(1) Česká národní banka předkládá
vládě České republiky návrhy
zákonných úprav v oblasti měny, peněžního
oběhu, peněžního trhu, platebního
styku a zákonných úprav týkajících
se působnosti a postavení ústřední
banky.
(2) Česká národní banka spolu s ministerstvem
financí České republiky předkládá
vládě České republiky návrhy
zákonných úprav devizového hospodářství
a návrhy zákonných úprav v oblasti
bankovnictví.
Česká národní banka stanoví
k zajištění jednotného platebního
styku a zúčtování v České
republice právním předpisem
a) způsob provádění platebního
styku mezi bankami a zúčtování na
účtech u bank;
b) způsob používání platebních
prostředků bankami v platebním styku.
Česká národní banka provádí
registraci zastoupení zahraničních bank a
finančních institucí vykonávajících
bankovní činnost [§ 1 odst. 3 zákona
č. 21/1992 Sb., o bankách], působí-li
tato zastoupení na území České
republiky. Zahraniční banka nebo finanční
instituce je povinna přihlásit své zastoupení
k registraci před počátkem jeho působení.
Zastoupení nepodniká a nezapisuje se do obchodního
rejstříku.
Česká národní banka sjednává
v rámci své působnosti podle tohoto zákona
platební a jiné dohody se zahraničními
bankami a mezinárodními finančními
institucemi.
(1) Česká národní banka koordinuje
rozvoj bankovního informačního systému
v České republice. Za tím účelem
právním předpisem stanoví zásady
bankovního informačního systému.
(2) Česká národní banka je oprávněna
vyžadovat od bank a od jiných osob, které vykonávají
činnost podle zvláštních zákonů
[Například devizový zákon, zákon
č. 185/1991 Sb., o pojišťovnictví, zákon
č. 48/1992 Sb., o investičních společnostech
a investičních fondech]
potřebné informace a podklady. Za tím účelem
Česká národní banka stanoví
v souladu se zvláštním zákonem [Zákon
č. 563/1991 Sb., o účetnictví.]
opatřením [zákon České národní
rady č., o Sbírce zákonů České
republiky] vyhlášeným ve Sbírce
zákonů České republiky metodiku a
podmínky pro předkládání požadovaných
informací a podkladů, kterými vymezí
zejména obsah, formu, členění, termíny
a způsob předávání informací
a podkladů. Pokud předložené informace
a podklady neodpovídají stanovené metodice
a podmínkám, nebo pokud vzniknou důvodné
pochybnosti o jejich správnosti nebo úplnosti, je
Česká národní banka oprávněna
vyžádat si odpovídající upřesnění
nebo vysvětlení. Jestliže banka nebo jiná
osoba, která vykonává činnost podle
zvláštních zákon [Například
devizový zákon, zákon č. 185/1991
Sb., o pojišťovnictví, zákon č.
48/1992 Sb., o investičních společnostech
a investičních fondech],požadované
informace a podklady nepředloží nebo tyto informace
a podklady jsou opakovaně neúplné nebo nesprávné,
postupuje se vůči bankám podle zvláštního
zákona [Zákon č. 1/1992 Sb.],
vůči jiným osobám podle § 46.
Česká národní banka je oprávněna
provádět investiční a obchodní
činnost v rozsahu nezbytném pro zajištění
jejích činností.
Vydávání cenných papírů
Českou národní bankou podle tohoto zákona,
jakož i obchodování s cennými papíry
prováděné Českou národní
bankou nepodléhají povolení ani výkonu
státního dozoru. Veškeré cenné
papíry vydané Českou národní
bankou jsou veřejně obchodovatelné.
(1) Česká národní banka vykonává
bankovní dohled nad
a) činností bank a nad bezpečným fungováním
bankovního systému;
b) činností jiných osob než bank, které
mají povolení podle zvláštních
zákonů [Devizový
zákon č. 28/1990 Sb., ve znění zákona
č. 28/1992 Sb., zákon č. 55/1991 Sb., o živnostenském
podnikání].
(2) Bankovní dohled zahrnuje
a) posuzování žádostí o udělení
povolení působit jako banka podle zvláštního
zákona [Zákon č. 1/1992 Sb.];
b) dohled nad dodržováním podmínek stanovených
povoleními podle písmene a), jakož i povoleními
podle zvláštních zákonů [Devizový
zákon č. 28/1990 Sb., ve znění zákona
č. 28/1992 Sb., zákon č. 55/1991 Sb., o živnostenském
podnikání.];
c) kontrolu dodržování právních
předpisů a opatření vydaných
Českou národní bankou, jakož i kontrolu
dodržování zákonů, kdy je k tomu
tímto zákonem a zvláštními zákony
[Například zákon
č. 21/1992 Sb., o bankách, devizový zákon
č. 528/990 Sb., ve znění zákona č.
28/1992 Sb.] zmocněna;
d) ukládání opatření k nápravě
a pokut při zjištění nedostatků
podle tohoto zákona nebo podle zvláštního
zákona [Zákon č. 1/1992 Sb.].
Při výkonu bankovního dohledu formou kontroly
na místě se vztahy mezi Českou národní
bankou a kontrolovanými osobami řídí
základními pravidly kontrolní činnosti,
stanovenými zvláštním zákonem
10) 10) [Část třetí zákona
České národní rady č. 552/1991
Sb., o státní kontrole] pro orgány státní
správy s výjimkou ustanovení o spolupráci
v oblasti kontroly [§ 21 až 23 zákona č.
552/1991 Sb.].
(1) Zjistí-li Česká národní
banka nedostatky při činnosti vykonávané
jinými osobami než bankami na základě
povolení podle zvláštních zákonů
[Devizový zákon č. 28/1990 Sb., ve
znění zákona č. 28/1992 Sb., zákon
č. 55/1991 Sb., o živnostenském podnikání],
může uložit těmto osobám
a) opatření směřující
k nápravě zjištěných nedostatků,
zejména přikáže upustit od nesprávného
postupu nebo ukončit činnost;
b) pokutu podle závažnosti zjištěných
nedostatků až do výše 1 000 000 Kč.
(2) Nedostatky podle odstavce 1 se rozumí porušení
podmínek stanovených v povolení podle zvláštních
zákonů [Devizový
zákon č. 28/1990 Sb., ve znění zákona
č. 28/1992 Sb., zákon č. 55/1991 Sb., o živnostenském
podnikání], jakož i porušení
tohoto zákona, zvláštního zákona
[Zákon č. 1/1992 Sb.],
právních předpisů a opatření
vydaných Českou národní bankou.
(3) Pokutu podle odstavce 1 písm. b) uloží
Česká národní banka rovněž
a) osobám, které vykonávají bez povolení
činnosti, k nimž je třeba povolení podle
zvláštních zákonů
[Devizový zákon č. 28/1990 Sb., ve
znění zákona č. 28/1992 Sb., zákon
č. 55/1991 Sb., o živnostenském podnikání];
b) osobám, které vykonávají činnost
podle zvláštních zákonů [Například
devizový zákon, zákon č. 185/1991
Sb., o pojišťovnictví, zákon č.
48/1992 Sb., o investičních společnostech
a investičních fondech], za porušení
povinnosti vyplývající z § 41 odst.
2; c) osobám, které porušily pravidla a podmínky
stanovené podle § 24 písm. b).
(4) Uložením pokuty není dotčena odpovědnost
podle jiných právních předpisů.
(5) Na řízení o uložení pokuty
podle odstavce 1 písm. b) se vztahují předpisy
o správním řízení [Zákon
č. 71/1967 Sb., o správním řízení
(správní řád), ve znění
pozdějších předpisů]. O rozkladu
proti rozhodnutí o uložení pokuty rozhoduje
bankovní rada.
(6) Uložené pokuty jsou příjmem státního
rozpočtu České republiky.
(7) Česká národní banka může
uložit pokutu podle odstavce 1 písm. b) do jednoho
roku ode dne zjištění nedostatků, nejpozději
do deseti let ode dne,ve kterém tyto nedostatky vznikly.
(1) Česká národní banka hospodaří
podle rozpočtu schváleného bankovní
radou.
(2) Česká národní banka ze svých
výnosů hradí nezbytné náklady
na svoji činnost. Vytvořený zisk používá
k doplňování rezervního fondu a dalších
fondů vytvářených ze zisku a k ostatnímu
použití v rozpočtované výši.
Zbývající zisk odvádí do státního
rozpočtu České republiky.
(3) Roční zprávu o výsledku svého
hospodaření Česká národní
banka předkládá nejpozději do tří
měsíců po skončení kalendářního
roku ke schválení předsednictvu České
národní rady. Pokud ji předsednictvo neschválí,
je Česká národní banka povinna do
šesti týdnů předložit zprávu
zpřesněnou a doplněnou podle jeho požadavku.
(1) Česká národní banka vede účetnictví
podle zvláštních předpisů
[Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví].
(2) Účetní závěrka České
národní banky je ověřována
auditory.
(3) Česká národní banka vydává
za účelem zveřejnění výroční
zprávu, která obsahuje základní údaje
o měnovém vývoji.
(4) Česká národní banka zpracovává
a poskytuje dekádně ke zveřejnění
výkaz o své finanční pozici.
Na všechny bankovní operace České národní
banky včetně stavů na účtech,
které vede, se vztahuje bankovní tajemství.
(1) Zaměstnanci České národní
banky jsou povinni zachovávat mlčenlivost ve služebních
věcech. Tato povinnost trvá i po skončení
pracovněprávního vztahu nebo jiného
obdobného vztahu. Povinnost zachovávat mlčenlivost
o skutečnostech, se kterými se seznámí
při výkonu své funkce, platí i pro
členy poradních orgánů a auditory.
(2) Zaměstnanci České národní
banky a členové poradních orgánů
mohou být zproštěni této povinnosti
z důvodu veřejného zájmu guvernérem.
(3) Zaměstnanci České národní
banky mohou vykonávat podnikatelskou činnost jen
s předchozím souhlasem bankovní rady.
Česká národní banka vzniká
rozdělením Státní banky československé
[Čl. 14 ústavního zákona č.
143/ 1968 Sb., o československé federaci, ve znění
pozdějších předpisů].
Pro celkový stav úvěrů poskytovaných
České republice podle § 30 odst. 2 se výjimečně
pro rok 1993 stanoví 7% limit příjmů
státního rozpočtu v uplynulém roce.
Práva a povinnosti z pracovněprávních
vztahů Státní banky československé
s pracovníky, kteří mají pracoviště
na území České republiky, přecházejí
na Českou národní banku.
Na Českou národní banku přechází
majetek Státní banky československé
v rozsahu stanoveném podle zvláštního
zákona [Ústavní zákon č.
o dělení majetku České a Slovenské
Federativní Republiky mezi Českou republiku a Slovenskou
republiku a o jeho přechodu na Českou republiku
a Slovenskou republikou].
(1) Je-li v právních předpisech vydaných
před účinností tohoto zákona
a recipovaných do právního řádu
České republiky a v opatřeních uvedena
Státní banka československá, rozumí
se tím ode dne účinnosti tohoto zákona
Česká národní banka.
(2) Opatření vydaná Státní
bankou československou, platná ke dni účinnosti
tohoto zákona, se považují za opatření
vydaná Českou národní bankou.
(3) Právní úkony učiněné
Státní bankou československou vůči
osobám se sídlem nebo trvalým pobytem na
území České republiky se považují
ode dne účinnosti tohoto zákona za právní
úkony učiněné Českou národní
bankou.
(1) Bankovky a mince vydané Státní bankou
československou, které jsou zákonnými
penězi ke dni nabytí účinnosti tohoto
zákona, se považují za zákonné
peníze ve smyslu § 16.
(2) Možnost výměny neplatných bankovek
Státní banky československé, stanovená
zvláštními předpisy [Vyhláška
federálního ministerstva financí č.
8/1988 Sb., o stažení bankovek po 10 Kčs vzoru
1960, vyhláška Státní banky československé
č. 12/1990., o stažení bankovek po 100 Kčs
vzoru 1989, vyhláška Státní banky československé
č. 413/1990 Sb., o stažení bankovek po 50 Kčs
vzoru 1964 a po 20 Kčs vzoru 1970 a o dodatečné
výměně bankovek po 10 Kčs vzoru 1960],
není tímto zákonem dotčena.
Účty, které vedla ke dni svého zániku
Státní banka československá na území
České republiky, se považují za účty
vedené Českou národní bankou v souladu
s tímto zákonem.
Do dne jmenování členů bankovní
rady České národní banky podle §
6 odst. 2 až 4 vykonávají jejich funkci dosavadní
vedoucí pracovníci Státní banky československé,
kteří byli do svých funkcí jmenováni
prezidentem České a Slovenské Federativní
Republiky z řad občanů České
republiky podle § 6 zákona č. 22/1992 Sb.,
o Státní bance československé.
Na Českou národní banku se vztahují
rozpočtová pravidla republiky [Zákon ČNR
č. 76/1990 Sb., o pravidlech hospodaření
a rozpočtových prostředcích České
republiky a obcí(rozpočtová pravidla republiky)
ve znění pozdějších předpisů]
s výjimkou ustanovení upravujících
povinnosti ústředních orgánů
státní správy.
Tímto zákonem se ruší zákon č.
22/1992 Sb., o Státní bance československé.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 31.prosince 1992.
V souvislosti se vznikem samostatné České
republiky je třeba, aby Česká národní
rada přijala mj. i zákon o ústřední
bance České republiky. Východiskem pro přijetí
tohoto zákona je již přijatá novela
ústavního zákona o československé
federaci,která stanoví,že obě republiky
mohou zřizovat své ústřední
banky, které vzniknou rozdělením Státní
banky československé. Při koncipování
zákona o České národní bance
se v nejvyšší možné míře
vycházelo ze zákona č. 22/1992 Sb., o Státní
bance československé. Tento zákon vytvořil
právní podklad pro činnost standardní
centrální banky, tj. zvláštní
státní instituce pro měnu, relativně
nezávislé na výkonné i zákonodárné
moci státu.Koncepce tohoto zákona byla konzultována
s misemi MMF i Světové banky a s řadou expertů
těchto mezinárodních institucí a některých
centrálních bank. Tím je zajištěno,
že navrhovaná právní úprava přihlíží
v potřebném rozsahu jak k právním
úpravám centrálních bank ve vyspělých
evropských státech, tak i k návrhu evropského
systému ústředních bank a Evropské
centrální banky.Praxe odrážející
příznivý měnový vývoj
v roce 1992 potvrdila oprávněnost tohoto pojetí
ústřední banky. Není proto žádný
důvod pro koncepční změny ve vymezení
postavení a činnosti ústřední
banky oproti citovanému zákonu. V textu zákona
o Státní bance československé, který
sloužil jako podklad pro zpracování návrhu
zákona o České národní bance
byly provedeny převážně nezbytné
úpravy vyplývající ze změny
státoprávního uspořádání.
Zvláštního významu nabývají
ustanovení přechodná a závěrečná,
která umožňují plynulý přechod
všech činností zabezpečovaných
ústřední bankou státu,jakož i
přechod příslušných práv
a závazků ze Státní banky československé
na Českou národní banku. Přijetí
tohoto zákona bude znamenat pro státní rozpočet
České republiky posílení příjmové
stránky v důsledku odvodu zůstatku zisku
České národní banky.
K § 1
Vymezuje se postavení ČNB jako ústřední
banky státu,která působí ve stanoveném
rozsahu i jako ústřední orgán státní
správy s oprávněním vydávat
obecně závazné právní předpisy
a opatření vyhlašovaná ve Sbírce
zákonů.
K § 2
Hlavním cílem ČNB je zabezpečování
stability české měny,a její kupní
síly založené na cenové stabilitě.
Podobný hlavní cíl je definován ve
všech moderních zákonech o centrálních
bankách i v připravovaném statutu Evropské
centrální banky. Další důležitou
činností je řízení peněžního
oběhu a platebního styku. O emisi bankovek a mincí
pojednává podrobně část čtvrtá.
ČNB má i úkol pečovat o bezpečné
fungování a účelný rozvoj bankovního
systému.O bankovním dohledu pojednává
podrobně část devátá.
K § 3
ČNB je povinna periodicky předkládat České národní radě zprávu o měnovém vývoji a informovat o něm i veřejnost. Tato otevřenost vůči parlamentu a veřejnosti je protipólem a vyvážením nezávislosti ČNB.
K části druhé Organizace České
národní banky
K § 4
Organizace ČNB vychází z potřeby zajistit
veškeré úkoly svěřené
ČNB. Za tím účelem se vytváří
ústředí, pobočky a účelové
organizační jednotky.
K § 5 až 7
Jako nejvyšší řídící
orgán ústřední banky bude působit
sedmičlenná bankovní rada. Členy bankovní
rady jmenuje na dobu šesti let prezident republiky. Bankovní
radě přísluší zejména
stanovení koncepce měnové politiky a nástrojů
pro její uskutečňování. Zákonem
je stanovena neslučitelnost členství v bankovní
radě s funkcí poslance a dále s členstvím
ve vládě nebo členstvím v řídících,
dozorčích a kontrolních orgánech jiných
bank a obchodních společností. Opětovné
jmenování do bankovní rady zákon nevylučuje.
Zákonem stanovený způsob rozhodování
bankovní rady bude podrobně rozveden v jednacím
řádu bankovní rady.
K § 8
Jednání jménem ČNB navenek je svěřeno
guvernérovi, který je po dobu své nepřítomnosti
zastupován pověřeným viceguvernérem.
K § 9 až 11
Nezbytným předpokladem při zabezpečování
jejího hlavního cíle ČNB stability
měny, je její nezávislost na pokynech vlády.
Těžiště vztahu ČNB k vládě
spočívá v činnosti konzultační
a v zaujímání stanovisek k materiálům,
projednávaným vládou,které se dotýkají
působnosti ČNB. Proto zákon umožňuje
také účast guvernéra na jednání
vlády.Naproti tomu zákon umožňuje i
účast pověřeného člena
vlády na jednání bankovní rady.
K § 12
ČNB se tímto ustanovením zmocňuje
k vydávání bankovek a mincí, včetně
mincí pamětních.
K § 13
Stanoví se zákonná peněžní
jednotka - koruna česká.
K § 14 a 15
Jednou ze základních funkcí ústřední
emisní banky je péče o dostatečné
zásoby oběživa, obstarávání
výroby bankovek a mincí včetně uzavírání
smluv s výrobci, a to vše v zájmu bezporuchového
peněžního oběhu. S tím souvisí
i dohled nad výrobou bankovek a mincí a jejich ochrana
ještě před tím, než jsou vydány
do oběhu.
K § 16
V odstavci prvním je upraven pojem zákonných
peněz a jejich používaní jako platidla
při všech platbách na území ČR.
Z tohoto ustanovení vyplývá i povinnost všech
subjektů na území České republiky
přijímat peníze vydané ČNB.
Druhý odstavec upravuje to, co je obvyklé v právních
řádech jiných zemí např. SRN
nebo Rakouska, kde je silně rozvinutý trh s numismatickým
materiálem. Pro sběratele jsou raženy mince
v různých úpravách (leštěná
razidla, dvojnásobná hmotnost, exklusivní
balení apod.). Mince v takovém provedení
zůstávají sice zákonným platidlem
a každý je povinen je přijímat při
placení v jejich nominální hodnotě,
avšak vzhledem k jejich speciální úpravě
se stávají zbožím, jehož cena se
řídí nabídkou a poptávkou.
K § 17
Zákonem je zavedena možnost odmítnout výměnu
bankovky a mince poškozené zvlášť
hrubým způsobem.Taxativní uvedení
způsobů poškození v zákoně
předchází sporům o to, zda bankovka
či mince byla poškozena úmyslně či
nikoli.
K § 18
V tomto ustanovení je souhrnně vyjádřena
povinnost ČNB pečovat o kvalitu obíhajících
peněz.
K § 19
V souladu s úpravou obvyklou v jiných evropských
státech je stanovena povinnost ČNB vyměňovat
po určitou dobu bankovky a mince stahované z oběhu
a nahrazované bankovkami a mincemi jinými. Stanovená
minimální pětiletá lhůta pro
výměnu může být zkrácena
zvláštním zákonem.
K § 20
V § 27 zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích,
je stanovena sankce za neoprávněné reprodukování
peněz a dalších hodnot. V právním
řádu musí proto být adekvátně
tomuto ustanovení upraveny i podmínky, za kterých
lze tyto reprodukce zhotovovat. Ke stanovení podmínek
právním předpisem je zmocněna ČNB.
Tato právní úprava je nezbytně nutná.
Při současném rozšíření
dokonalých reprodukčních zařízení
je nutno upevnit u uživatelů těchto zařízení
vědomí, že reprodukování peněz
a jiných hodnot,které je v rozporu se stanovenými
podmínkami je trestné.