K bodu 4
Jedná se o legislativně technickou úpravu.
K bodu 5 až 9
Upřesňuje se osobní rozsah důchodového
zabezpečení ve vazbě na jiné právní
předpisy. U členů družstev se vychází
z úpravy pracovních vztahů podle obchodního
zákoníku. Společníci společnosti
s ručením omezeným a komanditisté
komanditních společností, pokud vykonávají
pro společnost práci mimo pracovněprávní
vztah a jsou za tuto práci odměňováni,
se nebudou považovat za osoby samostatně výdělečně
činné, ale za samostatnou skupinu účastnou
důchodového zabezpečení, což
odpovídá i nové úpravě nemocenského
pojištění. Dále se zpřesňuje
okruh příslušníků ozbrojených
bezpečnostních sborů a služeb. Dále
se reaguje na to, že pojem pracovního úrazu
je od 1. 1. 1993 zúžen, což se odráží
i v okruhu osob, které byly zabezpečeny jen pro
případ a na základě pracovního
úrazu; přitom se též přihlíží
k tomu, že tyto osoby neplatí pojistné na sociální
zabezpečení.
K bodu 10 a 31
Ze systému dávek důchodového zabezpečení
se vypouští lázeňská péče,
která bude součástí zdravotního
pojištění.
K bodu 11 až 17
Zpřesňuje se hodnocení dob zaměstnání
v návaznosti na jiné právní úpravy
a na úpravu účasti na důchodovém
zabezpečení; jde zejména o členství
v družstvu, činnost společníků
společnosti s ručením omezeným a službu
v ozbrojených silách. U osob samostatně výdělečně
činných se, obdobně jako u zaměstnanců,
stanoví, že předpokladem hodnocení doby
jako zaměstnání pro účely důchodového
zabezpečení je účast na nemocenském
pojištění.
K bodu 18
V návaznosti na novou daň z příjmů
a na zákon o pojistném na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti se stanoví,
co se rozumí hrubým výdělkem pro účely
stanovení průměrného měsíčního
výdělku po 31. prosinci 1992. Vychází
se přitom z vyměřovacího základu
pro stanovení pojistného. Okruh hrubých výdělků
před 1. lednem 1993 se nemění.
K bodu 19
Vypouští se časové omezení v
§ 19 odst. 1 u definice pracovního úrazu (které
bylo vloženo zákonem č. 235/1992 Sb. ve vazbě
na zrušení pracovních kategorií), podle
něhož se pracovní úrazy hodnotily jen
do 31. prosince 1992. Po zrušení pracovních
kategorií od 1. 1. 1993 by toto omezení negativně
dopadlo na občany, kteří se stali invalidní
nebo částečně invalidní následkem
pracovního úrazu a nezískali potřebnou
dobu zaměstnání pro nárok na důchod.
K bodu 20 až 22
Vzhledem k tomu, že od 1. 1. 1993 již nebude srážena
daň ze mzdy, řeší se stanovení
nejvyšší procentní výměry
starobního a invalidního důchodu. Protože
důchody vyměřované v roce 1993 budou
vycházet z výdělků dosahovaných
v roce 1992 a v předcházejících letech,
které byly daněny daní ze mzdy, navrhuje
se, aby pro tyto důchody platila dosavadní úprava.
Pokud by se však v roce 1993 vycházelo z rozhodného
období, které by zahrnovalo rok 1993, přihlíželo
by se již k novému daňovému zatížení
a k placení pojistného; přitom se vychází,
tak jako dnes, z toho, že pro tyto účely občan
nevyživuje žádné osoby.
K bodu 23
V definici částečné invalidity se
opouští kritérium posuzování
schopnosti výkonu stejně nebo méně
kvalifikovaného zaměstnání, což
v důsledku zrušení jednotlivých mzdových
předpisů, které stanovily příslušné
kvalifikační požadavky, již je v praxi
obtížné. Místo toho se stanoví,
že schopnost výkonu zaměstnání
za zvlášť ulehčených pracovních
podmínek se bude vztahovat i k méně kvalifikovanému
zaměstnání, což je určité
rozšíření, které je pro občana
výhodnější, a schopnost k výkonu
jiného než dosavadního zaměstnání
se bude posuzovat nikoliv ve vazbě na nižší
kvalifikaci, ale s přihlédnutím k zaměstnání
kladoucímu podstatně menší požadavky
na fyzické nebo psychické schopnosti. Dále
se upouští od členění částečné
invalidity podle kvalifikace do dvou skupin (písmeno a)
a b)), což v posudkové praxi činilo často
problémy.
K bodu 24 až 26, 31, 37 a 39
Jedná se o legislativní úpravy.
K bodu 27 až 29, 32, 34 až 36
V návaznosti na novou připravovanou úpravu
úhrad za pobyt v ústavních zařízeních
se ruší ustanovení, která omezovala
výplatu důchodu v těchto případech;
při pobytu v ústavu bude náležet plný
důchod, z kterého bude občan platit přímo
úhradu, a to ve výši diferencované podle
kvality služeb. Zároveň se zaručuje
minimální zůstatek důchodu či
jiného příjmu. Dále se vzhledem ke
zdravotnímu pojištění uvolňuje
výplata důchodu v případech, kdy byla
omezena při pobytu v psychiatrické léčebně
a léčebně pro dlouhodobě nemocné.
K bodu 30
Úprava vyplývá ze změny kompetencí.
K bodu 38
§ 145a
Stanoví se vztah k obecným předpisům
nemocenského pojištění. Pokud tento
zákon nestanoví odchylky, platí obecná
úprava nemocenského pojištění
zaměstnanců.
Ke změně proti dosavadní úpravě
dochází u osob samostatně výdělečně
činných a spolupracujících osob, které
nemají na území České republiky
trvalý pobyt. Tyto osoby nebudou podléhat sociálnímu
zabezpečení, pokud ovšem mezistátní
úmluva nestanoví jinak. Uzavření takové
úmluvy se předpokládá i se Slovenskou
republikou, takže občané Slovenské republiky,
kteří na území České
republiky budou vykonávat samostatnou výdělečnou
činnost, budou nemocensky a důchodově pojištěni
v České republice a dávky z tohoto pojištění
se jim budou případně zasílat i do
místa trvalého bydliště ve Slovenské
republice.
§ 145b
Pojištění osoby samostatně výdělečně
činné vzniká dnem, v němž zahájila
samostatnou výdělečnou činnost. Tento
den uvede na přihlášce k pojištění.
Povinnému pojištění podléhá
vždy v roce zahájení činnosti; pojistné
lze však platit z minimálního vyměřovacího
základu. Upravuje se účast na pojištění
v následujícím roce, a to se zřetelem
na datum zahájení činnosti; byla-li činnost
zahájena po 30. září, nebude se k
těmto příjmům přihlížet,
neboť objektivně neukazují na rozsah samostatné
výdělečné činnosti.
§ 145c
Nově se vymezují podmínky účasti
osob samostatně výdělečně činných
a spolupracujících osob na nemocenském pojištění,
a to tak, že se stanoví, v kterých případech
nejsou účastny nemocenského pojištění.
Zvyšuje se hranice příjmu ze samostatné
výdělečné činnosti, která
zakládá povinné pojištění,
a to z 9.600 Kčs ročně na dvanáctinásobek
minimální mzdy za kalendářní
rok. Občané, kteří dosahují
nízkých příjmů, t. j. pod uvedenou
hranici, např. i z důvodu, že vykonávají
samostatnou výdělečnou činnost vedle
svého zaměstnání nebo jsou poživateli
důchodu, nemusí z tohoto příjmu platit
pojistné na sociální pojištění
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti.
Pokud se však osoba samostatně výdělečně
činná odhlásila z pojištění
a zaplatila pojistné, zůstává její
pojištění zachováno (pojistné
se nevrací), i když dosáhla v rozhodném
období nižšího než stanoveného
příjmu.
§ 145d
V tomto ustanovení se řeší dopad přerušení
výkonu samostatné výdělečné
činnosti na trvání pojištění.
Rozlišuje se, zda k přerušení došlo
z "moci úřední", to znamená,
že občanovi je pozastaven výkon samostatné
výdělečné činnosti, či
k přerušení došlo z jiných důvodů.
Při pozastavení činnosti ani občan
ani nikdo jiný v jeho prospěch (např. spolupracující
osoba,zaměstnanci) nemůže činnost vykonávat.
Po dobu pozastavení výkonu činnosti je osoba
samostatně výdělečně činná
vyňata z pojištění a je povinna se z
tohoto pojištění odhlásit. V ostatních
případech, kdy přerušuje svou činnost
z důvodu péče o dítě, výkonu
vojenské nebo civilní služby, nebo z jiných
vážných dlouhodobých důvodů,
se může, avšak také nemusí odhlásit
z pojištění, a to bez ohledu na to,zda výdělečná
činnost je či není nadále vykonávána.
§ 145e
V tomto ustanovení jsou taxativně uvedeny důvody
zániku pojištění osoby samostatně
výdělečně činné. Jde
o případy, kdy občan přestal natrvalo
vykonávat samostatnou výdělečnou činnost
(zaniklo jeho oprávnění k této činnosti
anebo prohlásil, že tuto činnost již nebude
vykonávat, pokud jde o činnosti, k jejichž
výkonu není třeba oprávnění).
Pojištění také zaniká dnem podání
odhlášky, jestliže výkon činnosti
se přerušuje na dobu aspoň 12 měsíců.
§ 145f
Řeší se vynětí a zánik
pojištění u spolupracujících
osob tak, že jejich účast vždy závisí
na účasti osoby samostatně výdělečně
činné.
§ 145g
Z nemocenského pojištění nebude náležet
již lázeňská péče, stejně
jako je tomu u zaměstnanců. Jinak se rozsah dávek,
poskytovaných z nemocenského pojištění
osob samostatně výdělečně činných,
oproti dosavadní úpravě nemění.
§ 145h
U osob samostatně výdělečně
činných zůstává pro nárok
na dávky nemocenského pojištění
zachována podmínka zaplacení pojistného
za celou dobu trvání pojištění,
včetně měsíce, za který dávka
náleží. Upustilo se však od podmínky,
že pojistné musí být zaplaceno včas.
Pokud dlužné pojistné bude zaplaceno do jednoho
roku od splnění ostatních podmínek
pro nárok na dávku, dávka se po doplacení
pojistného přizná. Podle předpisů
upravujících placení pojistného je
již možno vymáhat dlužné pojistné,
včetně penále, a ukládat pokuty za
neplacení pojistného včas. Proto další
sankce, t. j. ztráta nároku na dávku při
nezaplacení pojistného včas, je již
neodůvodněná. Zároveň se stanoví,
v kterých případech se nevyžaduje zaplacení
za dobu, po kterou se dávka poskytuje.
§ 145i
Přídavky na děti, podpora při narození
dítěte a pohřebné náleží
vždy jen jednou, i když občan vykonává
více činností (zaměstnání),
z nichž každá zakládá samostatně
účast na nemocenském pojištění
(zabezpečení). Proto se stanoví, že
z nemocenského pojištění osob samostatně
výdělečně činných tyto
dávky nenáleží, pokud náleží
podle jiných předpisů o nemocenském
zabezpečení.
§ 145j - § 145k
Tato ustanovení obsahují odchylky od úpravy
v nemocenském pojištění, týkající
se nároku na dávky a jejich poskytování.
U dávek, nahrazujících ušlý příjem,
je u osob samostatně výdělečně
činných podmínkou nároku na tyto dávky,
že po dobu, za kterou se poskytují, nevykonávají
samostatnou výdělečnou činnost. U
zaměstnanců je podmínkou pro nárok
na tyto dávky, že za dobu jejich poskytování
jim nenáleží příjem (mzda nebo
plat).
Rozhodným obdobím pro stanovení vyměřovacího
základu u osob samostatně výdělečně
činných zůstává i nadále
kalendářní rok.
Nemocenské bude náležet jako dosud od prvního
kalendářního dne pracovní neschopnosti.
K bodu 40
Doplňují se potřebná zmocňovací
ustanovení k vydání nebo změně
prováděcích předpisů, která
byla v roce 1991 federálními předpisy z kompetenčních
důvodů zrušena; již od 1. 1. 1993 je třeba
v návaznosti na změny prováděné
tímto zákonem novelovat prováděcí
vyhlášku k zákonu o sociálním
zabezpečení.
Zákon č. 46/1991 Sb., o zvyšování
důchodů, stanovil též podmínky
a způsob pravidelného zvyšování
důchodů. Zvýšení důchodů
přitom vázal na splnění stanoveného
procentního růstu buď životních
nákladů nebo průměrné mzdy.
Druhý ukazatel, t. j. růst průměrné
mzdy, však není vymezen obdobím, za které
se růst sleduje, a tím vznikají v praxi problémy,
neboť v rámci kalendářního roku
dochází k různým výkyvům
(např. nejvyšší průměrná
mzda bývá v prosinci, zatímco v lednu následujícího
roku zpravidla zase poklesne). Proto se navrhuje vypustit ze zákona
hledisko růstu průměrných mezd a zvyšování
důchodů důsledně vázat na růst
životních nákladů.
