Poslanec Vladimír Řezáč: Vážený
pane předsedo, vážená vládo,
vážené paní poslankyně a páni
poslanci, na dnešní den připadá výročí
Velké francouzské revoluce, která přinesla
lidstvu tři velké a věčně mladé
ideály: ideály svobody, rovnosti a bratrství.
Rovnost jsme v této sněmovně viděli
v pojetí na první schůzi před čtrnácti
dny, kdy jsme zjistili, že jsou v této sněmovně
údajně dvě nedemokratické strany,
které proto nemají právo v systému
poměrného zastoupení nárok na zastoupení
v předsednictvu ČNR. Kupodivu stejní kolegové,
ke kterým necítím žádnou zášť
a nepřátelství, kteří zde hlásali
před 18ti měsíci 21.-22. prosince 1990 a
17. ledna jak je nutné rekonstruovat předsednictvo
ČNR pro dodržení poměrného zastoupení,
nám sdělili, že systém poměrného
zastoupení v předsednictvu není třeba
již dodržovat. Mohu vás ujistit, že když
jsem o tomto problému hovořil 23. června
s předsedou italského parlamentu, nemohl tuto skutečnost
pochopit, neboť Italská republika je klasickou republikou
parlamentní demokracie a parlamentní republikou
a něco podobného tam není možné.
Pokud jde o ideál lidského bratrství, mám
dojem, že zde prožíváme to co jsme zde
prožívali na počátku předchozího
VI. volebního období, kdy se mnozí potřebovali
představit tím způsobem, že vyjádřili
svůj tvrdý postoj vůči druhé
straně. Demokratická pravice a demokratická
levice musí fungovat v každém demokratickém
parlamentu, a liší se jen tím, že demokratická
pravice zastupuje hospodářské a sociální
zájmy jiné sociální skupiny než
demokratická levice a preferuje především
svobodu jednotlivce a podnikání a demokratická
levice je v parlamentu proto, aby obhajovala sociální
a hospodářská práva lidí práce
ev. i dalších sociálních skupin. Kvůli
tomu se na sebe nemusíme zlobit a ani zvyšovat hlas.
Bylo zde správně řečeno dr. Vyvadilem,
že státy žijí a existují z těch
ideálů, ze kterých se zrodily. Československá
republika se zrodila z ideálů, které prezident
Masaryk přednesl 14. října 1918 jako dvanáct
bodů Washingtonské deklarace. Další
ideály této republiky vyjádřil v letech
1918-1920 včetně těch úvah, kterými
se zabývá programové prohlášení
vlády České republiky. Jedním ze dvou
z dvanácti bodů Washingtonské deklarace například
byla úplná odluka státu od církve,
vyvlastnění velkostatků a provedení
první pozemkové reformy, která byla provedena
záborovým zákonem z r. 1919.
V programovém prohlášení najdeme mnoho
sympatických věcí - respektuje moderní
civilizační trendy, globalizaci, regionalizaci.
Správně upozorňuje na to, že rychlý
rozvoj a zvýšení zaměstnanosti nám
může zabezpečit podpora malého a středního
podnikání. Jsem praktický advokát
a věřím věcem, které se vyzkoušely
a fungovaly. V každé revoluci se mají dostat
k moci lidé, kteří jsou pragmatiky a nejsou
doktrináři. Přesto mi dovolte, abych vzpomenul
některé ideály, ze kterých vznikla
Československá republika včetně toho
o jakou demokracii mělo jít. Mám zde s sebou
dvě knížky vydané před dvěma
lety. První je kniha, kterou vydal Evropský kulturní
klub v Praze T. G. Masaryk: "O bolševictví"
a druhá je poslední přeložená
práce Římského klubu vydaná
před třemi měsíci v Československu
- autoři Alexandr King a Bertrand Schneider: "První
globální revoluce". Z Masaryka přečtu
dvě krátké citace ze strany 65 a 69. Na straně
65 dole je uvedeno: "Pravá demokracie může
být jen v harmonii centralismu a autonomismu. Pravá
demokracie může být jen samospráva všeho
občanstva, samospráva politická a hospodářská".
Na straně 69 si v roce 1920 náš první
prezident dovolil napsat něco, co se možná
pravému rohu sněmovny nebude líbit: "Demokracie
politická a stejně demokracie hospodářská
a sociální předpokládá právě
značné vzdělání, nejen vzdělání
vůdců, nýbrž i mas, aby dlouhý
vývoj od kapitalismu k socialismu byl veden s náležitou
rozvahou a s náležitým rozpočtem".
Stejně tak lze citovat další dva prezidenty
Československé republiky, kteří byli
zvoleni ve svobodných volbách v podmínkách
pluralitní demokracie, a to prezidenta Beneše a prezidenta
Václava Havla. Stačí citovat z Benešovy
práce Demokracie dnes a zítra, která je vyjádřením
teorie konvergence o nutnosti liberalizovat socialismus a socializovat
demokracii, nebo si přečíst od prezidenta
Havla jeho knížku z roku 1990 O lidskou identitu.
Na straně 270 uprostřed je uvedena citace dopisů
Václava Havla z roku 1977 redakci vydavatelství
Práce. V prostředním odstavci Václav
Havel v dopise napsal: Vždy jsem se považoval za socialistu,
i v dobách, kdy probíhaly nejtěžší
justiční vraždy a politické procesy
v první polovině padesátých let.
Sympatické v programovém prohlášení
vlády je i to, že slibuje, že nebude překročen
v restitucích termín 25. únor 1948. To je
velice sympatické, ale tento termín byl překročen
dvakrát. Poprvé v zákoně o půdě
č. 229 z loňského roku, který postihl
i první pozemkovou reformu, tedy zákon 142 z roku
1947, a podruhé v novele zákona 93 z letošního
roku, který šel jednak do roku 1945 pokud jde o §
7, odstavec 2, ke kterému jsme přijali speciální
zákon ČNR ohledně konfiskace majetku československých
občanů německé národnosti,
ale dokonce jde až před rok 1919, protože mění
a novelizuje výměru půdy, která se
vrací v rozporu s ustanovením první pozemkové
reformy, tedy záborového zákona z roku 1919.
Zatímco Masaryk chtěl vyvlastňovat velkostatky
a kolonizovat zdejší zem přídělem
půdy drobným soukromě hospodařícím
rolníkům, my dnes vyvlastněné velkostatky
budeme jejich původním vlastníkům
vracet.
Pokud jde o vlastní ekonomickou reformu, již jsem
se zmínil o tom, že v programovém prohlášení
je uvedena řada velice pozitivních myšlenek
a koncepcí. Chci upozornit, že jsem zastáncem
státních intervencí, ale nikoliv státního
dirigismu, o kterém se hovoří v programovém
prohlášení vlády, ale takových
intervencí, které poprvé uplatnil americký
prezident Roosevelt v New dealu z roku 1933, když o tomto
americkém prezidentu Masaryk prohlásil, že
to byla největší politická osobnost
v první polovině dvacátého století.
Vůbec nemíním zpochybňovat tržní
ekonomiku, protože si myslím, že jenom člověk,
který o ekonomice neví nic, může zpochybňovat
působení zákona hodnoty, který bude
objektivně působit, ať si to někdo přeje
nebo nepřeje. Samozřejmě, že je nutné
v Československu zavést trh a že tento trh
ještě nemáme.
Ale tento trh není samospasitelný a tímto
trhem nevyřešíme všechny problémy.
A proto vám ocituji ze strany 28 z této poslední
práce Římského klubu krátký
odstavec.
"Jestliže tržní síly prokázaly
svou účinnost pro krátkodobé řešení,
pak pro dlouhodobý strategický přístup,
který znamená anticipaci, protiakci a obranu před
nebezpečnými globálními trendy, jsou
tržní mechanismy nedostatečné. Tržní
síly mohou mít nebezpečné vedlejší
účinky, protože nejsou založeny na obecních
zájmech. Mezinárodní finanční
spekulace je zvláště výmluvným
příkladem nadbytků vzniklých díky
tržním silám a zatíženým
nesmyslnou honbou za zisky za jakýchkoli okolností.
Spekulace se pak stává hrou zcela oddělenou
od ekonomické reality, vymyká se z lidských
rukou, může být řízena počítačem
a dosahuje nových rozměrů a rychlostí
díky informatizované společnosti. Určité
snahy, i když dosud omezené díky tomu, že
se jedná o obrovský úkol, vedou k prvnímu
útoku na ostudné ilegální kšeftaření.
Jde zejména o jeho finanční projevy, jako
je praní peněz, prodej drog a nelegální
prodej zbraní, kterým se například
brání tím, že se ruší bankovní
tajemství u řady bankovních kont. Doufejme,
že se tyto snahy rozšíří a stanou
se předmětem skutečné mezinárodní
spolupráce." - Poslední citace v mém
dnešním vystoupení.
Dovolte, abych se vyjádřil k otázkám
vztahu vlády k jednotlivým sektorům naší
ekonomiky.
Václav Havel ve svém Dálkovém výslechu
napsal, že se těší na to, až jednou
bude Československo svobodné a až v něm
bude svobodná konkurence všech sektorů vícesektorové
ekonomiky, jak sektoru státního, tak sektoru družstevního,
tak sektoru municipálního a soukromého.
Novelou ústavy tj. ústavním zákonem
č. 100 z 18. dubna 1990 jsme zlikvidovali nesprávnou
a protiústavní diskriminaci soukromého vlastnictví,
které bylo odlišováno od tzv. osobního
vlastnictví a současně podle naší
ústavy od tohoto dne platí rovnoprávnost
všech forem vlastnictví.
Podle mého názoru nestačí zajistit
jenom konkurenci všech podnikatelských subjektů,
kteří pracují ve formě vlastnictví
soukromého, ale i konkurenci mezi jednotlivými formami
vlastnictví, speciálně u družstevního
vlastnictví, které v českých zemích
i za rakouské monarchie v Předlitavsku mělo
velké tradice.
Ale i municipální vlastnictví má v
českých zemích velké tradice a úspěchy
a řada našich obcí byla významnými
akcionáři vynikajících českých
pivovarů a cukrovarů.
Domnívám se tedy, že porušení této
zásady a jednoznačná priorita pouze soukromého
sektoru nejsou zcela správné. Jistě, že
je tato priorita žádoucí a nutná u malého
a středního podnikání, ale pokud jde
o velkou privatizaci, pochybuji, že najdeme český
kapitál, který by měl dostatek peněz,
aby mohl řešit problémy, které jsou
naznačeny v programovém prohlášení
vlády.
Vláda - tuším na straně 16 programového
prohlášení - státní intervence
do ekonomiky označuje za socializující praktiky.
Chci vám říci, že jsem v posledním
roce navštívil dvakrát Rakousko, kde tyto socializující
praktiky vlády kancléře Franze Wranitzkeho
vedou k tomu, že Rakousko je čtvrtým nejúspěšnějším
státem světa v exportu před pátým
Německem.
Forma vlastnictví nerozhoduje o úspěchu ekonomiky
proto, že 80% jednotlivých firem řídí
odborný management a nikoli vlastníci. A o tom,
jestli bude podnik úspěšný, rozhoduje
dobrý manažer a ředitel a ne to, jestli jde
o soukromého vlastníka, eventuálně
o družstvo nebo o nějakou obchodní společnost.
Mým hlavním úmyslem tohoto vystoupení
je vystoupení ke státoprávním otázkám.
Nebudu opakovat to, co bylo ve stanovisku našeho klubu, které
přednesl Dr. Ortman. Chci se zamyslit nad tím, jak
je možné, že vládní programové
prohlášení nerespektuje platnou ústavu
a chce naše česká vláda řešit
otázky, které patří do výlučné
kompetence československé federace podle ústavního
zákona č. 143 z roku 1968 ve znění
pozdějších předpisů, tj. pozdějších
novel. To je jak občanský zákoník,
kde se hovoří o bydlení, nájemní
smlouvě atd., tak o celé reformě občanského
a trestního zákonodárství, zákona
o výkonu trestu odnětí svobody. Tady může
česká vláda jenom iniciovat něco,
co by mohla eventuálně Česká národní
rada - celá, jako plénum - doporučit Federálnímu
shromáždění a nebo se o to pokusit prostřednictvím
federální vlády.
Souhlasím s tím, že za současné
situace je správné, že na straně 3 programového
prohlášení je úvaha o tom, že česká
vláda musí být připravena na všechny
možné aspekty toho, jak se vyvine další
státoprávní jednání se Slovenskou
republikou. Ale to by mělo stačit a více
by si vláda neměla osobovat, aby již dnes chtěla
řešit problémy, které národní
vládě ani národnímu parlamentu podle
platné ústavy nepatří.
Mě imponuje, že první část programového
prohlášení je věnována právnímu
státu a potvrzuje, že budeme trvat na parlamentní
demokracii a budování právního státu.
Byl bych ještě více rád, kdyby bylo
řečeno, že chceme být i nadále
parlamentní republikou a nikoli prezidentskou republikou.
To v tomto programovém prohlášení zatím
jasně řečeno není.
Henry Ford napsal, že jediným tajemstvím úspěchu
je, pokud se dovedeme vcítit do pozice druhé strany
a partnera a pokud se pokusíme vcítit do perspektivy
problému, jak jej vidí druhá strana, se kterou
jednáme. Pokusím se stručně nastínit,
jaké zkušenosti má slovenský národ
a slovenská politická reprezentace s českou
politickou reprezentací.
Prezident Havel před rokem uvedl, že nejméně
ve čtyřech nebo v pěti případech
byli Slováci zklamáni tím, že se nedodržely
sliby a dohody, které jim česká politická
reprezentace dala.
Poprvé to byl rozpor mezi dohodou uzavřenou v Cleavlendu
ve státě Ohio v roce 1915 a dohodou pittsburskou
z roku 1918.
Podruhé to bylo už v Martinské deklaraci z
30. října, kterou deklarovalo 94 deklarantů
a druhý den 15 deklarantů - tj. 31. října,
3. den existence Československého státu -
vyškrtlo usnesení o samostatném zastoupení
Slovenska na jednání o mírové smlouvě,
což je pozdější jednání
ve Versailles a Saint Germain.
Již tehdy byl slovenskou politickou reprezentací,
když se přihlásila ke společnému
československému státu, poprvé nastolen
problém vystupování Slovenska jako samostatného
subjektu, nebo výrazně rovnoprávného
subjektu s českým národem. Pokud si tyto
historické skutečnosti neuvědomíme,
pak nemůžeme chápat procesy, které na
Slovensku v současné době probíhají.
Že za celou dobu první republiky nebyl splněn
příslib správní ani politické
autonomie pro Slovensko a že první autonomní
vláda na Slovensku byla ustavena až po Mnichovu, to
všichni víme.
Chci jenom stručně zdůraznit, že také
v České republice byl mezi našimi občany
nesprávně a jednostraně vykládán
vznik slovenského klerofašistického státu.
6. března 1939 byl předseda slovenské autonomní
vlády Karol Sidor pozván do Vídně
k rakouskému nacistovi Sejs-Inquartovi, který mu
tlumočil požadavek Hitlera, aby Slováci vyhlásili
Slovenský stát. Sidor to odmítl a byl za
několik dnů odvolán. Tiso to při prvém
jednání odmítl a nechtěl nechat tuto
otázku rozhodnout slovenské autonomní vládě
a nechal jí rozhodnout slovenskému parlamentu.
Nezapomeňme na to, že mnichovskou dohodu a kapitulaci
přijala československá vláda a Národní
shromáždění nehlasovalo, ač podle
ústavní listiny z 29. února 1920 mohlo o
změně hranic rozhodovat jedině Národní
shromáždění.
Po 2. sv. válce byla 2. června 1945 uzavřena
První pražská dohoda, kde se Slovenské
národní radě přislíbila výrazná
autonomie, ne-li federace. Po vítězství komunistů
ve volbách abych byl objektivní - v roce 1946, kdy
obdržela KSČ 40% v českých zemích
a na Slovensku KSS 30% a Demokratická strana více
než 2x tolik, iniciovala KSČ, aby se První
pražská dohoda zlikvidovala a během jednoho
měsíce po volbách byla uzavřena Druhá
a potom Třetí pražská dohoda, kde ze
slovenských požadavků v oblasti státoprávního
uspořádání nezůstalo nic.
Ústava 9. května 1948 tato práva v podstatě
oškubala, ústava z roku 1960 udělala ze Slovenské
národní rady orgán kulturně národnostní
autonomie. V roce 1968 byl přijat ústavní
zákon o čs. federaci 146/68 dne 27. října
s účinností od 1. ledna 1969.
A další důležitý moment, že
v tomto zákoně byly zakotveny dvě národní
ekonomiky, které působily dva roky až do konce
prosince 1970, a ústavním zákonem č.
125 z 21. prosince 1970 byly tyto dvě národní
ekonomiky zlikvidovány. Samozřejmě, že
každý, kdo rozumí ekonomii a vidí integraci
Evropy, považuje rozdělení československé
ekonomiky, která má 15,5 miliónů obyvatel,
na dvě menší ekonomiky za naprostý nesmysl.
Jestliže takový požadavek nastane, a je legitimně
nastolen národem, který podle preambule ústavního
zákona má právo na sebeurčení,
tak potom musíme jednat. A potom je nejlépe, když
si slovenský národ sám prožije jak samostatná
slovenská ekonomika bude fungovat a uvidíme, zda
sám nebude iniciovat úplně něco jiného.
Konečně mně dovolte říci i
to, že není pravdou, že by si český
nebo slovenský národ přál rozpad státu.
Jediná separatistická strana na Slovensku, naprosto
jednoznačně separatistická SNS nedostala
ani devět procent hlasů. V české politice
žádnou separatistickou stranu, která by se
dostala do parlamentu, nemáme. Jediný politický
subjekt, který vystupoval před volbami velice tvrdě
proti Slovensku a hovořil o tom, že rozpad československého
státu je nevyhnutelný, byla ODA, která nedostala
ani pět procent hlasů do Federálního
shromáždění a do ČNR, díky
osobnosti dr. Kalvody dostala šest procent a dostala se do
českého parlamentu. Takže kdo si vlastně
v Čechách přál rozpad státu
nebo tvrdý postup ke Slovensku? Šest procent voličů
z 84,5%, kteří se zúčastnili voleb
a na Slovensku 9% voličů. Ani koalice ODS-KDS, ani
HZDS pana Mečiara neměla rozpad státu ve
svém volebním programu. Jestliže jsme slibovali
této republice, tedy České republice i ČSFR,
tedy československé federaci věrnost a dodržování
ústavy ve svém poslaneckém slibu, já
již dvakrát a sliboval jsem to jako voják,
tak já tento slib dodržím. Nikdo nemá
právo uzavřít nějakou dohodu národních
rad a tato národní rada nemá právo
vyhlašovat samostatný český stát,
ale naopak tato národní rada má právo
a povinnost budovat českou státnost a Českou
republiku a s tím slovenská reprezentace také
souhlasí.
Nejsem stoupencem názorů, které vyjadřuje
slovenská politická reprezentace, ale pod historickým
úhlem vám ukáži, že situaci lze
řešit minimálně dvojím nebo trojím
způsobem. Za prvé je potřeba jednat o tom,
zda Slovensku nejde vlastně o vyrovnání,
které jsme v historii zažili mezi Rakouskem a Uherskem
v letech 1866 až 1867. V prosinci 1866 pan rakouský
ministr hrabě Beust, pozdější předseda
vlády, dohodl v Budapešti všechno a během
půl roku od května do listopadu 1867 bylo všechno
dohodnuto a 21. prosince 1867 byla přijata Ústava
o rakousko-uherském vyrovnání. A co mělo
toto dvoustátí společného? Federálního
panovníka, obranu, zahraniční věci
a částečně finance. Existovaly dvě
emisní banky, v Budapešti a ve Vídni, a toto
dvoustátí fungovalo 51 roků, a kdyby Rakousko
udělalo vyrovnání s českým
národem, eventuelně s jihoslovanskými národy,
nemuselo se za první světové války
ani rozpadnout a mohlo fungovat déle než 51 let.
Není pravdou ani to, že nikde konfederace nebyla ani
není. Švýcarská konfederace byla konfederací
od roku 1292 do roku 1798 a dokonce se tvrdí, že do
roku 1847. Německý konfederační stát
byl od roku 1815 do roku 1871 a úspěšně
fungoval a nezanikl.
Stejně tak lze citovat i jiné příklady.
A já jsem stoupencem toho, co jsem tady řekl před
rokem, já jsem stoupencem spolkového státu.
Rakousko je spolkový stát, Německo je spolkový
stát, Švýcarsko je v současné
době spolkový stát a všude to úspěšně
funguje. Polsko zlikvidovalo svých 49 vojvodství
a má 11 spolkových zemí a funguje to tam
a bude to fungovat zřejmě také dobře.
V Československu budeme poslední chytří
ve Střední Evropě, kteří budou
hledat jinou cestu. Proč nemůžeme Slovensku
navrhnout spolkový stát modifikovaný zachováním
zákona majorizace menšinového slovenského
národa?
A proč jako krajní řešení, které
bych si já nepřál, nepřistoupit na
konfederaci, protože z hlediska ostatních států
a zahraničních investorů zůstane Československo
Československem, i když bude konfederací a
budou to vlastně dva státy, i kdyby měly
jenom společnou obranu. A jenom v Jablonci, kde bydlím,
vidím na případu LIAZ a Mercedes Benz, co
současné problémy dělají s
naší ekonomickou transformací.
Proto vás žádám, abychom se neukvapili,
a žádám o to i vládu a chci říci,
že moje stanovisko je podloženo právně
a není nijak ideologicky zabarveno. Děkuji vám
za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Milan Uhde: Slovo má
pan poslanec Bílý, připraví se pan
poslanec Matulka.
Poslanec Jiří Bílý: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, kolegové a kolegyně, musím
upřímně říci, že jsem
neměl vzhledem k nedostatku času možnost podrobně
prostudovat programové prohlášení vlády,
spíše jsem se zabýval jeho filosofií
a ta je obsažena v mnoha obratech, vine se jako červená
nit celým programovým prohlášením,
a to, že česká vláda je přesvědčena,
že vyjadřuje české národní
zájmy, že je představitelem české
společnosti, že je představitelem českého
národa. Tedy, myslím, v rozměru politickém.
Myslím, že to je zcela politická fikce neboť
neexistuje na území České republiky
jednotný politický zájem. Myslím,
že sociologické průzkumy, průzkumy veřejného
mínění jednoznačně prokazují,
že v České republice existuje diferencované
politické vědomí, a to občanů
Čech i občanů Moravy a Slezska. Ukazuje se
to jednak ve vztahu ke společnému státu -
Československu, ukazuje se to i na názoru na státoprávní
uspořádání. Na Moravě a ve
Slezsku převládá představa spolkového
uspořádání a je zde v menšině
představa rozpadu státu. My cítíme
určitou etnickou sounáležitost se Slováky,
v podstatě naše národy vznikly ze stejného
základu, ze starých Moravanů, cítíme
také určitou sounáležitost s Čechy,
se kterými jsem vytvářeli společnou
kulturu a léta jsme žili ve společném
státním svazku. Proto máme zájem na
tom, abychom vytvořili společný stát.
Domnívám se, jestliže chceme budovat český
stát na představě jednotného českého
národa, je to stejná politická fikce jako
čechoslovakismus, a je to vlastně latentní
vada, která dříve nebo později se
musí projevit. Řekl bych, že tímto si
vytváříme vlastně Severní Irsko,
tady v této republice (šum v sále).
Na rozdíl od Slováků Moravané nemají
ústavní postavení, jsou na nejnižším
stupni samosprávy.
Dále často se hovoří o tom, kdo má
mandát co rozhodovat. Chtěl bych upozornit, jestliže
mluvíme o mandátu, pak v podstatě v tomto
parlamentu by mělo zasedat 110 poslanců, kteří
upřednostňují spolkové uspořádání
v rámci spolkové republiky. Rád bych tady
upozornil, že máme zde sympatizanty, vlastně
názorově blízké kolegy, v KDS, ODA,
KDU-ČSL, LSU, ČSSD, HSD-SMS - to jsme my a v Levém
bloku. To znamená, že v podstatě volby ukázaly,
že převážná většina
voličů, tím jak odevzdala hlas, upřednostnila
spolkové uspořádání, jak tedy
Československa, tak v případě České
republiky.
Co mně vadí na tomto dokumentu, je právě
jeho nekonzistentnost a to v tom, že v podstatě o
Moravě a Slezsku se mluví tady na jednom místě
a to jako administrativním řešení státoprávního
a administrativně právního uspořádání,
ale jinak v dalších částech se mluví
pouze už o regionálním uspořádání.
Tedy podle toho, jak dopadly volby by to mělo být
naopak: první varianta by měla být varianta
spolkového státu.
Řeknu, že není mně vládní
koalice nesympatická; to bych nemohl říct.
Mně je sympatické, že restringuje ministerstva,
že konečně se jasně vyjádřila
k tomu, že chce decentralizaci, a v mnoha dalších
směrech. Ale z toho, jak přistupuje ke státoprávnímu
uspořádání, musím říci,
že budu hlasovat proti Programovému prohlášení
vlády. Staří latiníci říkají,
že nic navíc nemůže škodit. Proto
bych znovu opakoval návrh, abychom hlasovali podle jmen.
Vidím tady plno poslanců z Moravy a Slezska, kteří
vlastně měli program a byl bych rád, kdyby
přímo vstali a vzali na sebe tu politickou odpovědnost,
že budou hlasovat o programovém prohlášení,
které vlastně Moravu a Slezsko odsunuje do rekvizitáře.
Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda ČNR Milan Uhde: Děkuji panu
poslanci Bílému, slovo má pan poslanec Matulka,
připraví se pan poslanec Motyčka.
Poslanec Dalibor Matulka: Vážený pane
předsedo, dámy a pánové, na úvod
bych si dovolil drobnou poznámku. Při vystoupení
pana poslance Votavy a částečně i
při předchozím vystoupení pana doktora
Bílého, část sněmovny se hurónským
způsobem řechtala, až se za břicho popadala.
Já se osobně přiznám, že když
jsem včera poslouchal pana premiéra Klause s programovým
prohlášením, tak jsem u některých
pasáží také měl chuť se
hurónsky řechtat a za břicho se popadat.
Nad úrovní některých jiných
pasáží se mně zase chtělo plakat,
leč neudělal jsem ani jedno ani druhé, protože
jednak se domnívám, že bychom měli milovat
bližního svého i když s ním nesouhlasíme,
a jednak myslím, že v této sněmovně
je potřeba dodržovat určitou politickou kulturu.
Budeme zde spolu trávit určitě hodně
chvil, budeme asi propadat ponorkové nemoci a já
si myslím, že kdybychom se k sobě nechovali
slušně, tak se asi zblázníme všichni.
Takže jenom taková osobní prosba o určitou
politickou kulturu.
A teď k vlastnímu programovému prohlášení.
Věcných argumentů zde bylo řečeno
strašně moc. Osobně se přiznám,
že od vlády v současném složení,
z hlediska bývalé a současné politické
příslušnosti jsem osobně neočekával
nic jiného, než vlastně "sdružený
kapitalistický závazek." Toto mé očekávání
vláda naplnila a takové programové prohlášení
jsem si nejdříve vyslechl a potom přečetl.
Překvapuje mě však několik věcí.
Za prvé, Ladislav Mňačko velmi krásně
popisuje, jak chutná moc. Vláda připravila
své programové prohlášení s plným
vědomím, logickým, že v této
sněmovně získá 105 hlasů, že
tedy má "bolše". Vláda tedy postupuje
zcela logicky a se znalostí skutečného stavu
věci. Co však považuji za absurdní je
fakt, že programové prohlášení
nebylo poslancům předloženo s přiměřeným
předstihem. To osobně považuji za rozpor se
zásadami parlamentní praxe, ale vlastně i
za rozpor se zásadami slušného chování.
Za druhé, skutečnost, že příslušníci
vládní koalice svým hlasováním
rozhodli, že k prostudování programového
prohlášení nechají svým kolegům
milostivě jednu noc, svědčí rovněž
o tom, že moc jim skutečně chutná.
A za třetí, největším překvapením
v programovém prohlášení pro mě
bylo, že toto prohlášení obsahuje takové
cíle a takové prostředky na jejich dosažení,
které vlastně strany současné vládní
koalice ani neměly ve volebním programu; byla tady
o tom řeč několikrát, naposledy v
příspěvku pana doktora Řezáče.
Když už pro nic jiného, tak tedy pro předvedené
metody práce současné vládní
koalice jsem přesvědčen, že tato vláda,
která nám předložila takové programové
prohlášení, se dříve nebo později
historicky znemožní. Bývalé komunistické
straně to trvalo mnoho let, než ke svému historickému
znemožnění dospěla. Současná
mocenská garnitura zvolila ve svém ochutnávání
moci daleko větší kvapík.
Kdybych si sobecky přál, aby se tato vláda
co nejdříve historicky znemožnila, vyslovil
bych jí zcela ochotně a zlomyslně svoji důvěru,
a říkal bych si: "Jen tak dál přátelé".
Ale protože miluji bližního svého a protože
si nepřeji, aby se tato vláda co nejdříve
historicky znemožnila a zároveň se nechci historicky
znemožnit s ní, tak prostě musím hlasovat
proti takovému programovému prohlášení.
Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Slovo má
pan poslanec Motyčka, připraví se pan poslanec
Valenta. Dále jsou do rozpravy přihlášeni
poslanci Vrcha, Rymeš, Exner, Kavan a poslankyně Kolářová.
A přichází přihláška pana
poslance Nájemníka. To jsou všechny písemně
podané přihlášky, které v tuto
chvíli leží předemnou.
Pane poslanče máte slovo.
Poslanec Ludvík Motyčka: Vážený
pane předsedo, vážené kolegyně
a kolegové, jsem přesvědčen, že
Programové prohlášení vlády dává
jasnou odpověď na nejzákladnější
otázky současného společenského
vývoje a hájí oprávněné
zájmy občanů České republiky.
Zcela reálně konstatuje, že dosavadní
forma státnosti České a Slovenské
Federativní Republiky zakotvená v zákoně
z roku 1968 je minulostí. Je správné, že
neklade odpor eventuálnímu odtržení
a osamostatnění části území
ČSFR způsobem, který ústava zná,
a je dále připravena přijímat opatření,
aby tento proces se realizoval spořádaně,
bez chaosu a násilí, a aby při něm
nebyly poškozeny zájmy obyvatel České
republiky. Toto stanovisko jistě nevylučuje zázraky.
Programové prohlášení chápu dále
tak, že odpovídá i na požadavky historicky
vzniklých územních celků na území
České republiky, směřující
ke zvýšení jejich samosprávného
postavení. Odpovídá tak nejenom za oprávněné
hlasy z Moravy, ale iniciuje tím i potřebu uvědomění
českého regionu. Pro život společnosti
Je prospěšné, když každý občan
je odněkud a má svůj domov. Nebezpečím
jsou ti, co domov nemají.
A konečně Programové prohlášení
chápu tak, že prosperitu této země vidí
ve vyváženém rozvíjení materiálních
statků i duchovních hodnot a v solidaritě
s těmi, v jejich silách není postarat se
sami o důstojný lidský život pro sebe.
Toto jsou hlavní důvody, které mě
vedou k přesvědčení podpořit
Programové prohlášení vlády a
hlasovat pro důvěru vládě. Děkuji.
Předseda ČNR Milan Uhde: Slovo má
pan poslanec Valenta, připraví se pan poslanec Vrcha.
Poslanec Josef Valenta: Pane předsedo, dámy
a pánové, jenom krátce. Nemohu si odpustit
to, co by chtěli znát patrně naši voliči.
Programové prohlášení na str. 5 sice
slibuje potrestání těch, kteří
se dopustili zločinu v době komunistické
totality. Tedy jak to konkrétně bude řešit.
Bude-li to řešení takové, jako dosud,
lidé, kteří si potrestání zasluhují,
dožijí spokojeně stařecké senility.
Říkám to proto, že ve vládě
jsou lidé, kteří potrestání
komunistických zločinů proklamovali již
před dvěma roky a někteří -
jak zde bylo řečeno, byli i členy komunistické
strany.
Za další - proklamuje se uplatnění regionální
samosprávy. Jaká bude tato samospráva, nebude-li
každý okresní úřad okleštěn
od všech bývalých milicionářů
a bývalých funkcionářů KSČ.
To vědí dobře voliči a věřím,
že to dobře ví i tato vláda. Toto v
programovém prohlášení postrádám.
A ještě jedna věc. Na str. 8 - cituji: "Budeme
proklamovat spolupráci s našimi krajany." Jsou
těmi krajany myšleni českoslovenští
občané, kteří museli odejít
před komunistickou zvůlí do exilu a jsou
dosud diskriminováni, že nemohli volit na našich
zastupitelských úřadech v zahraničí
a jsou vyloučeni z restituce. Moji důvěru
tedy tato vláda nezískala. To je všechno. Děkuji
vám za pozornost.