Úterý 14. července 1992

Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Valentovi, slovo má pan poslanec Vrcha, připraví se pan poslanec Rymeš.

Poslanec Oldřich Vrcha: Dámy a pánové, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, pane předsedo vlády, programové prohlášení vlády ČR je založeno na postech bývalého totalitního komunistického režimu, to jest pokračování v ekonomické devastaci Československa a nyní také České republiky, zejména daňovou reformou, která postihuje nejširší vrstvy obyvatelstva, to jest dělníky, řemeslníky, zemědělce, drobné podnikatele a podobné v naší zemi. Občané předpokládají, že nová vláda začne nejdříve od sebe sama a tak bude vzorem občanům Československa, a to především snížením platů premiérů vlád, ministrů, jejich aparátu, předsedů národních rad, předsednictev a poslanců. Jen tak může vláda a národní rada prokázat svoji nezištnost a oddanost lidu této země.

Dalším důkazem, že programové prohlášení je založeno na principech bývalého komunistického režimu, je skutečnost, že do vlády byli navrženi bývalí komunisté, jako jsou soudruzi Dlouhý, soudruh Dyba, kteří chtějí aplikovat svůj um v procesu ekonomické reformy, což povede k rozpadu Československa, ale později také k rozpadu České republiky tak, jak tomu bylo s rozpadem Občanského fóra. Např. u soudruha Dyby, v 50. letech pro jeho a otcův angažovaný postoj k budování Gottwaldova bolševického režimu, mohl tento studovat, jiní byli za svůj postoj popravováni, jako Milada Horáková, šikanováni apod.

Můj otec a jiní, celé rodiny, byli propouštěni ze zaměstnání a vězněni a nám tehdy byla zakázána jakákoliv studia jen proto, že jsme nepocházeli z rodin komunistů. Ministři, prokurátoři a soudci, kteří mají takovou minulost, by měli odstoupit ze svých křesel.

Dalším dokladem nesouhlasu je zápis z jednání starostů a primátorů moravských měst Opavy, Zlína, Kroměříže, Přerova, Prostějova, Ostravy a Olomouce, kde se uvádí, že chtějí, aby v programovém prohlášení bylo zapsáno: a) připravit komplex zákonů definujících a umožňujících vyvážené fungování samosprávy a státní správy, b) minimalizovat přerozdělení finančních prostředků, stanovit procentuální podíly odvodů daní státu a které podíly zůstanou přímo v obcích, c) připravit vznik nezávislých odvolacích míst, která by zdokonalila, zrychlila průběhy odvolacích řízení.

Sdružení pro republiku - republikánská strana Československa má ve svém volebním programu spolkové uspořádání státu. Takovéto uspořádání by beze zbytku vyřešilo požadavky nejen Moravanů, Slezanů, ale také Čechů a Slováků a zabrání tím rozpadu celého Československa.

Na základě dalších připomínek a nesčetných připomínek občanů v celé České republice by měl pan předseda ČNR Milan Uhde rezignovat na svou funkci předsedy České národní rady pro jeho spolupráci s bývalým gottwaldovským režimem. Závěrem uvádím jako důkaz sloku jeho básně, kterou všichni zde přítomní znáte.

Milan Uhde, 14. března 1953. Do bitev půjde před řadami jak lehá otec ustaraný a pevně stojí jeho lid. Do bitev půjde Gottwald s námi, vzbudí ho těžká vůně lip, do bitev půjde před řadami.

Čest vaší práci, postkomunisté s novou zkratkou KDS, ODS a spol. Děkuji za pozornost.

Předseda ČNR Milan Uhde: Slovo má pan poslanec Rymeš, připraví se poslanec Exner.

Poslanec Ladislav Rymeš: Vážený pane předsedo, vážená vládo, kolegyně a kolegové, jsem lékař. Ve svých předvolebních vystoupeních jsem slíbil, že budu hájit zájmy lidí práce, sociálně slabých a důchodců.

Po zběžném prostudování programového prohlášení vlády, které věští konec společného státu Čechům, Moravanům a Slovákům, se kterým samozřejmě nelze souhlasit, jsem se nejvíc zabýval kapitolami zdravotnictví a sociální politika. S oblastí zdravotnictví, kterou pan ministr Lom ve výboru rozvedl, lze s menšími doplňky souhlasit. Kapitola sociální politika je však podle mého názoru naprosto nevyhovující, neřešící základní sociální problémy, které za poslední dva roky přibyly. Ať už se dotkneme sociálního problému mládeže, ochrany prvního zaměstnání, problémů mladých manželství, osamělých matek, otázky nedostatečné valorizace důchodů, a tím de facto porušování zákona ze strany minulé vlády.

Není řešena otázka snižující se životní úrovně, čeká nás liberalizace nájmů, nejsou řešeny sociální byty. Vláda se zbavuje zodpovědnosti za sociální problematiku a přesunuje ji na obce, charitativní a církevní organizace. Sociální politika patří rovněž mezi zásadní. Proto musím doporučit programové prohlášení vlády nepodpořit.

Prosím vás pěkně, neodpustím si jednu otázku, na kterou jsem se nepřipravoval. Před chvilkou jsem zde zaslechl otázku emigrace. V loňském roce jsem byl v srpnu, v září a začátkem října 7 týdnů v Jihoafrické republice. Navštívil jsem 27 nemocnic, v nichž jsem potkal 3 emigranty z roku 1968/1969 lékaře a 9 emigrantů z loňského roku.

Děkuji.

Předseda ČNR Milan Uhde: Slovo má pan poslanec Exner, připraví se pan poslanec Kavan.

Poslanec Václav Exner: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážení kolegové, počkám okamžik, aby citlivé koaliční uši případně nebyly poskvrněny mými slovy k věci.

Přestože v diskusi vystoupilo několik řečníků a zvažoval jsem otázku, zda mám vystoupit, domnívám se, že část programového prohlášení, která je nejobsáhlejší a hovoří k problematice národního hospodářství, nebyla ještě dostatečně prodiskutována, a že si zaslouží ještě jeden diskusní příspěvek. V této části se mi zvláště zdá, že se projevuje nová ideologizace. Osvědčený "standardní trh", "trh" bez přívlastků, "masivní" a "rychlá" privatizace, odstátnění, soukromé vlastnictví jako "základní a nenahraditelný pilíř" a "další stavební pilíře", "nezvratné uzavření minulosti" atd. Ne že bych měl námitky proti ideologii nebo teorii vůbec. Naopak souhlasím se známým tvrzením ruského a později sovětského fyzika Kapici, že nejpraktičtější je dobrá teorie. Ale problém je ve slově dobrá.

Uskutečňování hospodářské politiky po předchozí dva roky se projevilo ve zhoršení velké části ekonomických ukazatelů o 20-60%, což jsou hodnoty, kterých dosud v Československu nebylo dosaženo. Naopak při výrazných změnách v politickém a ekonomickém trendu na začátku první republiky, po roce 1945, 1948 i 1968 došlo prakticky plynule k zlepšování hospodářských ukazatelů. Přitom tentokrát je záměrem vlády postihnout prostřednictvím dokončení transformace ekonomiky i oblast duchovní. Snad přece jen nebude prohlubován trend z minulého volebního období k prudkému snížení českých kulturních aktivit a možností, k amerikanizaci filmu, k ekonomickým potížím mnoha kulturních zařízení a škol. V příslušných částech vládního prohlášení se o tom alespoň nic takového neříká.

Přesvědčení, že "dosavadní razanci a tempo ekonomické reformy je nutné urychlit, čímž se zkrátí negativně pociťované dopady", je dobré. Nakonec se říká "víra tvá tě uzdravila". Není ale vůbec rozpracována varianta pro případ, že se tento žádoucí výsledek z různých důvodů nedostaví.

Programové prohlášení zcela v duchu marxistické téze o vztahu základny a nadstavby jde s pochybným východiskem dále tvrzením, že "soukromé vlastnictví představuje jedinou dlouhodobou záruku svobody a demokracie". V tomto směru napravuje Listinu základních lidských práv a svobod, jak už o tom byla řeč, ve které se uvažuje o různých formách vlastnictví, uniž by byl úmysl svobodu a demokracii poškodit.

V mnoha místech není programovému prohlášení na překážku existující ústava, ústavní zákony a kompetence v rámci ČSFR. K už vyjmenovaným oblastem bych ještě doplnil oblast finální a měnové politiky, činnosti při tvorbě sekundárního kapitálového trhu, úpravě podnikání, vztahu k ekonomice Slovenské republiky, celní politiku, princip "jedna měna - jedna měnová politika - jedna centrální banka". Jakoby si pan předseda vlády neuvědomoval, že už není federálním ministrem financí.

Vláda však počítá s dočasným využíváním mimotržního nástroje mzdové regulace. Už víme, že je to na úkor především zaměstnanců spojeno s omezováním možností na trhu práce pro nesoukromý sektor. Pak ani nepřekvapí další záměry: deregulace cen, odbourání dotací i tam, kde je i státy s vyspělejší ekonomikou pokládají za nutné:

U nás půjde o řešení problému energetiky zavedením tržních cen paliv a energie. Zvlášť to obyvatele potěší u tepla, kde si mnoho z nás nemůže vybrat dodavatele. Podobně vyřešíme problémy dopravy, spojů, telekomunikací a částečně i sociální problematiku, zdravotnictví, kulturu, školství a zemědělství, kde však přece jen je určitá dotační politika uznána nebo alespoň dočasně trpěna jako nutné zlo.

Vláda narozdíl od mnoha jiných, např. Spojených států amerických, Japonska, hospodářských tygrů jihovýchodní Asie, Evropského hospodářského společenství se nebude podílet na "socializujících praktikách státních intervencí".

Špatnou platební disciplinu a platební neschopnost podniků budeme řešit konkursním řízením a bankroty. Zkušenost tvorby zákonodárství a jeho uplatňování např. ve Švýcarsku nebo Velké Británii, kde už delší dobu vědí, že tyto postupy ekonomiku neposilují, vedou ke zděšení a lavinám, nebudeme přebírat. A tak se nelze divit, že vláda už teď pro jistotu oznamuje, že "významnější přínosy z pozitivních strukturálních změn lze čekávat spíše až ve středním nebo delším časovém horizontu", snad až po skončení jejího funkčního období.

Ne, tento program pro národní hospodářství nemůže vyhovovat levicově orientovaným občanům, ale ani pragmaticky orientovaným ekonomům. Není zaměřen na brzký obrat v dopadu na zatím v průměru stále klesající reálné příjmy obyvatel České republiky, s krátkou změnou před volbami při zvýšení platů ve státní správě. Děkuji vám za pozornost.

Předseda ČNR Milan Uhde: Slovo má pan poslanec Kavan. Připraví se paní poslankyně Kolářová.

Poslanec Petr Kavan: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, k vládnímu prohlášení bylo řečeno mnoho, já se pokusím být stručný. Budu mluvit k problematice energetiky a životního prostředí.

Všichni dobře víme, že energetika rozhodujícím způsobem, včetně paliv, ovlivňuje naše životní prostředí. Pracuji v energetice více než 20 let, resp. pracoval jsem, a to v Čechách, na Moravě i na Slovensku. Měl jsem možnost během těchto dvaceti let srovnávat a výsledky srovnání mě jako Moraváka přivedli do řad HSD.

Když se podívám na str. 21 vládního prohlášení vidím, že vláda, pokud tomu tak je, a já jsem to mohl dle formy, která mi byla předložena, a času, který jsem měl k dispozici k prostudování, takto pochopit, volí takovou cenovou politiku, že čisté energie budou v nejkratší možné době oceněny světovou tržní cenou, zatímco ceny domácích energetických surovin, což je zejména naše severočeské nekvalitní hnědé uhlí budou určeny na základě dlouhodobých tuzemských mezních nákladů jejich pořízení a distribuce.

Pokud cenová politika bude takto prováděna, nebudou vytvořeny základní podmínky pro další zlepšování životního prostředí.

Možná, že mi někdo bude oponovat, že si to špatně vysvětluji. Jak jsem ale řekl, čas a forma mně jiné vysvětlení neumožňují.

Závěrem bych chtěl říci, že u nás na Moravě v okrese Blansko vzbudí odvážný závěr na str. 39 tohoto vládního prohlášení patřičný ohlas. To je vše, co jsem vám chtěl říci.

Předseda ČNR Milan Uhde: Slovo má paní poslankyně Kolářová, připraví se pan poslanec Nájemník.

Poslankyně Milena Kolářová: Pane předsedo, dámy a pánové, původně jsem nechtěla vystupovat, ovšem bylo zde "masy".

Domnívám se, že nás nevolily žádné masy, ale odpovědní občané tohoto státu. Nevím, jak odpovědný občan tohoto státu se dívá na projednávání programového prohlášení vlády.

Občas je zde vyslovena i tvrdá kritika, a to především ze dvou obecných důvodů: 1. Že je příliš nekonkrétní, 2. že jakýmsi způsobem předjímá, že může dojít k tomu, že jednání o státoprávním uspořádání nebude úspěšné.

Všichni občané této země vědí, že se tak stát může, hovoří se o tom zcela otevřeně. Nevím proto, proč bychom o tom hovořit neměli. Bylo by zcela nezodpovědné od této vlády, kdyby tuto skutečnost nepředjímala. To by byla vláda špatná.

Dále se domnívám, že toto programové prohlášení je konkrétním prohlášením. Vyznám se více ve zdravotnictví a je mi zcela jasné, že pod slovy privatizace zdravotnictví se skrývají desítky zákonů. Jde o programové prohlášení vlády, nikoliv o legislativní plán.

Zatím bych chtěla poděkovat vládě za toto programové prohlášení. Vím, že to nebude mít jednoduché, určitě ji všichni budeme hodně kontrolovat.

Předseda ČNR Milan Uhde: Slovo má pan poslanec Nájemník, připraví se pan poslanec Gross.

Poslanec Václav Nájemník: Pane předsedo, vážení páni poslanci, přítomná vládo!

Jsem vzděláním ekolog a budu se vyjadřovat k životnímu prostředí. Jsem velmi rád, že pasáž z programového prohlášení, věnovaná životnímu prostředí, je koncipována skutečně moderně a realisticky. Poskytuje prostor ke skutečně tvůrčímu přístupu k životnímu prostředí.

Je to velmi cenné, zvláště ve světle toho, co jsem slyšel. Zdá se, že mnoho lidí, kteří říkají, že pracují v oblasti životního prostředí, to nechápe. Ekonomie a ekologie se k sobě podobají jako slova, ale také ve skutečnosti se nedají oddělit. Kdo tomu nevěří, ať se podívá na životní prostředí ve vyspělých státech a ve státech s komunistickým systémem. Je trapné, že je nutné o tom mluvit. Zdá se ale, čím více jsem to poslouchal, že to nutné je.

Myslím, že demagogie už bylo dost, nemyslím tím svůj projev, ale ty předcházející, ale nemyslím tím paní doktorku Kolářovou. Chtěl bych všechny inteligentní a slušné lidi vyzvat, aby hlasováním umožnili nové vládě co nejrychleji pracovat. Je zárukou demokratického vývoje a koneckonců umožní i levici její další řečnická cvičení. Naopak by to asi nebylo.

(Potlesk.)

Předseda ČNR Milan Uhde: Slovo má pan poslanec Gross. Připraví se pan poslanec Hofhanzl a další přihlášenou poslankyní je paní poslankyně Janů. To jsou všechny písemné přihlášky.

Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, nebudu zde dlouze hovořit, chci se zmínit pouze o jednom aspektu programového prohlášení České vlády.

Dělí nás pouze krátký čas od chvíle, kdy jsme v této místnosti skládali slib poslance do rukou tehdy ještě předsedkyně ČNR paní Dagmar Burešové. Všichni, jak zde sedíme, jsme slíbili věrnost nejen České republice, ale i České a Slovenské Federativní Republice.

Vládní prohlášení je dle mého názoru protknuto snahou o vytvoření samostatného českého státu a tím i rozpadem společného státu. Jsem z vás, jak zde sedíme, nejmladší a mohl bych být mnohému z vás synem nebo vnukem. Jako takto mladý jsem kandidoval a mám asi mnoho čistých ideálů. Mé ideály jsou asi příliš čisté na to, abych se zpronevěřil nebo abych hlasoval jinak než jsem v této místnosti sliboval. Nezapomínám na to k čemu jsem se zavázal a vyzývám i ostatní poslance a poslankyně České národní rady, aby se ještě jednou zamysleli nad souladem programového prohlášení české vlády a slibem, který jsme v této místnosti skládali. Dle mého názoru tyto dvě záležitosti v souladu nejsou.

(Potlesk.)

Předseda ČNR Milan Uhde: Slovo má pan poslanec Hofhanzl, připraví se paní poslankyně Janů.

Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, při řeči pana poslance Drápely a jiných jsem měl dojem, že někteří lidé mají vzácnou vlastnost nevidět fakta a skutečnosti a nebo je zcela záměrně zneužívají. Je to varování. Chci věřit, že česká vláda stojí nohama na zemi a bude mít odvahu jednat a převést naší zemi v období mezi totalitou a doufám fungující demokratickou společností.

Na adresu poslance Votavy musím poznamenat, že je důkazem, jak rodná strana nic nepochopila a v ničem se nezměnila, když delegovala do České národní rady poslance s takovýmito názory.

Poslanec Řezáč je skvělý dialektik. Ocitoval nám zde též Henryho Forda. Jsem nucen odpovědět též citátem Henryho Forda, který řekl, že důležitá je doba zralosti ovoce. Věřím, že ovoce v této zemi jim už neuzraje, natahují ruku příliš brzy. Budu prohlášení vlády samozřejmě podporovat.

Předseda ČNR Milan Uhde: Slovo má paní poslankyně Janů a připraví se pak poslanec Nečas. S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec Votava.

Poslanec Vratislav Votava: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, chtěl jsem jen říci, že na rozdíl od mínění pana poslance Hofhanzla žádnou rodnou stranu nemám a nikdy jsem ji neměl. Jsem členem politického hnutí Levá alternativa a členem strany, o níž zde mluvil, jsem nebyl ani před listopadem ani v současné době. Děkuji za pozornost.

Poslankyně Ivana Janů: Vážený pane předsedo, vážená vládo, dámy a pánové, chci si blíže povšimnout té části programového prohlášení vlády, týkající se státoprávního uspořádání a ambicí Slovenska na získání faktické svrchovanosti.

Slováci v posledních měsících opakovaně a stále naléhavěji volají po svém údajném právu na "emancipaci národa". Co to znamená? Latinský právnický termín zakódovaný v IUS CIVILE je "manucipio", složené slovo z kmenů "manus" - ruka a "capio" držím, tedy to, co římský občan měl v držení svou vlastní rukou: majetek, nevolníka, vlastní rodinu. "Emancipace" je tedy vymanění se z tohoto držení různým způsobem. Nevolník je propuštěn, dům se prodá.

Co nám to dnes říká? Je nutno především zdůraznit, že nás všechny, Slováky, Moravany, Čechy, Maďary, Poláky - a můžete jmenovat dál celý "svět socialismu" držel čtyřicet let a někde i sedmdesát let v rukou bolševický systém, z jehož sevření jsme se všichni začali vymaňovat v roce 1989. A dosud jsme se nevymanili, jak vidíme na stavu myšlení, skutků, slov a projevů i v této sněmovně a tím více po spontánní demokratické volbě na Slovensku.

A tady je nutno vidět, kteří a jací lidé po této emancipaci volají nejhlasitěji a jakými prostředky upevňují svou nově získanou moc.

Vážené dámy, vážení pánové, patřím mezi ty poslance, kteří se v minulém období účastnili podstatné části jednání s minulou slovenskou reprezentací o státoprávním uspřádání. Na základě těchto zkušeností jsem dospěla k závěru, a věřím, že podobně i ostatní přítomní poslanci, pokud ovšem chtějí být upřímní, včetně poslanců za komunistickou stranu, že Slovensku musí umožněno osamostatnění, se všemi klady a zápory, které pro něj tento krok přinese.

Dovolte mi malý excurs do historie našeho státu.

Československá republika vznikla 28. října 1918 tím, že Český národní výbor převzal od habsburské monarchie skutečný výkon vládní moci na území, jehož hranice sice ještě nebyly vymezeny, ale které zahrnovalo dostatečné obyvatelstvo, aby splnilo definici státu. Členem tohoto Českého národního výboru byl doktor Vavro Šrobár, jako mluvčí Slováků. Pozdější - o den - a nezávislé přihlášení se slovenské reprezentace k tomuto státu na jeho vzniku nic neměnilo, stát by byl existoval i nadále, i kdyby se Maďarům bylo podařilo slovenské území pod svou vládou udržet. Stojí dále za zmínku v této souvislosti, že ani Český národní výbor ani slovenská politická reprezentace nevěděli o existenci ani obsahu tzv. Pittsburské dohody.

A i kdyby ji byli znali, nebyli by na ni brali zřetel, protože to byla dohoda mezi občany cizího státu a profesor Masaryk neměl právo ani jeden, ani druhý národní výbor zavazovat. V době vzniku státu v Československu nebyl. Stát byl založen natrvalo. Ani jedna strana si nekladla podmínky pro jeho opuštění nebo rozpuštění a ani československá ústava přijatá v roce 1920 o konci republiky neměla žádné opatření. Během druhé světové války tento stát nepřestal existovat, jeho kontinuita byla představována exilovou vládou a československou zahraniční armádou jakož i uznáním spojenců. Po skončení války nebylo při diskusích o nové ústavě o takových opatřeních vůbec uvažováno. Rovněž komunistická vláda v tomto směru neučinila žádná opatření. V roce 1968 komunisty oktrojovaná ústava zahrnula do ústavy právo republik na sebeurčení až do odtržení, přesně podle jejich teorie, kterou komunistická strana hlásala od svého vzniku. Nikdy však nebyly zahrnuty předpisy a ani vytvořeny předpisy pro zánik sátu.

Z uvedeného vyplývá, že stát vytvořený 28. října 1918 pod svými různými jmény - Československá republika, Československá socialistická republika, Česko-Slovenská Republika, Česká a Slovenská Federální Republika, nezaniká ztrátou území - Sudety, Slovensko, Podkarpatská Rus, a že tudíž souhlas nebo nesouhlas slovenské politické reprezentace s příslušností k němu není po právní stránce nezbytný pro jeho existenci. Jednostranné její rozhodnutí jej proměnit ve dva státy není pro ty, kdo trvají na jeho udržení, nikterak závazné. Naopak jak prezident Havel správně proklamoval, politikové jedné generace nemají morální právo zničit to, co předchozí generace Čechů a Slováků společně krvavě vybojovaly a pracně vybudovaly. Tento stát, jehož současnou podobou je federace, je smluvní stranou řady mezinárodních ujednání v jeho prospěch. Nechci je zde vyjmenovávat. Z těchto všech smluv a přičlenění vyplývají práva a povinnosti, která nelze přenést, zejména práva, na žádný nový vnitropolitickou dohodou vzniknuvší subjekt. Jde o trvalou ztrátu výhod pro případné oba nově vzniklé státy. Ptám se, proč musíme začínat oba znovu?

To co bylo řečeno nevylučuje, aby stoupenci kontinuity států se nerozhodli odtržení a osamostatnění části jeho území neklást odpor a přijmout opatření, aby se tento odchod dál spořádaně bez chaosu a násilí. Je však důležité, aby přitom nepodnikali iniciativní kroky, které jsou nebo se dají chápat jako ukončení existujícího státu a jeho nahrazení dvěma novými státy.

Z rozchodu mezi slovenskou politickou reprezentací s federací může podle jasného rozhodnutí slovenského politického procesu být jeden nový stát, a dosavadní stát pro nás pokračovat.

Dámy a pánové, domnívám se, že česká strana může mít dobrý pocit a troufám si říci, že může pociťovat určitou hrdost nad tím, že Slovensko, které jsme před 74 lety podchytili jako zmírající národ, vedle nás dospělo, rozkvetlo v sebevědomý lid, v útvar, který má před sebou i před světem šanci dokázat svou zralost, tj. oddělit se a začít samostatně. Kontinuita našeho státu, který začal v roce 1918 formálně právně bez Slováků, musí pokračovat. K tomu musíme přizpůsobit své kroky. To je nejen naše nezadatelné právo, ale i povinnost vůči Slovensku pro případ, že by ve svých ambicích neuspělo a chtělo se k nám v budoucnosti opět připojit např. jako další spolková země.

Zároveň bych chtěla zdůraznit, že vládní program svým hlasováním podpořím a přeji vládě premiéra Klause hodně trpělivosti v řešení nelehkých problémů, které jeho vládu čekají.

(Potlesk.)

Předseda ČNR Milan Uhde: Nyní promluví poslanec Nečas, připraví se poslanec Holub. Dále je přihlášen do rozpravy poslanec Vik. Potom požádal o slovo pan premiér Václav Klaus.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP