ČÁST ČTVRTÁ

Česká komora daňových poradců

§ 14

Komora

(1) Zřizuje se Česká komora daňových poradců se sídlem v Brně.

(2) Komora

a) sdružuje na základě dobrovolného členství daňové poradce,

b) rozhoduje podle tohoto zákona ve věcech oprávnění k výkonu daňového poradenství a o sankcích za porušení povinností podle tohoto zákona daňovým poradcem nebo oprávněnou právnickou osobou.

(3) Komora je právnickou osobou.

(4) Komora může vytvářet územní sekce.

(5) Členství v komoře vzniká pátým dnem po doručení písemné přihlášky daňového poradce do sídla komory. Podrobnosti o vzniku, trvání a zániku členství upraví stanovy komory.

§ 15

Orgány komory

(1) Komora má tyto orgány:

a) valnou hromadu členů komory (dále jen "valná hromada"),

b) presidium,

c) dozorčí radu,

d) disciplinární komisi,

e) zkušební komise.

(2) Komora může dle potřeby vytvářet i další orgány.

(3) Funkce v orgánech komory jsou čestné, za jejich výkon náleží daňovému poradci jen náhrada výdajů a náhrada za ztrátu času.

(4) Nejvyšším orgánem komory je valná hromada. Valná hromada volí orgány komory uvedené v odstavci 1 písm. b) až d). Člen dozorčí rady nemůže být členem orgánů komory uvedených v odstavci 1 písm. b), d) a e). Podrobnosti o volbách orgánů komory stanoví volební řád.

(5) Právo zúčastnit se jednání valné hromady mají všichni členové komory. Člen komory může písemně pověřit jiného člena komory, aby ho zastupoval na valné hromadě; takto zastoupený člen se považuje za přítomného na valné hromadě.

(6) Valná hromada se může platně usnášet jen tehdy, je-li přítomna nadpoloviční většina všech členů komory. K platnosti usnesení je potřebný souhlas nadpoloviční většiny přítomných členů komory.

(7) Není-li tímto zákonem stanoveno jinak, přezkoumává valná hromada rozhodnutí orgánů komory.

(8) Podrobnosti o organizaci komory, o jejich orgánech a jejich působnosti, jakož i podrobnosti o počtu členů presidia, dozorčí rady a disciplinární komise, stanoví stanovy komory.

§ 16

Působnost komory

Komora zejména

a) chrání a prosazuje oprávněné zájmy daňových poradců v České republice,

b) vytváří předpoklady pro zvyšování kvalifikace a profesionální úroveň daňových poradců,

c) dohlíží na řádný výkon daňového poradenství a usměrňuje činnost daňových poradců v souladu s obecně závaznými právními předpisy,

d) vydává stanovy, volební řád, disciplinární řád a zvláštní řád pro řízení o žádosti o vydání licence,

e) po dohodě s ministerstvem vydává zkušební řád,

f) vede seznam a zajišťuje zveřejňování potřebných údajů,

g) vydává fyzickým osobám osvědčení o zápisu do seznamu,

h) rozhoduje o žádosti o vykonání kvalifikační zkoušky a provádí kvalifikační zkoušku,

i) rozhoduje o žádosti o vydání licence a vydává tuto licenci,

j) rozhoduje o sankcích podle tohoto zákona.

ČÁST PÁTÁ

Závěrečná a přechodná ustanovení

§ 17

(1) Rozhodnutí komory podle § 5 odst. 4 písm. a), § 8 odst. 5 a § 9 odst. 3 přezkoumává soud podle zvláštních předpisů [§ 2501 a násl. občanského soudního řádu].

(2) Zůstává-li komora nečinná v případech, kdy podle tohoto zákona je povinna rozhodnout, má právnická nebo fyzická osoba dotčená její nečinností právo domáhat se ochrany návrhem u soudu.

§ 18

Na rozhodování komory podle tohoto zákona se nevztahuje správní řád.

§ 19

Na území České republiky mohou vykonávat daňové poradenství i daňoví poradci a právnické osoby, kteří jsou k této činnosti oprávněni ve Slovenské republice, pokud jsou zapsáni v seznamu vedeném komorou v České republice. Tyto osoby zapíše komora v České republice do seznamu na jejich písemnou žádost. Při své činnosti musí dodržovat ustanovení tohoto zákona a obecně závazné právní předpisy platné v České republice.

§ 20

Všechny fyzické osoby, které poskytují daňové poradenství na základě registrace podle zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů, ve znění pozdějších předpisů, jsou povinny do šesti měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona složit kvalifikační zkoušku a požádat o zápis do seznamu podle tohoto zákona; jinak jejich oprávnění k tomuto dni zaniká.

§ 21

(1) Do ustanovení orgánů komory vykonává jejich působnost přípravný výbor jmenovaný ministrem financí České republiky.

(2) Přípravný výbor svolá ustavující valnou hromadu do šesti měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona.

(3) Ministerstvo dohlíží na řádný výkon činnosti přípravného výboru. Rozhodnutí nebo opatření přípravného výboru vydaná v rozporu s tímto zákonem může ministerstvo zrušit nebo změnit nebo jejich výkon pozastavit.

§ 22

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Důvodová zpráva

Obecná část

Daňově poradenské služby poskytují v současné době subjekty na základě registrace podle zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů, ve znění pozdějších předpisů. V omezené míře se daňovým poradenstvím zabývají také komerční právníci nebo advokáti. Ve vztahu zejména k zahraničním subjektům vystupují i specializované poradenské firmy.

V úrovni poskytovaných daňově poradenských služeb se projevují značné kvalitativní rozdíly. Nedostatky se projevují zejména v období podávání daňových přiznání a jsou předmětem oprávněné kritiky ze strany řady poplatníků i územních finančních orgánů. Hlavní příčinou nedostatků v této oblasti je skutečnost, že pro poskytování daňového poradenství není vyžadována ani ověřována žádná zvláštní způsobilost. Poskytování těchto služeb není upraveno žádným právním předpisem, který by stanovoval odborné a osobní předpoklady pro jejich výkon.

Stávající situace si vynutila připravit návrh zákona České národní rady o daňovém poradenství a České komoře daňových poradců. Účelem zákona je stanovit podmínky pro získání oprávnění k výkonu činnosti daňového poradce. Při zpracování návrhu zákona bylo přihlédnuto k právní úpravě této činnosti v zahraničí.

Zákon vymezuje, kdo a za jakých podmínek může vykonávat daňové poradenskou činnost, a zřizuje Českou komoru daňových poradců (dále jen "komora") jakožto samosprávní profesní organizaci daňových poradců. Podle zákona může daňové poradenství vykonávat pouze ten, koho komora zapíše do seznamu daňových poradců. Komora zapíše do seznamu, každého, kdo úspěšně složí kvalifikační zkoušku. Daňové poradenství mohou vykonávat i právnické osoby, kterým komora vydá licenci. Své služby však mohou poskytovat jen prostřednictvím fyzických osob zapsaných do seznamu daňových poradců. také právnické osoby poskytující daňově poradenské služby budou zapsány v seznamu daňových poradců.

Předpokládá se, že daňové poradenství poskytované oprávněnými subjekty, jejichž znalosti budou ověřeny kvalifikační zkouškou, přispěje pozitivně k rozvoji daňově právního vědomí samotných poplatníků.

Členství daňových poradců v komoře je dobrovolné. Zákon však komoře svěřuje významná oprávnění. Za stanovených podmínek komora vyškrtne daňového poradce ze seznamu nebo pozastaví výkon jeho činnosti. Ukládá disciplinární opatření a pokuty těm daňovým poradcům nebo právnickým osobám poskytujícím daňové poradenství, kteří poruší povinnosti uložené jim zákonem. Disciplinární pravomoc komory se bude vztahovat na všechny daňové poradce bez ohledu na to, zda jsou členy komory či ne.

Do ustavení orgánů komory bude vykonávat jejich působnost přípravný výbor, jehož členy bude jmenovat ministr financí České republiky.

Zřízení komory nebude mít žádný dopad na státní rozpočet České republiky. Náklady spojené se zabezpečením provozu komory budou hrazeny z výnosu členských příspěvků daňových poradců, z příjmů za semináře a školení, z výnosů poplatků placených žadateli o vykonání kvalifikační zkoušky apod.

Zvláštní část

K § 1 a 2:

Ustanovení § 1 vymezuje předmět úpravy a rozsah poskytování daňového poradenství. Typy státních příjmů, kterých se týká činnost daňových poradců, jsou totožné s těmi, které jsou předmětem daňové správy podle zákona České národní rady o správě daní a poplatků.

Zákonem není dotčeno právo občanů požádat o právní pomoc i v oblasti daňového práva advokáta nebo komerčního právníka. Neomezuje ani poskytování daňových rad mezi občany, neposkytuje-li občan takové rady soustavně za účelem dosažení zisku, tzn. nenaplňuje-li jeho činnost znaky podnikání podle obchodního zákoníku.

K § 3:

Zápis fyzické osoby do seznamu vedeného komorou má konstitutivní charakter. Daňové poradenství mohou poskytovat fyzické osoby a obchodní společnosti, v nichž podíly daňových poradců dosahují stanovené výše. Předpokládá se zejména vznik obchodních společností auditorů a daňových poradců. Přitom bude třeba dodržet ustanovení zákona o auditorech a České komoře auditorů, kde se stanoví minimální podíl auditorů v obchodní společnosti. Účelem podmínky, že jménem právnické osoby mohou vykonávat daňové poradenství jen fyzické osoby, které jsou zapsané v seznamu, je zajistit poskytování daňově poradenských služeb pouze těmi osobami, které složily kvalifikační zkoušky.

K § 4:

V zájmu právní jistoty zájemce o výkon činnosti daňového poradce jsou stanoveny komoře lhůty, v nichž musí fyzickou či právnickou osobu zapsat do seznamu. V případě nedodržení lhůty se lze domáhat ochrany návrhem u soudu.

K § 5:

Každého, kdo složí kvalifikační zkoušku, je komora povinna zapsat do seznamu. Ke kvalifikační zkoušce však připustí pouze toho, kdo splňuje stanovené podmínky. Pro pracovníky, kteří vykonávají určité zaměstnání, funkci nebo činnost, vyplývá zákaz vykonávat činnost daňového poradce ze zvláštních předpisů nebo z důvodů střetu zájmů. Jedná se např. o soudce, prokurátory, státní notáře, pracovníky územních finančních orgánů nebo jiných orgánů státní správy, popřípadě obce, kteří rozhodují ve věcech daní. Tyto osoby nemohou ani skládat kvalifikační zkoušky.

Kvalifikační zkoušky se konají před zkušební komisi komory. Důvodem obligatorní účasti zástupců státních finančních orgánů, kterými budou zejména pracovníci ministerstev financí, odborníci z finančních ředitelství a finančních úřadů, ve zkušební komisi je uplatnění státního dohledu nad průběhem a úrovní kvalifikačních zkoušek. Účast zástupců státní správy přispěje rovněž ke zvýšení prestiže vyzkoušených daňových poradců a odborníků ekonomické, daňové a právní praxe (např. vysokoškolských pedagogů apod.). Úplata za připuštění ke kvalifikační zkoušce a za každé její případné opakování bude tvořit jeden z důležitých příjmů komory.

Zákon stanoví základní pravidla řízení ve věci kvalifikační zkoušky. Tato pravidla budou podrobněji rozvedena ve zkušebním řádu komory.

K § 6:

Práva a povinnosti jsou koncipovány obdobným způsobem jako pro jiná tzv. svobodná povolání, např. pro advokáty a komerční právníky. Práva a povinnosti daňových poradců jsou stanovena tak, aby byly dostatečně chráněny zájmy jak klientů, tak samotných daňových poradců.

Vztahy mezi daňovým poradcem a klientem se odvíjejí na základě smluv. Daňový poradce však není povinen uzavřít s klientem smlouvu o daňovém poradenství.

Smlouva mezi daňovým poradcem a klientem podrobně vymezí rozsah poskytovaných služeb, včetně odměny. Vymezení případů, kdy daňový poradce může odstoupit od smlouvy, chrání klienta před jejím svévolným vypovězením. Na druhé straně se umožňuje daňovému poradci vypovědět smlouvu, jestliže klient maří jeho činnost. Odstoupí-li daňový poradce od uzavřené smlouvy, je povinen chránit klienta tím, že učiní všechny potřebné neodkladné úkony. Umožňuje se zakládat společné poradenské kanceláře několika daňových poradců.

V pracovním poměru může daňový poradce zaměstnávat i jiného daňového poradce nebo zaměstnance potřebné pro vedení administrativy apod.

Předpokládá se, že při sjednávání povinných pojištění odpovědnosti za škodu bude napomáhat komora. Může např. dohodnout s určitou pojišťovnou, že tyto smlouvy bude s daňovými poradci uzavírat, sjedná podmínky pojištění pro daňové poradce apod.

Povinnost umožnit komoře dohled nad dodržováním tohoto zákona se vztahuje i na daňové poradce, kteří nejsou členy komory.

Porušení povinnosti může být sankcionováno podle části třetí tohoto zákona.

K § 8 a 9:

Zapsání do seznamu je nezbytnou podmínkou pro výkon daňového poradenství daňovým poradcem nebo oprávněnou právnickou osobou. Daňoví poradci i oprávněné právnické osoby musí být v seznamu zapsáni po celou dobu výkonu daňového poradenství. Rozlišují se a taxativně jsou stanoveny případy, kdy komora je povinna nebo kdy je oprávněna daňového poradce nebo oprávněnou právnickou osobu vyškrtnout ze seznamu nebo pozastavit výkon daňového poradenství. Pokud daňový poradce, který byl vyškrtnut ze seznamu, chce opět vykonávat daňové poradenství, musí znovu složit kvalifikační zkoušku.

Seznam slouží komoře též pro evidenční účely. Předpokládá se jeho zveřejňování, aby ho daňoví poplatníci mohli využívat poskytovat daňové poradenství. Počítá se s tím, že seznam bude k dispozici na všech územních finančních orgánech a bude tedy snadno dosažitelný pro všechny poplatníky v dané lokalitě.

K § 10 až 13:

Za porušení profesní etiky může disciplinární komise komory zavést s daňovým poradcem disciplinární řízení a uložit mu některé ze zákonem stanovených disciplinárních opatření. Disciplinární opatření jsou podobná jako opatření ukládaná podle jiných zákonů, např. podle zákona o advokacii nebo o komerčních právnících a právní pomoci jimi poskytované. Uložení disciplinárního opatření vyškrtnutí ze seznamu připadá v úvahu při nejzávažnějším porušení povinností daňového poradce, např. při prokazatelném zneužití informací získaných v souvislosti s výkonem činnosti daňového poradce.

Také oprávněným právnickým osobám, které neplní své zákonné povinnosti, může disciplinární komise uložit sankce. Sankcí je pokuta.

Hrozbou disciplinárních opatření daňovým poradcům a pokut oprávněným právnickým osobám se sleduje kvalita daňového poradenství. O porušení povinností bude mít komora informace z vlastní činnosti, zejména z výkonu dohledu nad činností daňových poradců. Signály mohou podávat komoře také klienti, územní finanční orgány nebo jiné subjekty.

Zákon stanoví pouze hlavní principy disciplinárního řízení. Podrobnosti upraví komora v disciplinárním řádu.

K § 14:

Výkon daňového poradenství vyžaduje zřídit komoru daňových poradců jakožto samosprávní profesní organizaci, která rozhoduje o vydávání osvědčení nebo licencí k výkonu daňového poradenství, chrání zájmy daňových poradců, sleduje kvalitní výkon jejich činnosti a dodržování profesní etiky. Významnou roli bude mít komora při zabezpečení kvalifikačních zkoušek a v disciplinárním řízení.

Členství v komoře není povinné. Předpokládá se však, že daňoví poradci budou převážně jejími členy, aby se mohli sami aktivně podílet na rozvoji svého povolání, ovlivňovat činnost komory a prosazovat ochranu svých zájmů.

Činnost komory bude financována z vlastních zdrojů, např. z členských příspěvků, darů, z výnosů poplatků za vykonání kvalifikační zkoušky apod.

K § 15 až 16:

Tato ustanovení jsou základním východiskem pro úpravu vnitřní organizační struktury komory. Komora zřizuje obdobné orgány jako jiné podobné samosprávní organizace. Zákonem výslovně stanovené orgány je třeba zřídit obligatorně, není však vyloučeno zřídit dle potřeby i orgány další. Podrobná úprava oprávnění jednotlivých orgánů a způsob jejich ustavení a činnosti se předpokládá ve stanovách a dalších předpisech, které komora vydá.

K § 17:

V případech, kdy bude subjekt rozhodnutím komory bezprostředně ohrožen ve svém právu na výkon povolání, rozhoduje soud již o řádném opravném prostředku proti nepravomocnému rozhodnutí komory.

Každý subjekt má právo domáhat se ochrany soudu, bude-li ve svých zájmech ohrožen nečinností komory. Jedná se např. o to, aby komora při splnění potřebných podmínek zapsala fyzickou či právnickou osobu do seznamu podle § 4 odst. 2, aby včas ukončila kvalifikační zkoušku podle § 5 odst. 10 apod.

K § 19:

Úprava výkonu činnosti daňových poradců oprávněných k této činnosti ve Slovenské republice na území České republiky vychází z analogické úpravy v zákoně Slovenské národní rady č. 78/1992 Sb., o daňových poradcoch a Slovenskej komore daňových poradcov.

K § 20:

Daňové poradenství se dosud poskytovalo na základě registrace podle zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů, který již byl zrušen. Podle § 77 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání, oprávnění k podnikatelské činnosti a podnikatelská oprávnění k činnostem, která nejsou živnostmi, zůstávají nedotčena, pokud zvláštní předpis nestanoví jinak. Tzn., že vydáním zvláštního zákona, kterým bude zákon o daňovém poradenství a České komoře daňových poradců, by stávající poradci své oprávnění ztratily. S ohledem na zachování kontinuity poskytovaných služeb i z důvodu zachování existenční jistoty občanů, poskytujících daňové poradenské služby, se navrhuje povolit výkon jejich činnosti ještě po přechodnou dobu po nabytí účinnosti tohoto zákona. Musí však ve stanovené lhůtě složit kvalifikační zkoušku a požádat o zápis do seznamu, jinak jejich dosavadní oprávnění zanikne.

K § 21:

Do ustavení orgánů komory musí jejich činnost suplovat přípravný výbor jmenovaný ministrem financí České republiky. Úkolem přípravného výboru bude svolat ustavující valnou hromadu a po přechodnou dobu zajišťovat zejména konání zkoušek, zápis do seznamu a vydání osvědčení a licenci. Ustavující valnou hromadu svolá přípravný výbor z daňových poradců, jimž byla udělena usvědčení.

Předpokládá se, že vedle zástupců ministerstva financí České republiky a územních finančních orgánů budou do přípravného výboru komory jmenování někteří členové Komory účetních a daňových poradců, založené v závěru roku 1991 v Brně podle zákona o sdružování občanů. Protože přípravný výbor není řádným orgánem komory podle tohoto zákona, bude ministerstvo financí České republiky nad jeho řádnou činností vykonávat dohled.

V Praze dne 29. dubna 1992

Doc. Ing. Václav Klaus CSc. v.r

předseda vlády České republiky

Ing. Ivan Kočárník CSc. v.r.

ministr financí České republiky



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP