Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové, nejdříve dovolte,
abych projevil politování nad tím, že
musím interpelovat člena české vlády,
aniž mám příležitost interpelovat
ho tak, aby zde byl přítomen.
Moje interpelace je na pana ministra dr. Igora Němce, vztahuje
se k problémům, které souvisí s působností
kontrolní instituce, kterou pan Němec řídí.
Pane ministře, v MF Dnes ze 13. 6. 1991, tedy těsně
před Vaším nástupem do funkce ministra,
jste se kromě jiného zabýval nekalým
pohybem státního majetku. Uvedl jste, že máte
dost informací o určitých skupinách
osob, které se státním majetkem nezákonně
podnikají jako se svým a dále jste řekl,
cituji doslovně: "že je nutné zpracovat
exemplární případ, precedens, podle
kterého by mohly arbitráže postupovat tam,
kde se neoprávněně nakládá
se státním majetkem. Jistou strategii mám,
konzultoval jsem ji se svými experty." konec citátu.
Žádám Vás tedy, abyste podal o tom informaci,
jaký exemplární případ jste
za tím účelem po dobu svého působení
ve funkci ministra zpracoval a k jakým výsledkům
to vedlo.
Kromě toho bylo Vaše ministerstvo na základě
usnesení ČNR č. 270 ze dne 6. 11. 1991 pověřeno
kontrolou velké privatizace s tím, že budete
průběžně informovat ČNR o výsledcích
Vašeho šetření. Žádám
Vás o předložení těchto průběžných
zpráv, které jste od listopadu loňského
roku ČNR předložil. A dále Vás
žádám, abyste podal zprávu o hlavních
Vašich zjištěních v této věci.
Ve Večerníku Praha z 27. 6. 1992 v rozhovoru pod
nadpisem Hlídáme české koruny jste
řekl, že se věnujete privatizaci a tvrdil jste,
že pokud se dozvíte o nějakých nedostatcích,
máte jako ministr právo žádat ve vládě
do 2 týdnů po schválení každého
privatizačního projektu, aby byla učiněna
náprava. Vzhledem k tomu, že právo žádat
ve vládě nápravu, a to do 2 týdnů,
nevyplývá pro Vás ze zákona č.
552/91 Sb. o státní kontrole, ptám se Vás,
jestli toto právo Vám bylo přiznáno
usnesením vlády, nebo snad jiným způsobem.
Ve svém rozhovoru pro Zemědělské noviny
z 25. září letošního roku sice
o takovémto Vašem právu už nehovoříte,
ale obdobně tvrdíte - cituji doslovně: "Při
transformaci majetku do soukromé sféry potřebuje
mít vláda zpětnou vazbu, schopnost okamžitě
zasáhnout, dějí-li se v procesu privatizace
nepravosti. Naše ministerstvo sice může daný
stav pouze kontrolovat, ale já mohu ve vládě
o zjištěných nedostatcích ihned informovat,
takže ministři resortů, jichž se zjištěné
poznatky týkají, hned přijímají."
Ptám se Vás tedy: 1. ve kterých konkrétních
případech jste uplatnil toto své právo
a žádal ve vládě do 2 týdnů
po schválení privatizačního projektu,
aby byla učiněna náprava, 2. ve kterých
konkrétních případech jste vládu
informoval o nedostatcích, 3. kteří ministři
resortů, jichž se zjištěné poznatky
týkají, přijali opatření a
jaká konkrétní opatření to
byla, 4. jaká byla skutečná realizace těchto
opatření a co konkrétně přinesla,
např. do Fondu národního majetku. Žádám
Vás také o vysvětlení, jak je možné
při této Vaší kompetenci a obsazení
Vašeho ministerstva více než 400 pracovníky,
že o různých aférách se ČNR
nedozvěděla z Vašich kontrolních zpráv.
Žádám Vás o vysvětlení
této věci důrazně proto, že právě
kontrola privatizačních projektů je jedním
z Vašich hlavních úkolů, jak jste zdůraznil
ve svém rozhovoru uveřejněném ve Svobodném
slově dne 30. 7. t. r. pod nadpisem - mimochodem také
kuriózním - Kontrola, čtvrtá moc ve
státě.
Usiloval jste před Vaším jmenováním
o exemplární potrestání těch,
kteří neoprávněně pouze nakládali
se státním majetkem. Jak se nyní jako ministr
kontroly vypořádáte s těmi, kteří
si státní majetek dokonce přivlastňují
za neadekvátně malé ceny, které jsou
hluboce pod tržní hodnotou. Nemůže nám
být lhostejné, že místo, aby tyto prostředky
zvyšovaly objem národního majetku, slouží
k obohacování některých jednotlivců
a navíc zpravidla těch, kteří mají
přístup k informacím o privatizovaných
podnicích. Očekávám i na tuto moji
otázku odpověď, a to včetně návrhu
na vyvození důsledků vůči těm,
kteří byli účastníky této
transformace.
Potud otázka pro pana ministra Němce - nebo několik
otázek v rámci interpelace.
Nyní bych si dovolil ještě jednu otázku
pro pana premiéra. A zde budu požadovat zkrácenou
lhůtu. Žel, v jednom z dnešních hlasování
jsme nejen nepřijali návrh, což mne tolik nemrzí,
ale nepřijali jsme ani procedurální návrh,
aby zde byla rozprava o československých problémech.
Domnívám se, že by bylo na místě,
aby ČNR byla informována o názoru vlády
na některé aspekty problému dělení
Československa. Pokládám proto předsedovi
české vlády tuto otázku:
Domníváte se osobně, nebo domnívá
se česká vláda, že geopolitické
a globální problémy, které mohou nastat
po dělení Československa, jsou tak zanedbatelné,
že není nutná o nich vážná
rozprava v ČNR a že není nutné jejich
velmi důkladné a zevrubné posouzení
předtím, než přistoupíme k jakýmkoliv
rozhodnutím v této otázce.
Děkuji za pozornost a prosím o zkrácení
lhůty na 1 týden.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
U té druhé části, jestli jsem tomu
dobře rozuměl? To znamená - ta otázka
je tedy tím pádem označována za interpelaci
a u této interpelace je požadováno zkrácení
na 1 týden.
Jenom poznámku k § 89 odst. 2 jednacího řádu,
z něhož vyplývá, že člen
vlády je povinen odpovědět na interpelaci,
ať už ji dostane písemně nebo zazní-li
ústně na schůzi České národní
rady do 30 dnů písemně, a nebo ústně
přímo na schůzi.
Všichni jsme tedy zaznamenali návrh pana poslance
Wágnera, kdo je pro jeho přijetí, ať
zvedne ruku! 56.
Kdo je proti? 35.
Kdo se zdržel hlasování? 16.
Děkuji, tento návrh je přijat, pokud je nás
více než 100, a více než 100 nás
je.
Budeme pokračovat vystoupením pana poslance Bodyho,
kterému předávám slovo.
Poslanec Ladislav Body: Vážený pane
předsedající, vážený pane
předsedo, dámy a pánové!
V minulých dnech, jak víte, proběhly tiskem
zprávy o chystaných pogromech různých
skupin občanů proti Romům žijícím
v Severočeském kraji.
Jako poslanec Rom jsem považoval, a jsem přesvědčen,
že zcela správně, za svou povinnost požádat
o účinnou pomoc a ochranu Policii České
republiky k zajištění pořádku
v tomto regionu. Se žádostí o pomoc k ochraně
občanů v inkriminovaných místech jsem
se obrátil na ministra vnitra pana Rumla hned v den, kdy
mě Romové ze severních Čech informovali
o situaci v místech bydliště.
Mimo jiné mi předali výhrůžný
anonym, který sděloval, že 15. října
začnou výbuchy, požáry a vraždy
páchané na občanech romské národnosti.
Podepsána byla Eskadra smrti. Dále mi poskytli dva
výtisky regionálního tisku severních
Čech ze dne 12. a 13. října, kde vlastně
již z titulní stránky bylo cítit i vidět,
že jde o záměr vyvolání hysterie
strachu a to směrem k Romům. Titulky jako - cituji
- "Tak co, páni poslanci, bude na severu rasová
válka?", nebo "Chceme bílé Čechy,
bílou Evropu" nebo "Čechy Čechům"
atd. jsou jednoznačné.
Je pochopitelné, že takto prezentovaná informovanost
občanů tzv. nezávislými tiskovinami
typu Nástupu či Severočeského deníku
negativním způsobem zasáhla citlivou oblast
soužití občanů v tomto regionu. Jaký
byl záměr této hysterie, která vedla
Romy k tomu, že začali podnikat vlastní kroky
k zajištění ochrany svých rodin? Musím
podotknout, že to bylo na hranici únosnosti zákona.
Přesvědčoval jsem romské představitele
z uvedených oblastí, že jedinou správnou
cestou k zajištění ochrany jejich rodin je
součinnost s orgány Policie České
republiky. Společně jsme přijali rozhodnutí,
že nedopustíme, aby Romové se stali záminkou
k vyvolávání dalších střetů
mezi Romy a neromy.
S tímto ujištěním romských představitelů
jsem celou situaci projednal s ředitelem Policie České
republiky panem Vyletou, se kterým jsme se dohodli, že
ze strany Policie budou učiněna taková opatření,
aby k dalším střetům nemohlo dojít.
Stejného ujištění se mi dostalo od ministra
vnitra pana Rumla.
Musím objektivně konstatovat, že Policie České
republiky svůj úkol v rámci možností,
které má, splnila.
Zajímavé ovšem na celé situaci je zjištění,
že konkrétně v Jirkově na Chomutovsku,
tedy tam, kde se tyto pogromy, požáry a vraždy
měly realizovat, nikdo nepřipustil, ba dokonce odmítala
se tam verze, že toto všechno je dílem skinů.
Přesvědčovali nás, že jde o místní
obyvatele, což je zajímavý fakt, protože
šlo o anonymní výhrůžky.
Hovořím o tom v množném čísle,
protože na můj podnět výbor petiční,
pro lidská práva a národnosti přijal
usnesení, že se provede poslanecký průzkum
v některých městech Severočeského
kraje. Tohoto průzkumu se zúčastnil společně
se mnou kolega poslanec stejného výboru pan Trojan.
Cílem průzkumu bylo navštívit města,
kde se v minulosti vlastně nepokoje kolem soužití
Romů a neromů začaly. Navštívili
jsme města Děčín, Teplice a Jirkov
na Chomutovsku.
Nechci vás zdržovat průběhem průzkumu,
nicméně zajímavé bylo konstatování
ředitelů Policie v Děčíně
a Teplicích, kteří potvrdili, že rasové
útoky vůči Romům jsou společnou
akcí skupin propojených se zahraničím,
hlavně s Německem. Slova policejního ředitele,
že jde o ostré hochy - myslel tím skiny z Německa
- nás nutí a nabádají k přijetí
opatření, účinných opatření,
která zabrání tomu, aby docházelo
k vyvolávání hysterie strachu a obav o vlastní
rodiny, životy a zdraví.
Mohu vás ujistit, kolegyně a kolegové, že
pokud budu v tomto parlamentě, nedopustím, aby Romové
se stali nástrojem k vyvolávání destabilizace
v Československu, tím méně v České
republice. Domnívám se, že jde o nebezpečnou
hru ze strany různých rasistických skupin
obyvatel České republiky, ale i zahraničních.
Naše občany, představitele, novináře
a všechny ty, kteří tleskají těmto
skupinám prosím, aby se zamysleli nejen nad tím,
čemu tleskají, ale především
nad tím, komu tleskají.
Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Bodymu.
Další písemnou přihlášku
do rozpravy nemám, nikdo se do rozpravy nehlásí
- omlouvám se, hlásí se pan poslanec Matulka.
Poslanec Dalibor Matulka: Vážený pane
předsedající, vážený pane
předsedo, dámy a pánové, mám
jen takovou maličkost, která nestála ani
za písemnou přípravu.
Všichni dostáváme pravidelně v poště
bulletin pro poslance, který vydává ministerstvo
státní kontroly. Mnoho z vás to jistě
hodí do šuplíku nebo do sběru, někdo
z vás si to třeba přečte, já
se přiznám, že si to čtu, protože
jsem bývalý kontrolor a mám takový
podnět nebo osobní prosbu, kdyby se tímto
příkladem mohli zabývat i ostatní
ministři a zamyslet se nad tím, zda by i u nich
nebylo užitečné, kdyby pro potřeby nás,
poslanců, podobný bulletin vydávali. Možná,
že se vám to zdá být maličkostí,
nepotřebnou věcí, myslím, že
může být nepotřebná, ale pro
někoho může být potřebná.
Chápu tedy toto vystoupení jako podnět, neoznačuji
to za naléhavou interpelaci, nepožaduji na to odpověď
- je to prostě jenom prosba na pány ministry, aby
uvážili, jestli by nebylo vhodné i v jejich
ministerstvech něco podobného pro nás vydávat.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, vládě bude pochopitelně předáno
i toto jako podnět, jak je činěno se vším
ostatním, co zazní v rozpravě při
projednávání tohoto bodu.
Končím tedy rozpravu, čímž jsme
projednali bod označený v našem schváleném
programu jako bod číslo 11.
Ve smyslu naší dohody v průběhu dnešního
odpoledne bych nyní navrhoval pokračovat v programu
projednáním bodu 13. Zpráva o činnosti
předsednictva ČNR a tím ukončit dnešní
jednání.
Není-li námitek, přistoupíme k projednávání
bodu 13, kterým je
Zprávu máte před sebou jako sněmovní
tisk 60 a otevírám nyní rozpravu k této
zprávě o činnosti. Do rozpravy se přihlásil
pan poslanec Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
předsedající, vážený pane
předsedo, vážení kolegové, naším
bodem jednání je tisk 60 zpráva o činnosti
předsednictva ČNR od 23. září
do 19. října 1992. Jak známo, zřídilo
předsednictvo ČNR komisi pro přípravu
české ústavy, která má paritní
zastoupení, neboli zastoupení na principu poměrného
zastoupení včetně poslanců Levého
bloku. Naší upřímnou snahou, poslanců
Levého bloku, a věřím, že i celé
opozice, bylo to, aby tato komise byla komisí předkladatelů,
čemuž však neodpovídá poslední
postup, který byl na jednání komise zvolen.
To znamená, že jednání komise bylo -
dá se říci - svým způsobem
přerušeno, a to až k posouzení vládního
návrhu, který bychom měli dostat zhruba příští
týden, možná, že koncem tohoto týdne.
Poslanecký klub Levého bloku se snažil postupovat
konstruktivně. Jak víte, předložili
jsme do této komise dvě hlavy zásad a věříme,
že se k tomu komise vysloví. Nicméně
rozhodli jsme se učinit další vstřícný
krok. Chtěl bych vám sdělit a oznámit
zároveň, že poslanecký klub Levého
bloku tímto dnem a tímto okamžikem předává
do této poslanecké komise, to je poslanecké
komise při předsednictvu ČNR, text paragrafovaného
znění české ústavy s tím,
že jej předávám z pověření
poslaneckého klubu Levého bloku, text článkového
znění návrhu ústavy. A žádáme
pana předsedu této komise, pana předsedu
Uhdeho, aby tento návrh předložil k projednání
komisi ČNR pro přípravu ústavy. S
vaším dovolením bych vám, pane předsedo,
tento text zde v této místnosti předal.
(Poslanec Ortman odchází k předsedovi ČNR
a předává mu text.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Ortmanovi za jeho vystoupení
a za tuto informaci, která je jistě pro členy
komise pro přípravu ústavy velice podstatnou
informací. Byla to jediná přihláška
do rozpravy. Hlásí se dál někdo do
rozpravy k tomuto bodu? Jestliže tomu tak není, rozpravu
končím a navrhuji vám přijmout následující
usnesení:
"Česká národní rada souhlasí
se zprávou o činnosti předsednictva ČNR
za dobu od 23. září do 19. října
1992 podle sněmovního tisku 60."
Budeme muset znovu požádat naše kolegy a kolegyně,
aby nás znovu a naposledy navštívili ve sněmovně.
(Poslanci přicházejí.)
Kdo souhlasí s navrhovaným usnesením, ať
zvedne ruku. 116.
Děkuji, kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že jsme projednali tento bod.
Než ukončíme naše jednání,
dovolte, abych vám sdělil tři organizační
informace:
Ve smyslu toho, co zde už zaznělo, svolává
předseda výboru pro právní ochranu
a bezpečnost kolega Šuman jednání tohoto
výboru na 17 hodinu.
Klub ODS se ke krátké schůzce sejde nyní
neprodleně v místnosti státních aktů.
Komise předsednictva ČNR pro jednání
Slovenskou národní radou se sejde v místnosti
č. 56 v 17.30 hodin.
V tomto okamžiku schůzi končím a sejdeme
se zítra v 9 hodin.