K § 21
Odebrání padělků nebo pozměněných
bankovek a mincí je zásahem do práv jednotlivce
a musí být proto stanoveno zákonem.
K § 22
Paragraf obsahuje zmocňovací ustanovení pro
ČNB v oblasti měny.Jelikož ČNB odpovídá
za bezporuchový peněžní oběh,
je jí dána pravomoc reagovat na jeho potřeby
např. zavedením nebo zrušením platidel
určité hodnoty. Dále je oprávněna
právním předpisem upravit postup při
přijímání zákonných
peněz a nakládání s nimi.Právním
předpisem upravuje ČNB rovněž podrobnosti
poskytování náhrad za necelé a poškozené
bankovky a mince a dobu a způsob výměny peněz
stahovaných z oběhu. V návaznosti na §
20 je oprávněna stanovit právním předpisem
podmínky reprodukce peněz a dalších
hodnot, při jejichž dodržení lze vyloučit
zneužití reprodukcí.
K § 23 a 24
ČNB realizuje záměry a cíle své
měnové politiky stanovením diskontní
sazby a dalších úrokových sazeb a rámců
a dalších podmínek svých úvěrových
a dalších obchodů. V autonomním stanovení
těchto nástrojů spočívá
funkční nezávislost ústřední
banky. Zákon dává ČNB oprávnění
usměrňovat úrokové sazby i rozsah
úvěrů poskytovaných bankami. Toto
oprávnění je nezbytné zachovat po
dobu konstituování peněžního
a kapitálového trhu, zařazení takového
ustanovení do zákona výslovně doporučil
MMF. K zajištění zdravého fungování
bankovního systému a omezení rizik z provádění
bankovních obchodů je ČNB oprávněna
stanovit pravidla obezřetného fungování
bank. Jedná se o pravidla vycházející
z mezinárodně užívaných pravidel
doporučovaných Výborem pro bankovní
supervizi při Bance pro mezinárodní platy
(BIS), která jsou zároveň součástí
doporučení a direktiv ES. Obdobně má
ČNB ze zákona zmocnění ovlivňovat
podmínky na peněžním trhu. Všechna
uvedená pravidla a podmínky vyhlašuje ČNB
vzhledem k omezenému počtu adresátů
opatřením ve Sbírce zákonů.
K § 25 a 26
Stanovením minimálních rezerv, které
jsou banky povinny udržovat, ovlivňuje ČNB
úvěrovou aktivitu a tvorbu peněz obchodními
bankami. Zákon nepředurčuje techniku stanovení
povinných minimálních rezerv (mohou být
stanoveny v poměru k celkovým vkladům nebo
k celkovým závazkům jednotně nebo
diferencovaně podle skupin vkladů nebo závazků).
Zákon však stanoví maximální
rozsah těchto rezerv a povinnost ČNB úročit
diskontní sazbou objem rezerv převyšující
stanovenou hranici. Naopak nedodržení povinné
rezervy bankou je výrazně úrokově
postihováno.
K § 27 až 29
ČNB je bankou bank, vede jejich účty pro
potřebu vzájemného zúčtování
sald denních bilancí a v rozsahu a za podmínek
stanovených podle části páté
s nimi provádí úvěrové obchody.
Refinancováním bank,prostřednictvím
obchodu na peněžním trhu a stanovováním
povinných minimálních rezerv ovlivňuje
ČNB aktivitu a likviditu jednotlivých bank a celého
bankovního systému a reguluje tak množství
peněz v ekonomice. Základní formou refinancování
jsou diskontní obchody, nákup směnek a jiných
cenných papírů podle § 28. Zákon
počítá i s možností úvěrů
na zástavu cenných papírů (lombardní
úvěry). V § 29 je zakotvena možnost výjimečného
poskytnutí krátkodobého úvěru
k zajištění likvidity ohrožené
banky, kdy ČNB plní funkci "poslední
záchrany"(lender of last resort). Lhůty splatnosti
uvedené v § 28 a 29 jsou obvyklé v praxi zahraničních
centrálních bank, kdy se centrální
banky zaměřují především
na krátkodobé refinancování bank.
K § 30 a 31
ČNB je bankou státu, vede účty státního
rozpočtu a provádí z nich platby v rámci
disponibilních prostředků na příslušných
účtech. Souhrnný zůstatek na těchto
účtech nelze přečerpat. Zákon
připouští možnost krátkodobého
úvěru od ČNB nákupem pokladničních
poukázek ke krytí přechodného nedostatku
v rozpočtech v limitované výši. Toto
ustanovení nevylučuje, aby stát získal
potřebné zdroje mimo ČNB. Stav úvěrů
od ČNB poskytnutých nákupem pokladničních
poukázek od ministerstva financí v průběhu
běžného roku nesmí překročit
5% příjmů státního rozpočtu
v uplynulém roce. ČNB ve vazbě na uvedené
obchody vede registr příslušných cenných
papírů.
K § 32
K usměrňování peněžního
trhu,tvorby úrokové míry na něm a
pro řízení likvidity bankovního systému
provádí ČNB na svůj účet
nákupy a prodeje cenných papírů na
volném trhu. Tyto obchody budou nabývat na významu
s rozvojem finančního trhu.
K § 33
K možnostem aktivního ovlivňování
likvidity na peněžním trhu patří
oprávnění ČNB vydávat vlastní
cenné papíry a jejich prodejem a nákupem
regulovat množství peněz v oběhu. Jde
o nástroj, který centrální banka použije
v případě, že nebude moci k uvedenému
účelu využít státní cenné
papíry.
K § 34
ČNB je oprávněna jak je to obvyklé
u centrálních bank, vést účty
svých zaměstnanců a poskytovat jim bankovní
služby (např.výplaty mezd na účet).
Ustanovení o vedení účtů právnických
osob kryje případnou potřebu vedení
účtů např. na úseku obrany,
které byly dosud vedeny v SBČS jako centrální
bance státu. Toto ustanovení umožňuje
ČNB ve velmi omezeném rozsahu vykonávat činnosti
jinak náležející obchodním bankám.
Proto ČNB při jejich provádění
musí respektovat zákon o bankách.
K § 35
Kromě ustanovení, která vycházejí
z tradičních funkcí centrální
banky (např. stanovení kursu české
měny k cizím měnám) je zde upravena
též zákonná možnost ČNB
nejen spravovat měnové rezervy, ale s těmito
rezervami i disponovat. Jedná se o praktické ustanovení
umožňující ČNB pružný
přístup, např. při poskytování
garancí na úvěrové zdroje získané
ze zahraničí.
K § 36
Upravuje se možnost ČNB provádět i běžnou
komerční činnost v oblasti obchodování
s devizovými hodnotami.ČNB je oprávněna
stanovit opatřením podmínky pro usměrňování
platební bilance, kterými může ovlivňovat
její vývoj. Opatřením rovněž
stanoví podmínky devizových obchodů,
včetně provádění směnárenské
činnosti na základě koncese udělované
podle živnostenského zákona.
K § 37
V souladu s postavením ČNB a její funkcí
ústřední banky státu s odpovědností
za měnu a peněžní oběh předkládá
vládě České republiky příslušné
návrhy zákonných úprav. Společně
s ministerstvem financí předkládá
návrhy zákonných úprav v oblasti bankovnictví
a devizového hospodářství.
K § 38
K zajištění jednotného platebního
styku a zúčtování je třeba
svěřit ČNB oprávnění
vydávat v navrhovaném rozsahu předpisy a
upravit jimi např. zúčtovací a technické
náležitosti platebních instrumentů platebních
karet apod.
K § 39
Zastoupení zahraničních bank a finančních
institucí, která nemají povolení k
podnikání na území České
republiky, a která se nezapisují do obchodního
rejstříku, jsou v zájmu udržení
přehledu registrována v ČNB.
K § 40
ČNB musí mít zákonné zmocnění
k sjednávání platebních a jiných
dohod se zahraničními bankami a mezinárodními
finančními institucemi v oboru své působnosti.
K § 41
S rozvojem bankovní soustavy je zapotřebí,
aby ČNB koordinovala rozvoj bankovního informačního
systému. Obdobně jako jiné centrální
banky je ČNB oprávněna vyžadovat si
od bank i od jiných osob podklady k souhrnnému anonymnímu
zpracování. Jde jednak o periodická šetření,
k nimž ČNB vyhlásí metodiku zpracování,
jednak o šetření jednorázová
nebo mimořádná. Povinnost předkládat
podklady se vztahuje na banky a osoby,které podnikají
v oblastech vymezených zvláštními zákony
(např. zákon o pojišťovnictví)
nebo provádějí operace podle devizového
zákona,přičemž výkon všech
těchto činností má měnové
dopady.
K § 42
Oprávnění k investiční a obchodní
činnosti ČNB je omezeno jen na rozsah nezbytný
pro zajištění jejích funkcí a
činností. Týká se např. výstavby
provozních budov.
K § 43
Vydávaní cenných papírů ČNB
jakož i obchodování s cennými papíry
souvisí s hlavním cílem ČNB a proto
musí být při této činnosti
nezávislá.
K § 44 a 45
Základním úkolem bankovního dohledu
je posuzování žádostí o udělení
povolení působit jako banka,působit k zabezpečení
likvidity bank a snižování rizik spojených
s bankovními činnostmi. Kromě toho je prováděn
bankovní dohled nad činností jiných
osob, které mají povolení k obchodování
s devizovými hodnotami, nebo k provádění
platebního styku se zahraničím podle devizového
zákona, nebo k provozování směnárenské
činnosti podle živnostenského zákona.
K § 46
Uplatňování postihů při zjištění
nedostatků bankovním dohledem vůči
bankám je vyjádřeno v zákoně
o bankách. Analogicky se stanoví postup vůči
jiným osobám než bankám, vykonávajícím
některé činnosti na základě
povolení podle devizového nebo živnostenského
zákona,např. směnárenskou činnost.
Výše pokuty je stanovena až do výše
jednoho milionu Kč. Pokuta bude rovněž ukládána
osobám, které vykonávají bez povolení
činnosti, ke kterým je třeba povolení
podle zvláštních zákonů a dále
osobám podnikajícím na peněžním
trhu, jestliže porušily pravidla nebo podmínky
stanovené ČNB.Uložením pokuty může
být postižena i osoba, která neplní
informační povinnost vyplývající
z § 41.
K § 47
Hospodaření ČNB musí odpovídat
nezávislému postavení centrální
banky a nelze je vázat na zainteresovanost na zisku, neboť
by tím bylo narušeno sledování hlavního
cíle banky, ČNB hospodaří podle rozpočtu
schváleného bankovní radou. Součástí
rozpočtu je zejména plán nákladů
a výnosů, rozdělení hospodářského
výsledku a jeho použití a plán investic.
Po skončení hospodářského roku
je zpracována účetní závěrka
ČNB, kterou ověřují auditoři.
Z účetní závěrky vychází
roční zpráva o výsledku hospodaření,
kterou ČNB předkládá ke schválení
předsednictvu České národní
rady. Roční zpráva o výsledku hospodaření
obsahuje zejména plnění rozpočtu ČNB,včetně
mzdové oblasti. Pokud předsednictvo České
národní rady tuto zprávu neschválí
bude mít ČNB povinnost ji zpřesnit a doplnit
podle požadavků předsednictva České
národní rady.
K § 48
Účetní závěrka ČNB musí
být ověřena auditory.ČNB informuje
o svém hospodaření i veřejnost. Zveřejňovaná
výroční zpráva obsahuje i základní
údaje o měnovém vývoji. Závažným
ustanovením sledujícím průběžnou
informovanost veřejnosti je povinnost pravidelného
zveřejňování dekádních
výkazů o finanční pozici ČNB.
K § 49 a 50
Okruh subjektů povinných zachovávat mlčenlivost
zahrnuje zaměstnance ČNB a členy poradních
orgánů. Osobou oprávněnou zprostit
tyto osoby mlčenlivosti je guvernér. Ustanovení
týkající se podnikatelské činnosti
koresponduje s úpravou obsaženou v zákoníku
práce.
K § 51
Konstatuje se způsob vzniku ČNB rozdělením
SBČS tak, jak vyplývá z článku
14 ústavního zákona o čs. federaci.
Dnem rozdělení SBČS je den jejího
zániku podle ústavního zákona o zániku
čs. federace. Ve smyslu ústavního zákona
o dělení majetku čs. federace přechází
veškerý její majetek (tím se rozumí
též práva a závazky) na ústřední
banky republik a to ve stejný okamžik, ke kterému
SBČS zanikne.
K § 52
Pro rok 1993 se zvyšuje výjimečně pětiprocentní
hranice pro úvěrování státního
rozpočtu přímým nákupem pokladničních
poukázek na 7%. Důvodem přechodného
opatření je očekávaný dopad
rozdělení federace současně se zavedením
nové daňové soustavy.
K § 53
Navrhované ustanovení řeší otázku
přechodu práv a povinností z pracovněprávních
vztahů ze Státní banky československé
na nástupnickou ČNB, nově vzniklou rozdělením
Státní banky československé podle
čl. 14 odst. 4 ústavního zákona o
čs. federaci ve znění ústavního
zákona č. 93/1992 Sb. Přechod práv
a povinností z pracovněprávních vztahů
na ČNB je v souladu s § 249 odst. 2 zákoníku
práce. Vzhledem k tomu, že Státní banka
československá jako ústřední
banka státu byla zřízena samostatným
zákonem, obsahuje zákon o ČNB ustanovení
o přechodu těchto pracovněprávních
vztahů.
K § 54 až 58
Přechodná a závěrečná
ustanovení řeší otázku přechodu
práv a povinností v souvislosti s novým státoprávním
uspořádáním ze Státní
banky československé na ČNB. Řeší
zároveň řízení ČNB do
doby jmenování bankovní rady podle tohoto
zákona.
K § 59
Na zvláštní režim hospodaření
ČNB navazuje ustanovení zákona o dani z příjmů,
podle kterého bude ČNB od 1. 1. 1993 od této
daně osvobozena. V souvislosti s tímto zvláštním
režimem je třeba upravit vztah ČNB k rozpočtovým
pravidlům
K § 60
V souvislosti s přijetím zákona o ČNB
je třeba v právním řádu České
republiky zrušit zákon č. 22/1992 Sb., o Státní
bance československé.
K § 61
V návaznosti na zánik Státní banky
československé podle zvláštního
zákona k 31. 12. 1992 se stanoví účinnost
zákona o ČNB.