Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku 64.
Kdo je proti? 8.
Tento návrh nebyl přijat, prosím další
návrh.
Poslanec Miloslav Výborný: V článku
72 odstavec 2 navrhuje poslanec Nedorost slovo "padesát"
zaměnit slovem "třicet".
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 70.
Kdo je proti? 13.
Tento návrh nebyl přijat, prosím další
návrh.
Poslanec Miloslav Výborný: Poslanec Hrazdíra
navrhuje, aby článek 72 odstavec 1 zněl:
"Poslanecká sněmovna může vyslovit
vládě nebo jejímu jednotlivému členovi
nedůvěru." Obdobným způsobem
navrhuje doplnit článek 72 odstavec 2 za slova "vládě"
vložit slova "nebo jejímu jednotlivému
členovi".
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 73.
Kdo je proti? 24.
Tento návrh nebyl přijat, prosím další
návrh.
Poslanec Miloslav Výborný: V článku
76 navrhuje poslanec Řezáč znění
odstavce 12 takto: "Vláda rozhoduje zpravidla ve sboru.
Podrobnosti stanoví zákon. Důvody pro to
jsou nepochybně zřejmé."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Chci se zeptat, zda ta poslední věta je komentářem
nebo součástí pozměňovacího
návrhu.
Poslanec Miloslav Výborný: Domnívám
se, že není součástí pozměňovacího
návrhu. To je citace stenozáznamu, aby bylo upřesněno.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 70.
Kdo je proti? 24.
Tento návrh nebyl přijat, prosím další
návrh. S faktickou poznámkou se hlásí
pan navrhovatel Řezáč.
Poslanec Vladimír Řezáč: Místo
"zákonné zmocnění" mělo
být "zákonem zmocněna".
Poslanec Miloslav Výborný: Pak by tedy návrh
poslance Řezáče zněl takto: Za první
větu článku 78 doplnit text: "K provedení
zákona, v němž se upravují základní
práva a svobody, může vláda vydat nařízení,
jen je-li k tomu zákonem zmocněna."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Kdo je pro přijetí tohoto návrhu,
ať zvedne ruku. 65.
Kdo je proti? 8.
Tento návrh nebyl přijat, prosím další
návrh.
Poslanec Miloslav Výborný: Dále k
článku 80 navrhli změny poslanci Matulka
a Benda. Poslanec Matulka současný text článku
80 v části do středníku, aby byl označen
jako odstavec jedna, a aby byly připojeny odstavce 2 a
3 takto: Odstavec 2 - "V čele státního
zastupitelstva stojí generální prokurátor,
který je z výkonu své funkce odpovědný
ministru spravedlnosti ČR, do jehož resortu státní
zastupitelstvo patří." Odstavec 3 - "Podrobnější
úpravu postavení, úkolů a činnosti
státního zastupitelstva stanoví zákon."
Jsem přesvědčen, že asi mělo
být řečeno zastupitelství, ale kolega
Matulka není přítomen, nemůže
upřesnit, budeme hlasovat.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 16.
Kdo je proti? 11.
Tento návrh nebyl přijat, prosím další
návrh.
Poslanec Miloslav Výborný: Poslanec Benda
navrhuje ve znění článku 80 označit
jako odstavec jedna a připojit odstavec dvě, který
zní: "Postavení a způsobnost státního
zastupitelství stanoví zákon."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 147.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat, prosím další
návrh.
Poslanec Miloslav Výborný: Poslanec Raška
navrhuje - předpokládám za článek
80 - vložit samostatnou hlavu čtvrtou, která
by měla znít: "Státní zastupitelství
zastupuje veřejnou žalobu v trestním řízení.
Stanoví-li tak zákon vykonává i další
úkoly. Ve svém rozhodování je státní
zastupitelství vázáno pouze ústavními
zákony a zákony". Zda je ovšem možno
o tomto návrhu hlasovat, když byl přijat návrh
poslance Bendy, si nejsem jist. Myslím, že ano. Je
to zařazení do samostatné hlavy.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Pan poslanec Raška se hlásí s upřesněním?
Poslanec Miroslav Raška: Jestli jsem rozuměl
poslední věta odpovídá mému
návrhu zařadit to do samostatné hlavy čtyři.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Mohu tomu upřesnění rozumět tak,
že schválený text článku 80 navrhujete
zařadit jako samostatnou hlavu čtvrtou? Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 70.
Kdo je proti? 15.
Tento návrh nebyl přijat. Prosím další
návrh.
Poslanec Miloslav Výborný: Dále jsem
přednesl návrh k článku 85 spočívající
v tom, že za článek 85 by byl vložen další
článek 86 tohoto znění:
Odst. 1 - "Soudce ústavního soudu nelze trestně
stíhat bez souhlasu senátu. Odepře-li senát
souhlas, je trestní stíhání navždy
vyloučeno."
Odst. 2 - "Soudce ústavního soudu lze zadržet,
jen byl-li dopaden při spáchání trestného
činu a nebo bezprostředně poté. Příslušný
orgán je povinen zadržení ihned oznámit
předsedovi senátu. Nedá-li předseda
senátu do 24 hodin od zadržení souhlas k odevzdání
zadrženého soudu, je příslušný
orgán povinen ho propustit. Na své první
následující schůzi senát rozhodne
o přípustnosti trestního stíhání
s konečnou platností."
Odst. 3 - "Soudce ústavního soudu má
právo odepřít svědectví o skutečnostech,
které se dověděl v souvislosti s výkonem
své funkce, a to i poté, kdy přestal být
soudcem ústavního soudu."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Kdo je pro přijetí tohoto návrhu,
ať zvedne ruku! 159.
Kdo je proti? 1.
Tento návrh byl přijat. Prosím další
návrh.
Poslanec Miloslav Výborný: V článku
86 odst. 1 je navrženo poslancem Grulichem připojit
za dosavadní písmeno k) nové písmeno
l) ve znění: "Ústavní soud rozhoduje
v dalších případech, které stanoví
zákon."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku! 64. Děkuji.
Kdo je proti? 10.
Tento návrh nebyl přijat. Prosím další
návrh.
Poslanec Miloslav Výborný: Konečně
poslanec Řezáč v článku 87
navrhuje dosavadní odstavec 1 nahradit zněním:
"Návrh na zahájení řízení
před ústavním soudem mohou podat a) nejméně
jedna pětina poslanců parlamentu, b) vláda
České republiky, c) soud v souvislosti se svou rozhodovací
činností. Další pravidla o řízení
před ústavním soudem stanoví zákon."
Rád bych se kolegy Řezáče zeptal,
zda to má být jedna pětina poslanců
parlamentu nebo jedna pětina poslanců poslanecké
sněmovny. (Posl. Řezáč: jedna pětina
poslanců poslanecké sněmovny.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku! 70.
Kdo je proti? 7.
Tento návrh nebyl přijat. Prosím další
návrh.
Poslanec Miloslav Výborný: Prosím
nyní kolegyni Marvanovou.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu kolegovi Výbornému. Prosím,
paní kolegyně.
Poslankyně Hana Marvanová: Návrh pana
poslance Drápely k názvu hlavy VI - byl stažen.
Dále, pokud sledujete materiál, je zde návrh
pana poslance Jegla k článku 92. Z textu ale vyplývá,
že to není návrh k článku 92,
protože se jím budeme zabývat později.
Dále přednesl pan poslanec Řezáč
pozměňovací návrh k článku
94. Navrhl v odst. 1 vypustit text za středníkem
a doplnit druhou větu v tomto znění: "Má-li
za to, že jiný právní předpis
odporuje zákonu, řízení přeruší
a požádá o stanovisko ústavní
soud."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku! 69.
Kdo je proti? 7.
Tento návrh nebyl přijat. Prosím další
návrh.
Poslankyně Hana Marvanová: K článku
96 přednesl pan poslanec Řezáč tento
návrh: V odst. 2 navrhuje nahradit formulaci "jmenuje
prezident na návrh poslanecké sněmovny"
formulací "volí poslanecká sněmovna".
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 70.
Kdo je proti? 13.
Tento návrh nebyl přijat. Prosím další
návrh.
Poslankyně Hana Marvanová: K článku
98 přednesl návrh poslanec Hirš. Navrhl přidat
druhý odstavec. (Návrh byl stažen.)
Dále k tomuto článku má návrh
pan poslanec Drápela. Navrhuje vložit druhou větu,
alternativa A, v tomto znění: "Vyššími
územně správními celky jsou historické
země a kraje."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku! 72.
Kdo je proti? 38.
Tento návrh nebyl přijat. Prosím další
návrh.
Poslankyně Hana Marvanová: K tomuto článku
měl ještě několik návrhů
pan poslanec Jegla.
Navrhl ve druhé větě slovo "vyššími"
nahradit slovem "dalšími".
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku! 69.
Kdo je proti? 21.
Tento návrh nebyl přijat. Prosím další
návrh.
Poslankyně Hana Marvanová: Pan poslanec Jegla
dále navrhl doplnit nový odstavec 2, který
by zněl: "Zřizovat a rušit jiné
územně správní celky lze jen ústavním
zákonem".
Poslanec Jan Jegla: Tak to není. Je to uvedený
článek 92. Tento odstavec tam patří;
k článku 92.
Poslankyně Hana Marvanová: Dobře.
To je zřejmě omyl ve stenozáznamu.
Jeho pozměňovací návrh tedy zní:
Vložit odstavec 2 v tomto znění: "Vytvořit
nebo zrušit územní samosprávný
celek mezi obcí, zemí či krajem lze jen ústavním
zákonem."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku! 83.
Kdo je proti? 63.
Tento návrh nebyl přijat. Prosím další
návrh.
Poslankyně Hana Marvanová: K článku
99 přednesl návrh pan poslanec Drápela. Navrhuje
doplnit další tři odstavce, které by
zněly takto:
Odstavec 4: "Vyšší územně
samosprávné celky jsou samostatně spravovány
sněmy, nebo zastupitelstvy, pokud zákon nestanoví
jinak."
Odstavec 5: "Zemi moravskou, Zemi slezskou a kraje jako územně
samosprávné celky lze vytvořit nebo zrušit
pouze ústavním zákonem."
Odstavec 6: "Hranice zemí a krajů budou vyhlášeny
samostatným územním zákonem."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 77.
Kdo je proti? 37.
Tento návrh nebyl přijat. Prosím další
návrh.
Poslankyně Hana Marvanová: Pan poslanec Jegla
navrhuje text uvedený v odstavci 3 článku
99 nahradit tímto zněním: "Zemi moravskou,
Zemi slezskou a kraje jako územně samosprávné
celky lze vytvořit nebo zrušit jen ústavním
zákonem."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 82.
Kdo je proti? 55.
Tento návrh nebyl přijat. Prosím další
návrh.
Poslankyně Hana Marvanová: Pan poslanec Trojan
navrhuje nové znění článku
99 odst. 3: "Obec je součástí vyššího
územně samosprávného celku, pokud
není zákonem stanoveno jinak."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 85.
Kdo je proti? 18.
Tento návrh nebyl přijat. Prosím další
návrh.
Poslankyně Hana Marvanová: K článku
100 přednesl návrh pan poslanec Raška a navrhl
změnit text v odst. 4, a to takto: "Stát může
zasahovat do činnosti územních samosprávných
celků jen z důvodů a způsobem stanoveným
zákonem."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 75.
Kdo je proti? 14.
Tento návrh nebyl přijat. Prosím další
návrh.
Poslankyně Hana Marvanová: Pan poslanec Řezáč
přednesl návrh k článku 104, který
by měl podle jeho návrhu znít: "Výkon
státní správy lze orgánům samosprávy
svěřit jen zákonem."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 88.
Kdo je proti? 9.
Tento návrh nebyl přijat. Prosím další
návrh.
Poslankyně Hana Marvanová: K článku
106 přednesl návrh pan poslanec Hirš. (Navrhovatel
návrh stáhl.) Pan poslanec Benda navrhl vložit
za článek 106 nový článek 107,
který by zněl: "Do doby zřízení
státního zastupitelství vykonává
jeho funkce prokuratura České republiky."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne
ruku. 171.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat. Přistupujeme k posledním
třem pozměňovacím návrhům.
Poslankyně Hana Marvanová: Ráda bych
pro stenozáznam konstatovala, že zřejmě
pan poslanec Benda toto nenavrhuje jako nový článek
107, ale za článek 107. Jenom pro upřesnění.
Další návrh přednesl pan poslanec Jiří
Novák, který navrhl před článek
108 vložit nový článek v tomto znění:
"Do 31. prosince 1993 tvoří soustavu soudů
též vojenské soudy."
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, a´t
zvedne ruku. 156.
Kdo je proti? Nikdo.
Návrh byl přijat. Prosím o předposlední
návrh.
Poslankyně Hana Marvanová: K článku
109 přednesl návrh pan poslanec Raška, který
upozornil na chybu v názvu Listiny základních
práv a svobod a z tohoto důvodu navrhl vypustit
slovo "lidských".
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 176.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat. Prosím další
návrh.
Poslankyně Hana Marvanová: K čl. 109
navrhl pan poslanec Benda na konci uvedeného textu připojit
slova "a ústavní zákony České
národní rady, přijaté po 6. červnu
1992".
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, nechť
zvedne ruku. 104.
Kdo je proti? 35.
Tento návrh byl přijat.
Poslankyně Hana Marvanová: Poslední
návrh přednesl pan poslanec Raška k čl.
109, odst. 3. U tohoto odstavce navrhl doplnit slova "a zrušují
se pokud jsou v rozporu s Ústavou České republiky".
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 60.
Kdo je proti? 6.
Tento návrh nebyl přijat.
Poslankyně Hana Marvanová: To byly všechny
pozměňovací návrhy.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji za odvedenou práci jak paní poslankyni
Marvanové, tak panu poslanci Výbornému.
Dámy a pánové, nyní nás čeká
dvacetiminutová přestávka, tak, jak jsme
si ji odsouhlasili. Tato přestávka bude ukončena
ve 20.25 hod. Prosím, abyste přišli přesně.
Budou přednesena stanoviska zástupců jednotlivých
poslaneckých klubů a potom budeme hlasovat po jménech
o celém textu ústavy.
Přerušuji naše jednání. (Přerušeno
ve 20.03 hod.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, prosím, abyste zaujali svá místa.
Ve smyslu našeho usnesení, kterým se budeme
řídit nyní před závěrečným
hlasováním, vystoupí zástupci jednotlivých
poslaneckých klubů v České národní
radě. Se stanoviskem nebo vyjádřením
poslaneckého klubu vystoupí jako první pan
poslanec Vyvadil. Prosím, aby se připravil na své
vystoupení. /Přicházejí poslanci do
sněmovny./
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, přistoupíme k vyjádření
zástupců jednotlivých poslaneckých
klubů. Jak jsem již konstatoval, jako první
se přihlásil pan poslanec Vyvadil. Prosím
ho, aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane místopředsedo, když v minulém týdnu
v Lánech probíhalo jednání ústavně
právního výboru, byl jeden moment, kdy musím
říci s plnou odpovědností, jsem byl
jednoznačně odhodlán opustit státní
zámek v Lánech, neboť jsem byl přesvědčen
o tom, že jakékoli další jednání
o ústavě nemá smysl. Ano, šlo o onu
otázku třípětinově většiny
všech poslanců pro přijímání
ústavního zákona.
Nezdůrazňuji to proto, že jsem tak činil
já, ale protože jsem často vystaven, i liberální
klub, určité laciné argumentaci, že
vše bylo před tím přichystáno.
Mnohé mohlo být přichystáno, ale rozhodně
si smyslím, že jednání byla velice náročná,
velice příkrá, a že každá
ze stran něco dala a od něčeho musela ustoupit.
Já sám jsem byl - a liberální klub
je zavázán těm poslancům vládní
koalice, kteří tam projevili onu vyšší
míru odpovědnosti.
Protože i dnes prošel poslední návrh,
který jsme pokládali za významný a
zejména pak s ohledem na to, co se děje mimo tuto
budovu, co se děje ve Federálním shromáždění,
mám za to, že Česká národní
rada nejenže by měla schválit ústavu.
Jsem přesvědčen o tom, že musíme
jednoznačně vydat signál, že nikdo nijak
a žádným způsobem nemůže
zpochybnit naši legitimitu. Závěry liberálního
klubu jsou jednoznačné, ústavu podpoříme.
(Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Vyvadilovi a prosím pana
poslance Trnku, který se hlásí se stanoviskem
klubu LSU. Připraví se pan kolega Kasal.
Poslanec František Trnka: Vážený
pane předsedo, vážené paní kolegyně,
vážení páni kolegové, dovolte
mi, abych vám sdělil stanovisko klubu poslanců
LSU k návrhu Ústavy České republiky.
Tento návrh jsme důkladně studovali a rozhodně
se nedomníváme, že je dokonalý. Moji
kolegové z klubu ostatně přednesli i řadu
pozměňovacích návrhů. Jsme
si vědomi toho, že nastala historická chvíle
v našich dějinách. Přesto, že jsme
ze všech sil chtěli zabránit rozdělení
společného státu, víme, že to
není již možné. Že není možné
již toto rozdělení zastavit. Nechtěli
jsme rozpad, necítíme se za něj odpovědni,
ale jsme přesvědčeni, že k němu
došlo proti vůli značné části
občanů. Respektujeme však realitu a hodláme
se zúčastnit se vší odpovědností
budování českého státu. Zastáváme
zásadu, že i přesto, že základy
nové státnosti jsou tvořeny rychle, musí
být především kvalitní. Jen v
takovém případě je totiž možno
vytvářet pro občany životní podmínky,
které budou odpovídat standartům demokratických
a vyspělých civilizovaných zemí. A
to by měl být, a jistě je, cíl nás
všech.
Vrátím se však k ústavě. Návrh
byl zpracován ve velké časové tísni,
a to se jistě odrazilo na jeho kvalitě. Věříme,
že všichni, kteří se na vypracování
předloženého návrhu podíleli,
tak činili se vší odpovědností
a tak přistupovala také k procesu přípravy
ústavy Liberálně sociální unie.
Často je diskutována otázka ústupku
koalice a opozice při pracích na návrhu ústavy.
V této souvislosti jsem nucen konstatovat, že ne všechny
kompromisy tolik proklamované vládní koalicí
skutečně kompromisy jsou. Třípětinová
většina hlasů pro přijetí ústavního
zákona byla například více než
bohatě kompenzována podmínkou přítomnosti
pouhé třetiny poslanců či senátorů
pro schopnost usnášení se komory parlamentu.
Nedostatečné jsou podle našeho názoru
v ústavě zakotveny otázky životního
prostředí, jeho ochrany a principu trvale udržitelného
života. Vzpomeňme na předvolební období,
kdy se všechny strany v honbě za hlasy ve slibech
v oblasti ekologie předháněly. Leč
doby se mění, a pro někoho je vedle lidských
a občanských práv zřejmě ústavním
plevelem životní prostředí.
Nedostatečně také podle našeho názoru
byla vyřešena otázka územně správního
uspořádání. Závěrem
si dovolím konstatovat, že přijetí Ústavy
ČR považuje LSU za krok velmi zásadní
a historický. Jsme přesvědčeni, že
do vlastní samostatnosti nemůže český
stát vstupovat bez tak zásadního dokumentu,
kterým ústava nepochybně je. Proto většina
našich poslanců přijetí ústavy
podpoří. (Potlesk.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Trnkovi za přednesení
stanoviska klubu LSU. Prosím pana poslance Kasala, aby
přistoupil k mikrofonu se stanoviskem poslaneckého
klubu KDU-ČSL.