ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1992

VII. volební období

172

Společná zpráva

výborů České národní rady

k vládnímu návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 1993

a

k vládnímu návrhu zákona České národní rady o státním rozpočtu České republiky na rok 1993, o změně a doplnění některých zákonů České národní rady a zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku (tisk 171)

I.

Všechny výbory České národní rady, kromě výboru mandátového a imunitního projednaly na svých schůzích v prosinci 1992 jim příslušné kapitoly návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 1993 a vládní návrh státního rozpočtu na rok 1993 a doporučují České národní radě, aby přijala následující usnesení:

Česká národní rada

doporučuje vládě České republiky, aby

A. provedla změnu státního rozpočtu České republiky na rok 1993 (SR) podle následujících připomínek:

- přesunula z rozpočtovaných prostředků kapitoly SR ČR na rok 1993 ministerstvo obrany, položka civilní obrana - do kapitoly VPS z neinvestičních výdajů 150 000 tis. Kčs a z investičních výdajů 50 000 tis. Kčs (celkem 200 000 tis. Kčs);

- přesunula z rozpočtovaných prostředků kapitoly SR ČR na rok 1993 ministerstvo zdravotnictví, položka Hygienická služba - do kapitoly VPS z neinvestičních výdajů 350 000 tis. Kčs a z investičních výdajů 100 000 tis. Kčs (celkem 450 000 tis. Kčs);

- převedla na vrub navýšení prostředků, které se získají převodem z kapitoly ministerstvo obrany do kapitoly VPS, do kapitoly Bezpečnostní a informační služba 20 000 tis. Kčs;

- vázala v kapitole Všeobecná pokladní správa jako rezervu 50 000 tis. Kčs, převedených z prostředků kapitoly ministerstvo obrany, pro dotace občanským sdružením poskytující humanitární pomoc v souladu s usn. vlády ČR č. 663/1992;

- vázala v kapitole Všeobecná pokladní správa jako rezervu 50 000 tis. Kčs, převedených z prostředků kapitoly ministerstvo obrany, pro dotace občanským sdružením poskytující humanitární terapeutickou a poradenskou pomoc v souladu s usn. vlády ČR č. 663/1992;

- zvýšila na vrub navýšení prostředků VPS, které byly získány převodem z kapitol ministerstvo obrany a ministerstvo zdravotnictví celkovou rozpočtovanou částku kapitol kontrolní úřady na 11 0 000 tis. Kčs, kapitolu rozdělila na dvě ministerstvo státní kontroly s výší výdajů 64 000 tis. Kčs a Nejvyšší kontrolní úřad ČR s výší výdajů 46 000 tis. Kčs s tím, že se odpovídajícím způsobem upraví další údaje státního rozpočtu;

- převedla z kapitoly Všeobecná pokladní správa částku 260 000 tis. Kčs do kapitoly ministerstvo mezinárodních vztahů ČR s tím, že ministerstvo mezinárodních vztahů předloží ministerstvu financí ČR do 31. 12. věcnou náplň investičních výdajů MMV ČR v roce 1993;

- zařadila do státního rozpočtu kapitolu Grantová agentura a z kapitoly Všeobecná pokladní správa do ní převedla 10 600 tis. Kčs;

- zvýšila rozpočet Českého báňského úřadu o 1000 tis. Kčs z prostředků kapitoly Všeobecná pokladní správa;.

- převedla z kapitoly Všeobecná pokladní správa částku 53 691 tis. Kčs do kapitoly Česká národní rada na neinvestiční výdaje;

- vázala v kapitole Všeobecná pokladní správa 80 000 tis. Kčs jako účelovou rezervu na program obnovy historických měst;

- vyčlenila v kapitole Všeobecná pokladní správa 100 000 tis. Kčs z rezervy na financování projektů RVT jako samostatnou rezervu na program podpory péče o životní prostředí;

- vyčlenila v kapitole Všeobecná pokladní správa 22 200 tis. Kčs jako účelově vázanou rezervu pro obchodní organizace ministerstva obrany s tím, že uvolnění těchto prostředků bude podléhat schválení ministerstvem financí na základě doporučení příslušného výboru ČNR;

- zajistila z kapitoly Všeobecná pokladní správa, položka "Rezerva na řešení sociálních problémů a výkyvů v nezaměstnanosti" krytí příspěvku poživatelům důchodu z důchodového zabezpečení, pokud jejich příjem ze závislé činnosti a funkční požitky z podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti nedosahuje aspoň výše minimální mzdy (viz § 15 bod 1 návrhu zákona o SR na rok 1993 ve znění společné zprávy);

- provedla v Kapitole Všeobecná pokladní správa změnu rozpočtového určení "dotace VDI a podnikům META" (tab. č. 9) na "dotace výrobním organizacím zaměstnávajícím více než 60% zdravotně postižených občanů";

- provedla v kapitole Český statistický úřad (tab. č. 10) změnu ve sloupci 1 z 382 pracovníků na 452 pracovníků a ve sloupci 2 z 39 732 tis. Kčs mzdových prostředků na 46 876 tis. Kčs mzdových prostředků bez nároku na změnu úhrnu rozpočtu Českého statistického úřadu na rok 1993;

- změnila v kapitole Kancelář prezidenta republiky (tab. č. 10) vládního návrhu položku ve sloupci 1 ze 400 pracovníků na 500 pracovníků a ve sloupci 2 ze 40 047 tis. na 49 200 tis. Kčs mzdových prostředků;

- zařadila do státního rozpočtu kapitolu ministerstvo dopravy prozatím s nulovou výší výdajů;

- přesunula uvnitř kapitoly ministerstva pro správu národního majetku 3.000 tis. Kčs z věcných výdajů do mzdových prostředků;

- nestanovovala pro Komisi pro atomovou energii v rozpočtu závazný počet pracovníků a limit mzdových prostředků. Počet zaměstnanců řešila v návaznosti na celkovou koncepci státního dozoru nad jadernou bezpečností;

- nestanovovala pro Úřad pro normalizaci a měření v rozpočtu závazný počet pracovníků a limit mzdových prostředků;

- nestanovovala pro Úřad pro vynálezy v rozpočtu závazný počet pracovníků a limit mzdových prostředků a zajistila změnu názvu úřadu na Úřad průmyslového vlastnictví ČR;

- sloučila kapitolu SR ministerstvo spravedlnosti s kapitolou SR Nejvyšší soud;

B. předložila vládní návrh státního rozpočtu České republiky na rok 1994 členěný po kapitolách a vládní návrh zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 1994 nejpozději dva měsíce před koncem rozpočtového roku 1993;

II.

Všechny výbory České národní rady, kromě výboru mandátového a imunitního projednaly na svých schůzích v prosinci 1992 vládní návrh zákona České národní rady o státním rozpočtu České republiky na rok 1993, o změně a doplnění některých zákonů České národní rady a zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku (tisk 171) a doporučují České národní radě, aby jej schválila v následujícím znění:

"Zákon

České národní rady

ze dne ...... prosince 1992

o státním rozpočtu České republiky na rok 1993, o změně a doplnění některých zákonů České národní rady a zákona č. 1/1992 Sb., o mzdě, odměně za pracovní pohotovost a o průměrném výdělku

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

ČÁST PRVNÍ

Státní rozpočet České republiky na rok 1993

§ 1

(1) Celkové příjmy státního rozpočtu České republiky na rok 1993 (dále jen "státní rozpočet republiky") se stanoví částkou 342 200 000 000 Kčs, celkové výdaje státního rozpočtu republiky se stanoví částkou 342 200 000 000 Kčs (příloha č. 1).".

(2) Ve státním rozpočtu republiky jsou obsaženy finanční vztahy k rozpočtům okresních úřadů pro vyrovnání rozpočtů okresních úřadů a rozpočtů obcí, a to dotacemi v celkové výši 17 000 000 000 Kčs (příloha č. 2).

(3) Ve státním rozpočtu republiky je obsažena dotace do Státního fondu tržní regulace zemědělství ve výši 3 000 000 000 Kčs.

(4) Rozdělení stanovených rozpočtových výdajů do jednotlivých kapitol státního rozpočtu republiky je uvedeno v příloze č. 3.

§ 2

Součástí celkové dotace ze státního rozpočtu republiky, jejíž výše je uvedena v příloze č. 2 tohoto zákona, jsou příspěvky ze státního rozpočtu republiky k částečné úhradě výdajů spojených s výkonem státní správy obce. Výše těchto příspěvků je pro rok 1993 uvedena v příloze č. 4 tohoto zákona, a to v propočtu na 100 obyvatel s trvalým pobytem na území, v němž obecní úřad vykonává státní správu. O výši příspěvku přiznaného jednotlivé obci rozhoduje přednosta okresního úřadu, přičemž se může od částek uvedených v příloze č. 4 tohoto zákona v odůvodněných případech odchýlit až o 25%.

§ 3

Vláda České republiky nebo na základě jejího zmocnění ministr financí může upravit ukazatele státního rozpočtu republiky v souladu s cenovými, organizačními a metodickými změnami. Těmito opatřeními nesmí dojít ke zhoršení výsledného salda příjmů a výdajů státního rozpočtu republiky.

§ 4

Ministerstvo financí může vydat v průběhu roku 1993 státní dluhopisy do 8 000 000 000 Kčs na úhradu očekávaného schodku státního rozpočtu federace za rok 1992 připadajícího na Českou republiku, nebo na úhradu případného schodku státního rozpočtu České republiky za rok 1992. Dluhopisy budou splatné do 6 let ode dne jejich vydání.

§ 5

(1) Část závazků České a Slovenské Federativní republiky z minulých let ve vztahu k zahraničí spravovaná Československou obchodní bankou ve výši 6 500 000 000 Kčs, která odpovídá výši závazků splatných v roce 1993, se v roce 1993 v souvislosti se zánikem České a Slovenské Federativní Republiky a vznikem České republiky mimořádně uhradí z Fondu národního majetku České republiky.

(2) Fond národního majetku České republiky mimořádně poskytne v roce 1993 na podporu podnikání Českomoravské záruční a rozvojové bance a.s. 1000 000 000 Kčs a na majetkovou újmu peněžních ústavů České spořitelně a.s. a Investiční bance a.s. celkem 2 000 000 000 Kčs.

ČÁST DRUHÁ

Úprava platů a dalších požitků ústavních funkcionářů a některých pracovníků ústředních orgánů státní správy a dalších orgánů

§ 6

Tato část zákona se vztahuje na poslance České národní rady, prezidenta České republiky a členy vlády České republiky, členy prezidiální rady Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky, náměstky ministrů, vedoucí ústředních orgánů státní správy, v jejichž čele není člen vlády, vedoucího Kanceláře prezidenta České republiky a vedoucího Úřadu vlády České republiky a jejich náměstky a na pracovníky Kanceláře prezidenta České republiky, Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky a Úřadu pro legislativu a veřejnou správu České republiky.

Článek I

Poslanci

Zákon České národní rady č. 3 71/1990 Sb., o platu a náhradách výdajů poslanců České národní rady, ve znění zákona České národní rady č. 26 7/1991 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V § 1 se částka 7000 Kčs nahrazuje částkou 13000 Kčs.

2. V § 2 odst. 1 se částka 9000 Kčs nahrazuje částkou 18000 Kčs.

V § 2 odst. 2 se částka 5000 Kčs nahrazuje částko.u 15000 Kčs.

V § 2 odst. 3 se částka 4000 Kčs nahrazuje částkou 14000 Kčs.

3. V § 3 odst. 1 se částka 2000 Kčs nahrazuje částkou 5000 Kčs.

V § 3 odst. 2 se částka 1000 Kčs nahrazuje částkou 2000 Kčs.

V § 3 odst. 3 se částka 500 Kčs nahrazuje částkou 1000 Kčs.

V § 3 odstavec 4 zní:

"(4) Předsedovi poslaneckého klubu České národní rady náleží vedle platu podle § 1 funkční příplatek ve výši 2000 Kčs zvýšený o 150 Kčs za každých 10 členů klubu.".

4. Za § 3 se vkládá nový § 3a, který zní:

"§ 3a

(1) Poslanci náleží v kalendářním roce, v němž skutečně vykonával funkci nejméně po dobu devíti měsíců, další plat, který se rovná měsíčnímu poslaneckému platu včetně funkčního příplatku (dále len "další plat").

(2) Další plat je splatný spolu s platem za měsíc prosinec. Vznikne-li nárok na další plat až později, je splatný poslední den v prosinci.

(3) Poslanci, který se v kalendářním roce bez řádné omluvy nezúčastnil jednání České národní rady nebo jejích orgánů, do nichž byl zvolen, se další plat krátí. Při krácení se použije přiměřeně ustanovení § 8.".

5. § 4 odst. 1 zní:

"(1) Poslanci náleží diety měsíčně v paušální výši odstupňované podle vzdálenosti místa jeho trvalého pobytu od sídla České národní rady, a to počínaje prvním dnem měsíce, v němž složil ústavním zákonem předepsaný slib.".

Za odstavec 1 se vkládají nové odstavce 2 a 3, které znělí:

"(2) Poslanci, který má trvalý pobyt na území hl. města Prahy, náleží diety podle odstavce 1 ve výši 2000 Kčs.

(3) Poslanci, který má trvalý pobyt mimo území hl. města Prahy, náleží diety podle vzdálenosti místa jeho trvalého pobytu od sídla České národní rady vzdušnou čarou ve výši:

do 100 km včetně2500 Kčs,
do 200 km včetně3000 Kčs,
do 300 km včetně3500 Kčs,
nad 300 km4000 Kčs."

Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 4 a 5.

6. V § 6 se slovo "potřebných" nahrazuje slovem "potřebné" a částka 4000 Kčs se nahrazuje částkou 7000 Kčs.

7. § 7 odst. 3 zní:

"(3) Funkcionáři uvedení v odstavcích 1 a 2 mají právo na

a) bezplatné používání služebního vozidla s přiděleným řidičem i bez něho k výkonu funkce nebo v souvislosti s ním a k osobní dispozici,

b) bezplatné zřízení a používání jedné účastnické telefonní stanice k zajištění okamžité dosažitelnosti v kterékoliv době.".

V § 7 se za odstavec 3 vkládá nový odstavec 4, který zní:

"(4) Předsedové výborů České národní rady s výjimkou předsedy mandátového a imunitního výboru mají právo na

a) bezplatné používání služebního vozidla bez přiděleného řidiče k výkonu funkce nebo v souvislosti s ním a k umožnění styku s rodinou; rozsah jejich nároku na náhradu za spotřebované pohonné hmoty v příslušném kalendářním roce stanoví vnitřním předpisem orgán České národní rady pověřený k tomu Českou národní radou,

b) bezplatné zřízení a používání jedné účastnické telefonní stanice k zajištění okamžité dosažitelnosti v kterékoliv době.".

Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 5.

8. Za § 9 se vkládá § 9a, který zní:

"§ 9a

Za dobu, kdy poslanec dočasně nevykonává svoji funkci, se krátí jeho požitky stanovené v § 1 až 3, v § 4 odst. 1, v § 6 a náhrada za spotřebované pohonné hmoty podle § 7 odst. 4 písm. a) v poměru k délce této doby.".

9. § 11 a 12 znějí:

"§ 11

(1) Poslanecký plat (§ 1) a funkční příplatek (§ 2 a 3) podléhají dani z příjmů.

(2) Diety a paušální náhrada (§ 4 a 6) dani nepodléhají.

(3) Požitky podle odstavců 1 a 2 jsou splatné 15. dne měsíce, za který náleží.

§ 12

Poslanci nenáleží nároky podle tohoto zákona po dobu, po kterou je členem vlády České republiky. Totéž platí, jestliže vykonává funkci vedoucího ústředního orgánu státní správy, náměstka ministra nebo náměstka vedoucího ústředního orgánu, pracovníka Kanceláře prezidenta České republiky nebo pracovníka Nejvyššího kontrolního úřadu České republiky.".

Článek II

Prezident České republiky

Plat a další požitky prezidenta České republiky se stanoví takto:

(1) Měsíční plat činí 85000 Kčs.

(2) Vedle platu podle odstavce 1 náleží paušální náhrada věcných nákladů spojených s výkonem funkce v měsíční výši 90000 Kčs.

(3) Prezident České republiky má právo na

a) bezplatné používání služebního vozidla s přiděleným řidičem i bez něho k výkonu funkce nebo v souvislosti s ním a k osobní dispozici,

b) bezplatné zřízení a používání dvou účastnických telefonních stanic k zajištění okamžité dosažitelnosti v kterékoliv době,

c) bezplatné užívání rezidence na Pražském hradě.

(4) Plat a paušální náhrada podle odstavců 1 a 2 nepodléhají daním a poplatkům.

(5) Nárok na plat podle odstavce 1 vzniká dnem, kdy byl prezident zvolen, a trvá ještě tři měsíce po skončení výkonu funkce. Nárok na paušální náhradu podle odstavce 2 a požitky podle odstavce 3 náleží ode dne zvolení do skončení výkonu funkce.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP