(1) Zřizuje se Česká komora daňových
poradců se sídlem v Brně.
(2) Komora
a) sdružuje na základě dobrovolného
členství daňové poradce,
b) rozhoduje podle tohoto zákona ve věcech oprávnění
k výkonu daňového poradenství a o
sankcích za porušení povinností podle
tohoto zákona daňovým poradcem nebo oprávněnou
právnickou osobou.
(3) Komora je právnickou osobou.
(4) Komora může vytvářet územní
sekce.
(5) Členství v komoře vzniká pátým
dnem po doručení písemné přihlášky
daňového poradce do sídla komory. Podrobnosti
o vzniku, trvání a zániku členství
upraví stanovy komory.
(1) Komora má tyto orgány:
a) valnou hromadu členů komory (dále jen
"valná hromada"),
b) presidium,
c) dozorčí radu,
d) disciplinární komisi,
e) zkušební komise.
(2) Komora může dle potřeby vytvářet
i další orgány.
(3) Funkce v orgánech komory jsou čestné,
za jejich výkon náleží daňovému
poradci jen náhrada výdajů a náhrada
za ztrátu času.
(4) Nejvyšším orgánem komory je valná
hromada. Valná hromada volí orgány komory
uvedené v odstavci 1 písm. b) až d). Člen
dozorčí rady nemůže být členem
orgánů komory uvedených v odstavci 1 písm.
b), d) a e). Podrobnosti o volbách orgánů
komory stanoví volební řád.
(5) Právo zúčastnit se jednání
valné hromady mají všichni členové
komory. Člen komory může písemně
pověřit jiného člena komory, aby ho
zastupoval na valné hromadě; takto zastoupený
člen se považuje za přítomného
na valné hromadě.
(6) Valná hromada se může platně usnášet
jen tehdy, je-li přítomna nadpoloviční
většina všech členů komory. K platnosti
usnesení je potřebný souhlas nadpoloviční
většiny přítomných členů
komory.
(7) Není-li tímto zákonem stanoveno jinak,
přezkoumává valná hromada rozhodnutí
orgánů komory.
(8) Podrobnosti o organizaci komory, o jejich orgánech
a jejich působnosti, jakož i podrobnosti o počtu
členů presidia, dozorčí rady a disciplinární
komise, stanoví stanovy komory.
Komora zejména
a) chrání a prosazuje oprávněné
zájmy daňových poradců v České
republice,
b) vytváří předpoklady pro zvyšování
kvalifikace a profesionální úroveň
daňových poradců,
c) dohlíží na řádný výkon
daňového poradenství a usměrňuje
činnost daňových poradců v souladu
s obecně závaznými právními
předpisy,
d) vydává stanovy, volební řád,
disciplinární řád a zvláštní
řád pro řízení o žádosti
o vydání licence,
e) po dohodě s ministerstvem vydává zkušební
řád,
f) vede seznam a zajišťuje zveřejňování
potřebných údajů,
g) vydává fyzickým osobám osvědčení
o zápisu do seznamu,
h) rozhoduje o žádosti o vykonání kvalifikační
zkoušky a provádí kvalifikační
zkoušku,
i) rozhoduje o žádosti o vydání licence
a vydává tuto licenci,
j) rozhoduje o sankcích podle tohoto zákona.
(1) Rozhodnutí komory podle § 5 odst. 4 písm.
a), § 8 odst. 5 a § 9 odst. 3 přezkoumává
soud podle zvláštních předpisů
[§ 2501 a násl. občanského
soudního řádu].
(2) Zůstává-li komora nečinná v případech, kdy podle tohoto zákona je povinna rozhodnout, má právnická nebo fyzická osoba dotčená její nečinností právo domáhat se ochrany návrhem u soudu.
Na rozhodování komory podle tohoto zákona
se nevztahuje správní řád.
Na území České republiky mohou vykonávat
daňové poradenství i daňoví
poradci a právnické osoby, kteří jsou
k této činnosti oprávněni ve Slovenské
republice, pokud jsou zapsáni v seznamu vedeném
komorou v České republice. Tyto osoby zapíše
komora v České republice do seznamu na jejich písemnou
žádost. Při své činnosti musí
dodržovat ustanovení tohoto zákona a obecně
závazné právní předpisy platné
v České republice.
Všechny fyzické osoby, které poskytují
daňové poradenství na základě
registrace podle zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém
podnikání občanů, ve znění
pozdějších předpisů, jsou povinny
do šesti měsíců ode dne účinnosti
tohoto zákona složit kvalifikační zkoušku
a požádat o zápis do seznamu podle tohoto zákona;
jinak jejich oprávnění k tomuto dni zaniká.
(1) Do ustanovení orgánů komory vykonává
jejich působnost přípravný výbor
jmenovaný ministrem financí České
republiky.
(2) Přípravný výbor svolá ustavující
valnou hromadu do šesti měsíců ode dne
účinnosti tohoto zákona.
(3) Ministerstvo dohlíží na řádný
výkon činnosti přípravného
výboru. Rozhodnutí nebo opatření přípravného
výboru vydaná v rozporu s tímto zákonem
může ministerstvo zrušit nebo změnit nebo
jejich výkon pozastavit.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Obecná část
Daňově poradenské služby poskytují
v současné době subjekty na základě
registrace podle zákona č. 105/1990 Sb., o soukromém
podnikání občanů, ve znění
pozdějších předpisů. V omezené
míře se daňovým poradenstvím
zabývají také komerční právníci
nebo advokáti. Ve vztahu zejména k zahraničním
subjektům vystupují i specializované poradenské
firmy.
V úrovni poskytovaných daňově poradenských
služeb se projevují značné kvalitativní
rozdíly. Nedostatky se projevují zejména
v období podávání daňových
přiznání a jsou předmětem oprávněné
kritiky ze strany řady poplatníků i územních
finančních orgánů. Hlavní příčinou
nedostatků v této oblasti je skutečnost,
že pro poskytování daňového poradenství
není vyžadována ani ověřována
žádná zvláštní způsobilost.
Poskytování těchto služeb není
upraveno žádným právním předpisem,
který by stanovoval odborné a osobní předpoklady
pro jejich výkon.
Stávající situace si vynutila připravit
návrh zákona České národní
rady o daňovém poradenství a České
komoře daňových poradců. Účelem
zákona je stanovit podmínky pro získání
oprávnění k výkonu činnosti
daňového poradce. Při zpracování
návrhu zákona bylo přihlédnuto k právní
úpravě této činnosti v zahraničí.
Zákon vymezuje, kdo a za jakých podmínek
může vykonávat daňové poradenskou
činnost, a zřizuje Českou komoru daňových
poradců (dále jen "komora") jakožto
samosprávní profesní organizaci daňových
poradců. Podle zákona může daňové
poradenství vykonávat pouze ten, koho komora zapíše
do seznamu daňových poradců. Komora zapíše
do seznamu, každého, kdo úspěšně
složí kvalifikační zkoušku. Daňové
poradenství mohou vykonávat i právnické
osoby, kterým komora vydá licenci. Své služby
však mohou poskytovat jen prostřednictvím fyzických
osob zapsaných do seznamu daňových poradců.
také právnické osoby poskytující
daňově poradenské služby budou zapsány
v seznamu daňových poradců.
Předpokládá se, že daňové
poradenství poskytované oprávněnými
subjekty, jejichž znalosti budou ověřeny kvalifikační
zkouškou, přispěje pozitivně k rozvoji
daňově právního vědomí
samotných poplatníků.
Členství daňových poradců v
komoře je dobrovolné. Zákon však komoře
svěřuje významná oprávnění.
Za stanovených podmínek komora vyškrtne daňového
poradce ze seznamu nebo pozastaví výkon jeho činnosti.
Ukládá disciplinární opatření
a pokuty těm daňovým poradcům nebo
právnickým osobám poskytujícím
daňové poradenství, kteří poruší
povinnosti uložené jim zákonem. Disciplinární
pravomoc komory se bude vztahovat na všechny daňové
poradce bez ohledu na to, zda jsou členy komory či
ne.
Do ustavení orgánů komory bude vykonávat
jejich působnost přípravný výbor,
jehož členy bude jmenovat ministr financí České
republiky.
Zřízení komory nebude mít žádný
dopad na státní rozpočet České
republiky. Náklady spojené se zabezpečením
provozu komory budou hrazeny z výnosu členských
příspěvků daňových poradců,
z příjmů za semináře a školení,
z výnosů poplatků placených žadateli
o vykonání kvalifikační zkoušky
apod.
Zvláštní část
K § 1 a 2:
Ustanovení § 1 vymezuje předmět úpravy
a rozsah poskytování daňového poradenství.
Typy státních příjmů, kterých
se týká činnost daňových poradců,
jsou totožné s těmi, které jsou předmětem
daňové správy podle zákona České
národní rady o správě daní
a poplatků.
Zákonem není dotčeno právo občanů
požádat o právní pomoc i v oblasti daňového
práva advokáta nebo komerčního právníka.
Neomezuje ani poskytování daňových
rad mezi občany, neposkytuje-li občan takové
rady soustavně za účelem dosažení
zisku, tzn. nenaplňuje-li jeho činnost znaky podnikání
podle obchodního zákoníku.
K § 3:
Zápis fyzické osoby do seznamu vedeného komorou
má konstitutivní charakter. Daňové
poradenství mohou poskytovat fyzické osoby a obchodní
společnosti, v nichž podíly daňových
poradců dosahují stanovené výše.
Předpokládá se zejména vznik obchodních
společností auditorů a daňových
poradců. Přitom bude třeba dodržet ustanovení
zákona o auditorech a České komoře
auditorů, kde se stanoví minimální
podíl auditorů v obchodní společnosti.
Účelem podmínky, že jménem právnické
osoby mohou vykonávat daňové poradenství
jen fyzické osoby, které jsou zapsané v seznamu,
je zajistit poskytování daňově poradenských
služeb pouze těmi osobami, které složily
kvalifikační zkoušky.
K § 4:
V zájmu právní jistoty zájemce o výkon
činnosti daňového poradce jsou stanoveny
komoře lhůty, v nichž musí fyzickou
či právnickou osobu zapsat do seznamu. V případě
nedodržení lhůty se lze domáhat ochrany
návrhem u soudu.
K § 5:
Každého, kdo složí kvalifikační
zkoušku, je komora povinna zapsat do seznamu. Ke kvalifikační
zkoušce však připustí pouze toho, kdo
splňuje stanovené podmínky. Pro pracovníky,
kteří vykonávají určité
zaměstnání, funkci nebo činnost, vyplývá
zákaz vykonávat činnost daňového
poradce ze zvláštních předpisů
nebo z důvodů střetu zájmů.
Jedná se např. o soudce, prokurátory, státní
notáře, pracovníky územních
finančních orgánů nebo jiných
orgánů státní správy, popřípadě
obce, kteří rozhodují ve věcech daní.
Tyto osoby nemohou ani skládat kvalifikační
zkoušky.
Kvalifikační zkoušky se konají před
zkušební komisi komory. Důvodem obligatorní
účasti zástupců státních
finančních orgánů, kterými
budou zejména pracovníci ministerstev financí,
odborníci z finančních ředitelství
a finančních úřadů, ve zkušební
komisi je uplatnění státního dohledu
nad průběhem a úrovní kvalifikačních
zkoušek. Účast zástupců státní
správy přispěje rovněž ke zvýšení
prestiže vyzkoušených daňových
poradců a odborníků ekonomické, daňové
a právní praxe (např. vysokoškolských
pedagogů apod.). Úplata za připuštění
ke kvalifikační zkoušce a za každé
její případné opakování
bude tvořit jeden z důležitých příjmů
komory.
Zákon stanoví základní pravidla řízení
ve věci kvalifikační zkoušky. Tato pravidla
budou podrobněji rozvedena ve zkušebním řádu
komory.
K § 6:
Práva a povinnosti jsou koncipovány obdobným
způsobem jako pro jiná tzv. svobodná povolání,
např. pro advokáty a komerční právníky.
Práva a povinnosti daňových poradců
jsou stanovena tak, aby byly dostatečně chráněny
zájmy jak klientů, tak samotných daňových
poradců.
Vztahy mezi daňovým poradcem a klientem se odvíjejí
na základě smluv. Daňový poradce však
není povinen uzavřít s klientem smlouvu o
daňovém poradenství.
Smlouva mezi daňovým poradcem a klientem podrobně
vymezí rozsah poskytovaných služeb, včetně
odměny. Vymezení případů, kdy
daňový poradce může odstoupit od smlouvy,
chrání klienta před jejím svévolným
vypovězením. Na druhé straně se umožňuje
daňovému poradci vypovědět smlouvu,
jestliže klient maří jeho činnost. Odstoupí-li
daňový poradce od uzavřené smlouvy,
je povinen chránit klienta tím, že učiní
všechny potřebné neodkladné úkony.
Umožňuje se zakládat společné
poradenské kanceláře několika daňových
poradců.
V pracovním poměru může daňový
poradce zaměstnávat i jiného daňového
poradce nebo zaměstnance potřebné pro vedení
administrativy apod.
Předpokládá se, že při sjednávání
povinných pojištění odpovědnosti
za škodu bude napomáhat komora. Může např.
dohodnout s určitou pojišťovnou, že tyto
smlouvy bude s daňovými poradci uzavírat,
sjedná podmínky pojištění pro
daňové poradce apod.
Povinnost umožnit komoře dohled nad dodržováním
tohoto zákona se vztahuje i na daňové poradce,
kteří nejsou členy komory.
Porušení povinnosti může být sankcionováno
podle části třetí tohoto zákona.
K § 8 a 9:
Zapsání do seznamu je nezbytnou podmínkou
pro výkon daňového poradenství daňovým
poradcem nebo oprávněnou právnickou osobou.
Daňoví poradci i oprávněné
právnické osoby musí být v seznamu
zapsáni po celou dobu výkonu daňového
poradenství. Rozlišují se a taxativně
jsou stanoveny případy, kdy komora je povinna nebo
kdy je oprávněna daňového poradce
nebo oprávněnou právnickou osobu vyškrtnout
ze seznamu nebo pozastavit výkon daňového
poradenství. Pokud daňový poradce, který
byl vyškrtnut ze seznamu, chce opět vykonávat
daňové poradenství, musí znovu složit
kvalifikační zkoušku.
Seznam slouží komoře též pro evidenční
účely. Předpokládá se jeho
zveřejňování, aby ho daňoví
poplatníci mohli využívat poskytovat daňové
poradenství. Počítá se s tím,
že seznam bude k dispozici na všech územních
finančních orgánech a bude tedy snadno dosažitelný
pro všechny poplatníky v dané lokalitě.
K § 10 až 13:
Za porušení profesní etiky může
disciplinární komise komory zavést s daňovým
poradcem disciplinární řízení
a uložit mu některé ze zákonem stanovených
disciplinárních opatření. Disciplinární
opatření jsou podobná jako opatření
ukládaná podle jiných zákonů,
např. podle zákona o advokacii nebo o komerčních
právnících a právní pomoci
jimi poskytované. Uložení disciplinárního
opatření vyškrtnutí ze seznamu připadá
v úvahu při nejzávažnějším
porušení povinností daňového
poradce, např. při prokazatelném zneužití
informací získaných v souvislosti s výkonem
činnosti daňového poradce.
Také oprávněným právnickým
osobám, které neplní své zákonné
povinnosti, může disciplinární komise
uložit sankce. Sankcí je pokuta.
Hrozbou disciplinárních opatření daňovým
poradcům a pokut oprávněným právnickým
osobám se sleduje kvalita daňového poradenství.
O porušení povinností bude mít komora
informace z vlastní činnosti, zejména z výkonu
dohledu nad činností daňových poradců.
Signály mohou podávat komoře také
klienti, územní finanční orgány
nebo jiné subjekty.
Zákon stanoví pouze hlavní principy disciplinárního
řízení. Podrobnosti upraví komora
v disciplinárním řádu.
K § 14:
Výkon daňového poradenství vyžaduje
zřídit komoru daňových poradců
jakožto samosprávní profesní organizaci,
která rozhoduje o vydávání osvědčení
nebo licencí k výkonu daňového poradenství,
chrání zájmy daňových poradců,
sleduje kvalitní výkon jejich činnosti a
dodržování profesní etiky. Významnou
roli bude mít komora při zabezpečení
kvalifikačních zkoušek a v disciplinárním
řízení.
Členství v komoře není povinné.
Předpokládá se však, že daňoví
poradci budou převážně jejími
členy, aby se mohli sami aktivně podílet
na rozvoji svého povolání, ovlivňovat
činnost komory a prosazovat ochranu svých zájmů.
Činnost komory bude financována z vlastních
zdrojů, např. z členských příspěvků,
darů, z výnosů poplatků za vykonání
kvalifikační zkoušky apod.
K § 15 až 16:
Tato ustanovení jsou základním východiskem
pro úpravu vnitřní organizační
struktury komory. Komora zřizuje obdobné orgány
jako jiné podobné samosprávní organizace.
Zákonem výslovně stanovené orgány
je třeba zřídit obligatorně, není
však vyloučeno zřídit dle potřeby
i orgány další. Podrobná úprava
oprávnění jednotlivých orgánů
a způsob jejich ustavení a činnosti se předpokládá
ve stanovách a dalších předpisech, které
komora vydá.
K § 17:
V případech, kdy bude subjekt rozhodnutím
komory bezprostředně ohrožen ve svém
právu na výkon povolání, rozhoduje
soud již o řádném opravném prostředku
proti nepravomocnému rozhodnutí komory.
Každý subjekt má právo domáhat
se ochrany soudu, bude-li ve svých zájmech ohrožen
nečinností komory. Jedná se např.
o to, aby komora při splnění potřebných
podmínek zapsala fyzickou či právnickou osobu
do seznamu podle § 4 odst. 2, aby včas ukončila
kvalifikační zkoušku podle § 5 odst. 10
apod.
K § 19:
Úprava výkonu činnosti daňových
poradců oprávněných k této
činnosti ve Slovenské republice na území
České republiky vychází z analogické
úpravy v zákoně Slovenské národní
rady č. 78/1992 Sb., o daňových poradcoch
a Slovenskej komore daňových poradcov.
K § 20:
Daňové poradenství se dosud poskytovalo na
základě registrace podle zákona č.
105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů,
který již byl zrušen. Podle § 77 zákona
č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání,
oprávnění k podnikatelské činnosti
a podnikatelská oprávnění k činnostem,
která nejsou živnostmi, zůstávají
nedotčena, pokud zvláštní předpis
nestanoví jinak. Tzn., že vydáním zvláštního
zákona, kterým bude zákon o daňovém
poradenství a České komoře daňových
poradců, by stávající poradci své
oprávnění ztratily. S ohledem na zachování
kontinuity poskytovaných služeb i z důvodu
zachování existenční jistoty občanů,
poskytujících daňové poradenské
služby, se navrhuje povolit výkon jejich činnosti
ještě po přechodnou dobu po nabytí účinnosti
tohoto zákona. Musí však ve stanovené
lhůtě složit kvalifikační zkoušku
a požádat o zápis do seznamu, jinak jejich
dosavadní oprávnění zanikne.
K § 21:
Do ustavení orgánů komory musí jejich
činnost suplovat přípravný výbor
jmenovaný ministrem financí České
republiky. Úkolem přípravného výboru
bude svolat ustavující valnou hromadu a po přechodnou
dobu zajišťovat zejména konání
zkoušek, zápis do seznamu a vydání osvědčení
a licenci. Ustavující valnou hromadu svolá
přípravný výbor z daňových
poradců, jimž byla udělena usvědčení.
Předpokládá se, že vedle zástupců
ministerstva financí České republiky a územních
finančních orgánů budou do přípravného
výboru komory jmenování někteří
členové Komory účetních a daňových
poradců, založené v závěru roku
1991 v Brně podle zákona o sdružování
občanů. Protože přípravný
výbor není řádným orgánem
komory podle tohoto zákona, bude ministerstvo financí
České republiky nad jeho řádnou činností
vykonávat dohled.