K bodu 1 až 3
Navrhuje se zrušit § 75 odst. 3 zákoníku
práce, který zakazuje vedoucímu organizace
a vedoucím pracovníkům v jeho přímé
řídící působnosti vykonávat
výdělečnou činnost, která je
shodná s předmětem činnosti organizace,
v níž jsou zaměstnáni. Tato nezbytná
úprava reaguje na naléhavé potřeby
praxe, neboť se ukazuje, že stanovení zákazu
výkonu výdělečné činnosti,
která je shodná s předmětem činnosti
organizace, pro vedoucí organizací a vedoucí
pracovníky v jejich přímé řídící
působnosti je brzdícím činitelem privatizace
v některých odvětvích, například
ve zdravotnictví. Vedoucím pracovníkům
tak bude umožněna výdělečná
činnost shodná s předmětem činnosti
organizace, pokud budou mít předchozí písemný
souhlas svého zaměstnavatele.
K bodu 4
V návaznosti na změny předpisů o nemocenském
pojištění zaměstnanců se zpřesňuje
okruh důvodů omluvené nepřítomnosti
v práci, aby pracovněprávní předpisy
korespondovaly novému znění předpisů
nemocenského pojištění.
K bodu 5
Navrhuje se, aby k provedení úpravy náhrady
za ztrátu na výdělku byla zmocněna
vláda České republiky vydat nařízení.
Zmocnění k vydání nařízení
vlády o úpravě náhrady za ztrátu
na výdělku bylo dříve v zákoníku
práce obsaženo. K jeho vypuštění
došlo pouze proto, že po přijetí ústavního
zákona č. 556/1990 Sb. nemohlo být s ohledem
na tehdejší znění čl. 22 ústavního
zákona č. 143/1968 Sb. využito.
K bodu 6 a 7
Novela zákoníku práce (zákon č.
231/1992 Sb.) zavedla zákonné pojištění
odpovědnosti organizace za škodu. Toto ustanovení
dosud nenabylo účinnosti (má jí nabýt
dne 1. 1. 1993).
V souvislosti s průběhem transformace a privatizace
a rozvojem tržního hospodářství
vláda České republiky dospěla k závěru,
že potřebám tržního hospodářství
lépe odpovídá povinné smluvní
pojištění (viz § 789 věta první
občanského zákoníku). Vzhledem k povaze
smluvního pojištění bylo nutno ze zákona
zakotvit vedle povinnosti organizace i povinnost pojišťovny
uzavřít pojistnou smlouvu. V opačném
případě by organizace byly vůči
pojišťovně v nerovném postavení.
Institut povinného smluvního pojištění
sice vyhovuje principům tržního hospodářství,
nelze jím však zcela zajistit závazky, které
pro Českou republiku vyplývají z úmluv
Mezinárodní organizace práce č. 12,
17 a 42 (publikované pod č. 437 a 438/1990 Sb.),
podle kterých vnitrostátní zákonodárství
má obsahovat ustanovení, která se zřetelem
k vnitrostátním podmínkám budou považována
za nejvhodnější k tomu, aby se za všech
okolností v případě platební
neschopnosti zaměstnavatele nebo pojišťovatele
zajistilo placení odškodnění osobám
utrpěvším pracovní úraz nebo
v případě smrti osobám na nich závislých.
Tyto úmluvy mají podle článku 2 ústavního
zákona č. 23/1991 Sb., kterým se uvozuje
Listina základních práv a svobod, přednost
před zákonem. Soulad s těmito úmluvami
se alespoň částečně řeší
v návrhu novelizovaného ustanovení §
205d odst. 2 a § 251, podle něhož v případě,
že při zrušení organizace neuspokojí
nároky z odpovědnosti za škodu při pracovních
úrazech nebo nemocích z povolání likvidátor,
přechází tato povinnost na stát. Uvedená
ustanovení však nepokrývají případy,
kdy organizace nesplní svou povinnost uzavřít
pojistnou smlouvu, popřípadě dojde-li k vypovězení
této smlouvy, neboť taková úprava by
byla návodem k tomu, aby povinnost uvedenou v § 205d
odst. 1 organizace neplnily. V zájmu toho, aby nároky
pracovníků na odškodnění byly
uspokojovány v souladu s výše uvedenými
úmluvami, je třeba zvýšenou kontrolní
činností příslušných orgánů
podle zákoníku práce a živnostenského
zákona zajistit, aby povinné smluvní pojištění
bylo organizacemi v praxi realizováno.
Navrhovaná změna § 251 se provádí
v souvislosti se změnou ustanovení § 205d zákoníku
práce, kterým se zavádí povinné
smluvní pojištění. V zájmu zajištění
závazků vyplývajících z úmluv
Mezinárodní organizace práce č. 12,
17 a 42 se navrhuje, aby v případě, že
při zrušení organizace neuspokojí nároky
pracovníků na odškodnění pracovního
úrazu nebo nemoci z povolání likvidátor
(popř. pojišťovna), byl povinen tyto nároky
uspokojit stát.
K bodu 8
Zavedení nových povinností pro zaměstnance
v podobě srážek různých druhů
pojistného bude mít vliv na způsob zjišťování
průměrného měsíčního
čistého výdělku. Z toho důvodu
je nutné stanovit pro některé pracovněprávní
předpisy (například zákon č.
1/1991 Sb., o zaměstnanosti, v platném znění),
co je průměrný měsíční
výdělek.
Zákon č. 1/1992 Sb. se dílčím
způsobem noveluje vzhledem k nové právní
úpravě týkající se členů
družstev; nové předpisy již nemají
specifickou úpravu pro členy zemědělských
družstev, z které zákon č. 1/1992 Sb.
vycházel.
Změny, které návrh zákona přináší
ve výpočtu dávek nemocenského pojištění
a při jejich poskytování, si vyžadují
přijetí přechodných ustanovení.
Z důvodu co největší jednoduchosti při
přechodu na novou úpravu se stanoví, že
od 1. 1. 1993 se peněžité dávky nemocenského
pojištění nahrazující mzdu poskytují
za kalendářní dny podle nové úpravy,
a to i ty dávky, na které vznikl nárok přede
dnem účinnosti nové úpravy. V opačném
případě by totiž plátci dávek
vypláceli vedle sebe,a to i po dlouhou dobu (někdy
i déle než 1 rok), dávky některým
pojištěncům za pracovní dny (podle dřívější
úpravy), jiným pojištěncům pak
za kalendářní dny, což by bylo administrativně
náročné a vedlo by to též ke
zvýšení chybovosti. Denní výši
těchto dávek je nutno přepočítat
v poměru počtu pracovních dnů připadajících
podle rozvrhu týdenní pracovní doby zaměstnance
na jeden týden k počtu kalendářních
dnů v týdnu. Ponechání dávky
v dosavadní denní výši a její
poskytování za kalendářní dny
by totiž znamenalo neodůvodněné zvýhodnění
zaměstnanců a nárůst výdajů
na nemocenské pojištění.
Vzhledem k tomu, že podpora při ošetřování
člena rodiny je krátkodobou dávkou, navrhuje
se, aby v těch případech, kdy na ni vznikl
nárok před 1. 1. 1993, byla za celou dobu trvání
(nejvýše 7, popř. 13 pracovních dnů)
poskytována podle dosavadní úpravy; přepočet
těchto dávek by byl administrativně náročný.
Dále se upravuje stanovení rozhodného období
v souvislosti s přechodem na novu právní
úpravu.
Nároky na dávky nemocenského zabezpečení
osob samostatně výdělečně činných
vzniklé před 1. 1. 1993 se budou posuzovat podle
dosavadních právních předpisů;
to bude platit i pro podmínku zaplacení pojistného.
Vzhledem k tomu, že těmto osobám se dávky
vyplácely za kalendářní dny, není
třeba je přepočítávat. Dále
se stanoví, že pro nároky vzniklé za
účinnosti nové úpravy se bude rozhodné
období posuzovat podle této nové úpravy,
a to od 1. 1. 1993. Osobám, které vykonávaly
samostatnou výdělečnou činnost a před
1. 1. 1993 nebyly povinny podávat přihlášku
k sociálnímu zabezpečení, se ukládá
povinnost tuto přihlášku podat do 31. 1. 1993,
pokud budou splněny podmínky pro pojištění
podle nové úpravy.
Od března 1993 se uvolňuje výplata dávek
důchodového zabezpečení, která
byla omezena v důsledku pobytu v ústavu sociální
péče, neboť ze svého důchodu
budou občané platit přímo úhradu
za pobyt podle nové právní úpravy.
Náhrady za ztrátu na výdělku poskytované
podle zákoníku práce v souvislosti s poklesem
pracovníkova výdělku po pracovním
úrazu nebo po onemocnění nemocí z
povolání ani náhrady za ztrátu na
výdělku poskytované podle občanského
zákoníku nebyly podrobovány dani ze mzdy,
neboť se vypočítávaly z rozdílu
čistých příjmů poškozených
pracovníků. Od 1. ledna 1993 však již
podle schváleného zákona ČNR o daních
z příjmů a podle zákona ČNR
o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti a zákona ČNR o pojistném
na všeobecné zdravotní pojištění
budou podrobovány uvedené dani a srážkám
zmíněných pojistných a příspěvku.
Tím by byli při zachování dosavadní
výše náhrady za ztrátu na výdělku
pracovníci podstatně znevýhodněni.
Navrhuje se proto zvýšit od 1. ledna 1993 náhrady
za ztrátu na výdělku poskytované již
před 1. lednem 1993 o částku odpovídající
zhruba zmíněné dani, pojistnému a
příspěvku. Pro případy, kdy
není náhrada za ztrátu na výdělku
poskytována pevně určenou částkou,
ale kdy je každý měsíc znovu vypočítávána,
se navrhuje zjistit čistý výdělek
po vzniku škody odečtením zálohy na
daň, pojistného a příspěvku.
Náhradu za ztrátu na výdělku se navrhuje
zvýšit i v těchto případech o
35%, neboť bude tvořit rozdíl mezi čistým
průměrným výdělkem před
vznikem škody a čistým výdělkem
dosahovaným v jednotlivých měsících
po vzniku škody. Případné dopady, které
vyplývají z odlišné konstrukce daně
z příjmů, nelze cestou pracovněprávní
úpravy eliminovat.
Uplatnění návrhu bude znamenat zvýšení
nákladů odpovědných organizací
za poskytování náhrady na ztrátu na
výdělku o 35%. Celkový dopad tohoto zvýšení
nákladů nelze pro nedostatek statistických
podkladů kvantifikovat. Kromě toho statistika tohoto
druhu, kterou by bylo možno zobecnit, neexistuje. Nepůjde
však o zvýšení příjmů
dotčených pracovníků, ale o odpovídající
zvýšení příjmů státního
rozpočtu, případně fondu všeobecného
zdravotního pojištění prostřednictvím
daně z příjmů fyzických osob
a dalších povinných odvodů organizací.
S ohledem na zánik zemědělských družstev
a jejich transformování na družstva či
jiné podnikatelské formy nejdéle do 28. 1.
1993 je nadbytečná úprava obsažená
v zákoně č. 103/1964 Sb. a vyhlášce
č. 104/1964 Sb. Proto se navrhuje zrušení těchto
předpisů.
V návaznosti na změnu výplat důchodů
do ústavních zařízení se ruší
dosavadní omezující ustanovení předpisů
o státním vyrovnávacím příspěvku.
Dále se vypouští v zákoně o odstupném
poskytovaném při skončení pracovního
poměru překonané ustanovení o průměrném
výdělku uvolňovaného pracovníka
odměňovaného za práci v zemědělském
družstvu.
Účinnost zákona se navrhuje k témuž
datu, jako nabude účinnosti zákon ČNR
o daních z příjmů a zákon ČNR
o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti. Účinnost ustanovení
týkajících se výplat důchodů
do ústavů sociální péče
se však navrhuje od března 1993, a to v návaznosti
na připravovanou novou právní úpravu
stanovení výše úhrad za pobyt v těchto
ústavech, která má nabýt účinnosti
dnem 1. března 1993; rovněž k 1. březnu
se navrhuje účinnost novely zákona č.
46/1991 Sb.
I. V nemocenském pojištění
Dávky nemocenského pojištění
zaměstnanců, kteří tvoří
převážnou část nemocensky pojištěných,
se dosud stanoví z čisté denní mzdy
a vyplácejí za pracovní dny. U nemocenského
a podpory při ošetřování člena
rodiny se stanoví za první tři pracovní
dny pracovní neschopnosti ve výši 70% a od
4.pracovního dne ve výši 90% čisté
denní mzdy, u peněžité pomoci v mateřství
od prvního pracovního dne ve výši 90%,
vždy však maximálně ze 180 Kčs
čisté denní mzdy při 5 denním
pracovním týdnu. Maximální nemocenské
za 1 měsíc tak v současné době
činí v průměru 3520 Kčs. Rozhodným
obdobím, z něhož se zjišťuje výdělek
pro stanovení dávek nemocenského pojištění,
je ve většině případů
kalendářní rok. Při výkonu
dvou nebo více zaměstnání náleží
dávky samostatně z každého z nich, přičemž
omezení maximem čisté denní mzdy se
vztahuje na úhrn dávek.
Průměrná sazba nemocenského vyjádřená
podílem z hrubého výdělku činí
v současné době cca 72%. Její konkrétní
výše u jednotlivých případů
závisí:
- na výši výdělku - sazby daně
ze mzdy jsou progresivní a z výdělků
převyšujících maximální
hranici čisté denní mzdy se již výše
nemocenského nezvyšuje. Podíl nemocenského
na dosaženém výdělku se s růstem
výdělku snižuje,
- na věku, pohlaví a rodinné situaci
- zařazení do daňové skupiny zásadním
způsobem ovlivňuje při stejném hrubém
výdělku výši čistého příjmu
a tedy i výši nemocenského,
- na době trvání nemoci - při
kratší době trvání pracovní
neschopnosti je procentní sazba v průměru
nižší než u delších nemocí
(za první 3 dny pracovní neschopnosti náleží
nemocenské jen ve výši 70% průměrné
čisté denní mzdy).
Celkové výdaje na dávky nemocenského
pojištění odvozované ze mzdy rostou
(v roce 1990 činily 9,0 mld Kčs, v roce 1991 9,2
mld Kčs a v roce 1992 se očekávají
ve výši 10,1 mld Kčs), avšak pomaleji
než průměrná mzda. Je to způsobeno
poklesem počtu pojištěnců i počtu
případů ošetřování
nemocných dětí v důsledku prodloužení
poskytování rodičovského příspěvku
do tří let věku, zejména však
zaostáváním maximální hranice,
z níž se stanoví nemocenské. Tato hranice
byla od roku 1956 zvýšena jen v roce 1985 a 1991.
Za 35 let se hranice zvýšila o 50% (ze 120 Kčs
na 180 Kčs), zatímco průměrná
mzda se do roku 1993 zvýší o 293%.
Výdaje na dávky nemocenského pojištění
se pro rok 1993 rozpočtují ve výši 10,9
mld Kčs; z toho připadá na nemocenské
8,5 mld Kčs, na podporu při ošetřování
člena rodiny 0,6 mld Kčs a na peněžitou
pomoc v mateřství a vyrovnávací příspěvek
v těhotenství a mateřství 1, 8 mld
Kčs. Vývoj výdajů a počtu pojištěných
je uveden v tabulkové příloze. To, že
veškeré výdaje na dávky nemocenského
pojištění se hradí ze státního
rozpočtu, vede v některých případech
ke zneužívání dávek a k neodůvodněnému
růstu výdajů. Zaměstnavatelé
ani zaměstnanci nejsou na hospodárném využívání
prostředků na nemocenské pojištění
nijak zainteresováni.
V důsledku daňové reformy, v návaznosti
na zákon o pojistném na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti a v důsledku růstu mezd se
navrhuje provést změny v nemocenském pojištění,
které budou mít různý dopad na výdaje
státního rozpočtu na dávky nemocenského
pojištění.
Dopad navrhovaných změn na státní
rozpočet ukazuje tento přehled:
navrhované změny | |
1) výpočet a výplata dávek za kalendářní dny | 0 |
2) zvýšení max. hranice příjmů pro výpočet dávek | + 260 |
3) výpočet dávek z hrubé mzdy a stanovení sazby za první 3 dny 40%, od 4. dny 67% | - 1320 |
4) změna rozhodného období z kal. roku na posl. čtvrtletí | + 380 |
5) započítávání odměn za práci přesčas a podílů do základu pro vypočet dávek | + 120 |
6) zrušení omezení výše dávek při souběhu více zaměstnání | + 160 |
úspora celkem | - 1320 |
zvýšení celkem | + 920 |
saldo | - 400 |
K bodu 1)
Dosud se nemocenské dávky poskytovaly u pracovníků
za pracovní dny a u osob samostatně výdělečně
činných za kalendářní dny.
Navrhuje se sjednotit poskytování těchto
dávek u všech pojištěnců za kalendářní
dny.