ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VII. volební Období

216

VLÁDNÍ NÁVRH

Zákon

České národní rady ze dne ......,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 91/1991 Sb., o platových poměrech soudců, státních notářů, justičních a notářských čekatelů

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 91/1991 Sb., o platových poměrech soudců, státních notářů, justičních a notářských čekatelů, se mění a doplňuje takto:

1. § 1 včetně nadpisu zní:

"§ 1

Úvodní ustanovení

Tento zákon upravuje platové poměry soudců okresních a krajských soudů, vojenských obvodových soudů, vyšších vojenských soudů, vrchních soudů, Nejvyššího soudu České republiky a justičních čekatelů (dále jen "čekatel")."

2. Nadpis nad § 2 zní: "Plat soudců".

3. V § 2 odst. 1 se vypouštějí slova "a státním notářům" a za slovy "platového stupně" se doplňují slova "nestanoví-li tento zákon jinak,".

4. § 2 odst. 2 zní:

"(2) Předsedům a místopředsedům okresních,vojenských obvodových, krajských, vyšších vojenských a vrchních soudů, předsedovi a místopředsedovi Nejvyššího soudu České republiky, předsedům senátů a soudcům krajských soudů a vyšších vojenských soudů, kteří rozhodují jako samosoudci, předsedům kolegií a senátů vrchních soudů a Nejvyššího soudu České republiky náleží též funkční příplatek."

5. § 2 odst. 3 zní:

"(3) Předseda Nejvyššího soudu České republiky má právo na

a) bezplatné používání služebního vozidla,

b) bezplatné používání služební bytové telefonní stanice.".

6. § 3 odst. 1 zní: "(1) Soudci okresních soudů a vojenských obvodových soudů se zařazují do platové skupiny I, soudci krajských soudů a vyšších vojenských soudů do platové skupiny II a soudci vrchních soudů do platové skupiny III; soudcům Nejvyššího soudu České republiky náleží pevný základní plat.".

7. V § 3 odst. 2 se slova "a státní notáři" nahrazují slovy "okresních, vojenských obvodových, krajských, vyšších vojenských a vrchních soudů"; slovo "dvanácti" se nahrazuje slovem "osmi".

8. § 4 včetně nadpisu zní:

"§ 4

Základní plat

(1) Základní plat v jednotlivých platových skupinách a platových stupních činí měsíčně Kčs:

I
II
III
1. do ukončení5. roku praxe 9.5009.5009.500
2. od počátku6. roku praxe 11.00011.00011.000
3. od počátku9. roku praxe 12.600013.00013.000
4. od počátku12. roku praxe 13.60014.20014.600
5. od počátku15. roku praxe 14.60015.20016.200
6. od počátku18. roku praxe 15.20016.20017.200
7. od počátku21. roku praxe 15.60016.60017.600
8. od počátku24. roku praxe 16.00017.00018.000

(2) Soudci Nejvyššího soudu České republiky náleží pevný základní plat ve výši 22.000 Kčs měsíčně.".

9. V § 5 odst. 1 písm. c) se vypouštějí slova "nebo státním notářem".

10. V § 5 odst. 2 se vypouštějí slova "nebo státní notář".

11. V § 5 odst. 3 se za slova "České republiky" doplňují slova "a u soudců vojenských soudů ministr obrany České republiky".

12. § 5 odst. 4 zní:

"(4) Do doby započitatelné praxe podle odstavce l se započítávají také

a) doba výkonu vojenské základní (náhradní) služby v rozsahu zvláštním zákonem stanovené doby a civilní služby v rozsahu nejvýše osmnácti měsíců, jakož i doba mateřské a další mateřské dovolené, nejvýše však v celkovém rozsahu šesti let,

b) doba jiné omluvené nepřítomnosti v práci nepřesahující tři měsíce v kalendářním roce,

c) u soudců vojenských soudů též všechny doby vykonané ve služebním poměru vojáka z povolání nebo v obdobném služebním poměru,pokud již nebyly započteny podle odstavce 1.".

13. § 5 odst. 5 zní:

"(5) Soudce může postoupit do třetího platového stupně, jen vykonával-li skutečně funkci podle odstavce 1 písm. b) nejméně po dobu tří let, do níž se nezapočítávají doby uvedené v odstavci 4.".

14. § 6 včetně nadpisu zní:

"§ 6

Funkční příplatek

(1) Funkční příplatek náleží:

a) předsedovi okresního soudu a předsedovi vojenského obvodového soudu s nejvýše 14 senáty ve výši 2.000 Kčs měsíčně, s 15 až 310 senáty ve výši 2.500 Kčs měsíčně a s více než 30 senáty ve výši 3.000 Kčs měsíčně,

b) místopředsedovi okresního soudu a místopředsedovi vojenského obvodového soudu s nejvýše 14 senáty ve výši 1.000 Kčs měsíčně, s 15 až 30 senáty ve výši 1.400 Kčs měsíčně a s více než 30 senáty ve výši 1.600 Kčs měsíčně

c) předsedovi krajského soudu a předsedovi vyššího vojenského soudu ve výši 4.000 Kčs měsíčně,

d) místopředsedovi krajského soudu a místopředsedovi vyššího vojenského soudu ve výši 2.500 Kčs měsíčně,

e) předsedovi senátu krajského soudu a předsedovi senátu vyššího vojenského soudu ve výši 1.200 Kčs měsíčně,

f) soudci krajského soudu a soudci vyššího vojenského soudu, který rozhoduje jako samosoudce, ve výši 800 Kčs měsíčně,

g) předsedovi vrchního soudu ve výši 5.000 Kčs měsíčně,

h) místopředsedovi vrchního soudu ve výši 3.500 Kčs měsíčně,

i) předsedovi kolegia vrchního soudu ve výši 2.500 Kčs měsíčně,

j) předsedovi senátu vrchního soudu ve výši 1.600 Kčs měsíčně,

k) předsedovi Nejvyššího soudu České republiky ve výši 6.000 Kčs měsíčně,

l) místopředsedovi Nejvyššího soudu České republiky ve výši 4.000 Kčs měsíčně,

m) předsedovi kolegia Nejvyššího soudu České republiky ve výši 3.000 Kčs měsíčně,

n) předsedovi senátu Nejvyššího soudu České republiky ve výši 2.000 Kčs měsíčně.

(2) V případě souběhu náleží soudci pouze ten funkční příplatek, který je pro něho výhodnější.".

15. V § 7 se vypouštějí slova "a státním notářům státních notářství".

16. V § 8 se vypouštějí slova "a státním notářům" a slova "nebo státní notář"; v první větě se za slovo "dobu" vkládá slovo "skutečného".

17.§ 9 včetně nadpisu zní:

"§ 9

Další plat

(1) Soudci mají v každém pololetí kalendářního roku, v němž skutečně vykonávali práci v této funkci nejméně po dobu tří měsíců, nárok na další plat, a to ve výši platu stanoveného podle § 3, 4, 6 až 8 a § 10 odst. 3 za měsíc červen a listopad, popřípadě prosinec (odstavec 4), a zanikne-li jejich funkce soudce dříve, ve výši platu za poslední kalendářní měsíc před zánikem funkce.

(2) Do doby skutečného výkonu funkce podle odstavce 1 se započítává doba dočasného přidělení soudce podle zvláštních předpisů [§ 41 odst. 2 písm. a) zákona č. 35/1991 Sb., o soudech a soudcích, ve znění pozdějších předpisů] a doba dovolené na zotavenou.

(3) Další plat podle odstavce 1 je splatný ve výplatním termínu stanoveném pro výplatu platu za měsíc červen a listopad.

(4) Vznikne-li nárok na další plat podle odstavce l ve druhém pololetí roku až v prosinci, je tento plat splatný ve výplatním termínu stanoveném pro výplatu platu za měsíc prosinec.".

18. V § 10 odst. 2 se vypouštějí slova "nebo státní notář přeložen" a slova "nebo státního notáře".

19. § 10 se doplňuje odstavcem 3, který zní:

"(3) Soudci, který je dočasně přidělen k jinému soudu, než ke kterému byl přidělen k výkonu funkce, náleží vedle náhrad stanovených zvláštním předpisem [Zákon č. 19/1992 Sb., o cestovních náhradách.] příplatek ve výši

a) 2.000 Kčs měsíčně, je-li soudce v souvislosti s dočasným přidělením ubytován v místě sídla soudu dočasného přidělení;

b) 1.000 Kčs měsíčně v ostatních případech.".

20. V § 11 odst. 1 se vypouštějí slova "nebo státní notář na příkaz předsedy krajského soudu" a slova "nebo státního notáře".

21. V § 11 se vypouští odstavec 2; dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 2.

22. V § 11 odst. 2 se vypouštějí slova "nebo státního notáře"

23. Za § 11 se vkládá nový § 11a, který včetně nadpisu zní:

"§ 11a

Odměny

Soudcům lze poskytovat odměny

a) za úspěšné splnění mimořádných úkolů, které nejsou spojeny s jejich rozhodovací činností [Např.§ 20 odst. 3 zákona ČNR č. 36/1991 Sb., o některých opatřeních v soudnictví, o volbách přísedících, jejich zproštění a odvolání z funkce a o státní správě soudů České republiky, ve znění pozdějších předpisů],

b) k ocenění pracovních zásluh při dovršení padesáti let věku nebo při prvním skončení pracovního poměru po přiznání invalidního důchodu nebo po nabytí nároku na starobní důchod.".

24.V § 12 se vypouštějí slova "a státních notářů".

25. V § 14 odst. 1, poslední větě, se tečka nahrazuje čárkou a doplňují se slova "u soudců vojenských soudů též i o peněžité dávky, na které má v tomto období nárok podle zvláštního předpisu [Díl VIII, § 33 zákona č. 6/1959 Sb., o některých služebních poměrech vojáků, ve znění pozdějších předpisů] při propuštění ze služebního poměru vojáka z povolání.".

26. V § 14 odst. 2 se vypouštějí slova "anebo v níž mu náležel pevný plat (§ 2 odst. 3),".

27. Za § 14 se vkládá nový § 14a, který zní:

"§ 14a

Soudci vojenského kolegia Nejvyššího soudu České republiky a soudci a justiční čekatelé vojenských soudů mají nárok též na peněžní a naturální náležitosti podle zvláštního předpisu.[Část první zákona č. 80/1992 Sb., o hmotném zabezpečení vojáků a žáků škol ozbrojených sil a jejich odpovědnosti za škodu]".

28. V § 15 odst. 1 písm. a) se částka "3.500 Kčs" nahrazuje částkou "5.000 Kčs".

29. V § 15 odst. 1 písm. b) se částka "4.500 Kčs" nahrazuje částkou "6.000 Kčs" a vypouštějí se slova "nebo státního notáře".

30.§ 15 odst. 3 zní:

"(3) Ustanovení § 7, 11a, 12 a 13 platí pro čekatele obdobně.".

31. V § 16 odst. 1 se vypouštějí slova "nebo státnímu notáři".

32. V § 16 odst. 2 se slova "podle § 6, 7 a 8" nahrazují slovy "podle § 6 a 7".

33. § 16 se doplňuje odstavcem 3, který zní:

"(3) Příplatky podle § 8 a 10 odst. 3 náležejí ode dne, ve kterém došlo ke skutečnosti, která zakládá na tyto příplatky nárok. Pokud tímto dnem není první pracovní den v kalendářním měsíci, přísluší v tomto měsíci poměrná část příplatku.".

Čl. II

Pokud státní notář vysloví souhlas s tím, aby se stal notářem [§ 110 odst. 1 zákona ČNR č. 58/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád)], jeho pracovní poměr zanikne uplynutím dne 1. ledna 1993.

Čl. III

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1993.

Důvodová zpráva

1. Obecná část:

Jednou ze stěžejních příčin, jež narušují proces upevňování soudní moci a její nezávislost i její schopnost úspěšně vykonávat ústavní funkce soudnictví, je zcela nedostatečné personální obsazení soudů. Stále více se prohlubuje rozpor mezi objektivní potřebou soudců, odpovídající značnému rozšiřování pravomoci soudů a rychlému růstu některých tradičních a hlavně nových soudních agend, a skutečnými počty soudců, klesajícími v důsledku jejich pokračujícího odchodu z justice převážně do soukromopodnikatelské sféry. Vzniká kritický stav, kdy soudy nemohou dát účastníkům řízení v rozumné době (bez průtahů) odpověď na jimi uplatněné nároky, garantovat práva a svobody občanů a chránit je před negativními společenskými jevy. Nepříznivé důsledky tohoto stavu dopadají na občany, na celou společnost i na soudy samotné, když podlamují jejich úsilí o obnovu a posílení důvěry veřejnosti v jejich činnost.

Pro ilustraci lze uvést, že v současné době pracuje u soudů České republiky jen 1.519 soudců. Přitom jejich minimální potřeba, stanovená pro rok 1992, činí 2.209 (takže chybí 690, tj. cca 30% soudců: u okresních a obvodních soudů 383, u krajských a krajských obchodních soudů 273 a u Nejvyššího soudu České republiky 34); v roce 1993 bude potřeba soudců ještě vyšší.U některých soudů již klesl počet soudců natolik, že je reálně ohrožen chod soudu; zvlášť citelně se to projevuje na trestním a obchodním úseku soudnictví.

Tato situace ve výkonu soudnictví vyžaduje realizaci rozhodných a účinných opatření v oblasti personální, legislativní a materiálně technické, mezi nimi i zvýšení úrovně odměňování soudců a justičních čekatelů cestou novelizace zákona České národní rady č. 91/1991 Sb., o platových poměrech soudců, státních notářů, justičních a notářských čekatelů. Jakkoli byla cit. platová úprava v době svého přijetí přínosem (na jejím základě došlo k zvýšení průměrného platu soudců okresních a obvodních soudů na 7.843 Kčs a soudců krajských soudů na 8.931 Kčs), nezabránila odchodu dalších soudců z jejich funkcí (jen v době od 1. 10. 1991 do 31. 7. 1992 se vzdalo svých funkcí 161 soudců). Navíc v důsledku pozdějších změn mzdových a cenových relací přestala být motivační a platové ohodnocení práce soudce se v kontextu uvedených změn znovu ukazuje jako výrazně nedostatečné. Nevyjadřuje náročnost práce soudce a přípravy na ni, ani vysokou osobní odpovědnost soudce za jeho rozhodnutí a nekoresponduje v potřebné míře s právem občana na nezávislého soudce, soustředěného pouze na výkon jeho funkce, jemuž je a musí být plat jediným zdrojem jeho příjmu. Nereaguje také na vysokou nabídku právnických míst s možností dosažení podstatně vyšších a snazších výdělků a nezvyšuje zájem absolventů vysokoškolského právnického studia o soudcovskou profesi.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP