Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Hurtovi. Slovo má poslanec Jiří
Payne.
Poslanec Jiří Payne: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, dostali jsme do ruky zákon,
který vzbudil u některých poslanců
i pochybnosti, zda vůbec takový zákon potřebujeme,
protože jak tady zaznělo, vláda by si měla
uspořádat své vnitřní poměry
sama. A tento návrh je podepsán zde přítomným
dr. Kalvodou, erudovaným juristou, který by měl
v budoucnosti odpovídat za náš právní
řád. Já doufám, že náš
právní řád bude připravován
s lhůtami o něco delšími než 8
dnů, jak nám byl předložen tento zákon,
kde je právě pan Kalvoda podepsán a do jisté
míry nese odpovědnost i za tuto krátkou lhůtu,
neboť on žádal o zkrácení. Věřím,
že již nikdy o takto krátkou lhůtu žádat
nebude, že se postará o to, aby legislativní
práce byly koncepční a jaksi bylo jasné
předem, že se nějaká norma připravuje,
takže již nikdy nebude potřeba takto zkracovat
lhůty. Alespoň víme, kdo za to bude odpovídat.
Nicméně v tomto návrhu se v důvodové
zprávě píše na straně 15, že
úřad, který pan Kalvoda povede, bude připravovat
návrhy jednotlivých kroků transformace právního
řádu. To je velmi závažné téma,
které - myslím - jsme v minulých dvou letech
značně postrádali - koncepčnost v
legislativních pracech. Však se také v našem
právním řádu nadělalo mnoho
nepěkností v minulých dvou letech a já
věřím, že nyní budou systematicky
odstraněny.
Pravda, koncepce teprve bude, ale dovolte mi krátké
zamyšlení právě k tomu tématu,
které jsem v úvodu již zmínil, tedy
zda vůbec potřebujeme takový zákon
a za jakých předpokladů bychom ho potřebovali.
Věřím, že toto téma se potom
objeví třeba v koncepci našeho právního
řádu.
Za předpokladu, že by naše republika, která
se stane řekněme po 1. lednu subjektem mezinárodního
práva, za předpokladu, že tato republika bude
mít jednu vládu, která je nadána právní
subjektivitou jako celek, to znamená také, že
za veškerou činnost vláda odpovídá
jako celek, v takovém případě této
kolektivní odpovědnosti zřejmě nebylo
potřeba mít žádný kompetenční
zákon. Na druhé straně v takovém případě
by bylo potřeba jednotlivé ministry provedením
jednotlivých zákonů přímo v
zákoně pověřovat jednotlivé
ministry tak, aby soudy v případě trestní
odpovědnosti mohly na základě zákona
konstatovat, který z ministrů nesl odpovědnost
za provedení toho kterého zákona. Pokud bychom
tedy byli na této koncepci, na této právní
konstrukci vlády a odpovědnosti, pak by takovýto
zákon vůbec nebyl potřeba. Jaká je
současné situace? Máme různá
ministerstva, která disponují čímsi,
co je téměř právní subjektivitou,
téměř však není, je to cosi jako
rozpočtová organizace a o právní odpovědnosti
lze hovořit pouze na základě zákona,
a to právě tohoto kompetenčního zákona.
Proto je zřejmě stále potřeba tato
norma dokud se nevypořádáme v rozpočtových
pravidlech s pojmem "rozpočtová organizace",
což je pojem navýsost socialistický.
Zde se zřizuje tajemný úřad pro legislativu,
od kterého očekáváme velmi mnoho,
který bude připravovat jednotlivé kroky právního
řádu, věřím, že tyto kroky
budou předcházet přípravě Ústavy,
protože napřed musíme mít jasno, co
chceme budovat a potom od toho základního zákona
musíme začít a zároveň bude
sledovat realizaci koncepce transformace právního
řádu, schváleného vládou, jak
se píše na straně 16 důvodové
zprávy.
A zde mám dotaz: Transformace našeho právního
řádu, jak vysvítá z naší
zahraničně politické orientace, by měla
směřovat k přiblížení
k normám Evropského společenství.
Mně na základě tohoto zákona, není
jasné, který ministr bude zodpovídat za tuto
činnost, který ministr bude zodpovídat za
to, že každá právní změna
v našem právním řádu bude směřovat
směrem k legislativě Evropských společenství,
což si z hlediska naší zahraniční
orientace nepochybně přejeme.
Shodou okolností jsem dnes při pročítání
materiálů ze zastupitelských úřadů
zjistil, že např. i v Polsku takový úřad
existuje, že je veden zvláštním ministrem,
a já nyní nevím, zdali tím ministrem
je pan Kalvoda nebo Zieleniec nebo někdo jiný.
Zejména mne zaráží, že za zahraniční
politiku, která je jednou z nejkvalitněji připravených
částí návrhu, čímž
činím pochvalu zde nepřítomnému
ministru mezinárodních vztahů, a že
za tvorbu zahraničně ekonomické politiky
neodpovídá ministr mezinárodních vztahů,
ale ministerstvo průmyslu a obchodu. Skutečně
nevím, zda-li je účelné, aby jedna
věc byla kompetenčně připravována
na různých místech, různými
ministry, což by mohlo vést k problémům.
Podobné problémy by mohly vzniknout v souvislosti
s tzv. civilně právním úsekem a problematikou
s tím související. A nestačí
pouze to, že zahraničně politické koncepce
jsou děleny mezi dvě ministerstva, ale v důvodové
zprávě, což není součástí
textu zákona, se dočítáme, že
úřad pana Kalvody bude také koordinovat zahraniční
pomoc v oblasti veřejné správy. Mně
se jenom zdá, že toto nejcitlivější
rozhraní - a každý kdo se zabýval týmovou
prací ví, že rozhraní mezi jednotlivými
týmy, mezi jednotlivými pracovníky týmu,
je to nejpodstatnější co je třeba udělat,
aby tým mohl pracovat - tedy rozhraní v oblasti
spolupráce se zahraničím, což jsme věděli
již v minulém volebním období, že
to bude největší oříšek
legislativní tohoto zákona, když jsme připravovali
zákon o zřízení ministerstva mezinárodních
vztahů. A tedy tento oříšek tímto
zákonem nejen že není řešen, ale
toto rozhraní je ještě více zamlženo
a já se obávám, že nebudeme vědět,
kterého ministra interpelovat, kdybychom to snad potřebovali,
protože z tohoto zákona nevyplývá, kdo
za to nese odpovědnost. To je to jediné, co mne
mrzí a já bych prosil pana Kalvodu, aby jeho práce
byla poněkud kvalitnější.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji. Do
rozpravy je přihlášen pan poslanec Šuman.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, velice
obtížně se mi nyní mluví, protože
jsem se přihlásil k věcné záležitosti.
Jsem přesvědčen, že v tomto sboru jsou
lidé kompetentnější, kteří
odpovědí panu Paynovi, proto bych na jeho projev
nereagoval - vzpomínám si, že nás zachraňoval
již v minulém sněmu před tím,
abychom snad tuto republiku nezavedli na zcestí. Doufám,
že tentokrát nás zachrání opět,
nebo že mu někdo vysvětlí, že to
není tak nebezpečné. Divím se také,
že nevystoupil hned na začátku celé
rozpravy, ale počkal až po méně významných
pozměňovacích návrzích, které
zde zazněly.
Nyní dovolte, abych se vyjádřil k tomu, k
čemu jsem se přihlásil. Pan poslanec Gross
navrhl k bodu 4 a k bodu 2, aby byla doplněna věta,
že ve věcech vnitřní politiky má
být na ministerstvo školství přesunuta
také otázka rozhodování o majetku
bývalého SSM. Jeho návrh se zdá celkem
logický, protože ústavní zákon
určuje to, že majetek má být věnován
pro účely mládeže. Upozorňuji
však na to, že jsem členem vládní
komise, která byla poradním orgánem pro rozdělení
majetku SSM - někteří poslanci také
a došlo k tomu, že přes rok řešila
tato komise především právní
otázky týkající se tohoto majetku
a dokonce v některých věcech nemohla dojít
ke konečným závěrům proto,
že následovníci svazu mladých se stížnostmi
u Ústavního soudu brání uplatnění
tohoto zákona a odevzdání majetku podle ústavního
zákona.
Je pravda, že co se týče rozhodování
ohledně předaného majetku, že věci
nejsou ideální a že je s tím řada
komplikací. Zároveň však chci říci,
že v současné době pro nejbližší
zasedání vlády je připraven materiál,
který tuto otázku má řešit, a
to rozumným způsobem mimo vládu a jen ve
výjimečných případech vládním
způsobem. Obávám se, kdyby byl přijat
návrh pana poslance Grosse, že bychom začali
znovu pod novým ministerstvem a proto doporučuji
neschválit návrh pana poslance Grosse a ponechat
tuto kompetenci u pana ministra Dyby. Myslím, že pan
ministr Dyba vyvodí důsledky z toho, že dosud
se tyto věci nepodařily dotáhnout do konce
a že v krátké době bude nastoupena cesta,
aby o těchto věcech bylo rozhodnuto v nejkratší
době a ve prospěch mládeže.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Šumanovi. Do rozpravy se přihlásil
pan poslanec Šoler.
Poslanec Jiří Šoler: Vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, chtěl jsem dodat k
návrhu pana poslance Grosse o převodu kompetence
v oblasti majetku SSM z jednoho ministerstva na druhé,
že byla naše strana požádána, abychom
pomohli k tomu, aby část majetku SSM přešla
na ně. Já jsem v této záležitosti
byl na ministerstvu pro hospodářskou politiku, snažil
jsem se to řešit, ale myslím, že utvářet
nějaké přechodné organizace, které
by majetek SSM spravovaly, znamenalo by to nové úředníky.
Chtěl bych proto vyzvat k tomu, aby se tato záležitost
řešila tím způsobem, že se majetek
bývalého SSM převede na organizace, které
mají o to zájem. V tom případě
není třeba nějaké kompetence převádět.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Šolerovi. Hlásí se pan poslanec Fejfar.
Poslanec Ota Fejfar: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, dovolil bych si reagovat na
pozměňovací návrh pana poslance Petržílka,
který se nám snažil nabídnout přesunout
kompetenci ve využívání nerostného
bohatství z ministerstva hospodářství
na ministerstvo průmyslu a obchodu. Je to v souvislosti
s tím, jak se snažil zde dokázat, že využívání
nerostného bohatství by mělo být přesunuto
ve směru, které je odpovědno za těžbu.
Zde by došlo k nesmyslnému hromadění
kompetencí v tom smyslu, že ministerstvo, které
by mělo vydávat licence na těžbu, by
zároveň bylo provozovatelem těžební
společnosti atd. Doporučoval bych proto tento pozměňovací
návrh zamítnout.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Oto Fejfarovi. Znovu se ptám sněmovny,
kdo se ještě hlásí do rozpravy? Není
žádná další přihláška.
Proto rozpravu uzavírám. Můžeme přejít
k závěrečným slovům, ale vzhledem
k tomu, že v rozpravě vystoupilo 16 poslanců,
z nichž valná většina přednesla
aspoň jeden pozměňovací návrh,
táži se paní společné zpravodajky,
jakou časovou představu má o dalším
zpracování těchto pozměňovacích
návrhů. Prosím, paní poslankyně.
Poslankyně Milena Kolářová: Pane
předsedo, dámy a pánové, vzhledem
k pozměňovacím návrhům, které
zazněly, doporučuji, abychom přistoupili
k hlasování a zařadili tento bod až
prakticky na konec našeho programu, to znamená zítra
odpoledne nebo ve čtvrtek ráno.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji paní
společné zpravodajce. Je to procedurální
návrh na přerušení projednávání
tohoto bodu a obnovení tohoto bodu až na závěr
našeho jednání. Je k tomu nějaká
otázka, pochybnost technického rázu? Nebude-li,
dám o tomto návrhu jako o procedurálním
hlasovat neprodleně a bez rozpravy. Pan poslanec Motyčka
s faktickou poznámkou.
Poslanec Ludvík Motyčka: Pane předsedo,
dámy a pánové, já se domnívám,
že zpravodajové si vyžádali abnormálně
dlouhý čas a že by bylo možno přistoupit
k hlasování o pozměňovacích
návrzích zítra na začátku našeho
zasedání, ráno.
Předseda ČNR Milan Uhde: Je to další
procedurální návrh. Prosím, pan místopředseda
Vlach.
Místopředseda ČNR Jiří Vlach:
Vážený pane předsedo, dámy
a pánové, já bych si dovolil spojit ty dva
návrhy, respektive využít části
návrhu paní poslankyně Kolářové,
protože si myslím, že to má racionální
jádro. Když se dívám do našeho
programu, zítra po obědě s tím, že
časový prostor vzhledem k závažnosti
těch připomínek a vzhledem k materii, která
je zde ještě k projednání, by bylo vhodné
využít i na to, aby se jimi zabývala zítra
v ranních hodinách vláda ČR. Takže
můj procedurální návrh je přerušit
tento bod a pokračovat v projednávání
tohoto bodu zítra po obědě, dejme tomu ve
13 hodin.
Předseda ČNR Milan Uhde: Je to tedy třetí
procedurální návrh. Uděluji slovo
panu místopředsedovi Kalvodovi, který se
hlásí.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Pane předsedo, já té situaci rozumím
tak, že ten bod by měl být přerušen
už teď, jak byly návrhy vzneseny, pokud to bude
schváleno. Jenom upozorňuji, že i mé
závěrečné slovo bude rovněž
po přerušení. Říkám to
proto, že kromě věcných argumentů,
které budu muset přednést, budu ještě
muset čelit velmi osobně motivované interpelaci
pana poslance Payna, který navršil obrovskou spoustu
málo věcně podložených, nicméně
o to více adresnějších výhrad.
Čili tuto výhradu připomínám
a žádám o své slovo hned po znovuzahájení
projednávání tohoto bodu.
Předseda ČNR Milan Uhde: Já jsem samozřejmě
tomu návrhu takto rozuměl a myslím, že
všichni budeme hlasovat o přerušení projednávání
tohoto bodu okamžitě. Ty tři procedurální
návrhy se od sebe liší tím, že
uvádějí různý termín,
ve kterém obnovíme jednání. Táži
se obou autorů, ale nejdříve dám slovo
k technické připomínce paní poslankyni
Buzkové.
Poslankyně Petra Buzková: Pane předsedo,
dámy a pánové, já navrhuji v tomto
případě, aby se schůze přerušila,
aby byla dána přestávka zpravodajům,
aby mohli připravit jednotlivé protinávrhy
a aby to přerušení bylo na půl hodiny
a abychom o zákonu hlasovali ještě dnes.
Předseda ČNR Milan Uhde: Je tu další
návrh s dalším termínem přerušení
na půl hodiny. Všechny návrhy registruji. Táži
se paní společné zpravodajky, protože
jsem viděl její zdviženou pravici, zda si přeje
něco k tomu podotknout?
Poslankyně Milena Kolářová: Chtěla
jsem pouze upřesnit, že můj návrh je
v podstatě v souladu s návrhem pana místopředsedy
Vlacha, protože jsem navrhovala ještě zítra
odpoledne, tam se jedná o upřesnění
na 13 hodin.
Předseda ČNR Milan Uhde: Táží
se ještě pana poslance Motyčky.
(Poslanec Motyčka svůj návrh stahuje.)
Takže jsou tu dva procedurální návrhy.
Jeden podal pan místopředseda Vlach, abychom přerušili
projednávání okamžitě a navázali
zítra ve 13 hodin. Druhý návrh paní
poslankyně Buzkové, abychom přerušili
projednávání okamžitě na půl
hodiny. Dám hlasovat nejdříve o prvním
návrhu pana místopředsedy Vlacha na okamžité
přerušení a na to, abychom s projednáváním
tohoto bodu navázali zítra ve 13 hodin.
Kdo je pro přijetí tohoto procedurálního
návrhu, ať zvedne ruku. 88 hlasů pro přijetí
návrhu pana místopředsedy Vlacha.
Kdo je proti přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 74 hlasy jsou proti tomuto návrhu.
Aby bylo zcela jasno, dám zjistit, kdo se zdržel hlasování.
Ať laskavě zvedne ruku. 5 poslanců a poslankyň
se zdrželo hlasování.
Tento návrh byl většinou hlasů přijat.
Přerušujeme tedy projednávání
tohoto bodu a pokračujeme zítra ve 13 hodin. Navrhuji
nyní, abychom pokračovali v jednání
a přikročili k dalšímu schválenému
bodu pořadu, kterým je
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 27 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 42. Za navrhovatele
odůvodní předložený návrh
pan poslanec Kolář a já ho žádám,
aby se ujal slova.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedo, vážené dámy, vážení
pánové, dovolte mi, abych vám v následujícím
vystoupení osvětlil a přiblížil
skutečnosti, které nás vedly k podání
poslaneckého návrhu na vydání zákona
ČNR, kterým se doplňuje zákon ČNR
č. 500/1990 Sb., o působnosti orgánů
ČR ve věcech převodů vlastnictví
státu k některým věcem na jiné
právnické nebo fyzické osoby, ve znění
zákona ČNR č. 438/1991 Sb a zákona
ČNR č. 282/1992 Sb.
Vláda ČR schválila svým usnesením
č. 454 ze dne 24. června 1992 seznam zdravotnických
zařízení zařazených do druhé
vlny velké privatizace.
Přestože se jedná pouze o první krok
zahrnující rozsáhlý proces transformace
zdravotnictví, vyplývá z něho pro
599 zdravotnických zařízení povinnost
vypracovat a předložit nejpozději do 31. října
t. r. základní privatizační projekt.
Shodný termín platí i pro předložení
konkurenčních projektů. Přestože
pro privatizaci zdravotnických zařízení
platí stejná legislativa jako u podnikatelské
sféry, je nutno upozornit na některé okolnosti,
které staví privatizační proces ve
zdravotnictví do odlišného světla.
Jednak je nutné si uvědomit, že ve zdravotnictví
se nejedná o typicky tržní prostředí,
neboť cena za poskytované zdravotnické služby
v rámci všeobecného zdravotního pojištění
je limitována výměrem ministerstva financí
ČR. Možnost přímé platby nad
rámec povinného zdravotního pojištění
bude zřejmě zpočátku využívána
velmi sporadicky. Navíc je možnost ziskového
podnikání ve zdravotnictví omezena i regulací
oběhu poskytovaných služeb. Dále je
nutné si uvědomit, že cena základních
prostředků, sloužících k poskytování
zdravotní péče, je vyšší
než v jiných odvětvích, neboť se
zde jedná o speciální technologii a speciální
vybavení budov, které při nízké
odpisové sazbě ve zdravotnictví představují
komplexy starých objektů a zastaralé techniky
s relativně vysokou zůstatkovou hodnotou.
Při předpokládané hodnotě bodu,
kterým se oceňují zdravotnické služby
a nezbytné náklady na jejich poskytování,
není možné ani při maximálních
výkonech, které mohou v limitních případech
znamenat snížení kvality služeb, dosahovat
takového zisku, který by umožňoval splácení
běžné výše úrokových
sazeb, poskytované peněžními ústavy.
Za těchto podmínek hrozí nebezpečí,
že převážná většina
privatizačních projektů zdravotnických
zařízení bude navrhovat bezúplatné
převody na obce, což zvláště u
ambulantní složky není žádoucí
vzhledem k nutnosti obnovení vzájemné důvěry
mezi lékařem a pacientem.
Ministerstvo zdravotnictví ČR a ministerstvo pro
správu národního majetku a jeho privatizaci
uvědomujíc si toto nebezpečí iniciovala
celou řadu jednání s Fondem národního
majetku a s některými peněžními
ústavy. Výsledkem těchto jednání
je návrh na zmrazení části výnosů
z malé privatizace a pověření pro
Fond národního majetku jednat s peněžními
ústavy o tom, že by u některého z nich
byly dlouhodobě uloženy tyto zmrazené výnosy.
Úroky, které by z toho plynuly, by byly poskytnuty
peněžnímu ústavu, vybranému v
konkursním řízení, ke krytí
rozdílu mezi běžným komerčním
úvěrem a zvýhodněným úvěrem
pro privatizaci zdravotnických zařízení.
Mechanismus, který umožní privatizaci, je tedy
nalezen. Jedná se o řešení, které
nejenže nevytváří zvýšený
tlak na státní rozpočet, naopak blokací
výnosu z malé privatizace dochází
ke zpevnění měny. Nyní je tedy na
nás, poslancích České národní
rady, abychom naším rozhodnutím posvětili
exekutivě další kroky a hlavně abychom
vyslali silný signál k privatizujícím
se zdravotníkům právě dnes, kdy většina
z nich v privatizačních projektech rozhoduje nejen
o své budoucí praxi, ale i o službě,
kterou potřebuje a využívá po celý
život každý z nás.
Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Robertu Kolářovi. Prosím společného
zpravodaje pana poslance Ivana Vrzala, aby společnou zprávu
výborů ČNR před parlamentem odůvodnil.
Poslanec Ivan Vrzal: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové. Návrh zákona
poslanců Roberta Koláře a Martina Syky projednaly
ústavně právní výbor, rozpočtový
výbor, hospodářský výbor ČNR
a výbor ČNR pro sociální politiku
a zdravotnictví na schůzích během
září 1990. Nebudu zde hovořit o cílech
tohoto zákona, poněvadž si myslím, že
to velice dobře zdůvodnil pan poslanec Robert Kolář.
Zpravodajové těchto čtyř výborů
se sešli v pátek na společné schůzce
a doporučují přijetí tohoto zákona,
v upraveném znění, které přečtu.
Navrhujeme ještě v § 15 odst. 4 slovo "dvou"
nahradit sloven "sedmi". Jedná se o prodloužení
lhůty, po kterou by bylo blokováno čerpání
prostředků z Fondu národního majetku.
Vzhledem k tomu, že tato lhůta, která byla
stanovena 2 roky, se již chýlí ke konci, je
potřeba tuto lhůtu prodloužit. Tyto výbory
se shodly, že optimální dobou bude doba sedmi
let. To znamená blokovat tyto prostředky sedm let
a po tuto dobu budou moci být čerpány pouze
v souladu se zákonem nebo s usnesením České
národní rady. Znamená to prodloužit
tuto dobu ze dvou na sedm let.
Dále navrhujeme upravit znění zákona,
a to v § 15 se připojí odst. 5, který
zní: "úroky z tohoto účtu použije
fond k podpoře privatizace zdravotnických zařízení
formou spoluúčasti na úhradě úroků
z úvěrů poskytnutých fyzickým
nebo právnickým osobám." K této
formulaci jsme byli vedeni snahou, abychom co nejvíce zprůhlednili
způsob čerpání těchto prostředků,
protože formulace "čerpání na podporu
zdravotnictví" se nám zdála velice obecná.
Je potřeba toto specifikovat a je potřeba tam říci,
že je to pouze na privatizaci dosavadních zdravotnických
zařízení a je to pouze na krytí části
úroků z úvěrů, které
budou jednotlivým zájemcům o privatizaci
zdravotnických zařízení poskytnuty.
Zatím děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
společnému zpravodaji Ivanu Vrzalovi a otvírám
rozpravu k jeho návrhu a k návrhu, který
byl přednesen. Podotýkám, že nemám
zatím žádné písemné přihlášky.
První se do rozpravy hlásí pan poslanec Janeček.
Poslanec Josef Janeček: Vážené
kolegyně a kolegové. Rád bych upozornil,
že to, co je zde předloženo, je v podstatě
velice závažný ekonomický zákon,
ke kterému chybí ekonomický rozbor. Podle
mých informací se jedná o zmrazení
přibližně deseti až dvaceti miliard, které
by měly stačit k tomu, že úroková
míra 14% bude stlačena v případě
zdravotnických zařízení přibližně
na 7%.
Chtěl bych upozornit, že termín pro skončení
podávání privatizačních projektů
končí za měsíc a že my vlastně
těsně před koncem možností podávat
privatizační projekty velice výrazným
způsobem měníme podmínky privatizace.
Je třeba si uvědomit, že u velkých zdravotnických
zařízení, jako jsou polikliniky, umístěné
například v centru města, v podstatě
vůbec nemusí být podnikatelský záměr
vstoupit do privatizace zdravotnictví, ale záměrem
je získat za účetní hodnotu nemovitý
majetek v atraktivním místě města,
kde samozřejmě tržní hodnota může
být oproti účetní hodnotě deseti-
až dvacetinásobná. Vlastně těmto
společnostem, které šly na 14%, a toto riziko
podstoupily, nyní umožníme snížit
úrok na 7%.
Myslím si, že je korektní, aby se v průběhu
hry neměnila pravidla a pokud chceme umožnit privatizaci
zdravotnictví, což samozřejmě podporuji,
znamenalo by to buď prodloužit termín pro podávání
privatizačních projektů tak, aby všichni,
kdo nejsou tak ekonomicky silní, mohli za změněných
podmínek do privatizace vstoupit, anebo zařídit
obrovskou informační kampaň tak, aby to tedy
ještě za měsíc stihli.
Tady ale se skutečně obávám, že
my ekonomicky silným skupinám, které už
nyní vypracovávají projekty na vykupování
nemocnic s polnostmi, poliklinik na atraktivních místech,
přidáváme další peníze.
Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Janečkovi. Do rozpravy se dále hlásí
pan poslanec Syka.
Poslanec Martin Syka: Pane předsedo, dámy
a pánové, úvodem mého sdělení
mi nezbývá nic jiného než krátce
reagovat na slova pana poslance Janečka. Hluboce mě
mrzí, že místopředseda našeho výboru
tyto své vážné argumenty nesdělil
při projednávání tohoto zákona
ve výboru. To je velká škoda. Nicméně,
slyšeli jste všichni zajisté, které výbory
se věnovaly tomuto zákonu, tedy, které výbory
ho projednávaly. Samozřejmě, že vedle
ústavně právního výboru to
byly dva ekonomické výbory, které se intenzivně
zabývaly tou částkou, která se právě
uvažuje zablokovat.
Já si myslím, že se tady nebudeme dohadovat
s panem místopředsedou Janečkem o celé
problematice toho, k čemu směřuje tento návrh.
Dalo by to zbytečnou diskusi navíc, protože
tyto tři gesční, řekl bych, výbory,
se ujednotily na určitém znění, pozměňovacím
znění, ve smyslu společné zprávy.
Když jsme totiž předkládali původně
s kolegou Kolářem tento návrh zákona,
byli jsme samozřejmě vedeni snahou pomoci vrstvě
zdravotníků, kteří jsou stavem převážně
pauperizovaným, jak je nám všem znáno.
Čas skutečně letí. Dnes je už
22. září. Privatizační projekty
byly prodlouženy do 31. října, což není
tak krátká doba. Kdo má tedy zájem
ve smyslu těchto nových poznatků podat konkurenční
projekty, má na to právo a má na to dosti
času. To je jedna věc.
Jedna věc za druhou nás vede k tomu, že jsme
se v podstatě dohodli na upřesnění
našeho návrhu, který tady byl přednesený
ve smyslu společné zprávy. Tolik asi k tomu,
co zde bylo předřečníkem řečeno.
Skutečně se nedomnívám, že by
byla pravidla měněna tak výrazně během
hry, že by se dotkla některých předkladatelů.
Považuji to údobí měsíce nebo
téměř měsíce a půl za
dostatečné.
Nyní bych si dovolil přece jenom předložit
dva doplňující návrhy do předpokládaného
odstavce 5. Po diskusi upřesňuji stávající
návrh. Jestli dovolíte, přednesl bych tyto
dva návrhy.
V uvažovaném odst. 5 zatímní text říká:
"úrok z tohoto účtu použije fond".
Jeden problém zde je, že ve znění zákona
č. 500/1990 ještě v podstatě fond neexistoval.
I když se později objevuje. Domnívám
se, a je to v podstatě ve smyslu § 15, v němž
se mluví o tom, že "prostředky z tohoto
účtu se použijí", že by bylo
v tomto znění vhodné do odstavce 5 použít
stejné znění, tedy "úroky z tohoto
účtu se použijí". To je můj
první návrh. Čili, ne "použije
fond", ale "se použijí".
Dál se mluví o podpoře privatizace zdravotnických
zařízení. Zde jsem veden takovou obavou,
že formulace "k podpoře" je přece
jenom lehce obecná a že by to mohlo být jistým
způsobem zneužíváno, například
k zakoupení vnitřního vybavení nebo
k zakoupení léčiv. Zkrátka, není
to precizní návrh, a proto bych doporučoval,
aby "k podpoře privatizace zdravotnických zařízení"
bylo škrtnuto a aby byla doplněna tato věta
slovy: "pro účely privatizace zdravotnických
zařízení".
Jestli dovolíte, celý tento odst. 5 by potom tedy
zněl: "Úroky z tohoto účtu se
použijí formou spoluúčasti na úhradě
úroků z úvěrů poskytnutých
fyzickým nebo právnickým osobám pro
účely privatizace zdravotnických zařízení."
Domnívám se, že toto je časově
nejpřesnější znění, které
omezuje zneužití úroků na minimum, což
myslím předkladatelé ve svém počátku
též sledovali.