Předkládám poslancům ČNR přehled
ústních interpelací, otázek a podnětů,
vznesených poslanci České národní
rady na členy vlády České republiky
na 5. schůzi České národní
rady. Texty interpelací jsou převzaty ze stenografických
záznamů.
5. I 01 Interpelace Gerty Mazalové na předsedu vlády
ČR Václava Klause ve věci předávání
majetku a zařízení včetně pozemků
po Sovětské armádě na území
ČR, jmenovitě prostoru Mladá - Milovice,
který se územně dělí do okresů
Mladá Boleslav a Nymburk
Vážený pane předsedající,
vážená vládo, vážená
sněmovno. Dovoluji si interpelovat na předsedu vlády
ČR pana Václava Klause ve věci předávání
majetku a zařízení včetně pozemků
po Sovětské armádě na území
České republiky, jmenovitě prostoru Mladá-Milovice,
který se územně dělí do okresů
Mladá Boleslav a Nymburk.
Je všeobecně známo, že touto problematikou
se začala vláda ČSFR zabývat již
v roce 1991, o čem svědčí přijaté
usnesení č. 541 ze dne 5. září,
které jednoznačně stanovilo postup předávání
majetku a území do civilní správy.
Na možné výsledky neplnění tohoto
úkolu upozorňovala i důvodová zpráva
tohoto usnesení, zejména pokud se týkalo
technického stavu objektů a jejich ostrahy, kterou
až dodnes zabezpečuje Československá
armáda. Právě nečinností orgánů
federace, ale i české vlády došlo v
tomto prostoru k mnohamiliónovým, zejména
majetkovým škodám. Vždyť až
4. března 1992 se česká vláda k tomuto
problému vrací, přijímá usnesení
č. 152 a konstatuje, že Česká republika
nabyla majetek v územních obvodech vojenských
újezdů. Problematika majetku po Sovětské
armádě je všeobecně známá.
Přesto nebylo a dosud není jeho přejímání
prováděno se vší zodpovědností.
Přijímání usnesení vždy
po půl roce a ve stále jiné podobě
s jinou zodpovědností způsobilo stav škod,
o kterých jsem hovořila. Vím, že šlo
zejména o dluhy vlády minulého volebního
období. Přesto vláda současná
se kupodivu k této problematice vrací opět
po 6 měsících a svým usnesením
č. 540 ze dne 9. září opět
konstatuje - tentokrát šalamounsky - že dle vyhlášek
federálního ministerstva financí č.
119/1988 Sb. a č. 61/1986 Sb. jsou k převzetí
nemovitého majetku po Sovětské armádě
do prozatimní správy a k nakládání
s ním příslušní přednostové
okresních úřadů.
Pravda, tito se velkého a složitého úkolu
nezříkají, ale oprávněně
upozorňují na to, že s tímto postupem
zůstala však naprosto neřešena a nevyjasněna
otázka finančního krytí nákladů,
které jsou s prozatímní správou spojeny.
Potřebné finance nelze získat ani prodejem
nemovitostí v daném regionu, neboť prodej může
proběhnout až po vyhodnocení mezinárodní
soutěže a následném údajném
rozhodnutí vlády o způsobu využití
území.
Kromě potřeby financí na prozatímní
správu vznikají další značné
náklady na geodetické zaměření
objektů, ocenění majetku, personálního
zabezpečení převzetí majetku i jeho
vlastní správy.
Z uvedeného je zřejmé, že bez včasného
přidělení finančních prostředků,
což například u okresního úřadu
Nymburk pro zbytek roku 1992 činí částku
10 - 15 miliónů korun, u okresního úřadu
Mladá Boleslav 2,5 miliónu korun, nejsou tyto s
ohledem na krácení rozpočtů ve zbytku
letošního roku vůbec schopni přebírání
majetku zahájit a tím vzniknou na těchto
objektech další škody.
S ohledem na výše uvedené skutečnosti
žádám pana předsedu vlády o písemnou
odpověď na tyto naléhavé otázky.
1. Z jakých prostředků mají příslušné
okresní úřady - Mladá Boleslav, Nymburk
a zřejmě i další, jichž se tato
problematika týká, hradit práce spojené
s přebíráním a správou majetku
po bývalé Sovětské armádě,
neboť i pokyn vypracovaný ministerstvem pro hospodářskou
politiku a rozvoj ČR č.j. 519749/92 - 31 ze dne
15. 9. 1992 je pro okresní úřady v podstatě
neproveditelný.
V případě finančního nepokrytí
tohoto záměru vzniknou další škody
na tomto majetku, jednak vlivem již druhé zimy a hlavně
nekontrolovatelným rozkrádáním vybavení
objektů, protože ostraha je nedostatečná.
2. Na využití vojenského prostoru Mladá
- Milovice, ale i Ralsko je v současné době
vypisována mezinárodní soutěž
na jeho další využití. Vyhodnocení
soutěže má být provedeno v lednu 1993.
Žádám, aby s kritériemi soutěže,
ale i s výsledky jejího hodnocení byli seznámeni
přednostové příslušných
okresních úřadů, ale zejména
starostové a občanská veřejnost dotčených
obcí, aby se tak předešlo případným
sporům.
3. Formy a připomínky mezinárodní
soutěže český ateliér GAMMA,
údajně tatáž firma bude provádět
poradenskou službu při této soutěži
a její závěrečné vyhodnocení
bude podkladem pro vyhodnocení vlády.
Žádám, aby bylo zváženo, zda je
vhodné a žádoucí, aby závěrečné
hodnocení prováděl subjekt, který
si sám vstupní podmínky stanovuje.
S ohledem na neodkladnost řešení, zejména
finančního krytí přebírání
a správy majetku po Sovětské armádě,
pokládám spolu s ostatními poslanci, Václavem
Frankem a inženýrem Miroslavem Sýkorou svou
interpelaci za naléhavou a požadujeme podání
odpovědi do 15 dnů.
5. I 02 Interpelace poslance Ladislava Rymeše na ministra
zdravotnictví ČR Petra Loma ve věci vypracování
vyhlášky - normativů úrovně zdravotnických
služeb
Vážený pane ministře, v souvislosti
s ukončením první vlny privatizace zdravotnických
zařízení se jeví nezbytné vypracování
vyhlášky, která by upravovala odbornou úroveň
zdravotnických služeb, stanovením normativ
středních zdravotnických pracovníků
a nižších zdravotnických pracovníků
v privatizovaných zdravotnických zařízeních,
a to jednak v návaznosti na lékařské
úvazky, event. vysokoškolské úvazky,
dále na počet lůžek v lůžkových
zařízeních. Absence podobné vyhlášky
může znamenat zbytečné propouštění
těchto zaměstnanců a v některých
případech také ztrátu stavovské
cti.
5. I 03 Interpelace Ladislava Rymeše na ministra zdravotnictví
ČR Petra Loma ve věci úhrady léků
Všeobecnou zdravotní pojišťovnou
Obracím se na vás, pane ministře, s interpelací,
týkající se úhrady léků
Všeobecnou zdravotní pojišťovnou. Naši
odborníci posoudili zatím krátké zkušenosti
s tímto závěrem.
Nejvíce postiženou skupinou obyvatelstva je skupina
důchodců. Navrhujeme, aby pro důchodce byly
veškeré medikamenty od 1. 1. 1993 hrazeny pojišťovnou
tak, jako je tomu v mnoha jiných státech.
Za nejproblematičtější považujeme
hrazení některých léků u astmatiků,
alergiků, revmatiků, u nemocných s akutním
onemocněním horních cest dýchacích
a pacientů závislých na polyvitaminozní
léčbě, jako např. neurologických
nemocných a pacientů s hepatálním
onemocněním.
V této souvislosti si dovoluji interpelovat na nutnost
řešení těch případů,
kdy lékárna nemá na skladě lék
hrazený pojišťovnou a musí jej nahradit
preparátem částečně, či
úplně nehrazeným. Přímý
ekonomický zájem lékáren na částečném
či plném prodeji léků je dán
jejich podílem na tržbách z prodeje. Tato stimulace
působí tak logicky proti zájmu občanů,
pacientů.
5. I 04 Interpelace Jaroslava Ungera na místopředsedu
vlády a ministra zemědělství Josefa
Luxe ve věci navrácení zemědělského
majetku podle zákona 229/91 Sb., zákona č.
93/1992 Sb., kterým se doplňuje citovaný
zákon a zejména zákon ČNR 243/1992
Sb.
Pane ministře, dovoluji si vás oslovit v závažné
věci, která již nesnese odkladu. Stále
se hovoří o nápravě vlastnických
vztahů venkova a zemědělství, ale
jedna věc kromě jiných stále není
dořešena ke spokojenosti občanů a příslušných
odpovědných institucí.
Jedná se o navrácení zemědělského
majetku podle zákona 229/1991 Sb., zákona č.
93/1992 Sb., kterým se mění a doplňuje
citovaný zákon a zejména zákon ČNR
243/1992 Sb. V tomto zákoně se jedná zejména
o § 2, doplňující okruh oprávněných
osob, které ztratily majetek podle Dekretu prezidenta republiky
č. 12/1945 Sb., o konfiskaci a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
českého a slovenského národa, nebo
Dekretu prezidenta republiky č. 108/1945 Sb., o konfiskaci
nepřátelského majetku a fondech národní
obnovy.
Pozemkové úřady v současné
době žádosti o navrácení zemědělského
majetku podle zákonné normy pouze zakládají
a nevydávají rozhodnutí. Odvolávají
se na skutečnost, že k zákonu ČNR č.
243/1992 Sb. nemají dostatečný výklad,
případně chybí doplněk, který
by jasně řešil rozhodné datum odebrání
majetku oprávněným osobám v době
od 25. února 1948.
Podle programového prohlášení vlády
ČR by toto datum nemělo být překročeno.
Tato zákonná norma by proto měla být
pokud možno, v nejkratší době dořešena,
aby mohly být smazány určité nejistoty
občanů a příslušné pozemkové
úřady, městské a obecní úřady,
které spravují zejména pohraničí,
mohly uzavřít velké množství
započatých případů navrácení
zemědělského majetku.
Děkuji vám za pochopení, s očekáváním
brzkého vyřešení tohoto nedostatku v
zákoně ČNR č. 243/1992 Sb.
5. I 05 Naléhavá interpelace Jiřího
Vyvadila na ministra vnitra ČR Jana Rumla ve věci
policejního zásahu při Velké pardubické
Vážený pane předsedající,
vážená poloprázdná sněmovno,
drazí hosté, vždy mi byla cizí myšlenka,
abych napadal vládu jenom proto, že jsem shodou okolností
v opozici. Nicméně bych se chtěl dotknout
určitých událostí, které se
nepochybně dotkly mnohých. Musím říci,
že v tomto ohledu byla zaregistrována i reakce tisku,
Čs. televize i jeden výbor ČNR se touto otázkou
zabýval. Ano, mám na mysli ony události při
pardubických dostizích.
Já bych řekl, že jsou dvě podmínky
pluralitního demokratického života, které
musíme hájit. Je to parlamentní demokracie,
ať se to někomu líbí nebo nelíbí
a je to svoboda tisku. Musím říci, že
reakce na onen zásah při dostizích byla rozporuplná
i v tisku samotném i v televizi. Byla rozporuplná
i v jednotlivých denících. Domnívám
se, že většina veřejnosti přivítala
určitý pozitivní posun po volbách
1992 při zabraňování růstu
kriminality.
Většina společnosti touží po klidu,
stabilitě, ochraně proti svobodám, ochraně
proti napadání. Samotný fakt ingerence policie
proti demonstrantům při Velké pardubické,
snažícím se zabránit těmto dostihům,
zřejmě byl většinou občanů
kladně přijímán. Dneska jsem četl
článek šéfredaktora Mladé fronty
Ševčíka, který říká,
že polovička dopisů je kladná, polovička
dopisů je záporná. Já sám hájím
asi zásadu, že každý je strůjcem
svého osudu. Nepochybně oni demonstranti, kteří
se vrhli pod koně, museli počítat s tím,
co nastane, když zejména nepochybně šlo
o akci nezákonnou ve smyslu příslušných
předpisů. Potud je jasné, že policie
zasáhnout měla. Problém je, zda a do jaké
míry byly naplněny zákonné znaky dle
zákona o Policii ČR.
Především bych chtěl konstatovat, že
§ 6 odst. 1 zákona o policii č. 283/1991 Sb.
říká: Při plnění služebních
zákroků a služebních úkonů
je policista povinen dbát cti, vážnosti a důstojnosti
osob i své vlastní a nepřipustit, aby osobám
v souvislosti s touto činností vznikla bezdůvodná
újma a případný zásah do jejich
práv a svobod překročil míru nezbytnou
k dosažení účelu sledovaného
služebním zákrokem nebo služebním
úkonem. Je tam taková pikantní věc,
že zákon o policii vymezuje i donucovací prostředky.
Pravda je, a to je možná úkol pro nás,
poslance, není tam uvedeno odtažení demonstrantů.
Čili v tomto ohledu lze mít na to, že tento
úkon není v zákoně pojmenován,
a tím jeho použití nemůže být
ani zákonné. Ale o co v podstatě jde?
Jenom některé úvahy, byť je beru s rezervou.
Kupř. zástupce nadace Animal SOS Petr Bergman říká:
Byl jsem účastníkem řady demonstrací
před 17. listopadem a musím konstatovat, že
tato v Pardubicích byla potlačena daleko brutálněji.
Policisté nebyli ani označeni. A když byli
mimo areál závodiště po dostihu vyzýváni
demonstranty, aby dodržovali zákony, používali
formulace jako např. Tak pojď, ty hajzle, já
ti moje číslo vytetuju do ksichtu a ukážu
ti, co je zákon. 40 účastníků
vyhledalo lékařské ošetření.
I pan ministr Ruml řekl: Ano, i já jsem viděl
zákroky, které měly tu tzv. ránu navíc
úplně zbytečně.
Já bych k tomu chtěl říci asi tolik.
Jestliže akce na Velké pardubické měla
v podstatě vymezený účelový
charakter, lze než konstatovat, že přijde čas
- a to je průvodní znak demokracie - kdy nastanou
i demonstrace, manifestace s politickým akcentem. Bez ohledu
na fakt, že já sám nejsem milovníkem
těchto způsobů řešení
politických problémů, protože politika
ulice je příliš jednoznačná,
příliš černobílá a sám
nejsem táborový řečník, musím
než konstatovat, že tyto akce nastanou. A právě
proto je nyní nezbytné předejít tomu,
aby neadekvátnost a případně vlastně
až nezákonnost policejních zákroků
nemohla v budoucnu nastat.
Jeden z dotčených fotoreportérů jedné
německé agentury konstatoval, a asi mi dá
každý za pravdu, že v běžné
pluralitní demokracii by poté ministr vnitra podal
demisi. Říkám to jako konstataci. Já
sám se domnívám, že s jeho nástupem
nastala určitá šance pro to, že problémy
kriminality budou řešeny. A právě proto
se domnívám, že musí v této otázce
dostat šanci. Jestliže však stále kolem
této otázky padá jakési mlčení
a jsou odkazy na to, že musíme vyčkat rozhodnutí
inspekce, pak mimo vší pochybnost vždy existuje
určitý velitel, kterému tito mužové
byli podřízeni. Ministr Stoltenberg, když jeho
jakýsi úředník prodal 16 tanků,
musel odstoupit. Mně nejde o pád ministra, ale přiznávám,
že v současné fázi nechápu, proč
příslušní bezprostřední
velitelé jsou na svých funkcích. Jestliže
totiž nebudou přijata tato opatření
jaksi jasná, tak zároveň pan ministr, který
v některých jiných náznacích
nepochybně naznačil, že chce jít směrem
k zabraňování kriminalitě, v podstatě
chce naznačit - já svým způsobem tyto
věci do značné míry akceptuji. To
není moudré. Není to rozumné. Protože
my žijeme v takové době, řekl bych euforické.
Po listopadu přirozeně každý policista,
možná důvodně, se obával, že
si nesmí dovolit nic. Dnes přišla možná
druhá fáze. Uvědomuje si - společnost
bez nás nemůže být. A toto je nebezpečná
fáze, a vzdor tomu, že společnost nemůže
bez policie být, tak společnost musí mít
jistotu, že policie vždy a za všech okolností
bude plnit svou úlohu přesně v naznačeném
směru.
Chce-li pan ministr obnovit důvěru bez ohledu na
trestní stíhání, musí nepochybně
vyvodit personální závěry. Nemyslím
ke své osobě, ale ve vztahu k příslušným
velitelům. V tomto ohledu pana ministra interpeluji a žádám
ho, aby sdělil - blíží se listopad -
jaká opatření učiní, aby podobný
zákrok, který s ohledem na nepřiměřenost
zásahu byl již mimo rámec zákona, se
nemohl již v budoucnosti opakovat, včetně otázky
personálního postihu příslušných
územních činitelů policie. Protože
měsíc listopad je před námi, za tři
týdny bude 17. listopad, mám zato, že je třeba
tuto interpelaci pokládat za naléhavou s tím,
že pokládám za přiměřenou
lhůtu lhůtu 14 dnů.