Tento zákon upravuje:
a) poskytování právní pomoci a finančně
ekonomických rad ve věcech dani, odvodů,
poplatků a jiných podobných plateb (dále
jen "daně"), jakož i ve věcech, které
s daněmi přímo souvisejí (dále
jen "daňové poradenství"),
b) Českou komoru daňových poradců
(dále jen "komora").
Tímto zákonem nejsou dotčena oprávnění
advokátů, komerčních právníků,
popřípadě jiných osob a orgánů,
upravená zvláštními předpisy
[Např. zákon České
národní rady č. 128/1990 Sb., o advokacii,
zákon České národní rady č.
209/1990 Sb., o komerčních právnících
a právní pomoci jimi poskytované]. Dotčeno
není ani právo fyzické nebo právnické
osoby požádat o právní pomoc a finančně
ekonomickou radu ve věcech daní a ve věcech,
které s daněmi přímo souvisejí,
i jinou fyzickou osobu než je daňový poradce;
tato jiná osoba však nesmí poskytovat uvedenou
pomoc nebo rady soustavně za účelem dosažení
zisku [§ 2 obchodního zákoníku].
(1) Daňové poradenství fyzické nebo
právnické osobě (dále jen "klient")
poskytuje:
a) daňový poradce,
b) právnická osoba.
(2) Daňovým poradcem je fyzická osoba, zapsaná
v seznamu daňových poradců (dále jen
"seznam"); seznam vede komora.
(3) Právnickou osobou, která poskytuje daňové
poradenství (dále jen "oprávněná
právnická osoba"), je obchodní společnost,
v níž podíly daňových poradců
dosahují výše stanovené komorou, pokud
zvláštní právní předpis
[Zákon České
národní rady č. .../1992 Sb., o auditorech
a České komoře auditorů] nestanoví
jinak; další podíly mohou náležet
zejména advokátům, komerčním
právníkům a auditorům. Tato právnická
osoba se zapisuje do seznamu. Jménem oprávněné
právnické osoby mohou daňové poradenství
vykonávat pouze daňoví poradci.
(4) Daňové poradenství se poskytuje na základě
smlouvy uzavřené mezi daňovým poradcem
nebo oprávněnou právnickou osobou a klientem.
Za poskytnutí daňového poradenství
náleží daňovému poradci nebo
oprávněné právnické osobě
odměna, jejíž výši si obě
smluvní strany dohodnou. Způsob určení
výše odměny za poskytnutí daňového
poradenství upraví ministerstvo financí České
republiky (dále jen "ministerstvo") vyhláškou.
(5) Činí-li daňový poradce nebo oprávněná
právnická osoba právní úkony
jménem klienta, má postavení zástupce
podle zvláštních předpisů [Např.
§ 10 zákona České
národní rady č. 337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků, § 24 až 28 občanského
soudního řádu].
(1) Právo vykonávat daňové poradenství
nabývá fyzická nebo právnická
osoba dnem zápisu do seznamu. K tomuto dni se vydá
daňovému poradci osvědčení
o zápisu do seznamu (dále jen "osvědčení")
a oprávněné právnické osobě
licence k výkonu daňového poradenství
(dále jen "licence").
(2) Fyzickou osobu je komora povinna zapsat do seznamu po složení
kvalifikační zkoušky a právnickou osobu
po rozhodnutí o udělení licence, nejpozději
však do konce měsíce následujícího
po měsíci, v němž fyzická osoba
zkoušku složila nebo v němž bylo rozhodnuto
o udělení licence.
(3) Právo vykonávat daňové poradenství
daňový poradce pozbývá
a) dnem vyškrtnutí ze seznamu nebo
b) dnem, od něhož mu byl výkon daňového
poradenství pozastaven, a to až do dne, k němuž
bylo rozhodnutí o pozastavení výkonu daňového
poradenství zrušeno.
(4) Právo vykonávat daňové poradenství
oprávněná právnická osoba pozbývá
dnem vyškrtnutí ze seznamu.
(1) Kvalifikační zkoušku je oprávněna
skládat fyzická osoba, která
a) má plnou způsobilost k právním
úkonům,
b) je bezúhonná,
c) nevykonává zaměstnání, funkci
nebo činnost, vedle nichž zvláštní
právní předpis nepřipouští
podnikání [Zákon České národní
rady č. .../1992 Sb., o auditorech a České
komoře auditorů].
d) nemá pracovně právní, služební
nebo jiný obdobný poměr ke státnímu
orgánu nebo orgánu územní samosprávy,
do jehož působnosti patří kontrola a
rozhodování ve věcech daní,
e) má ukončené úplné střední
vzdělání.
(2) Za bezúhonného se pro účely tohoto
zákona nepovažuje ten, kdo byl pravomocně odsouzen
a) pro trestný čin, jehož skutková podstata
souvisí s předmětem daňového
poradenství,
b) pro jiný trestný čin spáchaný
úmyslně, jestliže vzhledem k povaze daňového
poradenství a osobě, která se tohoto činu
dopustila, je obava, že se dopustí stejného
nebo obdobného činu při výkonu daňového
poradenství.
(3) Řízení ve věci kvalifikační
zkoušky je zahájeno dnem, v němž byla
žádost o vykonání kvalifikační
zkoušky doručena komoře. V žádosti
se uvede jméno a příjmení, rodné
číslo, bydliště a vlastnoruční
podpis žadatele. K žádosti se připojí
výpis z rejstříku trestů ne starší
šesti měsíců a doklady nebo jejich úředně
ověřené opisy či kopie prokazující
splnění podmínek uvedených v odstavci
1 písm. c) až e). Je-li žádost neúplná,
vrátí ji komora k doplnění. Vzniknou-li
při posuzování žádosti pochybnosti
o splnění podmínek uvedených v odstavci
1, vyzve komora žadatele, aby se v určené lhůtě
k těmto pochybnostem vyjádřil.
(4) Komora po posouzení žádosti
a) rozhodne o jejím zamítnutí, pokud žadatel
nesplňuje podmínky uvedené v odstavci 1;
v rozhodnutí výrok o zamítnutí žádosti
řádně zdůvodní a uvede poučení
o právu podat opravný prostředek soudu proti
tomuto rozhodnutí, nebo
b) uvědomí žadatele v dostatečném
časovém předstihu o místu a čase
konání zkoušky.
(5) Kvalifikační zkouška se koná před
zkušební komisí. Zkušební komise
je složena z poloviny ze zástupců státních
finančních orgánů navržených
ministerstvem a z poloviny zejména z daňových
poradců a dalších odborníků z
ekonomické, daňové či právní
teorie a praxe. Zkušební komise rozhoduje ve sboru;
komise je schopná se usnášet, jsou-li přítomny
po celou dobu kvalifikační zkoušky nejméně
tři pětiny všech jejich členů.
(6) Obsah kvalifikační zkoušky, jakož
i složení zkušební komise, musí
odpovídat účelu zkoušky, kterým
je zjistit úroveň znalosti žadatele, potřebných
k výkonu daňového poradenství, zejména
úroveň znalostí z oboru finančního,
správního, občanského a obchodního
práva, financí a ekonomiky, účetnictví,
popřípadě úroveň jazykových
znalostí. Kvalifikační zkouška se koná
v jazyce českém nebo slovenském.
(7) O výsledku kvalifikační zkoušky
rozhoduje zkušební komise usnesením. V případě,
že žadatel kvalifikační zkoušku složil,
je usnesení podkladem pro zápis do seznamu. Usnesení
zkušební komise je konečné.
(8) Za vykonání kvalifikační zkoušky
se platí poplatek, který je příjmem
komory. Poplatek je splatný předem, nejpozději
před začátkem kvalifikační
zkoušky. Nezaplatí-li žadatel poplatek ve lhůtě
splatnosti, kvalifikační zkoušku nekoná;
jakmile poplatek zaplatí, komora jej uvědomí
o novém termínu kvalifikační zkoušky.
(9) Obsah a průběh kvalifikační zkoušky,
způsob rozhodování zkušební komise,
obsah usnesení a způsob jeho vyhlášení
a doručení upraví komora podrobněji
ve zkušebním řádu. Ve zkušebním
řádu se stanoví rovněž výše
poplatku za vykonání kvalifikační
zkoušky.
(10) Rozhodnutí, kterým se zamítá
žádost o vykonání kvalifikační
zkoušky, je komora povinna vydat nejpozději do tří
měsíců počítaných od
konce měsíce, v němž bylo řízení
ve věci kvalifikační zkoušky zahájeno.
Kvalifikační zkouška se ukončí
usnesením zkušební komise nejpozději
do osmi měsíců počítaných
od konce měsíce, v němž bylo řízení
ve věci kvalifikační zkoušky zahájeno.
Do uvedených lhůt se nezapočítává
doba, po kterou je žádost o vykonání
kvalifikační zkoušky vrácena k doplnění,
a doba, po kterou žadatel od termínu určeného
komorou k vykonání kvalifikační zkoušky
nezaplatil poplatek za její vykonání.
(11) Pokud podle usnesení zkušební komise žadatel
kvalifikační zkoušku nesloží, může
kvalifikační zkoušku konat znovu, nejdříve
však po šesti měsících počítaných
od konce měsíce, v němž byla zkouška
ukončena. V tomto případě se v žádosti
o vykonání kvalifikační zkoušky
uvede pouze jméno a příjmení, rodné
číslo a datum ukončení předchozí
zkoušky; další údaje upravené v
odstavci 3 se v žádosti uvedou jen tehdy, došlo-li
oproti předchozí žádosti k jejich změně.
V ostatním platí ustanovení předchozích
odstavců o řízení ve věci kvalifikační
zkoušky.
(12) Náklady řízení ve věci
kvalifikační zkoušky, které vznikly
komoře, hradí komora a náklady vzniklé
žadateli hradí žadatel.
(1) Daňový poradce je oprávněn a povinen
chránit práva a oprávněné zájmy
svého klienta. Jedná čestně a svědomitě,
důsledně využívá všechny
zákonné prostředky a uplatňuje vše,
co podle svého přesvědčení
a příkazu klienta pokládá za prospěšné.
Je přitom vázán pouze zákony a dalšími
obecně závaznými právními předpisy
a v jejich mezích příkazy klienta.
(2) Daňový poradce je oprávněn odmítnout
uzavření smlouvy o poskytnutí daňového
poradenství.
(3) Daňový poradce je oprávněn odstoupit
od uzavřené smlouvy o poskytnutí daňového
poradenství, dojde-li k narušení důvěry
mezi ním a klientem, neposkytuje-li klient potřebnou
součinnost nebo nesložil-li klient bez závažného
důvodu přiměřenou zálohu na
odměnu za poskytnutí daňového poradenství.
Daňový poradce je povinen do patnácti dnů
ode dne, kdy oznámil klientovi odstoupení od smlouvy
o poskytnutí daňového poradenství.
a) učinit všechny neodkladné úkony,
pokud klient neučinil jiné opatření,
b) zúčtovat s klientem zálohu na odměnu
a výdaje, pokud ji klient zaplatil.
(4) Daňový poradce má právo, aby mu
klient ve smluvených lhůtách zaplatil
a) přiměřenou zálohu na odměnu
a výdaje,
b) smluvenou výši odměny za poskytnutí
daňového poradenství nebo její odpovídající
část, pokud daňový poradce odstoupil
od smlouvy za podmínek upravených v odstavci 3 nebo
pokud od smlouvy o poskytnutí daňového poradenství
odstoupil klient.
c) výdaje účelně vynaložené
při poskytování daňového poradenství
nebo v souvislosti sním.
(5) Daňoví poradci mohou vykonávat daňové
poradenství též společně. Právní
vztahy vyplývající ze společného
výkonu daňového poradenství si daňoví
poradci upraví písemnou smlouvou. Při společném
výkonu daňového poradenství však
klientům odpovídá každý daňový
poradce samostatně; jde-li o společného klienta
a není-li dohodnuto jinak, odpovídají daňoví
poradci tomuto klientovi společně a nerozdílně.
(6) Na základě smlouvy uzavřené podle
odstavce 5 nevzniká právnická osoba.
(7) Daňový poradce se při poskytování
daňového poradenství podle smlouvy může
dát zastoupit jiným daňovým poradcem.
Při jednotlivých úkonech může
daňového poradce zastoupit i jeho pracovník.
Zastoupení v těchto případech není
možné, pokud klient se zastoupením vyjádří
nesouhlas.
(8) Daňový poradce odpovídá klientovi
za škodu, která mu v souvislosti s výkonem
daňového poradenství vznikla, pokud ji způsobil
daňový poradce, jeho zástupce nebo pracovník.
Daňový poradce se odpovědnosti zprostí,
prokáže-li, že škodě nemohl zabránit
ani při vynaložení veškerého úsilí,
které lze na něm požadovat.
(9) Daňový poradce, jeho pracovník nebo zástupce,
jakož i osoba, která pozbyla oprávnění
k výkonu daňového poradenství, jsou
povinni zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech,
o nichž se dozvěděli v souvislosti s výkonem
daňového poradenství. Této povinnosti
je může zprostit pouze klient svým prohlášením,
avšak i v tomto případě je daňový
poradce nebo jeho zástupce povinen zachovat mlčenlivost,
pokud je to v zájmu klienta. Povinnost mlčenlivosti
se nevztahuje na případy zákonem uložené
povinnosti překazit a oznámit spáchání
trestného činu.
(10) Daňový poradce je dále povinen
a) před zahájením výkonu daňového
poradenství uzavřít smlouvu o pojištění
odpovědnosti za škodu, která by mohla vzniknout
v souvislosti s výkonem daňového poradenství,
a být takto pojištěn po celou dobu, po kterou
vykonává daňové poradenství,
b) ke dni vzniku pracovního poměru pracovníka
k daňovému poradci uzavřít smlouvu
o pojištění své odpovědnosti
za škodu, která by mohla vzniknout pracovníku
při plnění pracovních povinností
nebo v přímé souvislosti s nimi a za kterou
daňový poradce odpovídá podle zvláštního
předpisu5), a být takto pojištěn
po celou dobu, po kterou daňový poradce pracovníka
zaměstnává,
c) umístit osvědčení nebo jeho úředně ověřený opis či kopii na viditelném místě ve své kanceláři nebo v pobočce své kanceláře anebo osvědčení na požádání klienta předložit,
d) ke dni, k němuž byl daňový poradce
vyškrtnut ze seznamu nebo k němuž mu byl pozastaven
výkon daňového poradenství, odevzdat
osvědčení komoře,
e) uvádět název, pod nímž vykonává
daňové poradenství, evidenční
číslo osvědčení a své
sídlo na všech písemnostech, jimiž činí
úkony při výkonu daňového poradenství
nebo v souvislosti s ním,
f) neprodleně oznámit komoře zejména
sídlo kanceláře a jejich poboček,
den zahájení výkonu daňového
poradenství, uzavření smlouvy o společném
výkonu daňového poradenství, skutečnosti
rozhodné pro pozastavení výkonu daňového
poradenství nebo pro vyškrtnutí daňového
poradce ze seznamu, jakož i další změny
v údajích uvedených daňovým
poradcem v žádosti o vykonání kvalifikační
zkoušky nebo uvedených v seznamu,
g) platit komoře, je-li jejím členem, členský
příspěvek, a to ve výši a lhůtě
stanovené ve stanovách komory,
h) umožnit komoře výkon dohledu nad dodržováním
tohoto zákona daňovým poradcem.
(11) Název, pod nímž daňový poradce
vykonává daňové poradenství,
tvoří jméno a příjmení,
popřípadě vysokoškolský titul
a vědecká hodnost, jakož i slova "daňový
poradce". Odkazy na bývalou úřední,
vědeckopedagogickou a obdobnou funkci, hodnost nebo činnost
nelze v tomto názvu používat.
(12) Sídlem daňového poradce je místo,
v němž má daňový poradce kancelář.
Nemá-li daňový poradce kancelář
mimo byt, v němž trvale bydlí, považuje
se za kancelář tento byt. Daňový poradce
nebo daňoví poradci, kteří vykonávají
daňové poradenství společně,
mohou mít jen jedno sídlo. Pobočkou kanceláře
je místnost mimo sídlo daňového poradce,
v níž daňový poradce rovněž
vykonává daňové poradenství.
Daňový poradce je oprávněn na dveřích
vchodu do kanceláře nebo její pobočky
anebo na jiném vhodném a viditelném místě
umístit název, pod nímž daňové
poradenství vykonává.
(1) Licenci vydá komora právnické osobě
na její žádost, splňuje-li tato právnická
osoba podmínky pro výkon daňového
poradenství upravené v § 3 odst. 3 tohoto zákona.
(2) Pro řízení ve věci žádosti
o vydání licence platí přiměřeně
§ 5 odst. 3, 4, 10 a 12. Za řízení o
této žádosti se platí poplatek. Podrobnosti
řízení o této žádosti,
výši poplatku a jeho splatnosti a další
potřebné náležitosti upraví komora
ve zvláštním řádu.
(3) Ustanovení § 6 odst. 1 až 6, 8 až 10
platí pro oprávněnou právnickou osobu
přiměřeně.
(1) Do seznamu komora zapisuje jméno a příjmení,
popřípadě vysokoškolský titul
a vědeckou hodnost daňového poradce, jeho
sídlo a bydliště, obchodní jméno
a sídlo oprávněné právnické
osoby, uložené disciplinární opatření,
pozastavení výkonu daňového poradenství
vyškrtnutí ze seznamu, a to i když nejde o disciplinární
opatření. Komora může stanovit, že
do seznamu se zapisují i další potřebné
údaje. Komora rovněž stanoví, v jakém
rozsahu se uvedou údaje ze seznamu při zveřejňování
seznamu.
(2) Komora vyškrtne ze seznamu daňového poradce, jestliže
a) u něho pominuly skutečnosti uvedené v
§ 5 odst. 1 písm. a) až d),
b) mu bylo uloženo disciplinární opatření
vyškrtnutí ze seznamu,
c) písemně požádal o vyškrtnutí
ze seznamu,
d) nevykonává-li déle než tři
roky daňové poradenství,
e) zemřel nebo byl prohlášen za mrtvého.
(3) Komora vyškrtne ze seznamu oprávněnou právnickou
osobu, jestliže
a) přestala splňovat podmínky, za nichž
může podle tohoto zákona nabýt oprávnění
k výkonu daňového poradenství,
b) je zrušena,
c) je v likvidaci,
d) písemně požádala o vyškrtnutí
ze seznamu.
(4) Komora může vyškrtnout ze seznamu daňového
poradce, jestliže byl pravomocně odsouzen za jiný
úmyslný trestný čin, než který
je uveden v § 5 odst. 2 písm. b).
(5) Rozhodnutí o vyškrtnutí ze seznamu musí
být řádně zdůvodněno
a doručeno daňovému poradci nebo oprávněné
právnické osobě a musí obsahovat poučení
o právu podat opravný prostředek soudu proti
tomuto rozhodnutí.
(1) Komora může pozastavit daňovému
poradci výkon daňového poradenství,
jestliže
a) bylo zahájeno řízení o omezení
nebo zbavení jeho způsobilosti k právním
úkonům,
b) byla proti němu podána žaloba pro trestný
čin,
c) nesplnil povinnost uzavřít smlouvu o pojištění
odpovědnosti za škodu podle § 6 odst. 10 písm.
a) a b).
(2) Komora daňovému poradci výkon daňového
poradenství pozastaví, jestliže mu bylo uloženo
disciplinární opatření pozastavení
výkonu daňového poradenství.
(3) Pro rozhodnutí o pozastavení výkonu daňového
poradenství platí obdobně ustanovení
§ 8 odst. 5.
(4) Výkon daňového poradenství je
pozastaven
a) v případech podle odstavce 1 písm. a)
a b) do doby pravomocného ukončení řízení,
b) v případě podle odstavce 1 písm.
c) do doby uzavření pojistné smlouvy,
c) v případě podle odstavce 2 do doby uvedené
v rozhodnutí komory.
(1) Za závažné nebo opětovné
porušení povinnosti podle tohoto zákona daňovým
poradcem (dále jen "disciplinární provinění")
může komora daňovému poradci uložit,
nejde-li přitom o trestný čin, některé
z těchto disciplinárních opatření:
a) písemné napomenutí,
b) pokutu až do výše 10 000 Kčs,
c) pozastavení výkonu daňového poradenství,
d) vyškrtnutí ze seznamu.
(2) Za závažné porušení povinnosti
se považuje rovněž, uvedl-li daňový
poradce v žádosti o vykonání kvalifikační
zkoušky vědomě nepravdivé nebo neúplné
údaje, na základě nichž byl ke kvalifikační
zkoušce připuštěn.
(3) Komora může uložit disciplinární
opatření každému daňovému
poradci za disciplinární provinění,
kterého se dopustil. Rozhodné přitom není,
zda daňový poradce je nebo není členem
komory.
(4) Za disciplinární provinění lze
uložit pouze jedno disciplinární opatření.
(5) Výnos z pokut připadá komoře.
(1) Za porušení povinnosti podle tohoto zákona
oprávněnou právnickou osobou může
komora této oprávněné právnické
osobě uložit pokutu až do výše 100
000 Kčs.
(2) Porušením povinnosti oprávněné
právnické osoby se rozumí též,
uvedla-li právnická osoba nepravdivé nebo
neúplné údaje v žádosti o vydání
licence, a o žádosti bylo na základě
těchto údajů rozhodnuto kladně.
(3) Výnos z pokut připadá komoře.
(1) O uložení disciplinárního opatření
nebo pokuty podle § 11 rozhoduje disciplinární
komise komory v řízení zahájeném
na návrh předsedy dozorčí rady komory.
Návrh na zahájení řízení
může být podán do dvou měsíců
ode dne, kdy se předseda dozorčí rady komory
o disciplinárním provinění nebo porušení
povinnosti oprávněné právnické
osoby dozvěděl, nejpozději však do tří
let ode dne, kdy k disciplinárnímu provinění
nebo porušení povinnosti oprávněné
právnické osoby došlo.
(2) V řízení musí být daňový
poradce nebo oprávněná právnická
osoba vždy slyšení a musí jim být
poskytnuta možnost se hájit.
(3) Rozhodnutí o uložení disciplinárního
opatření nebo pokuty podle § 11 musí
být písemné a musí obsahovat výrok,
odůvodnění a poučení o opravném
prostředku. Pro jeho doručování se
použijí přiměřeně ustanovení
správního řádu o doručování
[§ 24 zákona č.
71/1967 Sb., o správním řízení
(správní řád)].
(4)Podrobnosti o řízení o sankcích
stanoví disciplinární řád.
(1) Proti rozhodnutí disciplinární komise
komory, jímž bylo uloženo disciplinární
opatření podle § 10 odst. 1 písm. a)
a b) nebo pokuta podle § 11, může daňový
poradce nebo oprávněná právnická
osoba nebo předseda dozorčí rady komory podat
do patnácti dnů od jeho doručení odvolání;
odvolání má odkladný účinek.
(2) O odvolání rozhoduje presidium komory, které
přezkoumávané rozhodnutí potvrdí,
změní nebo zruší. Zruší-li
presidium komory napadené rozhodnutí, vrátí
je disciplinární komisi komory zpět k novému
projednání a rozhodnutí; při novém
rozhodování je disciplinární komise
komory vázána právním názorem
presidia komory.