Úterý 25. srpna 1992

Předseda ČNR Milan Uhde: Vzhledem k tomu, že nemám žádné další písemné přihlášky ani k interpelacím, ani k otázkám a podnětům, táži se sněmovny, zda někdo z poslankyň nebo z poslanců chce vystoupit se svým příspěvkem. Hlásí se pan poslanec Ullman.

Poslanec Josef Ullmann: Dámy a pánové, pane předsedo, budu poněkud stručnější, než paní poslankyně, která hovořila přede mnou.

Jsem rovněž z Moravy, z Ostravy, rád bych ji, bohužel, ubezpečil, že stejně nebezpečně je v Brně, v Ostravě a jinde. My musíme udělat vše pro to, aby bylo bezpečno v celé České republice.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji. Prosím pana poslance Hofhanzla.

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, nejsem sice Moravan svým původem, ale současně pobývám přes 20 let na Moravě. Prošel jsem celou zemi, všude jsem pobyl několik let. Myslím, že nejdůležitější na tomto světě i v této zemi je míra a soudnost.

Předseda ČNR Milan Uhde: Chce ještě někdo promluvit? Není tomu tak. Uzavírám bod interpelace, otázky a podněty. Používám svého práva a vyhlašuji třicetiminutovou přestávku.

Vážené poslankyně, vážení páni poslanci, budeme pokračovat v jednání. Pokud jsem byl správně informován, hlásí se s procedurálním návrhem pan poslanec Výborný, kterému uděluji slovo.

Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo, dámy a pánové, z důvodů, které shledala sněmovna dostatečně relevantními, byl na pořad této 3. schůze, zařazen bod týkající se stanoviska ČNR k návrhu senátu Krajského soudu v Ostravě ve věci nesouladu zákona ČNR o obcích s článkem 22 písm. a) ústavního zákona o československé federaci. Příprava návrhu usnesení ČNR byla svěřena a přikázána předsednictvem ČNR ústavně právnímu výboru. A protože se tak stalo až usnesením předsednictva minulý čtvrtek, pro jiné úkoly ústavně právní výbor se nemohl touto záležitostí zabývat. Ústavně právní výbor bude tuto problematiku řešit při jednání, které započne dnes po skončení schůze a ukončí nejpozději do začátku zítřejší schůze a já prosím, aby nám mohl být dán tento časový prostor, tj. prosím o to, aby nyní hlasováním bylo rozhodnuto o přesunutí tohoto bodu na zítřek ráno.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Výbornému. Jeho návrh je procedurální povahy, budeme o něm hlasovat bez rozpravy.

Táži se sněmovny, kdo je pro to, aby projednávání bodu, o němž hovořil pan poslanec Výborný a který byl původně plánován jako bod 4. dnešní schůze, byl přesunut na program schůze zítřejší, ať zvedne ruku. 119 hlasů pro.

Kdo je proti? Nikdo.

Většinou hlasů byl tento procedurální návrh přijat.

Přesouváme bod zařazený původně jako 4. na zítřek a v rámci schváleného programu přistupujeme nyní k bodu, jehož název zní:

IV.

Návrh poslanců ČNR Jana Černého a dalších na vydání zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon ČNR č. 243/1992 Sb., jímž se upravují některé otázky související se zákonem č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku ve znění zákona č. 93/1992 Sb., podle sněmovních tisků 10 a 17.

Z pověření skupiny poslanců ČNR předložený návrh odůvodní poslanec Vlastimil Tlustý, jehož prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, zákon č. 243/92 ČNR je zákonem, který upravuje jen velice úzký okruh otázek ke kterým je zmocněn zákonem č. 229 ve znění zákona 93/92 Sb. tzn. že je to zákon, který upravuje jenom část otázek spojených se zákonem o půdě, s restitucí v zemědělství.

V úvodním slově na to upozorňuji proto, že v rámci navrhované novely, kterou připravila iniciativní skupina poslanců, nejde o jakékoliv změny způsobu řešení otázek tak, jak je řeší zákon o půdě, ale pouze o uvedení do souladu zákona 243 se zmíněným zákonem o půdě, tj. o řešení pouze těch otázek, které byly řešeny v zákoně 243, nikoliv ve vlastním zákonu o půdě. Říkám to zejména proto, že při projednávání ve výborech řada pozměňovacích návrhů směřovala nikoliv ke změnám zákona 243, který je v kompetenci ČNR, ale k vlastnímu zákonu o půdě, zákonu 229, což z důvodů dělby kompetencí nelze novelou zákona 243 řešit.

Navržená novela zákona 243 směřuje k odstranění dvou nedostatků, které se objevily ve vztahu mezi zmíněným zákonem ČNR a zákonem federálním. První touto otázkou je rozpor mezi zněním § 20 zákona o půdě a navazujícího § zákona 234, který hovoří o poskytování náhrad za živý a mrtvý inventář, konkrétně o určování povinné osoby k poskytnutí této náhrady. V čem uvedený rozpor spočívá?

Zatímco § 20 zákona o půdě hovoří o živém a mrtvém inventáři, vneseném nebo odňatém a hovoří též o zásobách, příslušný § zákona 243 se zmiňuje pouze o vneseném inventáři, nezmiňuje se tedy o odňatém inventáři a nezmiňuje se ani o zásobách. Proto první navrhovaná změna zákona 243 je doplnění slov "nebo odňatým" a slov "jakož i zásoby" za původní text; a dovolím si ocitovat přesné znění navrhované úpravy:

v § 9 zákona 243 za slovo "vnesený" se vkládají slova "nebo odňatý" za slova "živý a mrtvý inventář" se vkládají slova "jakož l zásoby".

Tímto doplněním § 9 zákona 243 by byl tento § uveden do souladu se zněním § 20 zákona o půdě a umožnil by ministerstvu zemědělství ve sporných případech určovat povinnou osobu bez ohledu na to, zda inventář byl vnesen nebo odňat a bez ohledu na to, zda se jedná o živý nebo mrtvý inventář nebo o zásoby. Je to tedy odstranění nepřesné formulace zákona 243 a její uvedení do souladu se zákonem o půdě.

Druhá navrhovaná úprava se týká úhrady nákladů spojených s oceněním věcí k úhradě, ke které dochází při stanovování výše škod při vydávání majetku podle zákona o půdě. § 10 písmeno a) zákona 243 určuje, že tímto orgánem, který jménem státu poskytuje příslušnou náhradu je ministerstvo zemědělství České republiky. Veškerý proces vydávání majetku podle zákona o půdě včetně zpracovávání znaleckých posudků ovšem provádějí pozemkové úřady, které jsou součástí ministerstva vnitra a tam také mají vyčleněny prostředky pro krytí této části nákladů, zatímco ministerstvo zemědělství příslušnými prostředky nedisponuje. Je proto navrhována úprava, která spočívá ve vypuštění písmene a) v § 10, v doplnění označení této části odst. § 10 jako odst. 1 a v zařazení nového odst. č. 2, který zní:

"K úhradě nezbytných výdajů spojených s oceněním věcí jsou příslušné pozemkové úřady".

Touto úpravou by krytí nezbytných výdajů s oceněním věcí stejně jako ve všech ostatních případech prováděly pozemkové úřady, nikoli ministerstvo zemědělství.

To je tedy návrh novely zákona 243, jehož cílem, jak jsem uvedl v úvodu, není nově upravovat okruhy problémů, které řeší zákon o půdě, ale uvést zákon ČNR 243 do souladu s právě zmíněným zákonem 229 ve znění zákona 93/92 Sb. Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Tlustému za přednesení návrhu a jeho odůvodnění a prosím společného zpravodaje výborů pana poslanec Karla Macha, aby odůvodnil společnou zprávu výborů ČNR, kterou jste včera obdrželi prostřednictvím výborů ČNR. Prosím, pane poslanče!

Poslanec Karel Mach: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi, abych odůvodnil společnou zprávu, kterou jste dostali jako tisk č. 17.

V úvodním slově pan poslanec Tlustý za navrhovatele vás seznámil s důvodem této novely. Tato novela byla projednána ústavně právním výborem ČNR a výborem zemědělským. Oba výbory doporučily novelu ke schválení, zemědělský výbor usnesením 09, a shodly se na textu, který máte před sebou, a který vám pan poslanec Tlustý přečetl. Je to tisk č. 17.

Ještě bych vás prosil o jeden drobný detail: v tisku v článku 2 "tento zákon nabývá účinnosti..." je překlep: místo "denm", má býti správně "dnem".

Jinak za výbor doporučuji zákon ke schválení.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Machovi a otevírám rozpravu. Jako první se do ní přihlásil písemně pan poslanec Josef Hurta. Žádám ho, aby svůj příspěvek přednesl. Jako další je přihlášen pan poslanec Trnka.

Poslanec Josef Hurta: Vážený pane předsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, předložený návrh zákona ČNR v tisku 10, případně 17 podle důvodové zprávy jen malou a jednoduchou právní úpravu, původně doplnění dvou slůvek "nebo odňatý" za slovo "vnesený" - rozuměj majetek do družstva - upravuje stejným způsobem rozhodování o vneseném majetku jako o majetku odňatém.

Podstatou je, aby ministerstvo zemědělství - podle vysvětlení v zemědělském výboru - regionální odbory ministerstva mohly stanovit povinné osoby nejen v případech vneseného majetku, ale i v případech majetku odňatého, kde tato oblast právní moci zůstává doposud na soudech.

Ve skutečnosti je rozdíl mezi vneseným a odňatým majetkem podstatný. Odnětí majetku řešily soudy nebo správní orgány, okresní národní výbory, případně místní orgány, a odňatý majetek se často složitou cestou dostával k dnešnímu uživateli. Často byl přidělen více uživatelům. Stroje většinou STS, zvířata jiným hospodářům, družstvu nebo statku, půda podobným způsobem. V těchto případech se složitě orientují i soudy se svým odborným aparátem. Pochybuji o tom, že si s nimi poradí pracovníci regionálních odborů, kteří takto nejsou vybaveni.

Dále bychom měli ctít zásadu, aby nápravu prováděl ten státní orgán, který prováděl rozhodnutí, to je soudy nebo správní orgány. Neočekávám od navrhované novely ani zrovnoprávnění oprávněných osob, ani urychlení jednání o určení oprávněných osob, protože nesporné případy jsou zpravidla rychle řešeny a sporné se stejně dostanou k soudu. Navrhuji proti, aby v čl. 1 byl bod 1 vypuštěn a bod 2 v čl. 1 byl označen jako první bod a bod 3 jako druhý bod. Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Hurtovi. Zvu k řečništi pana poslance Trnku.

Poslanec František Trnka: Váženy pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, byl jsem zpravodajem v hospodářském výboru k tomuto zákonu a musím vznést námitku proti prezentaci, která zde byla podána.

Za prvé hospodářský výbor nepověřil, aby byl společný zpravodaj.

Za druhé hospodářský výbor neprojednával změny, které jsou zde navrhovány. Jediné, co projednával, bylo, že se zařadí slůvko "odňaty". Tedy neprojednával zařazení slov "jakož i zásady" a neprojednával zařazení dalšího odstavce, to je "k úhradě nákladů jsou příslušné okresní pozemkové úřady". Já proto žádám, aby bylo projednávání staženo z programu, aby bylo vráceno do výborů a pro projednání znovu předloženo. Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Trnkovi, hlásí se paní poslankyně Röschová.

Poslankyně Anna Röschová: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych ráda reagovala na vystoupení pana poslance Trnky. Společná zpráva je společnou zprávou výborů, které tento zákon projednávají. Je docela možné, že zemědělský výbor - já jsem pochopila správně, že to měl být zemědělský výbor, nikoli hospodářský - možná, že hospodářský výbor neprojednával tyto pozměňovací návrhy, které jsou ve společné zprávě, ale projednával je ústavně právní výbor, má je ve svém usnesení, poté se sejdou zpravodajové výborů, kteří návrh zákona projednávají a do společné zprávy se dostanou ty pozměňovací návrhy, které prošly výbory a na nichž se zpravodajové jednotlivých výborů dohodnou. Takže já mohu říci jako členka ústavně právního výboru, že to, o čem tady pan poslanec Trnka hovořil, projednával ústavně právní výbor a má to ve svém usnesení. Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Hlásil se pan poslanec Výborný, ale z jeho gesta soudím, že nereflektuje na přednesení své poznámky. Prosím, pan poslanec Fejfar.

Poslanec Ota Fejfar: Hovořím za hospodářský výbor. Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte mi, abych přečetl usnesení hospodářského výboru k poslaneckému návrhu zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon 243/1992 Sb.:

"Hospodářský výbor ČNR po vyslechnutí výkladu zástupce předkladatele Vladimíra Budinského, zpravodajské zprávy poslance Františka Trnky, po povšechné a podrobné rozpravě 1. doporučuje České národní radě, aby poslanecký návrh zákona schválila, 2. zmocňuje předsedu výboru a zpravodaje, aby s přihlédnutím k uvedeným připomínkám a připomínkám ostatních výborů ČNR, které poslanecký návrh projednaly, vypracovali spolu s předsedy a zpravodaji ostatních výborů ČNR společnou zprávu, která bude předložena schůzi České národní rady."

Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Fejfarovi. Nejsou tu žádné další přihlášky do rozpravy. Prosím, pan poslanec Bečvář.

Poslanec Ivan Bečvář: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, vzhledem k tomu, že zhruba 60 - 70% nároků oprávněných osob na náhradu za živý a mrtvý inventář je nerealizovatelných, a to v důsledku skutečnosti, že v minulosti nedocházelo při organizačních změnách ke stanovení právního nástupce, je proto v zájmu rychlého pokračování transformace zemědělských družstev a zejména privatizace státních statků okamžité a bezproblémové určování osob povinných k náhradě.

Proto mi dovolte, abych navrhl doplnění zákona ČNR č. 243 tímto způsobem: Dosavadní text § 9 se označuje jako odst. 1 a doplňuje se novým odst. 2, který zní: Nelze-li právního nástupce určit podle odst. 1, rozhodne ministerstvo zemědělství ČR ve správním řízení, že povinnou osobou k poskytnutí náhrady za vznesený nebo odňatý živý a mrtvý inventář je právnická osoba, která užívala pozemky oprávněné osoby ke dni účinnosti zákona o půdě. Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Bečvářovi. Ptám se pléna, zda chce ještě někdo vystoupit v rozpravě? Prosím, pan poslanec Kozák má slovo.

Poslanec Stanislav Kozák: Pane předsedo, pánové, projednáváme zde zákon, který byl označen jako jednoduchá právní úprava. V každém případě souhlasím s navrhovateli, že se jedná o jednoduchou právní úpravu, pokud jde o technickou část, to znamená o zařazení několika slov do textu.

Uvědomme si však, co to bude znamenat pro oprávněné osoby a vlastníky půdy, jestliže tento zákon přijmeme tak, jak je navrhován.

Sám jsem také vlastníkem půdy. Jestliže ministerstvo zemědělství bude přikazovat v tom smyslu, jak o tom hovořil předřečník, kdo je povinnou osobou, bude docházet k opětovnému, to zdůrazňuji, okrádání oprávněných osob a vlastníků zemědělské půdy o majetek, který by jim měl správně připadnout při transformaci zemědělských družstev nebo státních statků.

Domnívám se, že pan poslanec Hůrka se spletl v definici o určování toho, o co jde v tomto zákoně. Zde se nejedná o určování oprávněné osoby, ale o určování povinné osoby ve smyslu zákona, která bude vydávat majetek oprávněným osobám, kterým to přikáže ministerstvo zemědělství.

Z praxe jsou známy již příklady, kdy v souběhu oprávněných osob byl majetek vydán osobě z pátého "kolena", zatímco syn prapůvodně vystěhovaného sedláka je dnes bezzemkem a nemá nárok na nic.

Přirozeně i toto by mělo jít k soudu. Obávám se, že tímto opatřením zaměstnáme soudy daleko více a uděláme nešťastnými spousty lidí. Proto se domnívám, že bychom tento zákon skutečně neměli přijímat a neměli dále projednávat. Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Milan Uhde: O slovo se hlásí pan poslanec Tlustý. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, se znepokojením registruji, že dochází k nedorozumění.

§ 20 zákona o půdě řeší poskytování náhrad za živý a mrtvý inventář a přesně definuje jak nabyvatele, neboli oprávněnou osobu, tak rozsah poskytované náhrady, tak osobu povinnou, a zmiňuje se o právním nástupci organizace, která převzala živý i mrtvý inventář.

Přebírání živého a mrtvého inventáře ovšem probíhalo před čtyřiceti roky a živý a mrtvý inventář v podobě, v jaké byl převzat, už neexistuje. Jednalo se o stroje, zvířata a zásoby, které samozřejmě mezitím zanikly a byly nahrazeny novými zásobami. Proto se s obtížemi dnes identifikuje povinná osoba, která v případě, že došlo k nějakým delimitacím, by měla náhradu poskytnout.

Jenom pro tento případ, jenom pro určování povinné osoby, je zamýšlen příslušný paragraf zákona 243, a toho se také týká příslušná novela. Nejde tedy ani o změnu oprávněné osoby, ani o změnu rozsahu poskytované náhrady, ale pouze o rozhodnutí ve sporných případech, která z povinných osob, které přicházejí v úvahu podle nejasných delimitačních protokolů, má být tou, která skutečně náhradu poskytne.

Pozměňovací návrh, který nyní zazněl, rozšiřuje úpravu ještě na případy, kdy v delimitačních protokolech žádná povinná osoba, žádná nástupnická organizace není uvedena.

Nemůže se tedy jednat o to, že by nějaká oprávněná osoba byla zkrácena ve svých právech, že by dokonce byla okradena. Jde tady výlučně o problém identifikace jedné z více v úvahu přicházejících povinných osob, které náhradu mají poskytnout.

(Potlesk.)

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji. Ke slovu se hlásí pan poslanec Wagner. Prosím, aby se ujal slova.

Poslanec Jozef Wagner: Zříkám se slova, protože pan poslanec Tlustý to, co jsem chtěl říci, již řekl.

Předseda ČNR Milan Uhde: Slovo má pan poslanec Vačkář.

Poslanec Jiří Vačkář: Chci se dotknout jednoho problému, protože mezi osoby povinné jsou v současné době řazeny i obce, které jsou dnes samostatnými právnickými osobami, ale v době, kdy tyto věci byly prováděny, to znamená, že v podstatě docházelo ke konfiskaci majetku, to byly státní orgány.

Nyní se dostáváme do sporů. Uvedu jednoduchý příklad. Obec Sedlice má ve svém katastru osadu Němčice, kde byla prováděna likvidace jednoho velkého hospodářství. Tato osada však patřila pod MNV Hněvkov, který dnes patří pod MěNV Blatná.

Dostáváme se do sporu, kdo má zaplatit uvedený inventář. Jedná se o jednu bryčku v částce tisíc korun.

Pokud jde o takovouto směšnou částku, lze tyto spory přehlédnout, ovšem dostáváme se do situace, kdy řada obcí jako obce povinné nemají potřebné finanční možnosti ke krytí požadavků oprávněných osob. S tím máme značné problémy.

Domnívám se, že v této záležitosti by se mělo postupovat velmi jednoduše a jednoznačně. Jestliže stát majetek zkonfiskoval, ať už tento majetek v té době užíval kdokoliv, obce to většinou dostaly příkazem, ty si to samy nevymyslely, měl by náhradu v každém případě hradit stát. Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Vačkářovi. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Ullmann.

Poslanec Josef Ullmann: Nevím, jestli jsem se nepřeslechl, ale Blatná má stále ještě městský národní výbor? (Šum ve sněmovně.)

Předseda ČNR Milan Uhde: Do rozpravy se dále hlásí pan poslanec Procházka.

Rád bych vás vyzval k tomu, abyste mi usnadnili řízení schůze tím, že se přihlásíte do rozpravy písemně. Děkuji.

Prosím pana poslance Procházku, aby se ujal slova.

Poslanec Vladimír Procházka: Rozhodl jsem se vystoupit v diskusi proto, že zde vůbec nebyla zmínka o tom, v jakém stavu se naše zemědělství nyní nachází.

Myslím, že lhostejnost, beznaděj, které na vesnici jsou, hraničí s momentem, kdy budeme moci hovořit, a to v krátké době, o kolapsu. Za ten zodpovídáme všichni.

Vidím na tvářích úsměvy. Ale tyto vaše úsměvy mohou být také posledními a mohou se změnit stejně jako Palečkův úsměv v Palečkův pláč.

(Veselost.)

Hovořit dnes o tom, jak je to s odňatým majetkem, nemůžeme nikdo. Já jsem tuto situaci zažil. Dnes situace vypadá tak, že zemědělci, kteří se na Hané vždycky uživili, se uživit nemohou a uvažují o tom, jak v posledních dnech, kdy nás tlačí transformace, vydělení půdy a majetku, budou sami o svých majetcích rozhodovat.

Tito lidé dneska mají 70, 80 a více roků. Chodí a ptají se a chtějí, abychom o tom hovořili právě tady, protože nás volili. Proto jsem se rozhodl ukázat na skutečnost, která je v důsledku tohoto zákona. Kdysi jsem použil situace při předvolební akci, že je zákon likvidační. Bylo mi to vytýkáno, ale sám náměstek Tlustý mi to potvrdil na besedě s námi - na společné besedě zemědělského a hospodářského výboru, kdy označil, že po 28. lednu přijde další etapa, a to je etapa, ve které bude dražba našeho zemědělského majetku. Tím přiznal, že je to likvidace zemědělství. Vlastníci se obracejí a chtějí toto. Je to na spadnutí. Hovořím za velkou oblast, že všichni požádáme tak, jak tam máme majetky - mám tam 25 hektarů první až třetí bonitní třídy a trosky majetku ostatního, že všichni požádáme v sobotu a neděli o vydělení, abychom nebyli znovu okradeni jako v 50. letech, jako naši rodiče a dědové. Toto je úplná likvidace zemědělských družstev a to vůbec nehovořím o družstevnících, ale o vlastnících půdy, kteří budou dnes rozhodovat o majetku, jak kdo s ním bude zacházet. U nás jsou případy, že po večerech chodí neznámo odkud lidé, kteří chtějí skupovat půdu, chtějí ji pronajímat včetně majetku, dávají za to 100 - 500korunové příplatky k důchodům. Jsou to mafie, a my tomu jen přihlížíme. Jaká je zodpovědnost nás poslanců, když takovou věc chceme mlčky věčně podporovat. Říkám to důrazně proto, že za toto dění nikdo nechce brát zodpovědnost a majetek svůj i ostatních jako vlastní hájit. Žádné termíny nás nezastaví, pokud bude chtít naše vláda, aby naše zemědělství prosperovalo, aby bylo konkurenceschopné, protože věřím, že nebude to tak, jak to bylo za dřívější vlády, kdy se tvrdilo, že jsme žili na úkor jiných vrstev naší společnosti.

Chtěl bych proto, abyste všichni zvážili tuto situaci, která je dnes dole, o které se málo ví a která přijde a my za to neseme zodpovědnost. Jak víte, představitelka hlavní role ve filmu Kde domov můj nás vyzvala, abychom v tomto my poslanci České národní rady zaujali k zemědělství ten správný názor, abychom objasnili, že je to dřina a starost celého roku. Děkuji vám za pozornost.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Procházkovi, pan poslanec Wágner obnovil svou přihlášku.

Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, pokusil jsem se do hry vstoupit bez toho, aniž bych musel z tohoto místa promluvit. Požádal jsem pana kolegu Tlustého, aby některé věci osvětlil. Domnívám se, že se mu to ne zcela povedlo a že je třeba zde jasně definovat některé věci, aby někteří páni kolegové se mohli vzdát svých výhrad.

Zákon o půdě schválený Federálním shromážděním v případech vztahujících se k živému a mrtvému inventáři poskytuje možnost náhrady jen v tom případě, kdy se jedná o oprávněné osoby, které budou hospodařit. To není milión případů, a pokud by se novela, o níž je zde řeč, vztahovala jen na tyto osoby, domnívám se, že je po sporu. Ptám se proto pana navrhovatele, na co se novela vztahuje podle jeho názoru, aby to zde výslovně a jednoznačně řekl, i když se to někomu může zdát nadbytečné. Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Wagnerovi, je samozřejmě na navrhovatelích, kteří byli osloveni, zda chtějí odpovídat hned nebo později, nebo zda vůbec.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP