40. Za § 177 se vkládá nový § 177a,
který zní:
(1) Ministerstvo práce a sociálních věcí
České republiky vydá vyhlášku
podle § 6 odst. 2 a 3, § 8 odst. 1, § 9 odst. 2,
§ 12 odst. 2, 3 a 7, § 19 odst. 3, § 23 odst. 3,
§ 37 odst. 3, § 41 odst. 2, § 44 odst. 2, §
48 odst. 2, § 54 odst. 9, § 59 odst. 3, § 92 odst.
2, § 93 odst. 1, § 94 odst. 1, § 100 odst. 2, §
108 odst. 2, § 120 odst. 7, § 131 odst. 3 a § 142
odst. 5.
(2) Ministerstvo práce a sociálních věcí
České republiky stanoví vyhláškou,
kteří občané mají v důchodovém
zabezpečení práva a povinnosti jako pracovníci
v pracovním poměru, bližší podmínky
jejich účasti na tomto zabezpečení,
které další doby se považují za
doby zaměstnání a náhradní
doby, co se považuje za dobu zaměstnání
v cizině,které osoby se považují za
blízké osoby, co se považuje za dlouhodobě
nepříznivý zdravotní stav, za zvlášť
ulehčené pracovní podmínky a mimořádné
podmínky pro nárok na invalidní a částečný
invalidní důchod, podstatný pokles výdělku
a bližší úpravu jednotlivých podmínek
invalidity a částečné invalidity,
úpravu srovnatelného výdělku o přepočítací
koeficient, co se považuje za soustavnou přípravu
dítěte na budoucí povolání,
které dítě se považuje za dlouhodobě
těžce zdravotně postižené, co se
rozumí pobytem dítěte v zařízení,
výchovou dítěte a péčí
nahrazující péči rodičů,
souběh nároků na výchovné a
přídavky na děti a doplatek k výchovnému,
způsob vzájemného zúčtování
dávek při jejich souběhu nebo zpětné
výplatě, kdy je občan částečně,
převážně nebo úplně bezmocný,
výši úhrady v ústavech sociální
péče pro mládež a výši kapesného
v ústavech sociální péče a
podmínky poskytování úrazových
důchodů, zaopatřovacích požitků
vojenských a válečných poškozenců,
přídavků za zranění a příspěvků
přiznaných podle § 6 zákona č.
16/1947 Sb., které byly přiznány podle předpisů
platných před 1. lednem 1957.".
Zákon č. 46/1991 Sb., o zvyšování
důchodů, se mění takto:
1. V § 9 se vypouštějí slova "nebo
růst průměrné mzdy alespoň
5%".
2. § 10 odst. 1 se vypouští; dosavadní
odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 1 a 2.
3. § 10 odst. 1 zní:
"(1) Růst životních nákladů
se zjišťuje podle statistických údajů;
přitom se vychází též z předpokládaného
růstu v následujících šesti měsících.".
4. V § 10 odst. 2 se slova "pevné částky
a procenta" nahrazují slovem "Částky"
a slova "a průměrné mzdy" se vypouštějí.
Zákoník práce č. 65/1965 Sb., ve znění
zákona č. 88/1968 Sb., zákona č. 153/1969
Sb., zákona č. 100/1970 Sb., zákona č.
20/1975 Sb., zákona č. 72/1982 Sb., zákona
č. 111/1984 Sb., zákona č. 22/1985 Sb., zákona
č. 52/1987 Sb., zákona č. 98/1987 Sb., zákona
č. 188/1988 Sb., zákona č. 3/1991 Sb., zákona
č. 297/1991 Sb., zákona č. 231/1992 Sb.,
zákona č. 264/1992 Sb. a zákona České
národní rady č. .../1992 Sb., se mění
a doplňuje takto:
1. V § 73 odst. 2 se za slova "Kanceláře
prezidenta České a Slovenské Federativní
Republiky" vkládají slova "Kanceláře
prezidenta České republiky", za slova "Úřadu
vlády Slovenské republiky" slova "Nejvyššího
kontrolního úřadu České republiky,
Úřadu pro legislativu a veřejnou správu
České republiky" a za slova "Státní
banky československé" slova "Státní
banky České republiky".
2. § 75 odst. 3 zní:
"(3) omezení stanovené v odstavci 1 se nevztahuje
na výkon vědecké, pedagogické, publicistické,
literární a umělecké činnosti.".
3. § 75 odst. 4 se vypouští.
4. V § 127 odst. 1 se ve větě první
slova "nebo úraz" nahrazují slovy "úraz,
lázeňskou péči nebo přijetí
do ústavní péče ve zdravotnickém
zařízení [§ 15 odst. 1 věta
první zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském
pojištění zaměstnanců, ve znění
zákona ČNR č. .../1992 Sb.]"
5. § 202 se doplňuje odstavcem 2, který zní:
"(2) Vláda České republiky může
vzhledem ke změnám, které nastaly ve vývoji
mzdové úrovně, upravit podmínky, výši
a způsob náhrady za ztrátu na výdělku
příslušející pracovníkům
po skončení pracovní neschopnosti vzniklé
pracovním úrazem nebo nemocí z povolání.".
6. § 205d včetně nadpisu zní:
Povinné smluvní pojištění odpovědnosti
organizace za škodu
(1) Zaměstnává-li organizace alespoň
jednoho pracovníka, je povinna uzavřít smluvní
pojištění odpovědnosti za škodu
vzniklou jejím pracovníkům při plnění
pracovních úkolů nebo v přímé
souvislosti s ním, za kterou organizace odpovídá.
Pojišťovna je povinna pojistnou smlouvu uzavřít
[§ 26 zákona ČNR č. 185/1991 Sb.,
o pojišťovnictví]. Pojistnou smlouvu je třeba
uzavřít tak, aby tato smlouva byla účinná
ke dni vzniku prvního pracovního poměru.
Povinné smluvní pojištění se
nevztahuje na organizace, které mají podle zákona
postavení státního orgánu.
(2) Při platební neschopnosti organizace nebo pojišťovny,
která s organizací uzavřela smluvní
pojištění podle odstavce 1, má povinnost
uspokojit nároky pracovníků na odškodnění
pracovního úrazu nebo nemoci z povolání
stát.".
7. § 251 zní:
Ruší-li se organizace, určí orgán,
který organizaci ruší, která organizace
je povinna uspokojit nároky pracovníků zrušené
organizace, popřípadě uplatňovat její
nároky. Provádí-li se však při
zrušení organizace její likvidace, má
povinnost podle věty první likvidátor [například:
Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.
Zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání];
po ukončení likvidace má tuto povinnost u
nároků z odpovědnosti za škodu při
pracovním úrazu nebo nemoci z povolání
stát. Neuspokojí-li likvidátor ke dni skončení
likvidace nároky pracovníků organizace, která
má podle zákona postavení státního
orgánu, podle věty první, má tuto
povinnost stát.".
8. § 275 odst. 3 zní:
"(3) V případech, kdy se pro účely
výpočtu peněžitých plnění
vychází podle obecně závazných
právních předpisů z průměrného
měsíčního čistého výdělku
pracovníka, zjišťuje se tento výdělek
z průměrného měsíčního
hrubého výdělku [§ 17 zákona
č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní
pohotovost a o průměrném výdělku.]
odečtením zálohy na daň z příjmů
fyzických osob [zákon ČNR č. .../1992
Sb., o daních z příjmů. Zákon
ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní
a poplatků.], pojistného na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti [zákon
ČNR č. .../1992 Sb., o pojistném na sociální
zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti.] a pojistného
na všeobecné zdravotní pojištění
[zákon ČNR č. .../1992 Sb., o pojistném
na všeobecné zdravotní pojištění],
vypočtených podle podmínek a sazeb platných
pro pracovníka v měsíci, v němž
se tento výdělek zjišťuje.".
