Středa 16. prosince 1992

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku 64.

Kdo je proti? 8.

Tento návrh nebyl přijat, prosím další návrh.

Poslanec Miloslav Výborný: V článku 72 odstavec 2 navrhuje poslanec Nedorost slovo "padesát" zaměnit slovem "třicet".

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 70.

Kdo je proti? 13.

Tento návrh nebyl přijat, prosím další návrh.

Poslanec Miloslav Výborný: Poslanec Hrazdíra navrhuje, aby článek 72 odstavec 1 zněl: "Poslanecká sněmovna může vyslovit vládě nebo jejímu jednotlivému členovi nedůvěru." Obdobným způsobem navrhuje doplnit článek 72 odstavec 2 za slova "vládě" vložit slova "nebo jejímu jednotlivému členovi".

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 73.

Kdo je proti? 24.

Tento návrh nebyl přijat, prosím další návrh.

Poslanec Miloslav Výborný: V článku 76 navrhuje poslanec Řezáč znění odstavce 12 takto: "Vláda rozhoduje zpravidla ve sboru. Podrobnosti stanoví zákon. Důvody pro to jsou nepochybně zřejmé."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Chci se zeptat, zda ta poslední věta je komentářem nebo součástí pozměňovacího návrhu.

Poslanec Miloslav Výborný: Domnívám se, že není součástí pozměňovacího návrhu. To je citace stenozáznamu, aby bylo upřesněno.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 70.

Kdo je proti? 24.

Tento návrh nebyl přijat, prosím další návrh. S faktickou poznámkou se hlásí pan navrhovatel Řezáč.

Poslanec Vladimír Řezáč: Místo "zákonné zmocnění" mělo být "zákonem zmocněna".

Poslanec Miloslav Výborný: Pak by tedy návrh poslance Řezáče zněl takto: Za první větu článku 78 doplnit text: "K provedení zákona, v němž se upravují základní práva a svobody, může vláda vydat nařízení, jen je-li k tomu zákonem zmocněna."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 65.

Kdo je proti? 8.

Tento návrh nebyl přijat, prosím další návrh.

Poslanec Miloslav Výborný: Dále k článku 80 navrhli změny poslanci Matulka a Benda. Poslanec Matulka současný text článku 80 v části do středníku, aby byl označen jako odstavec jedna, a aby byly připojeny odstavce 2 a 3 takto: Odstavec 2 - "V čele státního zastupitelstva stojí generální prokurátor, který je z výkonu své funkce odpovědný ministru spravedlnosti ČR, do jehož resortu státní zastupitelstvo patří." Odstavec 3 - "Podrobnější úpravu postavení, úkolů a činnosti státního zastupitelstva stanoví zákon." Jsem přesvědčen, že asi mělo být řečeno zastupitelství, ale kolega Matulka není přítomen, nemůže upřesnit, budeme hlasovat.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 16.

Kdo je proti? 11.

Tento návrh nebyl přijat, prosím další návrh.

Poslanec Miloslav Výborný: Poslanec Benda navrhuje ve znění článku 80 označit jako odstavec jedna a připojit odstavec dvě, který zní: "Postavení a způsobnost státního zastupitelství stanoví zákon."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 147.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento návrh byl přijat, prosím další návrh.

Poslanec Miloslav Výborný: Poslanec Raška navrhuje - předpokládám za článek 80 - vložit samostatnou hlavu čtvrtou, která by měla znít: "Státní zastupitelství zastupuje veřejnou žalobu v trestním řízení. Stanoví-li tak zákon vykonává i další úkoly. Ve svém rozhodování je státní zastupitelství vázáno pouze ústavními zákony a zákony". Zda je ovšem možno o tomto návrhu hlasovat, když byl přijat návrh poslance Bendy, si nejsem jist. Myslím, že ano. Je to zařazení do samostatné hlavy.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Pan poslanec Raška se hlásí s upřesněním?

Poslanec Miroslav Raška: Jestli jsem rozuměl poslední věta odpovídá mému návrhu zařadit to do samostatné hlavy čtyři.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Mohu tomu upřesnění rozumět tak, že schválený text článku 80 navrhujete zařadit jako samostatnou hlavu čtvrtou? Děkuji.

Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 70.

Kdo je proti? 15.

Tento návrh nebyl přijat. Prosím další návrh.

Poslanec Miloslav Výborný: Dále jsem přednesl návrh k článku 85 spočívající v tom, že za článek 85 by byl vložen další článek 86 tohoto znění:

Odst. 1 - "Soudce ústavního soudu nelze trestně stíhat bez souhlasu senátu. Odepře-li senát souhlas, je trestní stíhání navždy vyloučeno."

Odst. 2 - "Soudce ústavního soudu lze zadržet, jen byl-li dopaden při spáchání trestného činu a nebo bezprostředně poté. Příslušný orgán je povinen zadržení ihned oznámit předsedovi senátu. Nedá-li předseda senátu do 24 hodin od zadržení souhlas k odevzdání zadrženého soudu, je příslušný orgán povinen ho propustit. Na své první následující schůzi senát rozhodne o přípustnosti trestního stíhání s konečnou platností."

Odst. 3 - "Soudce ústavního soudu má právo odepřít svědectví o skutečnostech, které se dověděl v souvislosti s výkonem své funkce, a to i poté, kdy přestal být soudcem ústavního soudu."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku! 159.

Kdo je proti? 1.

Tento návrh byl přijat. Prosím další návrh.

Poslanec Miloslav Výborný: V článku 86 odst. 1 je navrženo poslancem Grulichem připojit za dosavadní písmeno k) nové písmeno l) ve znění: "Ústavní soud rozhoduje v dalších případech, které stanoví zákon."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku! 64. Děkuji.

Kdo je proti? 10.

Tento návrh nebyl přijat. Prosím další návrh.

Poslanec Miloslav Výborný: Konečně poslanec Řezáč v článku 87 navrhuje dosavadní odstavec 1 nahradit zněním: "Návrh na zahájení řízení před ústavním soudem mohou podat a) nejméně jedna pětina poslanců parlamentu, b) vláda České republiky, c) soud v souvislosti se svou rozhodovací činností. Další pravidla o řízení před ústavním soudem stanoví zákon."

Rád bych se kolegy Řezáče zeptal, zda to má být jedna pětina poslanců parlamentu nebo jedna pětina poslanců poslanecké sněmovny. (Posl. Řezáč: jedna pětina poslanců poslanecké sněmovny.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku! 70.

Kdo je proti? 7.

Tento návrh nebyl přijat. Prosím další návrh.

Poslanec Miloslav Výborný: Prosím nyní kolegyni Marvanovou.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu kolegovi Výbornému. Prosím, paní kolegyně.

Poslankyně Hana Marvanová: Návrh pana poslance Drápely k názvu hlavy VI - byl stažen.

Dále, pokud sledujete materiál, je zde návrh pana poslance Jegla k článku 92. Z textu ale vyplývá, že to není návrh k článku 92, protože se jím budeme zabývat později.

Dále přednesl pan poslanec Řezáč pozměňovací návrh k článku 94. Navrhl v odst. 1 vypustit text za středníkem a doplnit druhou větu v tomto znění: "Má-li za to, že jiný právní předpis odporuje zákonu, řízení přeruší a požádá o stanovisko ústavní soud."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku! 69.

Kdo je proti? 7.

Tento návrh nebyl přijat. Prosím další návrh.

Poslankyně Hana Marvanová: K článku 96 přednesl pan poslanec Řezáč tento návrh: V odst. 2 navrhuje nahradit formulaci "jmenuje prezident na návrh poslanecké sněmovny" formulací "volí poslanecká sněmovna".

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 70.

Kdo je proti? 13.

Tento návrh nebyl přijat. Prosím další návrh.

Poslankyně Hana Marvanová: K článku 98 přednesl návrh poslanec Hirš. Navrhl přidat druhý odstavec. (Návrh byl stažen.)

Dále k tomuto článku má návrh pan poslanec Drápela. Navrhuje vložit druhou větu, alternativa A, v tomto znění: "Vyššími územně správními celky jsou historické země a kraje."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku! 72.

Kdo je proti? 38.

Tento návrh nebyl přijat. Prosím další návrh.

Poslankyně Hana Marvanová: K tomuto článku měl ještě několik návrhů pan poslanec Jegla.

Navrhl ve druhé větě slovo "vyššími" nahradit slovem "dalšími".

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku! 69.

Kdo je proti? 21.

Tento návrh nebyl přijat. Prosím další návrh.

Poslankyně Hana Marvanová: Pan poslanec Jegla dále navrhl doplnit nový odstavec 2, který by zněl: "Zřizovat a rušit jiné územně správní celky lze jen ústavním zákonem".

Poslanec Jan Jegla: Tak to není. Je to uvedený článek 92. Tento odstavec tam patří; k článku 92.

Poslankyně Hana Marvanová: Dobře. To je zřejmě omyl ve stenozáznamu.

Jeho pozměňovací návrh tedy zní: Vložit odstavec 2 v tomto znění: "Vytvořit nebo zrušit územní samosprávný celek mezi obcí, zemí či krajem lze jen ústavním zákonem."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku! 83.

Kdo je proti? 63.

Tento návrh nebyl přijat. Prosím další návrh.

Poslankyně Hana Marvanová: K článku 99 přednesl návrh pan poslanec Drápela. Navrhuje doplnit další tři odstavce, které by zněly takto:

Odstavec 4: "Vyšší územně samosprávné celky jsou samostatně spravovány sněmy, nebo zastupitelstvy, pokud zákon nestanoví jinak."

Odstavec 5: "Zemi moravskou, Zemi slezskou a kraje jako územně samosprávné celky lze vytvořit nebo zrušit pouze ústavním zákonem."

Odstavec 6: "Hranice zemí a krajů budou vyhlášeny samostatným územním zákonem."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 77.

Kdo je proti? 37.

Tento návrh nebyl přijat. Prosím další návrh.

Poslankyně Hana Marvanová: Pan poslanec Jegla navrhuje text uvedený v odstavci 3 článku 99 nahradit tímto zněním: "Zemi moravskou, Zemi slezskou a kraje jako územně samosprávné celky lze vytvořit nebo zrušit jen ústavním zákonem."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 82.

Kdo je proti? 55.

Tento návrh nebyl přijat. Prosím další návrh.

Poslankyně Hana Marvanová: Pan poslanec Trojan navrhuje nové znění článku 99 odst. 3: "Obec je součástí vyššího územně samosprávného celku, pokud není zákonem stanoveno jinak."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 85.

Kdo je proti? 18.

Tento návrh nebyl přijat. Prosím další návrh.

Poslankyně Hana Marvanová: K článku 100 přednesl návrh pan poslanec Raška a navrhl změnit text v odst. 4, a to takto: "Stát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků jen z důvodů a způsobem stanoveným zákonem."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 75.

Kdo je proti? 14.

Tento návrh nebyl přijat. Prosím další návrh.

Poslankyně Hana Marvanová: Pan poslanec Řezáč přednesl návrh k článku 104, který by měl podle jeho návrhu znít: "Výkon státní správy lze orgánům samosprávy svěřit jen zákonem."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 88.

Kdo je proti? 9.

Tento návrh nebyl přijat. Prosím další návrh.

Poslankyně Hana Marvanová: K článku 106 přednesl návrh pan poslanec Hirš. (Navrhovatel návrh stáhl.) Pan poslanec Benda navrhl vložit za článek 106 nový článek 107, který by zněl: "Do doby zřízení státního zastupitelství vykonává jeho funkce prokuratura České republiky."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji. Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 171.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento návrh byl přijat. Přistupujeme k posledním třem pozměňovacím návrhům.

Poslankyně Hana Marvanová: Ráda bych pro stenozáznam konstatovala, že zřejmě pan poslanec Benda toto nenavrhuje jako nový článek 107, ale za článek 107. Jenom pro upřesnění. Další návrh přednesl pan poslanec Jiří Novák, který navrhl před článek 108 vložit nový článek v tomto znění: "Do 31. prosince 1993 tvoří soustavu soudů též vojenské soudy."

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, a´t zvedne ruku. 156.

Kdo je proti? Nikdo.

Návrh byl přijat. Prosím o předposlední návrh.

Poslankyně Hana Marvanová: K článku 109 přednesl návrh pan poslanec Raška, který upozornil na chybu v názvu Listiny základních práv a svobod a z tohoto důvodu navrhl vypustit slovo "lidských".

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku. 176.

Kdo je proti? Nikdo.

Tento návrh byl přijat. Prosím další návrh.

Poslankyně Hana Marvanová: K čl. 109 navrhl pan poslanec Benda na konci uvedeného textu připojit slova "a ústavní zákony České národní rady, přijaté po 6. červnu 1992".

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, nechť zvedne ruku. 104.

Kdo je proti? 35.

Tento návrh byl přijat.

Poslankyně Hana Marvanová: Poslední návrh přednesl pan poslanec Raška k čl. 109, odst. 3. U tohoto odstavce navrhl doplnit slova "a zrušují se pokud jsou v rozporu s Ústavou České republiky".

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Kdo je pro tento návrh, nechť zvedne ruku. 60.

Kdo je proti? 6.

Tento návrh nebyl přijat.

Poslankyně Hana Marvanová: To byly všechny pozměňovací návrhy.

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji za odvedenou práci jak paní poslankyni Marvanové, tak panu poslanci Výbornému.

Dámy a pánové, nyní nás čeká dvacetiminutová přestávka, tak, jak jsme si ji odsouhlasili. Tato přestávka bude ukončena ve 20.25 hod. Prosím, abyste přišli přesně. Budou přednesena stanoviska zástupců jednotlivých poslaneckých klubů a potom budeme hlasovat po jménech o celém textu ústavy.

Přerušuji naše jednání. (Přerušeno ve 20.03 hod.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím, abyste zaujali svá místa. Ve smyslu našeho usnesení, kterým se budeme řídit nyní před závěrečným hlasováním, vystoupí zástupci jednotlivých poslaneckých klubů v České národní radě. Se stanoviskem nebo vyjádřením poslaneckého klubu vystoupí jako první pan poslanec Vyvadil. Prosím, aby se připravil na své vystoupení. /Přicházejí poslanci do sněmovny./

Vážené kolegyně, vážení kolegové, přistoupíme k vyjádření zástupců jednotlivých poslaneckých klubů. Jak jsem již konstatoval, jako první se přihlásil pan poslanec Vyvadil. Prosím ho, aby se ujal slova.

Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený pane místopředsedo, když v minulém týdnu v Lánech probíhalo jednání ústavně právního výboru, byl jeden moment, kdy musím říci s plnou odpovědností, jsem byl jednoznačně odhodlán opustit státní zámek v Lánech, neboť jsem byl přesvědčen o tom, že jakékoli další jednání o ústavě nemá smysl. Ano, šlo o onu otázku třípětinově většiny všech poslanců pro přijímání ústavního zákona.

Nezdůrazňuji to proto, že jsem tak činil já, ale protože jsem často vystaven, i liberální klub, určité laciné argumentaci, že vše bylo před tím přichystáno. Mnohé mohlo být přichystáno, ale rozhodně si smyslím, že jednání byla velice náročná, velice příkrá, a že každá ze stran něco dala a od něčeho musela ustoupit. Já sám jsem byl - a liberální klub je zavázán těm poslancům vládní koalice, kteří tam projevili onu vyšší míru odpovědnosti.

Protože i dnes prošel poslední návrh, který jsme pokládali za významný a zejména pak s ohledem na to, co se děje mimo tuto budovu, co se děje ve Federálním shromáždění, mám za to, že Česká národní rada nejenže by měla schválit ústavu. Jsem přesvědčen o tom, že musíme jednoznačně vydat signál, že nikdo nijak a žádným způsobem nemůže zpochybnit naši legitimitu. Závěry liberálního klubu jsou jednoznačné, ústavu podpoříme. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Vyvadilovi a prosím pana poslance Trnku, který se hlásí se stanoviskem klubu LSU. Připraví se pan kolega Kasal.

Poslanec František Trnka: Vážený pane předsedo, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, dovolte mi, abych vám sdělil stanovisko klubu poslanců LSU k návrhu Ústavy České republiky. Tento návrh jsme důkladně studovali a rozhodně se nedomníváme, že je dokonalý. Moji kolegové z klubu ostatně přednesli i řadu pozměňovacích návrhů. Jsme si vědomi toho, že nastala historická chvíle v našich dějinách. Přesto, že jsme ze všech sil chtěli zabránit rozdělení společného státu, víme, že to není již možné. Že není možné již toto rozdělení zastavit. Nechtěli jsme rozpad, necítíme se za něj odpovědni, ale jsme přesvědčeni, že k němu došlo proti vůli značné části občanů. Respektujeme však realitu a hodláme se zúčastnit se vší odpovědností budování českého státu. Zastáváme zásadu, že i přesto, že základy nové státnosti jsou tvořeny rychle, musí být především kvalitní. Jen v takovém případě je totiž možno vytvářet pro občany životní podmínky, které budou odpovídat standartům demokratických a vyspělých civilizovaných zemí. A to by měl být, a jistě je, cíl nás všech.

Vrátím se však k ústavě. Návrh byl zpracován ve velké časové tísni, a to se jistě odrazilo na jeho kvalitě. Věříme, že všichni, kteří se na vypracování předloženého návrhu podíleli, tak činili se vší odpovědností a tak přistupovala také k procesu přípravy ústavy Liberálně sociální unie.

Často je diskutována otázka ústupku koalice a opozice při pracích na návrhu ústavy. V této souvislosti jsem nucen konstatovat, že ne všechny kompromisy tolik proklamované vládní koalicí skutečně kompromisy jsou. Třípětinová většina hlasů pro přijetí ústavního zákona byla například více než bohatě kompenzována podmínkou přítomnosti pouhé třetiny poslanců či senátorů pro schopnost usnášení se komory parlamentu. Nedostatečné jsou podle našeho názoru v ústavě zakotveny otázky životního prostředí, jeho ochrany a principu trvale udržitelného života. Vzpomeňme na předvolební období, kdy se všechny strany v honbě za hlasy ve slibech v oblasti ekologie předháněly. Leč doby se mění, a pro někoho je vedle lidských a občanských práv zřejmě ústavním plevelem životní prostředí.

Nedostatečně také podle našeho názoru byla vyřešena otázka územně správního uspořádání. Závěrem si dovolím konstatovat, že přijetí Ústavy ČR považuje LSU za krok velmi zásadní a historický. Jsme přesvědčeni, že do vlastní samostatnosti nemůže český stát vstupovat bez tak zásadního dokumentu, kterým ústava nepochybně je. Proto většina našich poslanců přijetí ústavy podpoří. (Potlesk.)

Místopředseda ČNR Jiří Vlach: Děkuji panu poslanci Trnkovi za přednesení stanoviska klubu LSU. Prosím pana poslance Kasala, aby přistoupil k mikrofonu se stanoviskem poslaneckého klubu KDU-ČSL.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP