poslanců ČNR Jana Kasala, Pavla Tollnera, Miloslava
Výborného, Josefa Janečka, Pavla Severy,
Jiřího Uřičáře, Evy
Novákové, Josefa Krupíka, Ivany Janů,
Ludvíka Motyčky, Josefa Kubiše, Josefa Pavely,
Jiřího Karase, Jiřího Haringera, Stanislava
Bělehrádka, Vladimíra Koronthályho,
Jana Zahradníčka, Marka Bendy, Petra Nečase,
Michala Lobkowicze, Antona Zimy, Pavla Šafaříka,
Martina Syky
listopad 1992
Zásada č. 1
Tento zákon upravuje zmírnění následků
některých majetkových křivd církví,
náboženských společností a náboženských
charitativních organizací, které jim vznikly
na základě občanskoprávních
úkonů, správních a jiných aktů
učiněných v období od 25.2.1948 do
1.1.1990 (dále jen "rozhodné období")
v rozporu se zásadami demokratické společnosti.
Majetková restituce církví a náboženských
společností je předvídána v
§ 29 zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě
vlastnických vztahů k půdě a jinému
zemědělskému majetku, její předpoklad
lze dovodit rovněž ze zákona č. 92/1991
Sb., o podmínkách převodu majetku státu
na jiné osoby. Také při přípravě
zákona č. 87/1991 Sb., o mimosoudních rehabilitacích,podle
něhož jsou oprávněnými osobami
pouze osoby fyzické nikoli právnické se počítalo
s přijetím zvláštního restitučního
zákona pro majetek církví a náboženských
společností.
Zásada č. 2
Zákon se vztahuje na:
a) půdu, která tvoří zemědělský
půdní fond anebo do něj náleží
a rozsahu stanoveném tímto zákonem i na půdu,
která tvoří lesní půdní
fond (dále jen "půda"), a rybníky;
b) obytné budovy, hospodářské budovy
a jiné stavby, které patří k původní
zemědělské usedlosti, včetně
zastavěných pozemků;
c) obytné a hospodářské budovy a stavby
sloužící zemědělské a
lesní výrobě anebo s ní souvisejícímu
vodnímu hospodářství, včetně
zastavěných pozemků;
d) ostatní stavby a pozemky;
e) movitý majetek, pokud existuje a je-li oprávněné
osobě známo, kde se nachází.
Pokud tento zákon nestanoví jinak, řídí
se právními vztahy k uvedenému majetku zvláštními
předpisy.
Předmětem úpravy je zmírnění
následků majetkových křivd. Půdu,
která tvoří zemědělský
půdní fond nebo do něj náleží,
určuje především zákon č.
53/1966 Sb. o ohraně zemědělského
půdního fondu, ve znění zákona
č. 75/1976 Sb. a vyhlášky č. 36/1987
Sb. a půdu, která tvoří lesní
půdní fond určuje zákon č.
61/1977 Sb. o lesích. Tato zásada vymezením
majetku navazuje na zákon č. 87/1991 Sb. a zákon
č. 229/1991 Sb. Písm. d) se vztahuje na pozemky
v intravilánu. Jako z.č. 87/1991 Sb. analogicky
upravuje i restituci movitého majetku.
Vymezení vztahu tohoto zákona k dalším
právním předpisům vyhází
z principu, že prioritu má úprava v tomto zákoně.
Teprve, pokud tento zákon nestanoví jinak, platí
subsidiárně jiné právní předpisy.
Z tohoto hlediska je nutné posuzovat např. vztah
tohoto zákona k zákonu č. 229/1991 Sb., zejména
pokud jde o ustanovení o pozemkových fondech a pozemkových
úpravách.
Zásada č. 3
Oprávněnými osobami jsou:
a) církve a náboženské společnosti
včetně jejich částí s právní
subjektivitou, které mají sídlo na území
České republiky a kdykoli v rozhodném období
zde působily za základě státem uznaného
statusu církve nebo náboženské společnosti,
b) česká katolická charita, diakonie církví
uvedených pod písm. a), Armáda spásy
jako právní nástupci odpovídajících
subjektů působících na území
ČR k 25.2.1948,
c) Náboženská matice jako právní
nástupce sloučených náboženských
fondů českého a moravskoslezského,
jejichž majetek vymezený v zásadě č.
2 přešel na stát nebo na jiné právnické
osoby v rozhodném období způsobem uvedeným
v zásadě č. 5.
Okruh osob oprávněných domáhat se
vydání věci, popřípadě
poskytnutí finanční náhrady,je vymezen
taxativně, tj.církve a náboženské
společnosti, které vyvíjely činnost
na území ČR kdykoli v rozhodném období,
tj. mezi 25.2.1948 a 1.1.1990, jako státem uznané
právní subjekty včetně jejich organizačních
složek s právní subjektivitou. Co se týče
České katolické charity a diakonií
církví, jde o organizace, které plnily jednu
ze základních činností církví
a náboženských společností, tj.
charitativní činnost, ale měly samostatný
status oddělený od církví a byly samostatnými
právními subjekty. Armáda spásy neexistovala
jako státem uznaná církev nebo náboženská
společnost, ale její činnost byla organickým
spojením náboženské a charitativní
práce. U oprávněných osob uvedených
pod písm. b) a c) je pro přesnost zdůrazněna
právní kontinuita.
Náboženská matice ve svém původním
poslání spravovala a hospodařila se sekularizovaným
majetkem římsko-katolické církve ve
prospěch církve. Tak např. tzv. matiční
kláštery dávala k dispozici některým
nemajetným řádům, zřizovala
nové fary a patronátně i majetnicky udržovala
stavebně i provozně některé kostely.
Měla také vlastní majetek, z jehož výtěžku
zabezpečovala správu, údržbu vlastních
klášterních budov, far a kostelů. Zařazení
Náboženské matice do návrhu zákona
jako oprávněné osoby sleduje cíl znovuzískání
matičních klášterů, které
do roku 1950 používala církev, a navrácení
lesů a zemědělské půdy. Ke
sloučení fondů a přejmenování
na Náboženskou matici došlo podle vyhlášky
SÚCV č. 352/1950 Ú.l. resp. úředního
sdělení SÚVC zveřejněné
v č. 158 Ú.l. II z 11.101951.
Zásada č. 4
1) Povinnými osobami jsou stát nebo právnické
osoby, které ke dni účinnosti tohoto zákona
věc drží, s výjimkou
a) podniků se zahraniční majetkovou účastí
a obchodních společností, jejichž společníky
nebo účastníky jsou výhradně
fyzické osoby. Tato výjimka však neplatí,
jde-li o věci nabyté od právnických
osob po 1. říjnu 1990,
b) cizích států
2) Osobou, která věc podle předchozího
odstavce drží, se rozumí:
a) právnická osoba, která měla ke
dni účinnosti tohoto zákona k věci
ve vlastnictví České a Slovenské Federativní
Republiky na území České republiky
nebo ve vlastnictví České republiky právo
hospodaření nebo právo trvalého užívání,
b) u ostatních věcí jejich vlastník.
Jestliže věci přešly do vlastnictví
obce, má oprávněná osoba právo
na vydání věci podle tohoto zákona
vůči obci.
Povinnými osobami jsou též fyzické osoby,
jež nabyly věc od státu nebo jiné právnické
osoby, které ji získaly za okolností uvedených
v zásadě č. 5, a to v případech,
kdy fyzická osoba nabyla věc buď v rozporu
s tehdy platnými předpisy nebo na základě
protiprávního zvýhodnění nabyvatele,
dále i osoby blízké této fyzické
osobě, pokud na ně přešlo nebo bylo
převedeno vlastnictví nebo osobní užívání
k těmto věcem.
Povinná osoba je povinna s nemovitostmi i movitostmi až
do jejich vydání oprávněné
osobě nakládat s péčí řádného
hospodáře, ode dne účinnosti tohoto
zákona nemůže tyto věci, jejich součásti
a příslušenství převést
do vlastnictví jiného. Takové právní
úkony jsou neplatné.
Pro povinné osoby je rovněž zaveden stejný
režim jako u zákona č. 87/1991 Sb. a zákona
č. 229/1991 Sb. Povinnými osobami jsou tedy nejen
stát nebo právnické osoby, které ke
dni účinnosti zákona věc drží,
ale i fyzické osoby včetně osob blízkých,
které získaly oprávnění s věcí
nakládat za okolností, které nezakládají
nárok na ochranu takového práva. Za účelem
obejití předpisů a jejich možných
důsledků mohla taková osoba věc převést
na jinou sobě blízkou osobu (vymezení pojmu
blízká osoba viz § 116 občanského
zákoníku). I z těchto osob činí
zákon osoby povinné.
Vlastnictví obcí je vymezeno zejména zákonem
ČNR č. 172/1991 Sb., o přechodu některých
věcí z majetku ČR do vlastnictví obcí.
Obec je však právnickou osobou, a je proto považována
za povinnou osobu.
Zásada č. 5
Oprávněným osobám budou vydány
nemovitosti a movitosti, které přešly na stát
nebo jinou právnickou osobu v důsledku:
a) smlouvy o darování věci uzavřené
dárcem v tísni,
b) kupní smlouvy uzavřené v tísni
za nápadně nevýhodných podmínek,
c) odmítnutí dědictví v pozůstalostním
řízení uskutečněného
v tísni,
d) vyvlastnění za náhradu, pokud nemovitost
existuje a nikdy nesloužila k účelu, pro který
byla vyvlastněna,
e) vyvlastnění bez náhrady,
f) znárodnění vykonaného v rozporu
s tehdy platnými zákonnými předpisy
nebo bez vyplacení náhrady,
g) převzetí věci bez právního
důvodu,
h) politické perzekuce nebo postupu porušujícího
všeobecně uznávaná lidská práva
a svobody,
i) odevzdání do vlastnictví družstva
podle zvláštních předpisů,
j) odnětí bez náhrady postupem podle zákona
č. 142/1947 Sb., o revizi první pozemkové
reformy, nebo podle zákona č. 46/1948 Sb., o nové
pozemkové reformě,
k) odnětí vlastnického práva k nemovitostem
v chráněné oblasti Pražského
hradu postupem podle nařízení vlády
č. 55/1954 Sb., o chráněné oblasti
Pražského hradu, a vyhlášky Ústředního
národního výboru hl. m. Prahy z 3.8.1955
uveřejněné v č. 27 Sb. nařízení,
vyhlášek a instrukcí ÚNV hl. m. Prahy,
l) neoprávněného nakládání
a majetkových převodů Náboženskou
maticí.
Zmírnění majetkových křivd
spočívá především v povinnosti
vydat věc na žádost oprávněné
osoby. Jde zejména o případy, kdy půda
byla odnímána bez náhrady postupem podle
zákona č. 142/1947 Sb., o revizi první pozemkové
reformy, dále podle zákona č. 46/1948 Sb.,
o nové pozemkové reformě. Věci byly
též odnímány v důsledku politické
perzekuce bez právního titulu a postupem porušujícím
všeobecně uznávaná lidská práva
a svobody. Navrhuje se tedy vydat věci i v těchto
případech.
Zásada č. 6
Věc se vydá oprávněné osobě
ve stavu, v němž se nalézala ke dni doručení
písemné výzvy k vydání věci
povinné osobě.
Sjednala-li povinná osoba před tímto dnem
smlouvu o dodávce stavebních prací, o rekonstrukci
nebo o modernizaci vydávané nemovitosti, popřípadě
jinou smlouvu týkající se této nemovitosti,
uzavře se dohoda o tom, zda a v jakém rozsahu přejímá
oprávněná osoba práva a závazky
z této smlouvy.
Při prosazování nároku jsou dotčené
orgány státní správy a právnické,
na které přešlo vlastnické právo
nebo užívací právo, povinny poskytnout
tomu, kdo tvrdí, že je oprávněnou osobou,
pomoc, zejména tím, že jí poskytují
výpisy z evidence a kopie listin, jakož i jiné
prostředky, které mohou přispět k
objasnění věci.
Rozhodující pro vydání věci
je stav, ve kterém se věc nalézala ke dni
doručení výzvy k vydání věci.
Pokud před tímto dnem sjednala ohledně vydávané
věci povinná osoba nějakou smlouvu, bude
nutné uzavřít dohodu, zda oprávněná
osoba přejímá práva a závazky
z této smlouvy, nebo zda vůbec k takové smlouvě
nepřistupuje. V zásadě je zdůrazněna
povinnost státních orgánů a ostatních
osob poskytnout součinnost při prosazování
nároku.
Zásada č. 7
Pozemky nebo jeho části nelze vydat v případě,
že
a) k pozemku bylo zřízeno právo osobního
užívání, s výjimkou případů,
kdy bylo toto právo zřízeno za okolností
uvedených v zásadě č. 8,
b) pozemek byl po přechodu nebo převodu do vlastnictví
státu nebo jiné právnické osoby zastavěn
stavbou zkolaudovanou podle stavebních předpisů;
pozemek lze vydat, jestliže stavba nebrání
církevnímu využití pozemku,
c) na pozemku byla zřízena zahrádkářská
nebo chatová osada,
d) na pozemku jsou tělovýchovná a jiná
sportovní zařízení.
V případech uvedených v předchozím odstavci se oprávněné osobě převedou bezúplatně do vlastnictví jiné pozemky ve vlastnictví státu v přiměřené výměře a kvalitě, jako byly původní pozemky, a to pokud možno v téže obci, ve které se nachází převážná část pozemků původních, pokud s tím oprávněná osoba souhlasí.
V případě, že podle zvláštních
předpisů došlo po přechodu nebo převodu
do vlastnictví státu nebo jiné právnické
osoby k omezení užívání pozemku
tím, že pozemek nebo jeho část je určen
pro obranu státu nebo je určen pro těžbu
nerostů nebo se stal podle zvláštní
předpisů součástí lesního
půdního fondu v národním parku nebo
je na území státní přírodní
rezervace, chráněného naleziště,
chráněného parku, chráněné
zahrady, chráněné studijní plochy,
pásma hygienické ochrany vodních zdrojů
prvního stupně nebo chráněného
přírodního výtvoru, anebo jsou významným
krajinným prvkem, je na vůli oprávněné
osoby, zda bude vyžadovat vydání původního
pozemku nebo převod jiného pozemku ve vlastnictví
státu. Pokud oprávněná osoba požádá
o vydání jiného pozemku, postupuje se podle
předchozího odstavce.
Stavby, které zásadní přestavbou ztratily
svůj původní stavebně technický
charakter, se nevydávají. Oprávněné
osobě se za ně poskytne finanční náhrada.
Věc, která je prohlášena za národní
kulturní památku lze vydat se závazky vyplývajícími
ze zákona upravujícího správu a ochranu
kulturních památek.
V této zásadě je upraveno vyrovnání
mezi oprávněnou osobou, státem a ostatními
osobami, které nakládaly v rozhodném období
s věcmi podléhajícími režimu
tohoto restitučního zákona. Tato právní
úprava chrání taxativní úpravou
právní vztahy, kdy nelze vydat pozemek, k němuž
bylo zřízeno právo osobního užívání,
pokud se tak ovšem nestalo v rozporu s právním
řádem, nebo který byl po převzetí
státem nebo jinou právnickou osobou zastavěn
nebo na něm vznikla zahrádkářská
nebo chatová osada, nebo je na něm vybudováno
tělovýchovné a sportovní zařízení.
Rovněž nelze vydat věc, která přestavbou
ztratila svůj původní charakter. Zásada
umožňuje nevydat i pouze část pozemku.
Znamená to, že v konkrétním případě
může dojít k fyzickému rozdělení
pozemku na dvě i více částí
(pokud to povaha věci připouští). K
provedení geometrického oddělení bude
nutné přizvat příslušné
středisko geodézie. V případě
nemovitostí, které jsou vyhlášeny za
národní kulturní památku, lze je vydat
se závazky vyplývajícími z obecné
právní normy, která upravuje správu
a ochranu kulturních památek.
Zásada č. 8
Na návrh oprávněné osoby soud rozhodne,
že na ni přechází vlastnické
právo k věci ve vlastnictví nebo v osobním
užívání fyzické osoby, jež
ji nabyla od státu nebo jiné právnické
osoby, které ji získaly za okolností uvedených
v zásadě č. 5, a to v případech,
kdy fyzická osoba nabyla věc buď v rozporu
s tehdy platnými předpisy nebo na základě
protiprávního zvýhodnění nabyvatele,
dále i osoby blízké této fyzické
osobě, pokud na ně přešlo nebo bylo
převedeno vlastnictví nebo osobní užívání
k této věci. Návrh musí být
uplatněn do 12 měsíců ode dne účinnosti
tohoto zákona, jinak právo zaniká.
Fyzická osoba, jejíž vlastnické právo
přešlo na oprávněnou osobu podle předchozího
odstavce, má vůči státu nárok
na vrácení kupní ceny a na náhradu
nákladů účelně vynaložených
na udržování věci. Nárok se uplatňuje
u příslušného orgánu státní
správy.
Stát má v takovém případě
vůči oprávněné osobě
nárok na náhradu nákladů účelně
vynaložených na udržování věci,
kterou uhradil fyzické osobě podle věty první.
Nárok na vrácení věci, která
je ve vlastnictví nebo v osobním užívání
fyzické osoby, jež ji nabyla od státu za podmínek
neoprávněného zvýhodnění
nebo v rozporu s právním řádem, může
oprávněná osoba, tj. původní
vlastník, uplatnit návrhem u soudu podaným
do 12 měsíců od dne účinnosti
zákona. V těchto případech se provede
finanční vypořádání
mezi fyzickou osobou a původním vlastníkem
prostřednictvím státu.
Zásada č. 9
Nárok na vydání nemovitosti podle zásady
č. 2 bod a) až c) uplatní oprávněná
osoba u pozemkového úřadu a zároveň
vyzve povinnou osobu k vydání nemovitosti. Povinná
osoba uzavře s oprávněnou osobou do 60 dnů
od podání výzvy dohodu o vydání
nemovitosti.
Dohoda podléhá schválení pozemkovým
úřadem formou rozhodnutí vydaném ve
správním řízení. Rozhodnutí
pozemkového úřadu o neschválení
dohody přezkoumá na návrh účastníka
soud. Jestliže ani soud dohodu neschválí, vrátí
věc pozemkovému úřadu k novému
rozhodnutí ve věci.
Nedojde-li k dohodě podle 1. odstavce této zásady,
rozhodne o vlastnictví oprávněné osoby
k nemovitosti pozemkový úřad.
Pokud je toho nezbytně třeba, může pozemkový
úřad zřídit nebo zrušit na převáděné
nemovitosti věcné břemeno, případně
uložit jiná opatření k ochraně
životního prostředí nebo důležitých
zájmů jiných vlastníků. Rozhodnutí
pozemkového úřadu přezkoumá
na návrh účastníka soud.
Pozemkové převody budou realizovány na základě
správního rozhodnutí pozemkového úřadu.
Dohody o jiných nemovitostech podléhají registraci
notářství (viz zásada č. 11).
Pozemkový úřad rozhoduje ve správním
řízení, tj. podle zákona č.
71/1967 Sb., o správním řízení.
Návrh učiněný oprávněnou
osobou musí tedy splňovat zejména náležitosti
§ 19 správního řádu. I na další
postup pozemkového úřadu se použijí
ustanovení správního řádu.
Výzva oprávněné osoby povinné
osobě musí splňovat zejména náležitosti
právního úkonu podle hlavy čtvrté
části první občanského zákoníku.
Obdobně i dohoda uzavřená mezi oprávněnou
a povinnou o vydání nemovitosti. Přezkoumání
rozhodnutí správního orgánu (pozemkového
úřadu) ve věci soudem je podle platné
úpravy (podle občanského soudního
řádu). K otázce pojmu věcné
břemeno obč. zákoník § 151 n
- p.
Zásada č. 10
Nemůže-li oprávněná osoba jednoznačně
prokázat svůj nárok výpisem z úřední
evidence, zapíše ji pozemkový úřad
jako domnělého vlastníka.
Na základě žádosti domnělého
vlastníka pozemkový úřad svým
rozhodnutím může uznat vlastnictví k
pozemkům, porostům a jinému majetku této
osobě, jestliže domnělý vlastník:
a) předloží rozhodnutí o dědictví
nebo smlouvu, kterou dokládá vlastnická práva,
doklad o smlouvě nebo doklad o jiném právním
úkonu o nabytí vlastnictví touto osobou nebo
jejím právním předchůdcem,
nedošlo-li k právně účinnému
převodu jen pro nedostatek zápisu do pozemkové
knihy nebo evidence nemovitostí,
b) prokáže, že ve skutečnosti došlo
k dělbě užívání nemovitostí
mezi spoluvlastníky nebo k výměně
pozemků, a k převodu nedošlo jen proto, že
nebyl zachován předepsaný úřední
postup,
c) prokáže, že sám nebo jeho právní
předchůdce měli pozemky, porosty nebo jiný
majetek v držbě a doklad o vlastnictví nemůže
předložit, protože buď nebylo realizováno
zápisové řízení, nebo že
došlo ke ztrátě nebo poškození
či úplnému zničení katastrálních
nebo pozemkových operátů.
Vlastnictví podle předchozího odstavce je
možno uznat, neprobíhá-li ve věci soudní
řízení a domnělý vlastník
prokazuje vlastnictví k pozemku, porostům nebo jinému
majetku posledním dokladem o vlastnictví svém
nebo svého právního předchůdce
a tuto skutečnost doplňuje čestným
prohlášením o tom, že je vlastníkem
či spoluvlastníkem těchto pozemků,
porostů nebo jiného majetku a že na sebe přebírá
všechny právní následky uvedení
nepravdivých údajů.
Jestliže pozemkový úřad neuzná
vlastnictví podle 2. odstavce, odkáže domnělého
vlastníka s jeho nárokem na soud. Řízení
o tomto nároku a o tom, zda je domnělý vlastník
oprávněnou osobou, soud spojí.
Zásada vychází z právní domněnky
vlastnictví oprávněné osoby. Uplatnění
nároku je řešeno stejně jako v zákoně
č. 93/1992 Sb., kterým se mění a doplňuje
zákon č. 229/1991 Sb.
Zásada č. 11
Věc, na jejíž vydání je nárok
podle zásady č. 2 písm. d) a e), vydá
povinná osoba na písemnou výzvu oprávněné
osobě, jež prokáže svůj nárok
a uvede způsob převzetí věci státem
nebo jinou právnickou osobou. Jde-li o vydání
movité věci, prokáže-li též,
kde se věc nalézá.
Povinná osoba uzavře s oprávněnou
osobou do 60 dnů od podání písemné
výzvy dohodu o vydání věci. Tato dohoda,
pokud jde o nemovitost, podléhá registraci notářstvím,
které přitom postupuje obdobně jako při
registraci smlouvy o převodu nemovitostí.
Oprávněná osoba musí prokázat
svůj nárok na vydání věci a
uvést způsob jejího převzetí
státem. Půjde v této souvislosti zejména
o prokázání vlastnického práva
k věci (např. kupní smlouvou, darovací
smlouvou).
Zásada č. 12
K vydání nemovitých i movitých věcí
vyzve oprávněná osoba povinnou osobu do 12
měsíců ode dne účinnosti tohoto
zákona, jinak její nárok zanikne. Nevyhoví-li
povinná osoba této výzvě, může
oprávněná osoba uplatnit svůj nárok
u soudu ve lhůtě 18 měsíců
ode dne účinnosti tohoto zákona.
Lhůta k uplatnění nároku na vydání
věcí movitých i nemovitých se stanovuje
na 12 měsíců ode dne účinnosti
zákona. Pokud nárok nebude uplatněn u soudu
do 18 měsíců ode dne účinnosti
zákona, zaniká. Skutečnost, že právo
nebylo uplatněno ve lhůtě, znamená
jeho zánik ze zákona. Jde podle § 583 občanského
zákoníku o neuplatnění práva
(tzv. prekluze). K zániku pak soud přihlédne,
i když to povinná osoba nenamítne.
Zásada č. 13
Oprávněné osobě náleží
finanční náhrada za pozemek, který
se podle tohoto zákona nevydá a za nějž
nebyl poskytnut jiný pozemek.
Obdobně oprávněné osobě náleží
finanční náhrada za stavby, které
podle tohoto zákona nelze vydat.
Oprávněné osobě náleží
právo na náhradu za trvalý porost, který
na pozemku byl v době jeho převzetí státem
nebo jinou právnickou osobou, jestliže v době
vydání pozemku na něm není jiný
srovnatelný porost téže kultury.
Jestliže na pozemku, který má být vydán
podle tohoto zákona, je trvalý porost, ačkoli
v době převzetí pozemku státem nebo
jinou právnickou osobou na pozemku srovnatelný trvalý
porost téže kultury nebyl, je na vůli oprávněné
osoby, zda převezme pozemek a uhradí finanční
náhradu nebo zda požádá o vydání
jiného pozemku; v takovém případě
se postupuje podle zásady č. 7 předposlední
odstavec, nedohodnou-li se účastníci smlouvy
jinak.
Náhrady jsou poskytovány v cenách stanovených
podle cenových předpisů platných ke
dni účinnosti tohoto zákona.
V případě, že oprávněná
osoba získala nemovitost do vlastnictví přídělem
od státu, poskytne se náhrada za nemovitosti uvedené
jen do výše uhrazené přídělové
ceny.
Finanční náhrada se oprávněné
osobě poskytuje v případech, kdy nelze nemovitost
vydat. Finanční náhrada se navrhuje i u trvalých
porostů, pokud na pozemcích, které mají
být navráceny, došlo k jejich změně,
přičemž se ponechává na vůli
oprávněné osoby, zda převezme takové
pozemky včetně trvalých porostů, na
nichž takové porosty původně nebyly
a uhradí finanční náhradu.
Zásada č. 14
Finanční náhradu za nemovitosti, které
se podle tohoto zákona nevydávají a za něž
v případě půdy nebyl poskytnut jiný
pozemek, poskytne stát. Výši náhrady
v hotovosti upraví vláda svým nařízením.
Náhradu za trvalý porost poskytne právnická
osoba (právní nástupce), která věc
drží nebo ji držela v době zániku
nemovitosti anebo ji převedla na jinou osobu, která
nemovitost podle tohoto zákona nevydává.
Oprávněná osoba vyzve písemně
k vydání náhrady příslušný
orgán státní správy a v případě
náhrady za trvalý porost příslušnou
právnickou osobu (jejího právního
nástupce) nejpozději ve lhůtě 12 měsíců
ode dne účinnosti tohoto zákona. Závisí-li
právo na náhradu na rozhodnutí pozemkového
úřadu nebo soudu, končí tato lhůta
uplynutím 6 měsíců ode dne právní
moci tohoto rozhodnutí. Neuplatněním práva
v uvedených lhůtách právo zanikne.
Náhrada se poskytne oprávněné osobě
do 6 měsíců ode dne doručení
výzvy.
Způsob náhrady musí být dohodnut do
60 dnů od podání písemné výzvy
oprávněnou osobou, nebyl-li nárok uspokojen
dříve. Se souhlasem oprávněné
osoby je možno závazky vůči ní
vypořádat i po tomto termínu.
Za nemovitosti, které nebudou vydány, poskytne stát
finanční náhradu. Náhrada za trvalý
porost je k tíži právnické osoby (právního
nástupce), která věc drží nebo
držela v době zániku nemovitosti nebo ji převedla
na osobu, která nemovitost podle tohoto zákona nevydává.
Zásada umožňuje sjednat dohodu mezi oprávněnou
osobou a povinnou osobou o způsobu náhrady a lhůtě
plnění, která může upravit některé
skutečnosti i jinak, než je upraveno.
Zásada předpokládá, že příslušný
právní předpis určí státní
orgán, kompetentní pro poskytování
finanční náhrady a způsobu jejího
vyrovnání v případě, kdy není
poskytnuta hotovost.
Zásada č. 15
Povinná osoba nemůže proti oprávněné
osobě uplatňovat žádné finanční
ani jiné nároky související s vydávanou
věcí, než jsou uvedeny v tomto zákoně.
Rovněž oprávněná osoba, které
byla věc vydána, nemůže proti povinné
osobě uplatňovat jiné nároky související
s vydávanou věcí, než jsou uvedeny v
tomto zákoně.
Právo na náhradu škody, kterou povinná
osoba způsobí oprávněné porušením
svých povinností, zůstává ustanovením
předchozího odstavce nedotčeno.
Pokud vázlo na věci v době jejího
vydání zástavní právo a věc
se vydá, je povinná osoba povinna závazek
vypořádat nebo jinak zajistit
Jestliže stát vyplatil za převzatou věc
kupní cenu nebo náhradu, je osoba, které
byla věc vydána, povinna vyplacenou částku
vrátit příslušnému orgánu
státní správy. Požádá-li
oprávněná osoba o finanční
náhradu za nevydanou věc, tato částka
se od náhrady odečte.