K § 16

V tomto ustanovení řeší návrh speciální případ náhrady škody, umožňuje uskutečnit náhradní koupi nebo náhradní prodej cenného papíru na veřejných trzích. Na jiném trhu není možné náhradní koupi nebo prodej provést, protože pouze na veřejném trhu je cena objektivizována. Pokud cenný papír byl koupen nebo prodán mimo veřejný trh, lze náhradní koupi nebo prodej provést na veřejném trhu, pokud se na něm s tímto cenným papírem obchoduje. Pokud se s cenným papírem na veřejném trhu neobchoduje nelze náhradní koupi nebo prodej provést. Náhrada škody se pak řídí obecnými ustanoveními obchodního zákoníku.

Při náhradě úplaty komisionáři vzniká povinnost zaplatit skutečně zaplacenou úplatu při obstarávání náhradního prodeje, nikoliv nezbytně nutnou.

Jinou škodou, na níž má poškozený nárok, je třeba rozumět zejména ušlý zisk tím, že smlouva nebyla splněna včas, náklady, jež bylo nutno vynaložit na uskutečnění náhradní koupě nebo náhradního prodeje ap.

K § 17

Návrh zákona vyžaduje, aby při převodu listinného cenného papíru byl závazek splněn vždy až předáním cenného papíru nabyvateli bez ohledu na to, o jakou formu cenného papíru se jedná, protože bez předložení cenného papíru, nelze práva s ním spojená zpravidla vůbec uplatňovat. U cenných papírů na doručitele postačí samotné předání (tradice). U cenných papírů na řad a na jméno je k převodu nutno splnit i další náležitosti. Závazek je však vždy splněn až předáním listinného cenného papíru.

Způsob převodu cenných papírů je zpravidla řešen ve speciálních zákonech. U některých cenných papírů však právní úprava chybí (např. u vkladních listů), a pak budou platit obecná ustanovení tohoto zákona.

Je však třeba rozlišovat splnění závazku převést cenný papír a převod práv z cenného papíru. U cenných papírů na doručitele tento okamžik splývá. Jiná je však situace u cenných papírů na řad a na jméno. Práva z cenného papíru na řad přecházejí již rubopisem, avšak závazek převést cenný papír je splněn až předáním cenného papíru. U cenných papírů na jméno přecházejí práva postupní smlouvou, ale závazek převést cenný papír je splněn až předáním cenného papíru. Tato úprava je nutná vzhledem k definici listinného cenného papíru, protože práva s ním spojená je možno uplatnit zpravidla jen při předložení tohoto cenného papíru. K tomu jej musí mít majitel ve svých rukou.

Jediná výjimka, kdy návrh tohoto zákona nevyžaduje předání listinného cenného papíru je u tzv. imobilizovaných cenných papírů, pro které platí stejný právní režim jako pro zaknihované cenné papíry.

K § 18

Návrh řeší náležitosti rubopisu pro ty cenné papíry, kde není provedena v zákoně jeho speciální úprava. Tím odpadne podpůrné použití předpisů o rubopisu podle směnečného zákona, které je pro mnoho druhů cenných papírů nevhodné (např. blankoindosament u akcií a nebo dluhopisů na jméno).

S rubopisem zpravidla přecházejí všechna práva spojená s cenným papírem, ale existují určité druhy rubopisů, kdy přecházejí jen práva některá (např. zástavní rubopis nebo zmocňovací rubopis). Tyto zvláštní druhy rubopisů může upravit buď zvláštní zákon pro určité druhy cenných papírů (jako např. zákon směnečný a šekový) nebo tento zákon.

Převoditelnost cenného papíru na řad rubopisem nelze vyloučit ani zvláštním zákonem, lze ji pouze omezit (viz např. § 156 obchodního zákoníku).

K § 19

Převoditelnost cenného papíru na jméno může zvláštní zákon nejen omezit, ale i vyloučit (např. § 4 zák. č. 530/1990 Sb. a § 22 zák. č. 92/1991 Sb.).

K § 20

Návrh zákona také výslovně řeší nabytí cenného papíru v dobré víře, které je ze současné právní úpravy jen obtížně vyvoditelné. Podobná interpretace by byla možná jen u smluv, pro které platí režim obchodního zákoníku, nikoliv u smluv podle zákoníku občanského.

K § 21

U cenných papírů vydávaných zaknihováním, je nutno řešit zcela specificky způsob a okamžik převodu cenného papíru, protože k jeho faktickému předání nemůže dojít, neboť tento cenný papír existuje jen jako záznam v příslušné evidenci.

Zaknihovaný cenný papír nemůže být proto převeden jinak, než provedením zápisu v příslušné evidenci, který má konstitutivní charakter, a kterou provádí k tomu speciálně zřízená právnická osoba - středisko cenných papírů.

K § 22

Návrh zákona musí řešit i otázku, kdo je oprávněn dát příkaz k registraci převodu cenného papíru. Těmito osobami jsou v prvé řadě nabyvatel a převodce cenného papíru, kteří mohou podat příkaz i na jedné listině. To však platí pouze tehdy, pokud se převod cenného papíru neuskutečnil prostřednictvím obchodníka s cennými papíry nebo na mimoburzovním trhu, organizovaném na obdobných principech jako burzovní trh.

Odpovědnost za škodu způsobenou nesprávnými údaji v příkazu se řídí ustanoveními obchodního zákoníku.

V této souvislosti je třeba upozornit na to, že povinnost převést cenný papír není splněna předáním příkazu k registraci převodu, ale až registrací převodu na základě tohoto příkazu.

K § 23

Pokud obstarává koupi či prodej cenného papíru obchodník s cennými papíry, je nutné, aby příkaz k registraci převodu dával tento obchodník, protože skutečný nabyvatel či převodce zpravidla nezná potřebné údaje k registraci. Dále tím plní obchodník s cennými papíry jako komisionář i svůj závazek z komisionářské smlouvy, převést cenné papíry na komitenta.

Zákon řeší i náhradu škody, která vznikne z nesprávného příkazu. Tato úprava by nebyla nutná ve vztahu k zákazníkovi obchodníka, protože je kryta komisionářskou smlouvou, ale je důležitá ve vztahu k ostatním osobám, ke kterým není obchodník s cennými papíry ve smluvním vztahu. Obchodník s cennými papíry odpovídá za škodu, která tím vznikla jakékoliv osobě. Jde tedy o případ úpravy mimozávazkové odpovědnosti.

K § 24

Pokud se bude převod cenného papíru uskutečňovat na mimoburzovním veřejné trhu organizovaném podle § 50 předpokládá návrh, že příkaz k registraci převodu bude dávat organizátor tohoto trhu bez ohledu na to, zda smlouva, na jejímž základě k převodu cenného papíru dochází, byla uzavřena přímo mezi převodcem a nabyvatelem nebo zda cenný papír byl obstarán obchodníkem s cennými papíry.

Protože organizátor trhu není účastníkem smlouvy, na jejímž základě se cenný papír převádí, navrhuje se zakotvit jeho mimozávazkovou odpovědnost za škodu, která by se řídila ustanoveními obchodního zákoníku.

K § 25

Pro středisko cenných papírů je stanovena povinnost provádět příkazy k registraci podle pořadí, ve kterém mu tyto příkazy došly tak, aby byla vyloučena preference některých příkazů.

K § 26

Zákon musí přesně upravit formální požadavky na příkaz k registraci převodu, aby bylo možno provést příslušné záznamy v evidenci a tím převod registrovat. Pokud příkaz nebude splňovat požadované náležitosti nebo vstřícné příkazy nebudou obsahově shodné, středisko cenných papírů registraci neprovede a příkazy vrátí. Tím může dojít k prodlení s plněním povinností ze smlouvy o převodu cenných papírů a ke vzniku povinnosti nahradit způsobenou škodu podle příslušných ustanovení návrhu tohoto zákona a obchodního zákoníku.

K § 27

Pozastavení výkonu práva nakládat se zaknihovaným cenným papírem, je nezbytným instrumentem při dispozicích těmito cennými papíry. Důkazem jejich existence může být pouze výpis z příslušné evidence, takže není vyloučeno, aby majitel dal obchodníkovi s cennými papíry pokyn k prodeji cenného papíru a přitom současně uzavřel sám smlouvu o převodu tohoto cenného papíru, nebo uzavřel takovou smlouvu v případě, že byl vysloven trest propadnutí majetku, nebo aby nakládal se zastaveným cenným papírem ap. Institut pozastavení práva nakládat s cenným papírem má omezit tyto možnosti na minimum.

K § 28

Komisionářská smlouva o obstarání koupě nebo prodeje cenných papírů je podtypem komisionářské smlouvy v obchodním zákoníku. Její specifikum spočívá v předmětu obstaravatelské činnosti komisionáře (obstarání koupě a prodeje cenných papírů). Komisionářem je buď obchodník s cennými papíry nebo jiná osoba, která nepodnikatelsky, ale za úplatu obstará nákup či prodej cenného papíru.

Důvodem zvláštní úpravy jsou speciální požadavky na pokyny komitenta ve vztahu ke komisionáři a postup komisionáře při realizaci příkazu komitenta, a to v zájmu zajištění ochrany jak prodávajícího tak kupujícího.

Komisionářská smlouva o obstarání nákupu a prodeje cenných papírů se bude vždy řídit ustanoveními obchodního zákoníku, pokud tento zákon neobsahuje speciální úpravu, bez ohledu na to, zda komisionářem bude obchodník s cennými papíry nebo jiná osoba.

K § 29

V zájmu transparentnosti obchodů s cennými papíry a jejich kontrolovatelnosti obsahuje návrh zákona přesnější formální požadavky na evidenci pokynů komitentů, než je tomu u ostatních komisionářských smluv, a to bez ohledu na to, zda komisionář je obchodníkem s cennými papíry či nikoliv.

K § 30

Příslušné ustanovení návrhu zákona je zaměřeno na ochranu osob, kterým jsou prostřednictvím obchodníka s cennými papíry tyto papíry prodávány nebo kteří je takto od něho nakupují.

Povinnost složit zálohu při udělení pokynu ke koupi cenného papíru chrání především majitele (převodce cenného papíru), protože má jistotu, že mu za prodaný cenný papír bude zaplaceno.

Omezení práva nakládat s cenným papírem při udělení pokynu k jeho prodeji chrání zejména nabyvatele cenného papíru, protože zvyšuje jeho jistotu, že v době od udělení pokynu do uskutečnění převodu nepřevede majitel cenného papíru tento papír na někoho jiného.

K § 31

V zájmu ochrany investorů upravuje zákon podrobněji postup komisionáře při realizaci pokynu k nákupu nebo prodeji cenných papírů. Zákon výslovně umožňuje, aby obchodník s cennými papíry prodal komitentovi požadovaný cenný papír, pokud ho má ve svém majetku, nebo aby od něho cenný papír do svého majetku koupil, pokud nestanoví komisionářská smlouva jinak.

Na rozdíl od obecné úpravy nemá komisionář právo, ale povinnost odchýlit se od pokynu komitenta, je-li to pro komitenta výhodné. Výjimku může založit jen komisionářská smlouva. Porušení této povinnosti je důvodem k náhradě způsobené škody.

Návrh také upravuje, za jakou cenu má komisionář cenný papír nakoupit nebo prodat, pokud cena nebyla dohodnuta v komisionářské smlouvě. Obecná úprava komisionářské smlouvy v obchodním zákoníku tento problém neřeší.

K § 32

Návrh zákona také řeší situaci v případě, že cenné papíry byly předány komisionáři k prodeji, nebo pokud je komisionář pro komitenta získá. Zde návrh vychází z obdobného režimu, jaký platí u movitých věcí podle obchodního zákoníku.

Samostatně bylo nutno řešit problematiku zaknihovaných cenných papírů, protože je nutno zakotvit povinnost dát příkaz k registraci jako kogentní součást komisionářské smlouvy.

K § 33

Obstarat cenný papír pro jiného nebo jej za jiného prodat je možno i ve formě přímého zastoupení na základě mandátní smlouvy. Pro tyto případy bude platit obchodní zákoník bez ohledu na právní postavení mandanta či mandatáře. Tato úprava nevylučuje bezúplatné zastoupení při koupi a prodeji cenného papíru na základě příkazní smlouvy podle občanského zákoníku.

Obchodním zákoníkem se budou řídit i vztahy, kdy jedna osoba pro druhou osobu obstará pouze příležitost koupit nebo prodat cenný papír. To znamená, že vyhledá vhodné osoby, ze kterých si pak sám zájemce zvolí tu, s níž smlouvu uzavře.

K § 34

Návrh zákona v podstatě jeden smluvní typ dosud upraveny obchodním zákoníkem rozlišuje na tři, a to:

- čistou úschovu cenných papírů bez jejich správy,

- čistou správu cenných papírů bez jejich úschovy,

- úschovu i správu cenného papíru.

Do zákona jsou převzaty a zpřesněny ustanovení obchodního zákoníku o smlouvě o uložení cenných papírů, takže zákon problematiku úschovy a správy cenných papírů upravuje komplexně. Ustanovení § 700 a násl. obchodního zákoníku se použijí jen pro bankovní uložení věcí, s výjimkou cenných papírů.

Návrh zákona rozlišuje v souladu s právními řády ostatních evropských států dva druhy úschovy listinného cenného papíru, a to úschovu samostatnou a úschovu hromadnou, která dosud v našem právním řádu není výslovně upravena. Hromadná úschova má pro obchodování s listinnými cennými papíry zásadní význam, protože umožňuje zrychlit převody cenných papírů a náklady na operace s těmito cennými papíry se snižují. Dále jsou do tohoto paragrafu převzaty ustanovení obchodního zákoníku blíže určující práva a povinnosti schovatele.

Smlouvy, jejichž předmětem je správa cenného papíru, vyhrazuje návrh zákona bankám nebo obchodníkům s cennými papíry, i když nemají povahu banky podle zák. č. 21/1992 Sb.

K § 35

Výslovná právní úprava druhotné úschovy a druhotného uložení cenných papírů je nezbytná z hlediska zajištění obchodu s cennými papíry. Tato úprava umožňuje soustředit úschovu cenných papírů u osob, které na to budou specializovány, bez ohledu na to, s jakou osobou majitel cenného papíru smlouvu o úschově nebo o uložení cenného papíru uzavře.

Dosavadní právní úprava smlouvy o uložení cenných papírů druhotnou úschovu ani uložení cenného papíru neumožňuje. Musela by být proto v každém případě individuálně dohodnuta.

K § 36

V tomto ustanovení jsou uvedeny základní povinnosti správce cenného papíru. Správce je povinen s odbornou péčí učinit veškeré úkony, které jsou nutné k výkonu a zachování práv spjatých se spravovaným cenným papírem, zejména je povinen inkasovat splatné cenné papíry a výnosy z cenných papírů (např. dividendy a úroky) a uplatňovat další (např. výměnná) práva spojená s cenným papírem. V ustanovení tohoto paragrafu jsou dále uvedeny specifikace při výkonu hlasovacího práva.

K § 37

Společně prováděnou úschovu i správu cenného papíru zákon označuje jako "uložení". Na smlouvu o uložení cenných papírů se použijí přiměřeně použijí ustanovení předcházejících paragrafů o úschově a správě.

K § 38

Zvláštním druhem úschovy listinného cenného papíru je uložení jeho celé emise nebo jen její části do úschovy, zpravidla k této činnosti specializované banky. S těmito tzv. imobilizovanými cennými papíry se obchoduje obdobně jako se zaknihovanými cennými papíry a stejným způsobem jsou i nabývány. Na rozdíl od zaknihovaného cenného papíru má však majitel imobilizovaného listinného cenného papíru právo požadovat jeho vydání v listinné formě.

K § 39

Specifika cenných papírů jako předmětu právních vztahů vyžadují i specifickou úpravu zástavního práva k cenným papírům, která zatím s výjimkou směnečného a šekového zákona v našem právním řádu neexistuje.

Smlouva o zastavení cenných papírů se bude řídit ustanoveními obchodního a občanského zákoníku o zástavním právu.

K § 40

Návrh upravuje obecné případy vzniku zástavního práva k listinnému cennému papíru na základě smlouvy i speciální problematiku zastavení cenných papírů převoditelných rubopisem. Nedotýká se však právní úpravy kaučních indosamentů ve směnečném a šekovém zákoně. Pro ostatní cenné papíry však má platit úprava obsažená v tomto zákoně, protože problematiku zastavení cenného papíru neřeší, ač je jejich zastavení nepochybně možné.

K § 41

V tomto ustanovení řeší návrh zákona vznik zástavního práva k cenným papírům uloženým do úschovy a z toho plynoucí povinnosti uložitele cenných papírů. Protože tento cenný papír není v dispozici svého majitele, není nutné, aby jej přebíral zástavní věřitel.

K § 42

Vznik zástavního práva se navrhuje vázat (stejně jako převod cenného papíru a pozastavení práva nakládat s cenným papírem) na registraci zástavního práva ve středisku cenných papírů.

K § 43

V zájmu ochrany zástavního věřitele i případných nabyvatelů se vylučuje zastavený cenný papír z obchodování i z jiných dispozic, není-li dán souhlas zástavního věřitele.

Omezení převoditelnosti cenného papíru po dobu jeho zastavení je nutné i proto, že zástavní věřitel by nemohl realizovat své právo prodat cenný papír v době splatnosti zajištěné pohledávky.

K § 44

Návrh zákona omezuje právo zástavního věřitele prodat zástavu zakotvenou v § 299 obchodního zákoníku. V zájmu ochrany zástavního dlužníka se navrhuje zakotvit povinnost prodat zastavený cenný papír pouze prostřednictvím obchodníka s cennými papíry, aby bylo dosaženo nejvýhodnější ceny.

K části třetí návrhu zákona:

Náš právní řád bude nadále rozlišovat tyto tři typy subjektů působícím na finančním trhu (tři typy činností):

- středisko cenných papírů (vedení zákonem stanovené evidence cenných papírů),

- burzu cenných papírů a organizátora mimoburzovního trhu (organizování trhu s cennými papíry),

- obchodníka s cennými papíry (obchodování s cennými papíry).

Pro tyto tři typy subjektů zákon zavádí "licenční řízení" a zákaz konkurence činností.

"Licenční řízení" se zavádí tímto zákonem pro obchodování a organizování trhu. Osoby, které tyto činnosti vykonávají, zákon označuje jako "obchodník s cennými papíry", resp. "organizátor mimoburzovního trhu".

K § 45

Dosavadní právní úprava se uvedenými licenčními otázkami ve vztahu k obchodování s cennými papíry zabývala pouze okrajově a to v souvislosti s již zrušeným zákonem o bankách a spořitelnách (zákon č. 158/1989 Sb.). Podle této dřívější úpravy byla Státní banka československá zmocněna udělovat povolení k operacím s cennými papíry. Nový zákon o bankách již obdobné zmocnění pro Státní banku československou neobsahuje a je tedy nezbytné celou povolovací proceduru upravit v tomto zákoně.

Povolení se uděluje na žádost a k jeho udělování se zmocňuje (obdobné jako je tomu v zákoně č. 214/1992 Sb., o burze cenných papírů) republikové ministerstvo financí. Příslušnost tohoto ministerstva je dána sídlem nebo trvalým pobytem žadatele.

Má-li ministerstvo financí odpovědně rozhodnout o tom, zda povolení k obchodování s cennými papíry udělí, musí mít k dispozici informace, které budoucího obchodníka s cennými papíry dostatečně podrobně charakterizují. Proto zákon žadateli ukládá, aby tyto informace ministerstvu poskytl.

Z dikce zákona vyplývá, že obchodník s cennými papíry může vykonávat i jiné podnikatelské činnosti, a to i v případě, že tyto jiné činnosti nesouvisejí s jeho činností na finančním trhu. V žádosti je nicméně povinen uvést, které všechny činnosti to jsou.

Obchodování s cennými papíry není živností (viz § 100 zákona). To samozřejmě neplatí pro všechny ostatní podnikatelské činnosti, které obchodník případně vykonává a které se tedy řídí živnostenským zákonem.

K § 46

Činnosti definující obchodování s cennými papíry, jsou uvedeny § 6 zákona (jde o koupě a prodeje a o jejich obstarávání). Pokud obchodník dostane povolení, může vykonávat všechny tyto činnosti.

Kromě nich zákon mluví o některých dalších činnostech, které sice nejsou obchodováním s cennými papíry, ale které budou s tímto obchodováním často spojeny.

Tyto "související" činnosti jsou vyjmenovány v odstavci 2. Úkolem ministerstva financí bude zvážit, zda a v jakém rozsahu obchodník může a nebo nemůže tyto související činnosti vykonávat.

Konstrukce zákona je přitom taková, že pokud se ve svém povolení ministerstvo o uvedených souvisejících činnostech nezmíní, platí, že obchodník tyto činnosti vykonávat může, přičemž obstarávat pro emitenta vydávání cenných papírů a poskytovat s tím související služby může jen obchodník s cennými papíry; totéž platí i pro úschovu a správu cenných papírů podle § 36. Osoby, které nejsou obchodníky s cennými papíry budou však moci pouze obstarávat splácení cenných papírů a výplatu výnosů z nich a provádět poradenskou činnost ve věcech týkajících se cenných papírů.

K § 47

Deník obchodníka s cennými papíry slouží jednak samotnému obchodníku, jednak bude důležitým dokladem při výkonu státního dozoru (§ 82 a násl.).

Nepředepisuje se forma deníku. Připouští se tedy i využití prostředků výpočetní techniky.

K § 48

V souvislosti s tímto ustanovením je třeba připomenout § 46 odst. 1, který říká, že povolení se uděluje na dobu neurčitou a že je nelze převést na jinou osobu.

Úprava § 48 je analogická tomu, co obsahuje živnostenský zákon.

K § 49

Ustanovením tohoto paragrafu se zavádí speciální profesní činnost. Makléř může, ale nemusí být v zaměstnaneckém poměru k obchodníkovi, pro kterého pracuje a tentýž makléř může pracovat pro více obchodníků s cennými papíry.

Zákon počítá s tím, že ve velice krátké době po jeho účinnosti bude nezbytné vydat velké množství "makléřských licencí" a že jejich držitele bude nezbytné proškolit zejména v oblasti právních předpisů, které regulují finanční trh. Proto se zavádí makléřská zkouška, jejíž složení je - spolu s makléřovou bezúhonností - podmínkou udělení povolení.

K § 50

Není nejmenších pochyb o tom, že cenné papíry se u nás budou prodávat a kupovat nejrůznějším způsobem. Jeden z těchto způsobů je upraven v zákoně o burze cenných papírů (zákon č. 214/1992 Sb.). Opačným extrémem jsou přímé prodeje a koupě provedené zcela mimo jakýkoliv veřejný trh.

Podle dosavadní právní úpravy by se činnosti, které zákon v § 9 říká organizování trhu, mohl zabývat kdokoli. Zákon tuto nepřijatelnou situaci mění a pro případného organizátora trhu stanoví tyto dvě podmínky:

- bude muset mít povolení a

- nebude moci být současně obchodníkem s cennými papíry.

Toto odlišení a zákaz konkurence obchodování a organizování je plně v souladu se zákonem o burze cenných papírů, který burze rovněž zakazuje obchodovat.

Kromě toho je uvedený zákaz konkurence v souladu s tím, že středisku cenných papírů je zakázáno jak obchodovat, tak i organizovat trh.

Organizátor mimoburzovního trhu musí ve své žádosti o povolení předložit ke schválení návrh tržního řádu. Schválený tržní řád je organizátor trhu povinen uveřejnit.

Z ustanovení zákona vyplývá, že organizovat trh s cennými papíry budou nadále moci burzy a organizátoři mimoburzovních trhů a nikdo jiný.

K §§ 51 - 52

Povolení je udělováno na dobu neurčitou a není možné je převést na jinou osobu. Zaniká podle obdobných pravidel jako povolení obchodníka s cennými papíry.

Povolení je striktně vázáno na schválený tržní řád a proto je organizátor trhu povinen pro každou změnu tohoto řádu žádat o povolení.

V zájmu předcházení průtahům je však stanovena fikce schválení změn tržního řádu, nedoručí-li ministerstvo organizátoru trhu své rozhodnutí ve lhůtě 60 dnů.

K § 53

K základním povinnostem organizátora mimoburzovního trhu patří zveřejňování kursů, kterých bylo pro cenné papíry obchodované na "jeho" trhu dosaženo.

Tato podmínka je definičním znakem veřejného trhu. Ve spojení s první větou § 50 to znamená, že organizovat je možné pouze veřejný trh. (Není možné trh organizovat bez povolení a povolení je možné získat pouze pro organizování veřejného trhu.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP