu nároku na příplatek
na skutečný výkon funkce školitele,
vychází z dosavadních zkušeností
s aplikací zákona.
K bodu 17:
Zejména se zřetelem na připravovaný
systém odměňování státních
funkcionářů se zakládá nárok
na další plat nejen za kalendářní
rok, ale za každé pololetí kalendářního
roku (13.a 14. plat). Doba skutečného výkonu
soudcovské funkce v jednotlivých pololetích,
která je podmínkou pro vznik nároku na další
plat za toto období, je stanovena na tři měsíce.
Zároveň ses ohledem na dosavadní zkušenosti
s aplikací zákona zpřesňuje znění
tohoto ustanovení tak, aby všechny podmínky
vzniku nároku na další plat a jeho výplaty
byly stanoveny jednoznačným způsobem přímo
v zákoně.
Navrhuje se jednoznačně zakotvit, že nárok
na další plat má i soudce, který byl
dočasně přidělen k využití
zkušeností k ministerstvu spravedlnosti České
republiky, Úřadu vlády České
republiky nebo Kanceláři ČNR, neboť
není důvodné v těchto případech
neumožnit zápočet výkonu této
činnosti. Rovněž tak účel a povaha
dovolené na zotavenou, která patří
neoddělitelně k soustavné pracovní
činnosti, odůvodňuje zápočet
doby dovolené na zotavenou do doby skutečného
výkonu funkce soudce rozhodné pro vznik nároku
na další plat.
K bodu 19:
Navrhované doplnění reflektuje současný
výrazně nepříznivý stav v personálním
obsazení soudů zejména v některých
regionech a zásadu, že soudce může být
dočasně přidělen k výkonu soudcovské
činnosti u jiného soudu pouze se svým souhlasem
(srov. § 41 zákona č. 35/1991 Sb., o soudech
a soudcích, ve znění pozdějších
předpisů). Jde o to, aby byli soudci zvláštním
příplatkem motivováni k vyslovení
souhlasu k dočasné výpomoci při výkonu
soudnictví u jiného soudu a aby jim takto byly kompenzovány
některé negativní dopady dočasného
přidělení do jejich pracovního, osobního
a rodinného života.
K bodu 21:
Navržená úprava souvisí s novou úpravou
platu předsedy a místopředsedy Nejvyššího
soudu České republiky. Bude-li soudce zastupovat
předsedu nebo místopředsedu Nejvyššího
soudu České republiky, bude mu náležet
příplatek za zastupování podle §
11 odst. 1.
K bodu 23:
Zavedení institutu mimořádných odměn
reaguje na obdobnou úpravu provedenou zákonem č.
43/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní
pohotovost v rozpočtových a v některých
dalších organizacích a orgánech, a předpisy
souvisejícími a umožňuje ocenit mimořádné
aktivity soudců při činnostech mimo rámec
vlastního výkonu funkce soudce (např. při
jejich účasti na legislativních pracích,
při plnění některých úkolů
na základě ustanovení § 20 odst. 3 zákona
České národní rady č. 36/1991
Sb., o některých opatřeních v soudnictví,
o volbách přísedících, jejich
zproštění a odvolání z funkce
a o státní správě soudů České
republiky, apod.).
Zároveň se touto úpravou nahrazuje dříve
platná úprava provedená vyhláškou
č. 59/1975 Sb.
K bodům 25 a 27:
U soudců vojenských soudů se zakotvují
nároky na jejich peněžní a naturální
náležitosti.
K bodu 26:
Navržená úprava souvisí s novou úpravou
platu předsedy a místopředsedy Nejvyššího
soudu České republiky.
K bodům 28 až 30:
Navrhovaná úprava výše základních
platů justičních čekatelů zabezpečuje
úměrné relace jejich platů k platům
soudců a vytváří předpoklady
k výraznější motivaci k zájmu
o práci soudce, a to zejména u absolventů
právnických fakult.
K bodům 32 a 33:
Odlišný charakter příplatků upravených
v ustanoveních § 6 a 7, úzce spjatých
se základním platem a vznikem nároku na přiznání
platových stupňů (§ 16 odst. 1 zákona),
a příplatků upravených v ustanoveních
§ 8 a 10 odst. 3, jakož i zájem o zpřesnění
dosavadní úpravy vyžadují odlišit
též vznik nároku na tyto příplatky
tak, aby příplatky za výchovu čekatelů
a při dočasném přidělení
soudce byly přiznávány pouze za dobu skutečného
výkonu těchto činností.
K Čl. II:
Toto přechodné ustanovení pamatuje na stav,
který vznikne realizací již schválené
privatizace státních notářství.
Dosavadní státní notáři, kteří
s tím vysloví souhlas, se stanou notáři
ve smyslu zákona České národní
rady č. 58/1992 Sb., o notářích a
jejich činnosti (notářského řádu),a
ze zákona zanikne uplynutím dne 1. ledna 1993 jejich
pracovní poměr u krajských soudů.
K Čl. III:
Dnem 1.ledna 1993 budou nově konstituovány vrchní
soudy. Je proto potřebné k témuž datu
upravit platové poměry soudců tohoto soudu.
Rovněž vojenské soudy se dnem 1. ledna 1993
stanou soudy České republiky a je proto nutno upravit
platové poměry jejich soudců. Současně
tímto dnem zanikají státní notářství
a pozbývá proto důvodnosti zákonná
úprava platových poměrů státních
notářů a notářských
čekatelů. Z těchto důvodů se
navrhuje účinnost dnem 1. ledna 1993.
III. Dopad na státní rozpočet:
Pokud by se vycházelo z nynějších skutečných
počtů soudců a justičních čekatelů
(podle stavu k 1. 10. 1992 celkem 1.897 soudců a justičních
čekatelů), vyžádala by si realizace
navrhované úpravy zvýšení rozpočtových
prostředků státního rozpočtu
České republiky v kapitole 336 Ministerstvo spravedlnosti
České republiky v neinvestičních výdajích
minimálně celkem o 161 544 tis. Kčs ročně
(z toho: ve mzdových prostředcích o 158 376
tis.Kčs, jako příděl do FKSP o 3 168
tis.Kčs); tyto počty však zdaleka nevyjadřují
objektivní potřebu soudců a justičních
čekatelů.
Při naplnění počtů soudců
a justičních čekatelů plánovaných
pro rok 1993 (celkem 2.869 soudců a justičních
čekatelů) by si realizace navrhované úpravy
vyžádala zvýšení uvedených
rozpočtových prostředků celkem o 261
745 tis. Kčs, tj. o 100 201 tis. Kčs více
(z toho: ve mzdových prostředcích o 256 613
tis.Kčs, jako příděl do FKSP o 5 132
tis.Kčs).
Podle zkušeností nelze předpokládat,
že se v průběhu roku 1993 podaří
dosáhnout plánovaných počtů
soudců a justičních čekatelů,
rozhodně však budou jejich počty v roce 1993
vyšší než počty nynější.
Z toho důvodu lze usuzovat, že bude realizace navrhované
úpravy spojena v roce 1993 se zvýšením
neinvestičních výdajů o cca 200 mil.Kčs.
Pokud jde o soudce a justiční čekatele vojenských
soudů, realizace navrhované úpravy by si
vyžádala částku 8,5 milionů Kčs
ročně, neboť je nutno vycházet z toho,
že platy soudců vojenských soudů a justičních
čekatelů těchto soudů byly dosud hrazeny
z rozpočtu federálního ministerstva obrany,
tedy z rozpočtu federace. S částkou 8,5 milionů
Kčs bude nutno počítat v rozpočtu
ministerstva obrany České republiky.