Přítomni:
Předseda ČNR M. Uhde, místopředsedové
ČNR J. Vlach, J. Kasal, K. Ledvinka, P. Tollner a 182 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády J. Kalvoda, místopředseda vlády
a ministr zemědělství J. Lux, ministr životního
prostředí F. Benda, ministr vlády S. Bělehrádek,
ministr pro hospodářskou politiku a rozvoj K. Dyba,
ministr kultury J. Kabát, ministr zdravotnictví
P. Lom, ministr státní kontroly l. Němec,
ministr spravedlnosti J. Novák, ministr školství,
mládeže a tělovýchovy P. Piťha,
ministr vnitra J. Ruml, ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci J. Skalický, ministr práce
a sociálních věcí J. Vodička,
ministr zahraničních vztahů J. Zieleniec,
prezident Nejvyššího kontrolního úřadu
P. Hussar.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, zahajuji přerušené jednání
4. schůze České národní rady
a všechny vás srdečně vítám.
Dosud jsme projednali pět bodů schváleného
pořadu, jeden bod - návrh tzv. kompetenčního
zákona - jsme přerušili ukončením
rozpravy s tím, že v jeho projednávání
budeme pokračovat závěrečnými
slovy zástupce navrhovatele a zpravodaje a hlasováním
dnes od 13. hodin.
Na závěr včerejšího dne jsme
se rozhodli sejít se a projednat nejdříve
ty body, u nichž není nezbytně nutná
účast vlády České republiky.
Konkrétně jde tedy o návrh na změnu
usnesení České národní rady
č. 361 z 18. února 1992 ke stanovení platu
řediteli Všeobecné zdravotní pojišťovny
České republiky a zprávu o činnosti
předsednictva České národní
rady.
Má někdo nějaké připomínky
k tomu, abychom pokračovali v našem jednání
takto naznačeným způsobem? (Nikdo se nehlásil).
Jestliže tomu tak není, budeme pokračovat bodem
Návrh výboru pro sociální politiku
a zdravotnictví na usnesení ČNR vám
byl rozdán. Prosím nyní předsedu výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví pana
poslance Martina Syku o odůvodnění návrhu
na změnu usnesení České národní
rady.
Poslanec Martin Syka: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové. Máte ve svých
lavicích před sebou návrh usnesení,
který projednal výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví a rozpočtový výbor
ČNR. V původním usnesení České
národní rady č. 361 z 18. února 1992
dle zákona Česká národní rada
stanovila plat řediteli Všeobecné zdravotní
pojišťovny s tím, že v pozdější
době opět dle zákona by měla tuto
funkci převzít správní rada.
Bohužel, z důvodu absence hospodářské
komory, která by měla delegovat členy správní
rady, tato správní rada není funkční
doposud. Byli jsme postaveni před otázku jistým
způsobem upravit plat řediteli všeobecné
zdravotní pojišťovny tak, aby v podstatě
koreoval s platy jemu odpovídajících ředitelů
a vedoucích podobných institucí.
Ministerstvo práce a sociálních věcí
připravilo určitý podklad, ze kterého
jsme vycházeli při našem rozhodování
a výbor pro sociální politiku a zdravotnictví
s přihlédnutím ke všem okolnostem se
dohodl a navrhl stanovit v současné době
plat řediteli Všeobecné zdravotní pojišťovny
ve výši 20 000 Kčs měsíčně.
Rozpočtový výbor na svém následujícím
jednání též tento návrh projednal
a ve svém usnesení schválil.
Jsem si vědom toho, že toto opatření
a toto usnesení není systémové, nezapadá
do celkové koncepce tak, jak bychom si přáli
a jak jsem předeslal, když jsme v únoru předpokládali,
že těmito okolnostmi a záležitostmi se
bude zabývat správní rada pojišťovny.
Bohužel, to se zatím nemohlo stát a proto jsme
volili tuto alternativu a jménem výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví, potažmo rozpočtového
výboru, doporučuji vám, poslancům
České národní rady, toto usnesení
přijmout.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu předsedovi výboru, poslanci
Sykovi a zahajuji rozpravu k tomuto bodu programu. Dosud se nikdo
písemně nepřihlásil. Hlásí
se někdo do rozpravy? (Nikdo se nehlásil). Jestliže
tomu tak není, rozpravu uzavírám. V tomto
okamžiku zřejmě se nebude chtít pan
předseda vyjádřit.
Přistoupíme tedy k projednání předloženého
návrhu usnesení České národní
rady. Kdo souhlasí s předloženým návrhem
výboru pro sociální politiku a zdravotnictví
na usnesení České národní rady,
ať zvedne ruku. (hlasuje se). 102.
Kdo je proti? (Nikdo).
Konstatuji, že tento návrh byl přijat. O slovo
se ještě hlásí pan poslanec Syka.
Poslanec Martin Syka: Jménem výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví, vám všem děkuji
a věřím, že podobnými usneseními
se v budoucnu už nebudeme nuceni zabývat.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Sykovi, tak se nám podařilo
projednat bod programu, který byl v původním
programu označen jako bod 10. Dalším bodem
našeho jednání bude
Zprávu o činnosti předsednictva jste obdrželi
jako sněmovní tisk 44. Nyní otevírám
rozpravu k předložené zprávě
o činnosti. Jako první se písemně
přihlásil pan poslanec Jan Navrátil, kterému
předávám slovo.
Poslanec Jan Navrátil: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, dámy a pánové, poslanci,
v předloženém tisku 44 - Zpráva o činnosti
ČNR za dobu od 26. srpna do 22. září
1992 je v příloze usnesení č. 7 z
komise předsednictva ČNR pro přípravu
ústavy České republiky. Je to v podstatě
jediná zmínka o činnosti této komise,
kterou předsednictvo zřídilo podle mého
názoru k tomu, aby připravila návrh ústavy
České republiky. Vzhledem k tomu, že ať
už různými kanály v tisku nebo i případně
dalších sdělovacích prostředků,
podle mého názoru dochází k určitému
zkreslení, pokud jde o postavení této komise.
Navrhuji, aby Česká národní rada přijala
toto usnesení:
Česká národní rada ukládá
komisi předsednictva ČNR pro přípravu
ústavy České republiky předložit
návrh ústavy České republiky.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu poslanci Navrátilovi, poznačil
jsem si tento návrh, termín tam nebyl uveden. Kdo
se dále hlásí do rozpravy? Písemné
přihlášky nemám. Jestliže se nikdo
do rozpravy nehlásí, rozpravu končím.
Padl zde návrh na usnesení České národní
rady, o kterém bychom měli rozhodnout hlasováním
ještě před tím, než přijmeme
usnesení k celému bodu. Zopakuji návrh na
usnesení pana poslance Jana Navrátila. Prosím,
aby bylo kontrolováno zda jsem si poznamenal správně.
Česká národní rady ukládá
komisi předsednictva ČNR pro přípravu
ústavy České republiky předložit
návrh ústavy České republiky.
Kdo je pro přijetí tohoto usnesení, ať
zvedne ruku. 50. Děkuji.
Kdo je proti? 57. Děkuji.
Tento návrh nebyl přijat.
K právě projednávanému bodu navrhuji
přijmout toto usnesení:
Česká národní rada souhlasí
se zprávou o činnosti předsednictva České
národní rady za dobu od 26. srpna do 22. září
1992 podle sněmovního tisku 44.
Kdo souhlasí s tímto usnesením, ať zvedne
ruku. 85. Děkuji.
Kdo je proti? 4. Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? 66. Děkuji.
Konstatuji, že návrh usnesení byl přijat.
Tím jsme vyčerpali program dnešního
dopoledního jednání. Ve smyslu našeho
včerejšího rozhodnutí budeme pokračovat
v projednávání bodu původně
označeného jako bod 5. ve 13.00 hodin. Děkuji
vám a přerušuji schůzi do 13.00 hodin.
(Schůze přerušena v 10.57 hod. do 13.00 hod.)
(Přerušená schůze opět zahájena
ve 13.00 hod.)
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážené paní poslankyně, vážení
poslanci, prosím, abyste zaujali svá místa,
abychom mohli zahájit přerušené jednání.
Co nejsrdečněji zvu také kolegy a kolegyně,
kteří jsou v předsálí, aby
se dostavili do jednací síně.
Budeme tedy pokračovat v přerušeném
jednání k bodu Vládní návrh
zákona ČNR o opatřeních v soustavě
ústředních orgánů státní
správy ČR. Týká se to sněmovních
tisků 23 a 41.
Včera jsme jednání přerušili
ukončením rozpravy. Nyní vyslechneme závěrečná
slova. Nejdříve tedy dávám slovo místopředsedovi
vlády ČR panu Janu Kalvodovi. - S faktickou poznámkou
se hlásí pan poslanec Vyvadil, prosím - promiňte
pane místopředsedo.
Poslanec Jiří Vyvadil: Drazí kolegové,
drahé kolegyně, toto téma je natolik závažné,
že jménem klubu LSU - jako nezávislý
poslanec - podávám návrh na obnovení
rozpravy k tomuto bodu programu, neboť je zapotřebí
přednést ještě určité
připomínky tak, aby pan místopředseda
mohl kvalitně na ně reagovat. Je to procedurální
návrh, prosím, aby o něm bylo hlasováno.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji, slyšeli jste návrh, o kterém
je třeba hlasovat bez rozpravy.
Kdo je tedy pro znovu otevření rozpravy k tomuto
bodu, ať zvedne ruku! - 64, děkuji.
Kdo je proti? - 48.
Tento návrh nebyl přijat.
(Poznámky z řad Levého bloku žádající
dokončení hlasování.)
Prosím, někteří poslanci mají
pocit, že nás není více než 128.
Proto se tedy ptám, kdo se zdržel hlasování
nechť zvedne ruku! - 46.
Tento návrh byl tedy poměrem hlasů 64 ku
94 zamítnut.
Nyní už bych mohl dát - snad definitivně
- slovo panu místopředsedovi Kalvodovi. Prosím.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Vážený pane místopředsedo,
vážená Česká národní
rado, nyní podle jednacího řádu se
má vyjádřit předkladatel. Vzhledem
k povaze připomínek a návrhů změn,
které odezněly v rozpravě, navrhuji, aby
předkladatel mluvil v té podobě, že
se především vyjádří příslušně
dotčený - myslím tím povahu těch
návrhů - resortní ministr s tím, že
bych jej později doplnil, pokud s tím souhlasíte.
Já bych nyní tedy požádal o to, aby
se k převážné většině
těchto připomínek mohl za vládu vyjádřit
rovněž pan ministr Dyba.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Ano, děkuji, je to v souladu se zákonem o jednacím
řádu, dávám tedy slovo panu ministru
Dybovi.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Vážený pane místopředsedo,
vážená sněmovno, ve svém vyjádření
budu velmi stručný.
Za prvé bych to rád uvedl takovou širší
poznámkou. Především připomínám
vládní prohlášení, ve kterém
bylo řečeno, že vláda cítí
potřebu upravit si jistým způsobem kompetence,
aby mohla zvládnout náročný úkol
vládnutí chcete-li - to je základem úvah,
které jsou založeny do změn v kompetenčním
zákoně.
Za druhé - co je podstatné je to, že jde o
koaliční vládu. To myslím, že
není třeba skrývat, to všichni víte,
a že v rámci této koaliční vlády,
pracovní vytížení ministrů, to
zná především sama vláda a z
tohoto hlediska také přistupovala k úpravě
těchto kompetencí. Čili nejen ty věcné
záležitosti o kterých byla řeč,
ale i ty vnitřní věci vlády se promítají
nutně do tohoto kompetenčního zákona.
A já vás prosím, abyste toto při hlasování
brali v úvahu.
Vláda mnohokrát se touto otázkou zabývala
a hledala velmi vyvážené řešení
těchto otázek. Myslím, že jednotně
se pak shodla nad tím, co je vám předloženo.
A teď k některým jednotlivým otázkám.
Především pánové poslanci Hirš
a Dobal tady přednesli některé otázky
týkající se přenosu části
kompetence za učňovské školství
na ministerstvo hospodářství. Zde nejde o
žádnou tajemnou činnost. Jde pouze o to, aby
- tak jak nám to minulá zkušenost a zejména
mně za poslední dva roky ukázala - za profesní
výchovu učňů, přípravu
na povolání od začátku byla spoluzodpovědná
a především zodpovědná hospodářská
sféra. Proto určitý přesun kompetence
za profesní přípravu učňů
na ministerstvo hospodářství. Samozřejmě
že všeobecná příprava zůstává
na ministerstvu školství. Nejsou s tím spojeny
žádné majetkové úniky nebo něco
podobného. Toto všechno je v dohodě s panem
ministrem Piťhou; jestliže se např. uvolní
nějaké učňovské středisko
a bude ho potřebovat školství, toto středisko
určitě nebude přednostně privatizováno
a dostane ho školství. Toto už probíhá.
To je k otázce učňovského školství.
Toto je zatím ta hlavní myšlenka. Nechci jít
do detailů, na všechny bych mohl odpovídat,
ale to bychom tady byli dlouho.
Druhý spornější moment, který
se zde objevoval, byla otázka přesunu územního
plánování a stavebního řádu
z ministerstva životního prostředí na
ministerstvo hospodářství. Zase bych mohl
dlouze citovat celou řadu argumentů pro, ale také
proti. Musím říci, že veřejnost,
které se to především týká,
profesionálové v této oblasti pracující
jsou rozděleni. To není třeba skrývat,
zda je to více kompetence nebo činnost hospodářská
či "životně prostřeďová",
mám-li použít tohoto výrazu. Myslím
si, že dané zákony, které zde byly citovány
na podporu tohoto či onoho řešení, jsou
pro nás velice důležitou mírou. Mohl
bych z nich klidně odcitovat ty pasáže, které
nasvědčují třeba jinému řešení
než pánové poslanci, kteří argumentovali
proti návrhu vlády, ale to nechci dělat.
Já zcela otevřeně říkám,
že vláda velice zvažovala všechna pro a
proti. Znala všechny argumenty, které zde zazněly.
Pan ministr Benda je tam přednášel. Z hlediska
toho, co jsem říkal na počátku, dospěla
k názoru, že zájmy všech, kteří
mají s územím co dělat, budou touto
cestou zajištěny a zároveň to usnadní
velice dobře fungování vlády. Není
to tak, jak tady často zaznělo, že bude pokračovat
devastace životního prostředí proto,
že bude nadvláda ekonomiky nad životním
prostředím tímto způsobem zajištěna.
Já prosím, aby tyto argumenty zde nebyly používány.
Protože v minulosti v žádném případě
těch uplynulých 40 letech neexistovala žádná
nadvláda ekonomiky nad životním prostředím.
Tady jsme měli především neekonomiku.
To je klíčová myšlenka. Ta zničila
to životní prostředí, tak jak ho znáte.
Nejde v žádném případě
- a já bych prosil, aby mi toto nebylo implantováno
- o to, že tímto řešením budou
zástavním způsobem zpochybněny zájmy
životního prostředí. Jde o vyvážené
řešení, které ministerstvo hospodářství,
zbavené zakladatelských kompetencí, protože
ty - jak víte - se přesouvají jinam, bude
umět velice dobře zajistit.
Dále tady byla otázka týkající
se vědy a technologií. Myslím, že tady
došlo ke zbytečnému nedorozumění.
Jde o to, že na ministerstvu hospodářství
se provádí činnost, kterou lze nazvat transferem
technologií. Kdybychom určitou zodpovědnost
za rozvoj - a já podotýkám za rozvoj - techniky
a technologií v ekonomice neponechali na ministerstvu hospodářství,
dopustíme se velké chyby.
To bychom zrušili řadu rozumných programů,
které ve prospěch ekonomiky jsou tam prováděny.
Toto je podle mého názoru je zbytečné
nedorozumění.
Jinak některé z návrhů, které
zde zazněly, například na změnu názvu,
myslím, že jsou pro vládu přijatelné
- jde o změnu názvu ministerstva hospodářství,
dopravy a spojů na název ministerstvo hospodářství.
To je rozumný, přijatelný návrh. Také
některá legislativní vylepšení
jsou přijatelná.
Myslím, že to jsou i hlavní momenty, ke kterým
jsem chtěl hovořit. Byly tam ještě další
menší připomínky, nedoporučoval
bych jejich přijetí, protože by to velmi zkomplikovalo
současnou situaci, například přesun
majetku bývalého SSM a jeho řešení
z ministerstva hospodářství na ministerstvo
školství, což nemá bezprostřední
souvislost s tímto zákonem a nedoporučuji
v této souvislosti tyto otázky řešit.
Pokud se jindy k tomu Česká národní
rada vrátí, měla by si vyžádat
zprávu o této otázce, jak toto pokračuje
a potom zodpovědně rozhodnout o řešení.
Je to určitě možné, když se k němu
rozhodne Česká národní rada, ale ne
v této souvislosti, nedoporučoval bych to za dobré.
Proti ostatním připomínkám, zazněly
v diskusi i dobré argumenty - já to nechávám
na zvážení váš všech. Děkuji.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Děkuji panu ministru Dybovi a předávám
nyní slovo panu místopředsedovi vlády
Kalvodovi.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Děkuji za slovo, pane místopředsedo.
Vážená sněmovno, považoval jsem
za potřebné, aby šéf resortu, kterého
se převážná většina změn
dotýká, reagoval sám, čímž
jsem se vystavil určitému riziku, že budu dublovat
jeho projev, ale pokusím se tak neučinit.
Dodám jen k některým věcným
výhradám či pozměňovacím
návrhům, které zde zazněly, co zde
ještě řečeno nebylo. Vidím zde
pět zásadních okruhů, které
byly předmětem návrhů. Jedním
z těchto okruhů je otázka učňovského
školství, kterou se pan ministr Dyba rovněž
zabýval. Chtěl bych sdělit, že podstatná
část výhrad k přesunu této
kompetence spočívala v obavách, že učňovské
školství dosti již zkoušené v minulosti,
bude převedeno pod ekonomický resort a tím
bude strádat dál, dokonce tento resort bude působit
k privatizaci podstatné části učňovských
zařízení a majetku tohoto zařízení
či se jinak pokoušet omezit rozsah učňovské
výuky.
Konstatuji zde, že přesunem této kompetence
nedochází ke změně zřizovatelů
učňovských zařízení.
To je základní bariéra legislativní
k této obavě. Dále tím není
určeno ustanovení § 10 odst. 4 školského
zákona, který říká, že
jak ke zrušení tak zúžení nebo
změně rozsahu učňovského zařízení
a k omezení činnosti je třeba souhlasu ministerstva
školství.
Další a pozitivní argumentace ve prospěch
vládou navrhované změny a přesunu
kompetencí spočívá v tom, že
podle názoru vlády, řekl bych téměř
až katastrofický pád učňovského
školství, byl v minulé době do jisté
míry spojen se systémovou změnou, směřující
k vytváření tržní ekonomiky.
Abych se o tom nešířil, znamená to přesvědčení,
že jenom spojení učňovského školství,
a to užší spojení s podniky, s celou ekonomickou
sférou, může vytvořit potřebné
hmotné předpoklady pro to, aby učňovské
školství mohlo účinně fungovat.
Jsou samozřejmě možná různá
variantní řešení. Vláda zvolila
tuto variantu a vznáší argumenty pro ni. Jsou
samozřejmě i argumenty, které svědčí
proti ní, ale je na vás, abyste tuto otázku
zvážili.
Pokud jde o problém vědy a technologií, zde
bych se o tom nešířil a odkázal bych
na to, co zde před chvílí sdělil podle
mého názoru možná pozdě, protože
to bylo vysvětlující stanovisko, které
mohlo leckterá nedorozumění odstranit - pan
ministr Dyba.
Územní plánování a stavební
řízení - další velký okruh
problémů, který je terčem návrhů
změn. Jednu extrémní obavu, že vynětí
této působnosti ve státní správě
z ministerstva životního prostředí znamená
jakési snížení efektivity celého
systému ekologie v této zemi, já osobně
nesdílím.
Přes argument, že základním účelem
územního plánování je v podstatě
ochrana ekologických zájmů - to parafrázuji,
to necituji - přesto se domnívám, že
ještě více možná souvisí
územní plánování, tzn. stavební
řízení, s realizací regionální
politiky, která je právě předmětem
řízení resortu, v jehož prospěch
navrhuje vláda přesun této kompetence.
Domnívám se, že se přeceňuje
význam oslabení ministerstva životního
prostředí či ekologie vůbec s tím,
že většinu působností jak teď,
tak zejména do budoucna by měly vykonávat
obce. Konkrétně myslím v souvislosti se stavebním
řízením o povolení stavby či
stavební úpravy atd.
Učiním stručnou poznámku ke společné
zprávě, která navrhuje, aby z působnosti
ústředních orgánů státní
správy byla vyňata tato působnost vyjádřená
slovy "s výjimkou správy kmitočtového
spektra určeného pro rozhlasové a televizní
vysílání". Rovněž znám
důvody, které vedly navrhovatele pro návrh
této úpravy. Domnívám se, že
navrhovaná úprava není adekvátní
motivům, které vedly navrhovatele - a jsou mimořádně
skutečné a reálné - k tomu, aby tuto
působnost ústředních orgánů
státní správy, tedy ministerstva, chtěli
vyhradit podle mých informací Radě pro rozhlasové
a televizní vysílání. Nevím,
zda navrhovatelé zvážili - a navrhuji, aby
tak učinili teď - situaci nebo skutečnost,
k níž by se touto zákonodárnou úpravou
i když není zcela zřetelná, ale nepochybně
přece jen dospělo. Oddělení úzkého,
ale přece jen komplexního úseku státní
správy orgánu státní správy,
který ji snad ani v dnešní podobě nemůže
vykonávat - to znamená, je to státní
správa včetně rozhodování o
správním řízení, rozhodování
o rozkladech ve správním řízení
a všechny ostatní včetně kontrolních
a sankčních působností. Nevím,
jestli to bylo zamýšleno, podle mého názoru
to k tomu však směřuje.
Vlastně poslední výhrada se týkala
dvou pánů poslanců - pana poslance Hirše
a pana poslance Payna. Měly společné to,
že se týkaly té části vládního
návrhu, která se zabývá zřízením
uzlu pro legislativu a veřejnou správu. Dovolím
si tedy stručně se o nich vyjádřit
společně.
Jak jsem již zjistil v dnešním tisku, zdá
se, že se očekává má ohnivá
polemika s panem poslancem Paynem. Pokud dovolíte, odpustím
si ji a odpustím si i odměnu, které se mu
dostalo v podobě potlesku ctihodné levice a pokusím
se přispět o něco více než on
ke kultivaci koaličního, tedy parlamentního
prostředí.
(potlesk)
Nebudu se tedy zabývat emotivní částí
jeho projevu, která tvoří asi 80% celého
jeho projevu, a nebudu se zabývat ani některými
jeho odvážnými právními tvrzeními
jako třeba tím, že vláda je nadána
právní subjektivitou, nebo že má právní,
nikoli ústavní odpovědnost.
Pan poslanec Payne vznesl dotaz: "Transformace našeho
právního řádu, jak vysvítá
z naší zahraničně politické orientace,
by měla směřovat k přiblížení
k normám Evropského společenství.
Mně na základě tohoto zákona není
jasné, který ministr bude odpovídat za tuto
činnost, který ministr bude odpovídat za
to, že každá právní změna
v našem právním řádu bude směřovat
směrem k legislativě Evropských společenství,
což si z hlediska naší zahraniční
orientace nepochybně přejeme." To je zcela
důvodná, věcná a vážná
otázka, protože vás ujišťuji - a
možná s malou nadsázkou - že zákonodárství
minulého volebního období, za něž
jsme my někteří také spoluodpovědni,
bylo skoro v každém punktu v rozporu s tímto
požadavkem. Není to vůbec lehký úkol
a nebude plněn hned bezezbytku - což říkám
rovnou - ani touto vládou. Hned a bezezbytku. Ale přece
jen bych - pokud to není pouze formulační
nebo sémantická záležitost - řekl,
že si nevysvětluji jako ctižádost směřovat
směrem k legislativě Evropských společenství.
Podle mého názoru je poctivé, když řeknu,
že považuji za dostatečný cíl produkovat
legislativu, která bude alespoň principiálně
slučitelná s tímto zákonodárstvím.
Ale k té otázce. Samozřejmě, že
tuto odpovědnost - politickou i ústavní -
vůči České národní radě
ponese ten člen vlády, který je pověřen
koordinací legislativy. Tedy v tomto případě
zmíněný místopředseda, když
- pokud dovolíte - nebudu používat podle pana
kolegy Payna "úřad pana Kalvody" nebo
"tajemný úřad pana Kalvody". Prostě
omezím se na to, že je to místopředseda,
kterého návrh zákona situuje jako odpovědného
za tuto část legislativy. Tedy ano, tento místopředseda
to má být, odpovídá.
Další dotaz - je-li to dotaz, asi ano - je, kdo bude
koordinovat zahraniční pomoc v oblasti veřejné
správy. I když to vlastně dotaz není,
abych byl poctivý. Pan poslanec Payne konstatuje, že
v důvodové zprávě se uvádí,
že právě navrhovaný úřad
má být tím, kdo koordinuje zahraniční
pomoc v oblasti veřejné správy.
Nejprve dovolte, abych velmi stručně dvěma
větami řekl, proč cítíme naléhavost
i této činnosti. Není tam kompetence, protože
to kompetence není. Po dva roky byli dva úředníci
na Úřadu federální vlády, kteří
byli - zdá se - ověřeni touto činností,
tedy koordinací zahraniční pomoci v úseku
veřejné správy, a neudělali vůbec
nic a nebyli v kontaktu vůbec s nikým. Dopisy, které
dostávali například od OECB na konto projektu
Sigma nebo jiných projektů, prostě zakládali.
V současné době podle našeho názoru
nemůže vykonávat tuto činnost ani ministerstvo
pro zahraniční vztahy, jak to navrhuje pan poslanec
Payne, ale je-li vláda, která vidí jako svůj
problém vnést systematiku a koncepci do legislativy,
i do prací na veřejné správě,
musí to být samozřejmě i odpovědnost
toho, kdo odpovídá za legislativu a koncepci veřejné
správy a v první řadě vládní
koncepci s tím, že samozřejmě každý
poslanec či poslanecký klub může vytvářet
svoji vlastní koncepci a legitimně ji prosadit,
takže by to měl být ten člen vlády,
který by měl odpovídat i za koordinaci zahraniční
pomoci v oblasti veřejné správy.
Dovolte mi, abych touto věcnou poznámkou, respektive
odpovědí na poslední dotaz z projevu pana
poslance Payna skončil a požádal o odpovědné
posouzení vládního návrhu. Děkuji.