Úterý 22. září 1992

Místopředseda ČNR Pavel Tollner: Vážený pane předsedo, vážení páni ministři, vážený český a moravský sněme, dámy a pánové. Dovolte, abych jménem skupiny poslanců, jejichž jména máte uvedena v záhlaví v tisku 20, uvedl zákon o sídle České národní rady.

Omezím se jen na hlavní momenty návrhu. Položme si otázku, jaký smysl má právě dnes zabývat se problematikou sídla ČNR.

Odpověď je myslím nasnadě. Zdá se, že není vhodnější doby. Konec letošního roku nás staví před nutnost promyslet a řešit základní otázky nového konstituování české státnosti. V této souvislosti zmiňuji práce na ústavě.

To vše představuje výzvu pro náš poslanecký sbor, výzvu dnešní, mířící však do budoucnosti. Sem patří - podle mého - i otázka sídla českého sněmu. Má přinejmenším dva aspekty. Měl by to být stánek důstojný a mělo by to být současně místo plně vyhovující praktickým potřebám parlamentní činnosti.

Vážené kolegyně a vážení kolegové!

Naše dnešní jednání by mělo vyústit ve výsledek, jenž by respektoval jednak historii a tradici, ale i budoucnost našeho sněmovnictví, a jednak reflektoval duchovní hodnoty této lokality i možnost efektivní poslanecké práce.

Možná, že bude vhodné již teď ozřejmit, co míníme, a já věřím, že i vy tak míníte, co tedy míníme praktickými potřebami parlamentní práce.

Nehodlám popisovat neúnosnou situaci provizoria, ve kterém jsme nuceni pracovat. Bohužel my poslanci asi nemáme možnost s někým uzavřít kolektivní smlouvu. Nejde nám přece o sauny a o kosmetické salony, ale jde nám o to, že dosud nikdo z nás poslanců nemá v podstatě k dispozici ani stůl, ani židli, ani telefon, jen pouze ten známý a slavný box 60 x 60 cm. Nemáme ani možnost si někam uložit čistou košili, jsme-li tu některý den třeba více než 14 hodin, pokud máme plný box, natož, kde si tuto košili převléknout. - Milé kolegyně prominou, že jsem opomněl tlumočit jejich potřeby.

Naše představa je skromná. Směřuje k tomu, aby každý parlamentní orgán, výbor a klub a každá jednotlivá poslankyně a poslanec měli k dispozici své pracoviště umožňující jim plnit funkci, jíž byli ve veřejném zájmu pověřeni. Občané jistě uvítají možnost snadného kontaktu se svými zástupci.

Nyní k historii místa a k historii našich snah.

Před vámi leží návrh zákona, který má přílohu. Příloha obsahuje seznam 13 objektů - nebudu je vyjmenovávat -, které, bude-li návrh přijat, vytvoří se svým nejbližším okolím sídlo českého parlamentu. Jde tedy o budovy, které jsou svou historií těsně spjaty s českým sněmovnictvím.

Palác hrabat Thunů byl roku 1801 za 30.000 zlatých prodán stavům království českého, kteří v něm hodlali zřídit sněmovnu. Po pádu Bachova absolutismu byl obnoven český sněm, zrušený r. 1848, a první zasedání českého sněmu se zde konalo 6. dubna 1861, tedy před více než 131 lety. Zde v roce 1918 byla slavnostně vyhlášena Republika československá, zde byl zvolen její první prezident - Tomáš Garrigue Masaryk. V únoru 1920 zde schválilo Národní shromáždění Ústavní listinu Republiky československé. Do r. 1939 zde zasedal Senát Republiky československé.

I náš návrh navazuje. Jeho počinkem, vyplývajícím z rostoucích potřeb a úkolů ČNR, je usnesení předsednictva č. 63 ze srpna 1990, kde se ukládalo předsedkyni ČNR připravit návrh zákona o sídle ČNR. Dále usnesení č. 428 ze srpna 1991, 630 z prosince 1991 a 928 z května t.r. směřující k zlepšení možností práce ČNR.

Všechna tato usnesení přinesla výsledky tak chabé, že až dnes před vámi leží návrh zákona, který představuje skutečné komplexní řešení. Součástí tohoto návrhu je prohlášení sídla ČNR národní kulturní památkou. To, že si takovou ochranu tato lokalita zaslouží, vyplývá z předchozího. Proto k tomu jen dvě vysvětlující poznámky.

Celá Malá Strana, tedy i předmětná lokalita jsou městskou památkovou rezervací. Jsme všichni každodenně svědky toho, jaký vliv má tento titul přímo na tyto historicky pozoruhodné objekty, o které nám jde.

Dále - je připravován nový návrh zákona o památkové péči, podle něhož budou kulturní památky pouze evidovány. Tento zákon však bude - podle našich informací - účinný nejdříve od r. 1994. Z hlediska našich potřeb je tedy věcně i časově irelevantní, a proto považujeme za nutné vycházet ze současné právní úpravy.

A nyní bych si dovolil obrátit vaši pozornost k tisku č. 39, ke společné zprávě, a to k její příloze, na níž je grafické znázornění vyjadřující vlastnické a uživatelské poměry k jednotlivým objektům, na základě kterého si lze vytvořit i obraz o technickém stavu budov. Zde jen podotýkám, že český stát i český parlament mají plné právo, aby - pokud tomu tak již není - vlastnily a užívaly všechny tyto objekty. Z morálního hlediska - podtrhuji morálního - nejde o vyvlastnění ale o navrácení, skutečnou restituci tohoto majetku tomu, komu až do r. 1949 patřil. Přitom město v roce 1990 některé objekty získalo bez úplaty - nyní obdrží náhradu.

Pokud bude tento zákon přijat, bude zpracován nový celkový generel pro optimální využití celého areálu z hlediska potřeb poslaneckého sboru a jeho orgánů, i Kanceláře ČNR, a to i s přihlédnutím k případným novým požadavkům příštího samostatného českého státu.

Abych možná předešel některým dotazům, které by směřovaly k ekonomice návrhu zákona, uvedu několik globálních čísel.

Rekonstrukce Thunovského paláce tak, jak byla dokončena v r. 1989 přišla na 276 mil. Kčs - ve starých cenách. Domy č. 9 a 10 v Thunovské ul. stály 12 mil. Kčs. Čili dosavadní výlohy za rekonstrukce, které užíváme, přišly na 288 mil. Kčs.

Předpokládaná celková cena rekonstrukce objektů v Tomášské ul. č. 11 - 16, tj. rekonstrukce, která právě probíhá, přijde na 91 mil. Kčs, které jsou již uvažovány v rozpočtu. Řádový odhad rekonstrukce paláců Smiřických a Šternberských a dvou domů č. 518 a 8 se odhaduje na 280 mil. Kčs - v současných cenách.

Z uvedeného vyplývá, že celkově vynaložená suma podle dnešního stavu poznání je na úrovni 660 mil. Kčs.

V porovnání s částkou půl miliardy, věnovanou dosud na novostavbu budovy Slovenské národní rady, jež zdaleka není dokončena, kde jde pouze o 150 poslanců, u nichž není uvažováno s individuálními pracovnami, vyznívá tento odhad příznivě.

Bylo by ode mne neupřímné, kdybych se spokojil s tím, že svoje úvodní slovo k tomuto zákonu uzavřu těmito, sice důležitými, avšak pouze čísly. Nemohu se zbavit dojmu, že právě teď zcela konkrétně rozhodujeme o něčem ještě vyšším, než je sídlo České národní rady, a přitom otázku sídla České národní rady považuji za velmi důležitou. Je to, myslím, první případ, kdy velmi vážně rozmýšlíme v této sněmovně o budoucí české státnosti.

Proto bych vás rád poprosil, abyste tento návrh zákona posuzovali z nadhledu, s odpovědností k budoucím generacím, v duchovním rozměru, který si zaslouží. Možná snad nějak tak, jak je uvedeno zcela vysoko nad portálem této památné budovy: "Salus rei publicae suprema lex ésto."

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi Tollnerovi a žádám společného zpravodaje pana poslance Petra Koháčka, aby sněmovně odůvodnil společnou zprávu výborů České národní rady.

Poslanec Petr Koháček: Dámy a pánové, návrh zákona o sídle České národní rady, tisk č. 20 ve znění společné zprávy, tisk č. 39, je poněkud jiný než ostatní projednávané zákony. Odlišnost spočívá v tom, že budeme rozhodovat o sídle sněmu, v němž jsme nyní, z vůle občanů, poslanci. Nerozhodujeme však o zlepšení pracovních podmínek pro nás, ale pro ty, kteří zde zasednou v příštím volebním období. Rekonstrukce bude nějakou dobu trvat a v nejlepším případě bude dokončena v závěru našeho volebního období.

Při projednávání tohoto zákona mějme na mysli nejen historické vazby k těmto budovám, ale jak již řekl předkladatel, i skutečnost, že rozhodujeme o sídle parlamentu budoucího samostatného státu.

Rozešli jsme se - a doufám, že navždy - s loutkovým parlamentem totalitního režimu. Stávající prostory České národní rady však byly restaurovány a dobudovány pro potřeby právě loutkového parlamentu. Od poslanců, zvolených v demokratických volbách, občané právem požadují kvalitní práci a výsledky. Kromě mnoha jiných předpokladů je k tomu potřebné i solidní pracovní zázemí. Již v minulém volebním období jsme se potýkali s nedostatkem prostor pro práci výborů, komisí a poslanců. Se stejným problémem se potýkáme i nyní. Předložený návrh zákona tento problém řeší.

Vzhledem k bohaté historii našeho státu jde i o to, aby sídlo parlamentu České republiky bylo důstojné, odpovídající této tradici. Proto je navrhováno prohlásit je národní kulturní památkou jako celek, bez ohledu na stupeň památkové kvality jednotlivých objektů. Ze stejných důvodů návrh zákona definuje všechny objekty sídla České národní rady, tedy i ty, které již spravuje Kancelář České národní rady.

Nyní k připomínkám jednotlivých výborů: Návrh zákona projednaly všechny výbory s výjimkou mandátového a imunitního a všechny výbory vyslovily s předloženým návrhem souhlas s připomínkami, na které vás upozorním.

§ 1 nezpochybnil nikdo, to znamená, že budeme i nadále sídlit v Praze.

V § 2 došlo v podstatě úpravám legislativním, zpřesňujícím. Bylo doplněno slovo "poslanců", protože jednotlivý poslanec není orgánem České národní rady, tedy aby to bylo zpřesněno v tomto slova smyslu. Tyto návrhy vzešly ze zahraničního a ústavně právního výboru.

K § 3 navrhl rozpočtový výbor vypustit - je to jediný návrh, který nebyl zařazen do společné zprávy, protože to byl návrh jediného výboru, zatímco ostatní výbory ho doporučily a dva výbory, výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a výbor pro právní ochranu a bezpečnost navrhly doplněk, který byl akceptován, to znamená, které přijme nejpozději do 3 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, což zpřesňuje celou proceduru.

§ 4 byl na návrh dvou výborů zpřesněn a trochu přeložen do češtiny.

V § 5 došlo k vypuštění úvodních slov "uvolnění a.." a zůstává tam jenom "předání objektů", což je na návrh ústavně právního výboru a hospodářského výboru, protože je samozřejmé, že uvolnění prostor v tom termínu by bylo pro vládu naprosto vyloučené. Zároveň se doplňuje slovo "nabytí", aby byl upřesněn legislativně § 5.

Doplňuje se i § 6. Zároveň došlo proti původnímu tisku k napravení technické chyby, kde bylo dvakrát číslo pět. Na návrh ústavně právního výboru se doporučuje, jak už to bylo při projednávání minulého zákona, upravit datum účinnosti na 15. října, nikoli na den vyhlášení, zvláště když zde budou určité majetkové vazby, tak bude lépe vycházet od přesného konkrétního data a ne jen termínem vydání ve Sbírce.

Pokud jde o změny v příloze, tam došlo na návrh výboru pro právní ochranu a bezpečnost a ústavně právního výboru k zpřesnění, aby byly všechny údaje, které jsou potřeba, k definici jednotlivých objektů a vypuštění vlastníka uživatele, tak, jak to původní tisk předkládal a to z toho důvodu, že to patřilo spíše do důvodové zprávy a technickým nedopatřením to zůstalo v příloze. Nyní máte tedy před sebou naprosto přesné údaje, to jest střediska geodézie, číslo vlastnického listu, katastrální číslo pozemku, katastrální území a popisné číslo domů, aby byly tyto objekty nezaměnitelné.

Jak již bylo řečeno, celkový dojem si můžete učinit z přiloženého plánku, který vám byl k tomu přiložen, aby vám toto bylo jasné.

Já bych tímto svoji zpravodajskou zprávu skončil s prosbou, aby případné pozměňující návrhy mně byly dodány písemně.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu společnému zpravodaji Petru Koháčkovi. Otevírám k tomuto bodu rozpravu. Konstatuji, že se do ní písemně přihlásili poslanci Drápela, Výborný, Bláha a Hofhanzel. Než toto pořadí potvrdím, chci se zeptat pana poslance Drápely, jehož přihláška neobsahuje vysloveně vytyčení pozměňovacího návrhu, zda se chystá takový pozměňovací návrh podat.

(Drápela: Ne)

V případě že ne, dám přednost těm přihlášeným, kteří výslovně pozměňovací návrh ve své přihlášce ohlásili. Jako první vystoupí pan poslanec Výborný, kterému uděluji slovo.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo, dámy a pánové, především bych chtěl předeslat, že nemluvím ani za ústavně právní výbor, ani za klub poslanců KDU-ČSL, ale že mluvím za sebe a budu sdělovat své osobní názory k předloženým tiskům. Dále bych chtěl v souladu s ještě platným usnesením České národní rady sdělit, že na projednávání tohoto tisku, jako všichni ostatní, mám jistý osobní zájem, neboť jsem poslancem České národní rady.

Můj pozměňovací návrh nevychází z nějaké celkové kritiky zákona. Jsem plně přesvědčen, stejně jako pan místopředseda Tollner, že jedním ze základů každého státu je parlament a že parlament musí mít své sídlo. A souhlasím s tím, že je užitečné, když toto sídlo má jistou historickou tradici. Sám bych považoval za ideální cílové řešení, aby sídlem České národní rady byly všechny objekty, které sídlem České národní rady, resp. jiných českých sněmů i v minulosti byly.

Přesto přese všechno navrhuji, aby z přílohy zákona, který je navrhován, byly vypuštěny body 4, 5, 6, 12 a 13.

Čtyři, pět, šest, dvanáct a třináct. Objekty v těchto bodech uvedeny, to je číslo popisné 11, 12, 13, 8 a 518 s pozemkovými parcelami, jak jsou v tisku popsány, jsou v současné době nepochybně vlastnictvím obecním. Mohou existovat různé názory na to, zda ČNR z právního a ústavního hlediska je oprávněna k takovému kroku, který je zde nabízen, ty názory jsou různé a já svůj pozměňovací návrh neopírám o právní fundament, ale řeknu to zcela otevřeně, spíše jde o pocit, že je třeba dosáhnout zisku těchto objektů do vlastnictví České republiky a práva hospodaření ČNR jiným způsobem než "vyvlastněním", které by bylo provedeno jedním z prvních zákonů, které by přijímalo toto zákonodárné shromáždění v tomto volebním období.

Jsem přesvědčen, že jednání s příslušnými zastupitelstvy dosáhneme toho, že tyto objekty, které byly zčásti bezplatně převedeny, získáme zpět, ale stejně tak jsem přesvědčen, že není správné, já to aspoň jako konzervativní člověk cítím, abychom je získávali zákonem.

Proto navrhuji těch 5 objektů, které patří obci, z přílohy vypustit.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Výbornému a k řečništi zvu dalšího přihlášeného do rozpravy, který se chystá podat další pozměňovací návrh, je to pan poslanec Bláha. Jeho návrh se týká § 5 a já podotýkám, že v tomto otisku návrhu zákona je chyba, jsou tam dvakrát paragrafy označené číslem 5. Je tedy třeba také provést přečíslování, o tomto návrhu není třeba hlasovat, je to zjevný překlep, zjevná technická chyba. Prosím pana poslance Bláhu, aby se ujal slova.

Poslanec Jan Bláha: Děkuji za udělení slova, vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, projednáváme dnes, jak již bylo uvedeno návrh zákona iniciativní skupiny poslanců ČNR, tisk číslo 20 a 39. Návrh byl původně předjednáván ve stálé komisi předsednictva pro práci v ČNR. Vzhledem k řadě otázek, a už tu byly i nastoleny, ve spojením s čísly budov, kterých se návrh zákona týká, bylo v komisi rozhodnuto jednat o návrhu zákona se zástupci hlavního města Prahy a její části Prahy 1. Účastnil jsem se těchto jednání jako člen komise, i když v době, kdy souběžně probíhalo jednání ve výborech.

Pro vaši informaci, výše uvedeného jednání se zúčastnil v zastoupení ČNR i pan předseda Uhde, pan místopředseda Tollner, pracovníci kanceláře a ze strany města i primátor pan Kondr, starosta Prahy 1 pan Spěvák a další zástupci.

Předem uvádím, že jsou zcela nesporné důvody ke vzniku důstojného sídla ČNR, jak pro práci poslanců, kanceláře, i ostatního provozu. Zastupitelstvo Prahy chápe a i uznává právo řešení sídla ČNR zákonem, ale také samozřejmě předpokládá a má zájem o vhodné řešení pro Prahu a městskou část Prahy 1 Malou Stranu. Jedná se zde o objekty, které jsou ve vlastnictví hlavního města Prahy, viz příloha, pořadové číslo 4, 5, 6, 12 a 13. Považuji vstřícnost a názor zástupců města za správný pohled a proto se domnívám, že současnou navrhovanou podobou znění zákona by mohlo dojít eventuelně k uzavírání prostorů pro další jednání, které předpokládám a bylo i výsledkem rozhovorů.

K tomu uvádím, že minulý týden mně byly předány a předpokládám, že ne jenom mně, dva návrhy seznamů objektů, které Praha 1 navrhuje pro další jednání, jak pro řešení potřeb ČNR, tak i pro potřeby Prahy 1 - Malé Strany.

Domnívám se tím, že původní znění § 5, ve kterém byla původně zakotvena povinnost pro vládu uvolnit tyto objekty je správné, a jsem pro doplnění tak, že uvolnění a předání zajistí vláda po projednání s městským zastupitelstvem hlavního města Prahy ve lhůtě 6 měsíců.

Proto podávám tímto návrh zákona na nové znění takto: Cituji: "Uvolnění a předání objektů dosud neužívaných ČNR zajistí vláda České republiky ve spolupráci s magistrátním úřadem hlavního města Prahy nejpozději do 6 měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona."

Chtěl bych věřit, že takto navrhovaná úprava je krokem, který se očekává a že dává předpoklad nejen k získání důstojného sídla pro ČNR, ale i prostor pro slušnost a vstřícnost řešení potřeb města Prahy a jeho občanů.

Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Bláhovi a abych dostál našemu jednacímu řádu, ptám se pana poslance Hofhanzla, zda by nespecifikoval obsah svého diskusního příspěvku, zda se chystá podat pozměňovací návrh. Ne, v tomto případě má slovo pan poslanec Drápela.

Poslanec Jiří Drápela: Vážený pane předsedo, dámy a pánové. Jménem klubu poslanců LSU jsem pověřen vyjádřit zde podporu návrhu zákona o sídle ČNR.

Jsme přesvědčeni, že schválením tohoto zákona vytváříme podmínky, aby ČNR reprezentující českou a moravskou státnost, získala prostory důstojné českého sněmu. Zároveň tím dáváme základ pro vytvoření odpovídajících pracovních podmínek pro příští generaci, eventuelně příští poslance, zvolené v budoucím volebním období.

Věřím, že podporu tomuto návrhu zákona vyjádří většina poslanců, nebo všichni poslanci této sněmovny.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Drápelovi, slovo má pan poslanec Hofhanzl, je to zároveň poslední řečník písemně přihlášený do rozpravy.

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený pane předsedo, dámy a pánové. Jsem rovněž poslancem ČNR a je vlastně mým zájmem, aby ČNR měla důstojný stánek. Přesto ale vyjádřím své mínění, myslím v nezávislosti na tomto mém osobním zájmu.

Člověk se odlišuje od zvířat tím, že má historickou paměť a je schopen své zkušenosti předávat následujícím generacím. Člověk jako jedinec hodný tohoto jména nemůže svůj život žít bez kořenů. Stát, má-li mít své místo v prostoru a čase, musí mít své kořeny a ke svým kořenům se vracet.

Fakticky obnovujeme českou státnost a tradici parlamentarismu. V tomto místě byl původní český sněm, a v této sněmovně byla obnovena česká státnost i v roce 1918. Obnovujeme tradici parlamentarismu po více než 40 letech totalitního manipulátorství. Domnívám se, že zákonem o sídle ČNR položíme základní kámen návaznosti na kořeny české státnosti.

Česká národní rada by měla sídlit v tomto prostoru a budovách, kterými procházela historie českého státu. Myslím, že nebylo by horšího znamení pro budoucnost, než prodat příslušnost ke kořenům české státnosti za investice hotelových společností.

Upozorňuji toto ctihodné shromáždění a pány ministry, že návaznost na historii a tradici, by měly být jedním z hlavních kořenů, které by měl český stát upevňovat v prostoru a čase. Chci věřit, že jsme si vědomi své historické odpovědnosti při budování české státnosti a obnově parlamentarismu v naší zemi. Pro zákon budu hlasovat.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Hofhanzlovi. Do rozpravy se dále připravil místopředseda vlády ČR, poslanec ČNR pan Kalvoda, kterému uděluji slovo.

Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, já nebudu mluvit o tak závažných věcech, o kterých zde hovořili mí předřečníci a které se týkají tohoto návrhu zákona. Chci vás jen upozornit na jednu dílčí věc a zároveň navrhnout příslušnou změnu této předlohy. Paragraf 5 říká, že uvolnění a předání objektů dosud neužívaných Českou národní radou zajistí vláda ČR nejpozději do tří měsíců ode dne účinnosti tohoto zákona. V důvodové zprávě se pak stručně uvádí, že § 5 stanoví povinnosti vládě České republiky ve stanovené lhůtě provést redislokaci uživatelů budov na Malostranském náměstí čp. 6 a 7 a zajistit náhradní byt pro občany bydlící v budovách v Tomášské ulici čp. 518 a 8. Já navrhuji vypuštění ustanovení § 5 této předlohy.

Je tomu tak proto, že uzákoněním této předlohy bez ustanovení § 5 nastane nový právní stav, kdy vlastníkem veškerých uvedených nemovitostí bude český stát a správcem či právo hospodaření bude vykonávat Kancelář ČNR. Jen ona má možnosti pořadem práva dosáhnout vyklizení těchto nemovitostí. Vládu můžete uvažovat jako soubor orgánů či představitele orgánů státní správy, a to nejvyšších, protože vláda sama není ústřední orgán státní správy, anebo jako vlastníka nebo toho, kdo vykonává právo hospodaření k různým objektům, aby tak mohl zajistit různé náhradní byty či náhradní prostory. Vláda nemá jako taková právo hospodaření, pokud jsem informován a jsem správně informován, kromě Úřadu vlády, v žádné jiné budově, neboť veškeré ostatní prostory užívané ústředními orgány státní správy, včetně ministerstev, jsou ve správě těchto ministerstev. Kromě toho vláda nemůže jiným než soudním způsobem zajistit vyklizení bytových nájemníků. To je věc, kterou si nesmíme - akceptujeme-li základní principy právního státu - plést s tím, že vláda má jakési mocenské nástroje k vyklizení bytových uživatelů. To prostě nejde.

Kromě svého návrhu na vypuštění ustanovení § 5 této předlohy dávám v úvahu sněmovně, zda lépe nesplní sledovaný účel tohoto ustanovení přijetí návrhu zákona bez tohoto ustanovení a přijetí usnesení, jímž se vládě uloží nějaká povinnost, ovšem zákonem by se neměla ukládat povinnost termínovaná a nemožná. Vláda z velké části povinnost uloženou paragrafem 5 nemůže splnit, protože k tomu nemá právní instrumenty ani kompetence.

Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi a poslanci Kalvodovi a konstatuji, že bylo zatím předneseno pět příspěvků. Kdo se dále hlásí do rozpravy? Pan poslanec Bachna.

Poslanec Petr Bachna: Já bych si ve stručnosti dovolil - jako bývalý starosta Prahy 1 - několik drobných faktických údajů. Předem bych chtěl říci, že bych podporoval návrh pana kolegy Výborného na to, aby domy, které jsou v majetku obce a které byly zákonem tohoto ctihodného gremia obci dány, jí nebyly zase dalším zákonem odebrány. Z hlediska faktického to totiž nepovažuji za nutné, protože domy, které jsou v bloku ČNR, to znamená čp. 11, 12, 13, jsou této na 25 let bezplatně pronajaty řádnou smlouvou, čili nic nebrání tomu, aby byly využívány pro potřeby ČNR. Pokud se týká domu čp. 518 a 8, tak problém s nájemníky a reakce, kterou vyvolá přijetí tohoto zákona, zahrnujícího tyto dva objekty, bude rozhodně nepříjemná. Domnívám se, že to není nezbytně nutné. Podporuji návrh tomuto se vyvarovat. Děkuji.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP