§ 101

Zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění zákona č. 264/1962 Sb. se mění a doplňuje takto:

1. Znění § 37 se označuje jako odstavec 1 a připojuje se odstavec 2 tohoto znění:

"Podnikatelé, kteří nejsou zapsáni v obchodním rejstříku, mohou účtovat místo v soustavě jednoduchého účetnictví v soustavě podvojného účetnictví, pokud v ní budou účtovat po celé účetní období.".

2. V § 67 odst. 1 se vkládají za slovo "použít" slova "v rozsahu, v němž je vytvářen podle tohoto zákona povinně,".

3. V § 67 se nahrazuje odstavec 2 tímto zněním: "Rezervní fond vytváří povinně společnost s ručením omezeným a akciová společnost z čistého zisku. Rezervní fond může být vytvořen již při vzniku společnosti příplatky společníků nad hodnotu vkladů.".

4. V § 124 se nahrazuje odstavec 1 tímto zněním:

"Společnost vytvoří rezervní fond (§ 67) v době a ve výši určené ve společenské smlouvě. Není-li rezervní fond vytvořen již při vzniku společnosti, je společnost povinna vytvořit jej z čistého zisku vykázaného v řádné účetní závěrce za rok, v němž poprvé zisk vytvoří, a to ve výši nejméně 10% z čistého zisku, avšak ne více než 5% z hodnoty základního jmění. Tento fond se ročně doplňuje o částku určenou ve společenské smlouvě nebo ve stanovách, nejméně však 5% z čistého zisku, až do dosažení výše rezervního fondu určené ve společenské smlouvě nebo ve stanovách, nejméně však do výše 10% základního jmění.".

5. V § 155 odst. 3 se připojuje věta tohoto znění:

"Jiné druhy akcií, než které upravuje tento zákon, nesmějí být vydávány.".

6. V § 187 odst. 1 se za písm. e) zařazuje nové ustanovení tohoto znění:

"f) rozhodnutí o přeměně akcií vydaných jako listinné cenné papíry na zaknihované cenné papíry a naopak,".

Dosavadní ustanovení označené písm. f) se označuje písm. g) a ustanovení označené jako písm. g) se označuje jako písm. h).

7. V § 217 se nahrazuje dosavadní odstavec 1 tímto zněním:

"Společnost vytvoří rezervní fond (§ 67) v době a ve výši určené stanovami. Není-li rezervní fond vytvořen již při vzniku společnosti, je společnost povinna vytvořit jej z čistého zisku vykázaného v řádné účetní závěrce za rok, v němž poprvé zisk vytvoří, a to ve výši nejméně 20% z čistého zisku, avšak ne více než 10% z hodnoty základního jmění. Tento fond se ročně doplňuje o částku určenou stanovami, nejméně však 5% z čistého zisku, až do dosažení výše rezervního fondu určené ve stanovách, nejméně však do výše 20% základního jmění.".

8. Do § 217 se vkládá odstavec 3 tohoto znění:

"(3) Vytváří-li se rezervní fond splácením vyšší částky, než odpovídá upsané jmenovité hodnotě akcií (emisní ážio), a placená částka nestačí na zaplacení jmenovité hodnoty akcií i emisního ážia, započítává se nejprve na plnění povinnosti zaplatit emisní ážio.".

9. V § 261 odst. 3 se nahrazují písm. a), b) a c) zněním:

"a) mezi zakladateli obchodních společností, mezi společníkem a obchodní společností, jakož i mezi společníky navzájem, pokud jde o vztahy týkající se účasti na společnosti, jakož i vztahy ze smluv, jimiž se převádí podíl společníka,

b) mezi zakladateli družstva a mezi členem a družstvem, pokud vyplývají z členského vztahu v družstvu, jakož i ze smluv o převodu členských práv a povinností,

c) z burzovních obchodů a jejich zprostředkování (§ 642) a dále z úplatných smluv týkajících se cenných papírů,".

V ustanovení písm. d) se nahrazují slova "smlouvy o uložení cenných papírů a jiných hodnot" slovy "smlouvy o bankovním uložení věci".

10. Název Dílu XXII, Hlavy II, ČÁSTI TŘETÍ obchodního zákoníku zní:

"Smlouva o bankovním uložení věci"

11. V § 700 se dosavadní text nahrazuje zněním:

"Smlouvou o bankovním uložení věci se zavazuje banka převzít určité věci mimo cenných papírů (předmět uložení), aby je uložila a spravovala, a uložitel se zavazuje platit za to úplatu.".

12. V § 762 se nahrazují slova "smlouvu o uložení cenných papírů nebo jiných hodnot" slovy "smlouvu o bankovním uložení věci".

§ 102

Zrušuje se § 1 odst. 5 a § 2 a § 7 odst. 6 zákona č. 530/1990 Sb., o dluhopisech.

§ 103

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

A. Obecná část

1. Součástí tržní ekonomiky je finanční trh, na němž se soustřeďuje poptávka a nabídka peněz a kapitálu a vytváří se jejich cena. Pohyb peněz a kapitálu na finančním trhu se uskutečňuje prostřednictvím cenných papírů vydávaných podnikatelskými subjekty, státem a obcemi. První nabytí cenného papíru se uskutečňuje na primárním trhu, dále mohou být cenné papíry kupovány a prodávány na sekundárním trhu. Obchodování s cennými papíry na sekundárním trhu se realizuje především prostřednictvím burz cenných papírů a mimoburzovních trhů.

Finanční trh v ČSFR se postupně vytváří. Na prozatímním sekundárním trhu cenných papírů, organizovaném Státní bankou čs. se obchoduje pouze se čtyřmi emisemi cenných papírů, jejichž celková jmenovitá hodnota je cca 4 mld Kčs. Během letošního a příštího roku se tato situace zásadně změní v souvislosti s přeměnou dřívějších státních podniků na akciové společnosti v rámci procesu privatizace. Lze předpokládat, že v uvedeném období dosáhne počet akciových společností téměř tři tisíce, jmenovitá hodnota jejich akcií se bude pohybovat kolem jednoho biliónu Kčs a počet majitelů akcií může činit až 9 mil. osob. Významným impulsem pro rozvoj finančního trhu bude rozšíření počtu emisí státních dluhopisů.

Jedním z nezbytných předpokladů pro efektivní fungování finančního trhu je odpovídající legislativní rámec. Právní úprava finančního trhu je obsažena zejména v obchodním zákoníku, zákonech o dluhopisech, o burze cenných papírů, o investičních společnostech a investičních fondech. Tato soustava zákonů bude doplněna o zákon o soustavě cenných papírů a obchodování s nimi.

2. Návrh zákona o soustavě cenných papírů a obchodování s nimi upravuje zejména:

a) zaknihování cenných papírů

Za cenný papír se obecně považuje listina, která je nositelem právního nároku, právo je v ní "inkorporováno", a je pro vznik, výkon, převod a trvání tohoto práva nenahraditelná. V posledních letech se při vydávání cenných papírů a při obchodování s nimi silně prosazuje jejich dematerializace, kdy místo fyzicky existujících listinných cenných papírů je vedena jejich evidence v paměti počítačů a majitelé cenných papírů jsou informováni pomocí výpisů z této evidence;

b) smlouvy o cenných papírech

Jde o úpravu smluvních vztahů při převodu cenného papíru, obstarání koupě nebo prodeje cenného papíru, a při úschově, správě a uložení cenného papíru a při jeho zastavení. Obecná úprava obsazená v obchodním zákoníku je pro potřeby finančního trhu a z hlediska nakládání s cennými papíry nepostačující;

c) činnost institucí působících na finančním trhu

Návrh zákona upravuje podmínky činnosti obchodníků s cennými papíry, makléřů, organizátorů mimoburzovního trhu a střediska cenných papírů. Činnost burzy cenných papírů je již upravena zákonem č. 214/1992 Sb., o burze cenných papírů;

d) udělování povolení k veřejnému obchodování s cennými papíry

Koncesní systém při veřejném obchodování cennými papíry je uplatňován v řadě zemí. V období vytváření finančního trhu ustanovení zákona o veřejném obchodování s cennými papíry k jeho konsolidaci a k tomu, aby se na finančním trhu obchodovalo s emisemi cenných papírů vydaných důvěryhodnými emitenty.

e) ochranu finančního trhu

Návrh zákon určuje obsah prospektu, který je jedním z nejdůležitějších prvků ochrany investorů. Dalším prvkem jsou ustanovení zakazující osobám, které obdržely důvěrnou informaci o skutečnostech, které mohou ovlivnit kurs cenného papíru, aby tuto informaci využily ve svůj prospěch nebo ve prospěch jiného. Součástí ochrany finančního trhu jsou též ustanovení o státním dozoru. V rozsahu svých kompetencí přísluší orgánu státního dozoru odpovídající sankční pravomoc.

3. Návrh zákona o soustavě cenných papírů a o obchodování s nimi respektuje předpisy evropských společenství, zejména směrnici č. 89/592 ke koordinaci ustanovení o využití důvěrných informací při obchodních transakcích, směrnici č. 80/390 ke koordinaci požadavků na sestavení, zkoumání a klasifikaci prospektů při přijetí cenných papírů na hlavní trh burzy, směrnici č. 89/298 ke koordinaci, kontrole a publikaci prospektů vydávaných při nabídce převoditelných cenných papírů veřejnosti a normu Mezinárodní organizace pro standardizaci ISO 6166.

4. Podle čl. 37 odst. 2 a čl. 24 písm. c) v návaznosti na čl. 37 odst. 1 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o československé federaci, ve znění pozdějších předpisů náleží přijetí zákona o soustavě cenných papírů a o obchodování s nimi do zákonodárné pravomoci Federálního shromáždění.

5. Zákon o soustavě cenných papírů a o obchodování s nimi částečně ovlivní rozpočtově příjmy a výdaje. Náklady na činnost střediska cenných papírů budou kryty z úplat za poskytované služby. Zvýšení rozpočtových výdajů si vyžádá zřízení státního dozoru nad finančním trhem. Orientačně lze tyto výdaje ocenit na 30 mil. Kčs ročně. Současně se však zvýší, i když v menším rozsahu, příjem z poplatků za povolení, která budou udělovat ministerstva financí podle § 45, 46, 50, 72 a 76.

B. Zvláštní část

První část návrhu zákona upravuje otázky, které se v převážné míře týkají všech cenných papírů a jež dosud nebyly právně upraveny a nebo byly upraveny jen zcela okrajově. Jednotnou úpravou základních právních institutů v oblasti cenných papírů vytváří návrh zákona předpoklady pro zabezpečení transparentní regulace obchodování s cennými papíry a dotváření soustavy jednotného finančního trhu. Návrh zákona však zásadně neupravuje jednotlivé druhy cenných papírů. To je ponecháno jako dosud zvláštní právní úpravě, která zůstává až na nutné výjimky nedotčena. V této části proto návrh zákona postihuje to, co je různým druhům cenných papírů společné.

K § 1

Návrh zákona postihuje soustavu cenných papírů z klasifikačního hlediska druhů cenných papírů. Podává přehled základních druhů cenných papírů a vysvětluje hlavní pojmy s tím spojené. To je důležité zejména proto, že úprava obchodování s cennými papíry vyžaduje terminologickou jednotu, která dosud v našem právním řádu v dané souvislosti chybí.

Je-li cenný papír vydáván jako listina (listinný cenný papír), je nutno tuto listinu zpravidla předložit k uplatnění práva. Pokud majitel listinu nemá, nemůže práva s ní spojená většinou uplatnit. Pokud byla listina zničena nebo ztracena, je nutné ji umořit a vystavit listinu náhradní.

Listinný cenný papír může být nahrazen zápisem do zákonem stanovené evidence (zaknihovaný cenný papír). Tento cenný papír nelze k uplatnění práva předložit, protože existuje jen jako zápis v zákonem stanovené evidenci. Tuto evidenční funkci plní středisko cenných papírů. Kvalifikovaným způsobem prokázat jeho existenci lze výpisem z této evidence. Rozdíl mezi listinným cenným papírem a výpisem z evidence spočívá v tom, že výpis je pouze důkazním papírem, který, pokud je zničen nebo ztracen, nemusí být umořován, ale vydá se pouze nový výpis. Práva spojená se zápisem nejsou totiž spojena s tímto výpisem, ale právě jen s příslušným zápisem. Zákon stanoví, které cenné papíry mohou být vydány zaknihováním.

K § 2

Druhem cenného papíru se rozumí v návrhu zákona cenné papíry vydané stejnou osobou a ve stejné formě. Z hlediska vymezení druhu cenného papíru není tedy důležité zda konkrétní emitenti spojí s cennými papíry i odlišná práva, pokud to zákon umožňuje (např. emise zaměstnaneckých a prioritních akcií). Z hlediska návrhu zákona je proto druhem cenného papíru akcie, dluhopis, směnka, aj. Z návrhu právní úpravy v § 2 v návaznosti na § 1 plyne i závěr, že nelze vydávat cenné papíry, s nimiž by byla spojována práva jiná, než připouští zákon, a že tudíž existuje ze zákona vyplývající numerus clausus cenných papírů.

Pojem zastupitelného cenného papíru je důležitý zejména z hlediska obchodování s cennými papíry, protože vydávání zastupitelných cenných papírů i obchodování s nimi obsahuje společné znaky, jež je odlišují od ostatních druhů cenných papírů. Návrh tohoto zákona se soustřeďuje především na vydávání a obchodování se zastupitelnými cennými papíry, a proto je definice tohoto pojmu nezbytná. Zastupitelné cenně papíry musí splňovat tyto znaky:

- jsou s nimi spojena stejná práva, daná nejen zákonem ale i emitentem cenného papíru,

- jsou vydány stejným emitentem,

- mají stejnou formu.

Od jednotlivých druhů cenných papírů je třeba odlišovat "druhy těchto druhů" cenných papírů. Takovými "pod druhy" jsou např. zaměstnanecké či prioritní akcie, komunální dluhopisy apod. S emisemi těchto cenných papírů zákon počítá.

K § 3

Formou cenného papíru se rozumí v návrhu zákona způsob určení osoby, která má práva s cenným papírem spojená. Toto vymezení je důležité ze dvou hledisek. Právní úprava některých cenných papírů je velice stručná a vůbec neurčuje, na koho může být cenný papír vydán (např. úprava vkladních listů v § 786 občanského zákoníku).

Druhé hledisko je vyvoláno terminologickou nejednotností právní úpravy. Některé druhy cenných papírů se sice podle zákona vydávají na jméno, avšak jsou převoditelné rubopisem, takže z hlediska jejich právní povahy vlastně nejde o cenný papír na jméno, ale o cenný papír na řad (akcie, dluhopisy a podílové listy).

K § 4

Návrh zákona je novým pramenem vymezení náležitostí cenných papírů, přičemž úprava zvláštních zákonů zůstává většinou zachována. Problémy by však mohly vzniknout z toho, že zvláštní zákony neznaly zaknihovanou podobu cenného papíru, s níž jsou některá jejich vymezení náležitostí cenných papírů neslučitelná. (Např. akcie vydaná v zaknihované podobě nemůže obsahovat podpisy dvou členů představenstva požadované jako náležitost akcie obchodním zákoníkem).

K § 5

Důležité je vymezit některé základní otázky spojené s vydáváním cenných papírů. Návrh zákona stanoví především okamžik vydání cenných papírů, k němuž vyžaduje, aby cenný papír měl svého majitele. (Nabytí cenného papíru prvním majitelem je tedy originálním způsobem nabytí majetku). Tímto okamžikem vzniká právní vztah mezi majitelem cenného papíru a jeho emitentem, jehož legislativní zkratku a vysvětlení návrh zákona uvádí.

Vedle náležitostí cenných papírů existují i náležitosti postupu vydávání těchto papírů. Návrh zákona řeší některé specifické otázky vydávání zaknihovaných cenných papírů.

K § 6

Dále jsou vymezeny některé pojmy spojené s hodnotou cenného papíru jako je jmenovitá hodnota, kurs a emisní kurs. U některých cenných papírů je výše emisního kursu upravena zvláštními zákony (např. u podílových listů podle zák. č. 218/1992 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech, u akcií v obchodním zákoníku, u dluhopisů v zák. č. 530/1990 Sb.). Emisní kurs cenného papíru se zpravidla rovná jeho jmenovité hodnotě, ale může být i nižší (např. u dluhopisů nebo zaměstnaneckých akcií), nebo vyšší (např. u akcií, které se emitují s emisním ážiem) nebo vyšší či nižší (u podílových listů vydávaných po 6 měsících od zahájení procesu jejich vydávání investiční společností). Ne každý cenný papír musí však mít emisní kurs; tak emisní kurs nemají např. cenné papíry, z nichž plyne právo na vydání zboží, směnky, šeky apod.

K § 7

Ke změně osoby majitele cenného papíru dochází na základě smlouvy nebo na základě jiných právních skutečností.

Změna majitele cenného papíru se nejčastěji uskutečňuje na základě právních úkonů převodce a nabyvatele, které jsou charakteristické svou úplatností. Z hlediska nabyvatele je to koupě, z hlediska převodce je to prodej. Nejen tím je však dána důležitost těchto pojmů pro materii upravovanou návrhem zákona. Koupě a prodej jsou totiž všeobecně spojovány s vlastnictvím, přičemž v případě cenných papírů a jejich převodů o vlastnictví nejde. (U zaknihovaných cenných papírů o vlastnictví hovořit dokonce ani nelze.) Jde zde o to, kdo je z "cenného papíru oprávněn". Z tohoto důvodu návrh zákona nehovoří o vlastníku cenných papírů, nýbrž o jejich majiteli. Logickým důsledkem toho je i od vlastnictví "oddělená" koncepce koupě, prodeje a darování cenného papíru. Ta pak legálním vymezením těchto pojmů předchází případným nejasnostem, které by v souvislosti s jejich používáním mohly vznikat, a činí je současně koherentní s pojmoslovím platného právního řádu.

K § 8

Od koupě a prodeje cenného papíru jako pojmů obecných je nezbytné pro účely navrhovaného zákona definovat i pojem, který zahrne úplatné převody cenného papíru v rámci podnikatelské činnosti, protože jde o zvláštní druh podnikání vyjmutý ze živnostenského zákona (viz § 100).

Koupě a prodeje cenných papírů prováděné jako podnikatelské činnosti označuje návrh zákona jako obchodování s cennými papíry. Obsah pojmu obchodování s cennými papíry jako druh podnikatelské činnosti je však širší než pouhý nákup a prodej cenného papíru neboť zahrnuje:

a) uzavírání úplatných smluv o převodu cenného papíru vlastním jménem a na vlastní účet (koupě a prodej cenných papírů do vlastního majetku),

b) uzavírání úplatných smluv o převodu cenného papíru vlastním jménem na cizí účet (koupě a prodej cenných papírů pro třetí osoby),

c) uzavírání mandátních smluv o obstarání koupě a prodeje cenných papírů (obchodník prodává nebo kupuje cenný papír jménem jeho majitele a na jeho účet),

d) uzavírání smluv o zprostředkování nákupu a prodeje cenných papírů (obchodník s cennými papíry obstarává majiteli cenného papíru zájemce o koupi nebo prodej cenného papíru).

Všechny tyto smlouvy jsou uzavírány v rámci podnikatelské činnosti, tedy soustavně, samostatně s úmyslem obchodníka s cennými papíry realizovat zisk.

Návrh zákona výslovně uvádí, že obchodování s cennými papíry není organizování trhu s cennými papíry. To je činnost, která je vyhrazena burze cenných papírů nebo osobě organizující jiný organizovaný mimoburzovní trh s cennými papíry. Je však nutné současně určit, co je organizováním trhu s cennými papíry. Zde (již z důvodu jednotnosti právního řádu) návrh zákona bere za východisko zákon o burze cenných papírů.

Pro veřejné obchodování s cennými papíry na zvláštních, regulovaných trzích, které jsou postaveny pod státní dozor (tj. na burzách cenných papírů a na obdobných organizovaných mimoburzovních trzích) zákon zavádí legislativní zkratku "veřejné trhy".

K § 9

V důsledku zavedení zaknihovaných cenných papírů je nutné počítat s konverzí dosavadních, listinných cenných papírů do této nové podoby a pro budoucnost je ovšem zapotřebí připustit i opačný proces, kdy se bude zaknihovaný cenný papír přeměňovat v cenný papír listinný. Rozhodování o obou těchto procesech se nepodřizuje žádnému povolovacímu režimu. Emitentovi se pouze ukládá, aby svá rozhodnutí o těchto změnách vhodným způsobem uveřejnil.

Vzhledem k tomu ovšem, že takovéto přeměny s sebou přinášejí četná rizika vzniku různých škod, zavádí se z důvodu prevence různých nedorozumění, která by v této souvislosti mohla vzniknout, obecná objektivní odpovědnost emitenta za škody vzniklé uskutečňováním změny podoby cenného papíru - samozřejmě s výjimkou případů, kdy škodu zaviní někdo jiný.

K § 10

Při přeměně listinného cenného papíru na zaknihovaný je emitent povinen uveřejnit, v jaké lhůtě jsou mu majitelé listinných cenných papírů povinni tyto papíry vrátit. Po uplynutí této lhůty se postupuje dále analogicky jako při vydávání zaknihovaného cenného papíru s tím, že pokud listinné papíry nebudou vráceny v dané lhůtě všechny, zavádí zákon pomoc emitentům v podobě zvláštní evidence těchto papírů, kterou povede středisko. Stav, kdy některé listinné cenné papíry jsou nevráceny, nelze "direktivně" zákonem přímo eliminovat. Na druhé straně je tento stav nepochybně krajně nežádoucí, neboť může přinášet celou řadu obtíží, v jejichž základu leží skutečnost, že v rozsahu nevrácených listinných cenných papírů není možné emisi v evidenci střediska registrovat jako emisi zaknihovaných cenných papírů. Proto návrh zákona pro tyto případy stanoví sankci spočívající v tom, že emitent nemusí majiteli listinného cenného papíru až do doby jeho vrácení vyplácet výnos. Jakmile dojde ke vrácení listinného cenného papíru bude výnos majiteli vyplacen.

K § 11

Základními body procesu přeměny zaknihovaného cenného papíru na listinný jsou oznámení emitenta středisku o rozhodnutí změnit podobu zaknihovaného cenného papíru, předání výpisu z registru emitenta střediskem emitentovi a současné "zablokování" evidence střediska týkající se cenného papíru, a konečně zrušení registrace zaknihovaného cenného papíru, představující jeho zánik jakožto cenného papíru zaknihovaného.

Požadavky na listinný cenný papír, který nastupuje na místo cenného papíru zaknihovaného, je však samozřejmě nutné klást stejné, jako na listinný cenný papír, který je v této podobě vydáván. V případě, kdy emitent při dané přeměně podoby cenného papíru nesplní požadavky kladené na listinný veřejně obchodovatelný cenný papír, nepřipouští se existence tohoto listinného cenného papíru jako cenného papíru veřejně obchodovatelného.

Zde však hrozí dvě nebezpečí. Prvému z nich, průtahům při rozhodování příslušného ministerstva čelí návrh zákona zakotvením fikce splnění potřebných požadavků emitentem. Druhému nebezpečí, které spočívá v tom, že by po určitou dobu mohl mít listinný cenný papír kvalitu veřejně obchodovatelného papíru, aniž by splňoval požadavky na takový papír kladené, pak návrh zákona brání stanovením zvláštní lhůty pro vznik veřejné obchodovatelnosti cenného papíru. Tím současně nepřímo dává pokyn emitentům měnícím podobu zaknihovaného veřejně obchodovatelného cenného papíru v cenný papír listinný, aby podnikli s dostatečným předstihem příslušné kroky potřebné ke splnění požadavků kladených na listinné veřejně obchodovatelné cenné papíry.

K § 12

Vymezení pojmu "kupón" je nezbytné z hlediska samotného pojetí cenného papíru podle § 1, kterému by jakožto cenný papír v praxi hojně používaný jinak nevyhovoval. Pojem talónu je pak s oblastí cenných papírů do té míry spjat, že i on vyžaduje své vysvětlení zákonem.

K části druhé návrhu zákona:

V části druhé návrhu zákona jsou upravena specifika smluv, které se dotýkají cenných papírů. V současném právním řádu tato problematika s výjimkou smlouvy o uložení cenných papírů v obchodním zákoníku výslovně řešena není. Je proto nutno používat analogicky právní úpravy obsažené v obchodním a občanském zákoníku týkající se smluv, jejichž předmětem jsou movité věci (smlouva kupní, smlouva darovací, smlouva komisionářská ap.), kromě toho některé smluvní typy upraveny nejsou vůbec.

Dalším problémem, který by měla nová právní úprava odstranit je rozštěpení smluvního režimu mezi obchodní a občanský zákoník, protože obchodní zákoník (s výjimkou burzovních obchodů) je použitelný, jen pokud na obou stranách smlouvy vystupují podnikatelé při jejich podnikatelské činnosti. Smlouvy týkající se cenných papírů jsou v návrhu koncipovány jako absolutní obchody, tedy smlouvy zakládající obchodní závazkové vztahy řídící se obchodním zákoníkem bez ohledu na právní postavení stran (s výjimkou bezúplatného převodu cenného papíru).

Druhá část zákona je koncipována jako zvláštní právní předpis ve vztahu k obchodnímu zákoníku týkající se cenných papírů. Tam kde nemá tento zákon jinou úpravu, platí příslušná ustanovení obchodního zákoníku.

Návrh zákona zavádí nový smluvní typ - smlouvu o koupi a prodeji cenného papíru.

Aby vznikla povinnost k převodu cenného papíru, musí být zpravidla nejprve uzavřena smlouva, která povinnost převést papír založí. Je tedy nutno rozlišovat smlouvu jako právní důvod převodu cenného papíru (právní titul) a způsob převodu předání cenného papíru (tzv. modus).

Nutnost nové právní regulace je dána i zavedením zaknihovaných cenných papírů. Zaknihované cenné papíry nelze převádět předáním ani rubopisem, ale je nutno vytvořit speciální právní režim. Totéž se týká listinných cenných papírů, kdy je podstatná část emise uložena do úschovy a s cenným papírem se obchoduje jen prováděním změn v příslušné evidenci (tzv. imobilizovaný cenný papír).

K § 13

Smlouvy, na jejichž základě se budou cenné papíry převádět, budou zpravidla smlouvami úplatnými, a z toho vychází i návrh zákona. Aby se jednalo o smlouvu bezplatnou, muselo by to být ve smlouvě výslovně uvedeno. Pokud tedy strany ve smlouvě nic neuvedou o ceně cenného papíru, platí, že se jedná o smlouvu úplatnou. Výše ceny se v takovém případě určí podle pravidel obsažených v odstavci 2 návrhu. Smlouva, na jejímž základě dochází k převodu cenného papíru, se nazývá "smlouva o koupi cenného papíru", protože má velmi blízko ke kupní smlouvě. Z téhož důvodu se zavádí přiměřeně použití ustanovení obchodního zákoníku o kupní smlouvě.

K § 14

Návrh zákona reguluje základy právní úpravy tzv. opčních obchodů s cennými papíry. Svou povahou se jedná o smlouvu o převodu cenných papírů s odkládací podmínkou, jíž je vyhlášení opce.

Speciální úprava této problematiky je nutná, protože zde nelze použít ustanovení obchodního zákoníku o zániku závazků zaplacením odstupného. Pro opční obchody je totiž typická povinnost zaplatit opční prémii vždy bez ohledu na to, zda bude právo opce využito nebo nikoliv, zatímco odstupné se platí jen při zrušení smlouvy. Další rozdíl je v tom, že právní úprava odstupného předpokládá již existující závazek, zatímco vyhlášením opce závazek teprve vznikne. Naopak nevyhlášením opce závazek vůbec nevznikne, takže nepřichází v úvahu ani jeho zánik zaplacením odstupného. Podrobnosti o opčních obchodech upraví burzovní pravidla nebo tržní řády, pokud budou na veřejných trzích opční obchody připuštěny.

K § 15

V zájmu právní jistoty účastníků smlouvy o koupi a prodeji cenných papírů zákon přesně stanoví lhůtu pro splnění hlavních závazků ze smlouvy, pokud se účastníci nedohodli na době plnění. Vychází zde ze zkušeností z burzovních obchodů, že při převodech cenných papírů mají účastníci zájem na rychlém splnění smlouvy, a proto se stanoví krátká lhůta 15 dnů s tím, že smlouva je koncipována jako smlouva fixní. To znamená, že závazek ze smlouvy v důsledku prodlení zanikne ze zákona, pokud druhá strana bez zbytečného odkladu neoznámí že na smlouvě trvá. Z obchodního zákoníku plyne, že strana, která svým prodlením způsobila zánik závazku, odpovídá za škodu, kterou tím druhé straně způsobila.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP