Poslanec Josef Janeček: Vážení
kolegové a kolegyně, vážení členové
vlády, při projednávání zákona
v našem výboru, kde jsme se dohadovali o tom, zda-li
pojištění zákonné nebo smluvní,
jsme se dohodli, že budeme prosazovat pojištění
zákonné a došlo tu k mírnému
jaksi legislativnímu opomenutí, takže bych
chtěl podat návrh, a to v článku 6
vypustit bod 7 a v článku 11 bod 6. Dále
se diskutuje výše nemocenského pojištění.
Po konsultacích, které proběhly v našem
výboru, bych doporučoval na straně 5 v §
17, odst. 2 zvýšit nemocenské pojištění
z 67 na 69% a ze 40 na 50%.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji,
prosím kolegu Štraita, připraví se pan
kolega Němčík.
Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
dovolte mi k témuž vládnímu návrhu
zákona o změnách nemocenského a sociálního
zabezpečení a některých pracovně
právních předpisech několik poznámek,
posléze ústících v pozměňovací
návrh.
Především tak důležitou normu projednávat
ve spěchu je na samém pokraji zákonodárného
sboru. Je tomu tak i přesto, že jde o normu přechodnou.
l když výbor pro sociální politiku a
zdravotnictví se snažil seč mohl, zcela jistě
se spěch nepříznivě v kvalitě
zákona odrazí. Zvlášť oceňuji
postoje svých kolegů ve výboru v diskusi
o výši nemocenského. Výbor je skutečně
hoden svého jména.
První komplexní zákon o nemocenském
a sociálních dávkách byl v Národním
shromáždění Republiky československé
přijat 9. října 1924. Ve své době
poněkud zlepšoval postavení pojištěnců.
Jeho další úpravy v historii první republiky
zvlášť v roce 1928 vedly k velkým sociálním
otřesům. Chci tím říci, že
úpravy sociálního a nemocenského zajištění
lidí je potřeba provádět velmi a velmi
citlivě. Pokud nebude soulad mezi zainteresovanými,
- státem, zaměstnavateli, odbory, jen stěží
lze mluvit o sociálním smíru.
Úhelným kamenem celého návrhu zákona
je úprava dávek nemocenského pojištění,
za prvé za kalendářní dny, nikoli
za pracovní jako dosud, za druhé snížit
nemocenské dávky za první tři dny
na 40%, v dalších dnech pak, to znamená čtvrtým
dnem počínaje, na 67%. Dosud bylo 70 a 90. l když
jde o jinou metodiku výpočtu z hrubé mzdy,
dosud se jednalo o mzdu čistou, dochází k
poklesu peněžních příjmů
pojištěnců. Navrhovatel vychází
v důvodové zprávě z velmi problematické
premisy, že chce tak zabránit zneužívání
dávek při krátkodobých nemocnostech.
Lze oprávněně předpokládat,
že toto tvrzení se občanů dotkne. Jistě
nejsme národ, který se programově vyhýbá
práci a zneužívá nemocenské.
O pracovní neschopnosti nerozhoduje pracovník, ale
lékař zdravotní pojišťovny. Jinými
slovy - když to zjednoduším - je to plošné
opatření, které potrestá připusťme
x procent těch, kteří se práci vyhýbají
a daleko a daleko větší množství
těch, kteří ty tři dny (a ty další
dny) skutečně nemocní jsou.
Dámy a pánové, vaší pozornosti
proto doporučuji zvlášť tabulky v příloze,
a to číslo 3a) a 3b). Je to v závěru,
kde z toho vyplývá, když to budu trochu komentovat,
že pokud akceptujeme vládní návrh -
40% pro první tři dny pracovní neschopnosti,
dojde při krátkodobé nemoci k postižení
pracujících s příjmy do 5,5 tisíce,
pokud budou nemocni déle, to je tabulka 3b), tak postihneme
kategorie od 4 do 5 tisíc, samozřejmě podle
příslušných daňových skupin.
Mám zde také podrobnější podklady
např. zaměstnanců, kteří pracují
v textilu, oděvním průmyslu, kožedělném
průmyslu od ledna až do října letošního
roku, tedy údaje zcela čerstvé. Průměrná
mzda činila v těchto odvětvích 3626
Kčs, resp. 4605, když zahrneme také mzdy ředitelů,
THP atd., které celkový průměr zvyšují.
Pokud připočítáme i inflační
trend, tak budou dávky v nemoci v reálné
hodnotě nižší až o 30%.
Předkladatel kvantifikuje sám celou úpravu
na nemocenském takto: Při 67% sazby nemocenského
prvního dne pracovní neschopnosti bude činit
úspora státního rozpočtu 830 milionů
Kčs. Při snížení na 40% u prvních
tří dnů dokonce 1 miliardu 320 milionů
Kčs. Tato čísla hovoří sama
za sebe zvlášť proto, že si pojištěnci
na své pojištění platí. O tom,
že budou postiženy nízká příjmové
kategorie, jsem již hovořil.
Dámy a pánové, když pominu ještě
velké složitosti s výpočty dávek,
dovolte mi zdůraznit ještě jednu okolnost,
s kterou se setkávám a která mne zneklidňuje.
V záměru předkladatele o řešení
prvních tří dnů pracovní neschopnosti
náhradou mzdy od zaměstnavatele má se tak
stát v průběhu roku 1993 - se pozapomíná
opět na rozšiřující se oblast
lidí samostatně výdělečně
činných.
Když vás budu orientovat na stránku 52 důvodové
zprávy, tam se o tom dočtete. U těch bude
toto řešení diskriminující a
vyústí pravděpodobně v okamžitou
novelizaci, jakou jsme v těchto dnech zažili u zákona
o pojistném u Všeobecné zdravotní pojišťovny.
Ještě než přednesu pozměňující
návrh na závěr, obrátím vaši
pozornost na stranu 85 důvodové zprávy, kde
je výpočet dopadu změn na státní
rozpočet. Nepotřebuje komentáře. Konečné
saldo i při dalších systémových
změnách v kapitole je 400 milionů Kčs
ve prospěch státního rozpočtu z této
citlivé oblasti. To lze občanům jen obtížně
vysvětlit. Z tohoto hlediska proto oceňuji postoj
výboru, kde jsme se velice seriózně a vážně
zabývali úpravou tvrdostí, což je 40%
dávek v prvních třech dnech a 67% v těch
následných.
Můj pozměňovací návrh zní:
Na straně 5 § 17 odstavec 2 - vypustit druhou větu
a ponechat jen první část odstavce ve znění:
"Výše nemocenského za kalendářní
den činí 67% vyměřovacího základu."
Nebudeme tedy spořit těch 400 milionů, nýbrž
vyplatíme pojištěncům to, co si zaplatili.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím, aby se slova ujal kolega Němčík,
připraví se paní kolegyně Fischerová.
Poslanec Jindřich Němčík: Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
já vlastně vystoupením pana kolegy Štraita
jsem byl zkrácen na možnosti přednést
tento pozměňovací návrh tak, jak zněla
dohoda výboru, a oceňuji postoj pana kolegy Štraita,
který z této odborné a věcné
problematiky udělal politicky zabarvený příspěvek.
Musím skutečně konstatovat, že výbor
většinou jednoho hlasu rozhodl o návrhu, který
tady kolega Štrait přednesl. Dovoluji si říci
nyní svůj osobní názor. Myslím
si, že celou problematiku lépe a kvalitněji
řeší návrh kolegy Janečka, rovněž
člena výboru pro sociální politiku
a zdravotnictví, který spojuje výhody původního
vládního návrhu i návrhu kolegy Štraita.
Tzn., že diferenci mezi krátkodobou a dlouhodobou
nemocností ponechává, ale odstraňuje
tvrdost vůči nízkopříjmovým
kategoriím obyvatelstva. Proto osobně se přimlouvám
za návrh kolegy Janečka.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji.
Poprosil bych paní kolegyni Fischerovou, připraví
se kolega Jaroš.
Poslankyně Eva Fischerová: Vážený
pane předsedající, vážení
kolegové, vážené kolegyně, na
mimořádné schůzi výboru pro
sociální politiku a zdravotnictví za účasti
ministra a zástupců ministerstva práce a
sociálních věcí byly diskutovány
některé varianty výše nemocenských
dávek při pracovní neschopnosti. Největší
podporu získala varianta určující
dávku ve výši 67 procent vyměřovacího
základu po celou dobu pracovní neschopnosti. O této
variantě se zmínil pan společný zpravodaj.
V pořadí druhá varianta, k níž
se členové výboru přiklonili, byla
poněkud odlišná. Je zde rozdílná
výše dávek v prvních třech kalendářních
dnech pracovní neschopnosti a dnech dalších.
Podávám proto v tomto smyslu pozměňovací
návrh k článku l. § 17 odst. 2 projednávaného
zákona o změnách v nemocenském a sociálním
zabezpečení a některých pracovně
právních předpisů. Pozměňovací
návrh zní:
"Výše nemocenského za kalendářní
den činí 68 procent denního vyměřovacího
základu. Za první tři kalendářní
dny pracovní neschopnosti činí však
výše nemocenského 60 procent daného
vyměřovacího základu." Děkuji.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím pana kolegu Jaroše, připraví
se pan kolega Čerbák.
Poslanec Emil Jaroš: Vážený pane
místopředsedo, vážený pane předsedající,
vážení členové vlády,
kolegyně a kolegové. Chci vystoupit pouze krátce
a nechci víceméně nějak obtěžovat
vaši pozornost. Mé vystoupení je víceméně
zaměřeno na určitou moji zkušenost,
kdy jsem působil, i když poměrně krátkou
dobu, jeden rok jako závodní lékař.
Je to též zaměřeno k výši
dávek nemocenského.
Plně se přimlouvám za vládní
návrh, který je obsažen v předloženém
návrhu. Vycházím z toho, že i v minulosti
byly vždy rozlišeny nižším procentuálním
výměrem první tři dny nemocenského
a další pokračování nemocenského.
Je to určitá zkušenost z toho, že je určitá
skupina lidí, kde se dá říci, že
vyžadují pracovní neschopnost účelově.
Lékař je pod určitým tlakem, kdy je
podle své odolnosti buď nucen nebo není tak
resistentní, ale přece jenom určí
dva - tři dny nemocnosti, které se potom vykazují
tímto nižším vyměřovacím
základem.
Chci připomenout velice důležitou věc,
a to je to, že stojíme před určitými
systémovými změnami v příštím
kalendářním roce. Tyto systémové
změny pramení z toho, že je odděleno
zdravotní pojištění od nemocenského
pojištění, tudíž zdravotní
pojišťovna není přímo závislá
na délce pracovní neschopnosti.
Závodní lékař ani jiný praktický
lékař nebude nucen k tomu, aby nějakým
způsobem byl hodnocen, jakou má průměrnou
pracovní neschopnost u svých pacientů, což
bylo někdy mnohdy dříve vyžadováno.
Tzn. jestliže lékař bude hodnocen podle počtu
výkonů a podle velikosti své klientely, bude
velice benevolentní k tomu, aby vyhověl svým
pacientům i v jejich - dalo by se říci -
adresných požadavcích na pracovní neschopnost.
Já sám považuji 400 mil. v tabulce, která
je uvedená ve vládním návrhu, za číslo
imaginární, protože toto číslo
může zrovna tak znamenat 600 mil. minus. Tzn. nemusí
to být 400 mil., které se ušetří,
ale může to být naopak 600 mil., které
budou chybět, které se vydají navíc.
Je to opravdu pouze odhad, který pramenil z minulých
zkušeností.
Ale dostáváme se a budeme v nových podmínkách,
a mějme to na zřeteli!
Vláda vynakládá ve státním
rozpočtu 126 mld. na sociální politiku, globálně.
Tzn., jestliže někde budeme přidávat,
budeme někde ubírat. l to mějme na paměti!
Proto znovu opakuji: podporuji dosavadní návrh,
tzn. vládní návrh, tzn. první tři
dny 40 procent, další pracovní neschopnost
60 procent. Ten požadavek je i z toho, v čemž
bych chtěl zde trochu oponovat panu kolegovi Štraitovi,
že v tomto a minulém kalendářním
roce se to vypočítávalo z čistého
příjmu. Nyní jsou tyto dávky vypočítávány
z hrubé mzdy a jsou vypláceny po kalendářní
dny, nejenom v pracovních dnech. Tzn. v přepočtu
by to dělalo u dávky, která byla maximálně
zvýšena ze 180 na 190 korun, v reálu, kdyby
se to převedlo do těchto podmínek, které
platí v letošním roce, 214 korun. l toto je
nutno podtrhnout. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji.
Poprosím kolegu Čerbáka a připraví
se poslední do rozpravy, kolega Soural.
Poslanec Miroslav Čerbák: Vážený
pane místopředsedo, vážení členové
vlády, dámy a pánové, budu mít
jen tři krátké poznámky. Jednak bych
chtěl upozornit, že všechny tři pozměňovací
návrhy, které zde padly, v podstatě jsou
ekonomicky shodné, co se státu týče:
realizují 400 mil. korun čili tam není mezi
nimi zásadní rozdíl.
A pak bych měl dvě poznámky k vystoupení
kolegy Štraita. Jednak bych vrátil zpátky vaši
pozornost na ony tabulky 3a a 3b, které skutečně
na první pohled vypadají, že chudým
bereme a bohatým dáváme. Jsou to tabulky
možná trochu nešťastně sestavené,
protože daly by se sestavit i jinak. V podstatě nemocný,
který dostává nemocenské, až
do výše 5 700 korun dostává stejnou
procentuální částku 67 procent. Od
5 700 korun výše se to může zdát
pro vyšší příjmové kategorie
nespravedlivé, protože jejich procentuální
účast se snižuje. Nemocný, který
má hrubou měsíční mzdu 10 000
korun, dostane už jenom 38 procent. Čili 5 700 korun
by mohl někdo pokládat za hranici nespravedlivosti,
já ji pokládám za hranici sociální
solidarity a za přijatelnou hranici sociální
solidarity.
Ohledně těch tří dnů, kdy pan
poslanec Štrait měl námitky, že zákonodárce
předpokládá určitou špatnost
u občanů, kteří budou účelově
vymáhat krátkodobou a neoprávněnou
pracovní neschopnost, bych chtěl připojit
jednak, že se domnívám, že část
občanů bude, ale že i část lékařů
může postupovat účelově.
Až do letošního roku byl zaměstnavatelem
všech lékařů stát, od příštího
roku zaměstnavatelem všech lékařů
bude jeho pacient, který ho bude svým způsobem
platit. Lékař může také jednat
účelově, může být "laskavý"
a pacientovi vyhovět z důvodu osobního prospěchu.
Nemusí být jen "špatnost" pacientů,
ale i "špatnost" lékaře.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím kolegu Sourala.
Poslanec Jaroslav Soural: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
předkládám dva stručné doplňující
návrhy.
V části l v článku 1 na str. 2 v bodu
35 navrhuji dosavadní text § 51 b) označit
jako odst. 1 a doplnit odst. 2 tohoto znění:
"Vznikl-li dlouhodobě nepříznivý
zdravotní stav následkem pracovního úrazu
nebo nemoci z povolání, považuje se za dosavadní
to zaměstnání, jehož výkon vedl
ke vzniku nemoci z povolání."
V části II čl. 4 navrhuji doplnit nový
bod č. 38 - a ostatní body přečíslovat
- tohoto znění. (Je to na str. 25.)
V § 160 zákona č. 100/88 Sb. doplnit nový
odst. 3 tohoto znění:
"Vláda České republiky stanoví
nařízením rozsah pojistného na připojištění,
který může organizace hradit jako součást
nákladů činnosti."
Obě navrhovaná řešení dosud nejsou
podle stávajících předpisů
možná a z hlediska praktických důsledků
je považuji za velice potřebné.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji.
Do rozpravy se přihlásil pan kolega Štambera.
Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Dalibor Štambera: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, kolegyně a kolegové, krátce
bych zareagoval na poznámku o tom, že výše
nemocenského 40% v prvních třech dnech a
zvýšení v dalších dnech při
jisté nepoctivosti lékařů a pacientů
může přinést úsporu. Obávám
se toho, že pokud by se snad mělo postupovat jako
v minulosti, doufám, že tomu tak nebude, může
dojít k tomu, že lékaři nebudou psát
neschopenky pro své známé pro 3 dny, ale
na 5 a 6 dnů. Tím se celá výhoda tohoto
opatření ruší.
Z toho důvodu se domnívám, že nivelizace
na určitý kompromis 67% je přijatelná
a bude i z administrativního hlediska snazší.
Dávám to jako podnět ke zvážení.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Další
přihlášky do rozpravy nemám, rozpravu
končím. Táži se pana ministra, zda se
chce na závěr vyjádřit.
Pan ministr požaduje na zpracování závěrečné
zprávy přestávku.
Přerušujeme tedy tento bod na 30 minut. Kdo souhlasí
s tím, abychom v tomto čase projednali další
bod, a to zprávu o činnosti předsednictva
ČNR za období od 23. 11. do 21. prosince?
Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne
ruku! Je to jednoznačná většina. Děkuji
za podporu.
Dalším bodem je
Paní poslankyně, páni poslanci, zpráva
o činnosti předsednictva ČNR vám byla
rozdána na lavici jako sněm. tisk 186. Dovolte mi,
abych k této zprávě otevřel rozpravu.
Protože se nikdo do rozpravy nehlásí, rozpravu
končím.
Vážené kolegyně a kolegové, dovolte,
abych upozornil podle § 25 jednacího řádu,
že bude přikročeno k hlasování.
Dovolte mi navrhnout usnesení:
"ČNR souhlasí se zprávou o činnosti
předsednictva ČNR podle sněm. tisku 186."
Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne
ruku! 91.
Kdo je proti? Nikdo.
Zdrželo se hlasování? 27.
Konstatuji, že tento návrh byl přijat.
Projednali jsme bod 22. dnešní schůze.
Prosím Kancelář, aby zajistila účast
kolegy Frommera, abychom mohli pokračovat v přerušeném
bodu týkajícím se usnesení.
Vážené kolegyně a kolegové, do
lavic jste obdrželi návrh usnesení, které
přednesl pan kolega Frommer. Dovolte, abych opět
zahájil projednávání tohoto přerušeného
bodu.
Do rozpravy se hlásí pan poslanec Štrait.
Poslanec Jaroslav Štrait: Vážené
kolegyně a kolegové, nevím, zda jste měli
v rukou zmíněný Týdeník Politika,
který seznam, o kterém mluvil pan kolega, přináší
na str. 2. Mohu vás ubezpečit zcela shodně
s ním, že jde o dokument otřesný, který
skutečně - jako historik to mohu posoudit - dával
iniciaci v r. 1933 k pogromům.
Řadu dalších seznamů - aniž bych
chtěl z toho dělat politikum, ale ona to politika
je, jsou to věci společensky závažné
- stejně nepěkných, urážlivých
a skandálních, přináší
i bulvární časopis Rudé krávo.
Patřím mezi lidi, kteří odmítají
jakékoliv známkování rasové,
politické, sociální. Rovněž proto
žádám, aby generální prokuratura
stejně kriticky posuzovala seznamy jiné, které
doslova očerňují bez důkazu další
skupiny lidí. Podotýkám, že jde o všechny
seznamy, které porušují práva občanů
na ochranu osobních dat. Děkuji vám.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Pane
kolego, poprosil bych, jestli byste nemohl předat písemně
pozměňovací návrh panu kolegovi Frommerovi.
Poslanec Jaroslav Štrait: Dohodnu se s panem kolegou.
Jde mi o to dát tam slova "politická nesnášenlivost",
ale zatím jsem to během tak krátké
doby nestihl zformulovat. Vzhledem k vystoupení před
chvílí, kdy jsem byl zainteresován na zákonu
o sociálním pojištění.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Pokud
zde ale nezazní pozměňovací návrh,
nemůžeme to projednávat. Souhlasíte
s tím?
Poslanec Jaroslav Štrait: Souhlasím. V tom
případě navrhuji - "Česká
národní rada si je vědoma, že účinné
neřešení klíčících
jevů rasismu, antisemitismu a politické nesnášenlivosti
může vést...".
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím kolegu Kryčera.
Poslanec Jan Kryčer: Pane předsedající,
dámy a pánové, tento návrh usnesení
má nepochybně jistý význam, který
byl deklarován několika řečníky.
Nicméně já se domnívám, že
stylisticky je dost slabý. Nechci urazit kolegu Frommera,
ale je tomu tak. Navíc se domnívám, že
zde máme výbor pro právní ochranu
a bezpečnost, který se, jak bylo naznačeno,
touto problematikou zabýval. Tento text je pro mě
zrovna tak nic neříkající jako mnoho
textů, které tady byly schváleny již
předtím.
Navrhoval bych, aby Česká národní
rada pověřila zmíněný výbor
pro právní ochranu a bezpečnost, aby na základě
projednání tohoto návrhu usnesení
navrhnul opatření zcela konkrétní,
která se budou obracet k České národní
radě, která je potom přijme směrem
k vládě. Současně by návrh
usnesení vyšel z tohoto výboru.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji.
Paní kolegyně Röschová.
Poslankyně Anna Röschová: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, jsem daleka toho, abych si
neuvědomovala, že skutečně určité
antisemické nálady zde jsou především
šířené týdeníkem či
občasníkem Politika. Ale domnívám
se, že tento návrh usnesení ani nekoresponduje
s tím, co nám zde přednesl pan poslanec Frommer.
Proto se velmi přimlouvám za návrh pana poslance
Kryčera. Domnívám se, že by tento bod
měl být přerušen, tato problematika
by měla být přikázána výboru
pro právní ochranu a bezpečnost, který
se, jak nám sdělil pan poslanec Fejfar, již
touto věcí zabýval. Měli bychom pověřit
tento výbor, aby předložil návrh usnesení
České národní radě a tímto
se zabývat na našem zasedání buď
28. nebo 29. prosince, podle toho, jak bude schůze trvat,
protože přece jen je to bez přípravy.
Proč to navrhuji? Myslím si, že to, co jsme
teď dostali, je tak naléhavé, že se domnívám,
že když si to přečtou například
v USA, budou žít v domnění, že
jsou zde pogromy na židy a upalují se příslušníci
jiných ras. Proto bych velmi prosila, aby se to uváženě
projednalo výborem, který je k tomu kompetentní.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji.
Dále se přihlásil pan kolega Vorlíček.
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
připojuji se k určitým obavám, které
tady řekla kolegyně Röschová. Pokud
bychom ovšem tento dokument chtěli schválit,
chtěl bych reagovat na výtku určité
stylistické kostrbatosti. Navrhoval bych, pokud by měl
být schválen, že by druhá věta
mohla znít: "Česká národní
rada si je vědoma, že málo účinné
zásahy proti klíčícímu rasismu,
antisemitismu a politické nesnášenlivosti mohou
vést k těžkým společenským
důsledkům."
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji.
Pan kolega Šuman, připraví se kolega Gjurič.
Poslanec Vladimír Šuman: Dámy a pánové,
považuji si toho, že náš výbor by
měl být pověřen tímto úkolem,
ale na druhé straně dávám ke zvážení
ještě druhou variantu věci, a to, abychom z
každého politického klubu určili někoho,
kdo by se tím zabýval - vhodného stylistu.
Toto není politická otázka, z hlediska názorů
na věc tady zaznívají hlasy jednoznačně.
Přitom nechci tvrdit, že ač je náš
výbor koaličně složen, že jsou
tam ti nejlepší z hlediska formulačních
schopností. Proto jako další návrh předkládám
složení ze všech klubů po jednom zástupci.
Jinak podporuji to, co říkala paní doktorka
Röschová, abychom se nesnažili proces uspěchat,
aby to nemělo možné negativní důsledky,
kdy by to bylo vnímáno jinak, než jak to sami
vnímáme.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Předpokládám,
že paní kolegyně souhlasí s tím,
abych o jejím návrhu nechal hlasovat po ukončení
rozpravy. /Ano./
Poslanec Andrej Gjurič: Jak je vidět, začíná
celá věc mít výrazně širší
aspekt, než byla původně míněna.
Já si myslím, že jsou v podstatě dvě
varianty. Pokud by zůstalo skutečně u té
bezprostřední reakce na antisemitismus, (kterou
taky chápu, protože ta je jednak nejvýraznější
a jednak se děje skutečně řada věcí,
není to jen soud s Politikou), pak si myslím, že
bychom to mohli přijmout dnes. Opakuji, pokud to bude skutečně
bezprostřední reakce na antisemitistické
nálady ve veřejnosti. Jakmile to ovšem dostane
širší dimenzi, tj. rasovou, pak samozřejmě
souhlasím s tím, co už tady řekli dva
kolegové přede mnou, protože rasismus má
dokonce ještě širší kontext než
jen rasový - je to vlastně nesnášenlivost
ke všemu, co je zvláštní, jiné
a odlišné.
Já jsem k pultu přistoupil proto, abych uvedl třetí
alternativu. Domnívám se, že by zpracování
tohoto textu mělo být kromě branně
bezpečnostnímu výboru přikázáno
ještě výboru petičnímu, pro lidská
práva a národnosti. Čili jsou tady vlastně
tři alternativy: přerušit a přikázat
jednomu výboru, přerušit a přikázat
dvěma výborům, přičemž
můj návrh je přidat to výboru pro
lidská práva a národnosti. Event. je zde
návrh kolegy Šumana vytvořit transverzálně
nějakou skupinu. Děkuji.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím paní kolegyni Janů, připraví
se kolega Mandelík.
Poslankyně Ivana Janů: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, domnívám se,
že návrh usnesení, jak byl v této formě
nám předložené koncipován, je
trochu jednostranný. My vlastně říkáme
tím, že se obracíme na vládu, že
vláda dosud v této věci nepostupuje tak,
jak by měla. Nevím, jestli je to možné
tímto způsobem říci. Nevíme
- zatím jsme si od vlády nenechali předložit
reference. Nicméně já se přimlouvám
za to, abychom reagovali, ale myslím si, že by naše
usnesení nebo deklarace nebo provolání podle
toho, jak to nazveme, mělo být obráceno k
občanům, do veřejnosti. Třetí
odstavec by měl začínat asi tak, že
Česká národní rada se proto obrací
na všechny slušné lidi, aby svými rozhodnými
občanskými postoji těmto tendencím
čelili. Myslím, že žádná
vláda ani my dalšími a dalšími
deklaracemi to nemůžeme zastavit. Ale každý
člověk, když ho vyzveme, tam, kde je, se proti
tomu může a musí účinně
obracet. A myslím si, že k tomu bychom měli
vyzvat. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Prosím
kolegu Mandelíka. Prosím kolegu Špačka.
S faktickou poznámkou pan poslanec Pavela.
Poslanec Josef Pavela: Pane předsedající,
dámy a pánové, mám jen faktickou poznámku.
Pokud bude tento bod přerušen, pak samozřejmě
se za petiční výbor, pro lidská práva
a národnosti k tomuto úkolu hlásím.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji,
prosím o slovo kolegu Špačka, připraví
se kolega Wagner.
Poslanec Radim Špaček: Pane předsedající,
dámy a pánové, zcela podporuji všechny
návrhy na přerušení, ale pro případ,
že by k tomu nedošlo, prosím o drobnou stylistickou
úpravu. V poslední větě chci udělat
tuto změnu: Nezačínala by spojkou "a",
spojka "i" by byla nahrazena písmenkem "a".
Toto navrhuji panu předkladateli.
Místopředseda ČNR Karel Ledvinka: Děkuji,
prosím pana kolegu Wagnera.
Poslanec Jozef Wagner: Pane předsedající,
dámy a pánové, nechci dělat advokáta
vládě, ani to od mě myslím nečeká.
Domnívám se ale, že bychom v této chvíli
advokáta dělat měli. Domnívám
se, že vláda nemá v ruce všechny instrumenty,
které potřebuje k tomu, aby mohla postupovat tak,
aby její postup dosáhl požadovaného
cíle. Brání jí v tom zejména
skutečnost, že právní řád,
zejména pokud jde o trestní právo a tiskový
zákon, nevytváří patřičné
podmínky pro příslušné represívní
akce. A v této chvíli se domnívám,
stát musí mít možnost dostatečně
represívně postupovat vůči těm,
kteří se chovají tak, že narušují
normální život ve státě.
Proto bych doporučoval, abychom teď neformálně
požádali vládu, aby připravila příslušné
novely a aby event. projevili iniciativu v příslušných
výborech, nebo, budeme-li to považovat za rozumné,
učinit toto předmětem jisté části
příslušného usnesení.
Protože toto navrhuji, myslím si, že je rozumné,
abychom bod opět přerušili, projednali ve výborech
a zabývali se jím tak, aby výsledek jednání
mohl být úspěšný. Děkuji
za pozornost.