Zákon č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně
za pracovní pohotovost a o průměrném
výdělku, ve znění zákona České
národní rady č. .../1992 Sb., se mění
a doplňuje takto:
1. V § 3 se slova "v členském poměru,
kde součástí členství je též
pracovní vztah" nahrazují slovy "jestliže
není v pracovněprávním vztahu k družstvu,
ale vykonává pro družstvo práci, za
kterou je jím odměňován".
2. V § 21 se slova "členské schůze
nebo v dohodě o pracovních podmínkách"
nahrazují slovy "ustavující nebo členské
schůze družstva".
(1) Vznikl-li nárok na nemocenské, vyrovnávací
příspěvek v těhotenství a mateřství
a peněžitou pomoc v mateřství před
1. lednem 1993 a trvá i po 31. prosinci 1992, poskytuje
se po tomto dni tato dávka za kalendářní
dny. Výše nemocenského a peněžité
pomoci v mateřství se po 31. prosinci 1992 upraví
v poměru počtu pracovních dnů, který
připadá v průměru na kalendářní
týden, za něž k tomuto datu dávka náležela,
k počtu kalendářních dnů v
týdnu; přitom se vychází z výše
dávky, která by náležela od čtvrtého
dne jejího poskytování. Při stanovení
vyrovnávacího příspěvku v těhotenství
a mateřství po 31. prosinci 1992 se postupuje podle
tohoto zákona (čl. III),a to i pokud jde o určení
denního vyměřovacího základu
ke dni převedení pracovnice na jinou práci
s tím, že při jeho zjišťování
podle § 18 odst. 1 zákona č. 54/1956 Sb., o
nemocenském pojištění zaměstnanců,
ve znění tohoto zákona (čl. I), se
do počtu kalendářních dnů,
kterými se dělí vyměřovací
základ, namísto dnů, za které bylo
poskytováno nemocenské, podpora při ošetřování
člena rodiny a peněžitá pomoc v mateřství,
nezahrnují dny pracovní neschopnosti, mateřské
dovolené a ošetřování nemocného
člena rodiny nebo péče o zdravé dítě
mladší než 10 let ve stanovených případech.
(2) Výše dávek uvedených v odstavci
1 a podpory při ošetřování člena
rodiny, na které vznikl nárok po 31. prosinci 1992,
se stanoví z rozhodného období určeného
podle tohoto zákona i za dobu před 1. lednem 1993;
je-li rozhodným obdobím období před
1. lednem 1993, nezahrnují se při zjišťování
denního vyměřovacího základu
podle § 18 odst. 1 zákona č. 54/1956 Sb., ve
znění tohoto zákona (čl. I), do počtu
kalendářních dnů, kterými se
dělí vyměřovací základ,
namísto dnů, za které bylo poskytováno
nemocenské, podpora při ošetřování
člena rodiny a peněžitá pomoc v mateřství,
dny pracovní neschopnosti, mateřské dovolené
a ošetřování nemocného člena
rodiny nebo péče o zdravé dítě
mladší než 10 let ve stanovených případech.
(3) Vznikl-li nárok na podporu při ošetřování
člena rodiny před 1. lednem 1993 a trvá i
po 31. prosinci 1992, postupuje se podle dosavadních právních
předpisů.
(4) U osob, které byly ke dni 31.prosince 1992 zabezpečeny
podle zákona č. 103/1964 Sb., o zabezpečení
družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení
matky a dítěte, ve znění pozdějších
předpisů, je rozhodným obdobím pro
zjišťování vyměřovacího
základu pro stanovení dávek nemocenského
pojištění období po 31. prosinci 1992,
pokud nárok na dávku vznikl po tomto dni.
(5) Pro účely podpůrčí doby
stanovené v § 21 zákona č. 54/1956 Sb.,
ve znění tohoto zákona (čl. I), se
počet pracovních dnů podpůrčí
doby nevyčerpané ke dni 1. ledna 1993 převede
na kalendářní dny tak, že se vynásobí
koeficientem 1,4.
(1) Nároky na dávky nemocenského zabezpečení
osob samostatně výdělečně činných
před 1. lednem 1993 se posuzují podle předpisů
platných před tímto dnem; nebylo-li před
tímto dnem včas zaplaceno pojistné a nárok
na dávku proto nevznikl, nevznikne tento nárok ani
doplacením dlužného pojistného po 31.
prosinci 1992.
(2) Vznikl-li osobě samostatně výdělečně
činné nárok na nemocenské nebo peněžitou
pomoc v mateřství po 31. prosinci 1992, je rozhodným
obdobím pro stanovení této dávky období
po tomto dni.
(3) osoby samostatně výdělečně
činné, které vykonávaly samostatnou
výdělečnou činnost ke dni 31. prosince
1992, nebyly podle předpisů platných před
1. lednem 1993 povinny podávat přihlášku
k sociálnímu zabezpečení a jsou podle
předpisů platných od 1. ledna 1993 účastny
nemocenského pojištění, jsou povinny
podat přihlášku k nemocenskému pojištění
a zaplatit pojistné na sociální zabezpečení
a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti nejpozději do 30. června 1993.
Výše tohoto pojistného a příspěvku
se přitom stanoví z příjmů
dosažených v roce 1992; pokud však samostatná
výdělečná činnost byla zahájena
po 30. září 1992, postupuje se tak, jako
by byla zahájena 1. ledna 1993. K přihlášce
k nemocenskému pojištění je osoba samostatně
výdělečně činná povinna
přiložit výpis z daňového přiznání
za rok 1992.
(4) Společníci společností s ručením
omezeným a komanditisté komanditních společností,
kteří byli dne 31. prosince 1992 účastni
nemocenského a důchodového zabezpečená
osob samostatně výdělečně činných
jen na základě výkonu práce pro tuto
společnost, za kterou byli touto společností
odměňováni, jsou povinni podat odhlášku
z tohoto zabezpečení nejpozději do 31. ledna
1993.
(5) občanům umístěným v ústavech
sociální péče, v psychiatrických
léčebnách a v léčebnách
pro dlouhodobě nemocné, kterým se ke dni
28. února 1993 z důvodu tohoto umístění
důchod nevyplácel nebo vyplácel ve snížené
výši, náleží výplata důchodu
v plné výši od splátky důchodu
splatné v březnu 1993; to platí obdobně
pro výplatu zvýšení důchodu pro
bezmocnost s tím, že toto zvýšení
se začne vyplácet na žádost oprávněného.
(1) Pro účely zjištění průměrného
měsíčního čistého výdělku
za poslední kalendářní čtvrtletí
roku 1992 se od průměrného měsíčního
hrubého výdělku odečte záloha
na daň z příjmů fyzických osob,
pojistné na sociální zabezpečení,
příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti a pojistné na všeobecné
zdravotní pojištění,vypočtené
podle podmínek a sazeb platných pro pracovníka
v měsíci, v němž se tento výdělek
zjišťuje. Podle věty první se postupuje
i v případě, zjišťuje-li se pravděpodobný
výdělek [§ 17 zákona č. 1/1992
Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost
a o průměrném výdělku].
(2) Průměrný výdělek člena
družstva,jehož odměna nepodléhala v roce
1992 dani ze mzdy, zjištěný podle zákona
č. .../1992 Sb. Pro první čtvrtletí
1993, se zvýší o zálohu na daň
z příjmů fyzických osob, pojistné
na sociální zabezpečení, příspěvek
na státní politiku zaměstnanosti a pojistné
na všeobecné zdravotní pojištění,
které se vypočtou podle podmínek a sazeb
platných pro člena v měsíci, v němž
se jeho průměrný výdělek zjišťuje.
(3) Náhrada za ztrátu na výdělku po
skončení pracovní neschopnosti nebo při
vzniku invalidity (částečné invalidity)
náležející podle zákoníku
práce nebo podle občanského zákoníku
před 1. lednem 1993, o jejíž výši
bylo rozhodnuto nebo jejíž výše byla dohodnuta,
nebo příslušela, se od 1. ledna 1993 zvyšuje
o 35%; nebyla-li po vzniku ztráty na výdělku
výše této náhrady určena pevnou
částkou, vychází se z čistého
měsíčního výdělku před
vznikem škody a čistý měsíční
výdělek po vzniku škody se od 1. ledna 1993
zjistí podle § 275 odst. 3 zákoníku
práce.
Zrušují se:
1. zákon č. 103/1964 Sb., o zabezpečení
družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení
matky a dítěte, ve znění zákona
č. 141/1965 Sb., zákona č. 16/1967 Sb., zákona
č. 89/1968 Sb., zákona č. 99/1972 Sb., zákona
č. 121/1975 Sb., zákonného opatření
předsednictva Federálního shromáždění
č. 8/1982 Sb., zákona č. 148/1983 Sb., zákona
č. 57/1984 Sb., zákona č. 109/1984 Sb., zákona
č. 51/1987 Sb., zákona č. 103/1988 Sb., zákona
č. 180/1990 Sb., zákona č. 306/1991 Sb. a
zákona České národní rady č.
582/1991 Sb.,
2. § 2 odst. 3 písm. b) a c) zákonného
opatření předsednictva Federálního
shromáždění České a Slovenské
Federativní Republiky č. 206/1990 Sb., o státním
vyrovnávacím příspěvku,
3. zákon č. 134/1991 Sb., o změnách
v nemocenském zabezpečení,
4. § 4 odst. 3 část věty za středníkem
zákona č. 195/1991 Sb., o odstupném poskytovaném
při skončení pracovního poměru,
5. § 47 odst. 1 až 4, § 48 odst. 3 a § 119
zákona České národní rady č.
582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního
zabezpečení,
6. čl. III bod 7 zákona č. 231/1992 Sb.,
kterým se mění a doplňuje zákoník
práce a zákon o zaměstnanosti,
7. vyhláška Státního úřadu
sociálního zabezpečení č. 104/1964
Sb., kterou se provádí zákon o zabezpečení
družstevních rolníků v nemoci a o zabezpečení
matky a dítěte, ve znění vyhlášky
č. 142/1965 Sb., vyhlášky č. 117/1967
Sb., vyhlášky č. 92/1968 Sb., vyhlášky
č. 180/1968 Sb., vyhlášky č. 76/1970
Sb., vyhlášky č. 128/1975 Sb., vyhlášky
č. 54/1976 Sb., vyhlášky č. 164/1979
Sb., vyhlášky č. 80/1982 Sb., vyhlášky
č. 153/1983 Sb., vyhlášky č. 74/1984
Sb., vyhlášky č. 133/1984 Sb., vyhlášky
č. 58/1987 Sb., vyhlášky č. 150/1988
Sb., vyhlášky č. 237/1988 Sb., vyhlášky
č. 261/1990 Sb. a zákona č. 582/1991 Sb.,
8. § 10 až 17, § 28 až 33, § 40 až
45, § 50 a § 50 a vyhlášky Ústřední
rady odborů č. 165/1979 Sb., o nemocenském
pojištění některých pracovníků
a o poskytování dávek nemocenského
pojištění občanům ve zvláštních
případech, ve znění vyhlášky
č. 135/1984 Sb., vyhlášky č. 59/1987
Sb., vyhlášky č. 148/1988 Sb., vyhlášky
č. 123/1990 Sb., vyhlášky č. 263/1990
Sb., vyhlášky č. 501/1990 Sb. a zákona
č. 306/1991 Sb.,
9. § 4 odst. 1 a 2 vyhlášky federálního
ministerstva práce a sociálních věcí
č. 235/1990 Sb., kterou se provádí zákonné
opatření předsednictva Federálního
shromáždění České a Slovenské
Federativní Republiky č. 206/1990 Sb., o státním
vyrovnávacím příspěvku.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1993, s výjimkou ustanovení čl.
IV č. 27 až 29, 32, 35 a 36, čl. V a čl.
XI č. 2 a 9 která nabývají účinnosti
dnem 1. března 1993.
I. Obecná část
Podle Programového prohlášení vlády
České republiky patří mezi základní
úkoly vlády též transformace dosavadního
systému sociálního zabezpečení
na systém všeobecného sociálního
pojištění, jako veřejnoprávní
systém, garantovaný státem.
Právní úprava, zavádějící tento systém sociálního pojištění, by měla nabýt účinnosti
1. 1. 1994.
K 1. 1.1993 dochází ke změnám právních
vztahů v celé řadě oblastí,
přičemž tyto změny budou mít
dopad i na oblast sociálního zabezpečení.
Proto je nezbytné již k tomuto datu provést
odpovídající změny i v oblasti sociálního
zabezpečení; pojistné na sociální
zabezpečení zaváděné v návaznosti
na daňovou reformu bude přitom upravovat zvláštní
zákon. Změny se přitom dotýkají
všech základních předpisů nemocenského
a důchodového zabezpečení.
Pokud jde o nemocenské pojištění, jedná
se o následující zásadní změny:
1) Zákonem o daních z příjmů
se s účinností od 1. 1. 1993 zrušuje
i zákon o dani ze mzdy. Dosud se v nemocenském pojištění
zaměstnanců zásadně přihlíží
jen k výdělkům, které podléhají
dani ze mzdy, třebaže ne ke všem, neboť
úprava v nemocenském pojištění
musí vycházet z účelu, kterému
slouží dávky nemocenského pojištění,
t. j. nahrazovat zaměstnanci příjem, který
mu uchází z důvodu sociální
události (t. j. nemoci, mateřství apod.).
Proto se nepřihlíží k těm příjmům,
které zaměstnanci náležely i v době
nemoci, resp. dalších sociálních událostí.
Započítávání těchto
příjmů pro účely nemocenského
pojištění by mělo negativní dopad
na nárok zaměstnanců na dávky nemocenského
pojištění, neboť pokud by jim takový
příjem byl poskytnut v době sociální
události, ztratili by nárok na dávku nemocenského
pojištění, která by jim jinak náležela.
Z toho důvodu je vyloučeno pro účely
nemocenského pojištění automaticky započítávat
všechny příjmy, které budou podléhat
od 1. 1. 1993 dani z příjmů fyzických
osob, a je nutno přijmout speciální úpravu.
Přitom úprava příjmů započitatelných
pro účely nemocenského pojištění
by měla být totožná s úpravou
příjmů, z nichž se odvádí
pojistné na sociální pojištění,
což se navrhuje.
2) Jednotlivé peněžité dávky
nemocenského pojištění nahrazující
mzdu se nyní u zaměstnanců stanoví
z čisté mzdy. Pro její zjištění
se od hrubé mzdy odečítá daň
ze mzdy, která pro zaměstnance platí v měsíci,
v němž nastal důvod pro poskytnutí takové
dávky nemocenského pojištění.
S ohledem na novou daňovou úpravu, podle níž
je zdaňovacím obdobím daně z příjmu
fyzických osob kalendářní rok, a měsíčně
se sráží jen záloha na daň, není
možné používat jako výchozího
ukazatele pro stanovení dávek nemocenského
pojištění čistou mzdu, neboť to
by znamenalo vyplácet tyto dávky jen zálohově
a po zúčtování daně z příjmu
zúčtovat i jednotlivé dávky nemocenského
pojištění, což je v praxi neproveditelné.
Proto se navrhuje vycházet při stanovení
peněžitých dávek nemocenského
pojištění nahrazujících mzdu
i u zaměstnanců z hrubého příjmu.
Tím dojde i ke sjednocení právní úpravy
na všechny pojištěnce, neboť u osob samostatně
výdělečně činných taková
úprava již nyní platí a u členů
zemědělských družstev, jejichž
příjmy nejsou zatím zdaňovány,
se vychází rovněž de facto z hrubých
příjmů.
3) Rozhodné období, t. j. období, z něhož
se zjišťuje započitatelný příjem
pro stanovení dávek nemocenského pojištění,
kterým je dosud ve většině případů
kalendářní rok bezprostředně
předcházející roku, v němž
vznikl nárok na dávku, se navrhuje zkrátit
na období kalendářního čtvrtletí.
Důvodem je sjednocení doby rozhodného období
pro účely nemocenského pojištění
s dobou tohoto období pro účely pracovněprávní
a tím zjednodušení administrativních
prací. Zkrácením rozhodného období
se i do výše dávek nemocenského pojištění
budou bezprostředně promítat změny
mezd a platů.
4) Navrhuje se poskytovat dávky nemocenského pojištění
všem pojištěncům za kalendářní
dny a nikoliv za pracovní dny. Důvodem je jednak
snížení pracnosti při provádění
agendy nemocenského pojištění jednak
sjednocení postupu pro všechny skupiny nemocensky
pojištěných osob, neboť některým
se dávky poskytovaly za pracovní dny a jiným
za kalendářní dny. Aby se omezilo zneužívání
nemocenského při krátkodobých pracovních
neschopnostech a prostředků určených
na nemocenské pojištění, navrhuje se
poskytovat nemocenské, jak tomu bylo i v dosavadní
právní úpravě, za první tři
dny pracovní neschopnosti v nižší výměře.
Peněžitá pomoc v mateřství a
podpora při ošetřování člena
rodiny by se však poskytovaly ve vyšší výměře
náležející u nemocenského od
čtvrtého dne již od počátku výplaty
dávky.
5) Pro stanovení denní výše nemocenského,
peněžité pomoci v mateřství,
podpory při ošetřování člena
rodiny a vyrovnávacího příspěvku
v těhotenství a mateřství platí
maximální hranice denní mzdy, která
znamená, že k příjmu přesahujícímu
tuto hranici se nepřihlíží. K poslední
úpravě této hranice (ze 150 Kčs na
180 Kčs čisté denní mzdy) došlo
k 1. 5. 1991 a k tomuto datu omezovala tato maximální
hranice cca 22% pojištěnců. V souvislosti s
růstem mezd však současná výše
maximální hranice čisté denní
mzdy (180 Kčs) postihuje stále větší
počet pojištěnců. V roce 1992 se omezení
maximální hranice týká cca 38% pojištěnců
a v roce 1993 by to bylo již 48% pojištěnců.
V nové koncepci sociálního pojištění
se počítá s tím, že výše
dávek nemocenského pojištění
by neměla být omezována u více než
20% pojištěnců. Proto se navrhuje upravit hranici
denního hrubého příjmu tak, aby počet
pojištěnců, jejichž příjem
bude vyšší než maximální hranice,
nepřesáhl v roce 1993 25%. Dále se stanoví
nová procentní sazba peněžitých
dávek, a to v návaznosti na nový vyměřovací
základ a přechod na kalendářní
dny výplaty.
6) S ohledem na zavedení určité formy pojistného
principu do oblasti financování nemocenského
pojištění, která znamená, že
i při výkonu tzv. souběžných
zaměstnání se platí pojistné
z každého zaměstnání bez jakéhokoliv
omezení, je třeba tento princip promítnout
i do úpravy stanovení dávek nemocenského
pojištění. Proto se navrhuje upustit při
stanovení výše dávek nemocenského
pojištění, které náleží
z těchto souběžných zaměstnání,
od dosavadní zásady, podle níž stanovená
maximální hranice denní mzdy platila pro
součet mezd ve všech souběžných
zaměstnáních, tzn. že tato hranice bude
platit pro příjmy v každém zaměstnání
samostatně.
7) Mezi dávky nemocenského pojištění
již nebude patřit lázeňská péče,
neboť od 1. 1. 1993 bude poskytována v rámci
potřebné zdravotní péče na
základě zákona č. 550/1991 Sb., o
všeobecném zdravotním pojištění.
8) Na základě zákona č. 42/1992 Sb.,
o úpravě majetkových vztahů a vypořádání
majetkových nároků v družstvech, se
mají zemědělská družstva transformovat
nejpozději do 28. 1. 1993 na družstva, popř.
jiné podnikatelské formy podle obchodního
zákoníku, jinak dojde k jejich likvidaci. Po uvedeném
datu tedy již nebudou zemědělská družstva,
zřízená na základě zákona
č. 162/1990 Sb., jakožto speciální formy
družstev, existovat. Proto také není odůvodněné,
aby nadále existovala speciální úprava
nemocenského zabezpečení pro tzv. družstevní
rolníky, která je obsažena v zákoně
č. 103/1964 Sb., o zabezpečení družstevních
rolníků v nemoci a o zabezpečení matky
a dítěte. Z tohoto důvodu se navrhuje vztáhnout
i na členy bývalých zemědělských
družstev obecnou úpravu nemocenského pojištění
a jejich zvláštní úpravu zrušit.
9) V souvislosti s přijetím obchodního zákoníku
vznikají nové obchodní vztahy a vztahy s
podnikáním související, na základě
kterých vykonávají občané činnost,
která má charakter závislé činnosti,
třebaže nejde o pracovněprávní
vztah, ani o členský či obdobný poměr.
Jedná se o společníky společnosti
s ručením omezeným a komanditisty komanditní
společnosti.Dosud jsou tito občané účastni
nemocenského pojištění jen jako osoby
samostatně výdělečně činné.
Vzhledem k charakteru jejich činnosti by však měli
být nemocensky pojištěni jako zaměstnanci,
což se v návrhu zákona předpokládá.
10) V návaznosti na obchodní zákoník,
živnostenský zákon a zákon o daních
z příjmů je třeba pro účely
nemocenského pojištění (a také
důchodového zabezpečení) zpřesnit
vymezení pojmu osoba samostatně výdělečně
činná a dále upravit podmínky účasti
na pojištění. Pojištěny nebudou
osoby, které nemají trvalý pobyt na území
České republiky, a dále osoby, jejichž
příjem z výdělečné činnosti
po odpočtu výdajů nedosáhne stanovenou
hranici, navrhuje se, aby touto hranicí byla částka
dvanáctinásobku minimální mzdy za
předchozí kalendářní rok. V
návaznosti na daňové předpisy se upravuje
způsob výpočtu peněžitých
dávek nahrazujících ušlý příjem.
Vzhledem k nutnosti provést rozsáhlejší
změny v dosavadní právní úpravě,
která byla obsažena jednak v zákoně
o sociálním zabezpečení, jednak v
prováděcí vyhlášce, navrhuje
se komplexní úprava v zákoně o sociálním
zabezpečení.
Pokud jde o důchodové zabezpečení,
navrhuje se provést tyto zásadní změny:
1) V návaznosti na podmínky účasti
na nemocenském pojištění členů
družstev a společníků společností
s ručením omezeným a komanditisty komanditních
společností se vymezují podmínky účasti
na důchodovém zabezpečení těchto
osob.
2) V souvislosti s novou daní z příjmu, která
nahrazuje dosavadní daň ze mzdy, se vymezují
hrubé výdělky pro stanovení průměrného
měsíčního výdělku, který
slouží pro vyměření důchodů.
3) Vytvářejí se předpoklady pro novou
koncepci úhrad nákladů za pobyt v ústavech
sociální péče. Za tím účelem
se ruší ustanovení, která omezovala
výplatu důchodů do těchto ústavů.
Dosud se úhrada nákladů prováděla
snížením částky důchodu,
zatímco do budoucna (od 1. 3. 1993) se počítá
s tím, že úhradu budou provádět
jednotliví občané přímou platbou,
jejíž výše bude diferencována v
závislosti na druhu ústavu a rozsahu poskytovaných
služeb.
4) Upravuje se definice částečné invalidity,
a to tak, že se navrhuje upustit od dnes již velmi problematického
kritéria kvalifikace, která zejména s rozvojem
podnikání a novou právní úpravou
mezd pozbývá na významu a naopak ztěžuje
posudkovou činnost.
5) Navrhuje se upravit kriteria pro zvyšování
důchodů obsažená v zákoně
č. 46/1991 Sb., a to vypustit růst průměrné
mzdy a zvyšování důchodů napříště
důsledně vázat na růst životních
nákladů. Dosavadní právní úprava
ve vztahu k růstu mezd byla navíc značně
nepřesná, neboť nevymezovala období,
ve kterém se růst mezd měl sledovat.